ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 14 Μάρτη 1999
Σελ. /48
ΔΙΕΘΝΗ
Ειρήνη και πολιτισμός

Η ιστορία διδάσκει ότι η ειρήνη και ο πολιτισμός είχαν μια παράλληλη πορεία με έντονο το στοιχείο της αλληλεπίδρασης. Οσο περισσότερο παγιωνόταν η ειρήνη σε εθνικό και κοινωνικό επίπεδο, τόσο ο πολιτισμός γινόταν συνειδησιακή στάση ζωής των ανθρώπων. Ο πολιτισμός εκφράζεται συνολικά σε δύο επίπεδα. Στο συνειδησιακό - αισθησιακό με την ανάπτυξη κάθε μορφής τέχνης και στο υλικό με την ανάπτυξη της τεχνολογίας. Παρότι αυτά τα δύο επίπεδα βρίσκονται ή πρέπει να βρίσκονται σε διαλεκτική αλληλουχία, ωστόσο δε συμβαίνει πάντα αυτό. Η σχέση τους επηρεάζεται από το πλαίσιο ειρήνης ή πολέμου, ενστάσεων ή αποκλιμακώσεων που βρίσκεται η ανθρωπότητα και ιδιαίτερα οι ισχυρές οργανωμένες δυνάμεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα γι' αυτό αποτελεί το περίφημο έργο του Πικάσο "Γκουέρνικα". Αυτό, όπως κι ένα σωρό άλλα έργα και φιλολογικές - καλλιτεχνικές τάσεις, εμπνεύστηκε από τον παραλογισμό του πολέμου. Αντίθετα, ο πολιτισμός του "χρυσού αιώνος του Περικλέους" της Αρχαίας Αθήνας εμπνεύστηκε από μια μακρά ειρήνη. Αργότερα, η πολεμοχαρής κατακτητική Ρώμη των συνεχών πολεμικών εκστρατειών στηρίχτηκε αποκλειστικά στον έτοιμο αρχαιο-ελληνικό πολιτισμό. Δεν μπόρεσε όμως να διατηρήσει την αυθεντική ποιοτική του ουσία κι οδήγησε τα αρχαιο-ελληνικά πνευματικά και καλλιτεχνικά Συμπόσια στον εκφυλισμό των Ρωμαϊκών οργίων.

***

Μετά την πτώση της Ρώμης και υπό καθεστώς αφόρητης χριστιανοκρατίας προβάλλει η έλευση της μεσαιωνικής βαρβαρότητας. Ο σταυρός και το ξίφος συναποτελούν σύμβολα ισχυροσύνης. Μέτρια ανθρώπινα όντα φεουδαρχών, ηγεμόνων, λεηλατών και καταπατητών αναλαμβάνουν την εξίσου μέτρια προστασία της ανθρωπότητας. Οι πόλεμοί τους χαρακτηρίζονται από την ίδια τοπικιστική κυρίως μετριότητα χωρίς το συγκλονισμό της Αρχαίας Ελλάδας κι αργότερα της Ρώμης, παρά τις ουσιαστικές ποιοτικές τους διαφορές, σε ύφος και περιεχόμενο. Η μετριότητα των πολέμων και κατ' επέκταση της ειρήνης διαμόρφωσε κι έναν μετριότατο πολιτισμό με έντονα στοιχεία οπισθοδρόμησης. Απόδειξη γι' αυτό υπήρξε η Αναγέννηση. Εάν όλες αυτές οι λίγο - πολύ εναλλασσόμενες περίοδοι διαμόρφωσαν με θετικό και ταυτόχρονα αρνητικό τρόπο την ιστορική μαγιά του ανθρώπινου πολιτισμού, τότε μέγιστη προκύπτει η ανάγκη συνεχούς ερμηνείας του σύγχρονου πολιτισμού και των κοινωνικών όρων όπου διαμορφώνεται κι εξουσιάζει. Λέγεται ότι ο σύγχρονος πολιτισμός είναι το τελευταίο στάδιο της μετάβασης του ανθρώπου από την αναγκαιότητα στην ελευθερία. Αυτό σημαίνει ότι ο υπαρκτός πολιτισμός έχει ουσιώδη στοιχεία βαρβαρότητας.

