ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Ιούνη 1999
Σελ. /48
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ
Κλείνουν σχολεία

Οι θιασώτες της ΟΝΕ και της Ευρωπαϊκής Ενωσης καταργούν σχολεία, μειώνουν δασκάλους, αναγκάζουν μαθητές να εγκαταλείψουν τις τάξεις και από νωρίς να ψάξουν για μεροκάματο, ως ανειδίκευτοι και χαμηλόμισθοι

Μορφή χιονοστιβάδας παίρνουν οι καταργήσεις σχολείων. Δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια κλείνουν ή υποβιβάζονται και οι μαθητές τους στοιβάζονται σε πολυπληθή τμήματα, που θυμίζουν άλλες εποχές. Η κυβέρνηση και όσοι άλλοι συμφωνούν με την ΟΝΕ - υπάκουοι στις προσταγές των Βρυξελλών για περικοπές στις κοινωνικές δαπάνες - καταργούν ή υποβαθμίζουν σχολικά ιδρύματα. Μειώνουν τα "έξοδα" για την κατασκευή και συντήρηση σχολείων, για μισθοδοσίες καθηγητών και για τις ανάγκες των μαθητών.

Επικαλούνται για τα παραπάνω μείωση μαθητών, λόγω υπογεννητικότητας. Παραβλέπουν την ανέχεια που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ενωση και αναγκάζει όλο και περισσότερα παιδιά να εγκαταλείπουν το σχολείο και να ψάξουν για μεροκάματο. Οπως παραβλέπουν και την ανάγκη των οικονομικά ισχυρών για αμόρφωτους ουσιαστικά νέους, που θα δέχονται αγόγγυστα την όποια τους εντολή. Μια ανάγκη που ικανοποιείται από τους νόμους του ΠΑΣΟΚ, σχετικά με το εκπαιδευτικό σύστημα, οι οποίοι μέσω της εντατικοποίησης των εξετάσεων αναγκάζουν όλο και περισσότερα παιδιά να εγκαταλείψουν το σχολείο.

Συγκεκριμένα, μόνο στη Νομαρχία Αθήνας (η νομαρχιακή αρχή πρόσκειται σε ΝΔ-ΠΟΛ.ΑΝ.), οι ιθύνοντες αποφάσισαν να καταργηθούν και να μη λειτουργήσουν τη σχολική χρονιά 1999 - 2000: Το 153ο Δημοτικό Σχολείο (ΔΣ) Αθηνών,το 19ο ΔΣ Αγ. Δημητρίου,το 18ο ΔΣ Καλλιθέας,το 17ο ΔΣ Νέας Σμύρνης,το 6ο Γυμνάσιο Αιγάλεω και το 2ο Ενιαίο Λύκειο Αιγάλεω. Επίσης, αποφάσισε τη συγχώνευση του 6ου ΔΣ Αιγάλεω με το 21ο ΔΣ της περιοχής. Η Νομαρχία αποφάσισε τους υποβιβασμούς (μείωση δασκάλων και τμημάτων): Σε έντεκα Δημοτικά Σχολεία του Δήμου Αθηναίων. Στο 5ο ΔΣ Δάφνης.Σε τέσσερα νηπιαγωγεία του Δήμου Αθηναίων. Σε τρία Δημοτικά Σχολεία της Καλλιθέας.Στο 12ο ΔΣ Αργυρούπολης και στο 2ο ΔΣ Αγ. Βαρβάρας.

Για τα παραπάνω η δικαιολογία ήταν ότι μειώθηκε ο αριθμός των μαθητών. Ομως η Νομαρχία προχώρησε σε υποβιβασμούς ακόμα και σε σχολεία όπου οι μαθητές αυξήθηκαν: Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου υποβιβάστηκε από 6θέσιο σε 5θέσιο, ενώ οι μαθητές αυξήθηκαν από 37 σε 39 (και μιλάμε για παιδιά με ειδικές ανάγκες). Επίσης, το 1ο Νηπιαγωγείο Λυκόβρυσης,υποβιβάστηκε από 2θέσιο σε 1θέσιο, ενώ τα νήπια που φιλοξενεί αυξήθηκαν από 21 σε 27.

Καταργήσεις, συγχωνεύσεις και υποβιβασμοί σχολείων γίνονται και στη Θεσσαλονίκη,όπου πρόσφατα το Νομαρχιακό Συμβούλιο αποφάσισε κατά πλειοψηφία να καταργήσει 15 δημοτικά, 6 νηπιαγωγεία, καθώς και ειδικές τάξεις. Παράλληλα, το Νομαρχιακό Συμβούλιο υποβιβάζει 11 δημοτικά, δύο ειδικά δημοτικά και έξι νηπιαγωγεία.

