ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 4 Νοέμβρη 1998
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ
Ολοκλήρωση το 2002 και... νέα "πανωπροίκια" 70 δισ.

Από τη σκανδαλώδη συμπληρωματική σύμβαση φτάσαμε στο τερατώδες "μνημόνιο συναντίληψης" για να αποκομίσουν οι εργολάβοι από το 1994 συνολικά πρόσθετες αμοιβές 145 δισ. δραχμών, ενώ οι Αθηναίοι εξακολουθούν να βλέπουν το μετρό με το... κιάλι

Οι Αθηναίοι - σύμφωνα ακόμη και με τη σκανδαλώδη συμπληρωματική σύμβαση για το μετρό, που υπογράφηκε το 1994 - έπρεπε σε λίγες μέρες να κόβουν εισιτήριο και να ταξιδεύουν με τον ηλεκτρικό από τα Σεπόλια στη Δάφνη. Κάτι τέτοιο όμως αποδεικνύεται μια ακόμη μυθική χίμαιρα. Οι εργολάβοι, φυσικά, όχι μόνο δε θα τιμωρηθούν για τη νέα αυτή καθυστέρηση (με βάση την αρχική σύμβαση το μετρό θα έπρεπε να είναι έτοιμο από πέρσι το Δεκέμβρη), αλλά θα πάρουν άλλα 70 δισ. δρχ. ως "πανωπροίκι" και θα αποκτήσουν το δικαίωμα να παραδώσουν το έργο (σε τρεις δόσεις) μέχρι το 2002!

Αυτό ούτε λίγο ούτε πολύ προβλέπει μεταξύ άλλων το "μνημόνιο συναντίληψης", στο οποίο καταλήγουν, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι εργολάβοι και η κυβέρνηση, μέσω της εταιρίας "Αττικό Μετρό". Ενα "μνημόνιο" που αχρηστεύει ουσιαστικά και τυπικά την ελληνική νομοθεσία, για την κατάρτιση του οποίου απαιτήθηκαν αρκετές διαβουλεύσεις και παρασκηνιακός διάλογος, τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό, δηλαδή στη Γαλλία και στη Γερμανία, όπου είναι οι έδρες των μεγαλύτερων εταιριών που απαρτίζουν τον όμιλο των εργολάβων.

Οπως φαίνεται ο μόνος που δε θα λάβει γνώση του νέου σκανδαλώδους επεισοδίου του "σίριαλ μετρό", είναι αυτός που θα πληρώσει τα σπασμένα, δηλαδή ο ελληνικός λαός. Ούτε καν οι αντιπρόσωποί του δε θα ενημερωθούν, αφού επιλέχτηκε αυτός ο τρόπος για την "επίλυση των διαφορών", ώστε να μην απαιτηθεί η κατάθεση μιας νέας συμπληρωματικής σύμβασης στη Βουλή.

Κάπως έτσι φαίνεται πως υλοποιεί η κυβέρνηση τις κορόνες που εκτοξεύει κατά καιρούς περί... διαφάνειας στα δημόσια έργα. Να σημειώσουμε ότι αυτό είναι το δεύτερο "μνημόνιο συναντίληψης" που υπογράφεται τα τελευταία χρόνια μεταξύ Δημοσίου και εργολάβων. Το πρώτο είχε αποφέρει στους εργολάβους 10 δισ. δρχ. περίπου. Αξίζει μάλιστα να υπογραμμιστεί ότι από το 1994 που υπογράφηκε η συμπληρωματική σύμβαση, μέχρι και το τωρινό "μνημόνιο" οι εργολάβοι έχουν πάρει πρόσθετες αμοιβές ("πανωπροίκια") συνολικού ύψους 145 δισ. δρχ. τουλάχιστον!

