ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Μάη 1998
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Κι άλλα μέτρα - "φωτιά" ενόψει

Αποκαλυπτική συνέντευξη του Γ. Παπαντωνίου στον "Εφοπλιστή". Επιβεβαιώνει ουσιαστικά ο Στ. Σουμάκης. Κατά 9% πάνω τα εισιτήρια στην ακτοπλο'ϊα

Με νέα, πιο σκληρά, αντιναυτεργατικά μέτρα είναι έτοιμη η κυβέρνηση να ικανοποιήσει τις ορέξεις των εφοπλιστών. Τα νέα μέτρα - "φωτιά", που προετοιμάζουν από κοινού τα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Εμπορικής Ναυτιλίας και αφορούν τους ναυτεργάτες σε όλες τις κατηγορίες πλοίων,βρίσκονται στο "συρτάρι" του Γιάννου Παπαντωνίου,όπως ο ίδιος επιβεβαιώνει με συνέντευξή του στο περιοδικό ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ και ξεκαθαρίζει ότι τα μέτρα αυτά στηρίζονται: "Στο φθηνό εργατικό κόστος"!

Την ένταση της ολομέτωπης επίθεσης ενάντια στους ναυτεργάτες, που έχει εξαπολύσει η κυβέρνηση από το περσινό καλοκαίρι, επιβεβαίωσε χτες και ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Σταύρος Σουμάκης,κατά την τακτική συνέντευξη Τύπου στους ναυτιλιακούς συντάκτες. Ο υπουργός, απαντώντας σε ερώτηση τι μέτρα συζητήθηκαν για την ενίσχυση της ελληνικής ναυτιλίας στο Υπουργικό Συμβούλιο της περασμένης Παρασκευής και αν επιβεβαιώνει τα όσα δηλώνει Γ. Παπαντωνίου, σημείωσε: "Δεν έγινε διεξοδική συζήτηση, όμως μας απασχολεί το πρόβλημα της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και της απασχόλησης. Παρά ότι είναι δύο αντίθετοι όροι, θα προσπαθήσουμε να τους ενισχύσουμε". Βέβαια, "ενίσχυση της απασχόλησης" είχε βαφτίσει ο Στ. Σουμάκης και τη μείωση του αριθμού των Ελλήνων ναυτεργατών, τουλάχιστον κατά 50% από την οργανική σύνθεση των ποντοπόρων πλοίων, που προώθησε τον περασμένο Σεπτέμβρη!

Ο Γ. Παπαντωνίου στη συνέντευξή του στο ναυτιλιακό περιοδικό σημειώνει ότι ο ελληνικός στόλος αντιμετωπίζει έναν εντεινόμενο ανταγωνισμό, "ο οποίος στηρίζεται στο φτηνό εργατικό κόστος που έχει γίνει "σημαία" και των ευρωπαϊκών στόλων, τουλάχιστον όσων ανταγωνίζονται τον ελληνικό. Οπότε προς τα εκεί θα πρέπει να ληφθούν μέτρα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας. Με τον κ. Σουμάκη έχουμε ξεκινήσει μια πολύ στενή συνεργασία, για να δούμε τα μέτρα αυτά, τα οποία θα πρέπει να ληφθούν, ώστε να διασφαλιστεί η επικυριαρχία της ελληνικής ναυτιλίας τον 21ο αιώνα"! Και συμπλήρωσε: "Εχουμε επεξεργασμένη πρόταση, αλλά θα ήθελα να μην κάνω καμία συγκεκριμένη ανακοίνωση έως ότου υπάρξει κυβερνητική απόφαση".

