ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 7 Φλεβάρη 1999
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Η κακοδαιμονία του ΝΑΤ και το ξεπούλημα της ακίνητης περιουσίας του

Στις βασικές και κύριες αιτίες για το κατάντημα του ΝΑΤ πρέπει κατ' αρχήν να υπολογιστεί η εισφοροδιαφυγή των εφοπλιστών, ουσιαστικά η εισφοροκλοπή, γιατί οι εφοπλιστές παρακρατούσαν και παρακρατούν ασφαλιστικές εισφορές που έχουν εισπράξει από τους ναυτεργάτες και αρνούνται να τις καταβάλουν στο Ταμείο, γεγονός που αποτέλεσε και αποτελεί καθρέφτη του καθεστώτος της ασυδοσίας. Είναι, επίσης, γεγονός ότι τα πρόστιμα, που επιβάλλονταν στους εφοπλιστές για τα ανεξόφλητα ναυτολόγια, ήταν κατά κανόνα μικρότερα από τους τόκους που εισέπρατταν αυτοί από τις τράπεζες καταθέτοντας τις οφειλόμενες στο ΝΑΤ ασφαλιστικές εισφορές.

Η πληγή της εισφοροδιαφυγής συνεχίζεται στις μέρες μας. Μέχρι τον Αύγουστο του 1997, μόνο 21 πλοία από το σύνολο του ακτοπλοϊκού στόλου είχαν εξοφλήσει τις οφειλές τους προς το ΝΑΤ. Να σημειώσουμε ότι μόνο οι οφειλές των πλοίων της ΔΑΝΕ ("Δωδεκανησιακής") στο ΝΑΤ έχουν φτάσει το ένα δισεκατομμύριο δραχμές.

Η προκλητικά προνομιακή μεταχείριση των εφοπλιστών από την κυβέρνηση και το αστικό κράτος εκφράζεται και στον "πολυνόμο" 2575/98. Εκφράζεται στο διακανονισμό των εφοπλιστικών χρεών προς το ΝΑΤ, ακόμη και με μεταχρονολογημένες επιταγές, που πολλές φορές αποδεικνύονται ακάλυπτες. Χαρακτηριστικό στοιχείο του μεγέθους της κλοπής είναι τα χρέη 15, μόνον, ποντοπόρων πλοίων, που οφείλουν στο ΝΑΤ 1.420.000 δολάρια. Απ' τα 15 αυτά ποντοπόρα πλοία τα 7, που οφείλουν 806.000 δολάρια, εμφανίζονται στις καταστάσεις του ΝΑΤ με διαφορετικούς εκπροσώπους και διαφορετικές πλοιοκτήτριες εταιρίες.Επίσης, ο πλοιοκτήτης του "LION OF OLYMPIA", με ελληνική σημαία, χρωστάει στο ΝΑΤ 180.000 δολάρια, αλλά ο ασφαλιστικός οργανισμός δεν μπορεί να βρει ούτε την εταιρία στην οποία ανήκει το πλοίο! Αιτία; Ο αποικιακός νόμος 2687/53, που μετέβαλε την ελληνική σημαία σε "σημαία ευκαιρίας", το ΒΔ 69/67 και άλλες νομοθετικές ρυθμίσεις, που ψηφίστηκαν ακριβώς για να προστατεύουν την εφοπλιστική ασυδοσία.

Η κυβερνητική κάλυψη και ανοχή στην εφοπλιστική ασυδοσία αποτελούν σκάνδαλα πρώτου μεγέθους. Στις αιτίες της κρίσης του ΝΑΤ πρέπει να συμπεριληφθούν η μετατροπή των μισθών από συνάλλαγμα σε δραχμές, που έγινε το 1977, τα "θαλασσοδάνεια" προς όφελος των εφοπλιστών, η δέσμευση και η εκμετάλλευση των αποθεματικών του Ταμείου με ευθύνη των κυβερνήσεων και επώδυνους όρους για το ΝΑΤ και τους ασφαλισμένους του.

Από το 1979 με ευθύνη της κυβέρνησης της ΝΔ σταματάει η έκδοση ισολογισμών του ΝΑΤ και παρεμβάλλονται, σκόπιμα, εμπόδια στην παρακολούθηση και τη μελέτη της οικονομικής πορείας του Ταμείου. Την ίδια χρονιά εμφανίζεται, για πρώτη φορά, έλλειμμα στη σχέση ασφαλιστικών εισφορών / παροχών, ύψους 648 εκατ. δρχ. Το έλλειμμα αυτό εκτινάσσεται στα 10.933.000.000 δρχ. το 1985, χρονιά που εξαντλούνται τα αποθεματικά του ΝΑΤ, το οποίο μπήκε με ευθύνη των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ στο δρόμο της πολύ επιζήμιας δανειοδότησης.

Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 1990, τα προβλεπόμενα έσοδα του ΝΑΤ ήταν 13,7 δισ. δρχ., από τα οποία τα 12 δισ. δρχ. ήταν από ασφαλιστικές εισφορές. Τα προβλεπόμενα έξοδα ήταν 151 δισ. δρχ., από τα οποία τα 54,5 δισ. δρχ. καλύπτουν ασφαλιστικές παροχές και τα 91,5 δισ. δρχ. τόκους και χρεολύσια δανείων.

Στον προϋπολογισμό του ΝΑΤ για το 1999, το συνολικό έλλειμμα ανέρχεται στα 184,96 δισ. δρχ. για το Ταμείο και στα 21,42 δισ. δρχ. για το Κεφάλαιο Ανεργίας και Ασθενείας Ναυτικών (ΚΑΑΝ).

