ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Φλεβάρη 1998
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αναγνώριση της επιστημονικής κατάρτισης

Ο Παυσανίας στα "Ηλιακά" γράφει πώς φρόντιζαν οι αρχαίοι το άγαλμα του Δία στην Ολυμπία και της Αθηνάς στην Ακρόπολη:

"Το τμήμα του δαπέδου που είναι μπροστά στο άγαλμα είναι στρωμένο όχι με άσπρη, αλλά με μαύρη πέτρα. Γύρω στη μαύρη αυτή πέτρα εξέχει κυκλικά μία κρηπίδα από μάρμαρο της Πάρου για να συγκρατεί το χυνόμενο λάδι. Το λάδι είναι ωφέλιμο στο άγαλμα της Ολυμπίας, επειδή εμποδίζει το ελεφαντόδοντο να φθείρεται από την υγρασία που έχει το ελώδες έδαφος στην Αλτη. Στην Ακρόπολη, όμως, των Αθηνών για το ελεφαντόδοντο του αγάλματος του λεγόμενου της Παρθένου, είναι ωφέλιμο όχι το λάδι, αλλά το νερό. Η Ακρόπολη δηλαδή για το αρκετό της ύψος έχει μεγάλη ξηρασία και το άγαλμα που είναι καμωμένο από ελεφαντόδοντο χρειάζεται νερό ή δροσιά".

Εάν με την έννοια "συντήρηση" λογίζεται κάθε προσπάθεια διατήρησης των ανθρώπινων δημιουργημάτων στο χρόνο, τότε η συντήρηση αρχίζει από τη στιγμή της δημιουργίας και εξακολουθεί να ασκείται έως ότου το ίδιο το αντικείμενο εξαντλήσει τα όρια ζωής του ως φθαρτή ύλη.

Μιλώντας, όμως, για τη συντήρηση των αντικειμένων - κινητών και ακινήτων - της πολιτιστικής κληρονομιάς,διαπιστώνουμε ότι γίνεται μία αφαίρεση: πάντα εννοείται η σωστική επέμβαση μετά τη φθορά.Η αφαίρεση είναι αποτέλεσμα της ανθρώπινης ενέργειας ή καλύτερα της ανθρώπινης αδράνειας. Διότι αν κάποτε οι Αθηναίοι έβαζαν νερό γύρω από το άγαλμα της Αθηνάς για να το βοηθήσουν να υπάρχει, οι σύγχρονοι κληρονόμοι ουδόλως ασχολούνται με το περιβάλλον των μνημείων. Αναφέρονται σε αυτά και προβληματίζονται για την κατάστασή τους, όταν έχουν ήδη περάσει στο στάδιο της καταστροφής.

Τόσο νέα όσο παλιά

Η συζήτηση για τη συντήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, κι ακόμα η ιστορία της συστηματικής - επαγγελματικής συντήρησης αρχίζει από τότε που τα μνημεία εμφανίζουν σημάδια θανάτου. Κι οι πρώτες πρώτες απόπειρες είναι κάτι σαν... μεταμοσχεύσεις. Εικόνες που επιζωγραφίστηκαν κι έγιναν άλλες εικόνες, γλυπτά των οποίων τα σπασμένα μέλη συμπληρώθηκαν κι έγιναν άλλα γλυπτά... Η συντήρηση ήταν ένα μέρος της καλλιτεχνικής δημιουργίας, πεδίο άσκησης της προσωπικής αισθητικής επί του αντικειμένου, το οποίο με τη σειρά του έπαυε να είναι φορέας ιστορικής μνήμης. Υποτασσόταν στο δημιουργικό οίστρο του καλλιτέχνη και καθοριζόταν από την επαναφορά του ιστορικού αντικειμένου στην πρώτη του κατάσταση, που δεν ήταν όμως η πρώτη, αλλά μία άλλη.Δηλαδή, η άσκησή της προερχόταν σχεδόν αποκλειστικά από ζωγράφους, γλύπτες, αγιογράφους κι αυτό κατατρέχει την ιστορία της συντήρησης έως τις μέρες μας.

Κάπως έτσι σήμερα οδηγούμαστε σε μία άκρως παράδοξη παραδοχή: αν και στη δημιουργία ενυπάρχει η έννοια της διατήρησης, εντούτοις η Συντήρηση, ιδιαίτερο κομμάτι της διαφύλαξης της πολιτιστικής κληρονομιάς, θεωρείται νέα ως επιστήμη και το αίτημα για εκπαίδευση πανεπιστημιακού χαρακτήρα παραμένει ανικανοποίητο.