Πάντως, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας φροντίζει με κάθε ευκαιρία να προσφέρει κέρδη στους εφοπλιστές. Ετσι χτες ο υπουργός ανακοίνωσε την απόφαση του ΥΠΕΘΟ να αυξήσει τους ναύλους των επιβατηγών πλοίων της ακτοπλοϊας κατά 3,35%. Η αύξηση αυτή θα ισχύσει από την 1η Ιούνη. Ετσι, η τιμή των εισιτηρίων των επιβατών αναμένεται να αυξηθεί μέχρι και 9%,αφού εκτός από το ναύλο (ποσό που καρπώνεται ο εφοπλιστής), στην τιμή του εισιτηρίου συμπεριλαμβάνονται τέλη υπέρ ΝΑΤ, λιμανιών και ΦΠΑ. Ο υπουργός αιτιολόγησε αυτή την απόφαση ως εξής: "Από τη διολίσθηση της δραχμής, η ποντοπόρος ναυτιλία ευνοήθηκε. Ομως με την ακτοπλοϊα είχαμε πρόβλημα. Αν δεν είχε μεσολαβήσει το γεγονός της υποτίμησης της δραχμής, δε θα είχαμε πρόβλημα"!

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΝΗΟΓΝΩΜΟΝΑΣ
Εφτά καυτά ερωτήματα

Ερώτηση βουλευτών του ΚΚΕ για την επικίνδυνη εταιρία, ενώ η "Διεθνής Ενωση Νηογνωμόνων" ισχυρίζεται ότι ο ΕΝ δε διαθέτει τις διεθνείς προδιαγραφές

Εφτά ερωτήματα για την υπόθεση της ιδιωτικής εταιρίας "Ελληνικός Νηογνώμονας ΑΕ",με τα οποία ζητούνται εξηγήσεις για την κάλυψη που προσφέρει μέχρι τώρα η κυβέρνηση απέναντι σε αυτή την επικίνδυνη για τη ζωή των ναυτεργατών εταιρία, αναφέρονται σε Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Στρατής Κόρακας και Νίκος Γκατζής,ζητώντας παράλληλα να κατατεθούν και σχετικά έγγραφα.

Αφορμή για την Ερώτηση αποτέλεσε η απόφαση της αρμόδιας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους Νηογνώμονες, η οποία δημοσιοποιήθηκε στις 22 Απρίλη και ορίζει ότι ο "Ελληνικός Νηογνώμονας" αναγνωρίζεται μόνο για την Ελλάδα και αυτό για τρία χρόνια, επειδή δεν πληρεί όλα τα κριτήρια που απαιτεί σχετική οδηγία της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Επίσης αφορμή αποτέλεσε η σημείωση που υπάρχει στην απόφαση της Επιτροπής ότι οι ελληνικές αρχές έχουν υποβάλλει αίτηση "προσαρμογής της αναγνώρισης για τον "Ελληνικό Νηογνώμονα"", αντί να διατάξουν ανάκληση της αναγνώρισης.

Οι βουλευτές ρωτούν τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας: "Εξαπάτησε η ιδιωτική εταιρία "Ελληνικός Νηογνώμων ΑΕ" τις υπηρεσίες του ΥΕΝ ή συνέβη τίποτα άλλο; Γιατί, αντί να διατάξει ο υπουργός ανάκληση της αναγνώρισης και ΕΔΕ για την εξαπάτηση του ΥΕΝ, αφού διαπίστωσε η ΕΕ ότι ο ΕΝ δεν πληρεί όλα τα κριτήρια, έγινε αίτηση προσαρμογής της αναγνώρισης γι' αυτή την εταιρία; Ποιος έδωσε την εντολή και ποιος υπέγραψε αυτή την αίτηση; Γιατί δεν έγινε επανέλεγχος σε αυτή την εταιρία κατά την πρώτη διετία; Γιατί επανειλημμένα ο κ. υπουργός απάντησε στη Βουλή ανακριβώς στα σχετικά ερωτήματα που τέθηκαν από βουλευτές του κόμματός μας; Γιατί συνεχίζει να υποστηρίζει μια ιδιωτική εταιρία που ανήκει σε Λιβεριάνικα συμφέροντα και που διοχετεύει το πολύτιμο για τη χώρα μας συνάλλαγμα σε μια εικονική εταιρία στην Κύπρο, η οποία έχει καταγγελθεί για πολλά ναυάγια; Μετά από όλα τα στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας από καταγγελίες των ναυτεργατικών σωματείων και έχουν ανακοινωθεί μέσω του ημερήσιου και ναυτιλιακού Τύπου για την αφερεγγυότητα του ΕΝ, τι μέτρα θα πάρει για την προστασία της ασφάλειας της ζωής των ναυτεργατών;