Είναι σαφές ότι το έλλειμμα του ΝΑΤ είναι "έλλειμμα" της αντιναυτεργατικής πολιτικής. Με τα δισεκατομμύρια που καταβάλλονται από τον κρατικό προϋπολογισμό για την κάλυψη των αναγκών του ΝΑΤ, πληρώνονται ουσιαστικά απ' τον ελληνικό λαό τα "σπασμένα" της εφοπλιστικής ασυδοσίας.

Μαζί με το ΝΑΤ βουλιάζει και ο Οίκος Ναύτου, τα προβλήματα του οποίου δεν είναι άσχετα με την πολιτική της κυβέρνησης. Αποτέλεσμα είναι η υποβάθμιση της παρεχόμενης στους ναυτεργάτες και στις οικογένειές τους ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης, η οποία θυσιάζεται στο βωμό της μονόπλευρης λιτότητας και της αντιλαϊκής κυβερνητικής πολιτικής, στόχος της οποίας - σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης - είναι η οριστική διάλυση του Οίκου Ναύτου και η υπαγωγή του στο ΙΚΑ. Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση επιδιώκει το κλείσιμο των περιφερειακών παραρτημάτων και στη συνέχεια την κατάργηση των ιατρείων της Αθήνας και του Πειραιά.

Η σοβαρή κατάσταση που δημιουργήθηκε πρόσφατα στο παράρτημα της Σύρου, της Χίου και σ' άλλα παραρτήματα αιγαιοπελαγίτικων νησιών, με τη διακοπή των συμβάσεων από γιατρούς, που είχαν να πληρωθούν τους μισθούς τους πολλούς μήνες, σηματοδοτεί τις τραγικές εξελίξεις στον τομέα της κοινωνικής πρόνοιας των ναυτεργατών και των οικογενειών τους.

ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΣΟΦΤΕΞ
Και "προίκα" στην πολυεθνική!

Ενα χρόνο μετά την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών (κατατέθηκαν τρεις) για το εξαγορά της μεγαλύτερης χαρτοβιομηχανίας της χώρας, της ΣΟΦΤΕΞ,αποκαλύφθηκε περίτρανα ότι ο στόχος της κυβέρνησης δεν ήταν απλώςνα ξεπουλήσει την εταιρία και να απαλλαγεί από τους 2.300 εργαζόμενους, αλλά πολύ περισσότερο να εξασφαλίσει με οποιονδήποτε, ακόμη και με τον πλέον σκανδαλώδη τρόπο, τα συμφέροντα των ξένων ανταγωνιστικών εταιριών.

Σήμερα, κάνοντας ένα σύντομο απολογισμό της κυβερνητικής δραστηριότητας γύρω από το θέμα του ξεπουλήματος της ΣΟΦΤΕΞ, μπορούμε να πούμε, ότι οιστόχοι της κυβέρνησης από μέρα σε μέρα αναμένεται να... στεφθούν με επιτυχία, αφού, και το ξεπούλημα θα έχει ολοκληρωθεί και με ένα μεγάλο τμήμα των εργαζομένων θα έχει ξεμπερδέψει. Ηδη ως αυτή τη στιγμή, εφτακόσιοι εργαζόμενοι έχουν χάσει με οποιοδήποτε τρόπο τη δουλιά τους, ενώ άλλοι 400 περιμένουν από ώρα σε ώρα να απολυθούν με... κίνητρα,επειδή ο αριθμός των θέσεων εργασίας που απαιτούν οι Αμερικανοί αγοραστές είναι μόλις 1.275 και αυτές προσωρινά. Ομως δεν είναι μόνο αυτά. Οσοι εργαζόμενοι απομείνουν - σύμφωνα με τα όσα έχουν ανακοινώσει οι Αμερικανοί - θα υποχρεωθούν να κινηθούν στο ρυθμό των αντεργατικών μέτρων που σκοπεύουν να επιβάλουν οι νέοι ιδιοκτήτες, οι οποίοι απαιτούν μεταξύ άλλων και την πλήρη "αναδιάρθρωση" των ειδικοτήτων με το κλείσιμο τμημάτων, αλλά και την κατάργηση βασικών εργατικών κατακτήσεων.

Το παιχνίδι ήταν στημένο

Από τη στιγμή που δρομολόγησε τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης της ΣΟΦΤΕΞ, έχουν συντελεστεί μια σειρά εγκληματικές στην ουσία τους ενέργειες για την απαξίωσή της εταιρίας. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι από το 50% του μεριδίου της αγοράς που κατείχε η ΣΟΦΤΕΞ, σήμερα έχει φτάσει στο σημείο να αντιπροσωπεύει μόλις το 28% της αγοράς. Το χορό της υπονόμευσής τον άρχισε η Εθνική Τράπεζα,η οποία εκτελώντας κυβερνητικές οδηγίες, τον Οκτώβρη του 1996 μπλοκάρισε τις επιταγές της εταιρίας, επιδιώκοντας τον οικονομικό της στραγγαλισμό, με αποτέλεσμα, λίγους μήνες αργότερα, το καλοκαίρι του '97, να τεθεί η επιχείρηση τέσσερις μήνες εκτός λειτουργίας, λόγω έλλειψης πρώτων υλών.

