ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 22 Γενάρη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αμεση ανάγκη για έργα αντισεισμικής προστασίας

Οι εγκληματικές ευθύνες των κυβερνήσεων για το γεγονός ότι δεν εφαρμόζεται ένα πρόγραμμα αντισεισμικής θωράκισης, αναδείχτηκε στην Ημερίδα που πραγματοποίησε με επιτυχία η ΚΟΘ του ΚΚΕ

Τριάντα ολόκληρα χρόνια από τον καταστροφικό σεισμό της Θεσσαλονίκης, κανένα ουσιαστικό έργο αντισεισμικής θωράκισης δεν έχει γίνει
Τριάντα ολόκληρα χρόνια από τον καταστροφικό σεισμό της Θεσσαλονίκης, κανένα ουσιαστικό έργο αντισεισμικής θωράκισης δεν έχει γίνει
Η ανάγκη να προχωρήσει ο σχεδιασμός και η υλοποίηση προγράμματος για την αντισεισμική θωράκιση της Θεσσαλονίκης, αλλά και οι εγκληματικές πολιτικές ευθύνες των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για το γεγονός ότι ένα τέτοιο πρόγραμμα δεν εφαρμόζεται 30 χρόνια μετά το μεγάλο σεισμό του 1978, αναδείχτηκαν μέσα από την ημερίδα που πραγματοποίησε προχτές Κυριακή, η Κομματική Οργάνωση Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ.

Στην εκδήλωση μίλησαν οι ειδικοί επιστήμονες Βασίλης Παπαζάχος, ομότιμος καθηγητής ΑΠΘ, Κυριαζής Πιτιλάκης, καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ και Κοσμάς Στυλιανίδης, καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ. Τις θέσεις του ΚΚΕ παρουσίασε ο Κώστας Αβραμόπουλος, μέλος της ΚΕ και γραμματέας της ΚΟΘ.

Οπως προέκυψε, τόσο από τις εισηγήσεις όσο και από τις παρεμβάσεις, η Θεσσαλονίκη είναι μία από τις καλύτερα μελετημένες πόλεις σχετικά με την τρωτότητα των υποδομών της, των κτιρίων, των κοινωφελών δικτύων, τη γεωτεχνική της κατάσταση κλπ., γεγονός που αποτελεί πολύτιμο εργαλείο ώστε άμεσα να μπει σε εφαρμογή πρόγραμμα προσεισμικού ελέγχου και αντισεισμικής θωράκισης.

Ομως, δεκαετίες τώρα, τίποτε ουσιαστικό δεν έχει γίνει, η πολιτική προστασία υπολειτουργεί και υποχρηματοδοτείται. Ακόμη και οι όποιοι έλεγχοι ξεκίνησαν, γίνονται με αργούς ρυθμούς. Καμία παρέμβαση ενίσχυσης δεν έχει γίνει σε οικοδομές που έχουν λαβωθεί από το σεισμό του 1978, ενώ σε περίπτωση μεγάλου σεισμού - εκτιμάται ότι θα είναι μεγαλύτερος από αυτόν του '78 (6,8 ρίχτερ) - είναι βέβαιο ότι θα προκύψουν καταστροφές σε μεγάλο τμήμα του δομημένου περιβάλλοντος.

