ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Φλεβάρη 1998
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
Να γυρίσουμε σελίδα

Συνέντευξη του υποψηφίου δημάρχου Στέλιου Ορφανού

Κάλεσμα για μία ευρύτερη συσπείρωση με στόχο τη νίκη, για να υπάρξει μία άλλη πορεία για την πόλη και τους κατοίκους της, απευθύνει ο υποψήφιος της "Αγωνιστικής Κίνησης Ηρακλείου", μέσα από τη συνέντευξη που παραχώρησε στον "Ρ". Αντίπαλος η κυβερνητική πολιτική που χαντακώνει την πόλη και την Αυτοδιοίκηση.

Ο Στέλιος Ορφανός είπε στη συνέντευξή του στο "Ρ":

- Ποια είναι η σημερινή εικόνα του Δήμου Ηρακλείου;

- Το Ηράκλειο αναπτύχθηκε "δυναμικά" - όπως λένε - τα τελευταία 30 χρόνια. Συγκεντρώθηκαν σοβαρά κεφάλαια, ιδιαίτερα στον τριτογενή τομέα, με έμφαση στο εμπόριο και τον τουρισμό. Με το ξεκλήρισμα των αγροτών, η ύπαιθρος ερημώνει, αφού οι νέοι αναγκάζονται να κατέβουν στην πόλη για μια καλύτερη ζωή. Ερχονται όμως και αυτοί, όπως και η εργατική τάξη, αντιμέτωποι με ένα επιδεικτικό νεοπλουτισμό και την αδιαφορία για τα λαϊκά στρώματα, που οδήγησε σε εκτεταμένη εξαθλίωση, πολύ μεγαλύτερη από άλλες πόλεις.

Αυτή η νοοτροπία εκφράστηκε πολιτικά από το ΠΑΣΟΚ, και κυριάρχησε στο Δήμο Ηρακλείου.

Ο Δήμος Ηρακλείου στα χέρια της κυβερνητικής παράταξης, ουδέποτε ενόχλησε τις κυβερνήσεις τα τελευταία 25 χρόνια για ουσιαστική οικονομική αναβάθμιση, πέρα από κάποιες φραστικές ή δευτερεύουσες αντιπαραθέσεις με τις κυβερνήσεις της ΝΔ. Με την αλαζονεία του αναμφισβήτητου κυρίαρχου, δεν ασχολήθηκε ποτέ με τη βελτίωση της απόδοσης των υπηρεσιών, είτε στη μελέτη, είτε στην επίβλεψη και κατασκευή των απαραίτητων έργων.

Ετσι, σε μια πόλη με πάνω από 150.000 κατοίκους, με πάνω από 60.000 εργατοϋπαλλήλους, και πάνω από 15.000 επαγγελματίες και βιοτέχνες, με χιλιάδες αγρότες, επιστήμονες, νεολαία, ο Δήμος Ηρακλείου καταδικάστηκε στο μέγεθος νάνου που αδυνατεί να ανταποκριθεί στο έργο γίγαντα που χρειάζεται.Προπάντων αδυνατεί να δείξει κάποιο κοινωνικό πρόσωπο, για τις ανάγκες των κοινωνικά ασθενέστερων στρωμάτων που ζουν εντονότερα στην υποβάθμιση.

Είναι κοινή διαπίστωση ότι το Ηράκλειο Κρήτης είναι μια πόλη τερατούργημα. Τα χάλια της και την αναρχία της τα συναντά κανείς σε λίγες πόλεις της Ελλάδας. Πολεοδομικός σχεδιασμός στην ουσία δεν υπήρξε γιατί ο δήμος και οι κυβερνήσεις δε θέλησαν να τον χρηματοδοτήσουν, ούτε να τα βάλουν με ιδιωτικά συμφέροντα. Αποτέλεσμα ήταν τα 25.000 αυθαίρετα - γέννημα του ΠΑΣΟΚ, και όμηροί του ταυτόχρονα με τις υποσχέσεις της νομιμοποίησης.

