ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 11 Οχτώβρη 2007
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οριστικά, κάγκελα στου Φιλοπάππου

«Φυλακίζεται» ο επί αιώνες ελεύθερος λόφος-χώρος περιπάτου για τους Αθηναίους, με πρόσχημα την «προστασία» του από «λούμπεν στοιχεία»...

Κούλουμα, πέταγμα αετού και αντιπολεμικό πανό στου Φιλοπάππου το 2003: Είναι κι αυτά «βανδαλισμοί»;

Eurokinissi

Κούλουμα, πέταγμα αετού και αντιπολεμικό πανό στου Φιλοπάππου το 2003: Είναι κι αυτά «βανδαλισμοί»;
Κλιμακώνεται, με «όχημα» το λόφο Φιλοπάππου, η μετατροπή του ιστορικού κέντρου της Αθήνας σε εμπορευτικό «φιλέτο», η οποία ξεκίνησε στα μέσα της 10ετίας του '90 και υπακούει στο «μοντέλο Βηρυτού», με «κοσμοπολίτικο» αστικό κέντρο, με δυσθεώρητη αύξηση της αξίας γης, χρήσεις με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, «πογκρόμ» εναντίον παραδοσιακών δραστηριοτήτων (βλ. Ψυρρή) και ριζική ανατροπή της ταξικής «γεωγραφίας» της περιοχής.

Στο πλαίσιο αυτό, προχτές, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) ενέκρινε ομοφώνως την πρόταση της Α΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων για χαρακτηρισμό του Φιλοπάππου ως «οργανωμένου αρχαιολογικού χώρου», που σημαίνει: 1) Καγκελόφραξη όλης της περιοχής, δηλαδή τριών λόφων (Φιλοπάππου, Πνύκας, Νυμφών). 2) Φύλαξη. 3) Μόνο ημερήσιο ωράριο λειτουργίας και είσοδος δωρεάν, για να ...«μην καεί ο λόφος από τις αντιδράσεις», όπως ακούστηκε στο ΚΑΣ.

Η δωρεάν είσοδος δεν αλλάζει το γεγονός της καγκελόφραξης, για πρώτη φορά στα χρονικά, του λόφου, που από χώρος ελεύθερου επί αιώνες περιπάτου των Αθηναίων, θα μετατραπεί σε ελεγχόμενο. Τα «επιχειρήματα» που ακούστηκαν, εκτός από παλιά (ακούγονται από τα τέλη της δεκαετίας του '90 όταν ξεκίνησε η υποτιθέμενη «ενοποίηση» των αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας) είναι και διάτρητα: 1) Χρήση του χώρου από «λούμπεν» στοιχεία. 2) Βανδαλισμοί. 3) Καθαριότητα - ευταξία. 4) Ανάδειξη αρχαιοτήτων. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και σε επεισόδια μεταξύ κατοίκων και Αρχαιολογικής Υπηρεσίας που καταλήγουν στην Αστυνομία, σε εκατέρωθεν μηνύσεις και ξήλωμα της περίφραξης.

Μιας τέτοιας κλίμακας παρέμβαση σε ένα χώρο 700 στρεμμάτων, με περιφράξεις, φυλάκια, φύλακες επί 24ωρο (σ.σ. πρόκειται για ωρομίσθιους), έστω μαζί με το αρχαιολογικό έργο (ανάδειξη μνημείων, χάραξη 3,5 χιλιομέτρων διαδρομών), που στοίχισε 4,8 εκατ. ευρώ, είναι αδύνατον να πιστέψει κανείς ότι γίνεται για να αποτραπούν μια χούφτα ...«αλήτες» (σ.σ. χαρακτηρισμός του γγ του ΥΠΠΟ και προέδρου του ΚΑΣ, Χρ. Ζαχόπουλου). Διότι βανδαλισμοί σε μνημεία (κυρίως γκράφιτι), διακίνηση-χρήση ναρκωτικών και ό,τι άλλο αναφέρθηκε στο ΚΑΣ, δεν αποτελούν «αποκλειστικό» πρόβλημα του Φιλοπάππου, αλλά και δε σταματούν με φράχτες... Είναι διαφορετικό να διεκδικήσει το δημόσιο τη γη του, όπως δηλώθηκε στο ΚΑΣ ότι έγινε στου Φιλοπάππου λόγω καταπατήσεων, ή να αναδειχτούν αρχαιότητες και να καθαριστεί ο χώρος και εντελώς άλλο είναι φράχτες και φυλάκια σε ένα επί αιώνες ελεύθερο χώρο. Αλλωστε, ομολογήθηκε στο ΚΑΣ ότι τα προβλήματα με τους κατοίκους ξεκίνησαν από την αρχή των έργων, το 2000 περίπου, δηλαδή όταν έγινε αντιληπτό πως η «ενοποίηση» θα σημάνει ...καγκελόφραξη!