***

Αυτά τα στοιχεία υπάρχουν τόσο στην πνευματική όσο και στην υλική του υπόσταση. Χαρακτηρίζεται ως ένας βάρβαρος υλικο-τεχνικός πολιτισμός που καταπνίγει τη συγκινησιακή έκφραση. Κάθε τέτοια έκφραση υποχρεώνεται να τον καταπολεμήσει εάν θέλει να υπάρχει. Χαρακτηριστικό του γνώρισμα είναι η μετατροπή όλων των αξιών σε ανταλλακτικές, δηλαδή εμπορευματικές αξίες. Ακόμη και η Τέχνη είναι μπίζνες που αποφέρει κέρδος. Τον έχουν ονομάσει πολιτισμό του τσιμέντου και της ασφάλτου, του διαμερίσματος και του αυτοκινήτου. Πολιτισμό της χρυσοφόρας καταναλωτικής μανίας μιας άξεστης μάζας καταναλωτών. Είναι ένας χυδαίος υλισμός που υποτάσσει κάθε ανθρώπινη ευαισθησία στους νομισματικούς κανόνες των χρηματιστηρίων. Αυτός ο πολιτισμός του υλικού κέρδους έχει ως αναπόφευκτη συνέπεια τον πόλεμο. Η ανημπόρια του να καταλάβει την αισθησιακή πλευρά του ανθρώπου, του ανθρώπου σύμβολο τέχνης, τον σπρώχνει να χώνεται όλο και πιο βαθιά στην κατακτική αναζήτηση του κέρδους, δηλαδή στον πόλεμο. Εδώ ο επιθανάτιος ρόγχος του πολεμικού θύματος γίνεται χρυσοβροχή και ο χρυσός ζυγιάζεται με το αίμα: Οσο περισσότερο χύνεται τόσο αυτός αυξάνεται. Είναι ο πολιτισμός των δρόμων και των κτιρίων, του ηλεκτρονικού διαχωρισμού των αεροπλάνων στον αέρα για να μη συγκρουστούν. Είναι ο πολιτισμός του Σαββατοκύριακου που θέλει τον άνθρωπο δεμένο στο κάθισμα ενός αυτοκινήτου, έτοιμο προς σφαγή. Είναι ο πολιτισμός της τηλεοπτικής αποχαύνωσης και της απαστράπτουσας κιλότας ανεγκέφαλων κοριτσιών που χρησιμοποιούνται ως γλάστρες και σεξουαλικά αντικείμενα. Είναι ο πολιτισμός της κραυγής που αντικατέστησε τη μελωδία. Είναι ο πολιτισμός μιας κοινωνίας που αλέθει τον άνθρωπο στα γρανάζια της μικροαστικής βαρβαρότητας. Η ειρήνη, στο διάβα της, συναντιέται με τον πηγαίο λαϊκό πολιτισμό σε μια κοινή επιδίωξη. Στο θάνατο του πολέμου και στην κατοχύρωση των όρων μιας ελεύθερης ζωής, μιας ελεύθερης καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Αντώνης ΔΑΜΙΓΟΣ

ΝΟ ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΙΑΣ
Η απειλή αποτυχημένων "διπλωματικών" χειρισμών

