ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 2 Σεπτέμβρη 1999
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ ΣΕ ΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΠΛΑΤΕΙΕΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Κίνητρα σε ιδιώτες για υπόγεια γκαράζ

Οι αναπλάσεις πέντε κεντρικών πλατειών της Αθήνας (Κολωνακίου,Βικτωρίας,Εξαρχείων,Βάθης και Προφήτη Ηλία στο Παγκράτι) είναι στις άμεσες προτεραιότητες του Στρατηγικού Σχεδίου Δράσης. Ο προϋπολογισμός για το έργο αυτό αγγίζει τα 2,5 δισ. δρχ., ενώ σύμφωνα με τους σχεδιασμούς και στις πέντε πλατείες θα κατασκευαστούν υπόγειοι χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων.

Στην πλατεία Κολωνακίου έχει ήδη αρχίσει να υλοποιείται αυτή η... ανάπλαση με την κατασκευή του υπογείου γκαράζ από την κοινοπραξία των κατασκευαστικών εταιριών ΑΚΤΩΡ - ΑΒΑΞ - ΒΙΟΤΕΡ - ΓΕΚ (με την ίδια σύμβαση ανέλαβαν και την κατασκευή υπογείου γκαράζ στις πλατείες Αιγύπτου και Κάνιγγος).

Σύμφωνα με το Σχέδιο Δράσης, φορέας υλοποίησης των αναπλάσεων των πλατειών θα είναι ο Δήμος της Αθήνας, παρά το γεγονός ότι τις προδιαγραφές για το έργο θα τις θέσει το ΥΠΕΧΩΔΕ. Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να αποφύγει το κόστος των αναπλάσεων και μέσω του σίγουρου δρόμου, του Δήμου, αυτό θα μετακυλήσει στους δημότες, μέσω των δημοτικών τελών. Πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι κυρίως στις πλατείες Εξαρχείων, Κολωνακίου και Βικτωρίας υπάρχουν αρκετά τραπεζοκαθίσματα και τις λεγόμενες αναπλάσεις θα πληρώσουν ακριβά όσοι "τολμήσουν" να κάτσουν σε αυτά. Η αύξηση των τελών για τα τραπεζοκαθίσματα σε ποσοστό ακόμα και 1.000%,σε πολλές περιοχές της Αθήνας, από τον Δ. Αβραμόπουλο είναι πρόσφατη...

Οι πλατείες που έχουν επιλεγεί, σύμφωνα με το Σχέδιο Δράσης, είναι στρατηγικής σημασίας, εξαιτίας της θέσης στην οποία βρίσκονται. Αποτελούν κεντρικά και πολυσύχναστα σημεία της Αθήνας και γι' αυτό κρίνεται αναγκαία η αναβάθμισή τους. Παράλληλα, οι εργασίες ανάπλασης θα συνοδευτούν και από κυκλοφοριακές μελέτες και πεζοδρομήσεις.

Συγκεκριμένα:

Πλατεία Κολωνακίου

Προτείνεται να γίνει ανοιχτός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών. Η ανάπλαση θα αποσκοπεί στη δημιουργία χώρων ικανών να λειτουργήσουν ως χώροι πρασίνου, αλλά και κοινόχρηστων χώρων για τους κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής, καθώς και τη δημιουργία καλύτερων περιβαλλοντικών συνθηκών με την κατάλληλη διευθέτηση της κυκλοφορίας και της στάθμευσης. Περιλαμβάνει: Το στάδιο του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ιδεών, την εκπόνηση οριστικής μελέτης και μελέτης εφαρμογής και τη δημοπράτηση του έργου, με στόχο την εφαρμογή των μελετών. Η ανάπλαση περιλαμβάνει το σχεδιασμό της συνολικής εικόνας του χώρου και της κυκλοφορίας, την ανάπτυξη κοινόχρηστων πεζοδρομημένων χώρων και χώρων πρασίνου, την οργάνωση της στάθμευσης (με πιθανότερη λύση τη δημιουργία υπογείου σταθμού αυτοκινήτων).

Το συνολικό κόστος για το διαγωνισμό, τη μελέτη και την κατασκευή εκτιμάται στα 575 εκατομμύρια δρχ. με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης τα 2,5 χρόνια.

