ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 31 Μάη 1998
Σελ. /48
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΣΑΡΑΦΗΣ
Θύμα των Αμερικάνων και του ντόπιου καθεστώτος

Σαράντα ένα χρόνια από τη δολοφονία του τιμημένου αρχηγού του ΕΛΑΣ

Ηταν 31 Μάη του 1957, μέρα Παρασκευή στις 1.40 μ.μ., όταν, στην παραλιακή λεωφόρο στον Αλιμο, μια βαριά πράσινη "Μπουίκ", με αριθμό ΞΑ 1941, τρέχοντας με ταχύτητα 120 χιλιομέτρων, έπεφτε πάνω στον τιμημένο αρχηγό του ΕΛΑΣ, στρατηγό Στ. Σαράφη (που τότε ήταν βουλευτής της ΕΔΑ και γενικός γραμματέας του Γενικού Συμβουλίου της) και στην σύζυγό του Μάριον. Οδηγός του μοιραίου αυτοκινήτου, ο Ιταλοαμερικάνος υποσμηνίας Μάριο Μουζάλι, που υπηρετούσε στην 22η Μοίρα Διαβιβάσεων της αμερικανικής αεροπορικής βάσης του Ελληνικού.

Ο Σαράφης θα μεταφερθεί στην κλινική "Κυανούς Σταυρός", όπου, μια ώρα μετά, θα αφήσει την τελευταία του πνοή. Η σύζυγός του θα μεταφερθεί βαριά τραυματισμένη στο Γενικό Κρατικό. Ευτυχώς, αυτή θα αποφύγει το μοιραίο.

Οι αντιδράσεις λαού και κομμάτων

Η είδηση του θανάτου του στρατηγού θα ταξιδέψει πολύ γρήγορα. Η εφημερίδα της ΕΔΑ "ΑΥΓΗ" - όπως και άλλες εφημερίδες - με έκτακτο παράρτημά της, αναγγέλλει τη θλιβερή είδηση κι ο κόσμος άρχισε να συρρέει στα γραφεία της, στην οδό Ομήρου, για να πληροφορηθεί. Σε λίγες στιγμές, το τρομερό νέο θα γίνει το κεντρικό ζήτημα συζήτησης σε κάθε γωνιά της Αθήνας. Το λαϊκό ένστικτο, από την πρώτη στιγμή, αποφαίνεται ότι πρόκειται για σχεδιασμένη δολοφονία. "Τον φάγανε!", είναι η φράση που ακούγεται πιο συχνά, συνοδευόμενη από εκδηλώσεις αγανάκτησης και οργής για την αμερικάνικη επικυριαρχία στην Ελλάδα.

Στη Βουλή, κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Εξουσιοδοτήσεων, την αναγγελία του θανάτου του στρατηγού θα κάνει ο Η. Ηλιού, σημειώνοντας ότι η Κοινοβουλευτική Ομάδα της ΕΔΑ "εις ένδειξιν τιμής και σεβασμού προς τη μνήμην του εκλιπόντος... θα αποσυρθή της σημερινής συνεδριάσεως της επιτροπής". Ταυτόχρονα, ο Η. Ηλίου θα σημειώσει: "Ευχόμεθα το τραγικόν αυτό συμβάν, να δώση την ευκαιρίαν εις την ελληνικήν κυβέρνησιν και την εθνικήν αντιπροσωπείαν να ρυθμίση επιτέλους και να αποσεισθή από τη χώρα μας το αίσχος της ετεροδικίας". Τη θλίψη τους για το θάνατο του Στ. Σαράφη θα εκφράσουν και οι εκπρόσωποι όλων των πολιτικών κομμάτων.

