ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 26 Ιούνη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΠΕΡΓΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Μαζική συμμετοχή

Μαζικά ξανααπάντησαν στον κυβερνητικό αυταρχισμό οι εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟ, συμμετέχοντας στη χτεσινή 24ωρη απεργία, παρότι για δεύτερη φορά κηρύχτηκε «παράνομη και καταχρηστική».

Στην απεργιακή συγκέντρωση στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο παραβρέθηκε η βουλευτής του ΚΚΕ Εύα Μελά, εκφράζοντας τη συμπαράσταση του Κόμματος στον αγώνα των εργαζομένων του ΥΠΠΟ ενάντια στην εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και την προωθούμενη ιδιωτικοποίηση του Πολιτισμού. Να σημειωθεί ότι μαζί με το Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων και τον Ενιαίο Σύλλογο Αττικής - Στερεάς του ΥΠΠΟ, στην απεργία και συγκέντρωση συμμετείχε και το σωματείο των εκτάκτων.

Οι εργαζόμενοι στη Θεσσαλονίκη συγκεντρώθηκαν στο εκεί Αρχαιολογικό Μουσείο. Ιδιαίτερα θετική ήταν η απεργιακή συμμετοχή και σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα. Οι απεργοί κατήγγειλαν ότι η κατάσταση στην Αρχαιολογική Υπηρεσία έφτασε στο απροχώρητο, εξαιτίας της πολιτικής των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Εκφράσανε την αντίθεσή τους στην κυβερνητική πρόθεση να ιδιωτικοποιήσει το νέο Μουσείο Ακρόπολης και τα άλλα μουσεία κατ' επέκταση. Διαμαρτυρήθηκαν για την οικονομική δυσπραγία της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και τις άθλιες αποδοχές των αρχαιολόγων. Τέλος, κατήγγειλαν τις προσπάθειες του ΥΠΠΟ να τρομοκρατήσει τους απεργούς αρχαιολόγους. Προσπάθεια που έγινε κατά την απεργία της προηγούμενης εβδομάδας, αλλά που αυτή τη φορά φαίνεται πως το ΥΠΠΟ «μαζεύτηκε» μπροστά στην αγωνιστική αποφασιστικότητα των εργαζομένων.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ «ECOFILMS»
Ενδιαφέρουσα έναρξη

Του συνεργάτη μας Γιάννη Φραγκούλη

«Υπόσχεση στους νεκρούς: το ταξίδι της εξορίας του Αριελ Ντόρφμαν»
«Υπόσχεση στους νεκρούς: το ταξίδι της εξορίας του Αριελ Ντόρφμαν»
Ξεκίνησε χτες στη Ρόδο το διεθνές φεστιβάλ «Ecofilms», το οποίο λήγει την Κυριακή. Για έξι μέρες οι κινηματογραφόφιλοι της Ρόδου θα δουν ταινίες, μεγάλου, μικρού και μεσαίου μήκους, που αφορούν στο περιβάλλον.

Η μικρού μήκους ταινία «Ο φύλακας του νερού», του Βάλεντ Αλ Σεχί (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) ήταν έκπληξη. Εδωσε μια σπάνια ευκαιρία να δούμε ταινία από αυτή τη χώρα. Ο σκηνοθέτης αλληγορεί για τη μεγάλη έλλειψη νερού, που βιώνουν οι κάτοικοι αυτών των κρατών. Αυτή η ταινία, μαζί με την «Υπόσχεση στους νεκρούς: το ταξίδι της εξορίας του Αριελ Ντόρφμαν», του Πίτερ Ρέιμοντ, από τον Καναδά, άνοιξαν το φεστιβάλ.

