Πέμπτη 17 Αυγούστου 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
Και ο ΟΣΕ στη μαύρη λίστα

Την πλήρη προσαρμογή ακόμα και της έννοιας του «δημοσίου» στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς, σχεδιάζουν και προωθούν οι  κυβερνώντες

Διαστάσεις πλημμυρίδας - η οποία απειλεί να πνίξει κάθε δημόσιο φορέα και υπηρεσία - προσλαμβάνει η πολιτική της κυβέρνησης στο χώρο των ιδιωτικοποιήσεων. Χτες ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας Χ.Πάχτας ανακοίνωσε την κυβερνητική πρόθεση να ιδιωτικοποιηθούν μέσα στο 2001 και οι σιδηρόδρομοι, άφησε ανοιχτό τι μέλλει γενέσθαι με τον ΟΣΕ, ενώ προανάγγειλε και την εκποίηση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού Σιδηροδρόμων. Ανακοίνωσε επίσης ότι σύντομα θα είναι έτοιμο το νομοθετικό πλαίσιο που θα προβλέπει την είσοδο ιδιωτών στην κατασκευή δημοσίων έργων (αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια, σιδηροδρομικό δίκτυο, φυσικό αέριο και ό,τι άλλο εκποιηθεί σε ιδιώτες) με τη μορφή των μακροχρόνιων συμβάσεων παραχώρησης. Σύμφωνα, επίσης, με πληροφορίες από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, προωθείται η αλλαγή του νόμου 2000/91 περί ιδιωτικοποιήσεων (πρόκειται για νόμο της ΝΔ, που ψηφίστηκε με υπουργό Βιομηχανίας τον Α.Ανδριανόπουλο)και η αντικατάστασή του με νέο νόμο, ακόμα πιο συντηρητικό και πιο φιλελεύθερο!

Μεταξύ άλλων θα προβλέπει την επαναδιατύπωση της έννοιας «δημόσιος τομέας», ώστε να είναι πολύ πιο περιοριστική απ' ό,τι σήμερα, τη διεύρυνση των μορφών ιδιωτικοποίησης, τον περιορισμό του ρόλου της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων, υπέρ των «ανεξάρτητων» συμβουλών κλπ.

Τα νέα αυτά στοιχεία προστίθενται στην ήδη υπάρχουσα πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, την οποία έχει εξαγγείλει ήδη η κυβέρνηση. Ετσι μέσα στο Σεπτέμβρη έχει προγραμματιστεί να ανοίξουν οι οικονομικές - τεχνικές προσφορές των δύο κοινοπραξιών για την εξαγορά του 49% των μετοχών της ΕΑΒ, μέσα στον ίδιο μήνα αναμένεται και η δημοσιοποίηση της προκήρυξης διεθνούς διαγωνισμού για την ανάληψη της διοίκησης του ΟΤΕ παράλληλα με την εκχώρηση ενός νέου ποσοστού μετοχών περί το 15%, σειρά έχει επίσης η ιδιωτικοποίηση της ΕΤΒΑ, παράλληλα με την ιδιωτικοποίηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Για τα τελευταία προβλέπεται και η απομάκρυνση του 40% μέχρι και 50% του υφιστάμενου σήμερα προσωπικού (περί τα 900 άτομα), η οποία θα πάρει τη μορφή της εθελούσιας εξόδου... Τον Νοέμβρη έχει προγραμματιστεί η ιδιωτικοποίηση της ΑΤΕ, καθώς και η δημοσιοποίηση του νέου νομοθετικού πλαισίου για την «απελευθέρωση» των αγορών τηλεπικοινωνιών και ηλεκτρικής ενεργείας...

Και οι σιδηρόδρομοι «στο σφυρί»

Ηταν βέβαια αναμενόμενο ότι η κυβέρνηση θα ιδιωτικοποιήσει και τους σιδηροδρόμους, απλώς το επισημοποίησε χτες ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας Χρ. Πάχτας, σε συνέντευξή του στην «Ελευθεροτυπία». Οπως αναφέρει ο υφυπουργός στη συνέντευξή, στόχος της κυβέρνησης είναι μέσα στο 2001 να ξεκινήσουν ο διαδικασίες για την «αποκρατικοποίηση του ΟΣΕ» στον οποίο φορτώνει τις ευθύνες για την προσφορά κακών υπηρεσιών... Κατά τον ίδιο, στο δημόσιο τομέα θα περαμείνει το σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων θα την αναλάβουν οι ιδιώτες. θα γίνουν δηλαδή δημοπρασίες, στις οποίες ιδιωτικές εταιρίες θα υποβάλουν προσφορές για την ανάληψη της εκμετάλλευσης συγκεκριμένων σιδηροδρομικών (π.χ. Αθήνας - Πάτρας) και το δικαίωμα αυτό θα παραχωρείται στον πλειοδότη. Οσο για τον ΟΣΕ, το μέλλον προβάλλει άδηλο... Σύμφωνα με τον υφυπουργό «αν ο ΟΣΕ θέλει να μπει και αυτός στον ανταγωνισμό, θα μπορεί να μπει σαν μια ξεχωριστή εταιρία, επί ίσοις όροις με τους άλλους και θα πρέπει να συμμετάσχει σε διαγωνισμούς για την ανάληψη τμημάτων μεταφοράς του δικτύου». Δηλαδή, είτε ο ΟΣΕ θα πρέπει να βάλει λουκέτο, είτε να μετατραπεί σε ιδιωτική εταιρία. Παράλληλα, με την ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων, έχει σχεδιαστεί και η εκποίηση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ. Κατά τον Χρ. Πάχτα, θα προωθηθεί η μεταφορά των κεντρικών σταθμών σήμερα στην περιφέρεια(;) ώστε «να αποδεσμευτεί η τεράστια ακίνητη περιουσία του κράτους, με την οποία θα γίνει δυνατή η χρηματοδότηση του εκσυγχρονισμού των σιδηροδρόμων».

Οσο για την αλλαγή του ν.2000 περί ιδιωτικοποιήσεων, η κυβέρνηση προωθεί την επαναδιατύπωση του όρου «δημόσιος τομέας», ο οποίο θα είναι πολύ πιο περιοριστικός, σε σχέση με τον ορισμό του ν.2000/91, έτσι ώστε να μη συμπεριλαμβάνονται οι θυγατρικές των τραπεζών, καθώς και άλλων νομικών προσώπων δημόσιου και ιδιωτικού φορέα.


Θ.Κ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