ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 25 Γενάρη 2014 - 2η έκδοση
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
«Καίγεται» για το κόστος των ρύπων

Associated Press

Τη στιγμή που ο «τζόγος» στα χρηματιστήρια εκπομπών ρύπων, στο πλαίσιο της δήθεν φιλοπεριβαλλοντικής πολιτικής των ισχυρών κύκλων της ΕΕ, προστίθεται στους παράγοντες που προκαλούν ανυπολόγιστο κόστος στο ηλεκτρικό ρεύμα λαϊκών νοικοκυριών και αυτοαπασχολούμενων πόλης και υπαίθρου, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος «αγωνιά» για το ενεργειακό κόστος των μεγάλων βιομηχανιών.

Χτες, το ΥΠΕΚΑ ανακοίνωσε τη λήψη «πρωτοβουλίας» προς τα αρμόδια όργανα της ΕΕ ώστε να ληφθεί «ειδική πρόνοια» για την αύξηση του ενεργειακού κόστους των ελληνικών επιχειρήσεων που θα προκληθεί από τις προτάσεις της Επιτροπής για αλλαγή του ισχύοντος μηχανισμού αγοράς δικαιωμάτων ρύπων. Υπενθυμίζουμε πως όλες οι ρυπογόνες βιομηχανίες υποχρεούνται να αγοράζουν «δικαιώματα» εκπομπής άνθρακα με όρους «αγοράς». Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την περασμένη Τετάρτη ανακοίνωσε σειρά μέτρων που συγκρατούν τεχνητά την τιμή εμπορίας κάθε τόνου άνθρακα, με σκοπό, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Επιτροπής Ζ. Μπαρόζο, να δοθεί «σταθερότητα στους επενδυτές».

Για τους βιομήχανους νοιάζεται

Στην παρέμβασή του το ΥΠΕΚ αναφέρεται σε σχετική μελέτη όπου το άμεσο και έμμεσο κόστος εκπομπών, σύμφωνα με τις τρέχουσες τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών στα χρηματιστήρια Ενέργειας, εκτιμάται σε 380 εκατ. ευρώ, περίπου 0,2 % του ΑΕΠ και σε απώλεια 5.500 θέσεων εργασίας ετησίως για την ελληνική οικονομία την περίοδο 2013-2020. Σε περίπτωση που υιοθετηθούν τελικά προτάσεις για την πρόκληση τεχνητής αύξησης των τιμών ρύπων, οι επιπτώσεις εκτιμώνται έως και 2,2 δισ. ευρώ, ήτοι 1,1% του ΑΕΠ, και απώλεια 32.700 θέσεων εργασίας.

Η κυβέρνηση «καίγεται» γιατί νοιάζεται για τη μείωση της τιμής της Ενέργειας που πληρώνουν οι βιομήχανοι, όπως π.χ. στον κλάδο Μετάλλου, ως έναν παράγοντα που εμποδίζει την ανταγωνιστικότητα και εμποδίζει την καπιταλιστική ανάπτυξη των ενεργοβόρων βιομηχανιών, με δεδομένο ότι ένα μεγάλο μέρος της εγχώριας ενεργειακής παραγωγής της Ελλάδας βασίζεται στην κατανάλωση λιγνίτη. Γι' αυτό η συγκυβέρνηση, ακολουθώντας πρόσφατες προτάσεις του ΣΕΒ, παρεμβαίνει στην ΕΕ για τη λήψη μέτρων ενίσχυσης των βιομηχάνων, κατά κύριο λόγο, αναφέροντας ότι σκοπός της είναι η προστασία των θέσεων εργασίας που θα χαθούν καθώς η αύξηση του ενεργειακού κόστους θα οδηγήσει σε κλείσιμο πολλές επιχειρήσεις. Για τους βιομήχανους νοιάζεται.

Βεβαίως, αυτοί που πληρώνουν τη μερίδα του λέοντος από την επιβάρυνση, τα πρώτα και μεγάλα θύματα, είναι οι εργαζόμενοι και τα άλλα φτωχά λαϊκά στρώματα στην πόλη και την ύπαιθρο.

