ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Μάη 1998
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΣ ΟΛΜΕ
Προτείνει απεργίες και στις προαγωγικές εξετάσεις

Το Σάββατο 23 του Μάη θα αποφασίσουν οι πρόεδροι των ΕΛΜΕ, με βάση τις αποφάσεις των τοπικών Γενικών Συνελεύσεων

Απεργιακές κινητοποιήσεις και τις μέρες των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων περιλαμβάνει το πρόγραμμα δράσης που προτείνει στον κλάδο των καθηγητών το ΔΣ της ΟΛΜΕ. Το επόμενο Σάββατο, 23 του Μάη, θα συνέλθει η Γενική Συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ προκειμένου να μεταφέρει τις αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων των ΕΛΜΕ. Η εισήγηση στην οποία κατέληξε τελικά χτες η πλειοψηφία του ΔΣ της ΟΛΜΕ περιλαμβάνει το παρακάτω πρόγραμμα δράσης:

  • 24ωρη απεργία την τελευταία βδομάδα του Μάη μαζί με ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ
  • 48ωρη απεργία 1 και 2 του Ιούνη κατά την έναρξη των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων με παναττικό - παλλαϊκό συλλαλητήριο την πρώτη μέρα της απεργίας και συλλαλητήρια στην επαρχία τη δεύτερη μέρα
  • 48ωρη απεργία στις 11 και 12 του Ιούνη και απεργιακές συγκεντρώσεις
  • Γενικές Συνελεύσεις των ΕΛΜΕ στις 12 του Ιούνη και Γενική Συνέλευση προέδρων στις 13 του Ιούνη
  • Απεργιακή κάλυψη των εκπαιδευτικών σε περίπτωση που γίνουν προαγωγικές εξετάσεις τα Σάββατα
  • Μη κατάθεση βαθμολογίας τρίτου τριμήνου
  • Γενικές Συνελεύσεις μετά τις μέρες του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ

Σε ό,τι αφορά το διεκδικητικό πλαίσιο, η "Δημοσιοϋπαλληλική Ενότητα Εκπαιδευτικών" θα δώσει όλες της τις δυνάμεις ώστε να αποκτήσει ο αγώνας των εκπαιδευτικών προσανατολισμό ενάντια στα αντιεκπαιδευτικά σχέδια στο σύνολο τους και υπέρ της διατήρησης της επετηρίδας και να μην περιοριστεί ο αγώνας στο θέμα του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ.

Στο μεταξύ, την απάντησή του στην αντιεκπαιδευτική πολιτική θα δώσει ο κλάδος μαζί με τους άλλους εργαζόμενους, γονείς, μαθητές και φοιτητές στο παλλαϊκό συλλαλητήριο για την παιδεία που έχει προγραμματιστεί για αύριο, 14 του Μάη, στις 7 το απόγευμα, στην πλατεία Κάνιγγος.

Στο μεταξύ, νέες προσφυγές κατέθεσαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί. Χτες κατατέθηκαν οκτώ αιτήσεις που υπογράφονται από 30 αναπληρωτές και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς, καθώς και από τους συλλόγους των αναπληρωτών και ωρομίσθιων των νομών Εβρου, Βοιωτίας και Αχαϊας. Οι προσφεύγοντες ζητούν την ακύρωση των αποφάσεων του ΑΣΕΠ (2/98) και του υπουργού Εσωτερικών (1-3-98) για την προκήρυξη του "διαγωνισμού και την κατάρτιση πίνακα διοριστέων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης"

Στις αιτήσεις τους οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί ισχυρίζονται ότι οι προσβαλλόμενες πράξεις είναι παράνομες, γιατί δεν καθορίζεται ο αριθμός των προς πλήρωση θέσεων κατά κατηγορίες κλάδους και ειδικότητες και την κατανομή τους κατά νομαρχίες. Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, είναι απαραίτητη η κατανομή των θέσεων προκειμένου οι υποψήφιοι να προσδιορίζουν το νομό που επιθυμούν να διοριστούν, όταν υποβάλουν την αίτησή τους.

ΔΑΚ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ - ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ
Πρόταση αγώνα για παιδεία προς όφελος του λαού

Η ανάγκη συγκρότησης μετώπου στο χώρο της παιδείας ως βασικής προϋπόθεσης για τη λύση προβλημάτων των σχολείων της Θεσσαλονίκης, αλλά και ολόκληρου του εκπαιδευτικού χώρου, επισημάνθηκε στη διάρκεια της εκδήλωσης για την παιδεία που οργάνωσε η Δημοτική Αγωνιστική Κίνηση Θεσσαλονίκης - Κίνηση Πολιτών - Συνεργαζόμενοι.Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης παρουσία δεκάδων ανθρώπων από τον εκπαιδευτικό χώρο, αλλά και μαθητών που μετέφεραν τις αγωνίες τους για το μέλλον της δημόσιας και δωρεάν παιδείας μετά την εφαρμογή του νέου αντιεκπαιδευτικού νόμου.