Ηταν το πρώτο βαρύ πλήγμα που είχε δεχτεί η ΣΟΦΤΕΞ, αφού άρχισαν να "εξαφανίζονται" τα προϊόντα της από τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Αμέσως μετά ακολούθησαν και άλλα απανωτά χτυπήματα. Απολύθηκαν περίπου 700 εργαζόμενοι για να προχωρήσει η πορεία προς την ιδιωτικοποίηση. Το καλοκαίρι του '98, ενώ αναμενόταν η πώληση της εταιρίας, πάλι λόγω έλλειψης πρώτων υλών, η ΣΟΦΤΕΞ, υπολειτουργούσε. Το περασμένο Φθινόπωρο, οι εργαζόμενοι εκβιάστηκαν ωμά για να συναινέσουν στην απόλυση 350 εργαζομένων, με κάποια ψευτοκίνητρα. Από μέρα σε μέρα, όταν ολοκληρωθεί η τελική συμφωνία της κυβέρνησης με τους Αμερικανούς αγοραστές, η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην απόλυση αυτών των 350 εργαζομένων.

Σκάνδαλο ολκής

Για να επιτευχθεί όμως το χάρισμα της ΣΟΦΤΕΞ στην αμερικανική "Λόκχριτζ",έχουμε μια σειρά εξελίξεις που όλες μαζί συνθέτουν ένα σκανδαλώδες παζλ, το οποίο, με βάση τα στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, αγγίζει και τα όρια της νομιμότητας. Αν επιχειρήσει κανείς να συνθέσει τα στοιχεία που έχουν δει μέχρι τώρα το φως της δημοσιότητας και αναφέρονται στο προσύμφωνο πώλησης που κατατέθηκε στη Βουλή μετά από αίτηση των βουλευτών του ΚΚΕ Μήτσου Κωστόπουλου και Μπάμπη Αγγουράκη,η ΣΟΦΤΕΞ φέρεται να πωλείται έναντι 120 εκατ. δολαρίων (περίπου 36 δισ. δρχ.). Από αυτά, ο αγοραστής καταβάλλει ως προκαταβολή 7,5 δισ. δρχ. και τα υπόλοιπα τα εξοφλεί μετά από 10 χρόνια με ετήσιες δόσεις. Ομως τα παραπάνω αναιρούνται από τις αναφορές της υφυπουργού Ανάπτυξης Αννας Διαμαντοπούλου,"για σημερινή αξία της ΣΟΦΤΕΞ 11,5 δισεκατομμυρίων δραχμών και για αντίστοιχο τίμημα που πρέπει να καταβάλουν οι αγοραστές στην περίπτωση που προτίθενται να την αγοράσουν μετρητοίς".

Εντύπωση όμως έχει προκαλέσει και η αναφορά περί αποπληρωμής πριν τη δεκαετία με προεξοφλητικό επιτόκιο 25%. Είναι φανερό ότι το σκάνδαλο φαντάζει να είναι ακόμα μεγαλύτερο, αφού αυτή την περίοδο τα προεξοφλητικά επιτόκια των αντίστοιχων τίτλων δεκαετίας του δημοσίου είναι στα όρια του 7%! Αυτά φυσικά δεν αναφέρονται στο προσύμφωνο, αλλά με βάση πληροφορίες, περιλαμβάνονται σε συνοδευτικά κείμενα του προσυμφώνου και δεν έχουν κατατεθεί στη Βουλή.

Πέρα όμως από το εξευτελιστικό τίμημα, όπως κι αν αυτό υπολογιστεί, επί της ουσίας οι αγοραστές δε θα καταβάλουν δραχμή! Τα 7,5 δισ. δρχ. που εμφανίζονται ότι θα καταβάλουν ως προκαταβολή του τιμήματος με βάση τους κυβερνητικούς υπολογισμούς, αντισταθμίζονται από τα 5,5 δισ. δρχ. κυκλοφορούντος ενεργητικού της επιχείρησης, που οι αγοραστές δέσμευσαν για λογαριασμό τους και το οποίο ανά πάσα στιγμή είναι ρευστοποιήσιμο. Ακόμα, είναι και τα 3,5 δισ. δρχ. που η κυβέρνηση δέχτηκε να καταβάλει μελλοντικά σε συνταξιοδοτήσεις ή και αποζημιώσεις εργαζομένων που ενδέχεται να απολυθούν από τον νέο εργοδότη.

Οπως προκύπτει από το προσύμφωνο, εκτός από το υπουργείο Οικονομικών που δεσμεύεται να καταβάλει αποζημίωση στο ύψος των απαιτήσεων των αγοραστών στην περίπτωση που δικαιωθεί από τα δικαστήρια ο πρώην ιδιοκτήτης της ΣΟΦΤΕΞ, ο Κεφάλας,υποχρεούται εκβιαστικά ακόμα και το υπουργείο Παιδείας (τίθεται όρος στο προσύμφωνο) να προμηθεύεται αποκλειστικά τα σχολικά βιβλία από το εργοστάσιο της Δράμας της ΣΟΦΤΕΞ. Διαφορετικά, αναφέρεται, το εργοστάσιο θα κλείσει!

