ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 17 Αυγούστου 2000
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
Και ο ΟΣΕ στη μαύρη λίστα

Την πλήρη προσαρμογή ακόμα και της έννοιας του «δημοσίου» στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς, σχεδιάζουν και προωθούν οι  κυβερνώντες

Διαστάσεις πλημμυρίδας - η οποία απειλεί να πνίξει κάθε δημόσιο φορέα και υπηρεσία - προσλαμβάνει η πολιτική της κυβέρνησης στο χώρο των ιδιωτικοποιήσεων. Χτες ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας Χ.Πάχτας ανακοίνωσε την κυβερνητική πρόθεση να ιδιωτικοποιηθούν μέσα στο 2001 και οι σιδηρόδρομοι, άφησε ανοιχτό τι μέλλει γενέσθαι με τον ΟΣΕ, ενώ προανάγγειλε και την εκποίηση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού Σιδηροδρόμων. Ανακοίνωσε επίσης ότι σύντομα θα είναι έτοιμο το νομοθετικό πλαίσιο που θα προβλέπει την είσοδο ιδιωτών στην κατασκευή δημοσίων έργων (αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια, σιδηροδρομικό δίκτυο, φυσικό αέριο και ό,τι άλλο εκποιηθεί σε ιδιώτες) με τη μορφή των μακροχρόνιων συμβάσεων παραχώρησης. Σύμφωνα, επίσης, με πληροφορίες από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, προωθείται η αλλαγή του νόμου 2000/91 περί ιδιωτικοποιήσεων (πρόκειται για νόμο της ΝΔ, που ψηφίστηκε με υπουργό Βιομηχανίας τον Α.Ανδριανόπουλο)και η αντικατάστασή του με νέο νόμο, ακόμα πιο συντηρητικό και πιο φιλελεύθερο!

Μεταξύ άλλων θα προβλέπει την επαναδιατύπωση της έννοιας «δημόσιος τομέας», ώστε να είναι πολύ πιο περιοριστική απ' ό,τι σήμερα, τη διεύρυνση των μορφών ιδιωτικοποίησης, τον περιορισμό του ρόλου της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων, υπέρ των «ανεξάρτητων» συμβουλών κλπ.

Τα νέα αυτά στοιχεία προστίθενται στην ήδη υπάρχουσα πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, την οποία έχει εξαγγείλει ήδη η κυβέρνηση. Ετσι μέσα στο Σεπτέμβρη έχει προγραμματιστεί να ανοίξουν οι οικονομικές - τεχνικές προσφορές των δύο κοινοπραξιών για την εξαγορά του 49% των μετοχών της ΕΑΒ, μέσα στον ίδιο μήνα αναμένεται και η δημοσιοποίηση της προκήρυξης διεθνούς διαγωνισμού για την ανάληψη της διοίκησης του ΟΤΕ παράλληλα με την εκχώρηση ενός νέου ποσοστού μετοχών περί το 15%, σειρά έχει επίσης η ιδιωτικοποίηση της ΕΤΒΑ, παράλληλα με την ιδιωτικοποίηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Για τα τελευταία προβλέπεται και η απομάκρυνση του 40% μέχρι και 50% του υφιστάμενου σήμερα προσωπικού (περί τα 900 άτομα), η οποία θα πάρει τη μορφή της εθελούσιας εξόδου... Τον Νοέμβρη έχει προγραμματιστεί η ιδιωτικοποίηση της ΑΤΕ, καθώς και η δημοσιοποίηση του νέου νομοθετικού πλαισίου για την «απελευθέρωση» των αγορών τηλεπικοινωνιών και ηλεκτρικής ενεργείας...