Ο υποψήφιος δήμαρχος Αγάπιος Σαχίνης,παρουσιάζοντας τις θέσεις της παράταξης για την παιδεία και ιδιαίτερα το πρόβλημα της σχολικής στέγης στο δήμο, ανέφερε μεταξύ άλλων την ανάγκη καθιέρωσης του 12χρονου υποχρεωτικού σχολείου με την ταυτόχρονη λύση του στεγαστικού προβλήματος στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ώστε με την είσοδο του νέου αιώνα όλα τα σχολεία της Θεσσαλονίκης να λειτουργούν σε πρωινή βάρδια. Επίσης ξεκαθάρισε πως οι Κινήσεις δεν τάζουν λύσεις στα προβλήματα, αλλά υπόσχονται πως θα αγωνιστούν για να γίνουν πραγματικότητα οι προτάσεις διεξόδου που καταθέτουν και βρίσκουν ανταπόκριση στο λαό.

Απαντώντας στην ανάγκη τα 315 σχολεία της Θεσσαλονίκης να αποκτήσουν επιπλέον 2.446 αίθουσες από τις 1.600 που ήδη διαθέτουν για να λειτουργήσουν σε πρωινό κύκλο, οι Κινήσεις προτείνουν την απαλλοτρίωση χώρων που έχουν χαρακτηριστεί κατάλληλοι για ανέγερση σχολείων και ανοίγοντας το δρόμο για την εξεύρεση νέων χώρων υπέδειξαν τη γη που ανήκει στο Δημόσιο, στην Εκκλησία και τους χώρους των στρατοπέδων.

Τέλος, ο Αγ. Σαχίνης αναφέρθηκε στην άμεση σύνδεση του εκπαιδευτικού συστήματος με τις προοπτικές ανάπτυξης του κάθε τόπου και διευκρίνισε: "Για μας η παιδεία είναι θέμα λαϊκό. Μας ενδιαφέρει το εκπαιδευτικό σύστημα, γιατί διαμορφώνει με αποφασιστικό τρόπο τη νέα γενιά και υπηρετεί τις βασικές ανάγκες της κοινωνίας. Μας ενδιαφέρει όχι γενικά και ουδέτερα, αλλά για τους εργαζόμενους και το λαό. Και με βάση τα ευρύτερα και στενότερα συμφέροντα της εργατικής τάξης και των άλλων στρωμάτων, που αντικειμενικά έχουν τα ίδια συμφέροντα, οι Κινήσεις μας απευθύνονται και στο ζήτημα της εκπαίδευσης στο πάνω από 80% της ελληνικής κοινωνίας".

Ιδιαίτερα στο πρόβλημα της σχολικής στέγης αναφέρθηκε στην παρέμβασή του ο κ. Δρούτσας,αντιπρόεδρος της Κίνησης Πολιτών, ο οποίος επισήμανε πως ακόμη και σήμερα δεν υπάρχει πρόγραμμα για τη σχολική στέγη, απλά γίνεται κατανομή κονδυλίων, για να συντηρείται η παραγωγική διαδικασία των εργοληπτών δημοσίων έργων. Και πρότεινε να ξεκινήσει συζήτηση για το θέμα με το Σύλλογο Αρχιτεκτόνων και σε συνεργασία με τους διεκδικητές των άλλων δήμων, τονίζοντας πως το πρόβλημα της σχολικής στέγης δεν είναι δυνατόν να λυθεί μονομερώς, γιατί οι ανάγκες σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα είναι μεγάλες.

Σημαντικές ήταν και οι παρεμβάσεις των εκπαιδευτικών που πήραν το λόγο. Ανάμεσά τους και του εκπροσώπου της Μαθηματικής Εταιρείας, που σχεδόν απόλυτα δήλωσε πως "ο εκπαιδευτικός μπορεί να αναπτύξει την προσωπικότητά του μόνο αν αποκτήσει συνείδηση της ταξικής του θέσης μέσα στο λαό".

Την εκδήλωση σφράγισε η έκκληση ενός μαθητή από το 3ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης προς τον υποψήφιο δήμαρχο και τις Κινήσεις να δώσουν όλες τους τις δυνάμεις για να ενισχυθεί η παιδεία με χρήματα και με όλα τα απαραίτητα μέσα, ώστε να γίνει άξια των πραγματικών αναγκών της νεολαίας και των επόμενων γενεών αυτού του τόπου.

