ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Απρίλη 2007
Σελ. /32
Η μεγάλη λεηλασία του ιρακινού πετρελαίου

Παπαγεωργίου Βασίλης

«Το Ιράκ είναι θύμα της μεγαλύτερης ληστείας πετρελαίου στη σύγχρονη ιστορία», έγραφε στις 8 Μάρτη 2007 η ιρακινή εφημερίδα «Azzaman». Η εφημερίδα δεν αναφερόταν στη λεηλασία του ιρακινού πετρελαίου από τις γνωστές και μη εξαιρετέες πολυεθνικές, αλλά στο εκτεταμένο λαθρεμπόριο που γίνεται με την ανοχή των αμερικανικών στρατευμάτων κατοχής και με πρωταγωνιστές γνωστά στελέχη της ιρακινής κυβέρνησης.

Στο γνωστό αμερικανικό περιοδικό «Nation» (Μάρτης 2007) ένας έμπορος πετρελαίου, που για ευνόητους λόγους κράτησε την ανωνυμία του, αποκάλυψε: «Το ιρακινό πετρέλαιο περνάει λαθραία εκτός της χώρας με πολλούς διαφορετικούς τρόπους». Μεταξύ των άλλων, ο ίδιος κατήγγειλε ότι «ο εμίρης Αλ Χακίμ, επικεφαλής του Συμβουλίου της "Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράκ" πουλάει το πετρέλαιο στη Βασόρα λες και είναι δικό του». Σημειώνεται ότι ο Αλ Χακίμ είναι στενός συνεργάτης των κατοχικών αρχών. Στην ίδια συνέντευξη αναφέρεται ότι «το ιρακινό πετρέλαιο έχει μοιραστεί από τους Αμερικανούς στα ιρακινά κόμματα που συμμετέχουν στην κυβέρνηση»!

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του «Αναπτυξιακού Ταμείου για το Ιράκ» (σ.σ. οργανισμός που ιδρύθηκε με απόφαση του ΟΗΕ για να διαχειριστεί τα έσοδα από την πώληση του ιρακινού πετρελαίου), στα τέσσερα χρόνια που μεσολάβησαν, από την εισβολή ως σήμερα, τα έσοδα από την πώληση του ιρακινού πετρελαίου ήταν 80 δισ. δολάρια. Από τα έσοδα αυτά, η «προσωρινή διοίκηση» (σ.σ. η αμερικανική διοίκηση τους πρώτους μήνες της κατοχής) ξόδεψε τα 19,6 δισ., ενώ οι τρεις ιρακινές κυβερνήσεις στη συνέχεια ξόδεψαν άλλα 47 δισ. δολάρια...

Η δράση των λαθρεμπόρων στηρίζεται στην έλλειψη μηχανισμού καταμέτρησης και ελέγχου που διοχετεύεται μέσων των αγωγών και των τερματικών σταθμών της Βασόρας και της Αμάγια, στο νότιο Ιράκ. Οι μετρητές είχαν καταστραφεί κατά τη διάρκεια της αμερικανοβρετανικής εισβολής και την επισκευή τους ανέλαβαν δύο γνωστές αμερικανικές εταιρείες, η «Χαλιμπάρτον» και η «Πάρσονς». Ομως, όπως καταγγέλλουν Ιρακινοί πολίτες, το έργο της επισκευής των μετρητών καθυστερεί επί μια τριετία, γεγονός που ενοχοποιεί τις δύο αμερικανικές εταιρείες, αφού η σημερινή ανεξέλεγκτη κατάσταση είναι παράδεισος για τους λαθρεμπόρους και τους υψηλά ιστάμενους προστάτες τους.

Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος του προβλήματος και η έκταση της κλοπής, αξίζει να αναφέρουμε τη δήλωση του υπολοχαγού Ααρον Μπέργκμαν, επικεφαλής μιας μονάδας του αμερικανικού στρατού που φυλάσσει το λιμάνι της Βασόρας, ο οποίος αποκάλυψε στην εφημερίδα «Stars and Stripes» ότι «η μέτρηση του φορτίου των δεξαμενόπλοιων γίνεται με το ύψος της βύθισης του πλοίου, υπολογίζοντας ότι σε κάθε εκατοστό βύθισης αντιστοιχεί ποσότητα 6.000 βαρελιών αργού πετρελαίου»!

Ενας πρώην υπάλληλος της αμερικανικής πρεσβείας στη Βαγδάτη, ο Μάικλ Μόρις, δήλωσε στον τηλεοπτικό σταθμό KTVT του Τέξας ότι εξαιτίας αυτής της κατάστασης, περνάει στα χέρια των λαθρεμπόρων ποσότητα 500.000 βαρελιών αργού πετρελαίου...

Η επιθεώρηση «Oilgram News», που ασχολείται με θέματα πετρελαϊκής αγοράς, υπολογίζει στο τεύχος του Φλεβάρη ότι το λαθρεμπορικό ιρακινό πετρέλαιο ξεπερνάει σε αξία τα 3 δισ. δολάρια!

Στοιχεία για το δημοσίευμα αυτό αντλήσαμε από την ιστοσελίδα http://www.corpwatch.org/article.php?id=14427.