Ανεξάρτητα από τις προθέσεις των αρχαιολόγων, ο λόφος Φιλοπάππου αποκόπτεται από τους κατοίκους της πόλης και «ενοποιείται» με το γενικότερο στρατηγικό σχέδιο του κεφαλαίου για εμπορευματοποίηση του πολιτισμού και ιδεολογική χειραγώγηση του λαού.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Πολυδιάστατο ρεπερτόριο

«Ηλίθιος» στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου
«Ηλίθιος» στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου
Ενα πολυδιάστατο ρεπερτόριο, με εφτά παραγωγές σε εφτά σκηνές, με στόχο να εκφράσει θεατρικά «Αυτόν τον κόσμο, τον μικρό, τον μέγα», περιλαμβάνει το χειμερινό ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου, το οποίο παρουσιάστηκε χτες σε συνέντευξη Τύπου, από το καλλιτεχνικό διευθυντή του, Γιάννη Χουβαρδά, και συντελεστές των παραστάσεων.

Η αρχή θα γίνει με επανάληψη, από τις 19/10, της περσινής εξαιρετικής παράστασης της «Πειραματικής Σκηνής» (στο «Από μηχανής θέατρο»), με τον ντοστογιεφσκικό «Ηλίθιο», σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού..

Στις 20/10 στο «Παιδικό Στέκι» («Ρεξ») ξεκινούν οι παραστάσεις του έργου «Η ωραιότερη ιστορία του κόσμου» του Βασίλη Μαυρογεωργίου, σε σκηνοθεσία του ίδιου. Ενα παραμύθι για την Ανατολή και τη Δύση, μέσα από τα διαφορετικά που τις ενώνουν.

«Ο έμπορος του Λας Βέγκας» του Γερμανού συγγραφέα και σκηνοθέτη Μαρκ Φον Χένινγκ, σε σκηνοθεσία του ίδιου, θα ανεβαστεί στις 2/11, στο «Κοτοπούλη-Ρεξ». Πρόκειται για εκσυγχρονιστική διασκευή του σαιξπηρικού «Εμπόρου της Βενετίας».

«Η κασετίνα» του Καρλ Στέρνχαϊμ, θα παρουσιαστεί (από 9/11) στο θέατρο «Κάππα», σε σκηνοθεσία Βίκτορα Αρδίτη. Το έργο - «μαύρη κωμωδία» - παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, και αφορά στον «έρωτα» για το χρήμα.

Τον αισχυλικό «Προμηθέα Δεσμώτη», σε σκηνοθεσία Μάρθας Φριτζήλα, θα παρουσιάσει η «Νέα Σκηνή», ανοίγοντας το κύκλο αισθητικής έρευνας για το αρχαίο δράμα σε κλειστό χώρο. Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη, θα παρουσιαστεί αρχικά στο Χονγκ Κονγκ και στη Γερμανία και από τις 15/11 στην Αθήνα (στο «Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας»).

«Πλαστελίνη», τιτλοφορείται το έργο του Ρώσου συγγραφέα Βασίλι Σίγκαρεφ, που προκαλεί με τη βιαιότητα και τον κυνισμό των εικόνων του, ενώ με το υπόγειο χιούμορ και τη βαθιά ποιητική του γλώσσα γεννά την ελπίδα, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στη Β΄ Σκηνή της «Πειραματικής Σκηνής» από 16/11, σε μετάφραση - σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου.

«Η νύχτα των μυστικών», του Ακη Δήμου, που μιλά για τον εγκλωβισμό ενός ζευγαριού, σε ένα μυστηριώδες τσίρκο, σε ένα λαβύρινθο παρασκηνίων, όπου συναντά ένα πολύχρωμο μωσαϊκό ηρώων, δοκιμάζει ιδιαίτερες εμπειρίες και αναθεωρεί τη ζωή του. Το έργο που παίρνει την τελική του μορφή στις πρόβες, σε σκηνοθεσία Ελλης Παπακωνσταντίνου, θα ανεβαστεί (από 23/11) στη β' σκηνή της Νέας Σκηνής.

