Συνεχίζουν τις καταλήψεις και τις κινητοποιήσεις τους οι μαθητές της Πελοποννήσου, αποφασισμένοι να κλιμακώσουν τον αγώνα τους.
Στην Αχαϊα 46 Γυμνάσια και Λύκεια συνεχίζουν τις καταλήψεις. Χτες το Συντονιστικό όργανο των μαθητών έδωσε συνέντευξη Τύπου, όπου ανακοίνωσε την απόφαση των μαθητών να συνεχίσουν και να κλιμακώσουν τον αγώνα τους μέχρι την κατάργηση των αντιεκπαιδευτικών νόμων. Ανακοινώθηκε η συμμετοχή αντιπροσώπων των σχολείων της Πάτρας στη σύσκεψη του Πανελλαδικού Συντονιστικού την Κυριακή στην Αθήνα. Επίσης, οι μαθητές αναφέρθηκαν στο συλλαλητήριο της περασμένης Τετάρτης, καταδικάζοντας τα επεισόδια που προκάλεσε μια μικρή ομάδα εξωσχολικών προβοκατόρων, τα οποία σύμφωνα με τους μαθητές εντάσσονται στο γενικότερο σχέδιο της κυβέρνησης να τρομοκρατήσει και να δυσφημίσει τους μαθητικούς αγώνες. Παράλληλα, οι μαθητές εξέφρασαν την αγανάκτησή τους για την προβολή που έκανε μερίδα των ΜΜΕ στα επεισόδια, αποσιωπώντας τη μεγάλη συμμετοχή των μαθητών. Οι εκπρόσωποι των μαθητών αναφέρθηκαν στη στήριξη του αγώνα τους από γονείς, εκπαιδευτικούς και εργαζόμενους, τονίζοντας την αναγκαιότητα να πάρει παλλαϊκά χαρακτηριστικά η πάλη ενάντια στην αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση.
Σοβαρότατο κρούσμα τρομοκρατίας στη Δράμα. Αγνωστος πυροβόλησε σε υπό κατάληψη σχολείο και από θραύσματα γυαλιού τραυματίστηκε στο πρόσωπο ο πρόεδρος του 15μελούς
Μετά από τους μαθητές των ημερήσιων σχολείων της Θεσσαλονίκης, δυναμικά μπαίνουν στο δρόμο του αγώνα και οι εργαζόμενοι νυχτερινοί μαθητές, οι οποίοι μέσα από Γενικές Συνελεύσεις αποφασίζουν να προχωρήσουν σε καταλήψεις.
Σε κατάληψη βρίσκεται εδώ και μια βδομάδα το 1ο Εσπερινό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, ενώ υπέρ της κατάληψης και της συνέχισης των κινητοποιήσεων τάχτηκε και η πλειοψηφία των νυχτερινών μαθητών του συγκροτήματος Ευκλείδη. Θέλοντας να κάνουν ευρέως γνωστά τα ανυπέρβλητα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι μαθητές στους χώρους του σχολείου, αλλά και στους χώρους δουλιάς προχώρησαν, το βράδυ της Πέμπτης, σε τρίωρο αποκλεισμό της Οδού Παπαναστασίου μπροστά από το συγκρότημα του Ευκλείδη, ενώ άλλοι μαθητές την ίδια ώρα πραγματοποιούσαν μπλόκο στην Εγνατία στο ύψος της πλατείας Δικαστηρίων και στη συνέχεια προχώρησαν με πορεία προς την πλατεία Βαρδαρίου.
Σε συνεχή κίνηση βρίσκονται όμως και τα ημερήσια σχολεία της πόλης, τα οποία προγραμματίζουν Γενικές Συνελεύσεις μαθητών τη Δευτέρα, προκειμένου να αποφασίσουν για τη μορφή συνέχισης των αγωνιστικών κινητοποιήσεών τους. Χτες σε κατάληψη βρισκόταν το 19ο και 29ο Ενιαίο Λύκειο Θεσσαλονίκης, το Ενιαίο Λύκειο Μενεμένης και το 4ο ΤΕΛ Σταυρούπολης. Μπλόκα στήθηκαν από τους μαθητές της Κάτω Τούμπας στην Οδό Παπάφη με Καλακάση, και στο Πανόραμα.