Οι δημότες χρυσοπληρώνουν

- Υπάρχει δυνατότητα βελτίωσης των οικονομικών του Δήμου Ηρακλείου;

- Οι δημότες στην πόλη μας δίνουν ετήσια στο κράτος και στην Ευρωπαϊκή Ενωση πάνω από 200 δισεκατομμύρια δρχ. σε φόρους. Ομως από κρατικές και κοινοτικές επιχορηγήσεις της μιας ή της άλλης μορφής, δίνονται στο Δήμο μόνο 1 - 2 δισ. στο σύνολο των 7 - 8 δισεκατομμυρίων που έχει ο προϋπολογισμός του.

Αν υπολογίσουμε ότι πάνω από τα μισά έσοδα του δήμου πάνε στη μισθοδοσία και τα λειτουργικά έξοδα, μένουν υπόλοιπο περίπου 4 δισ. το χρόνο για κάθε είδους έργα μικρά και μεγάλα. Με αυτά τα μεγέθη χρειάζονται δεκάδες χρόνια για να αντιμετωπιστούν ΑΜΕΣΕΣ ανάγκες πολλών δισεκατομμυρίων που έχουν καταγραφεί.

Για παράδειγμα, χρειάζονται 18 δισ. για διανοίξεις βασικών δρόμων που θα έδιναν μια ελάχιστη ανακούφιση στα κυκλοφοριακά προβλήματα. Χρειάζονται 26 δισ. για να ολοκληρωθεί το δίκτυο ύδρευσης - αποχέτευσης σε όλες τις συνοικίες. Και πρέπει επίσης να αντιμετωπιστεί η σχολική στέγη, η ανάληψη ευθύνης για βρεφονηπιακούς σταθμούς, σε ΚΑΠΗ, στην αντιμετώπιση των ναρκωτικών κλπ.

Δε θέλουν τη σύγκρουση

- Και τι κάνει για όλα αυτά η δημοτική αρχή;

- Η δημοτική πλειοψηφία δεν έχει την πρόθεση να συγκρουστεί με την κυβερνητική πολιτική για να διεκδικήσει χρηματοδότηση, κρύβει τα προβλήματα και ωραιοποιεί την κατάσταση. Οταν βελτιώνεται λίγο το ταμείο του δήμου (με περικοπές των έργων και άνοδο των εισπράξεων από τους δημότες), μιλά για οικονομικό θαύμα!

Εμείς μιλάμε πρώτα απ' όλα για ανάγκη πολλαπλασιασμού της κρατικής και κοινοτικής χρηματοδότησης. Για διεκδίκηση ριζικής αλλαγής της κυβερνητικής πολιτικής στην Αυτοδιοίκηση.

Με αυτή την έννοια, το μεγαλύτερο από τα προβλήματα του Ηρακλείου είναι η ίδια η δημοτική αρχή. Αν δεν κατανοηθεί αυτό από τους δημότες, αν δεν παραμερίσουν τη σημερινή δημοτική πλειοψηφία, ούτε διεκδίκηση βελτίωσης της θέσης του δήμου θα υπάρξει, ούτε ευαισθησία στα συμφέροντα της κοινωνικής πλειοψηφίας της πόλης. Αυτή την προσπάθεια ενημέρωσης και κινητοποίησης των Ηρακλειωτών, θεωρούμε σαν την πιο σοβαρή και μεγάλη αποστολή της Κίνησής μας και του Συνδυασμού που θα συγκροτήσουμε.