Το απόγευμα της ίδιας μέρας, η Διοικούσα Επιτροπή της ΕΔΑ, με ανακοίνωσή της, θα αναγγείλει το θάνατο του στρατηγού και θα υπογραμμίσει, μεταξύ άλλων, την ανάγκη να καταργηθεί το "ατιμωτικό καθεστώς" της ετεροδικίας ("ΑΥΓΗ" 1/6/1957). Επίσης το ΚΚΕ, με δική του ανακοίνωση από την πολιτική προσφυγιά, θα χαρακτηρίσει "εθνική απώλεια" το γεγονός του θανάτου του Στ. Σαράφη και θα τονίσει: "Η απώλεια του στρατηγού Σαράφη προκάλεσε την οργή και αγανάκτηση του λαού, των πατριωτικών κομμάτων και οργανώσεων, κάθε Ελληνα πατριώτη, ενάντια στο καθεστώς της εθνικής υποδούλωσης, της ετεροδικίας, των εθνικών εξευτελισμών, ενάντια στην εγκατάσταση ατομικών βάσεων στη χώρα μας. Η απώλεια του άξιου γιου της πατρίδας μας στρατηγού Σαράφη θα δυναμώσει πιο πολύ στην καρδιά κάθε πατριώτη τη διάθεση και θέληση για παλλαϊκή πάλη, για απαλλαγή της πατρίδας μας από τα αμερικάνικα δεσμά, για να μπει η χώρα μας στο δρόμο της λεύτερης εθνικής ζωής, της προκοπής και της ειρήνης" (Επίσημα Κείμενα ΚΚΕ, τόμος 8ος, σελ. 237 - 238). Ο στρατηγός κηδεύτηκε στις 3 Ιούνη του 1957. Η νεκρώσιμος ακολουθία έγινε στη Μητρόπολη και τον τιμημένο νεκρό συνόδεψαν στην τελευταία του κατοικία χιλιάδες λαού, αρχηγοί κομμάτων, βουλευτές, εκπρόσωποι των ΕΑΜ και ΕΔΕΣ, εκπρόσωποι κοινωνικών οργανώσεων, άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών και πλήθος άλλων. Υπήρχαν, όμως, και απουσίες. "Από το ξόδι το εθνικό - έγραφε την άλλη μέρα στην πρώτη της σελίδα η "ΑΥΓΗ" - έλειψαν μόνο η υποτέλεια και η κυβέρνησίς της".

Ατύχημα ή πολιτική δολοφονία;

Το ερώτημα που χρόνια πλανάται γύρω από τον άδικο χαμό του Στ. Σαράφη είναι αν αυτός προήλθε από ένα απλό τροχαίο ατύχημα ή επρόκειτο για εκτέλεση σχεδίου δολοφονίας. Οι υποψίες ότι επρόκειτο για πολιτική δολοφονία εκφράστηκαν από την πρώτη στιγμή και δεν τις ενίσχυαν μόνο η ιστορία του στρατηγού, οι πατριωτικοί και πολιτικοί του αγώνες για τα δίκαια του λαού, η ηγετική πολιτική του δράση από τις γραμμές της ΕΔΑ, καθώς και οι συνθήκες του μετεμφυλιακού καθεστώτος στην Ελλάδα. Οι ίδιες οι συνθήκες, κάτω από τις οποίες βρήκε το θάνατο ο Στ. Σαράφης, ήταν περίεργες, πράγμα που έκανε πολλούς, ακόμη και τις αστυνομικές αρχές, να μιλούν για "ανεξήγητο γεγονός" ("ΑΥΓΗ" 1/6/1957). Ας δούμε όμως το θέμα πιο συγκεκριμένα:

Το μοιραίο αυτοκίνητο χτύπησε τον Στ. Σαράφη και τη σύζυγό του, όταν διέσχιζαν την παραλιακή λεωφόρο, στον Αλιμο. Δε χτυπήθηκαν όμως στη μέση του δρόμου, αλλά όταν, σχεδόν, είχαν φτάσει στη διαχωριστική νησίδα που χωρίζει τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας. Το σπουδαιότερο δε είναι πως το αυτοκίνητο - φονιάς κινήθηκε κατά τέτοιο τρόπο, λες και επεδίωκε να χτυπήσει τα θύματά του. Ο οδηγός, υποσμηνίας Μάριο Μουζάλι, απέφυγε - ενώ μπορούσε - να κινηθεί προς τα δεξιά ή προς το μέσο της οδού, όταν είδε το ζεύγος Σαράφη. Για τις αστυνομικές αρχές μάλιστα, θεωρήθηκε πως ήταν αδύνατο να μην δει εγκαίρως τα θύματά του, αφού πρόβλημα ορατότητας δεν υπήρχε. Επίσης δεν κράτησε καν την αρχική του πορεία. Κινούμενος από την αρχή στο αριστερό μέρος της λεωφόρου παρέκκλινε το όχημα ακόμη αριστερότερα, με κατεύθυνση τη διαχωριστική νησίδα. Επιπλέον πρέπει να σημειώσουμε ότι δίπλα στο μοιραίο πράσινο αυτοκίνητο, στο δεξιό μέρος του δρόμου, εκινείτο ένα ακόμη αμερικάνικο αυτοκίνητο μαύρου χρώματος, το οποίο μετά το τραγικό συμβάν έσπευσε να εξαφανιστεί. Εξαφανίστηκαν επίσης, την ίδια στιγμή, και οι συνεπιβάτες του Μουζάλι. Οι αυτόπτες μάρτυρες μίλησαν τότε για δύο άτομα - συνεπιβάτες, ενώ ο ίδιος ο δολοφόνος κατέθεσε πως είχε στο αυτοκίνητο έναν μόνο συνεπιβάτη - συνάδελφό του.