Οι μαθητές με δηλώσεις τους προς τον υπουργό τονίζουν ότι οι κινητοποιήσεις τους θα λήξουν μόνο, όταν καταργηθούν οι δύο νόμοι και σημειώνουν ότι η μαθητική κινητοποίηση στις 28 Γενάρη θα είναι δυναμικότερη από ποτέ, τόσο σε παρουσία μαθητών όσο και σε παλμό.
Τους μεγαλειώδεις αγώνες των μαθητών χαιρετίζει και η Ενωση Λογιστών Θεσσαλονίκης.Τονίζει ότι τα ζητήματα της παιδείας αποτελούν υπόθεση όλου του ελληνικού λαού και καταδικάζει τον κυβερνητικό αυταρχισμό.
Κλίμα τρομοκράτησης μαθητών και γονιών προσπαθούν να δημιουργήσουν κυβερνητικοί παράγοντες και εισαγγελείς, στη Μακεδονία και τη Θράκη. Μετά από τη σύλληψη της μητέρας και των μαθητών, που βρισκόταν στο υπό κατάληψη Πολυκλαδικό Λύκειο της Αλεξανδούπολης,και την 48ωρη διορία παράδοσης των σχολείων, που έδωσε ο εισαγγελέας της Δράμας στους μαθητές, που είχαν καταλάβει όλα τα Λύκεια της πόλης, είχαμε, χτες και τον τραυματισμό μαθητή, από αγνώστους, μέσα στο Πολυκλαδικό Λύκειο της Δράμας.Θύμα ο πρόεδρος του 15μελούς Μαθητικού Συμβουλίου, που γλίτωσε από θαύμα, όταν άγνωστος πυροβόλησε ενάντια σε μαθητές. Το βράδυ της Πέμπτης, οι μαθητές του Πολυκλαδικού είχαν συγκεντρωθεί στο υπό κατάληψη σχολείο τους, όπως κάθε νύχτα. Γύρω στις 11:15, ενώ κάποιοι από τους μαθητές βρίσκονταν πίσω από την πόρτα του σχολείου, ο οδηγός ενός αυτοκινήτου που περνούσε εκείνη την ώρα έξω από το σχολείο, άρχισε να πυροβολεί. Ο μαθητής τραυματίστηκε στο πρόσωπο από θραύσματα γυαλιού.
Οι μαθητές της Δράμας συνεχίζουν ανυποχώρητοι τις κινητοποιήσεις τους, απαντώντας σε όλους εκείνους, που δήθεν ενδιαφέρονται για το μέλλον τους, ότι το πρόσωπο του αυταρχισμού και της τρομοκρατίας δεν κρύβεται μέσα σε κουκούλες και στολές, δεν καλύπτεται από τη μάσκα των "αγανακτισμένων" γονιών.
Σε ανακοίνωσή του το ΝΣ Δράμας της ΚΝΕ,καταγγέλλει το συγκεκριμένο γεγονός το οποίο, όπως τονίζει, εντάσσεται στα πλαίσια του εκφοβισμού και της τρομοκρατίας που έχει εξαπολύσει η κυβέρνηση με τους μηχανισμούς της, έχοντας ως μοναδικό στόχο να κάμψει το μεγαλειώδη και πρωτόγνωρο αυτόν αγώνα των μαθητών.
Με αφορμή την επέμβαση του εισαγγελέα, ο νομάρχης Δράμας κ. Ευμοιρίδης δήλωσε στο "Ρ" ότι είναι "εναντίον κάθε δίωξης και αστυνόμευσης της δράσης των μαθητών, αλλά και οποιουδήποτε Ελληνα πολίτη σε οποιαδήποτε βαθμίδα, στο χρόνο διεκδίκησης επίλυσης των αιτημάτων του". Βέβαια, συμπλήρωσε πως είναι αντίθετος στην εκδήλωση ακραίων μορφών δράσης που αποτέλεσμα θα είχαν καταστροφές κλπ., όμως σημείωσε πως οι αγωνιζόμενοι μαθητές του νομού απέδειξαν ότι κινούνται στα όρια της ευπρέπειας.