Και οι σιδηρόδρομοι «στο σφυρί»

Ηταν βέβαια αναμενόμενο ότι η κυβέρνηση θα ιδιωτικοποιήσει και τους σιδηροδρόμους, απλώς το επισημοποίησε χτες ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας Χρ. Πάχτας, σε συνέντευξή του στην «Ελευθεροτυπία». Οπως αναφέρει ο υφυπουργός στη συνέντευξή, στόχος της κυβέρνησης είναι μέσα στο 2001 να ξεκινήσουν ο διαδικασίες για την «αποκρατικοποίηση του ΟΣΕ» στον οποίο φορτώνει τις ευθύνες για την προσφορά κακών υπηρεσιών... Κατά τον ίδιο, στο δημόσιο τομέα θα περαμείνει το σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων θα την αναλάβουν οι ιδιώτες. θα γίνουν δηλαδή δημοπρασίες, στις οποίες ιδιωτικές εταιρίες θα υποβάλουν προσφορές για την ανάληψη της εκμετάλλευσης συγκεκριμένων σιδηροδρομικών (π.χ. Αθήνας - Πάτρας) και το δικαίωμα αυτό θα παραχωρείται στον πλειοδότη. Οσο για τον ΟΣΕ, το μέλλον προβάλλει άδηλο... Σύμφωνα με τον υφυπουργό «αν ο ΟΣΕ θέλει να μπει και αυτός στον ανταγωνισμό, θα μπορεί να μπει σαν μια ξεχωριστή εταιρία, επί ίσοις όροις με τους άλλους και θα πρέπει να συμμετάσχει σε διαγωνισμούς για την ανάληψη τμημάτων μεταφοράς του δικτύου». Δηλαδή, είτε ο ΟΣΕ θα πρέπει να βάλει λουκέτο, είτε να μετατραπεί σε ιδιωτική εταιρία. Παράλληλα, με την ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων, έχει σχεδιαστεί και η εκποίηση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ. Κατά τον Χρ. Πάχτα, θα προωθηθεί η μεταφορά των κεντρικών σταθμών σήμερα στην περιφέρεια(;) ώστε «να αποδεσμευτεί η τεράστια ακίνητη περιουσία του κράτους, με την οποία θα γίνει δυνατή η χρηματοδότηση του εκσυγχρονισμού των σιδηροδρόμων».

Οσο για την αλλαγή του ν.2000 περί ιδιωτικοποιήσεων, η κυβέρνηση προωθεί την επαναδιατύπωση του όρου «δημόσιος τομέας», ο οποίο θα είναι πολύ πιο περιοριστικός, σε σχέση με τον ορισμό του ν.2000/91, έτσι ώστε να μη συμπεριλαμβάνονται οι θυγατρικές των τραπεζών, καθώς και άλλων νομικών προσώπων δημόσιου και ιδιωτικού φορέα.


Θ.Κ.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ
Λέει «ναι» στην «απελευθέρωση» των θαλασσίων συγκοινωνιών

Επί της διαδικασίας της «απελευθέρωσης» των θαλασσίων συγκοινωνιών και όχι επί της ουσίας, περιορίζονται οι παρατηρήσεις του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Πειραιά επί του θέματος. Πολλές από αυτές τις παρατηρήσεις, μάλιστα, ας σημειωθεί, είναι φανερό και για τον πιο αφελή ότι δεν είναι δυνατό να εφαρμοστούν στα πλαίσια της «απελευθέρωσης». Για παράδειγμα, το Επιμελητήριο προτείνει μεταξύ άλλων το ναυλολόγιο, σε καθεστώς «απελευθέρωσης», να καθορίζεται από τον «υγιή ανταγωνισμό» με μικρό επιχειρηματικό κέρδος! Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Πειραιά, που όπως προκύπτει συμφωνεί με τις αξιώσεις των εφοπλιστών και τις προθέσεις της κυβέρνησης προτείνει:

  • Η «απελευθέρωση» να γίνει προσεκτικά, εκτιμώντας τις ιδιαίτερες ανάγκες της χώρας - απομακρυσμένα νησιά, νησιά με λίγους κατοίκους κλπ.
  • Οι εταιρίες που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον να δρομολογήσουν τα πλοία τους να πληρούν όλους τους όρους που θα διασφαλίζουν ασφαλή, άνετη και γρήγορη μεταφορά, παρεχόμενη με πλοία νέας γενιάς σε όλη τη διάρκεια του έτους και σε όλα τα νησιά.
  • Το ναυλολόγιο να καθορίζεται από τον «υγιή ανταγωνισμό» με μικρό επιχειρηματικό κέρδος προσβλέποντας και στην τόνωση των τοπικών κοινωνιών.
  • Διασφάλιση της δημόσιας περιουσίας, της εθνικής ασφάλειας και της εξυπηρέτησης των πολιτών. Οι επιλογές των γραμμών και των λιμένων να γίνονται με αποκλειστικό γνώμονα τις ανάγκες των κατοίκων και των μικρότερων νησιών.
  • Διασφάλιση των θέσεων εργασίας των Ελλήνων εργαζομένων.
Αυξάνεται η τιμή του πετρελαίου