Προβλήματα σε χώρους εργασίας, σχολεία, νοσοκομεία

Από την Ημερίδα του ΚΚΕ

Motion Team

Από την Ημερίδα του ΚΚΕ
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Συνδικάτου Οικοδόμων Β. Ρέβα, οι χώροι εργασίας στο μεγαλύτερο μέρος τους βρίσκονται σε άθλια κατάσταση. Ο κύριος βιομηχανικός όγκος του νομού βρίσκεται συγκεντρωμένος στη Δυτική Θεσσαλονίκη, όπου το υπέδαφος, λόγω των προσχώσεων των ποταμών (Αξιός, Γαλλικός, Αλιάκμονας), είναι χαλαρό, χωρίς τις ανάλογες εδαφολογικές και περιβαλλοντικές μελέτες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Υπάρχουν σχολεία που αντιμετωπίζουν δομικά - στατικά προβλήματα και εξακολουθούν να λειτουργούν (π.χ. 54ο Δημοτικό), όπως είπε ο Γ. Νοτάκης από το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών. Μετά από κινητοποιήσεις ξεκίνησαν και αυτή την περίοδο γίνονται ενισχύσεις στις κολόνες του 1ου Γυμνασίου Ευόσμου. Επικίνδυνη όμως είναι η κατάσταση σε μια σειρά σχολεία εξαιτίας της έλλειψης ή της συρρίκνωσης των αναγκαίων χώρων διαφυγής (διάδρομοι, αυλές, σκάλες, κλπ.). Ενώ μέχρι και σήμερα νηπιαγωγεία λειτουργούν σε ορόφους.

Αντίστοιχη είναι και η κατάσταση στα Νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης. Οπως είπε ο Γ. Μητσιάκος, εκπρόσωπος του ΠΑΜΕ Υγείας, δεν υπάρχουν στοιχεία για τη δομική κατάσταση των νοσοκομείων της Θεσσαλονίκης. Είναι γνωστό μόνο ότι κάποιες μονάδες του ΑΧΕΠΑ χρειάζονται ενισχύσεις. Πάντως, σύμφωνα με συμπεράσματα μελετών, στα 9 από τα 10 νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης θα προκύψουν προβλήματα σε περίπτωση σεισμού, ενώ ακόμη και τα σχέδια εκκένωσης δεν μπορούν να υλοποιηθούν.

Παράλληλα, το σχέδιο «Ξενοκράτης» που αφορά αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών μετά το σεισμό, δεν έχει ενσωματώσει τα αποτελέσματα της γνώσης που μέχρι σήμερα έχουμε, μεσοπρόθεσμη πρόβλεψη και μελέτες τρωτότητας, είπε, ο Β. Λεκίδης, μέλος της αντιπροσωπείας του ΤΕΕ/ΤΚΜ.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν ο Θ. Κωνσταντινίδης, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, οι βουλευτές του ΚΚΕ Γ. Ζιώγας και Σ. Καλαντίδου, εκπρόσωποι της ΝΑΣ και αγωνιστικών δημοτικών παρατάξεων, εκπρόσωποι εργατικών συνδικάτων, επιστημονικών και μαζικών φορέων και πολλοί πανεπιστημιακοί δάσκαλοι. Ενδεικτικά αναφέρουμε: Κ. Μουρατίδης, πρόεδρος της αντιπροσωπείας του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του ΤΕΕ, Η. Χομσίογλου, πρόεδρος του ΣΜΗΒΕ, Δ. Παπαδόπουλος, Πυραγός, υποδιοικητής της Β' ΕΜΑΚ, Ν. Μουσιόπουλος, κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, οι καθηγητές και επίκουροι του ΑΠΘ Ε. Παπαδημητρίου, Α. Τσώνος, Σ. Παυλίδης, Β. Καρακώστας, Δ. Ραπτάκης, Π. Παπαδόπουλος, και οι καθηγήτριες του ΤΕΙ Ρ. Τηλικίδου και Σ. Κορομπίλη.


ΚΩΣΤΑΣ ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
Εργο ζωής για το λαό

Motion Team

Τις θέσεις και τις προτάσεις του ΚΚΕ παρουσίασε ο Κώστας Αβραμόπουλος, μέλος της ΚΕ, Γραμματέας της ΚΟΘ του ΚΚΕ. Σημείωσε ότι η ραγδαία ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνικής μάς δίνει τη δυνατότητα να ελαχιστοποιήσουμε τις συνέπειες στη ζωή και στην περιουσία των κατοίκων και γενικότερα τις επιπτώσεις που οι σεισμοί προκαλούν. «Ομως - τόνισε - η αντισεισμική προστασία και θωράκιση σε αυτή την κατεύθυνση βρίσκεται στον αντίποδα των ταξικών πολιτικών ανάπτυξης που ακολουθήθηκαν και ακολουθούνται στη χώρα μας.

