ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Μάη 1996
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Υποσχέσεις για ... διαφάνεια σε ρεμούλες και μίζες

Ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης, ομολογώντας ότι το θεσμικό πλαίσιο, που ισχύει για τις κρατικές προμήθειες και αναθέσεις δημοσίων έργων, επιτρέπει τη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος, μοίρασε υποσχέσεις για νόμο - "σκούπα", που "θα" αντιμετωπίσει το πρόβλημα

Υποσχέσεις για περισσότερη "διαφάνεια" στη διαχείριση του δημόσιου χρήματος, μοίρασε χτες ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης,επιχειρώντας έτσι να κερδίσει προσωπικά πολιτικά οφέλη, με αφορμή τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας της τελευταίες μέρες από τα αντικρουόμενα - διαπλεκόμενα συμφέροντα γύρω από την υπόθεση των ψηφιακών παροχών του ΟΤΕ. Ετσι, μετά το τέλος δίωρης σύσκεψης με άλλα κυβερνητικά στελέχη, ο πρωθυπουργός προανάγγειλε χτες ένα νέο νόμο - "σκούπα", που υποτίθεται πως θα διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον. Ετσι, αφού χαρακτήρισε "κεντρικό πολιτικό θέμα" τη διαφάνεια στις δημόσιες προμήθειες και τα δημόσια έργα, προανάγγειλε την κατάθεση ενός νέου νομοσχεδίου - "σκούπα", που, υποτίθεται, θα αντιμετωπίζει το πρόβλημα γιατί, όπως είπε, "η κοινή γνώμη ζητά να υπάρξει διαφάνεια σε όλες τις δημόσιες προμήθειες και τα δημόσια έργα".

Την ίδια ώρα όμως, που ο πρωθυπουργός δήλωνε πως τα παραπάνω θέματα ήταν το αντικείμενο της συζήτησης στην κυβερνητική σύσκεψη και ότι "οι γενικές κατευθύνεις" των επικείμενων αλλαγών στις κρατικές προμήθειες και τα δημόσια έργα θα συζητηθούν στη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής την Παρασκευή 24 Μάη, στο κυβερνητικό επιτελείο συνέβαιναν πολλά ευτράπελα. Για παράδειγμα:

  • Ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Χ. Καστανίδης,που δεν είχε κληθεί στην κυβερνητική σύσκεψη, έδινε στη δημοσιότητα νομοσχέδιο, το οποίο ρυθμίζει και θέματα κρατικών προμηθειών αρμοδιότητας του υπουργείου του, ενώ από το περιβάλλον του δήλωναν "έκπληξη" για το γεγονός ότι συζητήθηκαν θέματα κρατικών προμηθειών στη σύσκεψη με τον πρωθυπουργό.
  • Η υπουργός Ανάπτυξης Β. Παπανδρέου - αν και συμμετείχε στην κυβερνητική σύσκεψη - με γραπτή ανακοίνωση που δόθηκε στη δημοσιότητα από το υπουργείο της, προανάγγειλε μέτρα και ρυθμίσεις για τις κρατικές προμήθειες, όπως, για παράδειγμα, τη συγκρότηση επιτροπής και από εκπροσώπους των κομμάτων της Βουλής, η οποία θα ελέγχει τη διενέργεια κρατικών προμηθειών.
  • Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, πριν τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, είχε ανακοινώσει στους δημοσιογράφους ότι αντικείμενο της σύσκεψης του Κ. Σημίτη με κυβερνητικά στελέχη ήταν το πρόβλημα που έχει προκύψει από την "ονομαστικοποίηση των μετοχών και μόνο"!