ΚΕΙΜΕΝΑ:
Δάνης ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Ρωσοκινεζική συμφωνία - σταθμός

Η τριήμερη επίσκεψη του Προέδρου της Κίνας Χου Ζιντάο στη Μόσχα (27-29 Μάρτη) ήταν το επιστέγασμα μιας θεαματικής προώθησης της οικονομικής συνεργασίας των δύο χωρών σε όλους τους τομείς και ειδικά στον τομέα της ενέργειας.

Στις 28 Μάρτη, κατά τη διάρκεια λαμπρής τελετής για τα εγκαίνια της κινέζικης έκθεσης στη ρωσική πρωτεύουσα, οι ηγέτες της Κίνας και της Ρωσίας υπέγραψαν Κοινή Διακήρυξη, ενώ παρέστησαν και στις υπογραφές 20 διμερών συμφωνιών ύψους 4,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ξεχωριστή σημασία είχαν οι συμφωνίες για τα ορυκτά μεταλλεύματα, τις τηλεπικοινωνίες και την κηροζίνη.

Εντός των επομένων βδομάδων αναμένεται και η υπογραφή της σημαντικότερης συμφωνίας, ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, η οποία προβλέπει τη μεταφορά ρωσικού αργού πετρελαίου στην Κίνα.

Το 2006, η Ρωσία εξήγαγε συνολικά 15 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου στην Κίνα, από τα οποία τα 11 εκατομμύρια μεταφέρθηκαν σιδηροδρομικώς.

Η εξαιρετική πορεία των οικονομικών σχέσεων των δύο χωρών αποδεικνύεται από το ότι στο διάστημα 1999 - 2006 οι διμερείς εμπορικές συναλλαγές αυξήθηκαν κατά 6 φορές, με αποτέλεσμα τους δύο πρώτους μήνες του 2007 το ύψος τους να αγγίξει τα 6,4 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ το προηγούμενο έτος έφτασαν στα 33 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ακόμη, στη διάρκεια της επίσκεψης του Προέδρου της Κίνας στη Μόσχα συζητήθηκε η πορεία κατασκευής του πετρελαιαγωγού που θα συνδέει τα κοιτάσματα της Σιβηρίας με το Ντακίνγκ, το κέντρο της κινεζικής πετρελαιοβιομηχανίας.

Πέραν της οικονομικής συνεργασίας είναι ολοφάνερο ότι οι δύο χώρες ακολουθούν κοινή γραμμή πλεύσης τόσο στα φλέγοντα διμερή ζητήματα, όπως είναι αυτά της Βορείου Κορέας, του Ιράν και του Ιράκ, όσο και στον ευαίσθητο στρατιωτικό τομέα.

ΒΑΡΥ ΠΡΟΣΤΙΜΟ. Πρόστιμο 100 εκατ. δολαρίων - ένα από τα υψηλότερα σε ποινική δίωξη στις ΗΠΑ - θα πληρώσει η γνωστή πολυεθνική «ΙΤΤ Corp», η οποία συμφώνησε να παραδεχτεί την παράνομη εξαγωγή τεχνολογίας υπέρυθρων ακτίνων στην Κίνα και άλλες χώρες. Η «ΙΤΤ» εξήγαγε τεχνικά στοιχεία σχετικά με τον εξοπλισμό υπέρυθρων ακτίνων στην Κίνα, στη Σιγκαπούρη και τη Βρετανία, χωρίς όμως να λάβει πρώτα σχετική άδεια ή γραπτή έγκριση από το υπουργείο Εσωτερικών.

«ΖΙΜΕΝΣ» - ΣΥΛΛΗΨΕΙΣ. Συνεχίζονται οι συλλήψεις υψηλόβαθμων στελεχών της «Siemens» στο πλαίσιο της έρευνας που αφορά την παράτυπη καταβολή χρημάτων στον επικεφαλής εργατικού συνδικάτου. Ο συλληφθείς είναι ο Γιοχάνες Φελντμάγιερ, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας και πρώην υπεύθυνος στρατηγικής. Συνελήφθη στη Νυρεμβέργη, σχετικά με την υπόθεση πληρωμών του Βίλχελμ Σέλσκι, ιδρυτή του διασπαστικού συνδικάτου AUB και πρώην μέλους του εργατικού συμβουλίου της «Siemens». Ο Σέλσκι φέρεται να εισέπραξε περί τα 14 εκατομμύρια ευρώ από το 2001 έως το 2006.

ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΣΤΟΝ «ΑΕΡΑ». Το ενδεχόμενο υποβολής πρότασης για την εξαγορά της μικρότερης ανταγωνίστριας «bmi», έναντι ενός δισεκατομμυρίου στερλινών, εξετάζει ο αερομεταφορέας «British Ariways», σύμφωνα με δημοσιεύματα του βρετανικού Τύπου. Η εφημερίδα «Times» του Λονδίνου αναφέρει ότι αρκετοί υποψήφιοι μνηστήρες έχουν τελευταία προσεγγίσει τον Μάικλ Μπίσοπ, ο οποίος κατέχει το 50% του μετοχικού κεφαλαίου της «bmi». Κρίσιμο ρόλο αναμένεται να παίξει η γερμανική «Lufthansa», που ελέγχει το 30% των μετοχών της «bmi» και μπορεί να ασκήσει βέτο σε κάθε διοικητική απόφαση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