«CORPORACION AMERICA»
Θέλει τα εγχώρια αεροδρόμια

Συμμετέχει ήδη στο διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, σε συνεργασία με τη «Μέτκα» του ομίλου «Μυτιληναίος»

Βήμα επέκτασης στη νοτιοανατολική Ευρώπη αποτελεί για την αργεντίνικη «Corporacion America» η απόκτηση των 21 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία ιδιωτικοποίησης. Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Bloomberg», εκπρόσωπος της εταιρείας - που ήδη συμμετέχει στο σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ σε συνεργασία με τη «Μέτκα» του ομίλου «Μυτιληναίος» - κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στο Νταβός αναφέρθηκε στις «ευκαιρίες» που έχουν προκύψει κατά τη διάρκεια της κρίσης στην περιοχή από τις οποίες σκοπεύει να επωφεληθεί, ασκώντας «επιθετική» πολιτική.

Η «Corp. America» διαχειρίζεται 51 αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο και αυτήν την περίοδο βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την απόκτηση δικαιωμάτων σε αεροδρόμια στο Περού, στην Κολομβία και το κύριο διεθνές αεροδρόμιο στο Σαντιάγο της Χιλής. Παράλληλα, σύμφωνα με δηλώσεις του ίδιου εταιρικού στελέχους, ο όμιλος επεκτείνεται και στη γειτονική Ιταλία, αποκτώντας το 23% των μετοχών στο αεροδρόμιο της ιταλικής Πίζα, ενώ τα επιχειρηματικά του επεκτείνονται και στα αεροδρόμια της Τοσκάνης και της Φλωρεντίας.

Και άλλοι «παίχτες»

Υπενθυμίζουμε ότι, στον εν εξελίξει διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση των εγχώριων περιφερειακών αεροδρομίων, συμμετέχουν τα εξής εφτά εταιρικά σχήματα: «Aeroports De La Cote d' Azur» (Γαλλία), «Zurich Airport» (Ελβετία) - «J&P Avax» (Ελλάδα), Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, «Fraport» (Γερμανία) - όμιλος «Κοπελούζος», «Vinci» (Γαλλία) - «Ελλάκτωρ», «Corporacion America» (Αργεντινή) - «Μέτκα» του ομίλου «Μυτιληναίος» και «Advent» (ΗΠΑ).

Τα αεροδρόμια έχουν «μοιραστεί» σε δύο ομάδες: Στην πρώτη ομάδα εντάσσονται αυτά σε Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Ζάκυνθο, Κεφαλονιά, Ακτιο, Καβάλα και Χανιά με δυνατότητα να συμπεριληφθούν επιπλέον τρία από τα αεροδρόμια της Αλεξανδρούπολης, της Καλαμάτας, της Νέας Αγχιάλου και του Αράξου. Στη δεύτερη ομάδα εντάσσονται τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σαντορίνης, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Σκιάθου και Σάμου στα οποία μπορούν να προστεθούν μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου.

Ολα τα παραπάνω εξυπηρετούν ετησίως κάτι λιγότερο από το 50% της συνολικής εναέριας επιβατικής κίνησης στη χώρα και με δεδομένες τις προβλέψεις για αύξηση του τουριστικού ρεύματος τα επόμενα χρόνια αποτελούν «χρυσή» επενδυτική ευκαιρία για ντόπιους και ξένους μονοπωλιακούς ομίλους του χώρου. Επιπλέον, σε ένα μεγάλο τμήμα από αυτά τα αεροδρόμια βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες εκσυγχρονισμού τους με κοινοτικά και κρατικά κεφάλαια, γεγονός που τα καθιστά ακόμη περισσότερο «ελκυστικά» για τους υποψήφιους επενδυτές, λαμβάνοντας υπόψιν ότι το σχέδιο ιδιωτικοποίησης προβλέπει μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης άνω των 35 ετών.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Μειώνει «περιττούς» για το κεφάλαιο ελέγχους

Νέες διευκολύνσεις στη δράση των επιχειρήσεων ετοιμάζει η κυβέρνηση με την επερχόμενη νομοθετική πρωτοβουλία «απλοποίησης των διαδικασιών αδειοδότησης».

