ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 9 Νοέμβρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ
Ζήτησε συναίνεση για την υποταγή της εκπαίδευσης στην αγορά

Eurokinissi

Ιδιωτικά πανεπιστήμια, υλοποίηση των δεσμεύσεων απέναντι στην ΕΕ και τη Διάσκεψη της Μπολόνια, καθώς και πιο στενή σύνδεση της εκπαίδευσης με τις «ανάγκες της αγοράς». Αυτό ήταν το πολιτικό στίγμα της χθεσινής ομιλίας του πρωθυπουργού για την Παιδεία, ο οποίος ζήτησε συναίνεση και «εθνικό διάλογο», με βάση τις παραπάνω αρχές, ο οποίος μάλιστα να έχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα!

Οσον αφορά στην ιδιωτικοποίηση, ο πρωθυπουργός τάχθηκε υπέρ της «ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων στη χώρα μας», τα οποία θα είναι «υπό την εποπτεία του κράτους», μιλώντας για «τάσεις που ήδη αναπτύσσονται στην ΕΕ». Οπως χαρακτηριστικά είπε, «στέλνει αλλού ο τόπος τα παιδιά του για σπουδές», μιλώντας για «περίπου 63.000 φοιτητές στα πανεπιστήμια του εξωτερικού», ενώ σχολίασε ότι «αναγνωρίζουμε ιδιωτικά πανεπιστήμια στα Βαλκάνια, αλλά δεν επιτρέπουμε την ύπαρξή τους στη χώρα μας». Μιλώντας για μια «ρεαλιστική» προσέγγιση του θέματος, ο Κώστας Καραμανλής υποστήριξε ότι «θα αφήσουμε να δημιουργηθούν καταστάσεις ενός άναρχου πεδίου», εφόσον δε θεσπιστούν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, σημειώνοντας ότι «η αρχή πρέπει να γίνει από όλους μαζί», με «ένα καθαρό νομικό πλαίσιο», όπου «η εκπαίδευση σε κάθε επίπεδο, από όποιον φορέα και αν παρέχεται, οφείλει να υπόκειται στο σύστημα πιστοποίησης, ελέγχου και αξιολόγησης που ισχύει και για τη δημόσια εκπαίδευση», θέτοντας, μάλιστα, συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα «μέχρι το καλοκαίρι του 2005»!

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο πρωθυπουργός στη Συνθήκη της Μπολόνια, τονίζοντας ότι η Ελλάδα «έχει αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις και υποχρεώσεις σε 5 θεματικές ενότητες», καθώς και ότι «αυτές είναι αλήθειες, τις οποίες καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε», αφού «τα χρονοδιαγράμματα υπαγορεύονται σε ένα μεγάλο βαθμό εκ των πραγμάτων». Συγκεκριμένα, ανακοίνωσε ότι ο διάλογος πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν το Μάιο, με στόχο την «προσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος στις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει απέναντι στην ΕΕ». Παράλληλα, ανακοίνωσε «νομοσχέδιο για την ίδρυση δημόσιου διεθνούς Πανεπιστημίου στη Θεσσαλονίκη».

Εκτεταμένες ήταν οι αναφορές του Κωνσταντίνου Καραμανλή στο θέμα της διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά. Οπως ανέφερε, «το παραγόμενο έργο στα σχολεία μας χαρακτηρίζεται από τον ΟΟΣΑ ελλειμματικό», αφού «επενδύουμε ελάχιστα στην έρευνα» και «δεν έχουμε την αναγκαία σύνδεση της εκπαίδευσης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας», υποστηρίζοντας ότι βρισκόμαστε «μακριά από τις σύγχρονες ανάγκες της ανταγωνιστικότητας». Ειδικά για το θέμα της επαγγελματικής κατάρτισης, μίλησε για «ευέλικτα προγράμματα» και «εκσυγχρονισμό των δομών, ώστε να αντανακλούν τις ανάγκες της αγοράς εργασίας». Επίσης, έκανε λόγο για «μάθηση σε χώρους εργασίας» και για «διαύλους ανάμεσα σε επιχειρήσεις και φορείς κατάρτισης». Στην ίδια λογική, κινήθηκε και η θέση του πρωθυπουργού για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μιλώντας για «διασύνδεση με κέντρα έρευνας και δυναμικές επιχειρήσεις»!

