ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 3 Απρίλη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ»
Με τη δύναμη της γνώσης

Εγκαίνια χτες του ανανεωμένου βιβλιοπωλείου

Η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, στα εγκαίνια του βιβλιοπωλείου της «Σύγχρονης Εποχής»
Η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, στα εγκαίνια του βιβλιοπωλείου της «Σύγχρονης Εποχής»
Ηταν μια ζεστή, παρά τη βροχή, βραδιά, η χτεσινή των εγκαινίων του ανακαινισμένου βιβλιοπωλείου της «Σύγχρονης Εποχής». Από νωρίς κατακλύστηκε από κόσμο, που θαύμαζε τον καινούριο χώρο και έδινε συγχαρητήρια και ευχές στους υπεύθυνους, περιδιάβαινε τους πάγκους και τις προθήκες των βιβλίων, ξεφύλλιζε και ζήταγε συμβουλές από το προσωπικό και, βέβαια, αγόραζε. Ηταν επίσης μία μικρή αλλά ουσιαστική έναρξη νέας εποχής για το βιβλιοπωλείο.

Στο σύντομο χαιρετισμό του ο Τάσος Δημητρούκας, υπεύθυνος του βιβλιοπωλείου, καλωσόρισε τον κόσμο σημειώνοντας: «Αισθανόμαστε την ίδια χαρά μ' εσάς για τον καινούριο χώρο. Η προσπάθειά μας θα συνεχιστεί για το καλό και προοδευτικό βιβλίο, γιατί η γνώση είναι δύναμη». Με αφορμή και την Παγκόσμια Μέρα Παιδικού Βιβλίου, που γιορταζόταν χτες, κάλεσε τον κόσμο να γνωρίσει και τη γωνιά παιδικού βιβλίου του βιβλιοπωλείου.

Επικεφαλής της αντιπροσωπείας του ΚΚΕ ήταν η ΓΓ της ΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, η οποία μετά τη γνωριμία της με τον καινούριο χώρο δήλωσε: «Νομίζω ότι ήρθε στην ώρα του, να διαμορφωθεί ένας καινούριος χώρος του βιβλιοπωλείου, ο οποίος έχει όλο τον πλούτο της βιβλιοθήκης που είχε και πριν, αλλά είναι ανανεωμένος. Πραγματικά εδώ χορταίνεις να βλέπεις τα βιβλία γιατί τώρα εκτίθενται καλύτερα, ενώ έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ο χώρος για το διάβασμα και για τις συζητήσεις. Νομίζω ότι το βιβλιοπωλείο έγινε πιο οικείο, πιο φιλικό, πιο οικογενειακό. Και είμαι βέβαιη ότι αυτοί που μπορούν να χορτάσουν ακόμα περισσότερο αυτό το χώρο είναι οι νέοι και οι νέες. Χωρίς να θέλω να υποτιμήσω τα άλλα βιβλιοπωλεία, πρέπει να πω πως εδώ είναι συγκεντρωμένο ό,τι πιο αληθινό, ό,τι πιο επιστημονικό υπάρχει».

Στη συνέχεια η Αλ. Παπαρήγα τόνισε τη σημασία του παιδικού βιβλίου «γιατί δυστυχώς οι παιδικές εκπομπές, που βλέπουμε στα ΜΜΕ και το παιδικό βιβλίο που κυκλοφορεί, αναπαράγουν ό,τι χειρότερο και αντιπαιδαγωγικό υπάρχει σε μεγάλο βαθμό - δε λέω σε καθολικό - έτσι που καμιά φορά λες καλύτερα τα παιδιά να μη βλέπουν και να μη διαβάζουν παιδικά βιβλία αλλά να διαβάζουν βιβλία για μεγάλους. Εδώ θα υπάρξει πλήρης ικανοποίηση για όλα τα γούστα και όλα τα ενδιαφέροντα».

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Στα «νύχια» των χορηγών

Η συνειδητή κρατική υποχρηματοδότηση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας στρώνει το δρόμο στους ιδιώτες

Στα έργα προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς «χώνεται» το κεφάλαιο, με κίνδυνο να εμπορευματοποιηθούν και να ιδιωτικοποιηθούν.