Οι εξελίξεις της περασμένης βδομάδας δεν ήταν καταιγιστικές, με εξαίρεση, ίσως, όσα διαδραματίζονται στα πεδία των μαχών στη μεθόριο Κοσσυφοπεδίου - ΠΓΔΜ. Ωστόσο, φαίνεται πως οι κινήσεις στη διπλωματική σκακιέρα θα επηρεάσουν σε σοβαρό βαθμό την προγραμματισμένη για αύριο επανέναρξη των συνομιλιών στη Γαλλία μεταξύ των αντιπροσωπειών Σέρβων και Κοσσοβάρων Αλβανών. Αφ' ενός είχαμε την καταδικασμένη εκ προοιμίου "πρωτοβουλία" συνάντησης του Αμερικανού απεσταλμένου, Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ, με τον Γιουγκοσλάβο Πρόεδρο Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς. Στη συνέχεια, η Μόσχα - διά του υπουργού Εξωτερικών, Ιγκόρ Ιβάνοφ - πήρε τη "σκυτάλη" διπλωματικών πρωτοβουλιών με σκοπό να επιτύχει μία βελτιωμένη προβολή των θέσεων του Βελιγραδίου. Αφ' ετέρου, διαφάνηκε ότι η απήχηση που λεγόταν πως είχε ο πρώην γερουσιαστής των Ρεπουμπλικάνων, Μπομπ Ντόουλ, δεν ήταν διόλου μεγάλη στο μέτωπο των αυτονομιστών ανταρτών, οι οποίοι - παρά τις περί του αντιθέτου ανακοινώσεις - δεν υπέγραψαν προκαταβολικά κανένα ειρηνευτικό σχέδιο. Μετά από όλα αυτά, προβάλλει ίσως δικαιολογημένα το ερώτημα: Τι τελικώς θα γίνει (εάν δεν αναβληθούν...) στις συνομιλίες της Γαλλίας;

"Ο Πρόεδρος Μιλόσεβιτς έμεινε ανυποχώρητος, όπως και εμείς". Μ' αυτή τη φράση ο "έκτακτος" απεσταλμένος της κυβέρνησης Κλίντον για το Κοσσυφοπέδιο, Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ, περιέγραψε όχι μόνον το αποτέλεσμα αλλά και την ουσία των οκτάωρων συνομιλιών που είχε με τον Γιουγκοσλάβο Πρόεδρο. Δηλαδή, "δεν έγινε τίποτε!". Πολύ φυσικό, καθώς ο Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ έφθασε στο Βελιγράδι μεταφέροντας στη βαλίτσα του μόνο... τα προσωπικά του είδη! Τι σημαίνει αυτό; Οτι απλώς έπαιξε το ρόλο του απειλητικού αγγελιαφόρου των ΗΠΑ, επαναλαμβάνοντας τις γνωστές θέσεις της Ουάσιγκτον περί της αποστολής 28.000 ΝΑΤΟικών στρατιωτών στο Κοσσυφοπέδιο αλλά και ΝΑΤΟικών βομβαρδισμών, σε περίπτωση που οι Σέρβοι εξακολουθήσουν να αρνούνται την "αμερικανική ειρήνη" στην περιοχή. Κοντολογίς, η πρωτοβουλία του Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ μόνον... διπλωματική δεν ήταν!

Ως εκ τούτου, ο Γιουγκοσλάβος Πρόεδρος δεν μπόρεσε παρά να ανανεώσει τις έντονες αντιδράσεις του περί του σχεδίου "ειρήνευσης", χαρακτηρίζοντας "εισβολέα" όποιο ξένο στράτευμα σταλεί στο Κοσσυφοπέδιο. Η σχεδόν ανεπίσημη "αντιπρόταση" του Βελιγραδίου περί αντικατάστασης του όρου αποστολής ΝΑΤΟικών στρατευμάτων στο Κόσσοβο με πολυεθνικές ειρηνευτικές δυνάμεις μηστρατιωτικού χαρακτήρα πέρασε απαρατήρητη. Σ' αυτό ακριβώς το σημείο επενέβη η Μόσχα, η οποία παραμένει ουσιαστικά η μοναχική "σύμμαχος" του Βελιγραδίου.

