ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Οχτώβρη 2000
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΑΥΣΙΜΑ
Ερχεται «βαρυχειμωνιά» για τους εργαζόμενους

Αντιμέτωπη με την κυβερνητική αδιαφορία βρίσκεται η μεγάλη πλειοψηφία του μισθοσυντήρητου ελληνικού λαού, και με το χειμώνα «προ των πυλών», προβληματίζεται για μια ακόμη φορά σχετικά με το «τι μέλλει γενέσθαι» με τις τιμές στα υγρά καύσιμα. Η πτώση θερμοκρασίας κινείται σε αντίστροφη κατεύθυνση από την αγανάκτηση των εργαζομένων, των ανέργων, των συνταξιούχων, που φέτος θα κληθούν να πληρώσουν διπλάσια ποσά για τη θέρμανση, αρκετά υψηλότερα για τη μεταφορά τους, ενώ οι πρόσφατες αυξήσεις κατά 3% στα τιμολόγια της ΔΕΗ και οι επικείμενες που ανακοινώθηκαν εμμέσως (πολυζωνικά τιμολόγια) δημιουργούν ένα «εκρηκτικό μείγμα» στις τσέπες των καταναλωτών. Είναι δεδομένο, και το καταγράφουμε με απόλυτη βεβαιότητα, ότι ο επερχόμενος χειμώνας θα είναι ο «βαρύτερος» για την πλειοψηφία του ελληνικού λαού.

Πέρα από τους γενικόλογους «αναθεματισμούς» για τη στάση της κυβέρνησης στο ζήτημα της κατακόρυφης αύξησης των υγρών καυσίμων και για πώς αντιμετωπίζει τη λαϊκή οργή, τα στοιχεία είναι υπέρ το δέον ενδεικτικά για το μέγεθος της οικονομικής ένδειας στην οποία οδηγείται η πλειοψηφία του ελληνικού λαού. Αν και οι κινητοποιήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ευελπιστεί ότι θα τη «σκαπουλάρει» εξαιτίας της διεθνούς συγκυρίας πτώσης της ισοτιμίας του δολαρίου και του αργού πετρελαίου. Το τελευταίο δε διάστημα χρησιμοποιεί κατά κόρον την ιδιαιτέρως προσφιλή της τακτική, αυτή των «συμφωνιών κυρίων» με παράγοντες της αγοράς, καταφεύγοντας σε συναντήσεις επί συναντήσεων, με φορείς της αγοράς για τη δήθεν συγκράτηση των τιμών σε μια σειρά προϊόντα, με βασικό στόχο την παραπλάνηση του λαού. Βέβαια, το μη πέρασμα σημαντικών ανατιμήσεων (δεν το παραδέχονται επισήμως) σε πολλά προϊόντα από τους φορείς της αγοράς, δεν οφείλεται στη «φιλευσπλαχνία» των βιομηχάνων ή των ιδιοκτητών σούπερ μάρκετ, αλλά στην ισορροπία των σταθερών συμφερόντων τους.

«Καίνε» τα καύσιμα...

Μπορεί τις δύο τελευταίες βδομάδες να σταμάτησε η «κούρσα» ανατιμήσεων των υγρών καυσίμων, το γεγονός όμως δεν αποτελεί μαρτυρία για τον εφησυχασμό των λαϊκών στρωμάτων που πλήττονται από τις πρωτοφανείς αυξήσεις. Ηδη το πετρέλαιο κίνησης έχει ξεπεράσει την τιμή της αμόλυβδης. Με βάση τις ενδεικτικές τιμές που ανακοινώνει το υπουργείο Ανάπτυξης, για το Λεκανοπέδιο Αττικής και το Νομό Θεσσαλονίκης η αμόλυβδη βενζίνη προβλέπεται να πωλείται στις 257 δραχμές και το πετρέλαιο κίνησης στις 261 δραχμές. Πριν ένα χρόνο, όταν άρχισαν οι μικρές ανατιμήσεις των καυσίμων, το ότι «το πετρέλαιο θα φτάσει την αμόλυβδη» χρησιμοποιούνταν ως ανέκδοτο... Να όμως που τώρα είναι πραγματικότητα.