Φέτος, στο Εθνικό Θέατρο καθιερώνονται οι προ - παραστάσεις. Δύο παραστάσεις, πριν την επίσημη πρεμιέρα, θα μπορούν να παρακολουθήσουν θεατές (με μειωμένο εισιτήριο) και να συμμετάσχουν σε συζήτηση με τους συντελεστές.

Το ΕΘ καθιερώνει, επίσης, εκδηλώσεις, εικαστικές δραστηριότητες, ανοιχτές συζητήσεις, παρουσιάσεις, αναγνώσεις, προβολές, με γενικό τίτλο «Αλλη Διάσταση». Με τις δράσεις αυτές, που θα γίνονται σε κάθε σκηνή, παράλληλα με την έναρξη των παραστάσεων, οι θεατές θα προσεγγίζουν και με άλλους τρόπους τη θεατρική τέχνη.

Το Εθνικό Θέατρο εφαρμόζει από φέτος το θεσμό των συνδρομητών, με διάφορες κατηγορίες καρτών, σε προσιτές τιμές, για το σύνολο ή μέρος των παραγωγών του. Σχετικές πληροφορίες και αγορά εισιτηρίων στην Πανεπιστημίου 48 και στα τηλέφωνα: 801-11-60000 (από σταθερό) και 210 6786000 (από κινητό).

Ξεκινά ο... «Συρμός»

Πιστός στο ραντεβού του με τους μουσικόφιλους της Αθήνας, ο «Συρμός» (Κολωνού και Οδυσσέως 14, Πλ. Καραϊσκάκη - Μεταξουργείο, 210 5203661) ξεκινά (19/10) τις γοητευτικές «διαδρομές» του, με πρώτο «οδηγό» του τον Μίλτο Πασχαλίδη. Ο αγαπημένος τραγουδοποιός και οι μουσικοί του, θα εμφανιστούν για τέσσερις βραδιές (19 - 20 και 26 - 27/10). Με περισσότερα από δέκα χρόνια στη δισκογραφία, πέντε προσωπικούς δίσκους (ο έκτος αναμένεται τον Γενάρη), ο Μίλτος Πασχαλίδης έχει συμβάλει σημαντικά στο σύγχρονο ελληνικό τραγούδι και έχει καθιερωθεί σε εξέχον μέλος της «γενιάς των τραγουδοποιών». Στη δισκογραφία του περιλαμβάνονται αγαπημένα τραγούδια της τελευταίας δεκαετίας: «Παραμύθι με λυπημένο τέλος», «Πεθαμένες καλησπέρες», «Κακές συνήθειες», «Φωτιά μου», «Αγύριστο κεφάλι» «Στα είπα όλα» κ.ά. Μεγάλη αγάπη του, όμως, παραμένουν οι ζωντανές εμφανίσεις, που πάντα ξεφεύγουν από το προκαθορισμένο πρόγραμμα και προσαρμόζονται στο «κλίμα» της κάθε βραδιάς, στο συναίσθημα της στιγμής, στην παρόρμηση να ακουστούν και τραγούδια άλλων δημιουργών. Είσοδος με ποτό: 15 ευρώ.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Επείγει η ενίσχυση συλλόγου

Ενίσχυση από το ΥΠΠΟ ζητούν οι κάτοικοι και ο Εξωραϊστικός Πολιτιστικός Σύλλογος Πλάκας Νεοχωρίου Πηλίου για τη συνέχιση της πλούσιας πολιτιστικής δράσης του και ειδικότερα για τη συντήρηση και ανάδειξη των σπάνιων αγιογραφιών της Παναγιάς, στις Πλάκες.

Ερώτηση για το θέμα κατέθεσαν στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Νίκος Γκατζής, Τάκης Τσιόγκας και Αχιλλέας Κανταρτζής, οι οποίοι επισημαίνουν ότι «η ανάδειξη των αγιογραφιών, η συντήρηση και επισκευή της σκεπής των κελιών του ναού της Παναγιάς ανεβάζει το κόστος πολύ πέρα από τις δυνατότητες κάλυψης των μελών» του συλλόγου. «Επειδή η ανάγκη επισκευής της σκεπής των κελιών είναι άμεση, πριν αρχίσουν οι βροχές και τα χιόνια», οι βουλευτές ρωτούν τον υπουργό αν θα ενισχύσει το έργο του συλλόγου.

Παρουσιάζεται σήμερα (8μ.μ.), στον «Ιανό» (Σταδίου 24), το βιβλίο του Μανώλη Ρασούλη «Εδώ είναι του Ρασούλη». Ακολουθεί μουσική παράσταση με τους Μανώλη Ρασούλη, Ναταλί Ρασούλη, Παντελή Θεοχαρίδη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