Από την περασμένη Πέμπτη, ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών, Ιγκόρ Ιβάνοφ, ανέλαβε νέα διπλωματική πρωτοβουλία, με στόχο να ενισχύσει τις ελπίδες για την υπογραφή μίας, τρόπον τινά, τροποποιημένης πολιτικής συμφωνίας στις προγραμματισμένες για αύριο συνομιλίες της Γαλλίας. Ωστόσο, και αυτή η προσπάθεια δεν έχει πολλά περιθώρια επιτυχίας. Αφ' ενός, επειδή η Μόσχα δεν έχει καμία απήχηση στο μέτωπο των αυτονομιστών ανταρτών. Αφ' ετέρου, γιατί Ευρωπαίοι και Αμερικανοί δε φαίνονται διατεθειμένοι προς το παρόν να αλλάξουν τα σχέδιά τους. Ωστόσο, η "συνταγή" που έχουν ετοιμάσει για το Κοσσυφοπέδιο αρχίζει να χαλάει... και με ευθύνη των αυτονομιστών ανταρτών.Η πρότερη αίσθηση των ΗΠΑ ότι με διάφορους "χειρισμούς" τα στελέχη των αυτονομιστών ανταρτών του "KLA" θα μπορούσαν να τεθούν με ευκολία στην υπηρεσία της Ουάσιγκτον δεν είναι και τόσο ρεαλιστική. Τα συσσωρευμένα προβλήματα, με πρώτο το διχασμό απόψεων και στρατηγικής στους κόλπους των ανταρτών, δε "βοηθούν" τα σχέδια της Ουάσιγκτον για τη "βάπτιση" των άμεσων "παιχτών" στο Κοσσυφοπέδιο σε "καλούς Κοσσοβάρους αντάρτες" και σε "κακούς Γιουγκοσλάβους αξιωματούχους". Η πρόσφατη συνάντηση του πρώην γερουσιαστή των Ρεπουμπλικανών Μπομπ Ντόουλ με μερικά στελέχη των ανταρτών στα Σκόπια αποδεικνύει τα παραπάνω, καθιστώντας παράλληλα σαφέστερο το "απρόβλεπτο" των εξελίξεων και των πρωταγωνιστών στην πιο ταραγμένη και επικίνδυνη γειτονιά των Βαλκανίων.

Υπό το βάρος των παραπάνω διπλωματικών εξελίξεων, οι μάχες μεταξύ Σέρβων στρατιωτών και Κοσσοβάρων ανταρτών μαίνονται αμείωτες στο νότιο και βόρειο Κοσσυφοπέδιο. Μετά απ' όλα αυτά, οι ελπίδες για την εξεύρεση κάποιας πολιτικής λύσης αύριο στη Γαλλία φαίνονται μάλλον αμυδρές...

Δέσποινα ΟΡΦΑΝΑΚΗ

Κυριακάτικο ΝΑΤΟϊκή κατοχή στα Βαλκάνια - - - - - -

ΝΑΤΟϊκή κατοχή στα Βαλκάνια

Εξασφαλίζουν άλλοθι στο μακελειό

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (ανταπόκριση). -

"JOINT GUARDIAN": κοινός φύλακας άγγελος, κοινός εγγυητής, κοινός θεματοφύλακας. Ανάλογα με ποιον συζητάς, δίνει και μια διαφορετική ερμηνεία στον όρο, όχι απαντώντας στο ετυμολογικό του πράγματος, αλλά στην ουσία αυτής της ΝΑΤΟϊκής επιχείρησης που έχουν χρεωθεί να εκτελέσουν οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις. Για τον Ελληνα ταγματάρχη που έχει αναλάβει τις δημόσιες σχέσεις της επιχείρησης, ισχύει ο όρος "κοινός εγγυητής". Μιλά για την επιχείρηση με περηφάνια: "Ανατέθηκε σε μας"! Μόλις γύρισε μετά από 13 μήνες στη Βοσνία και θεωρεί αυτονόητο να μετέχει ως Ελληνας σε μια ακόμα ΝΑΤΟϊκή επιχείρηση. Ενα χιλιόμετρο πιο πέρα από την έδρα του Γ Σώματος, στο λιμάνι, ένας άλλος επίσης Ελληνας αξιωματικός, προτιμά το "κοινός φύλακας άγγελος". Κι αυτός έχει άποψη: "Επιβολή της ειρήνης διά του πολέμου". Ακούσαμε και μια ακόμα εκδοχή: Πάμε εκεί (σ. σ. στη Γιουγκοσλαβία) γιατί είμαστε μια χώρα με δημοκρατική παράδοση και έχουν να μάθουν πολλά από εμάς!

