ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Φλεβάρη 1997
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
"Στοιχεία αγοράς" στην υγεία!
  • Τις βασικές κατευθύνσεις του νομοσχεδίου για την υγεία αποφάσισε χτες το Υπουργικό Συμβούλιο
  • Απαράδεκτη χαρακτηρίζει τη στάση της κυβέρνησης η ΟΕΝΓΕ, με κινητοποιήσεις προειδοποιεί η ΕΙΝΑΠ

Με βασικό στοιχείο την εισαγωγή "στοιχείων της αγοράς" και στον τομέα της υγείας, εγκρίθηκαν χτες από το Υπουργικό Συμβούλιο οι βασικές κατευθύνσεις του υπό κατάρτιση νομοσχεδίου για την υγεία, καθώς και η ρύθμιση για την εξόφληση των χρεών των νοσοκομείων. Η ηγεσία του υπουργείου Υγείας - Πρόνοιας προχωρεί στην οριστική διατύπωση των διατάξεων του νομοσχεδίου, για να κατατεθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή.

Με το νομοσχέδιο εισάγονται τα "στοιχεία της αγοράς", με την τοποθέτηση μάνατζερ στα Δημόσια Νοσοκομεία, τους σφαιρικούς προϋπολογισμούς, τα απογευματινά εξωτερικά ιατρεία και την κατ' οίκον νοσηλεία, ενώ προβλέπονται σκληρές ρυθμίσεις για τους γιατρούς με τις κρίσεις και την πρόσληψη των νεοεισερχομένων χωρίς μονιμότητα. Ακόμη, το νομοσχέδιο προβλέπει, εις βάρος των Ασφαλιστικών Ταμείων, αλλαγή του καθεστώτος υπολογισμού του ημερήσιου κόστους θεραπείας των ασθενών (διαφοροποιημένο νοσήλιο κατά κατηγορία παρεχομένων υπηρεσιών).

Ο υπουργός Υγείας - Πρόνοιας, Κ. Γείτονας,μετά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ανέφερε τους τέσσερις βασικούς άξονες του νομοσχεδίου. Οι δύο πρώτοι αφορούν την ανάπτυξη δικτύων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και υπηρεσιών δημόσιας υγείας (σχολικές υπηρεσίες). Ειδικότερα προβλέπεται η ενοποίηση των πολυιατρείων του ΙΚΑ, των ιατρείων άλλων Ταμείων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Κέντρων Υγείας. Οι ιατρικές μονάδες θα λειτουργούν ως δίκτυα και θα συνδέονται με Νοσοκομεία του ΕΣΥ. Ωστόσο, την περασμένη Παρασκευή στη Βουλή, στη συζήτηση που έγινε βάσει της επερώτησης για την υγεία που κατέθεσε το ΚΚΕ, ο υπουργός Υγείας παραδέχτηκε ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να λειτουργήσει τα "Κέντρα Υγείας αστικού τύπου" κι έτσι ο οικογενειακός γιατρός θα εφαρμοστεί με βάση τις υπάρχουσες δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας. Δηλαδή, το βάρος θα το επωμιστούν τα πολυιατρεία του ΙΚΑ.

Ο τρίτος άξονας του νομοσχεδίου αφορά την εισαγωγή μάνατζερ και πληροφορικής στα Δημόσια Νοσοκομεία και ο τέταρτος άξονας αφορά την εξέλιξη των γιατρών.

Ο υπουργός δήλωσε ότι το προσχέδιο νόμου για την υγεία θα τεθεί στο τραπέζι του διαλόγου, προκειμένου να καθοριστούν οι διατάξεις του νομοσχεδίου, ενώ αναφερόμενος στο ιατρικό μισθολόγιο, είπε ότι θα ξεκινήσει διάλογος με τους νοσοκομειακούς γιατρούς.

Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους ο υπουργός Τύπου Δ. Ρέππας είπε ότι η συζήτηση για το νομοσχέδιο "θα ολοκληρωθεί συντομότατα, ώστε να γίνει νόμος του κράτους".

Ο νοσοκομειακοί γιατροί

Με αγωνιστικές κινητοποιήσεις προειδοποιούν την κυβέρνηση οι νοσοκομειακοί γιατροί όλης της χώρας, αν μέχρι το τέλος του μήνα δεν τους καλέσει σε διάλογο για το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο για την υγεία.

Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, το ΔΣ της Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ) χαρακτήρισε απαράδεκτη τη στάση που κρατά μέχρι σήμερα η κυβέρνηση, που δεν έχει ενημερώσει, δηλαδή, τον κλάδο για τα σχέδια που προωθεί στο χώρο της υγείας.

Ο Χ. Ζαχαρόγιαννης,αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας, επισήμανε ότι η κυβέρνηση πρέπει να δώσει προτεραιότητα στην οικονομική ενίσχυση των Δημόσιων Νοσοκομείων και τη στελέχωσή τους με προσωπικό, καθώς και στην ανάπτυξη της υλικοτεχνικής τους υποδομής. "Εάν το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο δε δώσει λύση σ' αυτά τα πραγματικά προβλήματα και προχωρήσει σε ιδιωτικοποιήσεις κάθε μορφής, αυτό θα είναι αιτία πολέμου", δήλωσε χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στις αποδοχές των γιατρών, είπε ότι είναι εξαιρετικά χαμηλές, αφού το 60% των συνολικών αποδοχών τους είναι από την υπερωριακή απασχόληση.

Σημειώνεται ότι η Ενωση Ιατρών Νοσοκομείων Αθήνας και Πειραιά (ΕΙΝΑΠ) έχει συγκαλέσει γενικές συνελεύσεις στα Νοσοκομεία και καλεί τους νοσοκομειακούς γιατρούς σε αγωνιστική ετοιμότητα.

ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
"Εξυγίανση" με ... αλχημείες

Η διοίκηση της εταιρίας βάφτισε "μηδενικές τις αποκλίσεις" από το λεγόμενο "πρόγραμμα εξυγίανσης", γιατί, λέει, υπολόγιζαν ότι το δολάριο θα έφτανε στις 290 δραχμές, αλλά κινήθηκε στις 250!

Με πρωτοφανείς αλχημείες επιχειρεί η διοίκηση της "Ολυμπιακής Αεροπορίας" (ΟΑ) να εμφανίσει ειδυλλιακή την εικόνα της εταιρίας, λίγους μήνες πριν τη λήξη του αποκαλούμενου "προγράμματος εξυγίανσης".

Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΑ, παρουσία του γενικού διευθυντή, ισχυρίστηκαν για πρώτη φορά, ότι δεν υπάρχει η παραμικρή απόκλιση από τους στόχους που τέθηκαν το 1994 με το "πρόγραμμα εξυγίανσης" και δήλωσαν υπερήφανοι για τα πρώτα αποτελέσματα του έργου τους! Υποστήριξαν ότι η εικόνα της ΟΑ είναι πολύ καλύτερη απ' αυτή που παρουσιάζεται στον Τύπο και εξέφρασαν την πεποίθησή τους ότι τις επόμενες 2 - 3 βδομάδες θα υπάρξει θετική απάντηση της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΑ, με την καταβολή των δύο δόσεων που έχουν "παγώσει" (23 δισ. δρχ. για το 1996 και 11 δισ. δρχ. για το 1997). Επί της ουσίας, η διοίκηση της ΟΑ παραδέχτηκε τη μεγάλη απόκλιση απ' όλους τους στόχους του "προγράμματος εξυγίανσης", αλλά, επικαλούμενη την αλχημεία της ισοτιμίας δολαρίου - δραχμής, έκανε λόγο για "μηδενική απόκλιση"! Είπαν ότι το 1995 η απόκλιση στα οικονομικά μεγέθη της ΟΑ ήταν 18% (κέρδη 9,9 δισ. δρχ., έναντι των 14 δισ. δρχ. που προέβλεπε το "πρόγραμμα εξυγίανσης"), αλλά την απέδωσαν στη συναλλαγματική ισοτιμία, επειδή είχαν υπολογίσει ότι το δολάριο θα έφτανε στις 283 δραχμές, αντί των 232 δρχ.! Για το 1996 είπαν ότι το "πρόγραμμα εξυγίανσης" προέβλεπε κέρδη 26 δισ. δρχ., με το δολάριο στις 297 δρχ. και τώρα εκτιμούν ότι τα κέρδη θα κυμανθούν γύρω στα 10 δισ. δρχ., αφού το δολάριο το 1996 "κινήθηκε" στις 250 δρχ. Μεγάλη απόκλιση στο οικονομικό αποτέλεσμα της ΟΑ, όπως παραδέχτηκαν ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος, θα παρατηρηθεί και στη χρήση του 1997, που το "πρόγραμμα εξυγίανσης" προβλέπει κέρδη 30 δισ. δρχ. Κατά την ηγεσία της ΟΑ, οι μεγάλες αυτές οικονομικές αποκλίσεις, με την αλχημεία της συναλλαγματικής ισοτιμίας δολαρίου - δραχμής, "βαφτίζονται"... μηδενικές αποκλίσεις, για να εμφανιστεί έτσι "ρόδινη" η πορεία της ΟΑ. Οσον αφορά στις μεγάλες καθυστερήσεις για την κατάρτιση νέου οργανογράμματος και κανονισμού εργασίας (έπρεπε να είναι έτοιμα από τις αρχές του 1995), η διοίκηση της ΟΑ ζητά πίστωση χρόνου μέχρι τα τέλη Απρίλη.