Μία αισχρή "επίθεση φιλίας"

- Ποια είναι η σχέση της παράταξης με τη σημερινή δημοτική αρχή;

- Εκτός της προσπάθειας ωραιοποίησης και δικαιολόγησης της κυβερνητικής και δημοτικής πολιτικής, η σημερινή δημοτική αρχή και ο δήμαρχος Κ. Ασλάνης χαρακτηρίζεται από ένα ιδιόμορφο αυταρχισμό. Ενόψει ιδιαίτερα της δημοπράτησης κάποιων μελετών και έργων στο Ηράκλειο μεγαλύτερων από προηγούμενα, έχει προωθήσει ένα κλίμα αδιαφάνειας, παραμερισμού του Δημοτικού Συμβουλίου, ακόμα και της δικής του παράταξης. Προσπαθεί να ελέγξει και να φιμώσει την οποιαδήποτε αντιπολιτευτική φωνή. Και όλα αυτά συνοδεύονται με αυτοδιαφήμιση των "αγωνιστικών του περγαμηνών" και των "αριστερών του αντιλήψεων".

Στη δική μας Κίνηση ο δήμαρχος έχει κηρύξει πόλεμο:

α) Μέχρι τις 31/12/97 προσπάθησε να τραβήξει ολόκληρη την Κίνησή μας σε συνεργασία μαζί του και υποταγή στην απαράδεκτη πολιτική του, με "επιθέσεις φιλίας" στο μοναδικό (στην παρούσα δημοτική περίοδο) δημοτικό σύμβουλο της Κίνησής μας, ο οποίος ενέδωσε, υπονόμευσε συνειδητά τη λειτουργία της Κίνησής μας και προκάλεσε άπειρες συγχύσεις για την αξιοπιστία μας.

β) Μετά τον Οκτώβρη του 1997, με την εκλογή νέας Γραμματείας και τη δραστηριοποίηση της Κίνησής μας, με την προβολή των αγωνιστικών της θέσεων και την αυστηρή δημόσια κριτική που άρχισε να του ασκεί, ο δήμαρχος περιορίστηκε στη μεταγραφική απόκτηση του πρώην εκπροσώπου μας που τον έκαμε και αντιδήμαρχο. Συνεχίζει να τον εμφανίζει σαν εκπρόσωπό μας (!) και απαγορεύει στην Κίνησή μας να παίρνει το λόγο στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Στη δημόσια κριτική που ασκεί η Κίνησή μας, ο δήμαρχος απαντά με αλαζονικό τρόπο ή απειλώντας με μηνύσεις. Πρόσφατα, για παράδειγμα, η Κίνησή μας κατάγγειλε σοβαρά προβλήματα αδιαφάνειας, παρατυπιών και παρανομιών στο διαγωνισμό για την κατασκευή του Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου (προϋπολογισμού 6 δισεκατομμυρίων). Σε κανένα από τα στοιχεία δεν απάντησε ο Κ. Ασλάνης. Αντίθετα μιλά γενικά για συκοφαντίες, πετά λάσπη εναντίον μου ως υποψηφίου δημάρχου, επιστρατεύει ιδεολογική τρομοκρατία και αντικομμουνισμό και προετοιμάζει μηνύσεις.

Φυσικά, γνωρίζουμε ότι εξουδετερώνοντας τή δική μας φωνή, βασικά επιδιώκει να ελέγξει τη δυσαρέσκεια στη δική του παράταξη, αλλά προπάντων ανάμεσα στους δημότες. Θεωρεί ότι αν σταματήσουμε εμείς να μιλάμε, δε θα ξανασηκώσει κανείς κεφάλι. Αυταπατάται.

Νίκη για μια άλλη πορεία

- Τι στόχο έχετε για τις δημοτικές εκλογές;

- Εχουμε ήδη δώσει στη δημοσιότητα την εκλογική μας διακήρυξη. Εκεί ξεκαθαρίζουμε ότι επιδιώκομε να πείσομε την πλειοψηφία των δημοτών της πόλης και των γύρω κοινοτήτων που καταργήθηκαν, να γυρίσουν σελίδα στο δήμο.

Να αντιπαρατεθούν στη δημοτική πολιτική της κυβερνητικής παράταξης που υπηρετεί τα μεγάλα συμφέροντα και της κυβέρνησης γενικότερα απέναντι στην Αυτοδιοίκηση.