Πιο συγκεκριμένα, οι τιμές των βενζινών σούπερ και αμόλυβδης μέσα σε 12 μήνες (Σεπτέμβρης 1999-2000) έχουν αυξηθεί κατά 56,3 και 56 δραχμές το λίτρο αντίστοιχα, ενώ από την 1/1/1999 μέχρι σήμερα οι αυξήσεις ανέρχονται σε 88,3 και 88,8 δραχμές ανά λίτρο. Η αύξηση σε ποσοστό στις βενζίνες σε 12 μήνες είναι 25% περίπου, δηλαδή 10 φορές μεγαλύτερη από την αύξηση που πήρε για το 2000 ένας μισθωτός. Το πετρέλαιο κίνησης, που όπως προαναφέραμε έχει ξεπεράσει την τιμή της αμόλυβδης και πωλείται στις 261 δραχμές, έχει καταγράψει το τελευταίο δωδεκάμηνο μία αύξηση της τάξης των 82 δραχμών, δηλαδή αύξηση σε ποσοστό 45%. Σε 20 μέρες που θα ξεκινήσει η χρήση του πετρελαίου θέρμανσης με βάση τις σημερινές εκτιμήσεις θα πωλείται στις 170 δραχμές περίπου δραχμές, δηλαδή 90 δραχμές ακριβότερα από πέρσι την ίδια περίοδο, ποσοστό αύξησης κατά 110%. Οι παραπάνω συγκρίσεις βασίζονται στις ενδεικτικές τιμές που ανακοινώνει το υπουργείο Ανάπτυξης και αφορούν το Λεκανοπέδιο Αττικής και το Νομό Θεσσαλονίκης.

Η διαμόρφωση των τιμών των υγρών καύσιμων είναι σύνθετη, ωστόσο αυτό που θα πρέπει να τονίσουμε είναι ότι στις 100 δραχμές που πληρώνουμε π.χ. για ένα λίτρο βενζίνης, οι 55 δραχμές είναι οι φόροι και οι υπόλοιπες 45 αποτελούν το κόστος αγοράς του αργού πετρελαίου από τα διυλιστήρια, το κόστος διύλισης, το ανάλογο κέρδος, η πώληση στις εταιρίες εμπορίας και το κέρδος και τέλος ο πρατηριούχος. Σήμερα έχει υπολογιστεί ότι με τις υφιστάμενες τιμές για τη βενζίνη σούπερ πληρώνουμε φόρο 114 δραχμές, για την αμόλυβδη 98 δραχμές, για τη σούπερ αμόλυβδη 108 δραχμές και για το πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης 83 δραχμές. Εκτός από τον Ειδικό Φόρο προστίθεται και ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ), ενώ αξιόλογη είναι η επιβάρυνση στην τιμή από τις Εταιρίες Εμπορίας και Διακίνησης Πετρελαιοειδών, των οποίων το κέρδος μπορεί να ανέρχεται ακόμα και στις 30 δραχμές το λίτρο.

«Καίει» και το ρεύμα...

Η κρίση το πετρελαίου «θύμισε» στην κυβέρνηση και το θέμα της ενεργειακής έντασης στη χώρα. Ετσι λοιπόν αποφάσισε να επιβαρύνει και τα τιμολόγια της ΔΕΗ, προκειμένου οι καταναλωτές, που δε θα μπορούν να πληρώνουν το πετρέλαιο θέρμανσης το χειμώνα, να μην μπορούν να χρησιμοποιούν για θέρμανση το ηλεκτρικό ρεύμα. Οι αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ που ισχύουν αναδρομικά από την 1η Σεπτέμβρη, θα ωχριούν μπροστά στις αυξήσεις που θα επιφέρει η εφαρμογή των «πολυζωνικών» τιμολογίων, που ανακοίνωσε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης Ν. Χριστοδουλάκης, ο οποίος ευθαρσώς δήλωσε ότι το μέτρο λαμβάνεται «προκειμένου να αποφευχθούν οι αιχμές χειμερινής κατανάλωσης λόγω της χρήσης ηλεκτρικών συσκευών, πράγμα το οποίο μπορεί να αυξηθεί λόγω της αυξημένης τιμής του πετρελαίου. Κατά συνέπεια πιστεύω ότι η εισαγωγή πολυζωνικών τιμολογίων μπορεί να αντιμετωπίσει με πολύ ορθολογικό τρόπο αυτές τις αιχμές, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να δώσει ευκαιρία στα νοικοκυριά να έχουν πολύ οικονομικότερη χρήση του ηλεκτρικού ρεύματος»...