Σημαντική αύξηση στην τιμή του πετρελαίου κίνησης κατά 5,5 δρχ. το λίτρο ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Ανάπτυξης, ενώ αμετάβλητες παραμένουν γι' αυτή τη βδομάδα οι τιμές των βενζινών - σούπερ και αμόλυβδης. Στο μεταξύ, ας σημειωθεί ότι η τιμή του αργού πετρελαίου στη διεθνή αγορά κινείται σε υψηλά επίπεδα, ενώ προχτές πλησίασε τα 33 δολάρια το βαρέλι, τιμή ρεκόρ τα τελευταία δέκα χρόνια.

ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΑΕΡΙΟΥ
Το φθινόπωρο ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός

Αρχές φθινοπώρου αναμένεται σύμφωνα με πληροφορίες να κατατεθούν οι οικονομικές προσφορές των πέντε υποψηφίων εταιριών που πέρασαν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για το 49% και το μάνατζμεντ της υπό σύσταση Εταιρίας Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) Αττικής, ενώ μέχρι το Νοέμβρη εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η επιλογή. Οι πέντε υποψήφιες εταιρίες είναι η σλοβάκικη SPP, η καναδική PC Gas, η ιρλανδική Board Geis, η αμερικανική Synergy και η Γαλλική Gaz de France. Να υπενθυμίσουμε ότι πρόκειται για το δεύτερο διαγωνισμό καθώς ο πρώτος κηρύχτηκε άγονος. Δεν έγινε, ωστόσο, το ίδιο με τις ΕΠΑ της Θεσσαλονίκης και της Θεσσαλίας όπου ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε την πρώτη φορά κατακυρώνοντας την ΕΠΑ στην Italgaz.

Προτάσεις για τη μετάβαση στο ΕΥΡΩ

Την αναγνώριση της δαπάνης για μετατροπή των ταμειακών μηχανών στα πλαίσια της μετάβασης στο ΕΥΡΩ με παράλληλη δυνατότητα χρηματοδότησης των επιχειρήσεών τους για το σκοπό αυτό, ζητούν με επιστολή τους προς τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας οι εμποροβιομήχανοι της Αθήνας. Ειδικότερα, στην επιστολή που υπογράφει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου της Αθήνας (ΕΒΕΑ, Ιω. Καπράλος, υποστηρίζει μεταξύ άλλων πως κατά τη μετάβαση στο ΕΥΡΩ θα δημιουργηθεί πρόβλημα με τη μετατροπή σε ΕΥΡΩ των κινητών ενσήμων, των τελών χαρτοσήμου και των ενσήμων του ΙΚΑ λόγω στρογγυλοποίησής τους. Παράλληλα, επαναλαμβάνει την αντίρρηση του ΕΒΕΑ για την επαναφορά των τελών χαρτοσήμου.

Επίσης, οι εμποροβιομήχανοι ζητούν η απλή μετατροπή του κεφαλαίου των ΑΕ και ΕΠΕ από δραχμές σε ΕΥΡΩ να πραγματοποιείται με απόφαση του ΔΣ της ΑΕ ή του διαχειριστή της ΕΠΕ, που θα τροποποιεί και το καταστατικό. Η δε απόφαση να ανακοινώνεται ανέξοδα στον Τύπο και η δημοσίευση της τροποποίησης να γίνεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης ατελώς.

Προβλήματα, τέλος, θα δημιουργηθούν, υποστηρίζει το ΕΒΕΑ, με την αναγραφή των διπλών τιμών ιδιαίτερα στην περίπτωση επιχειρήσεων με πληθώρα ειδών, σε περιόδους εκπτώσεων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