Τα παραπάνω στοιχεία - καθώς και άλλα, όπως το γεγονός ότι ο Σαράφης παρακολουθούνταν από Αμερικάνους κλπ. - συνηγορούν στο συμπέρασμα πως ο στρατηγός Στ. Σαράφης δε βρήκε το θάνατο γιατί έπεσε θύμα τροχαίου, αλλά δολοφονήθηκε εν ψυχρώ. Και τη δολοφονία του, όπως άλλωστε είναι πασιφανές, σχεδίασαν και εκτέλεσαν οι Αμερικάνοι και οι σχετικές με τέτοιες δουλιές υπηρεσίες τους.

Τι συνέχεια είχε η υπόθεση; Ασφαλώς, δεν έγινε καμία έρευνα για να χυθεί άπλετο φως, να βρεθούν οι συνένοχοι - ηθικοί αυτουργοί. Ετσι έγινε κατορθωτό να συντηρηθούν οι αμφιβολίες για τη σκοπιμότητα του συμβάντος, το οποίο και χαρακτηρίστηκε "ανθρωποκτονία εξ αμελείας". Η κυβέρνηση Καραμανλή, υποτελής στον αμερικάνικο ιμπεριαλισμό, φρόντισε μόνο να κρατήσει κάποιους τύπους, ώστε να μην προκληθεί περισσότερο το λαϊκό αίσθημα. Τίποτα όμως παραπάνω. Κρατώντας δε σαφή πολιτική θέση απέναντι στο νεκρό στρατηγό και στο λαϊκό κίνημα που αυτός εξέφραζε, απέφυγε να παραστεί στην κηδεία του και απαγόρευσε να του αποδοθούν στρατιωτικές τιμές, παρόλο που αρχικά δόθηκε η εντύπωση ότι θα γινόταν κάτι τέτοιο. Τέλος, ο δολοφόνος καταδικάστηκε το Γενάρη του 1958 για ανθρωποκτονία κλπ. από βαριά αμέλεια (!!!) σε 20 μήνες φυλακή και 20.000 δρχ. ψυχική οδύνη!!! Αυτό ήταν το μετεμφυλιακό καθεστώς. Αυτό είναι το αμερικανόδουλο κράτος της υποτέλειας και των εθνικών ταπεινώσεων. Ενάντια σ' όλα αυτά. αγωνίστηκε ο στρατηγός Σαράφης. Και αγωνίστηκε πιστά και αταλάντευτα ως το τέλος.

Γ. Π.

Μια αυθεντική μαρτυρία

Ο τιμημένος στρατιωτικός αρχηγός του ΕΛΑΣ, ο δοξασμένος δημοκράτης στρατηγός, ο συναγωνιστής Στέφανος Σαράφης, δολοφονήθηκε έξω από το σπίτι του, στην προέκταση της οδού Γερουλάνου, προς την παραλιακή Λεωφόρο, πάνω σχεδόν στη νησίδα, στη μέση της Λεωφόρου στον Αλιμο, την ώρα που πήγαινε με τη γυναίκα του να κάνει μπάνιο, όπως συνήθιζε να κάνει, σχεδόν την ίδια ώρα, κάθε μέρα. Αυτό το, την ίδια ώρα, κάθε μέρα και με το ίδιο δρομολόγιο, σπίτι - παραλία, έδωσε τη δυνατότητα στον πληρωμένο δολοφόνο και σ' όσους κρύβονταν πίσω απ' αυτόν, να οργανώσουν τη δολοφονία και να την πραγματοποιήσουν.