Κυβερνητική πηγή, προσπαθώντας να "μπαλώσει" όπως όπως το κομφούζιο που επικρατούσε χτες με τις αντικρουόμενες - σε ορισμένες περιπτώσεις - δηλώσεις και ενέργειες κυβερνητικών στελεχών, υποστήριζε πως δεν υπάρχει θέμα. Και "καρφώνοντας" τον υπουργό Μεταφορών που βιάστηκε να δώσει στη δημοσιότητα το σχετικό νομοσχέδιο ή την Β. Παπανδρέου που εξάγγειλε επιμέρους ρυθμίσεις για τη "διαφάνεια" στις κρατικές προμήθειες, έκανε λόγο για... "υπερβάλλοντα ζήλο", για να προσθέσει: "Δε θα υπάρχουν επιμέρους νομοσχέδια" γι' το θέμα της διαφάνειας στις κρατικές προμήθειες και τα δημόσια έργα, αλλά ένα νομοσχέδιο".

Ετσι κι αλλιώς πάντως, με την προαναγγελία νομοσχεδίου - "σκούπα" για τις κρατικές προμήθειες και τα δημόσια έργα, ο πρωθυπουργός παραδέχτηκε ότι το θεσμικό πλαίσιο που είχαν διαμορφώσει οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, είναι αυτό που επιτρέπει το όργιο της μίζας και της ρεμούλας στο δημόσιο χρήμα. Αδιάψευστος μάρτυρας είναι και όσα έχουν δει το τελευταίο διάστημα το φως της δημοσιότητας, γύρω από τις προμήθειες του ΟΤΕ, τις άδειες καζίνο, την αντίδραση μεγαλοεργολάβων και εκδοτών στο θέμα ονομαστικοποίησης των μετοχών κλπ.

Κάτω από το βάρος των εξελίξεων αυτών, ο πρωθυπουργός εμφανίστηκε χτες σαν ο "Ρομπέν των δασών", που "θα" διασφαλίσει το δημόσιο χρήμα και το δημόσιο συμφέρον με το νόμο για τη "διαφάνεια στις κρατικές προμήθειες και τα δημόσια έργα". Επιδίωξή μας, είπε, είναι "να υπάρξει ένας νέος νόμος, ο οποίος θα καθιερώνει αρχές για μια συνολική αντιμετώπιση του θέματος", για να υποσχεθεί πως "το θέμα της διαφάνειας και του ελέγχου θα τελειώσει μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα".

Στη χτεσινή σύσκεψη με τον πρωθυπουργό, μετείχαν οι υπουργοί Γ. Παπαντωνίου, Αλ. Παπαδόπουλος, Β. Παπανδρέου, Κ. Λαλιώτης, Ε. Βενιζέλος και Δ. Ρέππας.

Το σχέδιο νόμου του ΥΜΕ

Το σχέδιο νόμου του υπουργού Μεταφορών - Επικοινωνιών, που ήδη βρίσκεται στα χέρια του νομικού συμβούλου του πρωθυπουργού, προβλέπει την ίδρυση του "Συμβουλίου Ελέγχου Προμηθειών και Εργων" (ΣΕΠΕ), με πέντε μέλη που θα εκλέγονται με μυστική ψηφοφορία και πλειοψηφία 3/5 από τη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής. Στον έλεγχο του ΣΕΠΕ θα υπάγονται συμβάσεις που υπερβαίνουν τα 60 εκατ. δραχμές για τις προμήθειες και τα 120 εκατ. για τα έργα. Εξαιρούνται οι συμβάσεις που συνάπτονται βάσει διεθνούς συμφωνίας, αυτές που χαρακτηρίζονται απόρρητες ή αφορούν την ασφάλεια του κράτους, καθώς και αυτές που εκτελούνται μέσω προγραμματικών συμφωνιών.

Το ΣΕΠΕ ελέγχει μόνο και δεν αποφασίζει. Ο έλεγχος αφορά στη διαμόρφωση των όρων της διακήρυξης εκεί όπου προβλέπεται διαγωνισμός, στη νομιμότητα προσφυγής στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης (όταν δεν υπάρχει διαγωνισμός), καθώς και στο σύννομο της διεξαγωγής του διαγωνισμού. Ετσι ο έλεγχος αυτός παραμένει τυπικός, και δε θίγει ουσιαστικά ζητήματα, του κατά πόσο, δηλαδή, μια σύμβαση προστατεύει την εγχώρια παραγωγή, εάν συμβάλει στην αύξηση της απασχόλησης στη χώρα μας, εάν συντείνει στη μεταφορά τεχνογνωσίας κλπ.