Οι προθέσεις της κυβέρνησης είναι σαφείς και η παραπάνω αναφορά του υπουργού Ανάπτυξης ότι «δίνεται η ευκαιρία στα νοικοκυριά να έχουν μια πολύ οικονομικότερη χρήση του ηλεκτρικού ρεύματος», προφανώς απευθύνεται σε αφελείς. Διότι, ως ώρες αιχμής θα χαρακτηρίζονται οι απογευματινές και οι πρώτες βραδινές που είναι ώρες όπου η μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών βρίσκεται στα σπίτια της, με αποτέλεσμα η χρήση του ηλεκτρικού, για μαγείρεμα, πλύσιμο, θερμοσίφωνες, κ.ο.κ. να είναι εκτεταμένη. Εκείνες τις ώρες σύμφωνα με το «πολυζωνικό» τιμολόγιο, η τιμή της κιλοβατώρας θα είναι πολύ υψηλή, με «αντάλλαγμα» χαμηλότερη τιμή κιλοβατώρας μετά τα μεσάνυχτα, έως το πρωί. Υπό αυτές τις συνθήκες, αυτοί που θα έχουν οικονομικότερη χρήση του ηλεκτρικού ρεύματος, είναι προφανώς όσοι κάνουν τις δουλιές τους από τα μεσάνυχτα ως τα ξημερώματα. Αυτό εννοεί ξεκάθαρα η κυβέρνηση.

...και μια σειρά άλλων προϊόντων...

Δεν είναι μόνο οι εμφανείς αυξήσεις στα καύσιμα και στα τιμολόγια της ΔΕΗ που «καίνε» τους καταναλωτές. Με πρόσχημα τις ανατιμήσεις διεθνώς στις τιμές του πετρελαίου, αλλά και της ανόδου της ισοτιμίας του δολαρίου έναντι της δραχμής, αρκετοί μεγαλοσχήμονες και μη επιχειρηματίες βρήκαν την ευκαιρία να περάσουν στα «μουλωχτά» γενναίες ανατιμήσεις σε μια σειρά προϊόντα. Οι πιο εμφανής είναι η αύξηση της τιμής των τσιγάρων κατά 50 δραχμές, ενώ πολλά άλλα προϊόντα των σούπερ μάρκετ π.χ., όπου ο καταναλωτής δεν έχει τη δυνατότητα της εβδομαδιαίας σύγκρισης, έχουν αυξηθεί αισθητά. Σημαντικές ανατιμήσεις έχουν παρατηρηθεί και σε προϊόντα που σχετίζονται με το πετρέλαιο, όπως πλαστικά, χημικά, χρώματα, αρώματα, αλλά και σε προϊόντα εισαγωγής που γίνονται σε δολάρια (όσπρια, κονσέρβες, κατεψυγμένα τρόφιμα κλπ.).

Επισήμως, κανείς από τους φορείς της βιομηχανίας και αγοράς, ΣΕΒ (βιομήχανοι), ΕΣΕΕ (μεγαλέμποροι), ΣΕΣΜΕ (σούπερ μάρκετ) ΣΕΛΠΕ (λιανικό εμπόριο), δεν παραδέχεται ότι έχουν σημειωθεί σοβαρές αυξήσεις. Κοινή εκτίμηση όμως των προαναφερθέντων φορέων ότι δεν μπορούν να ελέγξουν τα μέλη τους καθώς και ότι «όποιος θέλει μπορεί να προχωρήσει σε ανατιμήσεις». «Παραφωνία» ίσως αποτελεί ο Σύνδεσμος Βιομηχάνων Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ), ο οποίος με προχτεσινή του ανακοίνωση σημειώνει ότι η συνολική επιβάρυνση της βιομηχανίας από την αύξηση του πετρελαίου είναι κατά 10-15% περίπου, το οποίο κόστος σύντομα θα μετακυληθεί στον τελικό καταναλωτή. Αξίζει να σημειωθεί ότι στα μέσα στης περασμένης βδομάδας, οι φαρμακοβιομήχανοι επισκέφτηκαν το υπουργείο Ανάπτυξης και απαίτησαν ανατίμηση των φαρμάκων κατά 25%.