Δεν είναι τυχαίο που μόλις φέτος κατοχυρώθηκε νομοθετικά το επάγγελμα του Συντηρητή Αρχαιοτήτων και Εργων Τέχνης.Στο κείμενο του νόμου σημειώνεται, μεταξύ άλλων, ότι ο κάτοχος πτυχίου πανεπιστημιακού επιπέδου δικαιούται άδεια άσκησης επαγγέλματος εφόσον έχει συμπληρώσει δύο χρόνια εμπειρίας. Ομως, στην Ελλάδα δεν υπάρχει αντίστοιχη πανεπιστημιακή σχολή.Ολα δε τα στοιχεία της πραγματικότητας συνηγορούν σε ένα και μόνο συμπέρασμα: η πολιτεία δεν έχει επαρκώς κατανοήσει ότι η οποιαδήποτε ενασχόληση με κομμάτια της ιστορικής μνήμης επιβάλλεται να φέρει "πιστοποιητικά" εγκυρότητας, ασφάλειας, υπευθυνότητας.

Μπορεί λοιπόν από το 1985 οι μελλοντικοί συντηρητές να εκπαιδεύονται στο Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Εργων Τέχνης του ΤΕΙ,όμως άλλοι "συντηρητές" εκπαιδεύονται σε: Δημόσια Τεχνικά Επαγγελματικά Λύκεια (ΤΕΛ), Ινστιτούτα Ελευθέρων Σπουδών, που δεν παρέχουν αναγνωρισμένο δίπλωμα, Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης,τα λεγόμενα ΙΕΚ, που δεν εντάσσονται σε καμία εκπαιδευτική βαθμίδα, και Σεμινάρια Κατάρτισης Συντηρητών,που οργανώνουν φορείς όπως δήμοι, Εκκλησία κ.ά. και επιδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Εάν εξαιρέσουμε το ΤΕΙ, οι υπόλοιπες περιπτώσεις χαρακτηρίζονται από το υποβαθμισμένο επίπεδο σπουδών, την αμφίβολης ποιότητας παροχή γνώσεων που το αποτέλεσμά της φαίνεται ή θα φανεί στα μνημεία.

Μπορεί, επίσης, στη διοικητική πυραμίδα του υπουργείου Πολιτισμού να υπάρχει Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαιοτήτων,αλλά ο ισχύων Οργανισμός του ΥΠΠΟ προβλέπει ως επικεφαλής έφορο Αρχαιοτήτων.Τέλος, μπορεί εδώ και χρόνια να συστήνονται δεκάδες επιτροπές με έργο την αποκατάσταση, συντήρηση και ανάδειξη μεγάλων μνημείων, αλλά σπανίως εκπροσωπείται επίσημα η Συντήρηση.

Τίθενται τα όρια

Ολα αυτά συμβαίνουν, αν και από τις αρχές του αιώνα διεθνείς συναντήσεις, Οργανισμοί και Χάρτες θέτουν τους όρους άσκησης του επαγγέλματος, αλλά και τα όρια,αναγνωρίζεται ότι κάθε αντικείμενο παρέχει μοναδικές πληροφορίες, ιστορικές, αρχαιολογικές, καλλιτεχνικές, κοινωνικές, που πρέπει να διατηρούνται. Σημειώνοντας, όμως, ότι η φθορά ενυπάρχει στην ιστορία του μνημείου και αποτελεί από μόνη της μία πληροφορία. Το Συνέδριο της Ρώμης το 1930, η Χάρτα των Αθηνών το 1931, η Χάρτα της Βενετίας το 1964, το Μανιφέστο της Αμερικανικής Ομάδας του Διεθνούς Ινστιτούτου Συντήρησης (ΙΙC) το 1974, η Διακήρυξη του Αμστερνταμ το 1975, το Συνέδριο του ICOMOS στη Σρι Λάνκα το 1993, η Σύνοδος της Παβία το 1997, συμφωνούν σε κώδικες δεοντολογίας, σε κοινές αρχές και στη διεπιστημονική συνεργασία.

Ειδικότερα για τη συντήρηση στη Χάρτα της Βενετίας σημειώνεται: "Η συντήρηση και η αποκατάσταση αποσκοπούν πλέον να διασώσουν τα μνημεία, τόσο ως έργα τέχνης όσο και ως ιστορικές μαρτυρίες. Η διαδικασία της αποκατάστασης έχει ως στόχο να διατηρήσει και να αποκαλύψει τις ιστορικές και αισθητικές αξίες του μνημείου και βασίζεται στο σεβασμό προς την αρχική του υπόσταση και τα αισθητικά του στοιχεία".