Τα λεγόμενα μεγάλα έργα, που άλλα είναι αναγκαία και άλλα όχι, σχεδιάζονται με γνώμονα την εξυπηρέτηση της κερδοφορίας του μεγάλου κεφαλαίου και όχι τις ανάγκες του λαού. Ενώ έργα ανάσας, έργα ζωής, όπως είναι η αντισεισμική προστασία και θωράκιση, η αντιπλημμυρική προστασία, η προστασία του περιβάλλοντος και άλλα βρίσκονται έξω από τη λογική των κυβερνήσεων που υπηρέτησαν και υπηρετούν την κερδοφορία του κεφαλαίου».

Τα χρήματα υπάρχουν

Χαρακτήρισε ψεύτικο και αποπροσανατολιστικό το επιχείρημα ότι δεν υπάρχουν τα χρήματα για την υλοποίηση της αντισεισμικής θωράκισης και προστασίας της χώρας. Επιχείρημα που προβάλλουν οι κυβερνήσεις του δικομματισμού αλλά και οι αιρετοί εκπρόσωποί τους στην Αυτοδιοίκηση, όπως, π.χ., ο νομάρχης Θεσσαλονίκης, Π. Ψωμιάδης.

Οπως είπε ο Κ. Αβραμόπουλος, ακόμη και μέσα στο σημερινό πλαίσιο διαχείρισης υπάρχουν χρήματα, και ανέφερε συγκεκριμένα:

1ο. Ως ζωτικής σημασίας έργο υποδομής, οι πόροι από την Ευρωπαϊκή Ενωση, τους οποίους έχει πληρώσει πολλαπλάσια ο λαός μας, θα έπρεπε να κατευθυνθούν σ' ένα σημαντικό τους ποσοστό σε αυτό.

2ο. Κάθε χρόνο δαπανώνται 450 εκατ. ευρώ (150 δισ. δρχ.) για την όποια, περιορισμένη κι αυτή, αποκατάσταση των ζημιών από τους σεισμούς. Μόνο για το σεισμό της Αθήνας μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί πάνω από 1.200 εκατ. ευρώ (400 δισ. δρχ.). Η δαπάνη αυτή αντιστοιχεί μόνο σε αποκατάσταση των βλαβών σε κτίρια και σε παροχή άμεσης μικρής βοήθειας στους πληγέντες, και δεν περιλαμβάνει το πολλαπλάσιο κόστος που προκύπτει από τις έμμεσες συνέπειες (όπως η διακοπή της λειτουργίας των μικρών επιχειρήσεων, η ανεργία, οι μακροχρόνιες κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις). Και ένα μόνο μέρος αυτών να είχε διατεθεί έγκαιρα και οργανωμένα για την αντισεισμική προστασία, η επένδυση αυτή θα είχε αποσβεστεί, επειδή οι συνέπειες σε ζωές και καταστροφές θα είχαν δραστικά περιοριστεί.

3ο. Θα μπορούσαμε να χρηματοδοτήσουμε μέσω του Κρατικού Προϋπολογισμού, όχι με μείωση των κοινωνικών δαπανών, αλλά των στρατιωτικών δαπανών που δεν κατευθύνονται για την καλώς εννοούμενη άμυνα της χώρας, αλλά για να ικανοποιήσουν τις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις του ΝΑΤΟ.

4ο. Υπάρχουν τεράστια ποσά (υπολογίζονται σε πάνω από 1.800 εκατ. ευρώ) από την ανταλλάξιμη περιουσία των προσφύγων του 1922, και θα μπορούσε μέρος τους να κατευθυνθεί στην αποκατάσταση και ανάπλαση των προσφυγικών περιοχών, όπου απαιτείται.