...και η κυβέρνηση, απλά, παρατηρεί

Η συγκυριακή διεθνής μείωση των τιμών του αργού πετρελαίου και της πτώσης της ισοτιμίας του δολαρίου έναντι του Ευρώ και κατά συνέπεια της δραχμής, αποτέλεσε για την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ «πνοή ζωής», που μη θέλοντας να παρέμβει για την αποκλιμάκωση των τιμών στα καύσιμα, ευελπιστούσε σε μια διεθνή αποκλιμάκωση. Ομως παρά την όποια αποκλιμάκωση, οι τιμές έχουν διαμορφωθεί σε πολύ υψηλά επίπεδα και το ζητούμενο δεν είναι πλέον το να μείνουν σταθερές, αλλά να μειωθούν αισθητά. Οι εργαζόμενοι και τα πλατιά λαϊκά στρώματα της χώρας έχουν καταθέσει ρεαλιστικές και υλοποιήσιμες προτάσεις για τη μείωση των τιμών των καυσίμων. Το πρώτο που μπορεί να γίνει είναι να μειωθεί άμεσα ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, που αυτή τη στιγμή ανέρχεται στο 55%. Να μειωθεί ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ). Να καταργηθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης για το πετρέλαιο θέρμανσης. Να μειωθεί ο φόρος κατανάλωσης για τους αγρότες, να περιοριστούν τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων και των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών. Μόνο με τη λήψη τέτοιων μέτρων θα υπάρξει ουσιαστική αποκλιμάκωση των τιμών των καυσίμων.


Σταμάτης ΖΗΣΙΜΟΥ

ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2001
Η συμπίεση των δαπανών οδηγεί σε αδιέξοδο

Σε κατάσταση λειτουργικής ασφυξίας βρίσκονται πολλοί τομείς και υπηρεσίες του στενού (υπουργεία) και ευρύτερου δημόσιου τομέα (ΔΕΚΟ, νοσοκομεία, ταμεία κλπ), καθώς οι μακροχρόνιες πολιτικές λιτότητας για την επίτευξη των κριτηρίων της ΟΝΕ - κυρίως του ελλείμματος - έχουν πλήξει σοβαρά την ικανότητα προσφοράς και των στοιχειωδέστερων υπηρεσιών. Σοβαρά έχουν τρωθεί - και ως εκ τούτου υπολειτουργούν - δημόσια νοσοκομεία, η δημόσια εκπαίδευση, φορείς του πολιτισμού, και του αθλητισμού, ερευνητικά ιδρύματα κλπ. Κοινά χαρακτηριστικά στους τομείς αυτούς είναι το ελλιπές και κακοπληρωμένο προσωπικό, η αναβολή της εκτέλεσης προγραμματισμένων έργων, τα οποία πάνε συνεχώς πίσω, ο περιορισμός στα έσχατα σημεία των λειτουργικών τους αναγκών. Ετσι πολλές υπηρεσίες του Δημοσίου αντιμετωπίζουν έλλειψη... χαρτιού καθαριότητας, οι διάδρομοι δε φωτίζονται επαρκώς, ενώ ακόμα και η αντικατάσταση ενός σπασμένου τζαμιού είναι... πολύπλοκη διαδικασία.