Πλήρης παράνοια. Η εισβολή ενός ξένου στρατού σε μία κυρίαρχη - τυπικά ακόμα - χώρα, τη Γιουγκοσλαβία, αποκτά νομιμοποιητικά χαρτιά μέσα από διάφορους δρόμους. Ο πιο επικίνδυνος, ίσως, αυτός της ιδεολογικής ταύτισης του στρατιώτη της κατοχικής ξένης δύναμης με τα οικονομικά αφεντικά του ΝΑΤΟ που διατάσσουν την εισβολή. Κι αυτό είναι που συμβαίνει σήμερα, τουλάχιστον σε επιτελικό επίπεδο στη Βόρεια Ελλάδα.

Στο χάρτη της περιοχής, στο χώρο του επιτελείου, ξεχωρίζουν μερικά σημάδια: Τρεις μεγάλοι κόκκινοι σταυροί σε Θεσσαλονίκη, Ημαθία και Κιλκίς δηλώνουν τα νοσοκομεία που είναι έτοιμα να χρησιμοποιηθούν όταν αρχίσει το μακελειό. Ενα μικρότερο σημάδι στα σύνορα των Νομών Θεσσαλονίκης - Ημαθίας, δίνει το στίγμα της βάσης ελικοπτέρων που θα χρησιμοποιηθεί όταν χρειαστεί να παρασχεθεί άμεση από αέρος υποστήριξη. Δύο ακόμα μικρότερα σημάδια δείχνουν το λιμάνι και το αεροδρόμιο όπου φτάνουν καθημερινά όλο και περισσότεροι ξένοι φαντάροι για να προωθηθούν με ελληνική υποστήριξη στο μέτωπο.

"Αυτοί θα εγκατασταθούν"

Από το χάρτη απουσιάζει κάθε σήμανση στην παραλία του Λιτοχώρου. Κι αυτή η απουσία έχει τη σημασία της. Η παραλία έχει δεσμευτεί για την απόβαση των Αμερικανών. Είναι κοινό μυστικό. Αλλά ουδείς επισήμως στο επιτελείο των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων, γνωρίζει το πότε και πώς θα γίνει αυτό. Δεν έχουμε κανένα λόγο να αμφισβητούμε την αλήθεια των διαβεβαιώσεων που μας δίνουν οι Ελληνες αξιωματικοί. Γίναμε, τουλάχιστον δύο φορές, μάρτυρες του ανεξέλεγκτου της δράσης των Αμερικανών. Οι ρόλοι είναι μοιρασμένοι σε πολύ υψηλό επίπεδο. Δημόσια εμφανίζονται να κάνουν παιχνίδι αυτή την περίοδο ως ΝΑΤΟ μόνο Γάλλοι, Γερμανοί, Αγγλοι, Ιταλοί και Ελληνες. Τα σήματα για τις κινήσεις των Αμερικανών φτάνουν στις ελληνικές υπηρεσίες 12 ώρες πριν από κάθε κίνηση. Τα σήματα δεν αναφέρουν τι ακριβώς πρόκειται να συμβεί. Ζητούν μόνο τον αποκλεισμό της περιοχής σε ακτίνα ενός χιλιομέτρου και την εξασφάλιση ετοιμότητας αποκλεισμού κατά μήκος του οδικού - σιδηροδρομικού άξονα προς τα σύνορα. Οι Αμερικάνοι κρατούν για τον εαυτό τους το προνόμιο του αιφνιδιασμού. Αλλο κοινό μυστικό: Εμείς προετοιμάζουμε την μπουγάδα, αυτοί θα καθαρίσουν με αεροπορικούς βομβαρδισμούς, εμείς θα μαζέψουμε τα πτώματα κι αυτοί θα έρθουν μετά να εγκατασταθούν! Ο συνομιλητής μας, ένας Ελληνας αξιωματικός, που δε βάζει σε αμφισβήτηση τη συμμετοχή της χώρας στο ΝΑΤΟ, νοιάζεται περισσότερο για το γεγονός ότι "η Αγγλίδα απέναντι παίρνει τριπλάσιο μισθό από μένα, αλλά εγώ κάνω διπλοβάρδιες", παρά για το πόσους νεκρούς θα αφήσει πίσω της αυτή η επέμβαση.