Στον "αέρα" και οι θέσεις εργασίας

Ανυπόστατοι αποδεικνύονται και οι ισχυρισμοί του υπουργείου Ανάπτυξης περί διασφάλισης έστω των 1.275 θέσεων εργασίας για τρία χρόνια.Στο προσύμφωνο οι αγοραστές κάνουν λόγο για δεκαοχτάμηνη δέσμευση διασφάλισης των θέσεων εργασίας. Αλλά και σε αυτό το διάστημα μπορούν να μειωθούν οι θέσεις εργασίας, "είτε από φυσικά αίτια, είτε από απολύσεις λόγω παραπτωμάτων, είτε από πρόγραμμα εθελούσιας αποχώρησης" που θα εφαρμόσει η εταιρία. Οσο για τη δέσμευση των αγοραστών για τρίχρονη λειτουργία της επιχείρησης, στην πράξη καταργείται επίσης, καθώς τους δίνεται το δικαίωμα να προχωρήσουν από την επομένη κιόλας της εξαγοράς σε μεταβίβαση μετοχών ή και πώληση περιουσιακών στοιχείων χωρίς καμία συνέπεια!Επίσης, οι επενδύσεις για τις οποίες γίνεται λόγος και που υποτίθεται ότι θα είναι ύψους 55 εκατομμυρίων δολαρίων την πρώτη εξαετία, σύμφωνα με το προσύμφωνο δεν είναι απαραίτητο να γίνουν στην ίδια τη ΣΟΦΤΕΞ, αλλά μπορούν να γίνουν σε θυγατρικές επιχειρήσεις...

(Ν)τροπολογία αποικιακού χαρακτήρα

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, προκειμένου να προχωρήσει γρήγορα στο ξεπούλημα της ΣΟΦΤΕΞ, αλλά και στην πλήρη διασφάλιση των συμφερόντων της ΛΟΚΡΙΤΣ κατέθεσε και ψήφισε στη Βουλή μια τροπολογία - σκάνδαλο που συντάχθηκε από την πολυεθνική, ολοκληρώνοντας έτσι τις εγκληματικές διαδικασίες ξεπουλήματός της. Η τροπολογία, που αποτελούσε όρο των Αμερικανών για να διαπραγματευτεί με τους κυβερνώντες, προβλέπει:

  • Την παραγραφή των χρεών που έχει η επιχείρηση προς το Δημόσιο. Τα ποσά, σύμφωνα με την Ειδική Εκθεση που συνόδευε την τροπολογία, είναι τουλάχιστον 11,6 δισεκατομμύρια δραχμές.
  • Την παραγραφή των χρεών προς το ΙΚΑ, που εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα 8 δισεκατομμύρια δραχμές, παρά το γεγονός ότι η ίδια η κυβέρνηση επικαλείται την άσχημη κατάσταση των ασφαλιστικών ταμείων για να προωθεί μέτρα στην κατεύθυνση συρρίκνωσης των κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων και ασφαλισμένων στα ταμεία.
  • Την ανάληψη υποχρέωσης της κυβέρνησης να πληρώσει τις αποζημιώσεις όσων εργαζομένων απολύσει ο νέος ιδιοκτήτης μέχρι και το Φλεβάρη του επόμενου χρόνου. Τα ποσά αυτά εκτιμάται ότι θα κινηθούν περί τα 3,5 δισεκατομμύρια δραχμές και θα τα χρεωθεί ο κρατικός προϋπολογισμός.
  • Την απαλλαγή των νέων ιδιοκτητών από την καταβολή φόρου εισοδήματος. Για το δημόσιο αυτό σημαίνει, όπως επισημαίνεται στην Ειδική Εκθεση, "απροσδιόριστη απώλεια εσόδων από την επέκταση των φορολογικών απαλλαγών", παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση κάθε χρόνο σφαγιάζει τις όποιες φοροαπαλλαγές από τους εργαζόμενους, δεν τιμαριθμοποιεί τη φορολογική κλίμακα και φορτώνει νέα βάρη στο λαό, με το επιχείρημα πως πρέπει να μειωθούν τα ελλείμματα.
  • Το δημόσιο αναλαμβάνει την υποχρέωση να καταβάλει οποιαδήποτε ποσά επιδικαστούν ενδεχομένως στο μέλλον υπέρ των πρώην ιδιοκτητών της επιχείρησης, δηλαδή της οικογένειας Κεφάλα.
  • Η κυβέρνηση αναλαμβάνει και χορηγεί ατελώς παράταση της άδειας λειτουργίας της επιχείρησης στο εργοστάσιο της Αθήνας.
  • Τέλος, οι νέοι ιδιοκτήτες εξασφάλισαν από την κυβέρνηση τη δυνατότητα να χειριστούν - κατά παράβαση μάλιστα του θεσμικού καθεστώτος που ισχύει στη χώρα - το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων που θα περιέλθουν στην κατοχή τους. Χωρίς προσχήματα, η κυβέρνηση αναφέρει στην τροπολογία ότι "...σε περίπτωση κατά την οποία για τη μεταβίβαση οποιωνδήποτε περιουσιακών στοιχείων ή ολόκληρης της επιχείρησης ή των μετοχών, απαιτείται προηγούμενη άδεια ή έγκριση οποιασδήποτε αρχής, ή η διενέργεια γνωστοποίησης ή τήρησης της διαδικασίας, η άδεια θεωρείται ότι έχει παρασχεθεί και δεν απαιτείται γνωστοποίηση ή η τήρηση της σχετικής διαδικασίας" που προβλέπεται από την υφιστάμενη νομοθεσία! Με τη ρύθμιση αυτή, η κυβέρνηση φροντίζει από τώρα να απαλλάξει τους αγοραστές της ΣΟΦΤΕΞ από κάθε υποχρέωση σε ζητήματα που αφορούν τη μεταβίβαση μετοχών ή περιουσιακών στοιχείων της μονάδας στο μέλλον, έτσι ώστε οι Αμερικανοί αγοραστές να έχουν λυμένα τα χέρια για οποιασδήποτε μορφής εκμετάλλευση της μονάδας, που πρόκειται να αποκτήσουν.