Είπε ακόμη ότι πρέπει "να ανασταλεί ο νόμος Αρσένη για 2 χρόνια και να ξεκινήσει ένας μεγάλος και ουσιαστικός διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση".
Στα Γιαννιτσά,χτες, εκατοντάδες μαθητές, καθηγητές και γονείς παρακολούθησαν τη συναυλία διαμαρτυρίας που συνδιοργάνωσε το Συντονιστικό των Σχολείων με τη Β ΕΛΜΕ. Κατά τη διάρκεια της συγκέντρωσης ο Κώστας Ευσταθιάδης,μαθητής του 1ου Ενιαίου Λυκείου του Δήμου και μέλος του Συντονιστικού, ενημέρωσε τους συμμαθητές του και τους παρευρισκόμενους για την πορεία των αγωνιστικών κινητοποιήσεων που αναπτύσσονται σε όλη τη χώρα και δήλωσε ότι κανένας μαθητής και κανένα σχολείο δεν πρόκειται να υποχωρήσει.
Στη Δράμα υπό κατάληψη βρίσκονται 8 από τα 10 Λύκεια της πόλης, στην Καβάλα 6 από τα 8, στην Αλεξανδρούπολη το Ενιαίο Πολυκλαδικό, στην Ορεστιάδα το ΤΕΛ,στις Φέρρες το Λύκειο, στην Ξάνθη το 4ο Λύκειο και το 1ο ΤΕΕ. Στην Εδεσσα οι μαθητές των εκεί σχολείων θα προχωρήσουν σε κατάληψη τη Δευτέρα, ενώ στη Χαλκιδική παραμένουν υπό κατάληψη 5 σχολεία.
Στην Πτολεμαϊδα σε κατάληψη βρίσκονται 2 από τα 5 Λύκεια της πόλης. Είναι ενδεικτικό του κλίματος τρομοκρατίας, με το οποίο έρχονται αντιμέτωποι οι μαθητές, το γεγονός ότι και τα υπόλοιπα σχολεία έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν στην κατάληψη, διάφοροι "αγανακτισμένοι" όμως δεν τους επέτρεψαν να υλοποιήσουν την απόφασή τους. Συγκεκριμένα, υπάρχουν καταγγελίες ότι κάποιοι που παίζουν αυτό το ρόλο περιφέρονται από σχολείο σε σχολείο για να επιτελέσουν... το έργο τους. Προχτές, μάλιστα, σύμφωνα με καταγγελίες, οι μαθητές του πρώην Πολυκλαδικού Λυκείου (στο οποίο σε ψηφοφορία από τους 600 μαθητές, οι 400 ψήφισαν υπέρ της κατάληψης) εμποδίστηκαν από καθηγητές να συμμετάσχουν στην πορεία.
Η υπόθεση της μόρφωσης, που πρέπει να είναι κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα, ήταν και είναι ένα από τα σπουδαιότερα μέτωπα πάλης του προοδευτικού κόσμου. Η πάλη για πιο σωστή, πιο επιστημονική μόρφωση είναι πάλη για το μέλλον της ίδιας της κοινωνίας. Στόχος της μόρφωσης - και από δω απορρέει το ιδεολογικό της περιεχόμενο - πρέπει να είναι, αφ' ενός μεν, η αρμονική ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή, αφ' ετέρου δε, να μην αποτελεί μια στενή ειδίκευση, αλλά να είναι πλατιά, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες κάθε ειδικότητας, να αφήνει περιθώρια αλλαγής της, να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των νέων παραγωγικών διαδικασιών.