Η ιδεολογική ταύτιση αυτών που σχεδιάζουν το σφαγιασμό χιλιάδων ανθρώπων κι αυτών που θα εκτελέσουν την αποστολή, είναι σχεδόν απόλυτη και έχει πίσω της βάθος χρόνου. Οι διαφορές τους, δυστυχώς, είναι μόνο "εργασιακές". Ολο αυτό το καιρό, από τις 24 Φλεβάρη που άρχισε η ελληνική εμπλοκή, συναντήσαμε μόνο πολύ ψηλά στο χώρο της ελληνικής αστυνομίας - κι αυτό για λόγους άνεσης που δίνει η επετηρίδα κοντά στο χρόνο αποστράτευσης - και πολύ χαμηλά - ανάμεσα στους Ελληνες φαντάρους - φωνές που να λένε έστω: "άστα φίλε, μπλέξαμε. Οι Αμερικάνοι κάνουν κουμάντο κι όλοι καθόμαστε σούζα".

"Εμπόρευμα" ο όλεθρος

Οι δύο κατά βάση εμπλεκόμενες ελληνικές δημόσιες επιχειρήσεις, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας, εμφανίζονται δημόσια να αντιμετωπίζουν τα φορτία του πολέμου ως "εμπορεύματα". Η τεχνική συμφωνία μεταξύ ΝΑΤΟ και ελληνικής κυβέρνησης προβλέπει ακριβώς αυτό: "Κάποια" εμπορεύματα θα διέλθουν. Οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις πρέπει να εξασφαλίσουν τη διέλευσή τους. Τα υπόλοιπα έχουν αφεθεί σε ρυθμίσεις του εμπορικού δικαίου. Ετσι παρακάμπτεται - τυπικά - και το συνταγματικό πρόβλημα καθώς οι δυνάμεις κατοχής στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης δε θεωρούνται στρατιωτικές δυνάμεις άλλης χώρας, αλλά εμπορεύματα, οι ιδιοκτήτες των οποίων έχουν απλά νοικιάσει χώρους επί τελωνειακά ελεγχόμενου από την Ελλάδα εδάφους. Στο αποκορύφωμα αυτής της αντίληψης, ακούσαμε Ελληνα αξιωματικό να λέει: "ο απολογισμός τελικά θα είναι θετικός για τη χώρα μας. Το χρήμα που πέφτει τονώνει την αγορά"!