Για κάθε περίπτωση, το ΣΕΠΕ μπορεί να συστήνει επιτροπή εμπειρογνωμόνων που θα μελετούν τα τεχνικά ζητήματα και ανάλογα θα εισηγούνται σ' αυτό.

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
Δικομματικές ευθύνες για το χάλι των αεροδρομίων

Τεράστιες ευθύνες έχουν όλες οι κυβερνήσεις για τη σημερινή εικόνα που παρουσιάζουν η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και τα ελληνικά αεροδρόμια, αφού χρόνια τώρα απομυζούν τα έσοδα της ΥΠΑ για να καλύψουν τις ανάγκες του κρατικού προϋπολογισμού και όχι για το σκοπό που προορίζονται (έργα βελτίωσης των αεροδρομίων).

Αυτό καταγγέλλει η Ομοσπονδία Συλλόγων ΥΠΑ (ΟΣΥΠΑ), με αφορμή ερώτηση που κατέθεσαν βουλευτές της ΝΔ στη Βουλή, επισημαίνοντας παράλληλα τις σοβαρές ευθύνες του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, "που ολοκλήρωσαν το ξεπούλημα του αεροδρομίου Σπάτων, με τις πιο δυσμενείς για τη χώρα συνθήκες". Κατά την ΟΣΥΠΑ, η ερώτηση των βουλευτών της ΝΔ "δεν κάνει τίποτε άλλο, παρά να ενισχύει τα οικονομικά ιδιωτικά συμφέροντα που κρύβονται πίσω από τη διάλυση της ΥΠΑ".

Οι εργαζόμενοι στην ΥΠΑ ζητούν από την κυβέρνηση να προχωρήσει στην αλλαγή του νομικού καθεστώτος της ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ, που θα ανήκει, όμως, 100% στο δημόσιο και θα έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα για τη λειτουργία όλων των πολιτικών αεροδρομίων. Απορρίπτουν κάθε σχέδιο διάλυσης της ΥΠΑ, επισημαίνουν ότι για τη σημερινή κατάσταση ευθύνονται όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων και αξιώνουν "να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους, πριν είναι πολύ αργά".

"Ικανοποιήθηκαν" οι Αμερικανοί...

Τη δημόσια ικανοποίηση της ελληνικής κυβέρνησης για την άρση της ταξιδιωτικής προειδοποίησης, που είχαν εκδώσει οι ΗΠΑ σε βάρος του αεροδρομίου του Ελληνικού πριν από δύο μήνες, εξέφρασε χτες ο υπουργός Μεταφορών Χ. Καστανίδης.

Κατά τον υπουργό, η αμερικανική κυβέρνηση ακύρωσε σε σύντομο χρονικό διάστημα την άδικη απόφασή της, επειδή υπήρξαν "αποφασιστικές και συντονισμένες ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης", κυρίως όσον αφορά την οργάνωση της ασφάλειας στο αεροδρόμιο του Ελληνικού. "Κάτι, άλλωστε - πρόσθεσε ο Χ. Καστανίδης - που αποτυπώνεται και στην έκθεση των Αμερικανών "ειδικών" που υιοθέτησε πλήρως ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ". Επί της ουσίας, δηλαδή, ο υπουργός ομολογεί ότι οι Αμερικανοί μας "φίλοι" έμειναν απόλυτα ικανοποιημένοι, που η ελληνική κυβέρνηση εκτέλεσε πιστά τις εντολές των ΗΠΑ σε θέματα ασφαλείας των αεροδρομίων.

ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ ΔΟΜΗΣΗΣ
ΣτΕ: Αντισυνταγματικός ο νόμος

Στον "αέρα" τινάζεται το καθεστώς για τη μεταφορά συντελεστή δόμησης, καθώς το Ε Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) με μια σημαντική απόφαση (την υπ' αριθμόν 2299/96) έκρινε ότι ο νόμος 2300/95 είναι αντισυνταγματικός ως προς τον καθορισμό των ζωνών υποδοχής.

