Πλημμύρισε το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας στη μεγάλη συναυλία για τον αξέχαστο δημιουργό, τη Δευτέρα το βράδυ
Δεν έφυγε ποτέ κι ας πέρασαν είκοσι πέντε χρόνια από τον πρόωρο χαμό του. Ο Μάνος Λοΐζος της μελωδίας και του αγώνα είναι πάντα εδώ με τα τραγούδια του. Aποδείχτηκε περίτρανα για μια ακόμη φορά στη μεγάλη συναυλία - αφιέρωμα στον αξέχαστο δημιουργό, με αφορμή τα 70 χρόνια από τη γέννησή του, την περασμένη Δευτέρα, στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, που διοργάνωσαν η «Τέχνη Εντός», η «Πολιτιστική Παρέμβαση» και ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου. Μια λαοθάλασσα πλημμύρισε το Στάδιο για να τιμήσει το Μάνο της καρδιάς μας. Χιλιάδες άνθρωποι, κάθε ηλικίας, έσμιξαν για να γευτούν ακριβά τραγούδια του, ερμηνευμένα από τους Μαρία Φαραντούρη, Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Μανώλη Λιδάκη, Χρήστο Θηβαίο, Μελίνα Κανά και Λάκη Λαζόπουλο.
«Τώρα που τα πολυβόλα ξανάρχισαν», είπε ο Β. Παπακωνσταντίνου. «Τώρα που ο Μπράουν, ο Φίσερ και ο Κραφτ δε φτιάχνουν μόνο τανκς αλλά και έξυπνες βόμβες. Τώρα που ο Τσε έμεινε μόνος. Τώρα που τα εμβατήρια που μας μαθαίνουν είναι τηλεοπτικές σκυλοτροφές. Τώρα που τον νέγρο-Τζο, τον ήρωα, τον κουλοχέρη, τον ξανάστειλαν στη Γιουγκοσλαβία, στο Αφγανιστάν και στο Ιράκ για το δεύτερο χέρι. Τώρα που ο μικρός καφενές έγινε Mc Donalds. Τώρα που τα πουλιά δεν τα βρίσκει ο χάρος στο φτερό αλλά στο πετρέλαιο. Τώρα που το ακορντεόν σωπαίνει για να περάσει ο φασισμός. Τώρα που ο Κουταλιανός δε μασάει σίδερα αλλά τσίχλα στα καλλιστεία... Τώρα σε ψάχνουμε στα λαμπρά σφαγεία των δρόμων! Τώρα όλα σε θυμίζουν! Τώρα που οι φοιτητές και οι μαθητές εμψυχώνουν με τα τραγούδια σου τους δίκαιους αγώνες τους... Τώρα Μάνο, σ' ευχαριστούμε που μας έμαθες πως τίποτα δεν πάει χαμένο!».
Χτες, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος, η Ενωση Τεχνικών Κινηματογράφου Τηλεόρασης, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος, το Σωματείο Ελλήνων Σκηνοθετών - Παραγωγών Κινηματογράφου και το Σωματείο για τη διάδοση της μικρού μήκους ταινίας «μικρό», με τη συμμετοχή της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου και κινηματογραφιστών της παλιάς και νέας γενιάς, στάλθηκε ξεκάθαρο μήνυμα προς το υπουργείο Πολιτισμού ότι οι δημιουργοί όχι μόνο δεν πρόκειται να «νομιμοποιήσουν» με τη συμμετοχή τους το «συνέδριο» και να δεχτούν τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις που εφαρμόζει στον κινηματογράφο, αλλά ενωμένοι θα παλέψουν για την ανατροπή τους.