Αναμφισβήτητα, στη σημερινή εποχή βρίσκονται σε αδιέξοδο οι απόφοιτοι της Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Αδιέξοδο, που αποτελεί την κορυφή του παγόβουνου του εκπαιδευτικού προβλήματος και οφείλεται στη γενικότερη κοινωνικο-οικονομική κρίση, όπως τα τελευταία χρόνια έντονα προβάλλεται η προώθηση της μερικής επαγγελματικής κατάρτισης, σαν το μεγάλο ζητούμενο, και σ' αυτή γίνεται η προσπάθεια να υποτάξουν τόσο τη γενική (Γυμνάσιο - Λύκειο), όσο και την ανώτατη εκπαίδευση, στα πλαίσια του στρατηγικού στόχου της "Λευκής Βίβλου": "Οι λίγοι να σπουδάζουν και οι πολλοί να καταρτίζονται". Για την επίτευξη του παραπάνω στόχου, η κυβέρνηση προωθεί σταθερά και συστηματικά, και, από άποψη της τακτικής, τμηματικά, ένα συνολικό θεσμικό νομοθετικό πλαίσιο στην Παιδεία, τόσο στη Δευτεροβάθμια, όσο και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (νόμος 2525/97, ν. 2640/98, νόμος για την εξέλιξη του ΔΕΠ, νόμος για την υπηρεσιακή κατάσταση του ΔΕΠ, σχέδια νόμων για τις μεταπτυχιακές σπουδές κλπ.). Βασικός στόχος της κυβερνητικής πολιτικής ήταν και παραμένει η παραπέρα ενσωμάτωση και ολοκληρωτική υποταγή της Εκπαίδευσης και της Παιδείας γενικότερα στα συμφέροντα της λεγόμενης "ελεύθερης αγοράς", η προσαρμογή τους στις νέες εργασιακές σχέσεις, που επιβάλλει το κέρδος του μεγάλου κεφαλαίου.
Οι παρεμβάσεις στο Λύκειο σκοπεύουν στη μείωση των δυνατοτήτων της νέας γενιάς στη μόρφωση, με κύριο στόχο τη δημιουργία ταξικών φραγμών για τα παιδιά των εργαζομένων, των οικονομικά ασθενέστερων στρωμάτων του λαού μας. Από αυτή την άποψη, χωρίς να αλλάζει το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, εισάγει ένα εξαντλητικό εξεταστικό σύστημα για την απόκτηση του απολυτηρίου. Η παραμικρή ατυχία στις πανελλαδικού τύπου εξετάσεις του Λυκείου μπορεί να αφήσει αρνητική σφραγίδα στη σταδιοδρομία του μαθητή, χωρίς κανένα περιθώριο επανόρθωσης. Η απόκτηση του απολυτηρίου δε δίνει πάντα τη δυνατότητα επιλογής του ΑΕΙ της αρεσκείας του στον υποψήφιο φοιτητή, ανεξάρτητα του ότι η κυβέρνηση με ηθικά απαράδεκτους τρόπους εξαγγέλλει την "ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ".
Η μελέτη των προβλημάτων του Λυκείου μέσα στην ελληνική εκπαίδευση για να μην καταδικαστεί σε αποτυχία πρέπει να εξεταστεί σε συνάρτηση με το συνολικό πρόβλημα της εκπαίδευσής μας. Η απαίτηση της εποχής μας για διεύρυνση της εκπαίδευσης δεν είναι μόνο ποσοτική, αλλά και ποιοτική. Ο ρόλος του σχολείου γενικότερα σ' αυτές τις νέες συνθήκες είναι μεγάλος. Πρέπει να στοχεύει στην οικοδόμηση της βάσης, που θα δώσει τη δυνατότητα στο νέο από καλύτερη θέση να ενταχθεί στην κοινωνία. Το πρόγραμμα του σχολείου έχει ανάγκη από αναδιάρθρωση, τέτοια που θα απαλλάξει από επικαλύψεις, οι οποίες δεν αποτελούν μόνο άδικη σπατάλη, αλλά και ανασταλτικό παράγοντα. Το σχολικό πρόγραμμα έχει επίσης ανάγκη από ανανέωση με ιδέες, που θα συμβάλουν στη διαμόρφωση τέτοιας γνώσης, με στόχο την προσέγγιση της αλήθειας. Αυτό σημαίνει πως μια σειρά από μαθήματα θα πρέπει να καταργηθούν, κάποια άλλα θα πρέπει να αλλάξουν περιεχόμενο και σύνθεση και κάποια άλλα πρέπει να προστεθούν. Το πρόγραμμα σπουδών πρέπει να αποκτήσει εσωτερική ενότητα.