Σταμάτης ΖΗΣΙΜΟΥ

Ρημάζουν τα ακίνητα για να τα πουλήσουν φτηνά

Βασικό στοιχείο της αντιναυτεργατικής πολιτικής της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ είναι η πλήρης αναπροσαρμογή του συνόλου του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη ναυτιλία στις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης και στις εξωφρενικές αξιώσεις των Ελλήνων και Ευρωπαίων εφοπλιστών.

Η κυβερνητική - εφοπλιστική πλειοψηφία του ΔΣ του ΝΑΤ, προσαρμοσμένη ακριβώς στις κατευθύνσεις αυτές, ακολουθεί την ίδια με την κυβερνητική τακτική του ξεπουλήματος όσον αφορά και στην τεράστια ακίνητη περιουσία του ιδρύματος. Ο πίνακας 1, που δημοσιεύεται για πρώτη φορά, αφορά το σύνολο των ακινήτων που ανήκουν στο ΝΑΤ, στη διαχείριση του οποίου ανήκουν και τα ακίνητα ιδιοκτησίας του Ταμείου Προνοίας Αξιωματικών ΕΝ (πίνακας 2) και του Ταμείου Προνοίας Κατωτέρων Πληρωμάτων ΕΝ (πίνακας 3).

Από τα στοιχεία που έχουμε και μέρος αυτών θα παρατεθούν αμέσως, αποδεικνύεται ότι ο Ασφαλιστικός Οργανισμός των Ναυτεργατών, εδώ και πολλά χρόνια, είναι τροφοδότης του Κρατικού Προϋπολογισμού, αφού Δημόσιες Υπηρεσίες και Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, όπως το ΥΕΝ, ο "Οίκος Ναύτου", ο Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο ΟΤΕ, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο Οργανισμός Γεωργικών Ασφαλίσεων κλπ. στεγάζονται σε κεντρικά κτίρια του ΝΑΤ χωρίς να πληρώνουν ενοίκιο, ή στην καλύτερη περίπτωση να καταβάλουν ένα ελάχιστο συμβολικό ποσό, που δεν αντιστοιχεί με τα τετραγωνικά, τη θέση και την εμπορική αξία του ακινήτου. Θα πρέπει επίσης ν' αναφερθεί ότι κι απ' αυτά τα συμβολικά μισθώματα κατατίθενται τα 2/3 στο Δημόσιο Ταμείο, λόγω των αλλεπάλληλων δανείων του ΝΑΤ από Τράπεζες για να καταβληθούν οι συντάξεις. Το ΔΣ του ΝΑΤ, χωρίς να ενημερώσει καν τους ναυτεργάτες και για να φανεί "γαλαντόμο", χαρίζει στο κράτος και κεντρικά ακίνητα, όπως έγινε με το κτίριο της πλατείας Κλαυθμώνος, που παραχωρήθηκε μάλιστα με νόμο στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού.

Το κτιριακό συγκρότημα του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Εμπορικού Ναυτικού (ΝΙΕΝ) στα Μελίσσια, σε έκταση 127 στρεμμάτων, που είχε εξοπλιστεί με σύγχρονα επιστημονικά μηχανήματα, προκειμένου να παρέχει νοσηλεία σε άρρωστους ναυτεργάτες και στα μέλη των οικογενειών τους, έχει εγκαταλειφθεί, αφού προηγούμενα λεηλατήθηκε κυριολεκτικά. Εκλεψαν τα πάντα! Κρεβάτια, ιματισμό, ιατρικό εξοπλισμό, κλιματιστικά μηχανήματα. Μέχρι και τα καλώδια του ακτινολογικού και τα παραθυρόφυλλα. Σήμερα στους κήπους του μεγάλου νοσοκομείου βόσκουν πρόβατα! Καταπατήθηκε μέρος απ' την έκτασή του από ιδιώτες και παρεκκλησιαστικές οργανώσεις. Οπως καταγγέλλεται έκταση 3.000 τ. μ. έχει ήδη καταπατηθεί κι έχουν κτιστεί σπίτια. Καταγγελία έχει γίνει επίσης για καταπάτηση μέρους της έκτασης του συγκροτήματος των παιδικών κατασκηνώσεων του Αγίου Ανδρέα, έκτασης 137 στρεμμάτων, που επίσης αποτελούν περιουσία των ναυτικών. Εχουν δημιουργηθεί έτσι οι κατάλληλες προϋποθέσεις για να "τ' αρπάξει" για ένα κομμάτι ψωμί κάποιος γνωστός μεγαλοεπιχειρηματίας που ασχολείται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με "νοσοκομειακές επιχειρήσεις"!

Η εγκατάλειψη κεντρικών κτιρίων, όπως το γνωστό στους Πειραιώτες Μέγαρο Γιαννουλάτου (Αστιγγος 6) στο λιμάνι, οι ημιτελείς οικοδομές, και γενικά η αδιαφορία για τη συντήρηση των κτιρίων φανερώνει τις προθέσεις της κυβέρνησης για την τύχη της ακίνητης περιουσίας του ΝΑΤ. Είναι αρκετό να πούμε ότι το 7όροφο κτίριο στην οδό Σταδίου 28 δε διαθέτει θέρμανση, γιατί εδώ και χρόνια ο λέβητας είναι χαλασμένος και δεν τον επισκευάζουν, με αποτέλεσμα να το εγκαταλείπουν οι ενοικιαστές. Το 8όροφο γωνιακό κτίριο Βερανζέρου 47 και Μενάνδρου έχει εγκαταλειφθεί εδώ και αρκετά χρόνια και μόνο ένας ενοικιαστής υπάρχει, ο τέως υφυπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Αν. Σεχιώτης, που καταβάλλει για ενοίκιο 35.000 δρχ. σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η αρμόδια υπηρεσία του ΝΑΤ.