Από το πρωί της μοιραίας αυτής μέρας βρισκόμασταν στα γραφεία της ΕΔΑ (στην οδό Σίνα ήταν τότε τα γραφεία), σε συνεργασία - σύσκεψη για οργανωτικά προβλήματα, ο Στρατηγός, ο Μ. Μπαρούτσος και στελέχη, Γραμματείς Νομαρχιακών Επιτροπών της ΕΔΑ (εγώ ήμουν εκπρόσωπος της Νομαρχιακής Επιτροπής της ΕΔΑ Μαγνησίας). Στις 12 και 50' περίπου με πρόταση του Στρατηγού, διακόψαμε για να πάμε να φάμε και να συνεχίζαμε το απόγευμα. Δεν προλάβαμε να μάσουμε τα χαρτιά μας και μετά από τηλεφώνημα που έφτασε στα γραφεία, ο συν. Μπαρούτσος μάς πληροφορεί πως δολοφόνησαν τον Στρατηγό έξω από το σπίτι του στον Αλιμο.

Πήρα εντολή να πάρω έναν δημοσιογράφο της "ΑΥΓΗΣ" και να πάμε στον τόπο της δολοφονίας. Τηλεφωνήσαμε στην "ΑΥΓΗ" (τα γραφεία της ήταν τότε στη γωνία της οδού Ομήρου με Σταδίου, απέναντι από το άγαλμα του Κολοκοτρώνη). Σε λίγο έφτασε ο δημοσιογράφος Γιάννης Βούλτεψης και μαζί πήγαμε στον Αλιμο. Με την πρώτη έρευνα που κάναμε μάθαμε, ακούσαμε και πήραμε μια πολύ χρήσιμη πληροφορία. Η περιπτερού που βρισκόταν πενήντα μέτρα, περίπου, από τον τόπο της δολοφονίας, είχε δει πολλή ώρα πριν κάποιο άγνωστο πρόσωπο σ' αυτή την περιοχή να περνάει πάνω κάτω, μπροστά από το περίπτερο, και λίγα λεπτά πριν από τη δολοφονία τον είδε να κρατάει στο χέρι του κάτι σαν "κουτί" να μιλάει και να φαίνεται ότι σε κάποιον έδινε διαταγές φωναχτά στα εγγλέζικα και την ίδια ώρα πέρασαν σαν βολίδα στη λεωφόρο δύο αυτοκίνητα κι αμέσως έγινε το μεγάλο κακό. Ο Στρατηγός νεκρός, δολοφονημένος από το αμερικάνικο αυτοκίνητο με αρ. κυκλοφορίας ΞΑ 1941 και οδηγό - δολοφόνο τον υποσμηνία ΜΑΡΙΟ ΜΟΥΖΑΛΙ Ιταλοαμερικάνο. Μετά από αυτή την πληροφορία, αφού πήραμε και το ένα πέδιλο του Στρατηγού που βρήκαμε κοντά στη νησίδα, πήγαμε στα γραφεία της αμερικάνικης αποστολής που στεγαζόταν δίπλα από τις εγκαταστάσεις της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Τα ήξερε ο Βούλτεψης από επίσκεψη που είχε κάνει άλλοτε. Βρήκαμε κάποιον αρμόδιο, του είπαμε ποιοι είμαστε, μας εξέφρασε (!;) τη "λύπη" του για το "συμβάν" και μας έδωσε την τσάντα που είχε μαζί του ο Στρατηγός με τις πετσέτες που είχε μέσα. Από εκεί, αφού τηλεφωνήσαμε στα γραφεία της ΕΔΑ μάς πληροφόρησαν ότι τον Στρατηγό τον είχαν στον "Κυανό Σταυρό" επί της Συγγρού, στο ύψος της Νέας Σμύρνης. Πήγαμε, τον είδαμε... και γυρίσαμε στα γραφεία της ΕΔΑ. Αντί για συνέχιση της σύσκεψης που διακόψαμε το πρωί, ασχοληθήκαμε με την προετοιμασία της κηδείας του Λεβέντη Αρχηγού του ΕΛΑΣ. Μετά από λίγες μέρες με συνέλαβαν πάλι (ήμουν αδειούχος εξόριστος στο Βόλο) και με ξανάστειλαν στον Αη Στράτη. Εχουν περάσει 41 χρόνια από τότε. Δεν ξέρω τι λένε οι σχετικοί νόμοι. Ομως μια έρευνα από επίσημες υπηρεσίες, δικαστικές και διοικητικές, για αποκάλυψη των ηθικών αυτουργών, μια και ο φυσικός αυτουργός είναι γνωστός, νομίζω ότι πρέπει να γίνει.