Οι βουλευτές απαιτούν επίσης να κατατεθεί στη Βουλή η αλληλογραφία του ΥΕΝ από και προς τη Διεύθυνση Μεταφορών της ΕΕ που αφορά την αναγνώριση και τα κριτήρια που πληρεί ο "Ελληνικός Νηογνώμονας" και την έκθεση των αποτελεσμάτων του ελέγχου των επιθεωρητών της ΕΕ που διενεργήθηκε τον Μάρτη του 1997 στον "Ελληνικό Νηογνώμονα".

Στο μεταξύ η διοίκηση του "Ελληνικού Νηογνώμονα" δείχνει να μην έχει καταλάβει την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Μάλιστα με αφορμή διήμερη επίσκεψη που πραγματοποίησαν στην εταιρία δύο στελέχη της "Διεθνούς Ενωσης Νηογνωμόνων" (IACS) στις 28 και 29 Μάη, δε διστάζει να αναφέρει σε δελτίο Τύπου ότι διαθέτει ισοδύναμα τεχνικά κριτήρια με αυτά της Διεθνούς Ενωσης και ότι η επίσκεψη έγινε στα πλαίσια των προϋποθέσεων που θέτει η Κοινοτική Οδηγία για τους αναγνωρισμένους Νηογνώμονες, εννοώντας προφανώς ότι και ο ίδιος είναι αναγνωρισμένος... Ωστόσο, ο Γενικός Γραμματέας της IACS James Bell,με επιστολή που έστειλε την περασμένη Δευτέρα 11 του μήνα προς τον πρόεδρο της ΠΕΜΕΝ Γιώργο Τούσσα,επιβεβαιώνει μεν ότι έγινε επίσκεψη στον ΕΝ, όμως η Διεθνής Ενωση και ο "Ελληνικός Νηογνώμονας" δεν έχουν ισοδύναμα τεχνικά κριτήρια, αφού όπως αναφέρει: "Επιβεβαιώνω ότι η IACS δεν έχει κάνει έλεγχο στον ΕΝ",για να το διαπιστώσει και κάνει ξανά σαφές ότι ο ΕΝ δεν είναι μέλος της Διεθνούς Ενωσης".

Ο Αρειος Πάγος για αποζημίωση ναυτικών

Το "πράσινο φως" έδωσε ο Αρειος Πάγος για να μην αποζημιωθεί ναυτικός που απολύθηκε, αναιρώντας απόφαση του Εφετείου Πειραιά.

Συγκεκριμένα, η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου αναίρεσε απόφαση εφετείου που είχε επιδικάσει αποζημίωση σε ναυτικό για μετάθεσή του σε άλλο πλοίο της ίδιας εταιρίας, ενώ στη συνέχεια απολύθηκε. Στο σκεπτικό της απόφασης επισημαίνεται ότι κατ' αρχάς δεν υπάρχει δυνατότητα μετάθεσης, αλλά, κατ' εξαίρεση, μπορεί να υπάρξει συμφωνία μεταξύ πλοιοκτήτη και ναυτικού για μετάθεση σε άλλο πλοίο της εταιρίας, αρκεί να γίνεται όπως απαιτεί η καλή πίστη.