Η ζοφερή αυτή παρουσίαση του περιβάλλοντος λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης στην Ελλάδα, αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα, όταν ομολογείται από τους ίδιους τους κυβερνητικούς παράγοντες. Στο υπουργείο Οικονομικών δεν κρύβουν σήμερα ότι η συμπίεση των δημοσίων δαπανών όλη τη δεκαετία του '90 με στόχο την επίτευξη των κριτηρίων της ΟΝΕ έχει δημιουργήσει σοβαρές δυσλειτουργίες στη δημόσια διοίκηση, η οποία πλήρωσε τα σπασμένα της «δημοσιονομικής πειθαρχίας». Ομολογούν -κατόπιν εορτής βέβαια - κάτι που απέκρυπταν όλα τα προηγούμενα χρόνια εφαρμογής των προγραμμάτων λιτότητας. Οτι ο στόχος ναι μεν επιτεύχθηκε - η ένταξη στην ΟΝΕ - αλλά με πολύ μεγάλο κόστος για τη δημόσια διοίκηση, τα δημόσια νοσοκομεία, τα σχολεία κλπ, τα οποία δεν ήταν σε θέση να προσφέρουν σωστές υπηρεσίες, καταταλαιπωρούν τους πολίτες μπροστά στα γκισέ της εφορίας, η στην αναζήτηση ενός κρεβατιού σε δημόσιο νοσοκομείο. Σήμερα αναγκάζονται να ομολογήσουν ότι η αρνητική εικόνα που παρουσιάζει η δημόσια διοίκηση στην Ελλάδα, δεν οφείλεται στον κακό υπάλληλο που αρνείται να συνεργαστεί με το κοινό, ή στους συνδικαλιστές που ταλαιπωρούν τον κόσμο με τις απεργίες - κατηγορίες πολύ διαδεδομένες τα τελευταία χρόνια - αλλά στο γεγονός ότι η μηχανή του Δημοσίου ήταν αναγκασμένη να λειτουργεί με ελλιπείς πόρους. Αυτό αναγνωρίζεται πλέον και επίσημα. Ετσι στην έκθεση του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) με θέμα «Το μέγεθος και ο ρόλος του δημόσιου τομέα στην Ελλάδα» που δημοσιεύτηκε το Μάρτη του 1999, αναφέρονται τα εξής ενδιαφέροντα: «Η τρέχουσα δημόσια κατανάλωση (δεν περιλαμβάνονται οι δαπάνες για πληρωμή των τοκοχρεολυσίων του δημόσιου χρέους) που αντανακλά το κόστος λειτουργίας των κρατικών δαπανών κυμαινόταν το 1996 στις χώρες της ΕΕ μεταξύ 14%-26%. Το σχετικό μέγεθος για την Ελλάδα βρισκόταν στο κάτω άκρο (14,4%). Αν λάβουμε υπόψη το αυξημένο βάρος των δαπανών άμυνας στην Ελλάδα, είναι σαφές ότι, στην πράξη σε σχέση με όλες τις άλλες χώρες της ΕΕ, το ποσοστό των πολιτικών δημοσίων δαπανών (χωρίς τις πολεμικές δαπάνες) μπορεί να υπολείπεται του ελάχιστου κατά 2-3 περίπου εκατοστιαίες μονάδες. Από τα μεγέθη αυτά φαίνεται να συνάγεται το συμπέρασμα ότι ανεξάρτητα από όλες τις άλλες αιτίες της κακής ποιότητας των δημοσίων υπηρεσιών στη χώρα, μια βασική αιτία είναι ότι η Ελλάδα επιχειρεί να λειτουργήσει το κράτος με οικονομικά μέσα τα οποία υπολείπονται του ελάχιστου που χρειάζεται, αν κρίνει κανείς από την πείρα των λοιπών χωρών - μελών». Οι συντάκτες της έκθεσης αναφέρουν ότι οι δαπάνες άμυνας στην Ελλάδα υπερβαίνουν το 4% του ΑΕΠ, ενώ σε αρκετές άλλες χώρες, το ποσοστό αυτό κυμαίνεται κάτω του 2%. Και η καταγραφή αυτή γίνεται με στοιχεία μέχρι το 1996, πριν δηλαδή ο «μεγάλος τιμονιέρης του εκσυγχρονισμού», ο σημερινός πρωθυπουργός ακολουθήσει την πολιτική μεγαλύτερης ακόμα συμπίεσης των δημοσιονομικών δαπανών και αύξησης των φορολογικών εσόδων - περίοδος 1997-1999 - όταν τα δημοσιονομικά ελλείμματα μειώθηκαν κατά το μισό, από 7% το 1996 στο 3,5% το 1999.

Μαύρες τρύπες

Στο υπουργείο Οικονομικών αναλύουν σήμερα και τους μηχανισμούς μέσω των οποίων συμπίεσαν τις δημόσιες δαπάνες. Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες για μισθούς, εκτός από τις «σφικτές» εισοδηματικές πολιτικές, αυτές συμπιέστηκαν, συνολικά, με την περιβόητη εφαρμογή του νόμου: μια πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις. Ο νόμος αυτός, εκτιμούν σήμερα στο υπουργείο, ότι εφαρμόστηκε επιτυχώς... Και το εύρος του κάλυψε το προσωπικό σε υπουργεία, νοσοκομεία, στη δημόσια εκπαίδευση, στις ΔΕΚΟ, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αυτό που κατά Μάαστριχτ θεωρείται σαν ευρύτερος δημόσιος τομέας. Η επιτυχής εφαρμογή όμως του νόμου αυτού, σημαίνει και αντίστοιχες «μαύρες τρύπες» - από την άποψη της επάρκειας του προσωπικού - εκεί που εφαρμόστηκε. Σήμερα μιλούν για «κόστος» στο υπουργείο, και σαν παράδειγμα αναφέρουν «δικό τους», ίδρυμα, το Μηχανογραφικό Κέντρο του υπουργείου (ΚΕΠΥΟ), το οποίο επί χρόνια λειτουργεί με μεγάλες ελλείψεις προσωπικού. Αυτή είναι και η αιτία - επισημαίνουν - που καθυστερούν κάθε χρόνο να αποσταλούν τα εκκαθαριστικά στους φορολογούμενους. Αναφέρουν επίσης ότι οι τομείς που πλήρωσαν ακριβά το μάρμαρο των περικοπών, ήταν αυτοί του πολιτισμού - αθλητισμού, καθώς πολλά προγράμματα και εξαγγελθέντα έργα πήγαν πολλά χρόνια πίσω. Με αφοπλιστική ειλικρίνεια αναφέρουν ότι όταν έμπαινε το δίλημμα να περικόψουμε δαπάνες για μισθούς ή δαπάνες - μη μισθολογικές - για τον πολιτισμό κόβαμε αυτές του πολιτισμού! Ετσι επιτεύχθηκε ο μέγας άθλ(ι)ος των κριτηρίων της ΟΝΕ.