Να σημειωθούν εδώ οι "σύγχρονες" παιδαγωγικές αντιλήψεις όσων επιμένουν στο κλείσιμο σχολείων και τάξεων. Σε σχετικά έγγραφα των αρμόδιων υπηρεσιών της Νομαρχίας Αθήνας γίνεται επίκληση νόμου του '85. Υποστηρίζουν πως βάσει του νόμου ν. 1566/85 η "οργανικότητα των Δημοτικών Σχολείων προσδιορίζεται από την αναλογία τριάντα μαθητών προς ένα δάσκαλο και το 12θέσιο σχολείο πρέπει να έχει από 331 έως 360 μαθητές". Δηλαδή, από 27 μέχρι 30 μαθητές ανά τμήμα. Ο ίδιος νόμος για τα Γυμνάσια - Λύκεια αυξάνει τον αριθμό των μαθητών μέχρι και σε 35. Την ίδια ώρα, οι φροντιστηριάρχες πολυδιαφημίζουν τα 15μελή τμήματά τους.

Απασχολήσιμοι

Μιλώντας στο "Ρ" ο Δημήτρης Κρομύδας,γραμματέας της Αχτίδας Παιδείας της Κομματικής Οργάνωσης Αθήνας του ΚΚΕ,καταδικάζει τις αποφάσεις αυτές και τονίζει την ανάγκη για περισσότερα σχολεία με λιγότερους μαθητές ανά τμήμα. Επισημαίνει πως ο υπουργός Παιδείας Γερ. Αρσένης,στις κινητοποιήσεις παλαιότερα των καθηγητών, τους είχε υποσχεθεί ότι θα μειώσει τους μαθητές ανά τμήμα. Κάτι που δεν έγινε.

Συνεχίζει τονίζοντας πως η κυβέρνηση βολεύεται να επικαλείται την υπογεννητικότητα ως λόγο μείωσης των μαθητών. Ομως, η πραγματικότητα είναι άλλη. Σημειώνει πως η κυβέρνηση, με τα νομοθετικά τερατουργήματά της, σπρώχνει τα παιδιά μακριά από το Λύκειο. Πολλά παιδιά, μην μπορώντας να αντεπεξέλθουν στην ξέφρενη κούρσα των συνεχών εξετάσεων, κρινόμενα ανίκανα από το ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα να συνεχίσουν ή επειδή δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώνουν φροντιστήρια για να βοηθηθούν, αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το σχολείο.

Συμπληρώνει πως η πρόωρη αυτή αποχώρηση σχετίζεται και με την ανέχεια που επικρατεί και αναγκάζει πολλά παιδιά να ψάχνουν από νωρίς για μεροκάματο και να παρατούν το σχολείο. Η αποχώρηση σχετίζεται και με τους σχεδιασμούς των Βρυξελλών τα παιδιά να απομακρύνονται από το Λύκειο και να αποκλείονται από ΑΕΙ και ΤΕΙ. Αντίθετα, να μετατρέπονται σε απασχολήσιμους, με ελλιπείς γνώσεις και διαρκώς επανακαταρτιζόμενους, προκειμένου να αποτελούν φτηνό και χωρίς απαιτήσεις εργατικό δυναμικό στα χέρια της ολιγαρχίας.

Κεντρική πολιτική επιλογή

Το φαινόμενο της συγχώνευσης σχολείων δεν εκφράζει, απλά, τη διοικητική άποψη κάποιων προϊσταμένων, που επιλέγουν αυτοί να αντιμετωπίσουν έτσι ζητήματα του Γραφείου τους. Πρόκειται για κεντρική πολιτική επιλογή. Επιλογή της κυβέρνησης.

Ο χαρακτήρας της κεντρικής πολιτικής επιλογής φαίνεται καθαρά, αν με τις συγχωνεύσεις των σχολείων συνδυαστούν και τα ακόλουθα:

- Η κατά καιρούς επαναλαμβανόμενη υπόσχεση από το υπουργείο Παιδείας της μείωσης των μαθητών ανά τμήμα, που όμως δε νομοθετείται, αντίθετα αναιρέθηκε και όταν άρχισε να εφαρμόζεται κλιμακωτά πέρσι στην Α Τάξη Γυμνασίου και Λυκείου.