Παρουσιάζοντας τους λόγους που οι φορείς απέσυραν τη συμμετοχή τους από το «συνέδριο», ο πρόεδρος της ΠΟΘΑ, Λ. Βαρδαρός, σημείωσε μεταξύ άλλων ότι εξαρχής η Ομοσπονδία τοποθετήθηκε υπέρ ενός συνεδρίου που θα οργανώσουν αποκλειστικά οι φορείς του χώρου «χωρίς την παρουσία της κυβέρνησης, με στόχο τη δημιουργία πλαισίου διεκδίκησης που θα συσπειρώνει φορείς και δημιουργούς (...) αντ' αυτού βλέπουμε ένα συνέδριο που το ανακοινώνει ο υπουργός Πολιτισμού» και διαφημίζεται από το ΥΠΠΟ ως συνέδριο που οργανώνει το ίδιο... "με ευθύνη" της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών! Πρόσθεσε, ότι αντί η κυβέρνηση να καλύψει τις τεράστιες ανάγκες του ελληνικού κινηματογράφου σε χρήματα και υποδομές για την παραγωγή και διανομή του, προχωρά στη σύνδεσή του με την τουριστική βιομηχανία και προωθεί τη χρήση της χώρας και της πολιτιστικής της κληρονομιάς για χολιγουντιανές παραγωγές.
Υπογράμμισε πως ο κινηματογράφος χρειάζεται ένα συνέδριο από τους φορείς του και ένα μέτωπο διεκδίκησης με τα εξής αιτήματα: Ανάκληση της απόφασης για υπαγωγή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου στις ΔΕΚΟ. Λειτουργία των θεσμοθετημένων οργάνων για τον κινηματογράφο. Αύξηση του κρατικού προϋπολογισμού για τον πολιτισμό στο 2%. Γενναία κρατική χρηματοδότηση στον κινηματογράφο. Εφαρμογή του νόμου για την απόδοση του 1,5% των εσόδων των καναλιών στην κινηματογραφική παραγωγή. Αποσύνδεση του κινηματογράφου από το τουριστικό κεφάλαιο.
Η πρόεδρος του ΣΕΗ, Λίλα Καφαντάρη, σημείωσε πως το ΥΠΠΟ θέλει τους δημιουργούς «άλλοθι» της πολιτικής του και ότι στήνεται «μια πλεκτάνη με θύματα τον πολιτισμό και τους καλλιτέχνες». Ο πρόεδρος του ΣΕΣΠΚ, Ν. Κανάκης, είπε μεταξύ άλλων ότι το ΥΠΠΟ δεν έχει καλές προθέσεις όταν θέλει να φτιάξει νέο νόμο, ενώ δε σέβεται τους υπάρχοντες και πρόσθεσε ότι «με συνέδρια τέτοιου τύπου δε λύνεται τίποτα». Εκ μέρους της ΕΤΕΚΤ, ο Χρ. Αλεξανδρής υπενθύμισε ότι ο φορέας του εξαρχής διαφώνησε με το «συνέδριο», ενώ, εκ μέρους του «μικρό», ο Γ. Φραγκούλης σημείωσε ότι ένα συνέδριο θα έπρεπε να ασχοληθεί με ένα μεγάλο πλέγμα ζητημάτων, από την παραγωγή και διανομή μέχρι την κινηματογραφική εκπαίδευση. Την αντίθεσή του στην κυβερνητική πολιτική για τον κινηματογράφο εξέφρασε ο πρόεδρος του ΠΜΣ, Κ. Γεωργόπουλος, ενώ, αντίθετος σε διαδικασίες όπως το εν λόγω «συνέδριο» δήλωσε και ο Κ. Μπλάθρας από την ΠΕΚΚ.
Το μέλος του ΔΣ της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών Αλ. Παπαηλιού σημείωσε ότι το «συνέδριο» είναι μια «διαπραγμάτευση ορισμένων με το κράτος» και ότι «θα συμβάλει στη διαστρέβλωση των αιτημάτων μας και των λύσεων που προτείνουμε. Μίλησαν ακόμη οι σκηνοθέτες Β. Μαζωμένος, Κ. Χατζημιχαηλίδης, ο ηθοποιός Κ. Μαλκότσης κ.ά.
