Τετάρτη 4 Νοέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ
Ολοκλήρωση το 2002 και... νέα "πανωπροίκια" 70 δισ.

Από τη σκανδαλώδη συμπληρωματική σύμβαση φτάσαμε στο τερατώδες "μνημόνιο συναντίληψης" για να αποκομίσουν οι εργολάβοι από το 1994 συνολικά πρόσθετες αμοιβές 145 δισ. δραχμών, ενώ οι Αθηναίοι εξακολουθούν να βλέπουν το μετρό με το... κιάλι

Οι Αθηναίοι - σύμφωνα ακόμη και με τη σκανδαλώδη συμπληρωματική σύμβαση για το μετρό, που υπογράφηκε το 1994 - έπρεπε σε λίγες μέρες να κόβουν εισιτήριο και να ταξιδεύουν με τον ηλεκτρικό από τα Σεπόλια στη Δάφνη. Κάτι τέτοιο όμως αποδεικνύεται μια ακόμη μυθική χίμαιρα. Οι εργολάβοι, φυσικά, όχι μόνο δε θα τιμωρηθούν για τη νέα αυτή καθυστέρηση (με βάση την αρχική σύμβαση το μετρό θα έπρεπε να είναι έτοιμο από πέρσι το Δεκέμβρη), αλλά θα πάρουν άλλα 70 δισ. δρχ. ως "πανωπροίκι" και θα αποκτήσουν το δικαίωμα να παραδώσουν το έργο (σε τρεις δόσεις) μέχρι το 2002!

Αυτό ούτε λίγο ούτε πολύ προβλέπει μεταξύ άλλων το "μνημόνιο συναντίληψης", στο οποίο καταλήγουν, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι εργολάβοι και η κυβέρνηση, μέσω της εταιρίας "Αττικό Μετρό". Ενα "μνημόνιο" που αχρηστεύει ουσιαστικά και τυπικά την ελληνική νομοθεσία, για την κατάρτιση του οποίου απαιτήθηκαν αρκετές διαβουλεύσεις και παρασκηνιακός διάλογος, τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό, δηλαδή στη Γαλλία και στη Γερμανία, όπου είναι οι έδρες των μεγαλύτερων εταιριών που απαρτίζουν τον όμιλο των εργολάβων.

Οπως φαίνεται ο μόνος που δε θα λάβει γνώση του νέου σκανδαλώδους επεισοδίου του "σίριαλ μετρό", είναι αυτός που θα πληρώσει τα σπασμένα, δηλαδή ο ελληνικός λαός. Ούτε καν οι αντιπρόσωποί του δε θα ενημερωθούν, αφού επιλέχτηκε αυτός ο τρόπος για την "επίλυση των διαφορών", ώστε να μην απαιτηθεί η κατάθεση μιας νέας συμπληρωματικής σύμβασης στη Βουλή.

Κάπως έτσι φαίνεται πως υλοποιεί η κυβέρνηση τις κορόνες που εκτοξεύει κατά καιρούς περί... διαφάνειας στα δημόσια έργα. Να σημειώσουμε ότι αυτό είναι το δεύτερο "μνημόνιο συναντίληψης" που υπογράφεται τα τελευταία χρόνια μεταξύ Δημοσίου και εργολάβων. Το πρώτο είχε αποφέρει στους εργολάβους 10 δισ. δρχ. περίπου. Αξίζει μάλιστα να υπογραμμιστεί ότι από το 1994 που υπογράφηκε η συμπληρωματική σύμβαση, μέχρι και το τωρινό "μνημόνιο" οι εργολάβοι έχουν πάρει πρόσθετες αμοιβές ("πανωπροίκια") συνολικού ύψους 145 δισ. δρχ. τουλάχιστον!

Το νέο χρονοδιάγραμμα

Μέσω του νέου αυτού "μνημονίου" οι εργολάβοι κερδίζουν καθυστερήσεις 20 μηνών λόγω παλιότερων δυσκολιών, χωρίς να χρειαστεί να τις διεκδικήσουν στα δικαστήρια. Για παράδειγμα, διεθνείς εμπειρογνώμονες είχαν αποφανθεί ότι για τις καθυστερήσεις του "μετροπόντικα" στην οδό Δεληγιάννη, κατά 87% η ευθύνη βαρύνει στους εργολάβους. Αυτό σημαίνει ότι αν η κυβέρνηση δεν απεμπολούσε κάθε δημόσιο συμφέρον, οι καθυστερήσεις από τα δικαστήρια θα είχαν χρεωθεί στους εργολάβους. Επίσης με το "μνημόνιο" παραχωρείται ένα ακόμη περιθώριο 5 μηνών στους εργολάβους ως χρόνος μερικής λειτουργίας του συστήματος.

Στους εργολάβους ανατίθεται εκ νέου η κατασκευή του τμήματος Σύνταγμα - Ασώματοι, τμήμα που είχε περικοπεί από την εργολαβία με λεονταρίστικο τρόπο, αφού ανακοινώθηκε από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη ως... τιμωρία των εργολάβων. Το μόνο που κερδήθηκε τελικά ήταν το κόστος του συγκεκριμένου τμήματος να ανέλθει σε 20 δισ., έναντι 7,5 που ήταν πριν την περικοπή!

Το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του έργου καθορίζεται πλέον ως εξής:

  • Μέχρι το Δεκέμβρη του 1999 να παραδοθούν τα τμήματα Σεπόλια - Σύνταγμα και Σύνταγμα - Πεντάγωνο, το λεγόμενο και "κολοβό" μετρό.
  • Μέχρι το Δεκέμβρη του 2000 το τμήμα Σύνταγμα - Δάφνη.
  • Μέσα στο 2002 το τμήμα Σύνταγμα - Μοναστηράκι.
Επιβράβευση και της... "Μπέχτελ"

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η κυβέρνηση θεώρησε καλό να... επιβραβεύσει και τον ξένο σύμβουλό της, δηλαδή την αμερικανική "Μπέχτελ", κρίνοντας προφανώς ότι πέτυχε στο έργο της - κι ας μην έκανε τίποτε για να αποφευχθούν οι καθυστερήσεις και τα "πανωπροίκια".

Ετσι ανανέωσε για δύο ακόμη χρόνια τη σύμβαση με την "Μπέχτελ" (με δικαίωμα ανανέωσης άλλων δύο ακόμη χρόνων), προσφέροντάς της 5,8 δισ. δρχ., δηλαδή και... αύξηση 20%!

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η εταιρία είχε, εκτός των άλλων, δεσμευτεί να μεταφέρει τεχνολογία και τεχνογνωσία, έτσι ώστε να μεταφέρονται σιγά σιγά καθήκοντά της σε Ελληνες επιστήμονες. Αντί αυτών όμως, με τη νέα σύμβαση η "Μπέχτελ" αυξάνει από 21 σε 25 τις επιτελικές θέσεις στην εταιρία "Αττικό Μετρό" που διαχειρίζεται το έργο για λογαριασμό του ελληνικού δημοσίου...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