Στην ίδια απόφαση αναφέρεται ότι η μετάθεση δεν είναι νόμιμη αν επιφέρει ουσιώδη μεταβολή στην αρχική ναυτεργατική σχέση σε βάρος του ναυτικού. Αν ο ναυτικός έχει συμφωνήσει για μετάθεση και στη συνέχεια την αποκρούσει, δε δικαιούται την αποζημίωση του άρθρου 75 του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου. Αντίθετα, δικαιούται την αποζημίωση εφόσον η μετάθεση έγινε με τρόπο ασυμβίβαστο στην καλή πίστη και εκείνος την απέκρουσε, καθώς δεν επέρχεται στην περίπτωση αυτή λύση της σύμβασης με κοινή συναίνεση.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο ναυτικός είχε ναυτολογηθεί για χρονικό διάστημα έξι μηνών έναντι 120.000 δραχμών το μήνα. Στη συνέχεια συμφώνησε για μετάθεσή του σε άλλο πλοίο της ίδιας εταιρίας και χωρίς αποζημίωση.Αργότερα με αποδοχές περίπου τετραπλάσιες πήγε σε πλοίο που ταξίδευε στη ζώνη του Περσικού, αλλά τρεις μήνες μετά αποφασίστηκε νέα μετάθεσή του την οποία αρνήθηκε γιατί θα έχανε τις υψηλότερες αμοιβές.

Ενα ακόμα χτύπημα στη "μαύρη" εργασία

Τα συντονισμένα "πυρά" των ναυτεργατών και μεταλλεργατών με τους κοινούς ελέγχους, που διενεργούν στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, κατάφεραν ένα ακόμα "χτύπημα" στο καθεστώς της "μαύρης εργασίας". Χτες, το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά έκανε δεκτή την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσαν οι ναυτεργάτες που εργάζονταν ανασφάλιστοι στο πλοίο JUPITER,εναντίον της πλοιοκτήτριας εταιρίας Περιμένη και απαγόρευσε το απόπλου του πλοίου.

Το πλοίο επισκευάζεται στο Νέο Μόλο Δραπετσώνας από την 1η Μάρτη. Οι ναυτεργάτες που έχουν "προσληφθεί" από την εταιρία για να εκτελέσουν τις επισκευαστικές εργασίες εργάζονταν από την πρώτη μέρα ανασφάλιστοι με εξαντλητικό ωράριο και με χαμηλό μεροκάματο. Από χτες οι ναυτεργάτες, μαζί με τους εργατοτεχνίτες των συνεργείων που εργάζονταν στο πλοίο, προχώρησαν σε παύση εργασιών μέχρι να εφαρμοστεί η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και να ασφαλιστούν όλοι οι εργαζόμενοι.

Με κοινή ανακοίνωσή τους, τα σωματεία της Ζώνης η ΠΕΜΕΝ και ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ σημειώνουν: "Οι αγωνιστικές κινητοποιήσεις που καθημερινά οργανώνουν τα σωματεία μας, με ελέγχους στα πλοία αποτελούν γροθιά στο καθεστώς της "μαύρης εργασίας". Απέναντι σ' αυτήν την αντεργατική διαλυτική πολιτική της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, της ΕΕ και του μεγάλου κεφαλαίου που διευκολύνει το εφοπλιστικό κεφάλαιο να παρανομεί μέσα στο λιμάνι του Πειραιά, επιβάλλεται να αντιτάξουμε την πιο πλατιά, μαζική συσπείρωση δυνάμεων εργαζομένων".

Ψηφίζουν οι συνταξιούχοι μετάλλου

Την Τετάρτη 27 Μάη ξεκινούν οι εκλογές για την ανάδειξη νέας διοίκησης στην Πανελλήνια Ενωση Συνταξιούχων Μετάλλου και ολοκληρώνονται την Παρασκευή 29 Μάη. Οι συνταξιούχοι μπορούν να ψηφίζουν στα γραφεία του σωματείου (Μενάνδρου 44) από τις 9π.μ. ως τις 5 το απόγευμα. Η υποβολή υποψηφιοτήτων λήγει στις 19 Μάη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