Στον ορισμό του επαγγέλματος του συντηρητή τονίζεται: "Η επέμβαση σε ένα ιστορικό ή καλλιτεχνικό αντικείμενο πρέπει να ακολουθεί μία σειρά κοινή σε κάθε επιστημονική μεθοδολογία, δηλαδή έρευνα των πηγών, ανάλυση, ερμηνεία, σύνθεση. Μόνο τότε μπορεί η αποπερατωμένη θεραπεία να διατηρήσει τη φυσική ακεραιότητα του αντικειμένου και να κάνει τη σπουδαιότητά του προσιτή. Το πιο σπουδαίο είναι ότι αυτή η προσέγγιση ενισχύει την ικανότητά μας να αποκρυπτογραφήσουμε το επιστημονικό μήνυμα του αντικειμένου κι έτσι να συνεισφέρουμε με νέες γνώσεις".

Οσο για την επαγγελματική διάκριση αναφέφεται: "Οι επαγγελματικές δραστηριότητες του συντηρητή διακρίνονται από αυτές των καλλιτεχνών ή τεχνικών επαγγελμάτων. Ενα βασικό κριτήριο αυτής της διάκρισης είναι ότι οι συντηρητές με τις δραστηριότητές τους δε δημιουργούν νέα πολιτιστικά αντικείμενα. Αυτή την ευθύνη την έχει ο τομέας των καλλιτεχνικών και τεχνικών επαγγελμάτων (όπως του μεταλλοτεχνίτη, του χρυσωτή, του επιπλοποιού, του διακοσμητή κλπ.), που μπορούν να κατασκευάσουν ό,τι πια δεν υπάρχει ή δεν μπορεί να διατηρηθεί. Πάντως, οι επαγγελματίες αυτοί μπορούν να ωφεληθούν σε μεγάλο βαθμό από τα πορίσματα των συντηρητών και από την καθοδήγησή τους".

Ολα τα παραπάνω αποτελούν σίγουρα παρακαταθήκη και δικλείδα ασφαλείας για το μέλλον της συντήρησης, εφόσον στο παρόν η υπάρχουσα κατάσταση είναι η ακόλουθη: το επάγγελμα του συντηρητή αρχαιοτήτων και έργων τέχνης ασκούν όσοι έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση ή τη μέση και είναι εμπειρικοί συντηρητές, όσοι έχουν φοιτήσει σε σχολές του εσωτερικού ή εξωτερικού, που παρέχουν αδιαβάθμητα πτυχία, καλλιτέχνες (ζωγράφοι, γλύπτες κ.ά.), αλλά εμπειρικοί συντηρητές, λίγοι απόφοιτοι του ΤΕΙ και ελάχιστοι με ανώτατη εκπαίδευση συντηρητή σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Είναι φανερό ότι ακόμα κι αν η πολιτιστική κληρονομιά αντιμετωπίζεται ενιαία (νομοθετικά τουλάχιστον) από την πολιτεία, αν και υπάρχουν διεθνείς κανόνες και όρια, στον τομέα της συντήρησης δεν υπάρχει μία κοινή γλώσσα.Αντανακλάσεις αυτής της κατάστασης βλέπουμε πρωτίστως στην εικόνα των μνημείων.

Στο μεταξύ, η συντήρηση πανεπιστημιακού επιπέδου αναγνωρίζεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με την ίδρυση σχετικών σχολών, ντοκουμέντα και διακηρύξεις.

Από τη Σύνοδο της Παβία,τον Οκτώβρη του 1997, προέκυψε το πιο πρόσφατο ντοκουμέντο, που συνηγορεί στην παραπάνω επιταγή, συνιστώντας: την αναγνώριση και προαγωγή της συντήρησης ως επιστημονικού κλάδου, που διδάσκεται σε πανεπιστημιακό επίπεδο με τη δυνατότητα εκπόνησης διδακτορικής διατριβής. Την ανάπτυξη της διεπιστημονικής συνεργασίας στην εκπαίδευση και την έρευνα, την επαγρύπνηση ως προς την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων που δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του επαγγέλματος, καθώς και την προαγωγή της έρευνας.