Πλατεία Βικτωρίας

Η ανάπλαση - όπως και στις υπόλοιπες πλατείες - αποσκοπεί στη δημιουργία χώρων ικανών να λειτουργήσουν ως πνεύμονες πρασίνου, αλλά και κοινόχρηστων χώρων για τους κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής. Προβλέπεται και εδώ η κατασκευή υπόγειου γκαράζ.

Σκοπός είναι η κατάλληλη διευθέτηση της κυκλοφορίας και της στάθμευσης. Θα πραγματοποιηθεί ανοιχτός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, εκπόνηση οριστικής μελέτης και μελέτης εφαρμογής και η δημοπράτηση του έργου. Το κόστος του έργου θα φτάσει - σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Σχεδίου Δράσης - τα 575 εκατ. δρχ. και θα ολοκληρωθεί σε 2,5 χρόνια.

Πλατεία Εξαρχείων, Βάθης και Προφήτη Ηλία

Κι εδώ ισχύουν ό,τι και για τις δύο προηγούμενες πλατείες. Τα προβλήματα των Αθηναίων υποτίθεται πως θα λυθούν με τα υπόγεια γκαράζ, πνεύμονες... πρασίνου, κοινόχρηστοι χώροι, συνολικού κόστους 1,28 δισ. δρχ. (και για τις τρεις) με χρονοδιάγραμμα τα 2,5 χρόνια. Ασχέτως αν οι ίδιοι θα τις πληρώσουν... Και για τις τρεις πλατείες θα διεξαχθεί αρχιτεκτονικός διαγωνισμός.

ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ ΣΤΑΘΜΩΝ ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
Μελέτες εκατομμυρίων και στο βάθος... ιδιώτες

Εργα ύψους 10 δισεκατομμυρίων δρχ. για αναπλάσεις στους σταθμούς των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, προβλέπει το "Ειδικό Στρατηγικό Σχέδιο Δράσης".

Λιμάνι Πειραιά (Αγιος Διονύσιος)

Το σχέδιο ανάπλασης για το λιμάνι του Πειραιά και ειδικότερα της περιοχής του Αγίου Διονυσίου, θα στηριχτεί σε υπάρχουσα μελέτη που έχει εκπονήσει ιδιωτικό γραφείο, σύμφωνα με το Σχέδιο Δράσης.

Πρόκειται για την επεξεργασία και έγκριση του προγράμματος ανάπλασης της περιοχής, που περιλαμβάνει 1.000 περίπου στρέμματα, την επεξεργασία και έγκριση της πολεοδομικής μελέτης ανάπλασης και των άλλων αναγκαίων μελετών (οικονομοτεχνική κλπ) και την εφαρμογή του προγράμματος.

Αυτό που δεν προσδιορίζεται στο Σχέδιο Δράσης είναι ότι μία μελέτη που εκπόνησε πρόσφατα ιδιωτικό γραφείο είχε ανατεθεί με έξοδα και εντολή του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, ενώ την περιοχή ελέγχουν ιδιοκτησιακά με παλιές εγκαταστάσεις, αλλά και νέες αγορές ο Παπαστράτος και 2 - 3 άλλες μεγάλες επιχειρήσεις...

Οπως σημειώνει το Σχέδιο Δράσης: "Οι χρήσεις της περιοχής (σ.σ. Αγ. Διονύσιος), που ήταν κυρίως κατοικία, χονδρεμπόριο και αποθήκες σε συνδυασμό με άλλες κεντρικές λειτουργίες (όπως εκπαίδευση), υφίστανται ριζική αναδιάρθρωση τόσο λόγω των σχεδίων του ΟΛΠ για αναδιοργάνωση του κυκλοφοριακού δικτύου του λιμανιού, όσο και λόγω των υπερτοπικής σημασίας μεγάλων έργων (όπως ο νέος σταθμός Πελοποννήσου που θα αναπτυχθεί σε δύο επίπεδα, ο οδικός άξονας Πειραιά - Σχιστού". Και συνεχίζει: "Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά έχει ήδη σχέδιο παρεμβάσεων στην περιοχή του λιμανιού που κατά κύριο λόγο αποσκοπεί στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των μεταφορικών υποδομών και δευτερευόντως στην αναβάθμιση της εικόνας του περιβάλλοντος της περιοχής. Το πρόγραμμα ανάπλασης περιλαμβάνει τη δημιουργία πλατειών, χώρων στάθμευσης, καθώς και τη βελτίωση του οδικού δικτύου εξυπηρέτησης επιβατών, με τρόπο ώστε να μεγιστοποιείται η λειτουργικότητα των κοινόχρηστων χώρων της περιοχής".