Μεγάλα κεντρικά οικόπεδα που πιάνουν ολόκληρα οικοδομικά τετράγωνα, όπως αυτό στην πλατεία Αγ. Νικολάου στον Πειραιά (Ακτή Μιαούλη) και το άλλο στην οδό Κριεζώτου στην Αθήνα, παραμένουν αναξιοποίητα εδώ και πολλά χρόνια για ευνόητους λόγους και ενοικιάζονται κατά καιρούς για στάθμευση αυτοκινήτων.

Η χαριστική βολή...

Οι "βαστάζοι" της κυβερνητικής οικονομικής πολιτικής ή "χρηματιστηριακοί σύμβουλοι", όπως κομψά αποκαλούνται, από πολύ καιρό έχουν καταστρώσει τα σχέδιά τους κι έχουν κάνει τις προτάσεις τους για τη δήθεν αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του ΝΑΤ. Οι προτάσεις αυτές συνίστανται στη δημιουργία "αμοιβαίων ακινήτων". Με άλλα λόγια, δηλαδή, δημιουργούν οργανισμό συλλογικών επενδύσεων που θα απευθύνεται στο ευρύ καταναλωτικό κοινό. Απλά το ξεπούλημα της ακίνητης περιουσίας του ΝΑΤ θα περάσει μέσα απ' τη μετοχοποίηση, ώστε να παραπλανηθούν οι Ελληνες ναυτεργάτες και να μην αντιδράσουν στο πλήγμα που προτίθεται να τους καταφέρει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.

Ολα αυτά αφήνουν ασυγκίνητους τους κυβερνητικούς συνδικαλιστές και τους εκπροσώπους των εφοπλιστών στο ΔΣ του ΝΑΤ. Γιατί με βάση τις μελέτες που έχουν γίνει, τα μισθώματα που έπρεπε να εισπράττει το ΝΑΤ είναι πολλαπλάσια απ' αυτά που σήμερα εισπράττει. Ενα στοιχείο που βοηθά να βγουν τα σωστά συμπεράσματα είναι το εξής: Η εμπορική αξία των ακινήτων του ΝΑΤ - όπως πιο πάνω αναφέραμε - είχε υπολογιστεί το 1980 σε 2.500.000.000 δρχ., ενώ τα ετήσια έσοδα του Ταμείου από την ακίνητη περιουσία ήταν 50.000.000 δρχ. την ίδια χρονιά. Στοιχείο που δείχνει ότι τα ακίνητα, ενώ βρίσκονται στις κεντρικότερες περιοχές της Αθήνας και του Πειραιά, απέδιδαν ακόμη και το 1980 μόλις το 2% της αξίας τους, σε αντίθεση με τις υψηλές τιμές που ίσχυαν και ισχύουν στην Αθηναϊκή Κτηματαγορά.

Σήμερα, 18 χρόνια μετά, τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα. Τα δεδομένα έχουν ως εξής: Για τρεις ορόφους στο κτίριο της οδού Αλκιβιάδου 118 στον Πειραιά, όπου στεγάζονται υπηρεσίες του ΥΕΝ, το ΝΑΤ εισπράττει 267.000 δρχ. το μήνα! Η Πλοηγική Υπηρεσία για τα γραφεία της στο κτίριο της οδού Φιλελλήνων 2 στον Πειραιά πληρώνει 91.000 δρχ. το μήνα!

Παρόμοια δεδομένα ισχύουν και για άλλους Δημόσιους Οργανισμούς και υπηρεσίες στην Αθήνα και τον Πειραιά που στεγάζονται σε ακίνητα του ΝΑΤ. Απ' την άλλη, τα χαμηλά ενοίκια, που καταβάλλουν στο ΝΑΤ ορισμένοι επιχειρηματίες, δημιουργούν επίσης δικαιολογημένες υποψίες ότι εξυπηρετούνται διάφορες σκοπιμότητες, που είναι όμως σε βάρος των συμφερόντων του ΝΑΤ. Ορισμένα κτίρια ιδιοκτησία του Ταμείου, που βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας, επινοικιάζονται από τους αρχικούς μισθωτές τους, οι οποίοι έχουν υπογράψει μακροχρόνια μισθωτήρια με το ΝΑΤ με πολύ χαμηλά μισθώματα.

Ωστόσο, το κυρίαρχο πρόβλημα είναι ότι τώρα πια οι ναυτεργάτες πετιούνται κυριολεκτικά στο δρόμο. Οι μειώσεις των οργανικών συνθέσεων των πληρωμάτων των πλοίων, που πραγματοποίησαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, αποτελούν επίσης βασική αιτία της "κακοδαιμονίας" του ΝΑΤ, αφού έχουν άμεσο αντίκτυπο στα έσοδά του από εισφορές! Οι μειώσεις στη σύνθεση, που έγιναν το 1978, 1980, 1983, 1986, 1990, 1997, συρρίκνωσαν τραγικά τον αριθμό των θέσεων απασχόλησης των Ελλήνων ναυτεργατών και μετέτρεψαν τη σχέση συνταξιούχων - εργαζομένων σε ελλειμματική, κατρακυλώντας τη στην επώδυνη αναλογία: Ενας συνταξιούχος ανά 0,4 εργαζόμενο. Οι θέσεις απασχόλησης μειώθηκαν κατά 75.000 κατά την περίοδο 1980-1997.

