ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 16 Ιούνη 1999
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Β' ΛΥΚΕΙΟΥ
Με Ιστορία ξεκίνησε ο εξεταστικός μαραθώνιος

Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων: Δυσανάλογη με την ηλικία, το ιστορικό επίπεδο, την αφομοιωτική ικανότητα και την εξοικείωση των μαθητών με το νέο σύστημα εξέτασης, η έκταση των θεμάτων

Με την εξέταση στην Ιστορία γενικής παιδείας ξεκίνησε χτες ο εξεταστικός μαραθώνιος για τους μαθητές της Β' Λυκείου,που ολοκληρώνεται στις 30 του Ιούνη. Μέχρι τότε, οι μαθητές της Β' Λυκείου θα εξετάζονται καθημερινά, ακόμα και το Σάββατο. Σήμερα, Τετάρτη, εξετάζονται στο μάθημα γενικής παιδείας Μαθηματικά - Κλάδος Αλγεβρα και αύριο στη Χημεία.

Χτες, πρώτη μέρα των πανελλαδικών εξετάσεων της Β' Λυκείου, η μετάδοση των θεμάτων από τον πρώτο όροφο του υπουργείου Παιδείας, που έγινε μέσω υπολογιστή και τηλεοπτικής συχνότητας προς τα εξεταστικά κέντρα, ολοκληρώθηκε χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Ωστόσο, ήταν φανερή η αγωνία των μαθητών τόσο για την απόδοσή τους χτες όσο και για τις μέρες εξετάσεων που θα ακολουθήσουν, καθώς έχουν συνειδητοποιήσει το χαρακτήρα και τους στόχους των πρωτόγνωρων γι' αυτούς πανελλαδικών απρόσωπων εξετάσεων, που δεν είναι άλλος από το να ανακόψει τη ροή των μαθητών στην ανώτατη εκπαίδευση.

Ως προς τα θέματα της Ιστορίας, στα οποία εξετάστηκαν οι μαθητές, η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων διαπιστώνει ότι "η έκταση των θεμάτων είναι δυσανάλογη με την ηλικία, το ιστορικό επίπεδο, την αφομοιωτική ικανότητα και την εξοικείωση των μαθητών με το νέο σύστημα εξέτασης". Παράλληλα, εντοπίζει "αδυναμίες (ασάφειες και παραλείψεις)" στα θέματα που δόθηκαν: "Η προβληματική διατύπωση και οι ασάφειες που μπορούν να προκαλέσουν σύγχυση στους μαθητές εντοπίζονται ιδιαίτερα στα θέματα Β1.1β (Αφύπνιση Ελληνικής Εθνικής Συνείδησης), Β1.2β: Προεστοί ή δημογέροντες και Β2: Βιομηχανική Επανάσταση, τα οποία παίρνουν και τις περισσότερες μονάδες στην αξιολόγηση", αναφέρει χαρακτηριστικά η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, προβλήματα παρουσιάστηκαν σε βαθμολογικά κέντρα όπου εξετάζονταν οι λεγόμενοι φυσικώς αδύνατοι μαθητές, καθώς δεν υπήρχε η υποδομή γι' αυτούς, ενώ σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες οι εξεταστές δεν είχαν τη μετεκπαίδευση που απαιτείται προκειμένου να βοηθήσουν τα παιδιά στην εξέταση. Οι πληροφορίες αυτές πάντως έρχονται να επιβεβαιώσουν τους φόβους και τις καταγγελίες των γονιών τους, που εξαρχής είχαν προειδοποιήσει για τις δυσκολίες που πρόκειται να αντιμετωπίσει αυτή η κατηγορία μαθητών, η οποία στο όνομα της ισότητας υποχρεώνονται να εξεταστούν σε κοινά θέματα πανελλαδικά με τους υπόλοιπους μαθητές.

