Μετά τις εκθέσεις κινητών ευρημάτων στους σταθμούς του μετρό και στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, χτες, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών παρουσιάστηκαν τα αρχιτεκτονικά λείψανα που ξεθεμελιώθηκαν από την ανασκαφή του Συντάγματος, επειδή δεν είχε προβλεφθεί τεχνική λύση να παραμείνουν στη θέση τους, και μεταφέρθηκαν στον υπαίθριο χώρο του Πανεπιστημίου.
Η απόσπαση και μεταφορά στο Πανεπιστήμιο είχε τη μορφή προσφοράς από την Αρχαιολογική Υπηρεσία προς το Πανεπιστήμιο, αφού τα ευρήματα εκεί θα έχουν και εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Οι ανακοινώσεις όσων πήραν το λόγο, ο καθηγητής Βασ. Λαμπρινουδάκης, η διευθύντρια Αρχαιοτήτων Λ. Παρλαμά και ο αρχιτέκτονας Δημ. Κουτσογιάννης, μιλούσαν για τη διάσωση αρχαιοτήτων, που σε διαφορετική περίπτωση θα είχαν διαλυθεί. Είναι όμως διάσωση η απόσπαση τέτοιων λειψάνων από τη θέση τους; Είναι διάσωση η αποκοπή μιας δημιουργίας από το περιβάλλον της ή ανεπανόρθωτος τραυματισμός; Στην προκειμένη περίπτωση οι κορόνες περί «συνύπαρξης της σύγχρονης με την αρχαία πόλη» δεν έχουν κανένα πραγματικό αντίκρισμα. Η Λ. Παρλαμά, καθώς παρουσίαζε τα ευρήματα, είπε ότι «αυτή είναι η έκθεση της καρδιάς μας. Στις άλλες εκθέσεις παρουσιάσαμε τα κινητά ευρήματα. Είχαμε όμως χάσει τα κτίσματα που τα περιείχαν, στο βωμό της ανάπτυξης».
Η ανασκαφή του Συντάγματος ήταν η πιο σημαντική απ' όσες έγιναν ενόψει του μετρό και αποκάλυψε ευρήματα από τους υπομυκηναϊκούς έως τους βυζαντινούς χρόνους. Στο Πανεπιστήμιο μεταφέρθηκαν το κεντρικό τμήμα του ρωμαϊκού βαλανείου, αγωγός του Πεισιστράτειου Υδραγωγείου, ταφικός περίβολος και δείγματα τάφων, βυζαντινό σιρό (μεγάλα αποθηκευτικά πιθάρια), δείγματα από υστερορωμαϊκούς αγωγούς και ένα κομμάτι στρωματογραφίας. Τη μελέτη της εγκατάστασης των ευρημάτων έκανε ο Δημ. Κουτσογιάννης.
Οι εργασίες της θα κατανεμηθούν σε τέσσερις συνεδρίες τα θέματα των οποίων αφορούν τη σχέση του Σεφέρη με τον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση, με το μυθιστόρημα ως είδος, με άλλους ομότεχνούς του, τη διαγραφή μιας θεωρίας της ανάγνωσης έτσι όπως προκύπτει μέσα από την πρόσληψη του έργου άλλων λογοτεχνών, τη θέση του ανάμεσα στο παραδοσιακό και τον μοντέρνο στίχο κ.ά. Η συνάντηση είναι ανοιχτή σε όσους ενδιαφέρονται για το έργο του ποιητή.
Δύο βραβεία απέσπασε η ΕΡΤ στο 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη (24-31/3). Το βραβείο Ελλήνων Δημοσιογράφων πήρε το ντοκιμαντέρ «Μ' αρέσουν οι καρδιές σαν τη δική μου - Μάρκος Βαμβακάρης» συμπαραγωγής ΝΕΤ, Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, «Lumiere Services» (Κύπρος), «Φαντασία Οπτικοακουστική». Το σενάριο και η σκηνοθεσία είναι του Γιώργου Χρ. Ζέρβα, η φωτογραφία του Ηλία Κωνσταντακόπουλου και η μουσική του Μάρκου Βαμβακάρη. Το βραβείο Κοινού απέσπασε το ντοκιμαντέρ «Είδαν τα μάτια μας γιορτές», συμπαραγωγής ΕΤ 1, «Περίπλους», «ΑΜΙΡ» (Γαλλία), Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, «TV to Angers», «Lumiere Television» - Κύπρος). Το σενάριο και η σκηνοθεσία είναι του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου, η φωτογραφία του Γιάννη Βαρβαρίνου, η μουσική του Νίκου Κυπουργού. Αφηγητής είναι ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης.