Οικοδομούμε Λύκειο ή σκάβουμε Λαβύρινθο για τη νέα γενιά;

Τα πράγματα είναι απλά και μπορούν να τα παρακολουθήσουν και μη ειδικοί, αρκεί να ενδιαφέρονται και να πονούν για την ελληνική νεολαία. Συγκεκριμένα:

α. Με το φυλλάδιο "Εκπαίδευση 2000" (έκδοση γ του υπουργείου Παιδείας, σελίδα 24 - 25) οι νέοι πληροφορούνται: όταν αποκτήσουν Απολυτήριο του Ενιαίου Λυκείου θα μπορούν να περάσουν για σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για να αποκτήσουν, όμως, αυτόν τον επίζηλο πια τίτλο οφείλουν πρώτα να περάσουν: (7+7+1+2=17) δεκαεφτά γραπτές, απρόσωπες εξετάσεις στη Β και Γ Λυκείου, με θέματα παρμένα από Κεντρική Τράπεζα Ερωτήσεων (ΚΤΕ) ή Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ)...

β. Η στατιστική των επιδόσεων σε τέτοιες εξετάσεις μάς είναι γνωστή από τις πανελλήνιες εξετάσεις του Ιουνίου κάθε χρόνο: οι βαθμοί κάτω από τη βάση κυμαίνονται από 20% έως 80%.

γ. Η πιθανότητα "τραυματισμών" στις 7 γραπτές εξετάσεις στη Β Λυκείου ελλοχεύει για όλους όσο και αν είναι επιμελείς, αν λάβουμε υπόψη ότι όλοι ενδέχεται σε μια από τις εφτά "προσελεύσεις" να νιώσουν κόπωση ή να αντιμετωπίσουν ένα μάθημα από εκείνα που δε συμπαθούν και στο οποίο όμως τώρα θα εξετάζονται υποχρεωτικά.

δ. Στην πιθανότητα κάποιου τραυματισμού προσθέστε ότι δεν προβλέπεται διαδικασία νέας προσπάθειας για βελτίωση βαθμολογίας. Ο,τι γράφει ως επίδοση με την πρώτη προσπάθεια μένει "οριστικά και αμετάκλητα" ως στοιχείο συνθετικό για την ακαδημαϊκή ταυτότητα του νέου για όλη τη ζωή του, θα εγγράφεται στο Απολυτήριό του.

ε. Για να μην τρομάξουν πολλοί ότι έτσι κλείνει ο δρόμος προς τη Γ Λυκείου, διευκρινίστηκε ότι θα προάγονται με μέσο όρο 10. Εστω, ότι κάποιος έχει 8 στα μαθηματικά ή την ξένη γλώσσα ή τη φυσική ή τη γλώσσα την ελληνική(κριτήριο όλης της μαθησιακής συγκρότησής τους) και 18 στη φυσική αγωγή ή στη γεωγραφία ή στα θρησκευτικά (αξιέπαινος βέβαια γι' αυτά, που είναι επίσης τεκμήρια ισότιμα της παιδείας του). Το ότι συμπληρώνει και ξεπερνάει άνετα το ΜΟ (10) τον ευκολύνει να παρακολουθήσει στη Γ Λυκείου τα μαθηματικά ή άλλο μάθημα, στο οποίο είχε υστερήσει; Μήπως έτσι "προωθημένος" θα νιώσει πιο μεγάλη "υστέρηση" και θα απομονωθεί και θα εγκαταλείψει το Λύκειο; Μήπως, η φαινομενική και "ανέξοδη επιείκεια" (ΜΟ δέκα) θα αποδειχτεί υπονόμευση του τελικού στόχου;

στ. Για να έχουμε μια γεύση των "νέων" και "αντικειμενικών μεθόδων αξιολόγησης" των μαθητών οι "αρμόδιοι" σύμβουλοι του υπουργείου Παιδείας προώθησαν εκατοντάδες σελίδες με δείγματα ερωτήσεων για την Α Λυκείου, που αποτελεί φάση προπαίδειας για τις κρίσιμες φάσεις που ακολουθούν. Σας μεταφέρω δείγματα, για να εκτιμήσετε και να χαρείτε το επίπεδο επιστημονικού λόγου και παιδαγωγικής αντίληψης των "συμβούλων" και να στοχαστείτε τις συνέπειες - σε ποιότητα εκπαίδευσης - για τα παιδιά σας.

Δείγμα 1ο (από το τεύχος: Αξιολόγηση των Μαθητών της Α Λυκείου, σελίδα 13):

"Μπορείτε να αναφέρετε μερικά πολιτικά πρόσωπα που δρουν σήμερα ή έδρασαν τα τελευταία χρόνια στην παγκόσμια σκηνή, των οποίων ο τρόπος διοίκησης μοιάζει μ' αυτόν των αρχαίων τυράννων; Δικαιολογήστε την απάντησή σας".