Οι κρατικές δαπάνες για το 2001

Σήμερα στο υπουργείο Οικονομικών, αντιμετωπίζουν ένα κατακλυσμό αιτημάτων από τα υπόλοιπα υπουργεία, τα οποία - όπως ομολογούν - είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό ρεαλιστικά και πραγματικά. Δεν πρόκειται φυσικά για αιτήματα βελτίωσης της θέσης των κακοπληρωμένων υπαλλήλων, ή της ανάπλασης των ταλαιπωρημένων αστικών κέντρων. Αφορούν αιτήματα που έχουν σαν βάση κυβερνητικές επιλογές (Ολυμπιάδα 2004 - στρατιωτικοί εξοπλισμοί - «εκσυγχρονισμός» ΕΣΥ) ή άλλα τα οποία σκοπό έχουν να αντιμετωπίσουν το νέο εξωτερικό περιβάλλον που διαμορφώθηκε από τις αρχές της δεκαετίας του '90 (δουλέμποροι που μεταφέρουν μετανάστες στο Αιγαίο, λαθρεμπόριο στα σύνορα κλπ). Αιτήματα τα οποία όλα τα προηγούμενα χρόνια είχαν πάει πίσω, μπροστά στην ανάγκη επίτευξης του... μεγάλου στόχου της ΟΝΕ. Μετά την επίτευξη του στόχου κάθε υπουργός διεκδικεί... το δίκιο του από το υπουργείο Οικονομικών. Το τελευταίο εκτιμά ότι το σύνολο των αιτημάτων αυτών ξεπερνά κατά 1,3 τρισ. δραχμές, το όριο δαπανών που έχουν θέσει σαν στόχο για το 2001. Και επειδή η πίεση των μεγάλων ιδίως υπουργείων είναι μεγάλη, ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Δρυς, αρμόδιος για τις δημόσιες δαπάνες, την προηγούμενη Δεύτερα, πήρε το φάκελο υπό μάλης και πήγε να κάνει τα παράπονά του στον Σημίτη. Μου ζητάνε πολλά του ανέφερε, αν τους τα δώσω κινδυνεύει η δημοσιονομική σταθερότητα...


Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ

Στα χέρια των αγροτών το μέλλον των συνεταιρισμών

Ηψήφος των αγροτών στις εκλογές των συνεταιρισμών που θα γίνουν στην περίοδο Οκτώβρη - Δεκέμβρη έχει πολλαπλή σημασία, επειδή καλούνται άμεσα ή έμμεσα να πάρουν θέση σε κρίσιμα και υπαρκτά διλήμματα καθοριστικά για την επιβίωσή τους και την επιβίωση των συνεταιρισμών τους. Διλήμματα που είναι απόρροια της αντιαγροτικής και αντισυνεταιριστικής πολιτικής της κυβέρνησης και της ΕΕ.

Θα επιτρέψουν οι μικρομεσαίοι αγρότες στην κυβέρνηση και την ΕΕ να συνεχίσουν ανεμπόδιστα την πολιτική των ποσοστώσεων και των προστίμων συνυπευθυνότητας που συρρικνώνουν τη γεωργία και το γεωργικό εισόδημα; 'Η θα αντιπαραθέσουν τη δική τους πρόταση για ανάπτυξη της γεωργίας που θα αξιοποιεί όλες τις παραγωγικές δυνατότητες, θα στηρίζεται στους συνεταιρισμένους μικρομεσαίους αγρότες θα βελτιώνει το αγροτικό εισόδημα και θα εξασφαλίζει τη διατροφική αυτάρκεια της χώρας σε μια περίοδο που τα τρόφιμα χρησιμοποιούνται από τις ιμπεριαλιστικές δυνάμεις σαν μηχανισμός εκβιασμών λαών και χωρών.