Από αυτή την άποψη, ο αγώνας του μαθητικού κινήματος ενάντια στους νόμους 2525/97 και 2640/98 είναι δίκαιος και αναγκαίος, για να βάλει φραγμό στην προσπάθεια από την πλευρά της άρχουσας τάξης να οδηγήσει ένα μεγάλο μέρος των μαθητών έξω από το Λύκειο και ακόμα πιο μακριά από τις ανώτατες σπουδές. Η νεολαία παλεύει για να γίνει η μόρφωση κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα.
Και σ' αυτόν τον ωραίο αγώνα, οι μαθητές πρέπει να έχουν τη συμπαράσταση κάθε προοδευτικού ανθρώπου, που βλέπει ότι ο τόπος μας δεν πάει καλά.
Δημοσθένης ΜΠΑΡΤΖΩΚΑΣ
αναπληρωτής καθηγητής ΕΜΠ
Με διάφορα "κόλπα", μερίδα των γονιών προσπαθεί να υπονομεύσει τις μαθητικές κινητοποιήσεις
"Δεν είναι τα βιβλία - δεν είναι οι βαθμοί - εκείνο που μας λείπει είναι η ζωή", "Θέλουμε σχολεία, καθηγητές, βιβλία και όχι διαβατήρια για την ανεργία". Με τα συνθήματα αυτά οι μαθητές του 1ου και 2ου Λυκείου και του ΤΕΕ Ελευσίνας πραγματοποίησαν χθες το πρωί πορεία στους δρόμους της πόλης, στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα σε όλους ότι οι αγώνες τους δεν τελείωσαν και θα συνεχιστούν μέχρι και την τελική δικαίωση. Η πορεία που ξεκίνησε από το 1ο Λύκειο στην περιοχή της Ανω Ελευσίνας, πέρασε από την κεντρική πλατεία της πόλης και κατέληξε έξω από το κτίριο της νομαρχίας Δυτικής Αττικής.
Εξω από τη νομαρχία τα συνθήματα έγιναν περισσότερα και τα τύμπανα άρχισαν να χτυπούν πιο δυνατά. Την ώρα που οι "θερμοκρασίες" άγγιζαν "κόκκινο", έφυγαν από μερικούς θερμόαιμους... αυγά προς τα τζάμια της νομαρχίας. Το γεγονός αυτό... έβγαλε από το "κλουβί" του το νομάρχη Δυτικής Αττικής Π. Παπαπέτρου, που το ενδιαφέρον του, για την Παιδεία περιορίστηκε στο... σφουγγάρι που πρόσφερε στους μαθητές για να καθαρίσουν τις βρωμιές!Οπως κατήγγειλαν οι μαθητές, ο νομάρχης από την αρχή των μαθητικών αγώνων αρνείται πεισματικά να πάρει θέση, ενώ όσες φορές έχουν επιχειρήσει οι μαθητές να συναντηθούν μαζί του, εκείνος απουσίαζε από τη νομαρχία. "Η νομαρχία είναι Αυτοδιοίκηση δεν είναι κυβέρνηση! Δεν μπορεί να πάρει θέση", απαντούσε ο νομάρχης στις ερωτήσεις των μαθητών και η μόνη του απορία ήταν: "Ποιος θα καθαρίσει τις βρωμιές;". Οταν οι μαθητές ρώτησαν, ποιος θα καθαρίσει τις "βρωμιές" της Παιδείας, ο νομάρχης επικαλέστηκε το αγωνιστικό παρελθόν του που έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί.