Στην Ελλάδα το αίτημα για ίδρυση Ανώτατης Σχολής αρχίζει να συνεπικουρείται από ενέργειες που γίνονται για μεταπτυχιακές σπουδές στο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ, ΑΠΘ). Χρειάζεται όμως να συνεξεταστεί με τις δυνατότητες που παρέχει το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα, τις σύγχρονες ανάγκες των μνημείων και πώς θα εκφραστούν στα προγράμματα σπουδών τα οποία χρειάζεται να βρίσκουν τόπους συνάντησης της επιδεξιότητας και της γνώσης.

Οι νέοι συντηρητές που αποφοιτούν από το ΤΕΙ συναντούν μάλλον μισάνοιχτες πόρτες. Από το 1991 έχουν αποφοιτήσει 301 σπουδαστές,αλλά μόλις 31 απασχολούνται ως μόνιμοι στο υπουργείο Πολιτισμού, ενώ κάθε χρόνο απορροφούνται 100 ωρομίσθιοι. Αίτημα του Συλλόγου των Πτυχιούχων Συντηρητών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι να προκηρυχτούν κατ' αρχήν 130 νέες θέσεις και στο νέο Οργανισμό να προβλεφτούν τουλάχιστον 500 θέσεις συντηρητών ΤΕ πανελλαδικά.

Δεδομένου ότι η ευαίσθητη φύση της πολιτιστικής κληρονομιάς απαιτεί την ανάλογη ευαισθησία στο πεδίο της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατοχύρωσης, ο Σύλλογος με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες προσπαθεί να θέσει τα όρια της επαγγελματικής κατάρτισης. Με αφορμή επικείμενη υπογραφή από τον υπουργό Πολιτισμού ΠΔ για την κατοχύρωση αποφοίτων των ΙΕΚ, ο Σύλλογος ζήτησε "να εξαιρεθεί ο τομέας της συντήρησης, αφού η υπογραφή του θα σημάνει ουσιαστικά την κατοχύρωση των αποφοίτων των ΙΕΚ ως "βοηθών συντηρητών" στον ιδιωτικό και στο δημόσιο τομέα. Αυτό θα οδηγεί στην παραγκώνιση των αποφοίτων των ΤΕΙ από την αγορά εργασίας". Για τους ήδη απόφοιτους ή φοιτούντες σε αυτές τις σχολές προτείνεται "η διεξαγωγή κατατακτήριων εξετάσεων προκειμένου να εισέλθουν στη σχολή των ΤΕΙ".

Τόσο ο Σύλλογος των Πτυχιούχων όσο και η Πανελλήνια Ενωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων (ΠΕΣΑ) συνηγορούν στο αίτημα αναβάθμισης των σπουδών σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Προτείνουν όμως και συγκεκριμένους τρόπους βελτίωσης του επιπέδου των παρεχόμενων σπουδών. Η ΠΕΣΑ επανειλημμένως έχει εισηγηθεί "τη δημιουργία μεταπτυχιακού κύκλου σπουδών στα ΤΕΙ, την επιμόρφωση του υπάρχοντος διδακτικού προσωπικού, τη διατήρηση των ΤΕΛ μόνο ως προπαρασκευαστικού σταδίου εισαγωγής στα ΤΕΙ, την κατάργηση του Τμήματος Συντήρησης των ΙΕΚ και την κατάργηση των επιδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ενωση σεμιναρίων".Για όλα αυτά, τονίζει η ΠΕΣΑ, χρειάζεται πολιτική βούληση.

Δήμητρα ΜΥΡΙΛΛΑ

Η Συντήρηση στο ΤΕΙ

Η σύγχυση στο πεδίο της άσκησης του επαγγέλματος, η απόσταση μεταξύ διακηρύξεων και πραγματικότητας, τουλάχιστον έτσι όπως συμβαίνει στη χώρα μας, έχει εμφανείς αντανακλάσεις και στην ανώτερη εκπαιδευτική βαθμίδα, το Τμήμα Συντήρησης του ΤΕΙ, από το οποίο ο πρώτος απόφοιτος βγήκε το 1989.