Τι σημαίνουν όλα αν τελικά ισχύσει η μελέτη του ιδιωτικού γραφείου; Την οικοδόμηση πολυώροφων κτιρίων, (αντιπροσωπείες, χώροι εκθέσεων για επαγγελματίες πελάτες, γραφεία ιδιωτικής διοίκησης κλπ με συντελεστή δόμησης από 2,8 έως 3,6 (υψηλότερο από αυτόν που ισχύει τώρα στην περιοχή) κλπ.

Τα πλεονεκτήματα της περιοχής είναι ότι βρίσκεται σε ελάχιστη απόσταση από το λιμάνι, η γη είναι ακόμα φθηνή και το μεγαλύτερο μέρος της ανήκει στους επιχειρηματίες - επίδοξους επενδυτές. Ακόμα, βρίσκεται πάνω σε συγκοινωνιακούς κόμβους (ΗΣΑΠ και μελλοντικό προαστιακό σιδηρόδρομο στις γραμμές των ΣΠΑΠ) και ουσιαστικά αποτελεί συνέχεια του υφιστάμενου κέντρου του Πειραιά και ιδίως της ζώνης των ναυτιλιακών και χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων...

Σύμφωνα με το Σχέδιο Δράσης, απαιτείται η σύνταξη προδιαγραφών για τις σχετικές αναπλάσεις από το ΥΠΕΧΩΔΕ, ενώ φορέας υλοποίησης του έργου πρέπει να είναι ο Δήμος Πειραιά και ο Οργανισμός Λιμένα Πειραιά (ΟΛΠ) που άμεσα θα μπει στο Χρηματιστήριο... Το κόστος των σχετικών μελετών θα φτάσει τα 50 εκατομμύρια.

Σταθμός Λαρίσης

Το Σχέδιο Δράσης αναφέρεται στο σχέδιο παρεμβάσεων για την περιοχή του σταθμού, που ήδη έχει εκπονήσει ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ). Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει την κατεδάφιση και ανοικοδόμηση του ίδιου του σημερινού κτιρίου και αποσκοπεί στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των μεταφορικών υποδομών της άμεσης περιοχής. Πρόκειται για μια μελέτη ανάπλασης περιοχής συνολικής έκτασης 2.500 στρεμμάτων, η οποία περιλαμβάνει την προκαταρκτική πρόταση ανάπλασης. Το κόστος των μελετών θα φτάσει τα 80 εκατομμύρια και φορέας υλοποίησης του έργου θα είναι ο ΟΣΕ και ο Δήμος Αθήνας.

Παράλληλα, το Σχέδιο προβλέπει ξεχωριστή ανάπλαση στην περιοχή που βρίσκεται μεταξύ των οδών Δεληγιάννη, Κωνσταντινουπόλεως, Σεπολίων, Λιοσίων, Μάρνη και Αγίου Κωνσταντίνου.Κι αυτό γιατί "είναι μία κατά κύριο λόγο οικιστική περιοχή που έχει επί χρόνια υποστεί πολλαπλές πιέσεις από τη λειτουργία του σταθμού και έχει οδηγηθεί στην υποβάθμιση. Εκτός - συνεχίζει το Σχέδιο Δράσης - από τις απαραίτητες παρεμβάσεις στο οικιστικό απόθεμα, το πρόγραμμα αυτό θα πρέπει να περιλάβει τη δημιουργία ανοιχτών κοινόχρηστων χώρων πρασίνου, χώρων στάθμευσης, καθώς και τη βελτίωση του οδικού δικτύου".

Σταθμοί υπεραστικών λεωφορείων

Και για την ανάπλαση αυτών των σταθμών προβλέπονται... μελέτες αρκετών εκατομμυρίων. Ωστόσο, το Σχέδιο Δράσης δίνει δύο εναλλακτικές κατευθύνσεις. Η μία είναι η μελέτη αναμόρφωσης της λειτουργίας και εικόνας των δύο σταθμών(σ.σ. ένα "λίφτινγκ" μερικών εκατομμυρίων). Η δεύτερη προβλέπει την έναρξη της διαδικασίας κατασκευής τού ή των σταθμών σε άλλη θέση. Το Σχέδιο χαρακτηρίζει την κατάσταση των σταθμών υπεραστικών λεωφορείων (Λιοσίων και Κηφισός) "πολλαπλώς μη ικανοποιητική. Η πολεοδομική - κυκλοφοριακή τους ένταξη είναι προβληματική, η εσωτερική οργάνωσή τους, ιδίως στην περίπτωση του σταθμού της οδού Λιοσίων, δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές ενός σύγχρονου τέτοιου σταθμού, η εικόνα τους είναι υποβαθμισμένη και ο αντιληπτικός ρόλος τους υποτονικός".