Το νέο χρονοδιάγραμμα

Μέσω του νέου αυτού "μνημονίου" οι εργολάβοι κερδίζουν καθυστερήσεις 20 μηνών λόγω παλιότερων δυσκολιών, χωρίς να χρειαστεί να τις διεκδικήσουν στα δικαστήρια. Για παράδειγμα, διεθνείς εμπειρογνώμονες είχαν αποφανθεί ότι για τις καθυστερήσεις του "μετροπόντικα" στην οδό Δεληγιάννη, κατά 87% η ευθύνη βαρύνει στους εργολάβους. Αυτό σημαίνει ότι αν η κυβέρνηση δεν απεμπολούσε κάθε δημόσιο συμφέρον, οι καθυστερήσεις από τα δικαστήρια θα είχαν χρεωθεί στους εργολάβους. Επίσης με το "μνημόνιο" παραχωρείται ένα ακόμη περιθώριο 5 μηνών στους εργολάβους ως χρόνος μερικής λειτουργίας του συστήματος.

Στους εργολάβους ανατίθεται εκ νέου η κατασκευή του τμήματος Σύνταγμα - Ασώματοι, τμήμα που είχε περικοπεί από την εργολαβία με λεονταρίστικο τρόπο, αφού ανακοινώθηκε από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη ως... τιμωρία των εργολάβων. Το μόνο που κερδήθηκε τελικά ήταν το κόστος του συγκεκριμένου τμήματος να ανέλθει σε 20 δισ., έναντι 7,5 που ήταν πριν την περικοπή!

Το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του έργου καθορίζεται πλέον ως εξής:

  • Μέχρι το Δεκέμβρη του 1999 να παραδοθούν τα τμήματα Σεπόλια - Σύνταγμα και Σύνταγμα - Πεντάγωνο, το λεγόμενο και "κολοβό" μετρό.
  • Μέχρι το Δεκέμβρη του 2000 το τμήμα Σύνταγμα - Δάφνη.
  • Μέσα στο 2002 το τμήμα Σύνταγμα - Μοναστηράκι.
Επιβράβευση και της... "Μπέχτελ"

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η κυβέρνηση θεώρησε καλό να... επιβραβεύσει και τον ξένο σύμβουλό της, δηλαδή την αμερικανική "Μπέχτελ", κρίνοντας προφανώς ότι πέτυχε στο έργο της - κι ας μην έκανε τίποτε για να αποφευχθούν οι καθυστερήσεις και τα "πανωπροίκια".

Ετσι ανανέωσε για δύο ακόμη χρόνια τη σύμβαση με την "Μπέχτελ" (με δικαίωμα ανανέωσης άλλων δύο ακόμη χρόνων), προσφέροντάς της 5,8 δισ. δρχ., δηλαδή και... αύξηση 20%!

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η εταιρία είχε, εκτός των άλλων, δεσμευτεί να μεταφέρει τεχνολογία και τεχνογνωσία, έτσι ώστε να μεταφέρονται σιγά σιγά καθήκοντά της σε Ελληνες επιστήμονες. Αντί αυτών όμως, με τη νέα σύμβαση η "Μπέχτελ" αυξάνει από 21 σε 25 τις επιτελικές θέσεις στην εταιρία "Αττικό Μετρό" που διαχειρίζεται το έργο για λογαριασμό του ελληνικού δημοσίου...

ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΘΗΝΑΣ
Καταδίκασε την περιβαλλοντική καταστροφή του Υμηττού

Ομόφωνο "όχι" στην περιβαλλοντική καταστροφή του Υμηττού, με πρόσχημα την κατασκευή εκεί της διαβόητης λεωφόρου, είπε χτες το Νομαρχιακό Συμβούλιο της Αθήνας. Το σώμα ζητά, σε πρώτη φάση, την αναστολή των εργασιών κατασκευής, ενώ έκανε εμφανή την πρόθεσή του να αγωνιστεί κατά της σχεδιαζόμενης, από κυβέρνηση και εργολάβους, καταστροφής της περιοχής.