Θα δεχτούν οι μικρομεσαίοι αγρότες μοιρολατρικά το βίαιο ξεκλήρισμα που εντείνεται με την «ατζέντα 2000» για να συγκεντρωθεί η γη και η αγροτική παραγωγή σε λίγους μικροαγρότες; Ή θα προβάλλουν τη δική τους πρόταση για συνεταιριστικοποίηση της αγροτικής οικονομίας με λαϊκούς παραγωγικούς συνεταιρισμούς που θα ασχολούνται με όλες τις φάσεις, από την παραγωγή των αγροτικών προϊόντων μέχρι τη διάθεση στην κατανάλωση.

Θα εφαρμόσουν αδιαμαρτύρητα το νέο αντιδημοκρατικό και αντισυνεταιριστικό νόμο που αντικαθιστά με πλειοψηφικό την κουτσουρεμένη απλή αναλογική για να αποκλειστούν από τα όργανα διοίκησης των συνεταιρισμών όλες οι αγωνιστικές και τίμιες φωνές; Που αντιμετωπίζει προνομιακά τους μεγαλοαγρότες δίνοντάς τους μέχρι και τρεις ψήφους; Που εξαναγκάζει τους συνεταιρισμούς από ενώσεις φυσικών προσώπων να γίνουν ανώνυμες εταιρίες και να συνεργαστούν με το ιδιωτικό κεφάλαιο για να ενταθεί η εκμετάλλευση και το ξεκλήρισμα των μικρομεσαίων αγροτών; Που θεσμοθετεί την πολυδιάσπαση του συνεταιριστικού κινήματος και καταργεί ακόμα και την τυπική αυτοτέλειά του απέναντι στο κράτος με την κατάργηση των εποπτικών συμβουλίων και το δικαίωμα των δικαστηρίων και του υπουργείου Γεωργίας να διαλύουν τους συνεταιρισμούς που δεν προσαρμόζονται στο νόμο; Ή θα παλέψουν ενωμένοι για ένα παραγωγικό συνεταιριστικό κίνημα των μικρομεσαίων αγροτών που θα λειτουργεί με διαφάνεια, δημοκρατία και αυτοτέλεια απέναντι στο κράτος, που τα μέλη του θα είναι ισότιμα. Που ο οικονομικός του και κοινωνικός του ρόλος θα αναγνωρίζεται έμπρακτα από το κράτος με δημοκρατικό και προνομιακό νομικό και θεσμικό πλαίσιο.

Θα ψηφίσουν οι μικρομεσαίοι αγρότες τις δυνάμεις του δικομματισμού που μετέτρεψαν τους συνεταιρισμούς σε όργανα αποπροσανατολισμού των αγροτών και μηχανισμούς υλοποίησης της αντιαγροτικής πολιτικής της κυβέρνησης και της ΕΕ; Ή θα ενισχύσουν μαζικά τους αγρότες που αντιστάθηκαν αγωνιστικά στις πολιτικές αυτές.

Θα επιβραβεύουν οι μικρομεσαίοι αγρότες τις πολιτικές και παραταξιακές δυνάμεις του δικομματισμού που έχουν αποκλειστική ευθύνη για τη σημερινή κατάντια των συνεταιρισμών; Ή θα βάλουν τέλος στη συρρίκνωση, στη χρεοκοπία στην αντιδημοκρατική λειτουργία και στο κλείσιμο των συνεταιρισμών.

Θα επιτρέψουν με την ψήφο τους οι μικρομεσαίοι αγρότες να κυριαρχήσουν στις διοικήσεις των συνεταιρισμών, αλλά και της ΠΑΣΕΓΕΣ οι δυνάμεις του δικομματισμού που είναι αποκλειστικά υπεύθυνες για τον πεμπτοφαλαγγίτικο ρόλο που έπαιξε η Διοίκηση της ΠΑΣΕΓΕΣ στις αγροτικές κινητοποιήσεις; Ή θα συμβάλλουν για να μπει τέλος στον κατήφορο και στην ανυποληψία της κορυφαίας συνεταιριστικής οργάνωσης και να γίνει η ΠΑΣΕΓΕΣ οργανωτής και καθοδηγητής των αγώνων της μικρομεσαίας αγροτιάς.

