Πέμπτη 11 Οχτώβρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οριστικά, κάγκελα στου Φιλοπάππου

«Φυλακίζεται» ο επί αιώνες ελεύθερος λόφος-χώρος περιπάτου για τους Αθηναίους, με πρόσχημα την «προστασία» του από «λούμπεν στοιχεία»...

Κούλουμα, πέταγμα αετού και αντιπολεμικό πανό στου Φιλοπάππου το 2003: Είναι κι αυτά «βανδαλισμοί»;

Eurokinissi

Κούλουμα, πέταγμα αετού και αντιπολεμικό πανό στου Φιλοπάππου το 2003: Είναι κι αυτά «βανδαλισμοί»;
Κλιμακώνεται, με «όχημα» το λόφο Φιλοπάππου, η μετατροπή του ιστορικού κέντρου της Αθήνας σε εμπορευτικό «φιλέτο», η οποία ξεκίνησε στα μέσα της 10ετίας του '90 και υπακούει στο «μοντέλο Βηρυτού», με «κοσμοπολίτικο» αστικό κέντρο, με δυσθεώρητη αύξηση της αξίας γης, χρήσεις με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, «πογκρόμ» εναντίον παραδοσιακών δραστηριοτήτων (βλ. Ψυρρή) και ριζική ανατροπή της ταξικής «γεωγραφίας» της περιοχής.

Στο πλαίσιο αυτό, προχτές, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) ενέκρινε ομοφώνως την πρόταση της Α΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων για χαρακτηρισμό του Φιλοπάππου ως «οργανωμένου αρχαιολογικού χώρου», που σημαίνει: 1) Καγκελόφραξη όλης της περιοχής, δηλαδή τριών λόφων (Φιλοπάππου, Πνύκας, Νυμφών). 2) Φύλαξη. 3) Μόνο ημερήσιο ωράριο λειτουργίας και είσοδος δωρεάν, για να ...«μην καεί ο λόφος από τις αντιδράσεις», όπως ακούστηκε στο ΚΑΣ.

Η δωρεάν είσοδος δεν αλλάζει το γεγονός της καγκελόφραξης, για πρώτη φορά στα χρονικά, του λόφου, που από χώρος ελεύθερου επί αιώνες περιπάτου των Αθηναίων, θα μετατραπεί σε ελεγχόμενο. Τα «επιχειρήματα» που ακούστηκαν, εκτός από παλιά (ακούγονται από τα τέλη της δεκαετίας του '90 όταν ξεκίνησε η υποτιθέμενη «ενοποίηση» των αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας) είναι και διάτρητα: 1) Χρήση του χώρου από «λούμπεν» στοιχεία. 2) Βανδαλισμοί. 3) Καθαριότητα - ευταξία. 4) Ανάδειξη αρχαιοτήτων. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και σε επεισόδια μεταξύ κατοίκων και Αρχαιολογικής Υπηρεσίας που καταλήγουν στην Αστυνομία, σε εκατέρωθεν μηνύσεις και ξήλωμα της περίφραξης.

Μιας τέτοιας κλίμακας παρέμβαση σε ένα χώρο 700 στρεμμάτων, με περιφράξεις, φυλάκια, φύλακες επί 24ωρο (σ.σ. πρόκειται για ωρομίσθιους), έστω μαζί με το αρχαιολογικό έργο (ανάδειξη μνημείων, χάραξη 3,5 χιλιομέτρων διαδρομών), που στοίχισε 4,8 εκατ. ευρώ, είναι αδύνατον να πιστέψει κανείς ότι γίνεται για να αποτραπούν μια χούφτα ...«αλήτες» (σ.σ. χαρακτηρισμός του γγ του ΥΠΠΟ και προέδρου του ΚΑΣ, Χρ. Ζαχόπουλου). Διότι βανδαλισμοί σε μνημεία (κυρίως γκράφιτι), διακίνηση-χρήση ναρκωτικών και ό,τι άλλο αναφέρθηκε στο ΚΑΣ, δεν αποτελούν «αποκλειστικό» πρόβλημα του Φιλοπάππου, αλλά και δε σταματούν με φράχτες... Είναι διαφορετικό να διεκδικήσει το δημόσιο τη γη του, όπως δηλώθηκε στο ΚΑΣ ότι έγινε στου Φιλοπάππου λόγω καταπατήσεων, ή να αναδειχτούν αρχαιότητες και να καθαριστεί ο χώρος και εντελώς άλλο είναι φράχτες και φυλάκια σε ένα επί αιώνες ελεύθερο χώρο. Αλλωστε, ομολογήθηκε στο ΚΑΣ ότι τα προβλήματα με τους κατοίκους ξεκίνησαν από την αρχή των έργων, το 2000 περίπου, δηλαδή όταν έγινε αντιληπτό πως η «ενοποίηση» θα σημάνει ...καγκελόφραξη!

Ανεξάρτητα από τις προθέσεις των αρχαιολόγων, ο λόφος Φιλοπάππου αποκόπτεται από τους κατοίκους της πόλης και «ενοποιείται» με το γενικότερο στρατηγικό σχέδιο του κεφαλαίου για εμπορευματοποίηση του πολιτισμού και ιδεολογική χειραγώγηση του λαού.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