Απαντώντας σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων για τη μεταφορά της "Ολυμπιακής" στο νέο αεροδρόμιο Σπάτων και την αγορά αεροσκαφών, ο πρόεδρος της ΟΑ στην ουσία επιβεβαίωσε ότι ακόμα τα πάντα είναι στον αέρα: Για τη μεν μεταφορά του εθνικού αερομεταφορέα στα Σπάτα, που εκτιμάται ότι θα κοστίσει περί τα 100 δισ. δρχ., δεν έχουν προσδιοριστεί μέχρι σήμερα οι χώροι που θα χρειαστεί η ΟΑ στο υπό κατασκευή αεροδρόμιο, ούτε έχουν εξασφαλιστεί τα απαιτούμενα κονδύλια. Υπάρχει μια σκέψη να εγγραφούν στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Για την αγορά αεροσκαφών και τις προκαταβολές που έχουν δοθεί στις δυο κατασκευάστριες εταιρίες "Μπόινγκ" και "Αιρ Μπας" (37 εκατ. δολάρια), ειπώθηκε ότι τις επόμενες μέρες θα συγκροτηθεί επιτροπή στην ΟΑ, η οποία μέχρι τις 5 Μάρτη θα υποβάλει συγκεκριμένη πρόταση για τον τύπο των αεροπλάνων που θα αγοραστούν (δύο από κάθε εταιρία). Ο προϋπολογισμός για τα τέσσερα αεροπλάνα είναι 378 εκατ. δολάρια, τα οποία θα εξασφαλιστούν από δάνειο που θα συνάψει η ΟΑ, με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.

Η διοίκηση της ΟΑ ανακοίνωσε και τα νέα της σχέδια για ανάπτυξη στα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη, που περιλαμβάνουν για το 1997 περισσότερες πτήσεις προς Σόφια, Βουκουρέστι, Βελιγράδι και Τίρανα, νέα γραμμή προς Μόσχα από τις αρχές Μάρτη και προς Βουδαπέστη από την άνοιξη, καθώς και συνεκμετάλλευση άλλων γραμμών με ξένες εταιρίες προς Κίεβο και Οδησσό. Τέλος, ανακοινώθηκε ότι από το καλοκαίρι θα υπάρξει συνεργασία της ΟΑ με την αμερικανική εταιρία TWA, για πτήσεις στις εσωτερικές γραμμές των ΗΠΑ.

"Σήμα κινδύνου" από τους παράκτιους αλιείς

Ανάστατοι από την αλλαγή του τρόπου αγοράς του πετρελαίου κίνησης. Απέκλεισαν χτες το λιμάνι της Μύρινας Λήμνου. Κινητοποιήσεις αποφάσισαν στη Β. Ελλάδα

Ανάστατοι είναι οι επαγγελματίες παράκτιοι ψαράδες όλης της χώρας από το πρόβλημα με τα καύσιμα κίνησης που αντιμετωπίζουν. Μέχρι πριν λίγες μέρες αγόραζαν και αυτοί το πετρέλαιο σε τιμή τράνζιτ 52 δραχμές το λίτρο, όπως οι συνάδελφοί τους με τράτες, γρι - γρι και μεγαλύτερα σκάφη. Ομως τώρα, είναι υποχρεωμένοι να προμηθεύονται το πετρέλαιο στην τιμή των 170 δραχμών. Οι παράκτιοι αλιείς ζητούν να δεσμευτεί η κυβέρνηση για επαναφορά του προηγούμενου καθεστώτος, καθώς βρίσκουν ασαφή τον τρόπο, με τον οποίο θα εισπράττουν τη διαφορά της τιμής του πετρελαίου, αφού προσκομίσουν τα τιμολόγια αγοράς σε 6 σημεία ανά την επικράτεια. Υπογραμμίζουν πως ενώ το υπουργείο Οικονομικών τους υποχρεώνει να αγοράζουν το πετρέλαιο με 170 δραχμές, δε διευκρινίζει με ποιο ακριβώς τρόπο θα γίνονται οι επιστροφές που θα καθυστερούν μέχρι και 5 μήνες, ενώ άγνωστα και "κρυφά" προς το παρόν παραμένουν τα σημεία κατάθεσης των τιμολογίων.