Δε θεωρούμε τελεσίδικη την κατάργηση των κοινοτήτων με τον "Καποδίστρια". Θα υποστηρίξουμε την οργάνωση τοπικών δημοψηφισμάτων μετά από ενημέρωση, και όποιο αποτέλεσμα βγει, θα απαιτήσομε να γίνει σεβαστό από την κυβέρνηση, με νομοθετική ρύθμιση.

Μας ενδιαφέρει στις δημοτικές εκλογές του Οκτώβρη η νίκη του ψηφοδελτίου μας, η εκλογή ενός δημάρχου που θα μπορεί να συνενώσει όλες τις δημιουργικές δυνάμεις αυτής της πόλης, σε μια πορεία ριζικά διαφορετική από αυτή που γνωρίσαμε από το σημερινό δημοτικό κατεστημένο.

Θα επιδιώξομε την ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΗ δραστηριοποίηση εργατοϋπαλλήλων, αγροτών, επαγγελματιών και βιοτεχνών, νέων ανθρώπων και γυναικών, για να σπάσει ο ιδιόμορφος κοινωνικός αποκλεισμός τους που κυριαρχεί σήμερα.

Ολους αυτούς καλούμε να συσπειρωθούν γύρω από την Κίνησή μας, χωρίς κομματικούς και ιδεολογικούς διαχωρισμούς. Επιδιώκομε να εκφράσουμε με ευρύτητα για το καλό της πόλης, διαφορετικές δυνάμεις που θα δεχτούν τους άξονες της δημοτικής πολιτικής που προτείνομε.

Είμαστε ανοιχτοί στο διάλογο με ομάδες προσώπων ή άλλες παρατάξεις, εφόσον ξεκαθαρίσουν τη στάση τους απέναντι στην κυβερνητική πολιτική στην Αυτοδιοίκηση. Δε μας ενδιαφέρει η αφηρημένη συζήτηση για συνεργασίες, δε μας ενδιαφέρει η εκλογή ενός δημάρχου με τη σημαία μιας ευκαιριακής συνεργασίας.

Χ. Π.

Αγώνας ενάντια στους "κεφαλομεσίτες"

Απανωτά πλήγματα στο δουλεμπορικό κύκλωμα των ναυτιλιακών πρακτόρων και εφοπλιστών, που δρα ανεξέλεγκτο στην Ακτή Μιαούλη,δίνουν οι ναυτεργάτες, στην πλειοψηφία τους άνεργοι, με τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις που έχουν ξεκινήσει από τις 16 του μήνα. Το καθημερινό πρόγραμμα δράσης, προς το παρόν, περιλαμβάνει πορεία στους δρόμους γύρω από την Ακτή Μιαούλη και εξορμήσεις στα γραφεία των ναυτιλιακών πρακτόρων. Από την ερχόμενη βδομάδα, η αγωνιστική παρουσία των ναυτεργατών στο λιμάνι του Πειραιά θα συνεχιστεί με εξορμήσεις και σε εφοπλιστικές εταιρίες, παραστάσεις διαμαρτυρίας στο Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας.Την πρωτοβουλία των κινητοποιήσεων έχουν αναλάβει η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού και η Ενωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής "Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ".Σταθμός των κινητοποιήσεων θα αποτελέσει η πανναυτεργατική συγκέντρωση που έχει καθοριστεί για τις 5 Μάρτη στις 11 το πρωί στη συμβολή της Ακτής Μιαούλη και 2ας Μεραρχίας, την οποία θα ακολουθήσει πορεία προς το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.