- Η επιμονή των προϊσταμένων για σύμπτυξη τμημάτων στις αρχές κάθε χρονιάς και αύξηση των μαθητών κάθε τμήματος στο ανώτατο όριο.

- Το άρθρο 155 του Ν. 2683/99 (Νέος Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας), που προβλέπει υποχρεωτικές μετατάξεις και απολύσεις των υπαλλήλων που η οργανική θέση τους καταργείται από οποιοδήποτε λόγο και από συγχώνευση υπηρεσιών.

Στα παραπάνω μπορεί να προστεθεί και η άποψη που τελευταία εκφράζει το ΥΠΕΠΘ ότι δήθεν η σύγχρονη παιδαγωγική απαιτεί τμήματα 35 μαθητών, για να εξασφαλίζεται η κοινωνικοποίησή τους. Από τη σκοπιά της κυβέρνησης, φαίνονται "ιδανικά" τα τμήματα των 50 και πάνω μαθητών, που λειτουργούσαν στη χώρα πριν κάποιες δεκαετίες και ήθελαν το δάσκαλο τοποτηρητή και όχι παιδαγωγό.

Τα προαναφερόμενα, δηλαδή τα λιγότερα σχολεία και λιγότερα τμήματα σημαίνουν λιγότερες κρατικές δαπάνες για την παιδεία. Ο στόχος για περιστολή των κοινωνικών δαπανών χάριν της ΟΝΕ εξυπηρετείται, στοιβάζοντας τους μαθητές στα τμήματα. Επιπλέον, η κυβέρνηση εμφανίζεται ως πρωτοπόρα, που εξασφαλίζει τη λειτουργία όλο και περισσότερων σχολείων σε πρωινή βάρδια, χωρίς να δαπανήσει ούτε δραχμή για επιπλέον υποδομή.

Τέλος, εξυπηρετείται, πάλι χάριν της ΟΝΕ, ο στόχος της μείωσης του αριθμού των Δημόσιων Υπαλλήλων, αφού, σύμφωνα με το Ν. 2683/99, οι πλεονάζοντες εκπαιδευτικοί θα μετατάσσονται (αργότερα και θα απολύονται αν δεν υπάρχουν θέσεις για να μεταταγούν) σε κενές θέσεις άλλων υπουργείων και δε θα προσλαμβάνονται νέοι υπάλληλοι (ούτε βέβαια εκπαιδευτικοί).

Αντίθετοι οι γονείς

Οι συγχωνεύσεις, καταργήσεις και οι υποβιβασμοί των σχολείων βρίσκουν αντίθετη μια μεγάλη μερίδα γονέων. Η Ελένη Γιώτη,εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Νομαρχίας Αθηνών,στη Νομαρχιακή Επιτροπή Παιδείας (ΝΕΠ) που λειτουργεί στη Νομαρχία, τονίζει στο "Ρ": "Ως γονείς, όποτε τέθηκε θέμα συγχώνευσης ή υποβιβασμού σχολείου στη ΝΕΠ το καταψηφίσαμε. Μάλιστα, παλέψαμε για την κατασκευή περισσότερων σχολείων, περισσότερων αιθουσών, προκειμένου οι μαθητές να μην ξεπερνούν στα Δημοτικά ανά τμήμα τους 15 με 20 μαθητές και στα Γυμνάσια - Λύκεια τους 20 με 25". Επισημαίνει πως οι αρμόδιοι εκμεταλλεύονται στο έπακρο το ν.1566/85 προκειμένου να κλείσουν σχολεία, να αγγίξουν το μαγικό αριθμό "360", ανεξάρτητα από τις σύγχρονες παιδαγωγικές ανάγκες. Και αυτό, στη "λογική" της περικοπής κοινωνικών δαπανών, της πρόσληψης λιγότερων καθηγητών, της παροχής όλων και λιγότερων για το μαθητή.

Να σημειωθεί πως οι αποφάσεις για κλείσιμο σχολείων παίρνονται ουσιαστικά στη ΝΕΠ, που θεσμοθετήθηκε με το ν. 1566/85. Η ΝΕΠ εισηγείται - μεταξύ άλλων - στο Νομαρχιακό Συμβούλιο τις αποφάσεις της για καταργήσεις, συγχωνεύσεις και υποβιβασμούς σχολείων. Το ΝΣ προχωρά στην τυπική επικύρωσή τους, καθώς οι σημερινοί συσχετισμοί δυνάμεων δεν ευνοούν την ανατροπή προειλημμένων αποφάσεων.