5ο. Το κράτος αυθαίρετα παρακρατεί, από το 1990 μέχρι σήμερα, από την ΤΑ, σε σημερινές τιμές, πάνω από 9 δισ. ευρώ. Θα έπρεπε να αποδοθούν για να καλύψουν βασικές ανάγκες πολεοδομικής ανασυγκρότησης των πόλεων, την απόκτηση ελεύθερων χώρων, κλπ.

Σημαντικές κοινωνικοοικονομικές πτυχές

Ο Κ. Αβραμόπουλος ξεκαθάρισε ότι για το ΚΚΕ η αντισεισμική προστασία και θωράκιση της χώρας δεν είναι απλά μια τεχνοκρατική διαδικασία, που να απαιτεί μόνο μια επιστημονική, ερευνητική και τεχνική προσέγγιση, αλλά έχει σημαντικές κοινωνικοοικονομικές πτυχές οι οποίες συνδέονται με τις αιτίες που γεννούν την ευπάθεια του δομημένου, κοινωνικού και οικονομικού περιβάλλοντος.

«Οι πτυχές αυτές είναι συνυφασμένες με τις καπιταλιστικές διαδικασίες παραγωγής του δομημένου περιβάλλοντος, δηλαδή των κτιρίων και των έργων υποδομής, των πόλεων και των οικισμών. Βασίζεται στην εμπορευματοποίηση της γης και στην κερδοσκοπία πάνω σε αυτήν και οδηγεί σε άναρχη δόμηση, μεγάλες οικιστικές πυκνότητες, εντατική χρήση της γης, στην έλλειψη προγραμμάτων λαϊκής στέγης.

Για την αντιμετώπιση των αιτίων, επομένως, απαιτείται μια τελείως διαφορετική κοινωνικοπολιτική αντίληψη για τη διαχείριση της γης, τη ρύθμιση του χώρου, την ανάπτυξη της κοινωνικής κατοικίας και των κατασκευών».

Απαιτείται ολοκληρωμένο σχέδιο

Ξεκαθάρισε ότι το ΚΚΕ απαιτεί τη θεσμοθέτηση επικαιροποιημένου, ολοκληρωμένου, αξιόπιστου και εφαρμόσιμου σχεδίου αντιμετώπισης του φαινομένου σε όλη τη χώρα, ανά περιφέρεια και νομό.

Απαιτεί και διεκδικεί την οργάνωση της ζωής, των κτιρίων, της πόλης μας, της παραγωγικής διαδικασίας, τη λήψη όλων των απαιτούμενων μέτρων, ώστε το φαινόμενο να έχει τις μικρότερες δυνατές συνέπειες.

Οπως είπε, η προστασία της κοινωνικής και οικονομικής ζωής του τόπου, η προστασία της ζωής των κατοίκων, πέρα από το κοινωνικό περιεχόμενο που έχει, αποτελεί ένα τεράστιο ανταποδοτικό έργο και με την οικονομική έννοια του όρου.

Απαιτείται απόρριψη των σημερινών πρακτικών, αφού οι νομοθεσίες, κανονισμοί, ρυθμίσεις έχουν νόημα και προοπτική μόνο εάν συνοδεύονται με μέτρα κοινωνικής πολιτικής στο πλαίσιο μιας άλλης κοινωνικοπολιτικής αντίληψης.

Σύγκρουση με την αντιλαϊκή πολιτική

«Γνωρίζουμε - τόνισε - ότι αυτό βρίσκεται σε αντίθεση με την εφαρμοζόμενη πολιτική και με τις γενικότερες κατευθύνσεις για την αγορά γης και στέγης που με την ενεργό συμμετοχή της χώρας μας αποφασίζονται στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Γίνεται φανερό ότι δίχως σύγκρουση με την αντιλαϊκή πολιτική και τα οικονομικά της στηρίγματα, η ανθρώπινη υπόσταση της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων θα διακυβεύεται καθημερινά, θα συντρίβεται και θα πετιέται στις χωματερές της "ελεύθερης αγοράς".