Ο αγώνας των ναυτεργατών ενάντια στο δουλεμπορικό κύκλωμα είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την προστασία του δικαιώματος στη δουλιά. Οι κεφαλομεσίτες και οι εφοπλιστές κάνουν "χρυσές δουλιές" με τη βοήθεια του υπουργού Εμπορικής ΝαυτιλίαςΣτ. Σουμάκη και της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, που φρόντισε με τα αντιναυτεργατικά μέτρα, που ήδη έχει θέσει σε εφαρμογή, να αυξήσει κατακόρυφα την ανεργία στους ναυτεργάτες και βέβαια την αγωνία τουςγια να βρουν μπάρκο. Τα μέτρα αυτά προβλέπουν τη μείωση, στην καλύτερη περίπτωση, κατά 50% των Ελλήνων από την οργανική σύνθεση των ποντοπόρων πλοίων.

Μάλιστα, όπως καταγγέλλουν οι ναυτεργάτες, από το Σεπτέμβρη που τέθηκαν σε εφαρμογή τα νέα μέτρα, αυξήθηκε και η ταρίφα των πρακτόρων και έχει φτάσει τις 400 και 500 χιλιάδες το κεφαλιάτικο από 200 και 300 χιλιάδες που ήταν. Βέβαια, ταυτόχρονα οι εφοπλιστές, από το Σεπτέμβρη, αυξάνουν τα υπερκέρδη τους, ναυτολογώντας ανασφάλιστους χαμηλόμισθους αλλοδαπούς.

Και πώς να μην αυξηθούν οι "ταρίφες" των ναυτιλιακών πρακτόρων, όταν από το Σεπτέμβρη, όπως δείχνουν ακόμα και αυτά τα ελλιπή στοιχεία του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας,πετιούνται κατά εκατοντάδες οι Ελληνες ναυτεργάτες από τα πλοία;

Μόνο μέσα στο Γενάρη, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΝΕ, διώχτηκαν από τα καράβια 865 ναυτεργάτες! Ο πραγματικός αριθμός είναι πολύ μεγαλύτερος, αφού, όπως είναι γνωστό, δε γράφονται όλοι οι άνεργοι στους καταλόγους του ΓΕΝΕ. Την αγωνία των ναυτεργατών για μπάρκο έρχεται να διογκώσει και το πολυνομοσχέδιο του υπουργού Στ. Σουμάκη, το οποίο ψηφίστηκε στη Βουλή στα μέσα Γενάρη και μόλις δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως θα αρχίσει η αφαίρεση φυλλαδίων από τους άνεργους ναυτεργάτες!

Δεν είναι παντοδύναμοι

"Στο όνομα της "ανταγωνιστικότητας" του ελληνικού πλοίου, δηλαδή της αύξησης των υπερκερδών των εφοπλιστών, τόσο οι κυβερνήσεις της ΝΔ, όσο και του ΠΑΣΟΚ ασκούν πολιτική παροχής εξωφρενικών προνομίων προς τους εφοπλιστές, ενώ, κατ' εντολήν των εφοπλιστών, έχουν μειώσει μέχρι σήμερα πέντε φορές τις οργανικές συνθέσεις, χτυπώντας ταυτόχρονα με κάθε τρόπο τα ναυτεργατικά δικαιώματα", σημειώνει ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ Γιώργος Τούσας.

"Οι εφοπλιστές - συνεχίζει - δεν είναι παντοδύναμοι και αυτό το γνωρίζουν καλά. Η ιστορική πορεία του ναυτεργατικού κινήματος μάς εφοδιάζει με πολλά σημαντικά παραδείγματα. Η πάλη των ναυτεργατών και ενός αγωνιστικά προσανατολισμένου συνδικαλιστικού κινήματος έχει τη δύναμη να περιορίσει την ασυδοσία των εφοπλιστών και να επιτύχει τη βελτίωση των όρων ζωής, εργασίας και αμοιβής των ναυτεργατών. Οι αγώνες που αναπτύσσουμε αυτή την περίοδο ενάντια στα αντιναυτεργατικά μέτρα και στο δουλεμπόριο θα συνεχιστούν και θα κλιμακωθούν. Είναι επιτακτική η ανάγκη να συμμετέχουν μαζικά οι ναυτεργάτες για να υπερασπίσουν τα συμφέροντά τους, τις κατακτήσεις τους. Βέβαια, η ναυτιλία μπορεί να αναπτυχθεί προς όφελος της χώρας μας και των ναυτεργατών, όμως απαιτείται γι' αυτό ριζική αλλαγή της πολιτικής κατάστασης και εφαρμογή μιας πολιτικής που θα καταργήσει την εφοπλιστική ασυδοσία, θα επιβάλει όρους ελέγχου στη λειτουργία της ναυτιλιακής επιχείρησης, θα κατοχυρώσει και εξασφαλίσει τα ναυτεργατικά δικαιώματα".

Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

Απέραντο σκλαβοπάζαρο η Ακτή Μιαούλη!

Με βάση αναγκαστικούς νόμους της χούντας, που καμιά κυβέρνηση δεν τόλμησε να αγγίξει, εξαπλώνεται η δράση των σύγχρονων "δουλεμπόρων" σε βάρος των ναυτεργατών και της εθνικής οικονομίας

Το "βασίλειο" των σύγχρονων "δουλεμπόρων", που δρουν ανενόχλητοι στην Ακτή Μιαούλη,έχει τα θεμέλιά του στην ίδια τη νομοθεσία της χώρας και συγκεκριμένα στους Αναγκαστικούς Νόμους της χούντας 89/1967 και 378/68,τους οποίους καμία κυβέρνηση μέχρι τώρα δεν τόλμησε να αγγίξει! Αναφέρεται χαρακτηριστικά στο άρθρο 1 του ΑΝ 378/68: "Αλλοδαπαί ναυτιλιακαί επιχειρήσεις παντός τύπου και μορφής δύναται να εγκαθίστανται εν Ελλάδι κατά τας διατάξεις του Αναγκαστικού Νόμου 89/1967 και ν' απολαύσουσι παντός των πλεονεκτημάτων του νόμου τούτου και του παρόντος, διά πάσας τας δραστηριότητας αυτών αίτινες ήθελον ρητώς εγκριθή διά της χορηγούσης την άδειαν εγκαταστάσεως αποφάσεως".

Οσο για το τι απολαμβάνουν οι εταιρίες, στην παράγραφο 3 αναφέρεται: "Πλοία υπό ξένη σημαίαν πάσης κατηγορίας πρακτορευόμενα ή διαχειριζόμενα ή καθ' οιονδήποτε τρόπον αντιπροσωπευόμενα υπό των βάσει του ΑΝ 89/1967 και του παρόντος, εγκαθισταμένων εν Ελλάδι αλλοδαπών εταιριών, ασχέτως μορφής υφ' ην λειτουργούσιν αύται, απαλλάσσονται του φόρου εισοδήματος, ως και παντός εν γένει τέλους, φόρου, δασμού, εισφοράς ή κρατήσεως, υφισταμένου ή επιβληθεισομένου εις το μέλλον διά το εισόδημα αυτών το κτώμενον εξ εργασιών μέσω ή διά των άνω εταιριών. Της αυτής φορολογικής απαλλαγής απολαύουσιν και οι πλοιοκτήται, εφοπλισταί ή οι καθ' οιονδήποτε τρόπον εκμεταλλευόμενοι τα πλοία ταύτα μέσω ή διά των ως άνω εταιριών".

Και βέβαια δεν είναι μόνο αυτοί οι νόμοι, είναι ένα ολόκληρο θεσμικό πλαίσιο, που επιτρέπει στο εφοπλιστικό κεφάλαιο να δρα κυριολεκτικά ασύδοτα, που μετατρέπει τη χώρα σε "ξέφραγο αμπέλι".