Τα θέματα της Ιστορίας

ΟΜΑΔΑ Α

ΘΕΜΑ Α1: Γαλλική Επανάσταση

Α.1.1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη λέξη που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

Η Γαλλική Επανάσταση ήταν:

α) αριστοκρατική

β) αστική

γ) αγροτική

δ) εργατική

(Μονάδες 2)

  • Να αιτιολογήσετε με συντομία την απάντησή σας. (Μονάδες 5)

Α.1.2. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν με την ένδειξη Σωστό ή Λάθος δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση.

Κατά τη Γαλλική Επανάσταση:

α) Δόθηκε στις γυναίκες το δικαίωμα να ψηφίζουν.

β) Ο στρατός έγινε μισθοφορικός.

γ) Χωρίστηκε η Εκκλησία από το Κράτος.

δ) Οι εργάτες δεν είχαν το δικαίωμα να συνεταιρίζονται.

ε) Καταργήθηκε η απολυταρχία.

στ') Διατηρήθηκαν τα προνόμια των ευγενών.

(Μονάδες 6)

Α.1.3. Να γράψετε στο τετράδιό σας ολογράφως τα στοιχεία της πρώτης στήλης και δίπλα τους αριθμούς των προτάσεων που αντιστοιχούν στο κάθε στοιχείο.

α. Ο κλήρος

β. Η τάξη των ευγενών

γ. Η τρίτη τάξη

1. Περιλάμβανε τους μεγαλοαστούς.

2. Είχε ως κύριο εισόδημα την είσπραξη των φεουδαρχικών δικαιωμάτων.

3. Αποτελούσε το 0.5% του πληθυσμού.

4. Επιβαρυνόταν με το σύνολο των φόρων.

5. Ελεγχε την εκπαίδευση.

6. Αντλούσε δύναμη από κληρονομικούς τίτλους.

(Μονάδες 6)

Α.1.4. Να απαντήσετε στην ακόλουθη ερώτηση:

Ποιες ουσιαστικές αλλαγές επέφερε η Γαλλική Επανάσταση στον τομέα της παιδείας; (Μονάδες 6)

ΘΕΜΑ Α2: Καποδιστριακή και Οθωνική περίοδος

Α.2.1. Να προσδιορίσετε το περιεχόμενο των ακόλουθων όρων:

α. Μεγάλη Ιδέα

β. Χάτι Χουμαγιούν

γ. Αλληλοδιδακτική μέθοδος

(Μονάδες 9)

Α.2.2. Να τεκμηριώσετε με συγκεκριμένα στοιχεία το περιεχόμενο της ακόλουθης φράσης:

Στα χρόνια του Καποδίστρια η Αίγινα αναδείχτηκε σε εκπαιδευτικό κέντρο. (Μονάδες 5)

Α.2.3. Να απαντήσετε στην ακόλουθη ερώτηση:

Ποια στοιχεία καθιστούν το Σύνταγμα του 1844 συντηρητικό;

(Μονάδες 8)

Α.2.4. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη σωστή απάντηση:

Η Ελλάδα αναγνωρίστηκε για πρώτη φορά ως ανεξάρτητο κράτος με:

α. Τη συνθήκη της Κωνσταντινούπολης 1832.

β. Το πρωτόκολλο της Πετρούπολης 1826.

γ. Την Ιουλιανή σύμβαση 1827.

δ. Το πρωτόκολλο του Λονδίνου 1830.

(Μονάδες 3)

Β ΟΜΑΔΑ

ΘΕΜΑ Β1: Η αφύπνιση της Ελληνικής εθνικής συνείδησης

Β.1.1. Διαβάστε προσεκτικά τα κείμενα που ακολουθούν:

Διατί να μην στρέψωμεν και μίαν φοράν τους οφθαλμούς μας εις τα απελθόντα διά να καταλάβωμεν ευκολώτερα και τα μέλλοντα; Ποίος αγνοεί, ότι ο κύριος στοχασμός των αλλογενών δυναστών (ξένων μοναρχών) είναι εις το να προσπαθήσουν να κάμουν το ίδιόν των όφελος με τη ζημίαν των άλλων;

Και ποίος στοχαστικός άνθρωπος ημπορεί να πιστεύση, ότι όποιος από τους αλλογενείς δυνάστας ήθελε κατατροπώσει τον οθωμανόν, ήθελε μας αφήσει ελευθέρους; Ω, απάτη επιζήμιος!