Η δεύτερη ταινία βιογραφεί τον Αριελ Ντόρφμαν, γεννημένου στην Αργεντινή, μεγαλωμένου στη Ν. Υόρκη, του οποίου η οικογένεια εξορίστηκε στη Χιλή. Ο Ντόρφμαν ήταν σύμβουλος για θέματα πολιτισμού του Σαλβαδόρ Αλιέντε, και ένας από τους λίγους που επέζησαν, από το στενό κύκλο του Προέδρου. Ετσι υπάρχει και κάποιος να διηγηθεί για το πώς ανατράπηκε ο δημοκρατικά εκλεγμένος Αλιέντε και για το μακέλεμα του αργεντινού λαού από την αμερικανοκίνητη χούντα. Ο Ντόρφμαν έγραψε (στα ισπανικά και αγγλικά) πολλά θεατρικά έργα και δοκίμια. Η ταινία βασίστηκε στην αυτοβιογραφία του, που αναφέρεται στην καταστολή της δημοκρατίας και στο φασιστικό καθεστώς.

Οι ταινίες συνεχίζονται, το πρόγραμμα δεν είναι ιδιαίτερα φορτωμένο. Οι προβολές γίνονται στο Δημοτικό Θέατρο και το θερινό κινηματογράφο «Ρόδον» (είσοδος δωρεάν). Φέτος, η τοπική κοινωνία, ειδικά η Κινηματογραφική Λέσχη Ρόδου έχει αγκαλιάσει το φεστιβάλ, δίνοντάς του μεγαλύτερη δύναμη. Με δυνατό πολιτικό λόγο ξεκίνησε και ίσως έτσι θα κλείσει, όπως διαφαίνεται από το πρόγραμμα.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Αντικρουόμενα συμφέροντα

Τα αντικρουόμενα συμφέροντα των σχετικών με την κινηματογραφική παραγωγή φορέων ήρθαν στην επιφάνεια, με αφορμή προσφυγή της εταιρείας διανομής - παραγωγής «ODEON» κατά του κριτικού κινηματογράφου του «Βήματος», Γ. Ζουμπουλάκη (από τον οποίο απαιτεί 250.000 ευρώ αποζημίωση), επειδή ο τελευταίος «τόλμησε» να κρίνει την κυρίαρχη αισθητική ορισμένων ελληνικών ταινιών.

Αφορμή ήταν η ταινία «Μόλις χώρισα». Η αγωγή έγινε στις αρχές του Ιούνη. Το κείμενο δημοσιεύτηκε στις 9/3. Στις 13/6 η Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου, σε ανακοίνωσή της σημείωνε: «Αντικείμενο των επιχειρήσεων του σινεμά είναι το επιχειρείν και των κριτικών η κριτική. Αυτό το αυτονόητο λησμονεί η ODEON, με την αγωγή της (...) επιστρέφοντας σε εποχές παρωχημένες και πρακτικές καταδικασμένες. Αυτονόητη, επομένως, και η αποδοκιμασία οποιασδήποτε προσπάθειας εναντίον της ελεύθερης γνώμης». Ζητούσε πάντως «αποκλιμάκωση της έντασης» και υποσχόταν «πρωτοβουλίες» για «να αντιμετωπιστούν πολύχρονες εκκρεμότητες».

Χτες, ο Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων (ΣΑΠΟΕ, μέλος του είναι η «ODEON»), σε ανακοίνωσή του θεωρεί ότι «το επίμαχο άρθρο ΔΕΝ ήταν κριτική ταινίας (...) αλλά υποτίμηση, αναφανδόν, του ελληνικού κινηματογράφου, των παραγωγών και διανομέων, που επενδύουν σ' αυτόν, αλλά και του κοινού, που με την αθρόα προσέλευσή του στις αίθουσες επιβεβαιώνει την ανάγκη για ελληνικό θέαμα που μιλάει τη γλώσσα του».