Πριν ψηφίσουν όλοι οι μικρομεσαίοι αγρότες έχουν υποχρέωση να κλείσουν τα αυτιά τους στις Σειρήνες και στα δολώματα του δικομματισμού και να θυμηθούν:

Το ΠΑΣΟΚ και η ηγεσία της παράταξής του στη δεκαετία του 1980 χρησιμοποίησαν τους συνεταιρισμούς για να αποπροσανατολίσουν τους μικρομεσαίους αγρότες και να εξωραΐσουν την ΕΟΚ και την ΚΑΠ, με αποτέλεσμα να οδηγήσουν στη χρεοκοπία όλους σχεδόν τους συνεταιρισμούς.

Το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ σε αγαστή συνεργασία με τις ηγεσίες των παρατάξεών τους στη δεκαετία του 1990 εκμεταλλεύτηκαν τα χρέη, που προκάλεσαν με τις πολιτικές τους στους συνεταιρισμούς, για να επιβάλουν με την ΑΤΕ επαχθείς όρους ρύθμισης αυτών των χρεών και για να συρρικνώσουν και να κλείσουν τις περισσότερες και σημαντικότερες συνεταιριστικές οργανώσεις.

Το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ μαζί με τις ηγεσίες των συνεταιριστικών τους παρατάξεων κάνουν ό,τι μπορούν για να ξεπουλήσουν τα πιο κερδοφόρα αντικείμενα των συνεταιριστικών οργανώσεων στο ανταγωνιστικό στους συνεταιρισμούς ιδιωτικό κεφάλαιο.

Οι εκλογές αυτές, παρά τα αντιδημοκρατικά εμπόδια του νέου νόμου, δίνουν την ευκαιρία στους μικρομεσαίους αγρότες να διαμορφώσουν μια διαφορετική κατάσταση στο συνεταιριστικό κίνημα.

Να συσπειρωθούν σε ένα αγωνιστικό πόλο με πυρήνα τις Συντονιστικές Επιτροπές Αγώνα, τους αγρότες που πρωτοστάτησαν στις αγροτικές κινητοποιήσεις τα μέλη και τα στελέχη της Λαϊκής Αγροτικής Ενότητας με στόχο να αντισταθούν στις πολιτικές που ξεκληρίζουν τους μικρομεσαίους αγρότες, που συρρικνώνουν, κλείνουν και προσανατολίζουν το συνεταιριστικό κίνημα ώστε να παίζει καλύτερα το ρόλο της κυβέρνησης και του κεφαλαίου. Να προβάλλουν τη δική τους άποψη για τους συνεταιρισμούς και την ανάπτυξη της γεωργίας. Να αλλάξουν τους συσχετισμούς δύναμης στις διοικήσεις των συνεταιρισμών για να παίζουν τον πραγματικό τους ρόλο σαν οικονομικές οργανώσεις, αλλά και σαν όργανα πάλης της μικρομεσαίας αγροτιάς.


Του
Βαγγέλη ΜΠΟΥΤΑ

Την Τρίτη η κινητοποίηση του ΠΑΜΕ

Πορεία με αυτοκίνητα και μηχανάκια και αποκλεισμό του διυλιστηρίου της ΠΕΤΡΟΛΑ στην Ελευσίνα, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τις υπέρογκες αυξήσεις στα καύσιμα, πραγματοποιείται μεθαύριο Τρίτη, με πρωτοβουλία του Πανεργατικού Αγωνιστικού Μετώπου (ΠΑΜΕ). Η απόφαση για την πορεία και τον αποκλεισμό της ΠΕΤΡΟΛΑ, πάρθηκε έπειτα από ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες μέρες στην Αθήνα και συμμετείχαν εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων των ιδιοκτητών φορτηγών, εργαζομένων και αγροτών.

Για την πορεία, όσοι συμμετέχουν με μηχανάκια, θα συγκεντρωθούν στις 6:30 το απόγευμα στην πλατεία Κάνιγγος, ενώ όσοι συμμετέχουν με αυτοκίνητα θα συγκεντρωθούν την ίδια ώρα στο φανάρι, στο Δαφνί.

Τα βασικά αιτήματα είναι η δραστική μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, η κατάργηση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης, η μείωση του ΦΠΑ, ο περιορισμός των υπερκερδών των διυλιστηρίων και των πετρελαϊκών εταιριών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