Ας το δούμε αναλυτικά, ξεκινώντας από το πρόγραμμα σπουδών.Είναι χωρισμένο σε δύο μεγάλες κατηγορίες Συντήρησης Ανασκαφικών Ευρημάτων (κεραμεικά, γυαλί, πέτρα, μέταλλα, ψηφιδωτά, οργανικά υλικά) και Εργων Τέχνης (φορητή εικόνα, ξύλο - ξυλόγλυπτο, χαρτί, μουσαμάς, τοιχογραφίας). Και στις δύο κατηγορίες υπάρχει θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση. Το έλλειμμα, όμως, εμφανίζεται στα μαθήματα θεωρίας για τα οποία χρειάζεται συγκεκριμένων προδιαγραφών διδακτικό προσωπικό, δυστυχώς δυσεύρετο.Με άλλα λόγια λείπει η γνωριμία των σπουδαστών με τις αρχές επέμβασης στα μνημεία, η κατανόηση του ιστορικού και αισθητικού τους χαρακτήρα, η εμβάθυνση στα μηνύματα που φέρουν, η ευαισθητοποίηση για τη διατήρησή τους, ακόμα και η γνώση του νομικού καθεστώτος που διέπει την πολιτιστική κληρονομιά στη χώρα μας με αναφορές στον αρχαιολογικό νόμο.

Κατ' ανάγκην το θέμα του προγράμματος σπουδών συνδέεται με εκείνο της στελέχωσης, όπου βρίσκουμε 13 μόνιμους καθηγητές και 45 έκτακτους,που στην πλειοψηφία τους είναι πρακτικά, αλλά όχι και θεωρητικά καταρτισμένοι.

Η διαφορετική προέλευση του διδακτικού προσωπικού είναι στοιχείο συνυφασμένο με την ουσία της συντήρησης.Συνεπώς, διδάσκεται η Ιστορία της Τέχνης, η Χημεία, η Φυσική, η Ζωγραφική, η Γλυπτική και η Συντήρηση. Η ανομοιογένεια,όμως, σε επίπεδο σπουδών και η γνωστική ανεπάρκεια είναι αποτέλεσμα της χρόνιας αντίληψης, που υπήρχε για τον συντηρητή. Πολύ λίγοι συντηρητές καλύπτουν σήμερα τα προσόντα για το μόνιμο διδακτικό προσωπικό, δηλαδή μάστερ ή διδακτορικό. "Αλλοι βρίσκονται να διδάσκουν στο ΤΕΙ και παράλληλα στα ΙΕΚ και συμβαίνει πολλές φορές να επιλέγουν σπουδαστές των ΙΕΚ για προγράμματα πρακτικής άσκησης",συμπληρώνει ο προϊστάμενος του Τμήματος, γλύπτης Κυριάκος Ρόκκος."Η ανισότητα αντανακλά το κενό που υπήρχε τόσα χρόνια στην Ελλάδα δεδομένου ότι για να καταλήξει κάποιος στη συντήρηση έπρεπε να είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών.Το πρόβλημα περιμένουμε να λυθεί με τους καινούριους απόφοιτους που εκπονούν διδακτορικά στο εξωτερικό", λέει ο καθηγητής Κων. Χούλης.Οσο για το διεπιστημονικό χαρακτήρα, τονίζει ότι "ο στόχος είναι η συντήρηση του αντικειμένου, το οποίο δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ως πρόσχημα για τον καλλιτέχνη να δείξει τις καλλιτεχνικές του ικανότητες ή το χημικό ώστε να κάνει αναλύσεις. Δηλαδή η τέχνη και η επιστήμη να εξυπηρετούν τη συντήρηση". Ο προϊστάμενος του Τμήματος προέρχεται από το χώρο των καλλιτεχνών, ωστόσο συμφωνεί ότι "η διδασκαλία των Καλών Τεχνών πρέπει να φτάνει μέχρι την κατανόηση από το συντηρητή της φιλοσοφίας του καλλιτέχνη που έφτιαξε το έργο".

Ηδη το διδακτικό προσωπικό επεξεργάζεται το νέο πρόγραμμα σπουδών, στο πλαίσιο ενός ανάλογου κοινοτικού ερευνητικού προγράμματος με τριετή χρηματοδότηση 140 εκ. Οπως μας λέει ο Κ. Ρόκκος "θα γίνουν προτάσεις για αλλαγές μαθημάτων, πρόσθεση κάποιων που αφορούν στο νομικό καθεστώς της προστασίας, τις σύγχρονες απαιτήσεις των μνημείων, αύξηση εξαμήνων κ.ά. Για όλα αυτά δρομολογούνται επαφές με αντίστοιχες σχολές του εξωτερικού και προγραμματίζεται σχετική ημερίδα το Μάρτη".

