Εκτακτη εμφάνιση στις 9/1, του συγκροτήματος «Napale'», από τη Χιλή
Την Τρίτη (9/1, 11 μ.μ.) θα εμφανιστεί το συγκρότημα «Napale'» που ταξίδεψε από τη μακρινή Χιλή και θα μείνει για λίγες μέρες στη χώρα μας. Σε χιλιανούς ρυθμούς, τραγούδια πολιτικά, με στίχους που μιλούν για το πραξικόπημα του Πινοσέτ, τους χιλιάδες αγνοούμενους, τους αγώνες του χιλιάνικου λαού για ελευθερία και δημοκρατία, τον Αλιέντε, κ.λπ. Κείμενα και απαγγελίες ποιημάτων συνοδεύουν τη συναυλία του συγκροτήματος, ενώ στις 8 μ.μ. θα προβληθεί η ταινία «Σαλβαδόρ Αλιέντε».
Την Τετάρτη (10/1) το πρόγραμμα των εκδηλώσεων της ΚΝΕ περιλαμβάνει χαιρετισμό του πρέσβη της Κούβας στην Ελλάδα, πριν την προβολή της ταινίας «Viva Cuba» (9.30 μ.μ.). Και τις δύο μέρες θα υπάρχουν στο «Συρμό» εκθέσεις φωτογραφίας και άλλου υλικού για την Κούβα και τη Χιλή.
Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων συνεχίζεται με: Πέμπτη (11/1, 11 μ.μ.), νεανικό γλέντι. Κυριακή (14/1, 7.30 μ.μ.), συναυλίες των συγκροτημάτων «Αμόλα Καλούμπα», «Suicide» και «Vamos». Δευτέρα (15/1, 9.30 μ.μ.), εκδήλωση - πολυθέαμα για τη λογοτεχνία στη δεκαετία 1940 -1950. Τρίτη (16/1, 9.30 μ.μ.), προβολή της ταινίας «Το σπίτι των πνευμάτων», βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Ιζ. Αλιέντε, που διαδραματίζεται στη Χιλή. Τετάρτη (17/1, 9.30 μ.μ.) προβολή της ταινίας «Ο ταχυδρόμος» και αφιέρωμα στον Π. Νερούδα. Πέμπτη (18/1, 11 μ.μ.) νεανικό γλέντι.
Αναφέρεται και στην κατάθεση του πρώην διευθυντή του μουσείου, Τζον Γουόλς, στις ιταλικές δικαστικές αρχές το 2004, σύμφωνα με την οποία «από την αρχή, ξέραμε πως ήταν δυνατόν, τα προσφερόμενα υλικά, να είναι ανασκαμμένα παράνομα ή να έχουν αφαιρεθεί παράνομα από την Ελλάδα ή την Τουρκία ή την Ιταλία. Αυτό ήταν ένα κοινό πρόβλημα. Ολοι το ήξεραν το 1983, όλοι το ξέρουν και τώρα». Να σημειωθεί ότι το «Γκετί» πληρώνει για την υπεράσπιση της Τρου στην Ελλάδα και την Ιταλία.
Εξάλλου, σε προχτεσινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Λος Αντζελες Τάιμς» αναφέρεται, ότι αξιωματούχοι του «Γκετί» γνώριζαν ότι το άγαλμα της θεάς Αφροδίτης ήταν πιθανώς κλεμμένο, όταν το 1988 το αγόρασαν 18 εκατ. δολάρια. Η εφημερίδα επικαλείται πρώην στελέχη και αρχαιολόγους του «Γκετί», που δήλωσαν ότι είχαν προειδοποιήσει τους αξιωματούχους του μουσείου να μην αγοράσουν το ηλικίας 2.400 ετών άγαλμα, που θεωρείται βασικό κομμάτι της συλλογής αρχαιοτήτων του μουσείου.
Ο διευθυντής του μουσείου, Μάικλ Μπραντ, δήλωσε ότι το μουσείο «επιθυμεί» να επιστρέψει 26 από τις 45 «αμφισβητούμενες» αρχαιότητες που διεκδικεί η Ιταλία, συμπεριλαμβανομένου και του αγάλματος της Αφροδίτης, μετά όμως από έναν τελικό έλεγχο για την προέλευσή της.
Ενισχυτικά του ότι το άγαλμα κλάπηκε και είναι προϊόν λαθρανασκαφής είναι τα σπασίματα και οι χωμάτινοι λεκέδες που φέρει, καθώς και ο ισχυρισμός του εμπόρου έργων τέχνης που το πούλησε, ότι το γλυπτό ήταν Ελβετού συλλέκτη, του οποίου η οικογένεια το είχε από το 1939. Παρεμπιπτόντως, το 1939 κατέστη παράνομη η εξαγωγή ιταλικών αρχαιοτήτων... «Οποιοσδήποτε επαγγελματίας που εργάζεται σε μουσείο και δει μια αρχαιότητα σε τέτοια κατάσταση πρέπει να υποπτευθεί ότι η προέλευσή της ήταν παράνομη», δήλωσε ο Λούις Μονρεάλ, πρώην διευθυντής του Ινστιτούτου Συντήρησης του «Γκετί». Ο ίδιος λέει ότι είχε προειδοποιήσει τον τότε διευθυντή του μουσείου, Τζον Γουέλς, να μην αγοράσει το άγαλμα και είχε προτείνει εργαστηριακό έλεγχο στα ίχνη χώματος πάνω στο άγαλμα. Ελεγχος που θα απέδειχνε την προέλευση του γλυπτού, αλλά δεν έγινε ποτέ...