Ο νόμος της ΝΔ περί «πολιτιστικής χορηγίας», που ψήφισε και το ΠΑΣΟΚ, με την ουσιαστική συμφωνία του ΣΥΡΙΖΑ, είναι πλέον «πύλη εισόδου» του κεφαλαίου στην πολιτιστική κληρονομιά. Τα επικίνδυνα αποτελέσματά του φαίνονται: Προχτές, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αποδέχτηκε, ομοφώνως, τη «χορηγία» της εταιρείας του καζίνο Λουτρακίου, η οποία θα δώσει 125.000 ευρώ για εκπόνηση μελετών και διεξαγωγή αρχαιολογικού συνεδρίου.

Συγκεκριμένα, οι μελέτες αφορούν στα εξής: Προστασία, αποκατάσταση, ανάδειξη του θεάτρου της αρχαίας Σικυώνας και ενοποίηση των αρχαιολογικών της χώρων. Ανάδειξη του Αρχαιολογικού Μουσείου της αρχαίας Φενεού. Ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της αρχαίας Στυμφάλου. Συνέδριο για την ιστορία της Αρχαίας Κορινθίας! Ομως, όπως ειπώθηκε στο ΚΑΣ, το καζίνο δεν εμπλέκεται «μόνο» στη χρηματοδότηση μελετών, αλλά και στις ανασκαφές στη Νεμέα και σε άλλες χρηματοδοτήσεις για την Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Ποια θα είναι η συνέχεια; Ο διευθυντής του Βυζαντινού Μουσείου, Δ. Κωνστάντιος, σημείωσε (παρότι ψήφισε θετικά, επειδή η «χορηγία» αφορούσε «μόνο» σε μελέτες) ότι «πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί», όταν μελλοντικά θα έρχονται αιτήσεις «χορηγίας» για ανασκαφές, αναστηλώσεις, συντηρήσεις μεγάλων αρχαιολογικών καταλοίπων, διότι αυτά είναι, εκ του Συντάγματος, υποχρέωση του κράτους. «Δεν είναι απλό πράγμα να επεμβαίνουν οι "χορηγοί" στο ανασκαφικό έργο». Η ρητορική ερώτηση του γγ του ΥΠΠΟ, Θ. Δραβίλλα, «τι θα γίνει» αν συμβεί αυτό, φανερώνει την κυβερνητική απόφαση να εφαρμόσει, ανενδοίαστα, την αντιδραστική πολιτική της ΕΕ στον πολιτισμό. Αλλωστε, ο Δ. Κωνστάντιος σημείωσε ότι αναζητά «χορηγίες» για το Βυζαντινό Μουσείο, αφού οι κρατικές πιστώσεις συνεχώς μειώνονται.

Το χειρότερο είναι ότι τα μουσεία έφτασαν στο σημείο να θεωρούν «ζωτικό» ποσό τα 1.000 και 500 ευρώ. «Σημαντικά» χαρακτήρισε ακόμα και αυτά τα ποσά μέλος του ΚΑΣ για το Μουσείο Θεσσαλονίκης, καθώς «δυσκολεύονται να τα βρουν», γιατί εμπλέκονται στη γραφειοκρατία του νέου νόμου. Δηλαδή, το κράτος κάνει και στην πολιτιστική κληρονομιά ό,τι κάνει γενικότερα: Απαξιώνει το δημόσιο τομέα και τον «ρίχνει» στη ζητιανιά.

Και η Ακρόπολη στη «Μονόπολι»...

Αυτή η βαθιά αντιδραστική αντίληψη κυριάρχησε και στην απόφαση του ΚΑΣ να δοθεί άδεια στον πολυεθνικό κολοσσό κατασκευής παιχνιδιών «HASBRO» για να χρησιμοποιήσει αρχαιολογικές εικόνες στη νέα έκδοση του γνωστού παιχνιδιού «Μονόπολι»! Μάλιστα, το ΚΑΣ πρότεινε στην εταιρεία να χρησιμοποιήσει αεροφωτογραφία της Ακρόπολης ή εικόνα κλασικού αθηναϊκού τετράδραχμου! Το «επιχείρημα»; Η ...«διαφήμιση» της χώρας! Το αντίτιμο; 7.500 ευρώ ως τέλη χρήσης...