Με νομοσχέδιο η ΝΔ δημιουργεί «κέντρο» ιδιωτικού δικαίου για το θέατρο και το χορό. Καταψήφισε το ΚΚΕ
«Οχι» στην περαιτέρω εμπορευματοποίηση του θεάτρου και του χορού είπε χτες το ΚΚΕ, καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού για τη δημιουργία «κέντρου» ιδιωτικού δικαίου προκειμένου να στηριχτούν - με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια - οι δύο αυτοί χώροι. Το νομοθέτημα - του οποίου τα άρθρα συζητήθηκαν χτες - υπερψήφισαν μόνον οι κυβερνητικοί βουλευτές.
«Απειλητικό» χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ο εισηγητής του ΚΚΕ, Γιώργος Χουρμουζιάδης, τονίζοντας πως «δεν είναι δυνατόν ένα Κέντρο, που θα έχει την αρμοδιότητα να αντιμετωπίσει δύο άκρως καλλιτεχνικούς τομείς, όπως είναι το θέατρο και ο χορός, την ίδια στιγμή να έχει στο πίσω μέρος του κεφαλιού του να πουλάει». Συνέχισε επισημαίνοντας πως σύμφωνα με την κυβερνητική επιχειρηματολογία «γίνεται ιδιωτικού δικαίου για να είναι αποτελεσματικό και ευκίνητο. Δηλαδή, εδώ μέσα στο Ελληνικό Κοινοβούλιο υποβαθμίζουμε, απαξιώνουμε την έννοια του Δημοσίου» προσθέτοντας ότι «θα θέλαμε αυτό το κέντρο να είναι δημοσίου δικαίου». Επίσης παρατήρησε πως «το κέντρο πρέπει να συνεργάζεται στον καλλιτεχνικό τομέα με τα εθνικά θέατρα, θα έπρεπε στον τομέα τον εκπαιδευτικό να συνεργάζεται με τα ήδη θεατρολογικά τμήματα των πανεπιστημίων», αφού «ήδη έχουν και εμπειρία και ήδη έχουν παραγάγει αποφοίτους, οι οποίοι μάλιστα απ' ό,τι ξέρω είναι όλοι άνεργοι».
Από την πλευρά της κυβέρνησης, ο υπουργός Πολιτισμού Γιώργος Βουλγαράκης είπε ότι το νομοσχέδιο απαντά «σε υπαρκτά προβλήματα του ελληνικού θεάτρου και κυρίως απαντά σε υπαρκτά προβλήματα του ανύπαρκτου μέχρι σήμερα από πλευράς πολιτικής υποστήριξης χορού». Αιτιολογώντας την επιλογή για τη δημιουργία νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου ο εισηγητής της ΝΔ Κώστας Καρράς υποστήριξε πως «το κέντρο θα λειτουργεί σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας και δε θα εφαρμόζονται οι διατάξεις που ισχύουν για το Δημόσιο. Ανεξάρτητο και μακριά από γραφειοκρατικές διαδικασίες, επιτρέπει τη λήψη άμεσων αποφάσεων όταν αυτό επιβάλλεται». Εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ ο εισηγητής του Μ. Μπόλαρης δε διαφώνησε με τον ιδιωτικό χαρακτήρα του κέντρου, αλλά άσκησε κριτική μιλώντας για ένα νομοσχέδιο που χαρακτηρίζεται από «υπουργοκεντρισμό, αδιαφάνεια, έλλειψη στόχων και έλλειψη κριτηρίων».
Ο συλλογικός τόμος «Ελληνικά εγκλήματα, δέκα αστυνομικές ιστορίες» σε επιμέλεια Ανταίου Χρυσοστομίδη παρουσιάζεται σήμερα, 8 μμ στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο (Πατησιών 47) από τις εκδόσεις «Καστανιώτη». Συμμετέχουν οι συγγραφείς: Ανδρέας Αποστολίδης, Τιτίνα Δανέλλη, Αθηνά Κακούρη, Κώστας Κυριακόπουλος, Δημήτρης Μαμαλούκας, Πέτρος Μάρκαρης, Πέτρος Μαρτινίδης, Γιώργος Μπράμος, Μαρλένα Πολιτοπούλου, Φίλιππος Φιλίππου.