Μια ανάσα μετά το καλωσόρισμα του νέου χρόνου, γιορτάζοντας τη συγκίνηση των τραγουδιών και όχι τον καταναγκασμό του κοσμικού ξεφαντώματος, από τις 12 Γενάρη και για περιορισμένο αριθμό εμφανίσεων (Παρασκευή - Σάββατο) ο Ορφέας Περίδης, λίγο πριν την κατάθεση μιας ακόμη δισκογραφικής πρότασης, ξεκινάει σειρά εμφανίσεων στο «Συρμό». Δίπλα του θα βρίσκεται η λυράρισσα και ερμηνεύτρια Γεωργία Νταγάκη. Το περιεχόμενο του προγράμματος στηρίζεται σε μια αναδρομή στο έργο του Ορφέα Περίδη με επιλογές από το σύνολο της δισκογραφίας του (6 δίσκοι). Γνωστές και αγαπημένες επιτυχίες του Ορφέα Περίδη και σε πρώτη ακρόαση ολοκαίνουρια τραγούδια από το νέο δίσκο του, που κυκλοφορεί τον ερχόμενο Μάρτη, όπως επίσης και αναφορές σε τραγούδια αγαπημένων του δημιουργών, Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, Μάλαμα, Παπακωνσταντίνου, παραδοσιακά κλπ.
Ηταν ή όχι η Κέρος, το πρώτο τελετουργικό κέντρο στο Αιγαίο κατά την Πρωτοκυκλαδική εποχή; Σε αυτό το ερώτημα ελπίζουν να απαντήσουν οι επιστήμονες μετά τις πρόσφατες αρχαιολογικές αποκαλύψεις του περασμένου καλοκαιριού.
Κατά τη διάρκεια των ανασκαφών από ελληνοβρετανική ομάδα αρχαιολόγων βρέθηκαν πολλά σπασμένα ειδώλια, θραύσματα πήλινων και μαρμάρινων αγγείων, όχι όμως και μικρά θραύσματα, κάτι που μπορεί να σημαίνει ότι έφταναν στο νησί σκοπίμως σπασμένα από πριν. Δηλαδή, αν πρόκειται για αφιερώματα προς προϊστορικές θεότητες.
Τα πρώτα αντικείμενα αποκαλύφθηκαν σε λαθρανασκαφές τη δεκαετία του '50 και πέρασαν στους διαύλους της διεθνούς αρχαιοκαπηλίας. Από τότε, το «αίνιγμα» για την προέλευση και το ρόλο των αντικειμένων αυτών στο νησί ταλανίζει τους επιστήμονες. Μερικές εκατοντάδες από αυτά επέστρεψαν στην Ελλάδα.
Για πολλοστή φορά πανηγυρίζει η ηγεσία του ΥΠΠΟ για το μεγάλο ποσοστό απορροφητικότητας κοινοτικών κονδυλίων από τις υπηρεσίες του. Ομως αυτό το γεγονός αποδεικνύει τη μεγάλη ζημιά που θα υποστεί η προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, αν εφαρμοστεί η πολιτική εκχώρησης αρμοδιοτήτων της αρχαιολογικής υπηρεσίας στους ιδιώτες, δηλαδή αν οι εργολάβοι αντικαταστήσουν το εξειδικευμένο προσωπικό του υπουργείου και αν κυριαρχήσει το κεφάλαιο στη χρήση και διαχείρισή τους.
Γι' αυτό και η ικανοποίηση του γγ του ΥΠΠΟ, Χρ. Ζαχόπουλου, «για το έργο που υλοποιούν οι υπηρεσίες και οι εποπτευόμενοι φορείς σε όλη την έκταση της επικράτειας» μόνο υποκριτική ακούγεται, αφού στόχος (και αυτής) της κυβέρνησης είναι η πλήρης εμπορευματοποίηση της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Οσον αφορά στους αριθμούς: Το 2006 εντάχθηκαν στα Περιφερειακά Προγράμματα (Π.Ε.Π. και INTERREG) 54 νέα έργα συνολικού προϋπολογισμού 59,2 εκατομμυρίων ευρώ, φτάνοντας συνολικά τα 298 έργα και τα 345,5 εκατ. ευρώ. Οι συνολικές δαπάνες των έργων του ΥΠΠΟ στα Περιφερειακά Προγράμματα το 2006 ανήλθαν σε 229,4 εκατ. ευρώ (απορρόφηση 66,4%).