Παράλληλα, χθες ο πρωθυπουργός κάλεσε σε «εθνικό διάλογο» για την Παιδεία, μέσω της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, καθώς και του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας. Οπως χαρακτηριστικά τόνισε, στις πολιτικές δυνάμεις υπάρχουν «θέσεις που βρίσκονται δίπλα ή ταυτίζονται και με δικές μας θέσεις» και επισημαίνοντας πως «οι πολιτικές δυνάμεις μπορούμε σήμερα να συμφωνήσουμε σε συγκεκριμένες αποφάσεις άμεσης εφαρμογής». Στόχος, όπως είπε ο Κώστας Καραμανλής, πρέπει να είναι «σύστημα σταθερό στο χρόνο, σταθερό στο μέλλον και αποδεκτό από όλους» με «συνέχεια, συνέπεια και όραμα». Παράλληλα, ο Κώστας Καραμανλής έκανε λόγο για «παθογένειες, που καθηλώνουν το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας», προσθέτοντας ότι το ζητούμενο είναι «όχι ένα σύστημα στατικό, ξεπερασμένο από τα νέα γνωστικά δεδομένα» και «όχι ξεκομμένο από όσα συμβαίνουν στο διεθνή χώρο, ιδιαίτερα στην Ευρωπαϊκή Ενωση».

Οσον αφορά στα κονδύλια του προϋπολογισμού για την Παιδεία, αναφέρθηκε στην κυβερνητική δέσμευση για «σταδιακή αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στο 5% μέσα στην 4ετία». Τέλος, όσον αφορά στο εξεταστικό σύστημα, το χαρακτήρισε «ξεπερασμένο», λέγοντας πως «η πίεση του εξεταστικού συστήματος έχει μετατρέψει το Λύκειο σε ένα εξεταστικό φροντιστήριο», ενώ «οι απόφοιτοι Λυκείου με βαθμούς κάτω από τη βάση εισάγονται τελικά στα πανεπιστήμια της χώρας».

Γ. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
Ενθερμος οπαδός μιας πιο αντιδραστικής Παιδείας

Eurokinissi

Θετική ανταπόκριση στην έκκληση συναίνεσης του πρωθυπουργού υπέρ της ιδιωτικοποίησης της Παιδείας και την περαιτέρω δέσμευσής της με τα ζητούμενα «της αγοράς» έδωσε με την ομιλία του χτες, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Παπανδρέου!

Χαρακτηριστική ήταν η αναφορά του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης για το θέμα των κρατικών και «μη κρατικών» πανεπιστημίων. Οπως είπε, «είναι ένα δίλημμα που μας έχει ταλανίσει πάρα πολλά χρόνια, αλλά είναι ένα αστείο δίλημμα», σημειώνοντας ότι «οι μισοί φοιτητές μας σπουδάζουν εκτός των συνόρων μας». Ο Γ. Παπανδρέου σημείωσε ότι «το πρόβλημα δεν είναι ποιος είναι ο φορέας αλλά εάν το δημόσιο συμφέρον εξυπηρετείται», τονίζοντας πως «η επιτροπή αξιολόγησης πρέπει να ελέγχει τα δημόσια πανεπιστήμια αλλά και όποιον άλλο εκπαιδευτικό φορέα». Τασσόμενος υπέρ των «μη κρατικών πανεπιστημίων» επισήμανε ότι με οποιονδήποτε άλλο τρόπο «απεμπολούμε τη δυνατότητα να αξιολογούμε και να ελέγχουμε την Παιδεία που υπάρχει στη χώρα μας», αφού «υπάρχουν ιδρύματα που λειτουργούν εκτός συνταγματικού πλαισίου», σημειώνοντας ότι πρέπει να οδηγηθούμε σε ένα σύστημα όπου «αν κάνουν καλά τη δουλιά τους θα έχουν πιστοποίηση, αν δεν έχουν δε θα πάρουν».

