ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 17 Ιούνη 1999
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Περίεργες μεθοδεύσεις και ερωτηματικά

Η ΕΤΒΑ ανέθεσε σε τέσσερις ξένες τράπεζες τη διερεύνηση της αγοράς για την ανεύρεση νέου μάνατζμεντ, το οποίο όμως εκ των πραγμάτων θα παραμείνει στην "Brawn and Root"

Πολλά ερωτηματικά γεννιούνται για το πού τελικά έχει στόχο η ΕΤΒΑ και κατ' επέκταση η κυβέρνηση να οδηγήσει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αφού χτες η ΕΤΒΑ συμπλήρωσε λίστα τεσσάρων τραπεζών (τρεις γιαπωνέζικες και μία γερμανική) ώστε εντός της επόμενης βδομάδας, μία από αυτές να εξουσιοδοτηθεί, έναντι αδράς αμοιβής, να αναλάβει την εξεύρεση νέου μάνατζμεντ, αλλά και τη χρηματοδότηση των επενδυτικών δραστηριοτήτων των ναυπηγείων.

Τα ερωτηματικά αυτά όμως γίνονται ακόμα οξύτερα, όταν είναι γνωστό ότι η αγγλική πολυεθνική "Brawn and Root", στην οποία οι κυβερνώντες έχουν παραδώσει το μάνατζμεντ των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με βάση τη συμφωνία που υπάρχει, θα... συνεχίζει να κατέχει το μάνατζμεντ για άλλα δυόμισι χρόνια! Ετσι τίθενται τα ερωτήματα, ποιος είναι αυτός που προτίθεται να αναλάβει το μάνατζμεντ και τη χρηματοδότηση των ναυπηγείων, έχοντας στο κεφάλι του την αγγλική πολυεθνική; Γιατί, ενώ η ΕΤΒΑ αναγνωρίζει και ομολογεί την αποτυχημένη δραστηριότητα της αγγλικής πολυεθνικής, δεν καταγγέλλει τη σύμβαση ούτως ώστε να προχωρήσει σε κάτι άλλο; Ποιος τελικά θα έχει τον έλεγχο του ναυπηγείου; Το νέο σχήμα ή η "Brawn and Root", που δηλώνει ότι δε φεύγει οικειοθελώς από το ναυπηγείο;

Από αυτά προκύπτει ότι όλη η διεργασία και οι μεσοβέζικες δήθεν λύσεις, που επιδιώκει η ΕΤΒΑ, δε σκοπεύουν πουθενά αλλού παρά μόνο στην υπονόμευση των ναυπηγείων και στη χρεοκοπία τους, ώστε τελικά, όταν έρθει το πλήρωμα του χρόνου, να αποκτήσουν δήθεν λογική βάση οι επιδιώξεις της κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι, ενώ έχουν εγκριθεί κατασκευές ύψους πολλών δισεκατομμυρίων δραχμών (φρεγάτες Πολεμικού Ναυτικού, βαγόνια ΟΣΕ, υποβρύχια κ.ά.), η κυβέρνηση σκανδαλωδώς δεν προχωρεί στην ανάθεσή τους και συνεπώς στη χρηματοδότηση των ναυπηγείων μόνο και μόνο για να ενταθούν τα προβλήματα, να αυξηθεί ο δανεισμός των ναυπηγείων και τέλος να τα παρουσιάσει χρεοκοπημένα και να τα παραδώσει σε κάποιο "σωτήρα" ιδιώτη.

ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΑΥΛΙΔΑΣ
Εμπλοκές στο ξεπούλημα

Κάτω από εκβιαστικές απαιτήσεις του υποψήφιου αγοραστή, η ΕΤΒΑ εξετάζει ακόμα και την κήρυξη ως άγονου του διαγωνισμού πώλησης