Σ' αυτή την κατεύθυνση θα δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις συμβάλλοντας στην πολιτικοποίηση του αγώνα της εργατικής τάξης και των συμμάχων της για ριζικές αλλαγές στο επίπεδο της εξουσίας και της οικονομίας. Γιατί η αντισεισμική θωράκιση, όπως και άλλα προβλήματα ανάσας για το λαό, αναδεικνύουν ότι χρειάζεται κεντρικός σχεδιασμός για την επίλυσή τους στη βάση της κοινωνικής ιδιοκτησίας του κοινωνικού πλούτου και της εργατικής συμμετοχής και του ελέγχου».


ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΖΑΧΟΣ
Μεσοπρόθεσμα μέτρα προστασίας

Motion Team

O Βασίλης Παπαζάχος, ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, παρουσιάζοντας τα «όπλα» που έχουμε στα χέρια μας για να αντιμετωπίσουμε και να μειώσουμε στο ελάχιστο τις συνέπειες των σεισμικών φαινομένων, ανέφερε ότι γνωρίζουμε καταρχήν χωρικά πώς κατανέμονται οι σεισμοί και σήμερα έχουμε τη δυνατότητα να ορίσουμε στο βάθος 5ετίας πιθανές περιοχές εκδήλωσης σεισμικού φαινομένου, με βάση την προσέγγιση της χρονικώς εξαρτώμενης σεισμικότητας.

Διευκρίνισε ότι «η επιστημονική γνώση, η κατανόηση της φύσης δεν είναι σε τέτοιο επίπεδο, ώστε να μπορούμε να προβλέψουμε την εκδήλωση σεισμών με ακρίβεια της τάξης ημερών, ή και μήνα».

Πρόσθεσε όμως ότι «μπορούμε να πούμε στην επόμενη 5ετία ποιες είναι οι περιοχές (2 - 3 νομοί) όπου μπορεί η κυβέρνηση να εστιάσει τα μέτρα ετοιμότητας με υψηλή πιθανότητα εκδήλωσης σεισμών. Ετσι ώστε να εστιάσει και να ιεραρχήσει την εκτέλεση των μέτρων».

«Αν θέλουμε να προστατεύσουμε την πόλη μας δεν πρέπει να περιμένουμε να μας πει ο σεισμολόγος πότε θα γίνει σεισμός. Θα πρέπει το ελληνικό κράτος να ξεκινήσει διαδικασία μεσοπρόθεσμων μέτρων με εντατικό τρόπο. Να ληφθεί υπόψη η γνώμη των σεισμολόγων που θα πουν ποιες είναι οι περιοχές που έχουν υψηλότερη πιθανότητα την επόμενη 5ετία, οι υποδείξεις των μηχανικών κ.λπ.

Είναι σαφές - σημείωσε - ότι η καινούργια σεισμολογική γνώση μπορεί να συμβάλει πάρα πολύ στην αντισεισμική προστασία».

Κάνοντας κριτική στον υπάρχοντα αντισεισμικό κανονισμό ανέφερε ότι είναι ξεπερασμένος και παρουσίασε στοιχεία ερευνών, τα οποία ανέδειξαν ότι με βάση την εφαρμογή του κλασικού μοντέλου οι πιθανότητες εκδήλωσης των 10 τελευταίων σεισμών που έγιναν στη χώρα μας επαληθεύτηκαν μόλις κατά 2% - 3%. Ενώ εφαρμόζοντας τη μέθοδο της χρονικώς εξαρτώμενης σεισμικότητας, η πιθανότητα αυτή αυξανόταν στο 80%. Ενισχύοντας την κριτική του, πρόσθεσε: «Τα τελευταία 50 χρόνια θα περίμενε κανείς σεισμούς κυρίως στα Ιόνια νησιά. Ετσι λέει ο αντισεισμικός κανονισμός. Καταστροφικοί σεισμοί όμως δεν έγιναν στα Ιόνια νησιά. Εγιναν στη Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα, στην Κοζάνη».


ΚΟΣΜΑΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ
Με «βήματα χελώνας» οι προσεισμικοί έλεγχοι

Motion Team

«Οφείλουμε να παίρνουμε μέτρα πολιτικής προστασίας και ειδικότερα αναβάθμισης των υφισταμένων κτιρίων, για να ελαχιστοποιήσουμε τις συνέπειες σε ζημιές και σε ζωές», σημείωσε ο Κοσμάς Στυλιανίδης.

Κατά προτεραιότητα, θα πρέπει να επικεντρώσουμε την προσοχή μας, τόνισε, σε κτίρια τα οποία υπέστησαν το σεισμό του '78 με κάποιες βλάβες και τα οποία από τότε αμελήθηκε να επισκευαστούν και να ενισχυθούν, ενώ μια δεύτερη κατηγορία κτιρίων που θα πρέπει να προηγούνται στη διαδικασία εκτίμησης της ενδεχόμενης αναβάθμισης είναι τα νοσοκομεία, τα σχολεία, τα δημόσια και κοινωφελή κτίρια.

Ο Κ. Στυλιανίδης αναφέρθηκε στην πορεία εκτέλεσης προσεισμικών ελέγχων που έχουν ξεκινήσει από το 2001. Οπως είπε, οι φάσεις του προσεισμικού ελέγχου είναι: Πρώτη Φάση: Ταχύς οπτικός έλεγχος. Δεύτερη Φάση: Προσεγγιστική αποτίμηση της σεισμικής ικανότητας. Τρίτη Φάση: Μελέτη αποκατάστασης.

«Ως σήμερα στην Ελλάδα έχουν γίνει οι οπτικοί πρωτοβάθμιοι έλεγχοι για την κατάταξη», δηλαδή η πρώτη φάση του ταχέως οπτικού ελέγχου.

Το πρόγραμμα προσεισμικού ελέγχου του ΟΑΣΠ που άρχισε το 2001 προέβλεπε να ελεγχθούν (ταχύ οπτικό έλεγχο) πανελλαδικά 80.000 κτίρια δημόσιας και κοινωφελούς χρήσης. Μέχρι σήμερα έχουν ελεγχθεί 5.000 κτίρια.

Το αντίστοιχο πρόγραμμα του ΟΣΚ άρχισε το 2004 και συνεχίζεται. Η πρώτη φάση αναφέρεται στον πρωτοβάθμιο ταχύ οπτικό έλεγχο όλων των προ του 1959 μονάδων (περίπου 5.000) και ολοκληρώνεται τώρα με τους 11 τελευταίους νομούς της χώρας. Θα ακολουθήσει ο πρωτοβάθμιος ταχύς οπτικός έλεγχος των μονάδων μεταξύ 1959-1985. Παράλληλα, αποφασίστηκε η επιλεκτική επέμβαση σε ορισμένα σχολεία που εμφανώς είχαν ανάγκη και ήδη εκτελείται διαβαθμισμένο πρόγραμμα επέμβασης σε 250 περίπου μονάδες σε όλη την Ελλάδα (από απλή αντικατάσταση επιχρισμάτων μέχρι σοβαρές ενισχύσεις, ακόμη και αντικαταστάσεις μονάδων).

Το σχετικό πρόγραμμα του υπουργείου Υγείας άρχισε το 2006 και συνεχίζεται. Στόχος να ελεγχθούν 22 νοσοκομεία της χώρας (13 Αττική, 3 Θεσσαλονίκη, από 1 σε Πάτρα, Φλώρινα, Κομοτηνή, Ληξούρι, Μυτιλήνη, Ηράκλειο).