Ο επίσημα θεσμοθετημένος ερευνητικός χαρακτήρας είναι ένα ακόμα μεγάλο ζητούμενο, εννοώντας πάντα την εφαρμοσμένη έρευνα σε κατάλληλα εξοπλισμένα εργαστήρια κι όχι τη μακρόθεν ανάλυση υλικών, ούτε μόνο τη συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα (π.χ. συνεργασίες με Δήμο Αθηναίων, Αγιο Ορος, Σινά κλπ). Στο μεταξύ τα εργαστήρια του Τμήματος εμφανίζουν αρκετά παράδοξα: είναι ατάκτως ερριμμένα στο κτίριο, με αποτέλεσμα τις δυσχέρειες στη μεταξύ τους σύνδεση και συνεργασία. Είναι επαρκώς εξοπλισμένα με όργανα για τεχνητή γήρανση, δοκιμές υλικών, ακτινογραφικά μηχανήματα κ. ά, αλλά μαζί με τους χώρους αποθήκευσης των αντικειμένων τα βρίσκουμε στα υπόγεια του κτιρίου, χωρίς παράθυρα ενίοτε (π.χ. εργαστήριο τοιχογραφίας), με ελάχιστο φυσικό φως,υγρασία και με αμφίβολη φύλαξη. Δηλαδή... ό,τι πιο ακατάλληλο, από άποψη συνθηκών, για φύλαξη συντηρούμενων ή συντηρημένων αντικειμένων ακριβώς στην κοιτίδα των μελλοντικών συντηρητών. Εκεί όπου εκτός των άλλων εμφανίζονται και ελλείψεις σε αντικείμενα για πρακτική εξάσκηση, αφού όσα δανείζονται από ιδιωτικές συλλογές δεν επαρκούν και η Αρχαιολογική Υπηρεσία εμφανίζεται... φειδωλή.

Μετά την εκπαίδευση...

Οι νέοι συντηρητές που αποφοιτούν από το ΤΕΙ συναντούν μάλλον μισάνοιχτες πόρτες. Από το 1991 έχουν αποφοιτήσει 301 σπουδαστές,αλλά μόλις 31 απασχολούνται ως μόνιμοι στο υπουργείο Πολιτισμού ενώ κάθε χρόνο απορροφούνται 100 ωρομίσθιοι. Αίτημα του Συλλόγου των Πτυχιούχων Συντηρητών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι να προκηρυχτούν κατ' αρχήν 130 νέες θέσεις και στον νέο Οργανισμό να προβλεφτούν τουλάχιστον 500 θέσεις συντηρητών ΤΕ πανελλαδικά.

Δεδομένου ότι η ευαίσθητη φύση της πολιτιστικής κληρονομιάς, απαιτεί την ανάλογη ευαισθησία στο πεδίο της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατοχύρωσης, ο Σύλλογος με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες προσπαθεί να θέσει τα όρια της επαγγελματικής κατάρτισης. Με αφορμή επικείμενη υπογραφή από τον υπουργό Πολιτισμού ΠΔ για την κατοχύρωση αποφοίτων των ΙΕΚ, ο Σύλλογος ζήτησε"να εξαιρεθεί ο Τομέας της Συντήρησης, αφού η υπογραφή του θα σημάνει ουσιαστικά την κατοχύρωση των αποφοίτων των ΙΕΚ ως "βοηθών συντηρητών" στον ιδιωτικό και στο δημόσιο τομέα. Αυτό θα οδηγεί στην παραγκώνιση των αποφοίτων των ΤΕΙ από την αγορά εργασίας". Για τους ήδη απόφοιτους ή φοιτούντες σε αυτές τις σχολές, προτείνεται "η διεξαγωγή κατατακτηρίων εξετάσεων προκειμένου να εισέλθουν στη σχολή των ΤΕΙ".

Τόσο ο Σύλλογος των Πτυχιούχων όσο και η Πανελλήνια Ενωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων (ΠΕΣΑ) συνηγορούν στο αίτημα αναβάθμισης των σπουδών σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Προτείνουν όμως και συγκεκριμένους τρόπους βελτίωσης του επιπέδου των παρεχόμενων σπουδών. Η ΠΕΣΑ επανειλημμένως έχει εισηγηθεί"τη δημιουργία μεταπτυχιακού κύκλου σπουδών στα ΤΕΙ, την επιμόρφωση του υπάρχοντος διδακτικού προσωπικού, τη διατήρηση των ΤΕΛ μόνο ως προπαρασκευαστικού σταδίου εισαγωγής στα ΤΕΙ, την κατάργηση του τμήματος Συντήρησης των ΙΕΚ και την κατάργηση των επιδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα σεμιναρίων".Για όλα αυτά τονίζει η ΠΕΣΑ, χρειάζεται πολιτική βούληση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