Χτες οι ψαράδες της Λήμνου απέκλεισαν με τα σκάφη τους το λιμάνι της Μύρινας και έκαναν συγκέντρωση και πορεία στο Λιμεναρχείο και το Επαρχείο, όπου επέδωσαν ψηφίσματα διαμαρτυρίας. Σε αυτά υπογραμμίζουν ότι η κατάργηση της χορήγησης αφορολόγητων καυσίμων θα τους οδηγήσει σε αφανισμό ως παραγωγικό κλάδο, αφού θα τους είναι αδύνατον πλέον να αντεπεξέλθουν οικονομικά. Δηλώνουν δε αποφασισμένοι να κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους. Ανακοίνωση συμπαράστασης στο δίκαιο αγώνα των επαγγελματιών αλιέων εξέδωσε η Αχτιδική Επιτροπή Λήμνου του ΚΚΕ

Στη Β. Ελλάδα

Αποφασισμένοι από τις αρχές της επόμενης βδομάδας να αποκλείσουν τα λιμάνια της Β. Ελλάδας, είναι οι αλιείς της Μακεδονίας και της Θράκης. Προχθές σε ευρεία σύσκεψη στη Ν. Κρήνη Θεσσαλονίκης εκπρόσωποι από 15 αλιευτικούς συνεταιρισμούς και σωματεία από τους Νομούς Θεσσαλονίκης, Πιερίας και Χαλκιδικής εξέτασαν το ενδεχόμενο να προχωρήσουν κλιμακωτά σε δυναμικές ενέργειες διαμαρτυρίας.

Ολα θα εξαρτηθούν από το αποτέλεσμα της σημερινής συνάντησης στην Αθήνα των εκπροσώπων του κλάδου με τον υφυπουργό Οικονομικών Γ. Δρυ.

"Είμαστε εδώ και μία εβδομάδα, που έχει αλλάξει ο τρόπος προμήθειας του πετρελαίου κίνησης, καθηλωμένοι στα λιμάνια", επισημαίνει ο αντιπρόεδρος του Αλιευτικού Αγροτικού Συνεταιρισμού Ν. Κρήνης Παναγιώτης Παγώνης."Το κόστος κίνησης έχει ανέβει κατά 90% και το υπουργείο ακόμα δεν έχει προσδιορίσει τον τρόπο επιστροφής της διαφοράς. Ζητάμε να προμηθευόμαστε τα καύσιμα σε τιμές τράνζιτ, όπως συμβαίνει στις άλλες μεσογειακές χώρες της ΕΕ, την Ισπανία και την Ιταλία. Θεωρούμε απαράδεκτη αυτή την τακτική και θα αντιδράσουμε δυναμικά".

Στη Β. Ελλάδα απασχολούνται πάνω από 3.000 οικογένειες με την παράκτια αλιεία και αυτή την περίοδο μέχρι το Μάρτη ψαρεύουν κυρίως όστρακα, τα οποία σε μεγάλο ποσοστό εξάγονται. Σύμφωνα με τον γραμματέα του συνεταιρισμού Στέλιο Φωτόπουλο, η συγκεκριμένη μεθόδευση έχει στόχο τον αφανισμό της μικρής αλιείας προς όφελος των μεγάλων εταιριών αλιείας και των μεγαλεμπόρων. "Αυτή τη στιγμή θα έπρεπε να είμαστε στη θάλασσα και να δουλεύουμε, τονίζει. Χάνουμε πολύτιμο χρόνο και εισόδημα, γιατί η κυβέρνηση αδιαφορεί και μας εμπλέκει σε συζητήσεις χωρίς αποτέλεσμα, με στόχο τη διάλυση του κλάδου. Δε θα τους περάσει, γιατί είμαστε, όπως έδειξε και η σημερινή προσέλευση των συναδέλφων από τους γύρω νομούς, αποφασισμένοι να αντιδράσουμε".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