ΧΑΛΚΙΔΑ (του ανταποκριτή μας).-

Πληθαίνουν τα σενάρια που κάνουν λόγο περί κήρυξης ως άγονου του διαγωνισμού για την πώληση των Ναυπηγείων Αυλίδας. Η ΕΤΒΑ και ο υποψήφιος αγοραστής Στ. Ηλίας αδυνατούν να έρθουν σε συμφωνία για την οριστική πώληση του ναυπηγείου, αφού ο τελευταίος, μέρα με τη μέρα, ζητάει και άλλες εκβιαστικές διευκολύνσεις, με αποτέλεσμα η ΕΤΒΑ να μη φέρεται διατεθειμένη να υποκύψει στους εκβιασμούς του Στ. Ηλία και να εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να κηρύξει άγονο το διαγωνισμό. Το αιτιολογικό στην περίπτωση αυτή είναι ότι ο νυν πλειοδότης του διαγωνισμού θέτει όρους και προϋποθέσεις που δεν έχουν συμπεριληφθεί στη διακήρυξη (όπως η πώληση της αιγιαλίτιδας και χερσαίας ζώνης, έκτασης 130 στρεμμάτων, που ζητάει τώρα ο εφοπλιστής) και δεν είναι διατεθειμένη να παραχωρήσει η ΕΤΒΑ, όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά γιατί και αυτή από την πλευρά της προτίθεται να εξυπηρετήσει συμφέροντα άλλων επιχειρηματιών. Αν και χτες υπήρξε συνάντηση στελεχών της ΕΤΒΑ με τον υποψήφιο αγοραστή, εντούτοις - σύμφωνα με πληροφορίες - οι συζητήσεις δεν είχαν κανένα αποτέλεσμα.

Το σενάριο αυτό το ενίσχυσε και ο υπουργός Ανάπτυξης Ευ. Βενιζέλος κατά την πρόσφατη προεκλογική του επίσκεψη στη Χαλκίδα, όταν σε σύσκεψη φορέων για το θέμα των Ναυπηγείων Αυλίδας παρά την αισιοδοξία του για την επιτυχή έκβαση της πώλησης, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο "να συμβεί κάτι και να υποχωρήσουν οι πάντες", δηλαδή τόσο ο πλειοδότης, όσο και η ΕΤΒΑ, για να συνεχίσει πως "εάν γίνει κάτι τέτοιο, τότε θα τα εντάξουμε στη συνολική ναυπηγική πολιτική μας".

Ετσι, αν αυτό το σενάριο βγει αληθινό, τότε θα έχουμε κήρυξη ως άγονου του διαγωνισμού και προκήρυξη νέου με όρους που θα φωτογραφίσουν αυτούς που υλοποιούν την κλαδική πολιτική που εφαρμόζει το ΠΑΣΟΚ σε συνθήκες ελεύθερης οικονομίας της αγοράς και ασυδοσίας του κεφαλαίου, δηλαδή τον Ν. Ταβουλάρη, στην κατοχή του οποίου βρίσκονται σήμερα τόσο τα Ναυπηγεία Σύρου, όσο και της Ελευσίνας. Τέλος ένα σενάριο που επανέρχεται, αδύναμο μεν αλλά μετ' επιμονής, έχει σχέση με το ενδιαφέρον που συνεχίζει να δείχνει ο όμιλος Στασινόπουλου για την αγορά του τρίτου σε μέγεθος ναυπηγείου της χώρας και της μετατροπής του σε λιμάνι που θα εξυπηρετεί τις δραστηριότητες του ομίλου.

Πέρα όμως από όλα αυτά, το γεγονός είναι ότι για δύο μήνες το ναυπηγείο παραμένει με ευθύνη της κυβέρνησης κλειστό και οι εργαζόμενοι έχουν περιέλθει σε άθλια οικονομική κατάσταση. Την ανάγκη τους όμως για εργασία την εκμεταλλεύτηκαν πολιτικά στελέχη του ΠΑΣΟΚ στην Εύβοια και "φρόντισαν" να προσληφθούν 50 απολυμένοι από το ναυπηγείο σε εργασίες συντήρησης των Τσιμέντων Χαλκίδας με μεροκάματο πείνας και χωρίς ασφάλιση για 10-25 μέρες.

ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Αυξάνονται 2,30 δρχ. το λίτρο οι βενζίνες

"Γερές" αυξήσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων που θα επιβληθούν από σήμερα και θα ισχύσουν μέχρι την επόμενη Τετάρτη ανακοίνωσε χτες η εταιρία Ελληνικά Πετρέλαια, τις οποίες αποδίδει στις αναπροσαρμογές των διεθνών τιμών. Συγκεκριμένα, οι τιμές των βενζινών - σούπερ και αμόλυβδης - αυξάνονται κατά 2,30 δρχ. το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης κατά 4,70 δρχ. το λίτρο.

Με βάση τις παραπάνω αυξήσεις το υπουργείο Ανάπτυξης διαμόρφωσε τις "ενδεικτικές τιμές λιανικής" - που υπολογίζει μη λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές τιμές στις οποίες πωλούν οι εταιρίες στη χονδρική και είναι πάντα υψηλότερες ακόμα και από τις ενδεικτικές λιανικής - ως εξής για το λεκανοπέδιο της Αττικής και το νομό Θεσσαλονίκης: της σούπερ στις 211,90 δρχ. και της αμόλυβδης στις 195,60 δρχ. το λίτρο.