Γιάννης ΓΟΥΣΗΣ - ΞΑΝΘΟΣ

Καπετάνιος Μεραρχίας Αλμυρού - Φαρσάλων - Βελεστίνου του ΕΛΑΣ

Μέλος του Γενικού Συμβουλίου και του ΔΣ της ΠΕΑΕΑ

Εξαφάνισαν τις δημόσιες στεγαστικές τράπεζες

Ερωτηματικά γεννά η απόφαση της κυβέρνησης για απορρόφηση των δύο κρατικών στεγαστικών τραπεζών (Εθνική Στεγαστική και Εθνική Κτηματική) από την Εθνική, που είχαν ως συνέπεια να μείνει κυρίαρχος στην αγορά η ιδιωτική στεγαστική τράπεζα ΑΣΠΙΣ

Στις 16 του Απρίλη 1998 η κυβέρνηση γνωστοποίησε την πρόθεσή της να προχωρήσει στη συγχώνευση της Εθνικής Τράπεζας Ελλάδας (ΕΤΕ) με την Εθνική Κτηματική Τράπεζα Ελλάδας (ΕΚΤΕ).Με την κίνηση αυτή δρομολογούσε τις διάφορες αλλαγές και προσαρμογές του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της "παγκοσμιοποιημένης" οικονομίας για "λιγότερο κράτος" και περισσότερη ιδιωτική πρωτοβουλία και στις τράπεζες. Η συγχώνευση της ΕΤΕ με την ΕΚΤΕ - που έγινε με γραπτή ανακοίνωση της διορισμένης από την κυβέρνηση διοίκησης της Εθνικής τη Μεγάλη Βδομάδα - ήταν "κεραυνός εν αιθρία". Η ξαφνική αυτή κίνηση - που δε διερευνήθηκε και δε σχολιάστηκε εκτενώς λόγω του ότι δημοσιοποιήθηκε Μεγάλη Βδομάδα που η παράδοση θέλει την οικονομική επικαιρότητα να μονοπωλείται από τις τιμές του οβελία και το πασχαλινό τραπέζι σε βάρος άλλων οικονομικών γεγονότων - προκάλεσε μια σειρά εύλογα ερωτηματικά, τα οποία μέχρι σήμερα παραμένουν αναπάντητα.

Η ΕΚΤΕ είναι θυγατρική της Εθνικής Τράπεζας. Πέρσι γιόρτασε την επέτειο των 70 χρόνων από την ίδρυσή της, απορροφώντας τη δεύτερη - υπό δημόσιο έλεγχο - Εθνική Στεγαστική Τράπεζα Ελλάδας (ΕΣΤΕ), που είναι επίσης θυγατρική της Εθνικής. Η συγχώνευση των δύο στεγαστικών τραπεζών, σε μια ενιαία δημόσια στεγαστική τράπεζα, τη νέα ΕΚΤΕ, έγινε πολύ προσεκτικά. Πριν παρθεί η τελική απόφαση, είχε προηγηθεί συγκεκριμένη μελέτη (συνηγορούσε στην απορρόφηση της ΕΣΤΕ από την ΕΚΤΕ), με βάση την οποία καταρτίστηκε σχέδιο και χρονοδιάγραμμα για την ομαλή συγχώνευση των δύο τραπεζών. Και πρέπει να σημειώσουμε ότι στην κοινή γνώμη πέρασε ομαλά η συγχώνευση των δύο κρατικών στεγαστικών τραπεζών σε μια μεγάλη ενιαία κρατική στεγαστική τράπεζα, τη νέα ΕΚΤΕ που προήλθε από την απορρόφηση (και άρα τη διαγραφή της από τον τραπεζικό χάρτη της Ελλάδας) της ΕΣΤΕ.