Αύριο θα 'ναι πολύ αργά

Το ακροτελεύτιο άρθρο του Συντάγματος, αφήνει την υπεράσπισή του στον πατριωτισμό των Ελλήνων. Με δεδομένα: την ευρώδουλη αντίληψη για το ρόλο της ελληνικής οικονομίας "εμπορεύματα να περνούν - χρήμα να αφήνουν" και τη ΝΑΤΟϊκή ιδεολογική κυριαρχία "στρατιώτες του ΝΑΤΟ είμαστε", οι πρωτοβουλίες για την οργάνωση της αντίστασης που παίρνουν αυτή την περίοδο οι κομμουνιστές στην περιοχή, αποκτούν κι έναν ξεχωριστό πατριωτικό χαρακτήρα. Αν κάτι μένει να σημειώσουμε, ως εξ επαγγέλματος παρατηρητές, είναι πως εδώ που βρίσκονται σήμερα τα πράγματα, δε φτάνουν πια οι κρυφές χειραψίες και τα "μπράβο που σταματήσατε το τρένο των Γερμανών". Τα Βαλκάνια φλέγονται ξανά και ουδείς δικαιούται να πει αύριο, "δε γνώριζα". Οι κομμουνιστές έχουν χτυπήσει την καμπάνα. Οσοι ορθοί, οφείλουν να βγουν τώρα στο δρόμο. "JOINT GUARDIAN" δε σημαίνει "κοινός θεματοφύλακας", μετάφραση που αποδέχονται οι της αγγλικής φιλολογίας, σημαίνει ωμά κι ας ακουστεί χυδαία: Συνεργαζόμενοι φονιάδες των λαών! Και το αίμα δε θα στάζει μόνο απ' το μαχαίρι του εξ επαγγέλματος φονιά στρατηγού τάδε.

Θ. Λ.

Κυριακάτικο ΠΙΕΡΙΑ - - - - - - - - - - - - Διαδηλώνουμε για την ε

Πιερία
Διαδηλώνουμε για την ειρήνη Στις 12μ. η φιλειρηνική συγκέντρωση στο Λιτόχωρο. Από τις 11π.μ. στην παραλία

Λ

ΙΤΟΧΩΡΟ (ανταπόκριση).- Συμβολική "ανακατάληψη" της παραλίας Λιτόχωρου, στη θέση Γρίτσα, θα κάνουν σήμερα το μεσημέρι οι φίλοι της ειρήνης που θα φτάσουν εδώ από βορρά και νότο. Στο κάλεσμα της Ελληνικής Επιτροπής για τη Διεθνή Υφεση και Ειρήνη έχουν ανταποκριθεί ήδη δεκάδες παραρτήματα ειρήνης και άλλοι φορείς του μαζικού κινήματος που δηλώνουν συμμετοχή στην εκδήλωση. Οι φιλειρηνικές δυνάμεις θα αρχίσουν να φτάνουν από τις 11 στην παραλία της Γρίτσας και στις 12 θα γίνει συγκέντρωση στο Λιτόχωρο. Οι Θεσσαλονικείς θα ξεκινήσουν στις 9 το πρωί από το άγαλμα Βενιζέλου, ενώ από την Αθήνα και τον Πειραιά πούλμαν ξεκινούν από τις 6 το πρωί από την πλατεία Κάνιγγος και την πλατεία Κοραή αντίστοιχα.

Οι

φίλοι της ειρήνης θα διαδηλώσουν κόντρα στην υποτελή στάση της ελληνικής κυβέρνησης που γίνεται επικίνδυνη για την ίδια την ασφάλεια και κυριαρχία της χώρας, θα απαιτήσουν να μπει τέρμα σε κάθε εμπλοκή της χώρας μας στην ιμπεριαλιστική επέμβαση που εξελίσσεται στα Βαλκάνια με άμεσο στόχο μία νέα αλλαγή των συνόρων.