Στη ΝΕΠ συμμετέχουν εκπρόσωποι μαζικών φορέων. Ομως η πλειοψηφία των μελών της αποτελείται από τους προϊσταμένους των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Νομαρχίας. Αυτοί είναι ανώτεροι διοικητικοί υπάλληλοι, διορισμένοι από το υπουργείο Παιδείας. Ανήκουν διοικητικά στο υπουργείο και βάσει του ν. 1566/85 αποτελούν μέλη της ΝΕΠ.

Σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο που έχει ορίσει το ΠΑΣΟΚ, εισηγούνται στη ΝΕΠ καταργήσεις, υποβιβασμούς ή ιδρύσεις σχολείων. Και ψηφίζουν στη ΝΕΠ, ως μέλη της, τις προτάσεις που έχουν κάνει οι ίδιοι. Δηλαδή, άτομα διορισμένα από την κυβέρνηση σε υψηλά πόστα - με ό,τι αυτό συνεπάγεται - αποφασίζουν καταργήσεις σχολείων, τις προτείνουν και οι ίδιοι υπερψηφίζουν την πρότασή τους.

Αρα δεν είναι ούτε τυχαίο, ούτε παράξενο ότι οι συγκεκριμένοι προϊστάμενοι - μέλη της ΝΕΠ έχουν υπερψηφίσει κάθε πρόταση για κατάργηση ή υποβιβασμό σχολείου. Οπως, επίσης, δεν είναι τυχαίο ή παράξενο και το γεγονός ότι τις προτάσεις τους τις κοινοποιούν και στο υπουργείο Παιδείας. Το υπουργείο, σύμφωνα με πληροφορίες, πιέζει με διάφορους τρόπους τη Νομαρχία προκειμένου να γίνονται δεκτές όλες οι προτάσεις που αφορούν κλείσιμο σχολείων.

... και τα χρήματα δε φτάνουν

Πέρα από τα σχολεία που κλείνουν, και όσα μένουν ανοιχτά πρέπει να λειτουργήσουν με κονδύλια ανεπαρκή να καλύψουν τις πραγματικές και ολοένα διογκούμενες ανάγκες τους.

Τα ποσά για τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων (μισθοδοσίες των καθαριστριών, λογαριασμοί της ΕΥΔΑΠ, της ΔΕΗ, του ΟΤΕ, αγορά πετρελαίου θέρμανσης και αναλώσιμα υλικά) εγκρίνονται και δίνονται από την κεντρική διοίκηση τέσσερις φορές κατά τη διάρκεια του χρόνου, ανά τρίμηνο. Αυτές οι τέσσερις κατανομές αποτελούν το 12% των θεσμοθετημένων πόρων για την Αυτοδιοίκηση από τον κρατικό προϋπολογισμό (Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων). Αντί όμως να αποδίδονται απευθείας στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αποδίδονται από την κεντρική διοίκηση στις νομαρχίες. Οι τελευταίες κρατούν τα ποσά και τα μοιράζουν στους δήμους ανάλογα με τα σχολεία, τους μαθητές και τις ανάγκες. Σε ό,τι αφορά τη Νομαρχία Αθηνών,έχει κάθε χρόνο να μοιράσει χρήματα για 45 δήμους και 3 κοινότητες που λειτουργούν στην περιοχή ευθύνης της. Για το πρώτο τρίμηνο φέτος, πήρε από την κεντρική διοίκηση 1,521 δισ. To ίδιο ποσό δόθηκε στη Νομαρχία και για το δεύτερο τρίμηνο.

Οπως δηλώνει στο "Ρ" ο Γεράσιμος Θεοδωράτος,επικεφαλής της δημοτικής παράταξης Αγίων Αναργύρων "Δημοτική Αναγέννηση" και δημοτικός σύμβουλος της περιοχής, τα χρήματα δε φτάνουν. Συχνά - πυκνά οι δήμοι "τσοντάρουν" για να καλύψουν τις ανάγκες. Οπως και οι γονείς, μέσα από τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων των σχολείων, για να αγοράσουν πετρέλαιο θέρμανσης, να καλύψουν τις μισθοδοσίες των καθαριστριών, να καλύψουν πάσης φύσης έξοδα που μπορεί να προκύψουν. Ο ίδιος επισημαίνει πως κατά βάση τα σχολεία είναι χρεωμένα. Δηλαδή, εμφανίζουν χρέη προς τις ΔΕΚΟ, εφόσον δεν έχουν τη δυνατότητα να εξοφλήσουν άμεσα τις υποχρεώσεις τους και προχωρούν ακόμα και σε διακανονισμούς. Συμπληρώνει πως οι γονείς καλούνται να πληρώσουν ακόμα και για επισκευές που πρέπει να γίνουν σε κάποια σχολεία.