Ομως, η νεότερη απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στη συγχώνευση της ΕΚΤΕ με την ΕΤΕ (με την απορρόφηση της πρώτης από τη δεύτερη), είναι διαφορετικής ποιότητας κίνηση. Με την κίνηση αυτή, η κυβέρνηση σβήνει από το χάρτη του τραπεζικού συστήματος την ΕΚΤΕ, δηλαδή τη μοναδική δημόσια στεγαστική τράπεζα που είχε απομείνει μετά την απορρόφηση της ΕΣΤΕ από την ΕΚΤΕ.Και ανεξάρτητα αν η απόφαση για την απορρόφηση της νέας ΕΚΤΕ από τη "μητέρα" Εθνική οδηγεί, φαινομενικά, στο συμπέρασμα ότι κινείται με το ρεύμα της εποχής των συγχωνεύσεων και των εξαγορών, η συγκεκριμένη κυβερνητική κίνηση έχει προκαλέσει πολλά ερωτήματα, τα οποία μέχρι σήμερα παραμένουν αναπάντητα.

Αναπάντητα ερωτήματα

Μεταξύ αυτών, είναι και τα εξής;

1. Πότε αποφασίστηκε από την κυβέρνηση και με ποιο κριτήριο η συγχώνευση της ΕΚΤΕ με την ΕΤΕ;

2. Γιατί δεν έγινε παρόμοια μελέτη (απ' όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε δεν έγινε ποτέ) για τη συγχώνευση της νέας ΕΚΤΕ με την ΕΤΕ; Πώς είναι δυνατό να θεωρείται αναγκαία η μελέτη για τη συγχώνευση της ΕΚΤΕ με την ΕΣΤΕ ή της Εμπορικής με την Ιονική (έστω κι αν στη δεύτερη περίπτωση η κυβέρνηση αποφάσισε αντίθετα από το πόρισμα της μελέτης) και να μην κρίνεται αναγκαία η μελέτη για μια μεγαλύτερης εμβέλειας συγχώνευση, όπως αυτή της απορρόφησης της νέας ΕΚΤΕ από την ΕΤΕ;

3. Με ποιο κριτήριο και από ποιους ορίστηκε η σχέση 1,9 μετοχές της ΕΚΤΕ προς 1 μετοχή της ΕΤΕ,με την οποία έγινε η ανταλλαγή μετοχών των δύο τραπεζών;

4. Τι συνέπειες θα έχει για το προσωπικό, για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής και γενικότερα για τη λαϊκή στέγη η απόφαση για τη συγχώνευση;

Θα μπορούσαν να προστεθούν και άλλα ερωτήματα, που έχουν μείνει αναπάντητα. Το σίγουρο είναι ότι η συγχώνευση των Τραπεζών Εθνικής και Κτηματικής, εκτός των άλλων συνεπειών, θα έχει και αρνητικές συνέπειες τόσο στην απασχόληση των τραπεζοϋπαλλήλων όσο και στην πολιτική λαϊκής στέγης.Οι φραστικές διαβεβαιώσεις της διοίκησης της Εθνικής ότι με τη συγχώνευση δε θίγεται το καθεστώς των επιδοτούμενων στεγαστικών δανείων και ότι "θα" διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας, γίνονται για να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις.

Ολα δείχνουν ότι η απόφαση για τη συγχώνευση ΕΤΕ - ΕΚΤΕ (με την απορρόφησης της δεύτερης από την πρώτη), πάρθηκε στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Απρίλη, εντελώς απρογραμμάτιστα, πρόχειρα και βιαστικά. Αυτό είναι κάτι που φαίνεται τόσο από το γεγονός ότι δεν είχε προηγηθεί καμιά τεχνικοοικονομική μελέτη που να καταγράφει τα υπέρ και τα κατά της συγχώνευσης και τα προβλήματα που θα δημιουργούσε μια τέτοια κίνηση, ώστε να σχεδιαστεί ο τρόπος αντιμετώπισή τους, όσο και από την έκθεση του διοικητή της ΕΚΤΕ Βασίλη Ράπανου,που έχει ενσωματωθεί στο βιβλίο με τα απολογιστικά στοιχεία για την πορεία της ΕΚΤΕ στη χρήση του 1997 (δόθηκε στη δημοσιότητα στις 5 Μάη κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης των μετόχων της Τράπεζας). Ενημερώνοντας λοιπόν με την έκθεσή του τους μετόχους της Τράπεζας, ο Β. Ράπανος σημειώνει μεταξύ άλλων στη σελίδα 18 της έκθεσής του ότι "... το σημαντικότερο γεγονός της χρήσης 1997 ήταν η απορρόφηση της Εθνικής Στεγαστικής Τράπεζας από την Εθνική Κτηματική Τράπεζα, η οποία έγινε μέσα στα πλαίσια του προγράμματος αναδιάρθρωσης του Ομίλου της Εθνικής Τράπεζας, στον οποίο ανήκουν οι δύο τράπεζες. Η συγχώνευση των δύο ιδρυμάτων ολοκληρώθηκε τον περασμένο Δεκέμβρη, μετά από μακρά διαδικασία νομικών και διοικητικών διεργασιών... Θεωρούμε ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 1998 θα έχουν υλοποιηθεί οι περισσότεροι στόχοι της συγχώνευσης, όπως εναρμόνιση του Οργανισμού, δίκτυο, μηχανογραφική εξυπηρέτηση, μεταθέσεις προσωπικού, νέα προϊόντα κλπ...".