Συντάξεις ελεημοσύνης

Συντάξεις ελεημοσύνης

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στα μέσα της 10ετίας του 1980 που εκδηλώθηκε με ιδιαίτερη ένταση η κρίση του ΝΑΤ, η ανώτερη σύνταξη του Ταμείου ήταν 10.000 δρχ. κάτω από την αντίστοιχη του ΙΚΑ και η κατώτερη δύο με τρεις χιλιάδες λιγότερη. Την κατώτερη σύνταξη έπαιρνε περίπου το 40% των συνταξιούχων, ενώ σύνταξη απάνω από 56.000 δρχ. έπαιρνε μόνο το 6%. Στην 4ετία 1980 - 1984 η μέση σύνταξη του ΝΑΤ από 17.383 δρχ. έγινε 31.983 δρχ. αυξήθηκε δηλαδή κατά 83,7%, λιγότερο από τον επίσημο τιμάριθμο, που είχε αυξηθεί κατά 85%. Το 1990 η μέση σύνταξη διαμορφώθηκε στις 74.242 δρχ. ενώ σύμφωνα με τον επίσημο τιμάριθμο θα έπρεπε να ήταν 100.629 δρχ. Το 1995 η μέση σύνταξη έφτασε τις 118.782 δρχ. ενώ σύμφωνα με τον τιμάριθμο θα έπρεπε να ήταν 192.730 δρχ.

Με τα στοιχεία του 1995 αποδεικνύεται ότι το 73,54% των συνταξιούχων του ΝΑΤ παίρνει σύνταξη μέχρι 150.000 δρχ. δηλαδή σύνταξη πείνας, ενώ ανύπαρκτη είναι η κοινωνική πρόνοια για τις χιλιάδες άνεργους ναυτεργάτες. Η αξιοποίηση των ακινήτων του ΝΑΤ ασφαλώς θα ήταν ένα αποτελεσματικό μέτρο αντιμετώπισης της πολύ κρίσιμης κατάστασης, που περνά σήμερα ο Οργανισμός, με αφορμή την κυβερνητική πολιτική, που θυσιάζει τα πάντα, για να εξυπηρετηθεί το ασύδοτο, απάτριδο και παμφάγο στην πλειονότητά του εφοπλιστικό κεφάλαιο.

Ο εντοπισμός των πραγματικών αιτίων της κρίσης του ΝΑΤ είναι καθοριστικό ζήτημα. Η αλλαγή της κατάστασης, η "διάσωση" του ΝΑΤ και η προστασία των ασφαλιστικών - συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των ναυτεργατών, απαιτούν την ανατροπή αυτής της πολιτικής, και την εφαρμογή αντιμονοπωλιακής πολιτικής, που θα καταργήσει την εφοπλιστική ασυδοσία, θα τονώσει τις θέσεις απασχόλησης, εξασφαλίζοντας τους δεσμούς της ναυτιλίας με την εθνική οικονομία και το ελληνικό ναυτεργατικό δυναμικό. Αλλά και οι εν ενεργεία ναυτεργάτες και οι συνταξιούχοι του ΝΑΤ πρέπει να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους και τις κατακτήσεις τους από κάθε επιβουλή που απεργάζεται η κυβέρνηση, η Ευρωπαϊκή Ενωση και οι εφοπλιστές.

Η κατάργηση των "εγκριτικών πράξεων" και των "διμερών συμβάσεων", η προσαρμογή των οργανικών συνθέσεων στις αυξημένες ανάγκες των πλοίων, η αύξηση των εφοπλιστικών εισφορών - που είναι μικρότερες από αυτές των εργοδοτών της στεριάς - στα πλαίσια τριμερούς συστήματος εισφορών από εφοπλιστές - κράτος - ναυτεργάτες, η αύξηση των συντάξεων στο 80% των μισθών, είναι ορισμένα από τα αιτήματα που διεκδικούν οι ασφαλισμένοι του ΝΑΤ.

Συμπερασματικά: Η κρίση του ΝΑΤ όπως αναφέρθηκε πηγάζει από συγκεκριμένες αιτίες. Είναι αποτέλεσμα της αντιναυτεργατικής πολιτικής των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, προϊόν της εφοπλιστικής ασυδοσίας.

Είναι παραπλανητικοί και ψεύτικοι οι ισχυρισμοί, που συνδέουν την άσχημη οικονομική κατάσταση του ΝΑΤ, είτε με το δήθεν υψηλό επίπεδο των συντάξεων, είτε με τη συνταξιοδότηση των λιγότερων από είκοσι (20) - γιατί αυτή είναι η αλήθεια - πολιτικών προσφύγων, που συνταξιοδοτήθηκαν, γιατί ακριβώς διέθεταν την απαιτούμενη υπηρεσία.

Η διατήρηση της ακίνητης περιουσίας του ΝΑΤ και κύρια η ανατροπή της αντιναυτεργατικής πολιτικής της κυβέρνησης, θα χρειαστεί την αγωνιστική δραστηριοποίηση των ναυτεργατών και των συνταξιούχων του ΝΑΤ. Αυτοί έχουν και τη δύναμη και τη θέληση να την ανατρέψουν.