Τονίζει ακόμη πως οι γονείς έχουν πληρώσει για την κάλυψη αυτών των αναγκών, ήδη, μία φορά στην κεντρική διοίκηση, μέσω της άμεσης φορολογίας του εισοδήματός τους. Αλλη μια φορά, στους δήμους, μέσω ανταποδοτικών τελών για την παροχή υπηρεσιών, που θα έπρεπε να παρέχονται από την κεντρική διοίκηση. Και ξαναπληρώνουν, συγκεντρώνοντας ποσά ανά Σύλλογο, αφού αναγκάζονται, λόγω των καθημερινών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους, στα σχολεία όπου φοιτούν.

Τεχνητές μειώσεις κόστους

Η Λένα Γιώτη επισημαίνει πως οι αρμόδιοι παρουσιάζουν τεχνητά μειωμένο το κόστος για διάφορες εργασίες, για να μειώσουν και τη χρηματοδότηση. Αναφέρεται σε κατευθύνσεις των Διευθύνσεων Α/βάθμιας και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, που, σύμφωνα με πληροφορίες, δόθηκαν παλαιότερα στους διευθυντές των σχολείων. Εντολές για μείωση των κονδυλίων που δαπανώνται για την καθαριότητα.

Οπως σημειώνει, κατόπιν αυτών των κατευθύνσεων, σε κάποια σχολεία οι αρμόδιοι αναγνώρισαν προς καθαριότητα λιγότερες αίθουσες απ' αυτές που λειτουργούσαν στην πραγματικότητα. Ετσι μειώθηκε τεχνητά το κονδύλι που δαπανούσαν για καθαριότητα στο σχολείο. Ομως, οι αίθουσες που λειτουργούσαν παρέμεναν οι ίδιες και καθαρίζονταν, μόνο όποτε έβρισκαν χρόνο οι καθαρίστριες. Η Λ. Γιώτη υπογραμμίζει, ακόμα, πως αυτή η κυβερνητική κατεύθυνση οδήγησε και στο να μειωθεί δραστικά ο χρόνος λειτουργίας των καλοριφέρ, προκειμένου να εξοικονομηθεί πετρέλαιο θέρμανσης.

Ομως, περικοπές δε γίνονται μόνο στα κονδύλια για τις λειτουργικές ανάγκες, αλλά και για τις επισκευαστικές.Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Δήμου Αθηναίων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων,φέτος, θα δοθούν στο δήμο για επισκευές και συντήρηση στα σχολεία, στην περιοχή ευθύνης του, 420 εκατ. δρχ. Για τον ίδιο λόγο, το '92 είχαν δοθεί 550 εκατ. και πιο πρόσφατα, το '96, 840 εκατ.

Και καθυστερήσεις

Τα κονδύλια για τις λειτουργικές δαπάνες φτάνουν στα σχολεία και με μεγάλη καθυστέρηση, που αποτελεί άλλον ένα ανασταλτικό παράγοντα στην προμήθεια των αναγκαίων ειδών. Τα χρήματα δεν προκαταβάλλονται ούτε καν στη Νομαρχία. Αντίθετα, η κυβέρνηση περιμένει να αρχίσει το κάθε τρίμηνο, προκειμένου να ξεκινήσει τη διαδικασία καταβολής των δόσεων.

Οπως διευκρινίζει στο "Ρ" η Κατερίνα Δεκαρίστου - Μανωλοπούλου,πρόεδρος της Ενωσης Γονέων και Κηδεμόνων του 6ου Δημοτικού Διαμερίσματος Αθήνας,η Νομαρχία αρχές Μάρτη διένειμε στους ΟΤΑ, της περιοχής ευθύνης της, τα ποσά που τους αναλογούσαν για τα σχολεία τους.

Ο Δήμος Αθηναίων (του δόθηκαν για το α τρίμηνο φέτος 334,5 εκατ. δρχ.) διένειμε μόλις στα μέσα του Απρίλη τα χρήματα αυτά στις επτά Διαμερισματικές Επιτροπές Παιδείας του δήμου (μία για κάθε ένα από τα επτά δημοτικά διαμερίσματα). Τελικά, τα χρήματα αυτά μέχρι και τα τέλη του Μάη δεν είχαν φτάσει στα σχολεία.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