Το θέμα έφερε στη χτεσινή συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, ο επικεφαλής της σημερινής αξιωματικής αντιπολίτευσης, Θ. Κατριβάνος. Τόνισε ότι παρά τις δύο σχετικές αποφάσεις του ΣτΕ, που εκδόθηκαν ύστερα από προσφυγή κατοίκων της περιοχής, για αναστολή των εργασιών της κατασκευής της λεωφόρου μέχρι να συζητηθεί και να εκδοθεί η τελική απόφαση, οι κατασκευάστριες εταιρίες προχωρούν σε αυτή την κατασκευή. Ο ίδιος προσκόμισε φωτογραφίες στο Νομαρχιακό Συμβούλιο και επικαλέστηκε μαρτυρίες κατοίκων, σύμφωνα με τις οποίες οι εργολάβοι έχουν προκαλέσει μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή στην περιοχή που αφορούσαν οι αποφάσεις του ΣτΕ. Από την πλευρά της "Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας", ο Χρήστος Λαζαρίδης τόνισε ότι σκόπιμα και προκλητικά εισέβαλλαν οι μπουλντόζες στην περιοχή για να καταστρέψουν το προϊόν της αναδάσωσης, στην οποία προχώρησαν κάτοικοι της περιοχής πρόσφατα. "Ηταν σκόπιμη ενέργεια, υπογράμμισε, και συνδέεται με την κυβερνητική πολιτική για την ανατροπή του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας. Για να λείψουν και οι τελευταίοι πράσινοι πνεύμονες του Λεκανοπεδίου. Για να δώσουν στους μεγαλοεργολάβους και τους μεγαλοεπιχειρηματίες ό,τι τους ζητήσουν".

Ο ίδιος επισήμανε ότι το Νομαρχιακό Συμβούλιο πρέπει να κινηθεί άμεσα. Να συγκληθεί έκτακτη, ανοιχτή συνεδρίαση, με τη συμμετοχή του λαού της περιοχής. Να πάρει απόφαση - καταπέλτη, ενάντια σε αυτές τις κινήσεις της κυβέρνησης. Η καταγγελία του Νομαρχιακού Συμβουλίου να πάρει "σάρκα και οστά" και να οδηγήσει σε ξεσηκωμό του λαού. Ο Χρ. Λαζαρίδης επισήμανε ακόμα την ανάγκη να εφαρμοστεί παλαιότερη απόφαση του ΣτΕ, που προέβλεπε να κατασκευαστούν σήραγγες αντί να καταστραφεί το δάσος του Υμηττού. Προειδοποίησε, τέλος, ότι υπάρχει σχέδιο να καταργηθεί η Β' Ζώνη (ζώνη ήπιων χρήσεων) του Υμηττού και να τσιμεντοποιηθεί.

Το Νομαρχιακό Συμβούλιο αποφάσισε ομόφωνα, σε πρώτη φάση, να διαμαρτυρηθεί έντονα για την παραβίαση των αποφάσεων του ΣτΕ και να ζητήσει από τις αρμόδιες δασικές υπηρεσίες και την αστυνομία να παρέμβουν, προκειμένου να εφαρμοστούν οι αποφάσεις αυτές. Αφησε δε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ληφθούν όποιες άλλες πρωτοβουλίες κριθούν απαραίτητες, εάν η απόφασή του δε γίνει σεβαστή.

Φονικό νέφος και στη Θεσσαλονίκη

Ιδιαίτερα αυξημένα παρουσιάστηκαν τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης κατά τις βραδινές, κυρίως, ώρες της Δευτέρας στη Θεσσαλονίκη. Ειδικότερα, η αύξηση, που καταγράφηκε από το Σταθμό Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης και δόθηκε στη δημοσιότητα από το Τμήμα Περιβάλλοντος του Δήμου Θεσσαλονίκης, αφορά τους ρύπους όζον,υδρόθειο,αιωρούμενα σωματίδια και διοξείδιο του θείου.