Παράδεισος η Ελλάδα για τους δουλέμπορους

Αυτοί οι δύο Αναγκαστικοί Νόμοι δίνουν "γην και ύδωρ" σε εφοπλιστές και ναυτιλιακούς πράκτορες. Αλλωστε, όλοι οι ναυτιλιακοί πράκτορες που "επισκέφθηκαν" οι ναυτεργάτες, τόσο κατά τη διάρκεια των αγωνιστικών κινητοποιήσεων του καλοκαιριού ενάντια στο δουλεμπορικό κύκλωμα, όσο και αυτών που αναπτύσσουν αυτή την περίοδο, ισχυρίστηκαν ότι το γραφείο τους υπάρχει γιατί διαχειρίζεται ή κάνει παντός είδους πρακτορεύσεις για πλοίο με ξένη σημαία (δηλαδή ανασφάλιστο με πανί ευκαιρίας)! Η ότι λειτουργεί το γραφείο του για λογαριασμό εταιρίας, που έχει πλοία ανασφάλιστα και έχει την έδρα της σε ξένη χώρα.

Η ίδια η νομοθεσία της χώρας καλύπτει αυτό το βρώμικο κύκλωμα στο χώρο της εμπορικής ναυτιλίας. Ο ίδιος ο νόμος επιτρέπει αυτή τη διακίνηση τεράστιων ποσών "μαύρου χρήματος" στην Ακτή Μιαούλη, που απομυζάται από τον ιδρώτα των ναυτεργατών, αλλά και όλων των εργαζομένων της χώρας, οι οποίοι πληρώνουν την υποδομή που εκμεταλλεύονται αυτές οι πλοιοκτήτριες εταιρίες και τα πρακτορικά δουλεμπορικά γραφεία. Αυτός ο νόμος επιτρέπει το δουλεμπόριο και σε βάρος αλλοδαπών ναυτεργατών και εργαζομένων, όταν στο άρθρο 3 επιτρέπει στην εταιρία αυτή, χωρίς να δίνει λογαριασμό για το είδος της εργασιακής σχέσης, να απασχολεί αλλοδαπούς χαμηλόμισθους είτε ως ναυτεργάτες στα καράβια της, είτε ως υπαλλήλους στα γραφεία της που βρίσκονται σε ελληνικό έδαφος.

Οσο για τη γνώμη της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ απέναντι στους Αναγκαστικούς Νόμους της χούντας, η απάντηση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκη στις 21 Γενάρη, σε ερώτηση αν είναι διατεθειμένη η κυβέρνηση να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο για την ελληνική ναυτιλία, ήταν σαφέστατη: "Είναι σωστό το θεσμικό πλαίσιο. Ολα τα κράτη λειτουργούν με το ίδιο νομικό πλαίσιο"!

Την περασμένη Τρίτη οι ναυτεργάτες, στη διάρκεια αγωνιστικής τους κινητοποίησης, ανακάλυψαν ολόκληρη "βιομηχανία" έκδοσης ναυτικών φυλλαδίων με σφραγίδα Λιβερίας, την οποία έχει στήσει ο γενικός πρόξενος της Λιβερίας και Ελληνας εφοπλιστής Αλέξανδρος Σούτος!Μάλιστα, το Προξενείο είναι το ίδιο το γραφείο του εφοπλιστή! Η τιμή των φυλλαδίων, τα οποία μπορεί να προμηθευτεί όποιος θέλει ανεξαρτήτως ηλικίας και ειδικότητας, σύμφωνα με καταγγελίες ναυτεργατών, κυμαίνεται από 2.500 ως 3.000 δολάρια! Τα φυλλάδια που βρήκαν οι ναυτεργάτες στο ναυτιλιακό πρακτορείο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ ανήκουν σε δύο Ελληνες ναυτεργάτες συνταξιούχους του ΝΑΤ. Το περιστατικό αυτό αποτελεί μια μικρή ένδειξη (ίσως και λεπτομέρεια) της τραγικής κατάστασης που βιώνουν οι ναυτεργάτες.