Ανεξάρτητα από το ότι τα παιδιά στην Α τάξη του Λυκείου δε διδάσκονται σύγχρονη ιστορία, άρα το β μέλος σύγκρισης είναι διδακτικά άγνωστο, αναρωτιέται κανείς αν οι συντάκτες του φυλλαδίου κατάλαβαν τι ήταν (πολιτικά, ιστορικά) οι αρχαίοι τύραννοι. Επιπλέον, τα παιδιά δεν έχουν λόγο να δικαιολογήσουν (!) την απάντησή τους, αλλά να την τεκμηριώσουν ή να τη στηρίξουν με επιχειρήματα, αν υποθέσουμε ότι υπάρχει τέτοια ιστορική ομοιότητα! (Δείτε την παράγραφο 1η).

Δείγμα 2ο (από το τεύχος: Αξιολόγηση των Μαθητών της Α Λυκείου, σελίδα 38): "Το 449 π. χ. το πανελλήνιον συνομολόγησε με τους Πέρσες τη συνθήκη του Καλλία". Οι συντάκτες: ή δε γνώριζαν ότι τη συνθήκη υπέγραψαν μόνο οι Αθηναίοι (και οι σύμμαχοί τους στη Συμμαχία της Δήλου) ή δεν κατάλαβαν ότι με τον όρο πανελλήνιον νοούνται όλοι οι Ελληνες και αυτοί (οι συντάκτες) τον χρησιμοποίησαν απερίσκεπτα για τμήμα των Ελλήνων.

Δείγμα 3ο (από το τεύχος: Αξιολόγηση των Μαθητών της Α Λυκείου στην Ιστορία, β μέρος, σελίδα 14): "Να αποδώσετε περιληπτικά τη σημασία με την οποία χρησιμοποιούμε σήμερα τους παρακάτω όρους: Εθνος, εθνότητα, εθνικότητα, εθνική συνείδηση, εθνική μειονότητα".

Αναρωτιέμαι:

- αν κατάλαβαν τι ρωτούν,

- αν μπορούν οι συντάκτες να απαντήσουν,

- αν έχουν μπει σε αίθουσα διδασκαλίας Α Λυκείου,

- αν θεωρούν παιδαγωγικά επιτρεπτό να ρωτούν τους μαθητές τους κάτι που δεν τους δίδαξαν,

- αν αντιλαμβάνονται ότι με τέτοια ερωτήματα μπορούν μόνο να προκαλέσουν αίσθηση μη - αυτοπεποίθησης στους νέους.

ζ. Πάντως, με όλα αυτά που συνθέτουν την εκπαιδευτική πολιτική (δειγματοληψία είδαμε στις παραγράφους α - στ) δίκαια αναρωτιέται κανείς: Μήπως, αντί να οικοδομούμε σύστημα αξιολόγησης των νέων σκάβουμε λαβύρινθο, για να τους ρίξουμε στο Μινώταυρο ανάλγητα;

Και τα πιθανά επακόλουθα θα είναι κατά τη γνώμη μου τέτοια περίπου:

- Η αγωνία των νέων θα μεγαλώνει και η εμπιστοσύνη τους στην κοινωνία των"ώριμων" θα μειώνεται.

- Η προσφυγή σε παράλληλη παιδεία θα εντείνεται, θα αρχίζει νωρίτερα, για περισσότερα μαθήματα και όποιος αντέξει... (οικονομικά - πρώτο επίπεδο κοινωνικής επιλογής).

- Οι πιο εύρωστοι οικονομικά θα αρχίσουν να προσανατολίζονται στην ιδέα φυγής από το λαβύρινθο του ελληνικού Λυκείου προς το ιταλικό Lyceo, το γαλλικό Lycee, το αγγλογερμανικό Lyceum (!), ή τα καινούρια τμήματα "Διεθνούς Απολυτηρίου" των ακριβότερων ιδιωτικών σχολείων (μαθητική προσφυγιά και ευρωπαϊκός έλεγχος στην ελληνική κοινωνία, ενίσχυση της ιδιωτικής παιδείας - δεύτερο επίπεδο κοινωνικής επιλογής).

Στοχαστείτε, αγαπητοί συν - Ελληνες, ότι, αν δεν αποτρέψουμε το χτίσιμο του λαβύρινθου τώρα όλοι μαζί, έπειτα θα αγωνίζεται να διασώσει το παιδί του ο καθένας χωριστά, αλλά θα τον λιανίζουν οι "θεσμοφύλακες" άνετα επικαλούμενοι το νόμο, την "ιερότητα" των θεσμών!

Φ. Κ. ΒΩΡΟΣ, Ph. D.,

Επίτιμος σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Σε απεργίες προσανατολίζονται οι καθηγητές ενόψει του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