Μ' ένα σμπάρο πολλά τρυγόνια!

Το παραπάνω απόσπασμα, που δεν πρόλαβαν να το απαλείψουν από την έκθεση του διοικητή της ΕΚΤΕ στην ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων της Τράπεζας στις 5 του Μάη, λέει πολλά. Αποκαλύπτει ότι η απόφαση για της συγχώνευση της ΕΚΤΕ με την ΕΤΕ, που ανακοινώθηκε δημόσια στις 16 του Απρίλη 1998, αποφασίστηκε έκτακτα μέσα στον Απρίλη. Και τους πραγματικούς λόγους, για τους οποίους κρίθηκε αναγκαίο να εξαφανιστεί από την ελληνική τραπεζική αγορά η ΕΚΤΕ (η μοναδική δημόσια τράπεζα που χορηγούσε επιδοτούμενα στεγαστικά δάνεια για πρώτη κατοικία) με την απορρόφησή της από την ΕΤΕ, τους γνωρίζουν ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης και ο διοικητής της ΕΤΕ Θ. Καρατζάς.Αποτελεί δε κοινό μυστικό ότι ο Θ. Καρατζάς είναι ένας από τους πιο στενούς συνεργάτες, φίλους και συμβούλους του πρωθυπουργού και γι' αυτό ο Κ. Σημίτης τον διόρισε στη θέση του διοικητή της ΕΤΕ, που είναι η μεγαλύτερη ελληνική τράπεζα.

Οσο για τα κριτήρια, με τα οποία αποφασίστηκε η αναλογία ανταλλαγής των μετοχών της ΕΚΤΕ με της ΕΤΕ (για κάθε μια μετοχή της Εθνικής έπρεπε να διατεθούν 1,9 μετοχές της ΕΚΤΕ), δε δόθηκε καμιά εξήγηση. Και ούτε μπορούν να πείσουν κανέναν, αν επικαλεστούν ως κριτήριο για την αναλογία ανταλλαγής των μετοχών την τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία των μετοχών των δύο τραπεζών, καθώς κάποιος άλλος θα μπορούσε να τους αντιτείνει το κριτήριο της κερδοφορίας των δύο τραπεζών. Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι τα καθαρά κέρδη προ φόρων ανήλθαν στη διετία 1996-1997 για μεν την ΕΚΤΕ στο ποσό των 67,8 δισ. δραχμών (28,2 δισ. δραχμές το 1997 και 39,6 δισ. δραχμές το 1996) για δε την ΕΤΕ στο ποσό των 35,8 δισ. δραχμών (35,8 δισ. δραχμών πέρσι, ενώ το 1996 είχε 0 κέρδη). Με ποιο κριτήριο λοιπόν η σχέση ανταλλαγής 1,9 μετοχές της ΕΚΤΕ με 1 μετοχή της ΕΤΕ; Μήπως, κάποιοι θησαύρισαν από αυτή τη βεβιασμένη συγχώνευση και το συγκριμένο τρόπο που ορίστηκε η σχέση της ανταλλαγής των μετοχών; Λέμε, μήπως;

Σε ό,τι αφορά άλλες αρνητικές συνέπειες, που πιθανόν να έχει η απορρόφηση της ΕΚΤΕ από την ΕΤΕ, αυτές που είναι ορατές διά γυμνού οφθαλμού, είναι οι εξής:

Πρώτον, η επιδοτούμενη λαϊκή στέγη. Μέχρι πέρσι επιδοτούμενα στεγαστικά δάνεια για απόκτηση πρώτης κατοικίας χορηγούσαν οι δυο κρατικές (ΕΚΤΕ και ΕΣΤΕ) και η ιδιωτική τράπεζα ΑΣΠΙΣ. Από το το Γενάρη του 1998 (μετά την απορρόφηση της ΕΣΤΕ από την ΕΚΤΕ) η επιδοτούμενη στεγαστική πολιτική ασκείται από μια κρατική τράπεζα (τη νέα ΕΚΤΕ) και από μια ιδιωτική (την ΑΣΠΙΣ). Και, τώρα, με την απόφαση της κυβέρνησης για απορρόφηση της νέας ΕΚΤΕ από την ΕΤΕ, φεύγει από την αγορά η μοναδική εξειδικευμένη δημόσια στεγαστική τράπεζα, για να μείνει μοναδικός κυρίαρχος, η ιδιωτική τράπεζα ΑΣΠΙΣ.Σκιαγραφήσαμε, αναλυτικά με κάθε λεπτομέρεια τις εξελίξεις που σημειώθηκαν μέσα στο τελευταίο δωδεκάμηνο, στις ειδικές στεγαστικές τράπεζες, επειδή δείχνουν να παίρνονται από την κυβέρνηση αποφάσεις που οδηγούν στην άμεση ή έμμεση ενίσχυση της ιδιωτικής στεγαστικής τράπεζας ΑΣΠΙΣ.Με δεδομένο, μάλιστα, ότι ο σημερινός διοικητής της ΕΤΕ Θ. Καρατζάς ήταν μέχρι το 1996 πρόεδρος της ΑΣΠΙΣ και ότι αντιπρόεδρος της ΑΣΠΙΣ εξακολουθεί να παραμένει ο αδελφός του Κ. Καρατζάς, είναι δύσκολο να αποφύγει κανείς τον πειρασμό να μην κάνει πονηρές σκέψεις.

Δεύτερον, με τη συγχώνευση της ΕΚΤΕ με την ΕΤΕ - σε συνδυασμό με τα σχέδια για εξαγορές και συγχωνεύσεις άλλων τραπεζών που βρίσκονται σε εξέλιξη - χτυπά πιο δυνατό το καμπανάκι της ανεργίας και για τους Ελληνες τραπεζοϋάαλληλους. Οσο και αν οι αρμόδιοι υπόσχονται ότι "θα" διατηρηθούν οι θέσεις απασχόλησης στις συγχωνευόμενες ή εξαγοραζόμενες τράπεζες, οι κινήσεις αυτές γίνονται με στόχο την αύξηση της "ανταγωνιστικότητάς" τους με τη μείωση του κόστους εργασίας που θα επιδιωχτεί και με μαζικές απολύσεις προσωπικού και προγράμματα εθελουσίας εξόδου. Αυτό είναι κάτι που το βεβαιώνει και η διεθνής εμπειρία, όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι τα σχέδια για την "ισχυροποίηση" της Deutsche Bank (της πρώτης γερμανικής τράπεζας) συνοδεύονται με σχέδια για 9.000 απολύσεις στην επόμενη τριετία! Τρίτον, με τη συγχώνευση της ΕΚΤΕ με την ΕΤΕ υλοποιούνται ευκολότερα τα σχέδια της κυβερνητικής πολιτικής ιδιωτικοποιήσεων και "λιγότερου κράτους" στις τράπεζες. Για παράδειγμα, θα ήταν μεγαλύτερες οι αντιδράσεις, αν έβγαινε πέρσι η κυβέρνηση (που ακόμη λειτουργούσαν αυτόνομα η ΕΣΤΕ και η ΕΚΤΕ) και έλεγε ότι πουλάει σε ιδιώτες μεγάλα πακέτα μετοχών (του 5% ή του 10% κάθε χρόνο) αυτών των δύο κρατικών τραπεζών, σε σχέση με τις αντιδράσεις που προκάλεσε φέτος (που δεν υφίστανται οι δύο στεγαστικές τράπεζες καθώς απορροφήθηκαν από την ΕΤΕ) η απόφαση της κυβέρνησης να πουλήσει σε ιδιώτες 2,5 εκατομμύρια μετοχές της ΕΤΕ!

Λάμπρος ΤΟΚΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