Ο ΣΑΠΟΕ, καλύπτοντας πλήρως την «ODEON», δικαιώνει ουσιαστικά μια «καραμπινάτη» προσπάθεια λογοκρισίας στη δημοσιογραφία, επειδή τολμά να κρίνει την κυρίαρχη, αντιδραστική τελικά, κινηματογραφική «κουλτούρα», επισημαίνοντας ότι αυτή υπηρετεί, τελικά, τον αποκλειστικό στόχο της κινηματογραφικής βιομηχανίας, το κέρδος.

«Εφυγε» η Λουκία Μαγγιώρου

Φτωχότερη έμεινε η εικαστική οικογένεια. Χτες το μεσημέρι έφυγε από κοντά μας, σε ηλικία 94 χρόνων, η ζωγράφος - χαράκτρια Λουκία Μαγγιώρου. Σύντροφος στη ζωή και τον αγώνα του χαράκτη Τάσου Αλεβίζου, υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου, της ομάδας «Στάθμη», αλλά και της Εταιρείας Εικαστικών Τεχνών «Α. Τάσος». Γεννημένη το 1914 στην Αθήνα, σπούδασε στην ΑΣΚΤ ζωγραφική και χαρακτική, κοντά στους Παρθένη και Κεφαλληνό.

Η Λ. Μαγγιώρου ήταν από τα ιδρυτικά μέλη του ΕΑΜ Καλλιτεχνών και κατά την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης χάραξε μαζί με άλλους αγωνιζόμενους καλλιτέχνες πολλές ξυλογραφίες που χρησιμοποιήθηκαν ως προπαγανδιστικό υλικό εναντίον των κατακτητών. Ακόμη, συμμετείχε στην έκδοση λευκωμάτων («Από τους αγώνες του ελληνικού λαού» εκδόσεις ΕΛΑΣ - ΕΑΜ, «Για τη χιλιάκριβη τη λευτεριά» κ.ά.), ενώ εικονογράφησε με ξυλογραφίες βιβλία (Μ. Καραγάτσης, Κ. Παράσχος, Κ. Μακρής). Από το 1950 ασχολήθηκε περισσότερο με τη ζωγραφική.

Η κηδεία της θα γίνει αύριο στις 11 το πρωί από το Α' Νεκροταφείο.

Διαχρονικά θεατρικά έργα
«Μασκαράτα»
«Μασκαράτα»
  • Δύο ενδιαφέρουσες παραστάσεις, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, παρουσιάζονται αυτές τις μέρες. Στην Πειραιώς 260 (έως 27/6) παρουσιάζεται σε πανελλήνια πρώτη η «Μασκαράτα» (1835) του Λέρμοντοφ, έργο απαγορευμένο από την τσαρική λογοκρισία, δράμα της ζήλιας και της αδυσώπητης σκιαγράφησης της ρωσικής αριστοκρατίας. Ο Στάθης Λιβαθινός υπογράφει τη σκηνοθεσία, με αξιόλογους συνεργάτες του. Μετάφραση Στρατής Πασχάλης. Μουσική Θεοδόσης Αμπαζής. Σκηνικά - κοστούμια Ελένη Μανωλοπούλου. Χορογραφίες Σεσίλ Μικρούτσικου. Ερμηνεύουν: Μαρία Ναυπλιώτου, Βασίλης Ανδρέου, Στέλιος Ιακωβίδης, Νίκος Καρδώνης κ.ά.
  • Με τον «ποιητή των θραυσμάτων του αιώνα» Χάινερ Μίλερ (1929-1995) ανοίγουν οι εκδηλώσεις της Μικρής Επιδαύρου (27,28/6). Το Ελληνικό Φεστιβάλ ανέθεσε στον Γερμανό σκηνοθέτη Ματίας Λάνγκχοφ, ο οποίος έχει βαθιά σχέση με το έργο του Χ. Μίλερ, να ανεβάσει τον «Φιλοκτήτη» του, με τρεις Ελληνες ηθοποιούς: Λευτέρης Βογιατζής, Χρήστος Λούλης, Μηνάς Χατζησάββας. Γραμμένο μεταξύ 1958-1964, το έργο - που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Μόναχο το 1968 -σηματοδοτεί τη στροφή του Γερμανού δραματουργού (μαθητή του Μπρεχτ, ο οποίος διατέλεσε και διευθυντής του «Μπερλίνερ Ανσάμπλ») από την πρώτη μεταμπρεχτική συγγραφική περίοδό του στη δραματουργική χρήση - «διάλογο» μεταξύ αρχαίου δράματος και σύγχρονων προβληματισμών.
ΘΕΑΤΡΟ ΛΥΚΑΒΗΤΤΟΥ
Επρεπε να ανοίξει μόνο για επισκευή