Η έρευνα του "Ρ" για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 αποκαλύπτει σήμερα τις προτάσεις του "Ειδικού Στρατηγικού Σχεδίου Δράσης για την Αθήνα - Αττική 2004", σχετικά με τις αναπλάσεις των κεντρικών πλατειών της Αθήνας, τη δημιουργία νέων, καθώς και τις αναπλάσεις σε σταθμούς Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (λιμάνι Πειραιά, σταθμοί υπεραστικών λεωφορείων και Σταθμός Λαρίσης).

Θυμίζουμε ότι το Σχέδιο Δράσης που έχει εκπονήσει το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ύστερα από σχετική ανάθεση του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (εποπτεύεται από το ΥΠΕΧΩΔΕ), προσδιορίζει ένα σύνολο συγκεκριμένων και άμεσων ενεργειών για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Αυτό το Σχέδιο παρουσιάζει καθημερινά ο "Ρ". Η αρχή έγινε την περασμένη Κυριακή με τις αποκαλύψεις για τα μέτρα που πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση στον τομέα των Μεταφορών. Ακολούθησαν οι παρεμβάσεις δύο καθηγητών του ΕΜΠ (Γ. Μ. Σαρηγιάννης και Ι. Φραντζεσκάκης), οι οποίοι σχολίασαν τα προτεινόμενα μέτρα. Συνεχίσαμε με τις προτάσεις του Σχεδίου Δράσης για την παραλιακή ζώνη της Αττικής από Ελευσίνα μέχρι και Σούνιο.

Τις επόμενες μέρες θα ακολουθήσουν και άλλες πλευρές του Σχεδίου Δράσης, που επιφυλάσσουν στους αναγνώστες μας αρκετές αποκαλύψεις για τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση προτίθεται να δημιουργήσει μια πόλη για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι το ίδιο το Σχέδιο Δράσης προσδιορίζει, στο κεφάλαιο "Ο διεθνής ρόλος της Αθήνας", τους άξονες της πολιτικής της κυβέρνησης, ως εξής:

"Αμεση υποστήριξη δραστηριοτήτων που αποτελούν την "πρώτη ύλη" του επιθυμητού διεθνούς ρόλου: χρηματοπιστωτικές δραστηριότητες, γραφεία, έδρες μεγάλων επιχειρήσεων με διεθνή κύκλο εργασιών, έρευνα και τεχνολογία, διεθνές χονδρεμπόριο, ορισμένες κατηγορίες βιομηχανικών επιχειρήσεων αιχμής με εξαγωγικό προσανατολισμό, διεθνείς μεταφορές, τουρισμός, πολιτισμός και αναψυχή, ορισμένες κατηγορίες σπάνιου λιανικού εμπορίου και προσωπικών υπηρεσιών".

Είναι ολοφάνερο για ποιους φτιάχνεται η πόλη για - και με πρόσχημα - τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Πεδίο δράσης μεγαλοεπιχειρηματιών και γιάπηδων.

Ο "Ρ", όπως επισημάναμε και τις προηγούμενες μέρες, θα συνεχίσει να αποκαλύπτει κάθε μέρα τα κυβερνητικά σχέδια με το μεγάλο αφιέρωμα που ξεκίνησε στις 29 Αυγούστου.

Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ

ΛΕΖΑΝΤΑ 3

Καλλωπισμός και στο σταθμό του ΟΣΕ

ΛΕΖΑΝΤΑ 2

Για το λιμάνι του Πειραιά η "ανάπλαση" περνά από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο

ΛΕΖΑΝΤΑ 1

Πλατεία Εξαρχείων: Η ανάπλαση ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων θα κοστίσει ακριβά στους δημότες

Οι νέες πλατείες

Τη δημιουργία δύο νέων, μεγαλύτερων πλατειών σε χώρους που ήδη υπάρχουν πλατείες, προτείνει το Σχέδιο Δράσης. Πρόκειται για τη νέα πλατεία Εθνικού Θεάτρου (Αγίου Κωνσταντίνου) και τη νέα πλατεία Πνευματικού Κέντρου (Ακαδημίας).