ΚΥΡΙΑΖΗΣ ΠΙΤΙΛΑΚΗΣ
Μεγαλύτερο το κόστος αποκατάστασης από αυτό της πρόληψης

Motion Team

Η Θεσσαλονίκη είναι μια από τις καλύτερα μελετημένες πόλεις της Ευρώπης και παγκόσμια, όπως είπε ο Κυριαζής Πιτιλάκης, σημειώνοντας ότι αυτό αποτελεί πολύτιμο εργαλείο στα χέρια της πολιτείας ώστε να σχεδιάσει την αντισεισμική προστασία και θωράκισή της, προκειμένου να μειώσουμε στο ελάχιστο τις συνέπειες από την εκδήλωση ενός μεγάλου σεισμού.

Οπως είπε, «η εκτίμησή μας είναι ότι ο σεισμός του 1978 δεν ήταν ένας πολύ αντιπροσωπευτικός ισχυρός σεισμός. Ενδεχομένως είτε εμείς είτε τα παιδιά μας, αλλά τέλος πάντων η πόλη, να ζήσει ένα σεισμό κατά πάσα πιθανότητα ισχυρότερο του 1978».

Με βάση το σεισμικό σενάριο για έναν σεισμό σχεδιασμού 475 χρόνων όπως προβλέπει ο κανονισμός, οι επιστήμονες εκτιμούν ότι οι ζημιές και οι καταρρεύσεις θα επικεντρωθούν περισσότερο στις περιοχές προς την Τούμπα και το Κέντρο της πόλης. Ο μεγάλος άγνωστος μελετητικά παραμένουν οι περιοχές εκτός σχεδίου πόλης και αυθαίρετης δόμησης.

Με βάση το παραπάνω σεισμικό σενάριο, από έναν σεισμό μεγάλου μεγέθους στη Θεσσαλονίκη, το 10% των κτιρίων θα καταρρεύσουν ή θα πάθουν ανεπανόρθωτες ζημιές, το 42% θα κατηγοριοποιηθούν σαν «κίτρινα» (σ.σ. επισκευάσιμα) και το 48% ως «πράσινα», δηλαδή θα συμπεριφερθούν καλά.

Εχει εκτιμηθεί επίσης ποιοι δρόμοι θα μείνουν ανοιχτοί και ποιοι οφείλουν να μείνουν ανοιχτοί, αντίστοιχα για τα στρατηγικά κτίρια (διαχείρισης του σεισμικού κινδύνου), νοσοκομεία κλπ. Με βάση αυτό το σενάριο θεωρείται κρίσιμο να ενισχυθούν οι γέφυρες στο οδικό δίκτυο που οδηγούν προς την Εδεσσα, προς το αεροδρόμιο, προς την εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Αθηνών. Οι ζημιές που θα εκδηλωθούν στο δίκτυο ύδρευσης συγκεντρώνονται στην παραλιακή ζώνη, στο δίκτυο αποχέτευσης, στα αντλιοστάσια και κυρίως στα σημεία εξόδου των αγωγών προς τον Βιολογικό καθαρισμό. Βλάβες αναμένονται και στο Λιμάνι κυρίως στις παλιές προβλήτες.

Αν το κράτος αναλάβει και θέσει σε εφαρμογή μέτρα αποκατάστασης και βελτίωσης της υφιστάμενης κατάστασης, τα ποσοστά καταρρεύσεων και βλαβών θα μειωθούν σημαντικά. Σε κάθε περίπτωση πάντως, ο Κ. Πιτιλάκης, σημείωσε ότι το κόστος θα είναι μικρότερο από αυτό που θα κληθούμε να καταβάλουμε για την αποκατάσταση των καταστροφών μετά από τον σεισμό αν αφήσουμε την κατάσταση όπως έχει σήμερα. Αντίθετα, ξεκαθάρισε, ότι ο σχεδιασμός και η εκτέλεση έργων αποκατάστασης θα συμβάλλουν και στην προστασία της πόλης και του λαού της αλλά και στην ανάπτυξη, στη δημιουργία θέσεων εργασίας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