Παρέμβαση της «Συμπαράταξης για την Αθήνα» σε σχετική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αθήνας

Την απόφαση για αποσφράγιση του Θεάτρου Λυκαβηττού, παρότι δεν έχει διασφαλιστεί η ασφάλεια των θεατών των εκδηλώσεων, κατήγγειλε στο χτεσινό Δημοτικό Συμβούλιο Αθήνας ο Στέλιος Λάμπρου, επικεφαλής της «Συμπαράταξης για την Αθήνα».

Υπενθυμίζεται ότι, μετά από απόφαση της Δημαρχιακής Επιτροπής του Δήμου Αθήνας (11/6), αποφασίστηκε το σφράγισμα του θεάτρου, λόγω επικινδυνότητας. Η απόφαση υλοποιήθηκε λίγες μέρες αργότερα, συγκεκριμένα στις 19/6. Ακολούθησε «πόλεμος ανακοινώσεων» μεταξύ του Δήμου και του Ελληνικού Φεστιβάλ, με αποτέλεσμα η Δημαρχιακή Επιτροπή, με νέα απόφασή της, να αποφασίσει την επαναλειτουργία του θεάτρου, χωρίς να εξασφαλίζεται η ασφάλεια. Αυτή τη δεύτερη απόφαση ψήφισαν οι παρατάξεις ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, στην Επιτροπή, ενώ μειοψήφησε ο εκπρόσωπος της «Συμπαράταξης».

Οπως τόνισε ο Στ. Λάμπρου, «καταψηφίσαμε την επαναλειτουργία του θεάτρου, όχι γιατί είμαστε αντίθετοι στη διεξαγωγή πολιτιστικών ή όποιων άλλων εκδηλώσεων, αλλά διότι προτάσσουμε τη ζωή και την ασφάλεια των πολιτών». Χαρακτηριστικά τόνισε ότι το θέατρο δεν έπρεπε να ανοίξει, παρά μόνο για να γίνουν οι απαραίτητες επισκευές.

Στο χτεσινό συμβούλιο, ο δήμαρχος Αθήνας, Νικήτας Κακλαμάνης, ανήγγειλε την πρόθεση της δημοτικής αρχής να... διεκδικήσει τη διαχείριση του θεάτρου στο Λυκαβηττό.

Συνεχίζεται στο «Επί Κολωνώ» το Φεστιβάλ Θεάτρου που θα διαρκέσει μέχρι 19 Ιουλίου. Σήμερα η ομάδα «Κινούμενη Αμμος» παρουσιάζει το μονόπρακτο του Λουίτζι Πιραντέλο «Το καθήκον του γιατρού». Εναρξη παραστάσεων (10μμ). Είσοδος ελεύθερη.

  • Ο Μανώλης Μητσιάς και ο Λάμπρος Καρελάς παρουσιάζουν ένα πρόγραμμα πλημμυρισμένο από τα υπέροχα τραγούδια του Ακη Πάνου, στις 9 Ιούλη (9 μ.μ.), στη Γ' Μαρίνα Γλυφάδας. Είσοδος ελεύθερη. Μαζί τους η Θεοδοσία Στίγκα και η Μαρία Δρακασιά.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