Συγκεκριμένα, με φυλλάδια ξένων κρατών, οι Ελληνες ναυτεργάτες μπορούν να μπαρκάρουν μόνο σε ανασφάλιστα πλοία, δηλαδή πλοία που φέρουν πανί ευκαιρίας. Βέβαια, τα φυλλάδια τα προμηθεύονται οι ναυτεργάτες με το αζημίωτο.

Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος του προβλήματος, πρέπει να αναφερθεί ότι ο περιβόητος πρώτος ελληνικός εμπορικός στόλος στον κόσμο αποτελείται στη συντριπτική του πλειοψηφία από ανασφάλιστα πλοία.

Σύμφωνα με στοιχεία του Αγγλικού Νηογνώμονα Lloyd's Reginster of Shipping του 1997 που δημοσιεύονται στο μηνιαίο έντυπο του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου"ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΑ ΘΕΜΑΤΑ",ο αριθμός των πλοίων (άνω των 1.000 κόρων) που ανήκουν σε Ελληνες εφοπλιστές ανέρχεται σε 3.204.Από αυτά τα 2.217 είναι με σημαία ευκαιρίας! Μάλιστα, η σημαία της Λιβερίας έρχεται τέταρτη στην προτίμηση των Ελλήνων εφοπλιστών, την οποία έχουν υψώσει σε 180 πλοία τους! Πρώτη έρχεται η σημαία Κύπρου που είναι υψωμένη σε 766 πλοία Ελλήνων εφοπλιστών, δεύτερη η σημαία Μάλτας που είναι αναρτημένη σε 481 ελληνόκτητα πλοία και τρίτη είναι η σημαία Παναμά η οποία έχει αναρτηθεί σε 423 πλοία Ελλήνων εφοπλιστών. Οι εταιρίες αυτών των 2.217 πλοίων είναι εγκατεστημένες στη χώρας μας και κυρίως στην Ακτή Μιαούλη.Υπόκεινται, βέβαια, στον ΑΝ 378/68 και συνεργάζονται με τα γραφεία ναυτιλιακών πρακτόρων που επίσης δρουν στην Ακτή Μιαούλη...

Ποιος είναι

Ο υποψήφιος δήμαρχος Στ. Ορφανός γεννήθηκε το 1953 στο Ηράκλειο. Είναι πολιτικός μηχανικός και θεωρείται από τα πιο δραστήρια μέλη της τοπικής κοινωνίας, με ενεργό παρουσία σ' όλους τους λαϊκούς αγώνες που έγιναν από την περίοδο της χούντας μέχρι σήμερα. Από την αρχή συμμετείχε ενεργά στις φοιτητικές κινητοποιήσεις. Το 1972 οργανώθηκε στην Αντι - ΕΦΕΕ και το 1973 στην ΚΝΕ. Το Μάρτη του 1974 συνελήφθη μαζί με άλλους αγωνιστές από τη χούντα, βασανίστηκε και φυλακίστηκε. Με τη μεταπολίτευση βγήκε από τις φυλακές και συνέχισε τις σπουδές του. Εγινε μέλος του ΚΚΕ το 1974, ενώ στην Κρήτη αξιοποιήθηκε στελεχικά στην ΚΝΕ και το ΚΚΕ. Το Μάρτη του 1976 εκλέχτηκε γραμματέας της Νομαρχιακής Επιτροπής. Μέχρι το 1990, οπότε και άνοιξε το Τεχνικό του Γραφείο, είχε πλήρη επαγγελματική απασχόληση στο ΚΚΕ. Συμμετείχε στα ψηφοδέλτιά του στις βουλευτικές εκλογές του 1981 και του 1996. Σήμερα είναι μέλος του Γραφείου Περιοχής Κρήτης του ΚΚΕ.

Ο Στέλιος Ορφανός

Λίγο πέρα από τη βιτρίνα που απεικονίζουν τα καρτ ποστάλ, το Ηράκλειο απλώνεται σαν μία από τις πλέον άναρχες πόλεις, μία πόλη όπου οι ανισότητες εμφανίζονται εξαιρετικά κραυγαλέα



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