Απαγορεύεται η μεταφορά συντελεστή δόμησης, σύμφωνα με το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο, και επιτρέπεται μόνο μέσα στον ίδιο οικισμό, ενώ σε περίπτωση που αυτός έχει κηρυχτεί διατηρητέος, τότε μπορεί να μεταφερθεί ο συντελεστής δόμησης σε όμορους οικισμούς.

Το Ε Τμήμα του ΣτΕ, λόγω μείζονος σημασίας, παρέπεμψε το θέμα για τελική κρίση στην Ολομέλεια του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου. Τέλος, το ΣτΕ θεωρεί ότι δεν μπορούν να γίνουν ζώνες υποδοχής συντελεστή δόμησης περιοχές, όπως ακτές, νησιά, τοποθεσίες ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, βιότοποι, παραδοσιακοί οικισμοί, αρχαιολογικοί χώροι, καθώς και οικισμοί με βεβαρημένο οικιστικό περιβάλλον.

Σιδηροδρομική συνεργασία με την ΠΓΔΜ

Κοινή εμπορευματική πολιτική και στο δευτερεύον κόστος για τις σιδηροδρομικές μεταφορές εμπορευμάτων μεταξύ των δικτύων ΟΣΕ - CFARYM (δίκτυο της ΠΓΔΜ) εφαρμόζεται αναδρομικά από την 1η Απρίλη 1996.

Αυτό αποφασίστηκε σε πρόσφατη συνάντηση των εκπροσώπων των δύο σιδηροδρομικών δικτύων, με αντικείμενο τον καθορισμό των πρόσθετων τελών, το κόμιστρο για μεταφορές με ιδιωτικά βαγόνια και το ελάχιστο όριο είσπραξης ανά βαγόνι (έμφορτο και κενό). Με τη ρύθμιση αυτή ολοκληρώθηκε η συμφωνία που είχε υπογραφεί τον περασμένο Μάρτη στη Θεσσαλονίκη, μεταξύ των σιδηροδρομικών δικτύων ΟΣΕ και CFARYM.

Αλλαγές στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο

Την πρόθεση της κυβέρνησης να μετατρέψει το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο σε σύγχρονο πιστωτικό ίδρυμα, εξήγγειλε χτες ο υπουργός Μεταφορών, Χ. Καστανίδης,με την υπόσχεση ότι θα παραμείνει στο δημόσιο και θα προσφέρει κοινωνικές υπηρεσίες.

Οπως είπε, με υπουργική απόφαση, που θα εκδοθεί τις επόμενες μέρες, θα αλλάξει το νομικό καθεστώς που διέπει σήμερα το Ταχυδρομικό Ταχυδρομικό και αμέσως μετά θα προκηρυχτεί διαγωνισμός για την εκπόνηση μελέτης "επιχειρησιακού σχεδίου" του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου. Σε δεύτερη φάση θα προκηρυχτεί άλλος διαγωνισμός για τον εκσυγχρονισμό του Ταχ. Ταμιευτηρίου, με την εισαγωγή πληροφορικής και μηχανοργάνωσης.

Απόφαση για τις ραδιοσυχνότητες

Στα χέρια του υπουργού Τύπου βρίσκεται εδώ και 11 μέρες η υπουργική απόφαση για τις ραδιοσυχνότητες στο λεκανοπέδιο Αττικής.

Αυτό ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Μεταφορών Χ. Καστανίδης,με την επισήμανση ότι η υπουργική απόφαση έχει ως βάση και την εισήγηση της αρμόδιας επιτροπής που ασχολήθηκε με το θέμα αυτό. Κατά τον υπουργό Μεταφορών, μόλις υπογραφεί η υπουργική απόφαση και από τον Δ. Ρέππα,ο Νομός Αττικής θα αποκτήσει "καταστατικό χάρτη" για τις ραδιοσυχνότητες.

Την ώρα που ο Σημίτης έκανε δηλώσεις, οι δύο υπουργοί, Β. Παπανδρέου και Χ. Καστανίδης, έσπευδαν να δείξουν "υπερβάλλοντα ζήλο"...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