Στο Σχέδιο Δράσης τονίζεται: "Τα περιθώρια δημιουργίας νέων σημαντικών πλατειών στην ευρύτερη κεντρική περιοχή της Αθήνας είναι προφανώς περιορισμένα. Παρά το γεγονός αυτό προτείνεται η δημιουργία δύο άλλων νέων πλατειών, εκτός των προβλέψεων του προγράμματος Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων".

Ετσι, η νέα πλατεία Εθνικού Θεάτρου "μπορεί να δημιουργηθεί χωρίς απαλλοτριώσεις, με την τοπική υπογειοποίηση της Οδού Αγίου Κωνσταντίνου, την ενσωμάτωση στο χώρο που θα δημιουργηθεί της σημερινής μικρής πλατείας του ναού του Αγ. Κωνσταντίνου και την ανακαίνιση του Εθνικού Θεάτρου.

Η πλατεία Πνευματικού Κέντρου μπορεί να δημιουργηθεί χωρίς απαλλοτριώσεις, με υπογειοποίηση της Οδού Ακαδημίας την περιοχή των σημερινών αφετηριών των λεωφορειακών γραμμών και ενοποίηση των όμορων κοινόχρηστων χώρων. Θα προκύψει μια νέα πλατεία σε εξαιρετικά κεντρική και στρατηγική θέση και με πολύ υψηλό δείκτη αρχιτεκτονικής ποιότητας. Το συνολικό κόστος και για τις δύο πλατείες θα φτάσει το 1,9 δισ. δρχ.".

"Υπόγεια" κλοπή

Αν κρίνουμε από την πρόσφατη συμφωνία που υπέγραψε η κυβέρνηση με την κοινοπραξία τεχνικών εταιριών ΑΚΤΩΡ (Μπόμπολας) - ΑΒΑΞ - ΒΙΟΤΕΡ - ΓΕΚ για την κατασκευή τριών υπόγειων γκαράζ στις πλατείες Κολωνακίου, Κάνιγγος και Αιγύπτου (Πατησίων - Αλεξάνδρας), τότε θα πρέπει να αναμένουμε αρκετές ακόμα "ληστρικές" συμβάσεις σε βάρος του ελληνικού δημοσίου και για τις περιπτώσεις των υπογείων γκαράζ στις πλατείες: Βάθης, Εξαρχείων, Προφήτη Ηλία και Βικτωρίας.

Η κοινοπραξία που ανέλαβε την κατασκευή των τριών γκαράζ θα εκμεταλλεύεται τους χώρους στάθμευσης για 30 χρόνια,αποδίδοντας στο δημόσιο το διάστημα αυτό, μόλις το 3,6% των κερδών..!

Η κυβέρνηση θα επιδοτήσει την κατασκευή με 950.000 δρχ. για κάθε θέση και όπως είχε δηλώσει και ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Χρ. Βερελής,έχει κάνει αίτηση προς το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας προκειμένου στο εξής:

  • κάθε θέση υπέργειου γκαράζ από ιδιώτες να επιδοτείται από το κράτος με 1,5 εκατ. δρχ. και
  • κάθε θέση για υπόγειο γκαράζ με 3 εκατ. δρχ.!

Δηλαδή, να γίνονται τα γκαράζ με το σύστημα της εντελώς "τζάμπα αυτοχρηματοδότησης"...

Το κόστος των τριών γκαράζ (Κολωνάκι, Αιγύπτου και Κάνιγγος) ανέρχεται σε 5,7 δισ. δρχ..

Να σημειώσουμε ακόμα ότι ο Οργανισμός Αθήνας έχει προτείνει να δοθούν δωρεάν κρατικές επιχορηγήσεις ύψους 3 εκατομμυρίων δραχμών (!) για κάθε θέση στάθμευσης, ως κίνητρο σε ιδιώτες, προκειμένου να κατασκευάσουν 31 πολυώροφα γκαράζ στην περιοχή του Λεκανοπεδίου, κυρίως κοντά σε σταθμούς του μετρό!

ΑΥΡΙΟ: Ποιες παρεμβάσεις προτείνονται από το Ειδικό Στρατηγικό Σχέδιο Δράσης για περιοχές δίπλα στις Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