Δημήτρης ΣΕΡΒΟΣ

Το ΝΑΤ όσο πάει και βουλιάζει. Ηθικοί και φυσικοί αυτουργοί είναι οι κυβερνήσεις του δικομματισμού και η κυβερνητική πλειοψηφία των συνδικαλιστών που συγκροτούν το ΔΣ του ασφαλιστικού αυτού οργανισμού.

Το ΝΑΤ ιδρύθηκε το 1861 απ' τον Γαλαξιδιώτη πλοίαρχο του Εμπορικού Ναυτικού Σωτ. Ζωχό και είναι ένα απ' τα τρία παλαιότερα ασφαλιστικά ταμεία του κόσμου, μετά από εκείνα των Αγγλων ανθρακωρύχων και των ναυτεργατών, ήταν ο πλουσιότερος ασφαλιστικός οργανισμός όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη. Το αποθεματικό του κεφάλαιο - σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που δόθηκαν πριν από χρόνια απ' τον τότε ΥΕΝ Ι. Φικιώρη σε σχετική Ερώτηση βουλευτών του ΚΚΕ - ανερχόταν το 1980 σε 5.760.000.000 δρχ. Το ποσό αυτό αναλυόταν σε συνάλλαγμα αξίας 5.450.000.000 δρχ., σε χρεόγραφα 260.000.000 και σε δρχ. 50.000.000 και είχε ετήσια πρόσοδο 560.000.000 δρχ. Τα συνολικά έσοδα του Ταμείου ανέρχονταν τον ίδιο χρόνο στο ποσό των 6.235.000.000 δρχ. Δυστυχώς, έκτοτε δε δόθηκαν άλλα στοιχεία, ούτε δημοσιεύτηκαν ισολογισμοί, απολογισμοί και προϋπολογισμοί για να μάθουν οι ναυτεργάτες ποια είναι η οικονομική πορεία του Ταμείου τους. Απλά μόνο έχει ανακοινωθεί ότι το ποσοστό των συνταξιούχων κατωτάτου ορίου είναι 36,5% και το ποσοστό ανωτάτου ορίου είναι 1,7% κι ακόμη ότι απ' τις εισφορές ασφαλισμένων - εργοδοτών ποσοστό 25% αποτελεί έσοδο του Κεφαλαίου Ανεργίας και Ασθενείας Ναυτικών (ΚΑΑΝ). Δηλαδή, απ' τα χρήματα αυτά και δεδομένου ότι το ΝΑΤ δε χορηγεί επιδόματα ανεργίας, καλύπτονται τα λειτουργικά έξοδα του Οίκου Ναύτου (ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη).

Η οικονομική ευρωστία του ΝΑΤ, που υπήρχε παλιά, αποδείχνεται κι απ' το γεγονός ότι το 1944, με την απελευθέρωση της χώρας απ' τους Γερμανούς, μεταφέρθηκαν στην Ελλάδα 600.000 λίρες Αγγλίας, που ήταν κατατεθειμένες στη MIDDLE BANK στο λογαριασμό "Αναγκαστικής Αποταμίευσης" και προέρχονταν απ' τους μισθούς των πληρωμάτων, που είχαν επανδρώσει τα χρονοναυλωμένα στους Αγγλους ελληνικά πλοία, για την εξυπηρέτηση των πολεμικών μεταφορών. Απ' τα χρήματα αυτά, που κατατέθηκαν στην Εθνική Τράπεζα με τόκο 4%, πληρώθηκαν οι συντάξεις των 11.000 τότε συνταξιούχων του ΝΑΤ, χωρίς το κράτος να δώσει ούτε μια δραχμή.

Σήμερα όμως το ΝΑΤ βουλιάζει από την αντιναυτεργατική πολιτική της κυβέρνησης, αλλά κι απ' τα χρέη και τα "θαλασσοδάνεια" των εφοπλιστών. Μόνο το έλλειμμα για τα επικουρικά ταμεία των ναυτεργατών (Ταμεία Πρόνοιας Αξιωματικών και Κατωτέρων Πληρωμάτων ΕΝ) υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 200 δισ. δρχ. για το 1998!

LEZANTA

Η είσοδος (στις φωτογραφίες επάνω και δεξιά) του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Εμπορικού Ναυτικού στα Μελίσσια, που είχε εξοπλιστεί προκειμένου να παρέχει νοσηλεία στους ναυτεργάτες. Το αποτέλεσμα..."ΚΛΕΙΣΤΟΝ"

Εκταση 3.000 τ.μ., από τον περίβολο του νοσοκομείου Μελισσίων, έχει ήδη καταπατηθεί κι έχουν κτισθεί σπίτια...

Λεηλατημένο και εγκαταλελημένο το Νοσοκομείο Μελισσίων. Εκλεψαν τα πάντα! Μεχρι και τα καλώδια του ακτινολογικού και τα παραθυρόφυλλα

Τα κείμενα έγραψε ο Δημήτρης Σέρβος

Τα κείμενα έγραψε ο Δημήτρης ΣΕΡΒΟΣ

Ρημάζουν από την εγκατάλειψη και τα δύο κτίρια. Δεξιά το Μέγαρο Γιαννουλάτου, Αστιγγος 6 στον Πειραιά. Αριστερά το άλλο οίκημα είναι στην οδό Βερανζέρου 47, στην Αθήνα

Στο κτίριο του ΝΑΤ, στην οδό Σταδίου 48, φεύγουν οι ενοικιαστές, γιατί εδώ και χρόνια έχει βλάβη το σύστημα θέρμανσης...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