Την περαιτέρω παράδοση της εκπαίδευσης στις λογικές και τις ανάγκες των επιχειρήσεων υποστήριξε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, σημειώνοντας ότι «χρειάζεται ο συντονισμός των πανεπιστημίων και της αγοράς» και πως «το συντονισμό θα κάνουν αποκεντρωμένα οι παραγωγικοί φορείς σε συνεργασία με τους παιδαγωγικούς φορείς της περιοχής». Μιλώντας με ένα υποθετικό παράδειγμα, αναρωτήθηκε «γιατί να μην υπάρξει στην Κρήτη μια τουριστική σχολή, η οποία μαζί με τους παραγωγικούς φορείς και την Τοπική Αυτοδιοίκηση να μπορεί να εξειδικεύσει προγράμματα για την ανάπτυξη του τουρισμού σε αυτή την περιοχή», σημειώνοντας ότι αυτή η λειτουργία μπορεί να υπάρξει «εντός ή εκτός του δημόσιου πανεπιστημίου». Μιλώντας συνολικά για το μοντέλο της Παιδείας, ο Γιώργος Παπανδρέου τόνισε ότι «το κράτος θα ορίζει τους γενικούς στόχους», αλλά «σε τοπικό επίπεδο θα πρέπει να υπάρξει η δυνατότητα να διαμορφώνουν οι φορείς το πρόγραμμα όπως αυτοί θεωρούν πιο χρήσιμο». Παράλληλα, τάχτηκε υπέρ του μοντέλου της ...δανειοδότησης των φοιτητών, προκειμένου να είναι «ελεύθεροι» να επιλέξουν την πορεία τους στο εκπαιδευτικό σύστημα με δάνεια, τα οποία θα αποπληρώνονται όταν θα βρουν εργασία!

Αναφερόμενος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης τάχτηκε υπέρ της πλήρους αυτονόμησης των πανεπιστημιακών μονάδων. Για την εξέλιξη των μελών ΔΕΠ σημείωσε ότι «είναι παράλογο να νομοθετούμε γι' αυτό εμείς στη Βουλή», μιλώντας για το «πρόβλημα της αυτονομίας των πανεπιστημίων» και ζητώντας «να υπάρξει πλήρης αυτονόμηση». Οσον αφορά στο εξεταστικό σύστημα ζήτησε «τα πανεπιστήμια να αποφασίζουν μόνα τους για το πώς θα επιλέγουν τους φοιτητές τους», αφού έτσι «θα ξεφεύγαμε από τη λογική της αποστήθισης» και «θα δίναμε βάρος στην κριτική σκέψη και στη σύνθεση».

Ν. ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «θεσμικό διάλογο» το φάρμακο...

Εκκληση θεσμικού διαλόγου με στόχο τη διαμόρφωση στρατηγικής ζήτησε στη χτεσινή του παρέμβαση ο πρόεδρος του Συνασπισμού Νίκος Κωνσταντόπουλος. Ενδεικτικά ο πρόεδρος του ΣΥΝ απέδωσε τα προβλήματα της Παιδείας σε έλλειψη στρατηγικής από την πλευρά των κυβερνήσεων χωρίς παράλληλα να αρνείται τα δεδομένα που έθεσε η ΕΕ. Οπως χαρακτηριστικά είπε, «η άκριτη προσχώρηση στις λογικές των αποφάσεων Μπολόνιας και Βερολίνου δεν καλύπτει το έλλειμμα εκπαιδευτικής στρατηγικής για την Ελλάδα».

Ο Νίκος Κωνσταντόπουλος τάχθηκε υπέρ της άμεσης έναρξης διαλόγου για την Παιδεία. Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε «ζητάμε άμεση έναρξη διαλόγου με τους αρμόδιους φορείς και τις πολιτικές δυνάμεις για τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου για την εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες. Συλλογικά όργανα όπως είναι το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας μπορούν να αξιοποιηθούν αλλά και να θεσμοθετηθούν νέα πιο ευέλικτα και αποτελεσματικά για να συμβάλλουν σε αυτή την κατεύθυνση».

Οσον αφορά τις εκπαιδευτικές δαπάνες ο πρόεδρος του ΣΥΝ υποστήριξε ότι «οι δημόσιες δαπάνες και όχι εν γένει οι επενδύσεις στην Παιδεία θα πρέπει να φτάσουν το 5% του ΑΕΠ». Παράλληλα σημείωσε ότι «στο πρόβλημα της εξαγωγής φοιτητών η λύση είναι η ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ και ΤΕΙ με αύξηση των σχετικών προϋπολογισμών». Για το εξεταστικό σύστημα πρότεινε την «κατάργηση των πανελληνίων της Γ' Λυκείου και την αυτόνομη λειτουργία του λυκείου ως φορέα γενικής μόρφωσης».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