Στο μεταξύ, χτες ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Χαραλάμπους συναντήθηκε με εκπροσώπους των χονδρεμπόρων υγραερίων, οι οποίοι ζητούν τη νομιμοποίηση του κλάδου που το 1997 κηρύχτηκε ουσιαστικά παράνομος με σχετικό νόμο. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης τέθηκε το θέμα των τιμών των υγραερίων όπου επιβλήθηκαν σημαντικές αυξήσεις, και το υπουργείο επιδιώκει μείωση των τιμών. Τόσο το θέμα της διαμόρφωσης των τιμών των υγραερίων και τα περιθώρια κέρδους που επιβάλλουν οι εταιρίες όσο και το θέμα της νομιμοποίησης του κλάδου των χονδρεμπόρων είναι αντικείμενο της σημερινής συνάντησης του Γ. Χαραλάμπους με τους εκπροσώπους των εταιριών εμπορίας υγραερίων.

Ημερίδα για οικονομική διείσδυση στην Αίγυπτο

Οι διάφορες πλευρές και μέθοδοι οικονομικής διείσδυσης των Ελλήνων επιχειρηματιών στην αιγυπτιακή αγορά, αποτέλεσαν το βασικό αντικείμενο ημερίδας που πραγματοποιήθηκε χτες σε ξενοδοχείο της Αθήνας με θέμα "Η αιγυπτιακή αγορά και οικονομία - Ευκαιρίες και προοπτικές", με πρωτοβουλία της Εθνικής Τράπεζας, παρουσία υπουργών και άλλων προσωπικοτήτων της οικονομικής ζωής της Αιγύπτου.

Οπως ανέφερε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο διοικητής της Εθνικής Τράπεζας Θ. Καρατζάς "θέλουμε να συνδέσουμε τις επιχειρηματικές δραστηριότητες των δύο χωρών, να διευκολύνουμε τις επαφές και τις συνεργασίες με όλους τους τρόπους που μία τράπεζα μπορεί να κάνει".

Συνεχίζοντας στο ίδιο πνεύμα πρόσθεσε λίγο αργότερα ότι "υπάρχουν πραγματικές συνέργειες μεταξύ των επιχειρηματιών των δύο χωρών, ιδιαίτερα στους τομείς που η χώρα μας απέκτησε κρίσιμη τεχνογνωσιακή μάζα και εξειδίκευση", αναφέροντας ενδεικτικά "τους τομείς της παραγωγής και διανομής καταναλωτικών αγαθών, των δομικών υλικών, της ανάπτυξης εμπορικών δικτύων, των μεταφορών, όπου η Αίγυπτος είναι έτοιμη να απορροφήσει". Εκτίμησε επίσης ότι "σε μία περίοδο άρσης δασμοφορολογικών περιορισμών μεταξύ Αιγύπτου και Ευρωπαϊκής Ενωσης", η παρουσία ελληνικών επιχειρήσεων στην Αίγυπτο, που έχουν εξαγωγική εμπειρία στις αγορές της Βορείου Ευρώπης, θα ήταν ιδιαίτερα ωφέλιμη για τον εξαγωγικό προσανατολισμό της οικονομίας της Αιγύπτου, ιδίως σε θέματα συσκευασίας, έγκαιρης παράδοσης και σταθερότητας στην ποιότητα.

Στο 3,3% οι λιανικές πωλήσεις

Κατά 3,3% αυξήθηκε ο δείκτης λιανικών πωλήσεων το τρίμηνο Γενάρης - Μάρτης 1999 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 1998, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΣΥΕ).

Η αύξηση της λαϊκής κατανάλωσης οφείλεται κυρίως στις αγορές ρούχων και υποδημάτων, στην κατηγορία "λοιπά είδη" και στη "διατροφή", ενώ αρνητικά κινήθηκε ο δείκτης "έπιπλα και οικιακός εξοπλισμός".

Το μήνα Μάρτη οι λιανικές πωλήσεις παρουσίασαν αύξηση 6% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 1998. Η σημαντική αυτή αύξηση οφείλεται στις επιμέρους αυξήσεις που υπήρξαν και στο διάστημα του τριμήνου, δηλαδή στην "ένδυση - υπόδηση", στη "διατροφή" κλπ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