Τη Δευτέρα 25 Γενάρη, στις 11 το πρωί, η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Θριασίου Πεδίου,η Συντονιστική Επιτροπή Εργατικών Σωματείων Θριασίου Πεδίου και η ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής διοργανώνουν συγκέντρωση για την Παιδεία στην πλατεία Ηρώων, στην Ελευσίνα.
Μυστικοπάθεια... έπληξε το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου Λυκείου Ελευσίνας, που την Τετάρτη το βράδυ πραγματοποίησε μυστική σύσκεψη, στην οποία συμμετείχαν γονείς που κλήθηκαν επιλεγμένα και με κριτήρια... άκρως "εκσυγχρονιστικά". Ο στόχος της σύσκεψης ήταν σαφής: "Τι θα γίνει με την κατάληψη; Πότε θα ξεκινήσουν μαθήματα;". Η πλειοψηφία των γονέων βέβαια δε συμμετείχε, γιατί δεν ενημερώθηκε.
Μεταγραφική... μανία έχει πιάσει ορισμένους άλλους γονείς στην Ελευσίνα, που σπεύδουν να μεταγράψουν τα παιδιά τους στο λύκειο της Μαγούλας που δεν έχει κατάληψη. Αντιδρώντας σε αυτό το φαινόμενο, οι καθηγητές του λυκείου Μαγούλας, από τη Δευτέρα ξεκινούν καθημερινές 3ωρες στάσεις εργασίας, προκειμένου να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση. Στο λύκειο της Μάνδρας ορισμένοι γονείς προκειμένου να μορφώσουν τα παιδιά τους στο... έπακρο και επειδή το λύκειο της περιοχής είναι υπό κατάληψη, ζητούν από τους καθηγητές να κάνουν μάθημα στα παιδιά σε άλλο κτίριο. Οι καθηγητές και πάλι αντέδρασαν και σε συνεργασία με την ΕΛΜΕ δήλωσαν πως θα κάνουν στάσεις εργασίας αν τους ζητηθεί κάτι τέτοιο.
Η ΝΕ Αρκαδίας του ΚΚΕ με ανακοίνωσή της καταγγέλλει τους υπεύθυνους του κρατικού ραδιοφώνου στην ΕΡΑ Τρίπολης, που συστηματικά αποσιωπούν και λογοκρίνουν τις ανακοινώσεις του Κόμματος και άλλων αγωνιστικών κινήσεων. Επίσης κατηγορούν τους υπευθύνους ότι παίζουν το ρόλο της "πέμπτης φάλαγγας" στο μεγαλειώδη αγώνα των μαθητών και ότι ξεπέρασαν σε μεθόδους και μορφές ακόμα και την ίδια την κυβέρνηση.
"Αποδείχτηκαν βασιλικότεροι του βασιλέα και παραδίδονται στην κρίση του αρκαδικού λαού. Τα μέλη και τα στελέχη του ΚΚΕ, αλλά και άλλοι λαϊκοί αγωνιστές, δε θα πάρουν άδεια για τη δράση τους από τους υπαλλήλους των "εκσυγχρονιστών" του ΠΑΣΟΚ", τονίζει η ΝΕ στην ανακοίνωσή της. Προειδοποιεί μάλιστα πως οι κομμουνιστές με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα θα σταθούν στην πρώτη γραμμή των αγωνιζόμενων μαθητών, γονιών, εκπαιδευτικών, που μέσα από τον αγώνα τους οι νόμοι της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης χρεοκόπησαν. "Είναι ένα κίνημα που δεν κάμπτεται, παρά το γεγονός ότι τόσες δυνάμεις έχουν πέσει πάνω του για να το καθυποτάξουν. Είναι ένα κίνημα νικηφόρο", καταλήγει η ανακοίνωση της ΝΕ Αρκαδίας του ΚΚΕ.