Ειδικά για το Λιτόχωρο δηλώνεται η πλήρης αντίθεση του λαού της χώρας μας στη μετατροπή του σε στρατιωτικό λιμάνι που θα χρησιμοποιούν ειδικά οι

Αμερικανοί για την προέλασή τους προς το Κόσσοβο. Το σύνθημα "φονιάδες των
λαών Αμερικάνοι" κοσμεί ήδη τις τσιμεντογέφυρες σ' όλη τη διαδρομή. Κόντρα
σ' όσους - λίγους - παπαγαλίζουν το κυβερνητικό παραμύθι ότι θ' ανοίξουν οι
δουλιές άμα έρθουν οι ξένοι φαντάροι, ο κόσμος καταλαβαίνει: Και τις δύο
φορές που το τελευταίο διάστημα οι Αμερικανοί πέρασαν από εδώ η περιοχή
σφραγίστηκε. Γίνεται κατανοητό τι θα συμβεί αν αύριο η παρουσία τους γίνει
μόνιμη σύμφωνα με τη δική τους αξίωση που σπεύδει να ικανοποιήσει η ελληνική
κυβέρνηση. Ηδη ακόμα και η πρόσβαση των ψαράδων στο αλιευτικό καταφύγιο
τελεί ανά πάσα στιγμή υπό αίρεση. Περίεργες ανακατατάξεις έχει προκαλέσει η
νέα πραγματικότητα ακόμα κι ανάμεσα στους αστυνομικούς υπαλλήλους της
περιοχής. Πραγματικό κουμάντο δεν κάνει ούτε ο αστυνομικός διευθυντής
Πιερίας, ούτε βέβαια ο διοικητής Λιτόχωρου. Και τις δύο φορές που
απειλήθηκαν επεισόδια - μία όταν ήρθαν οι Αμερικανοί και μία όταν έφευγαν,
είδαμε στην πράξη πως το γενικό πρόσταγμα για την άσκηση βίας σε βάρος
Ελλήνων πολιτών το είχε τυπικά δευτεροκλασάτος αξιωματικός με κατευθείαν
πρόσβαση σε κέντρο διαταγών έξω από την κανονική ιεραρχία.

Μικρές οι διαφορές από την εποχή της γερμανικής κατοχής όταν πάλι τα

Μικρές οι διαφορές από την εποχή της γερμανικής Κατοχής, όταν πάλι τα γερμανικά τανκ περνούσαν ανενόχλητα από τη Θεσσαλονίκη

Ποιοι είναι αυτοί που μοιράζουν αυτονομίες;

Απορεί, μονολογεί και ταυτόχρονα στηλιτεύει ο ηλικιωμένος πρώην δήμαρχος Λιτόχωρου, όταν κατεβαίνοντας στην παραλία της Γκρίτσας, το βράδυ της Τετάρτης, συναντά το μπλόκο της αστυνομίας και βλέπει στο βάθος τα αμερικανικά άρματα και άλλα οχήματα να φορτώνονται στα μεταγωγικά για να μεταφερθούν στο αρματαγωγό που ήταν αγκυροβολημένο στα ανοιχτά.

Πού είναι ένας Ελληνας αξιωματικός βρε παιδιά; διερωτάται ο πρώην δήμαρχος. Μόνο αξιωματικός των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας έχει δικαίωμα ν' απαγορεύσει πρόσβαση στην παραλία, όταν αυτή έχει κλειστεί για ασκήσεις των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Εγώ δε βλέπω εδώ παρά μόνο Αμερικανούς. Τι κάνουν αυτοί εδώ;

Ετοιμάζονται να πάνε στο Κόσσοβο να ματώσουν το λαό για να δώσουν, λέει, αυτονομία στους Κοσσοβάρους. Τι είναι αυτοί που μπορούν να μοιράζουν έτσι αυτονομίες και ανεξαρτησίες όπου θέλουν;

Κι όταν αύριο προκαλέσουν ανατολικότερα ανάλογη κρίση, στη Θράκη, θα έρθουν οι Αμερικανοί με τα στρατεύματά τους για να εξασφαλίσουν την αυτονομία της μειονότητας;

Αμείλικτο το ερώτημα. Οι αξιωματικοί της αστυνομίας ακούν με κατεβασμένα τα κεφάλια, αμήχανα, άβολα. Ο κόσμος γύρω επιδοκιμάζει τον γέρο δήμαρχο. Τα δικά μας σχόλια περιττεύουν...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