Τρία μέλη του ΚΑΣ μειοψήφησαν, σημειώνοντας το αυτονόητο: Η Ακρόπολη μπαίνει στο παιχνίδι αγοραπωλησίας...

Κηδεύτηκε χθες ο Ντασσέν

Το σημαντικό δημιουργό και αγωνιστή αποχαιρέτησαν ομότεχνοί του και εκπρόσωποι της πολιτικής ζωής

Αποψη της κηδείας του Ζυλ Ντασσέν

Eurokinissi

Αποψη της κηδείας του Ζυλ Ντασσέν
Η γη της Ελλάδας σκέπασε τον Ζυλ Ντασσέν. Στο στερνό του «δρόμο», χτες, τον συνόδεψαν οι κόρες, τα εγγόνια κι άλλοι οικείοι, φίλοι, καλλιτέχνες, εκπρόσωποι του πολιτικού κόσμου κ.ά. Η κηδεία του έγινε στον εβραϊκό τομέα του Νεκροταφείου Νίκαιας. Στη σεμνή τελετή τον αποχαιρέτησαν μια κόρη του, εκπρόσωπος της Ισραηλινής Κοινότητας Αθήνας, ο Σπύρος Μερκούρης και η Κάτια Δανδουλάκη.

Από μέρους του ΚΚΕ, παραβρέθηκαν (στην κηδεία και στην ταφή του στο Α' νεκροταφείο) ο Αντ. Σκυλλάκος, μέλος της ΚΕ και ο Στρ. Κόρακας. Μεταξύ άλλων, στεφάνια έστειλαν: η ΚΕ του ΚΚΕ, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο πρωθυπουργός, ο υπουργός Πολιτισμού, το ΣΕΗ, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και άλλοι.

«Εζησες τη σκληρή πλευρά της ζωής», είπε ο Σπ. Μερκούρης. «Δε λύγισες, δεν ηττήθηκες ποτέ. Είχες αφάνταστο κουράγιο». «Από το έργο της ζωής σου δε θα άλλαζες τίποτα, γιατί τα είχε όλα, κυρίως αγάπη. Είχες τα παιδιά σου, την Μελίνα, την Ελλάδα. Κι εμείς, όλοι, είχαμε εσένα. Σ' ευχαριστούμε, σ' ευγνωμονούμε», τόνισε μεταξύ άλλων η Κάτια Δανδουλάκη.

Μετά το νεκροταφείο Νίκαιας, η σορός του μεγάλου σκηνοθέτη τάφηκε δίπλα στην αγαπημένη του Μελίνα Μερκούρη, στο Α΄ νεκροταφείο, όπου τον αποχαιρέτησαν και άλλοι επώνυμοι και ανώνυμοι. Απέραντη θλίψη για το θάνατό του εξέφραζε η σιωπή, που κάποτε είναι ισχυρότερη των λόγων. Η σιωπή «είπε» το μεγάλο «αντίο», όπως και τα δάκρυα οικείων του, όπως της ηλικιωμένης κυρίας Αγγελικής, που επί δεκαετίες, όχι σαν εργαζόμενη, αλλά σαν αδελφή, στάθηκε δίπλα στο ζευγάρι, στις χαρές, στις λύπες, στην αρρώστια και το θάνατο.

  • Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών με ανακοίνωσή της εξέφρασε τη θλίψη της για το θάνατο του επίτιμου μέλους της, Ζυλ Ντασσέν, χαρακτηρίζοντάς τον, μεταξύ άλλων, «ζωντανό παράδειγμα ήθους και ευγένειας», που «δίδαξε ότι ο άνθρωπος της τέχνης για να είναι χρήσιμος και να δημιουργεί», πρέπει να αποτελεί παράδειγμα «χωρίς να φοβάται κανένα τίμημα», ότι «τον κόσμο δεν αρκεί να τον ερμηνεύεις αλλά πρέπει και να τον αλλάζεις», ότι «γίνεσαι ευτυχισμένος όταν προσφέρεις ανιδιοτελώς τις γνώσεις και το χρόνο σου». Να αναφέρουμε ότι το ΔΣ της ΕΕΣ, ομόφωνα, αποφάσισε να καθιερώσει βραβείο «Ζυλ Ντασσέν» για νέους σκηνοθέτες. Επίσης, συλλυπητήρια ανακοίνωση για το θάνατο του Ζυλ Ντασσέν εξέδωσε και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.
Το «επιχείρημα»!

«Εκπληκτικό» το «επιχείρημα» του μέλους του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, καθηγητή, Μ. Κορρέ, υπέρ της «πολιτιστικής χορηγίας». Ανέφερε αρκετά παραδείγματα από την αρχαιότητα μέχρι την Αναγέννηση, για να πει, ουσιαστικά, ότι δε θα υπήρχε Ακρόπολη και Μικελάντζελο χωρίς τους «χορηγούς»! Πώς δε σκέφτηκε η κυβέρνηση να συμβουλευτεί τον καθηγητή και αναστηλωτή του Παρθενώνα στο Ασφαλιστικό, για να μεταφέρει τις αρχαίες εργασιακές σχέσεις στη σημερινή εποχή; Αν και, εδώ που τα λέμε, τον πρόλαβαν...

«Πόσο σ' αγαπώ... »

Η παράσταση «Πόσο σ' αγαπώ επιθεώρηση» του Σταμάτη Κραουνάκη και της «Σπείρα Σπείρα» συνεχίζει θριαμβευτικά στην «Αθηναΐδα» (Καστοριάς 34-36, Βοτανικός, τηλ. 210 3480000), μέχρι την Κυριακή των Βαΐων. Πάνω από 10.000 θεατές παρακολούθησαν αυτό το μουσικο-θεατρικό παζλ, με στιγμιότυπα της σύγχρονης ζωής, δοσμένα με χιούμορ, ανεξάντλητο ρυθμό, καυστικό λόγο και τραγούδια. Με τον συνθέτη, τον καλύτερο εαυτό τους δίνουν οι: Αργυρώ Καπαρού, Ελεάννα Καραντίνου, Ρούλη Καρασιλιώτη, Δάφνη Λέμπερου, Βασίλης Μοσχονάς, Χρήστος Μουστάκας, Γιώργος Νανούρης, Πωλίνα, Γιώργος Στιβανάκης, Παρθένα Χοροζίδου.

  • Σημειώσουμε ότι έγινε χρυσό το cd «Πόσο σ' αγαπώ» του Σταμάτη Κραουνάκη, όπου ο συνθέτης ερμηνεύει παλιά και καινούρια τραγούδια του, μεταξύ των οποίων η διασκευή των Εμιγκρέ στο «Κόκκινα Γυαλιά», τα «Διαμάντια και μπλουζ», «Τι παίζει τώρα», «Πάτωμα» κ.ά.

Θεατρικά κοστούμια και εικαστικά έργα εμπνευσμένα από το θέατρο περιλαμβάνει η έκθεση «Τέχνη στην Τέχνη. Ηθοποιοί - Ζωγράφοι», που φιλοξενείται έως 8/5 στο Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων «Μελίνα» (Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης, Θησείο). Συμμετέχουν 42 εικαστικοί καλλιτέχνες και παρουσιάζονται 39 κοστούμια που φόρεσαν Ελληνες ηθοποιοί, σχεδιασμένα από σπουδαίους ενδυματολόγους μας.

Από τις 10-13/4 (9.30 μ.μ.) στο θέατρο «Δίπυλο» (Καλογήρου Σαμουήλ 2, πλ. Κουμουνδούρου), θα πραγματοποιηθεί το «Arc for Dance», στο οποίο συμμετέχουν οι χορογράφοι: Γιάννης Καρούνης, Αθανασία Κανελλοπούλου και Jozsef Csaba Hajzer.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