Χτες πραγματοποιήθηκε ευρεία υπουργική σύσκεψη υπό τον υπουργό Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη και τη συμμετοχή των υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Περιβάλλοντος, Υγείας, Αγροτικής Ανάπτυξης των γγ Εσωτερικών, Λιμενικής Πολιτικής και του αναπληρωτή γγ του ΕΟΤ, με αντικείμενο το επερχόμενο σχέδιο νόμου, με το οποίο, όπως είπε ο Κ. Χατζηδάκης, «θα έρθουν τα πάνω-κάτω στις διαδικασίες της αδειοδότησης των επιχειρήσεων». Οπως έχει ανακοινωθεί, το τελευταίο διάστημα, το σχετικό νομοσχέδιο σκοπεύει την κατάργηση μιας σειράς υποχρεωτικών σήμερα διαδικασιών για την αδειοδότηση επιχειρήσεων και την αντικατάστασή τους με μία απλή «δήλωση συμμόρφωσης» του επιχειρηματία. Επιπλέον, θα καταργηθούν οι έλεγχοι πριν την έναρξη λειτουργίας της επιχείρησης από τους αρμόδιους κατά τομέα κρατικούς φορείς και θα γίνονται στη συνέχεια από νέα «ανεξάρτητα» όργανα που θα συσταθούν επίσης από το σχετικό νόμο.

Η κυβέρνηση, μέσω αυτής της πρωτοβουλίας, όπως δήλωσε χτες ο Κ. Χατζηδάκης, θέλει να στείλει το μήνυμα ότι «η Ελλάδα γίνεται μια χώρα πράγματι φιλική στην επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις», έχοντας ως βασικό χαρακτηριστικό την έναρξη λειτουργίας μιας επιχείρησης με μια απλή υπεύθυνη δήλωση. Ο νόμος αυτός θα έχει το χαρακτήρα «πλαισίου», στον οποίο θα καταρτιστούν στη συνέχεια νομοθετήματα που θα ρυθμίζουν τα του τομέα ευθύνης των συναρμόδιων υπουργείων.

ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΤΡΕΧΟΥΣΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ
Εμπορικό έλλειμμα 15,9 δισ. στο 11μηνο

Με αντιστροφή τάσης και την εμφάνιση πλεονάσματος διαμορφώνεται για το 2013 το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της χώρας, σε μια εξέλιξη που συνδέεται με τη ραγδαία υποχώρηση της οικονομικής της δραστηριότητας, λόγω κρίσης. Αντίθετα, και παρά την καταγραφόμενη «βελτίωση», το κομμάτι των εμπορικών δοσοληψιών με τα άλλα κράτη συνεχίζει να σωρεύει αστρονομικά ελλείμματα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, που αφορούν στο 11μηνο Γενάρης - Νοέμβρης 2013:

Εμπορικό έλλειμμα: Διαμορφώνεται στα 15,9 δισ. ευρώ έναντι ελλείμματος 18,6 δισ. ευρώ στο 11μηνο πέρυσι, με μείωση 14,5%. Οι εξαγωγές εμπορευμάτων διαμορφώνονται στα 20,7 δισ. ευρώ (από 20 δισ. ευρώ) με αύξηση 3,5% και οι εισαγωγές στα 36,6 δισ. ευρώ (από 38,6 δισ. ευρώ) με μείωση 5,2%.

Ισοζύγιο συναλλαγών: Οι κάθε είδους δοσοληψίες καταγράφουν πλεόνασμα ύψους 1,5 δισ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 4,1 δισ. ευρώ πέρυσι. Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν στα 11,8 δισ. ευρώ (από 10,3 δισ. ευρώ), ενισχύθηκαν δηλαδή κατά 1,5 δισ. ευρώ, γεγονός το οποίο συνέβαλε στη διαμόρφωση του πλεονάσματος. Επίσης, διογκωμένα, στα 6,9 δισ. ευρώ (από 4,8 δισ.) είναι τα κονδύλια της ΕΕ που εισέρρευσαν στη χώρα και καρπώθηκαν οι επιχειρηματικοί όμιλοι. Σε ό,τι αφορά στο ισοζύγιο των εισοδημάτων καταγράφεται έλλειμμα 2,7 δισ. ευρώ. Με τη μορφή «τόκων, μερισμάτων και κερδών» πληρώθηκαν στο εξωτερικό 5,5 δισ., ποσά που αφορούν στην «εξυπηρέτηση» του κρατικού χρέους καθώς και μερίσματα σε ξένους κεφαλαιοκράτες. Το αντίστοιχο κονδύλι που εισέρρευσε και που καρπώθηκαν ο ντόπιοι μεγαλοεπιχειρηματίες από τις μπίζνες στο εξωτερικό διαμορφώθηκε στα 3,0 δισ. ευρώ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