Με δάνειο 30 εκατ. και εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου θα εξοφληθούν οι δικαιούχοι των οποίων τα ακίνητα απαλλοτριώθηκαν για αρχαιολογικούς σκοπούς. Η σύμβαση υπογράφτηκε μεταξύ του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠΑ) και Ομίλου Τραπεζών και η εξόφληση ορίστηκε στα 15 χρόνια, με τη δέσμευση προσόδων του Ταμείου.
Η οφειλή του ΤΑΠΑ ανέρχεται στα 27,3 δισ. δραχμές και αφορά σε 318 υποθέσεις. Οπως είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του Ταμείου, Γιάννης Σαβαλάνος, «από την ερχόμενη Παρασκευή τα χρήματα των δικαιούχων θα βρίσκονται στα Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων». Στο μεταξύ το ΤΑΠΑ, εφόσον εξοφλεί τις υποχρεώσεις του με δάνειο και όχι με επιχορήγηση, θα αναζητήσει τρόπους αύξησης των εσόδων του, προκειμένου να αντεπεξέλθει στο δάνειο, αλλά και στις πάγιες υποχρεώσεις του στους αρχαιολογικούς χώρους.
Με τη λύση των απαλλοτριώσεων που εκκρεμούν χρόνια, απελευθερώνονται και περιέρχονται στην απόλυτη δικαιοδοσία του ΥΠΠΟ, σημαντικοί αρχαιολογικοί χώροι, όπως: Αρχαία Δημητριάδα, Αρχαία Απτερα, τμήματα της Βραυρώνας, της Ελευσίνας και του Μαραθώνα, η Ακρόπολη Ρόδου, Θήβα, Αρχαία Κόρινθος, Πέλλα, Αργος, αρχαίο Θέατρο Λάρισας κ.ά.
Πέντε νέα μέλη της εξέλεξε η Εταιρεία Συγγραφέων, σε πρόσφατη Γενική της Συνέλευση. Πρόκειται για τους Γιώργο Αριστηνό (Κουτρούλη), Θόδωρο Γρηγοριάδη, Αγγέλα Καστρινάκη, Αντώνη Σκιαθά και Α. Κ. Χριστοδούλου.
Η ταινία «Μισή ζωή» του Χέρμαν Τσόχε προβάλλεται σήμερα στις 8 μμ στο Ινστιτούτο Γκαίτε, στα πλαίσια του αφιερώματος του Ινστιτούτου στον Γερμανό ποιητή Φρίντριχ Χέλντερλιν. Ο τίτλος είναι κυριολεκτικός, αφού η ταινία περιγράφει τη ζωή του ποιητή από το 1796 ως το 1806, όταν είχε κλείσει τα 36 χρόνια του, δηλαδή το μισό της ζωής του. Το υπόλοιπο το έζησε σε κατάσταση παραφροσύνης.
Μετά από πολύχρονη, συνειδητή απουσία από τις μουσικές σκηνές, ο τραγουδοποιός Αγγελος Σκορδίλης (σύνθεση, τραγούδι, κιθάρα, λαούτο) επιστρέφει με το σχήμα «Εταίροι» (Βικτώρια Τράπαλη: στίχοι, Μαρία Κετικίδου: τραγούδι, κιθάρα, κρουστά και Δημήτρη Δημητράκα: τραγούδι, κρουστά). Τραγούδια από δίσκους του και επιλογές από άλλους συνθέτες παρουσιάζουν αύριο στις «Φωνές» (Αρτέμωνος 9, Ν. Κόσμος).