Η έντονη δυσοσμία και δυσφορία που ένιωθαν το βράδυ της Δευτέρας χιλιάδες Θεσσαλονικείς, λόγω του εγκλωβισμού των ρύπων, οφείλεται όπως επισήμανε ο κ. Κουιμτζής, καθηγητής του ΑΠΘ, στην πολύ υψηλή υγρασία, στην υψηλή για την εποχή θερμοκρασία και την πλήρη άπνοια. Οπως επισημαίνει, η κατάσταση αυτή εγκλωβίζει τους ρύπους που εκπέμπονται στην πόλη. Δε γίνεται δηλαδή αραίωσή τους, δε διαχέονται στην ατμόσφαιρα.

Ο κ. Κουιμτζής υπογραμμίζει ότι η κατάσταση αυτή μακροπρόθεσμα θα αποδειχθεί επικίνδυνη για τους Θεσσαλονικείς. "Οι ρύποι αυτοί δεν είναι τοξικοί, αλλά είναι επικίνδυνοι. Οσο διατηρούνται στον αέρα τόσο πιο εύκολα μπορούν να εισαχθούν στους ιστούς του ανθρώπινου οργανισμού και να προκαλέσουν διάφορες ασθένειες, με προτεραιότητα στις ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού".

Σύμφωνα με τον καθηγητή οι ρύποι αυτοί εκπέμπονται από τα καυσαέρια των αυτοκινήτων, τις κεντρικές θερμάνσεις, τον όρμο του Δυτικού Θερμαϊκού και τις αναθυμιάσεις των δεξαμενών πετρελαίου. Το φαινόμενο, δε, δημιουργείται λόγω του ότι η πόλη δεν αερίζεται κανονικά, κάτι στο οποίο συντελεί η κακή χωροθέτηση των χρήσεων.

Δάνεια σε διακόσιους πυρόπληκτους

Σε διακόσιους δικαιούχους εγκρίνει τελικά η κυβέρνηση δάνεια για την αποκατάσταση ζημιών από τις πυρκαγιές του περασμένου καλοκαιριού σε περιοχές των Νομαρχιών Αθηνών, Ανατολικής Αττικής και Πειραιά, με απόφαση του υφυπουργού ΠΕΧΩΔΕ Χρ. Βερελή. Συγκεκριμένα, στη Νομαρχία Αθηνών, στις Κοινότητες Παλιάς και Νέας Πεντέλης και Βαρυμπόμπης σε δεκαεφτά δικαιούχους, στη Νομαρχία Ανατολικής Αττικής, στους Δήμους Γέρακα, Παλλήνης, Ραφήνας και στις Κοινότητες Χαλκουτσίου και Ανθούσας σε 138 δικαιούχους και στη Νομαρχία Πειραιά στους Δήμους Περάματος και Σαλαμίνας σε 45.

Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για τη λήψη των σχετικών δανείων ανακατασκευής ή επισκευής είναι: Για δάνειο ανακατασκευής είναι απαραίτητη η οικοδομική άδεια του σπιτιού από το αρμόδιο Πολεοδομικό Γραφείο και οι τίτλοι ιδιοκτησίας. Οπως σημειώνεται, η έγκριση δανείου στέγασης είναι δυνατή εντός των ορίων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης στην οποία βρίσκεται το πληγέν κτίσμα, είναι όμως αδύνατη εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων. Για δάνειο επισκευής είναι απαραίτητοι οι τίτλοι ιδιοκτησίας και η μελέτη επισκευής από ιδιώτη μηχανικό.

Με την ίδια απόφαση καθορίζεται και το τιμολόγιο εργασιών επισκευής βλαβών από πυρκαγιές, που εφαρμόζεται υποχρεωτικά για τη σύνταξη των σχετικών προϋπολογισμών στις μελέτες επισκευής πυρόπληκτων οικοδομών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