Ανωνύμου, Ελλην. Νομαρχία, (εκδ. Βαλέτα) σελ. 198.

Η Ευρώπη προσηλώνουσα τους οφθαλμούς της εις ημάς, απορεί διά την ακινησίαν μας. Ας αντηχήσωσι λοιπόν όλα τα όρη της Ελλάδος από τον ήχον της πολεμικής μας σάλπιγγος και οι κοιλάδες από την τρομεράν κλαγγήν των αρμάτων μας. Η Ευρώπη θέλει θαυμάσει τα ανδραγαθίας μας, οι δε τύραννοι ημών, τρέμοντες και ωχροί θέλουσι φύγει απεμπροσθέν μας. Οι φωτισμένοι λαοί της Ευρώπης ενασχολούνται εις την αποκατάστασιν της ιδίας ευδαιμονίας και πλήρεις ευγνωμοσύνης διά τας προς αυτούς των προπατόρων ευεργεσίας, επιθυμούσι την ελευθερίαν της Ελλάδος.

Ημείς φαινόμενοι άξιοι της προπατορικής αρετής και του παρόντος αιώνος, είμεθα ευέλπιδες να επιτύχωμεν την υπεράσπισιν των δικαίων αυτών και βοήθειαν. Πολλοί εκ τούτων φιλελεύθεροι θέλουσιν έλθει διά να συναγωνισθώσι με ημάς.

Απόσπασμα από την προκήρυξη του Αλέξανδρου Υψηλάντη "Μάχου υπέρ πίστεως και Πατρίδος".

α. Ποια διαφορά θέσεων διαπιστώνετε ανάμεσα στα δύο κείμενα;

(Μονάδες 5)

β. Με βάση τις ιστορικές σας γνώσεις, να σχολιάσετε τις απόψεις των δύο συγγραφέων σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του φιλελληνικού κινήματος και την πολιτική των Μεγάλων Δυνάμεων απέναντι στην Ελληνική Επανάσταση.

(Μονάδες 15)

Β.1.2. Προεστοί (ή δημογέροντες ή κοτζαμπάσηδες)

Να απαντήσετε στις ακόλουθες ερωτήσεις:

α. Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά αυτής της κοινωνικής ομάδας;

(Μονάδες 5)

β. Ποια ήταν η στάση που κράτησαν οι προεστοί απέναντι στην Ελληνική Επανάσταση και ποια θέση προσδοκούσαν να έχουν σε ένα μελλοντικό ανεξάρτητο κράτος;

(Μονάδες 10)

ΘΕΜΑ Β2: Βιομηχανική Επανάσταση

Παρατηρώντας προσεκτικά τον παρακάτω πίνακα και με βάση τις γνώσεις σας, να εξηγήσετε τη διαφορά ανάμεσα στις Ευρωπαϊκές χώρες ως προς την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου στα μέσα του 19ου αιώνα.

(σ. σ. Δίνεται πίνακας με τις χώρες και την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου σε χιλιόμετρα το 1840 και το 1860 αντίστοιχα)

Γερμανία: 549 - 11.237. Αυστρουγγαρία: 144 - 4.524. Βέλγιο: 365 - 1.728. Κίνα: 0 - 0. Ισπανία: 0 - 1.915. Γαλλία: 579 - 9.466. Αγγλία: 1.349 - 16.792. Ινδία (και Πακιστάν): 0 - 1.352. Ιταλία: 21 - 1.803. Ιαπωνία: 0 - 0. Ρωσία: 25 - 1.593. Ε. Π. Α.: 4.540 - 49.310.

(Μονάδες 15)

Συνεχίστε τον αγώνα για ουσιαστική μόρφωση

Ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ

Να συνεχίσουν τον αγώνα, να μην εγκαταλείψουν τα δικαιώματά τους στη μόρφωση και τη ζωή, παρά την αποστροφή και την απέχθεια που δημιουργεί το σχολείο των ταξικών φραγμών, της ανούσιας αποστήθισης αποσπασματικών γνώσεων και του ψυχοφθόρου εξεταστικού μαραθώνιου, καλεί τους μαθητές το Τμήμα Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ με αφορμή τις πανελλαδικές εξετάσεις της Β Λυκείου.

Η ανακοίνωση έχει ως εξής:

"Το ΚΚΕ εκφράζει την αμέριστη συμπαράστασή του σε όλους τους νέους, που διαγωνίζονται στον ψυχοφθόρο εξεταστικό μαραθώνιο της Β Λυκείου. Η αγωνία των μαθητών και των οικογενειών τους είναι απόλυτα δικαιολογημένη, καθώς συνειδητοποιούν ότι ο πανελλαδικός κι απρόσωπος χαρακτήρας των εξετάσεων σε όλα σχεδόν τα σχολικά μαθήματα δεν εξυπηρετεί τη μόρφωση της προσωπικότητας του νέου ανθρώπου, αλλά την αποθάρρυνση και τον περιορισμό των μαθητών του λυκείου και τον αυστηρότερο ταξικό έλεγχο της ροής προς την ανώτατη εκπαίδευση.

Καλούμε τα παιδιά, ιδιαίτερα της εργατικής τάξης και των καταπιεζόμενων λαϊκών στρωμάτων, που έμαθαν να διεκδικούν τη μόρφωση και τη ζωή, να δείξουν για άλλη μια φορά την αποφασιστικότητά τους και να μην καταθέσουν τα όπλα. Εχοντας αντιληφθεί πού οδηγεί η αντιδραστική αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης, να μην υποκύψουν στις καθησυχαστικές υποσχέσεις, να μείνουν καχύποπτοι απέναντι στις υποκριτικές ευχές και προσευχές. Να βασιστούν στη δική τους σκληρή προσπάθεια και παρά τις αντίξοες συνθήκες να μην παραιτηθούν από τα δικαιώματά τους, να συνεχίσουν το συλλογικό αγώνα για ουσιαστική μόρφωση και δημιουργική ζωή".

Συναυλία ειρήνης

Η Παναρκαδική Ομοσπονδία Ελλάδας, σε συνεργασία με το Σύλλογο Πελοποννησίων Γαλατσίου, διοργανώνουν την ερχόμενη Κυριακή, 20 Ιούνη, συναυλία ειρήνης και βοήθειας στα θύματα πολέμου της Γιουγκοσλαβίας. Η συναυλία θα γίνει στο Αλσος Βεϊκου Γαλατσίου στις 8.30 το βράδυ.

Στη συναυλία θα συμμετέχουν εθελοντικά οι καλλιτέχνες: Μπάμπης Τσέρτος,Νάντια Καραγιάννη και Βαγγέλης Κορακάκης.

Σχέδιο ΠΔ για τις υιοθεσίες

Οι υπηρεσίες που θα αναλαμβάνουν τη μεσολάβηση και την πραγματοποίηση των υιοθεσιών είναι ο Εθνικός Οργανισμός Κοινωνικής Φροντίδας (πρώην ΠΙΠΚΑ), το κέντρο βρεφών "η Μητέρα", το δημοτικό βρεφοκομείο Θεσσαλονίκης "Αγιος Στυλιανός" και οι Διευθύνσεις Κοινωνικής Πρόνοιας των Νομαρχιών, σύμφωνα με σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που κατατέθηκε για επεξεργασία στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).

Σύμφωνα με το σχέδιο ΠΔ, αμέσως μετά την αίτηση του υποψήφιου θετού γονέα ορίζεται κοινωνικός λειτουργός που θα διενεργήσει την έρευνα και αν κριθεί αναγκαίο ορίζεται επιπρόσθετα ψυχολόγος ή ψυχίατρος.

Σε περιπτώσεις που οι θετοί γονείς διαμένουν στο εξωτερικό (διακρατικές υιοθεσίες), υποχρεούνται να έρθουν στην Ελλάδα για τη διαδικασία προσαρμογής τους με τον ανήλικο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