ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Φλεβάρη 2007
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Τι θέλουμε να κάνουμε και γιατί

Το σύνολο των εξελίξεων στο μέτωπο της Παιδείας επαυξάνει στη διαπίστωση ότι η «καμπάνια» που αποφάσισε η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ και που ήδη συζητείται στις οργανώσεις του Κόμματος, είναι μια διαδικασία που ακριβώς δεν πρέπει να πραγματοποιηθεί «καμπανιακά».

Συνήθως, η καμπάνια είναι μια γενική προπαγανδιστική εκστρατεία. Αυτό που ενδιαφέρει σήμερα είναι μέσα σε ένα τρίμηνο, που, βέβαια, είναι και μικρό για το θέμα που συζητάμε, να μπουν οι βάσεις για μια ολοκληρωμένη ιδεολογική, πολιτική, πολιτιστική, μορφωτική αντεπίθεση του Κόμματος στο ζήτημα της Παιδείας.

Στόχος όχι μόνο η προβολή των θέσεων του Κόμματος, αναμφισβήτητα είναι κι αυτό, αλλά και η επίδρασή μας για να αναδειχτεί το κίνημα με περιεχόμενο και κατεύθυνση που να αντιστοιχεί στο χαρακτήρα των αλλεπάλληλων μέτρων - που έχουν παρθεί και στο παρελθόν - αλλά που από εδώ και μπρος θα έρχονται στο ζήτημα της Παιδείας. Θέλουμε να υπηρετήσουμε και τα δύο.

Πρώτα - πρώτα, η Παιδεία είναι ένα θέμα τέτοιο που αν οι κομμουνιστές το κατέχουμε καλά - και όσοι εν πάση περιπτώσει έστω συμφωνούν με το ΚΚΕ σε αυτά ζητήματα - μπορούμε να συμβάλουμε στο να διαμορφωθούν προϋποθέσεις να κατανοηθεί και η συνολική πολιτική πρόταση του Κόμματος.

Γιατί η Παιδεία είναι άμεσα συνδεδεμένη με την οικονομία, με την κοινωνία και τους στόχους της. Είναι ένα πεδίο που η κατανόησή του σε φέρνει κατ' ευθείαν στην καρδιά της εναλλακτικής πρότασης του Κόμματος και έχει σχέση με τη δημιουργία προϋποθέσεων για το Μέτωπο, για την πάλη για το Σοσιαλισμό κλπ.

Γι' αυτό έχει σημασία. Γιατί, υπάρχουν πάρα πολλοί δυσαρεστημένοι, αγανακτισμένοι που και τα δύο κόμματα τα καταδικάζουν, που καταδικάζουν ακόμη και τον καπιταλισμό και το νεοφιλελευθερισμό, επί της ουσίας, όμως, δεν έχουν μπει στον πυρήνα του πολιτικού προβλήματος.

Ο καπιταλισμός δεν μπορεί

Ενα παράδειγμα: Γίνεται πολύ λόγος, για την απορρόφηση αυτών που έχουν τελειώσει πανεπιστήμια, ΤΕΙ, κλπ., κλπ.

Γίνεται πολύ λόγος για αντιθέσεις που υπάρχουν στην αξία των πτυχίων: Αν είναι καλός ο μηχανικός των ΤΕΙ, ή, μπορεί να πάρει την ίδια δουλιά, με τους μηχανικούς του Πολυτεχνείου. Και μάλιστα από εδώ και μπρος θα έχουμε τεράστια προβλήματα σε αυτόν τον τομέα, παρότι υπήρχαν πάντα. Από τη δεκαετία του '60 γινόταν ολόκληρη φασαρία. Τσακωμός ανάμεσα στους υπομηχανικούς της σχολής των υπομηχανικών που ήταν ανώτερη με αυτούς του Πολυτεχνείου.

Πολλοί θεωρούν ότι η αιτία της ανεργίας είναι ότι δεν αντιστοιχούν τα επαγγέλματα στις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς.

Αν κάποιος καταλάβει σωστά το πρόβλημα και είναι καλοπροαίρετος - ανεξάρτητα τι θα κάνει στη δράση - θα συνειδητοποιήσει ότι δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα της απασχόλησης ή το πρόβλημα του «τι επαγγέλματα χρειάζονται και ποια είναι τα πιο χρήσιμα ή τα καλύτερα επαγγέλματα», αν δεν έχει στο κεφάλι του ένα συνολικό σχεδιασμό μιας οικονομίας που θέλει να υπηρετήσει το λαό και όχι τα μονοπώλια. Δε γίνεται αυτό το πράγμα. Γιατί, δεν μπορεί να λυθεί το ζήτημα αυτό, μόνο επειδή θα αυξήσεις τις θέσεις αυτών που θα μπορούν να μπαίνουν μόνο στα πανεπιστήμια, ή, γιατί θα πολλαπλασιάσεις τον αριθμό των τμημάτων των σχολών και θα βγάλεις καινούργιες ειδικότητες.

Ενα ακόμα παράδειγμα: Ολοι λένε ότι στην Ελλάδα έχουμε πάρα πολλούς γιατρούς.

Πόσους γιατρούς Εργασίας έχουμε; Ελάχιστους.

Στην Ελλάδα οι σχολές βγάζουν πολλούς που έχουν σχέση με την κοινωνική ψυχολογία (ψυχολόγοι, κοινωνιολόγοι). Πού δουλεύουν αυτοί; Πολλοί από αυτούς δουλεύουν σε διαφημιστικές εταιρείες, για να οργανώνουν την ψυχολογία της αγοράς για διάφορα προϊόντα από μέικ απ μέχρι ό,τι να 'ναι.

Αυτά ο καπιταλισμός δεν μπορεί να τα λύσει.

Ο σοσιαλισμός έχει τις προϋποθέσεις, εκτός αν έχεις πέσει έξω όταν διαμορφώνεις κάθε φορά τους υπολογισμούς, αλλά ο σοσιαλισμός από τη φύση του μπορεί να λύσει αυτά τα προβλήματα.

Επομένως, το θέμα της Παιδείας ανοίγει το δρόμο στο ποια κοινωνία, ποια οικονομία κλπ.

Βεβαίως, δεν πιστεύουμε ότι μέσα σε ένα τρίμηνο, σε ένα χρόνο, θα μπορέσουμε να τους πείσουμε όλους για τη συνολική μας πολιτική και στρατηγική.

Εχει, όμως, πολύ μεγάλη σημασία να επιφέρουμε ρήγματα και στη συνείδηση που καλλιεργεί η κυρίαρχη τάξη μέσω της Παιδείας. Εχει σημασία -και σ' αυτό το επιμέρους - και να κερδίσεις σε ανθρώπους που θα παλέψουν σήμερα και αύριο, αλλά και να ανοίξει ένας προβληματισμός γενικότερα στο πώς θα μπορέσει ο καθένας να αντιμετωπίσει την όλη κατάσταση.

Το κυριότερο είναι ότι για εμάς στο θέμα της Παιδείας πρέπει να γίνει ειδική δουλιά. Οχι ειδική με την έννοια της ειδίκευσης, αλλά μια δουλιά που θα εδραιωθεί στους δύο πυλώνες που έβαλε το 17ο Συνέδριο: Εργατική τάξη και νεολαία.

Το κίνημα δεν πρόκειται να δυναμώσει, να ισχυροποιηθεί και να πολλαπλασιαστεί, αν δεν ισχυροποιηθεί με κριτήριο την εργατική τάξη και στις νεότερες ηλικίες.

Αυτό που επίσης εμείς επιδιώκουμε, που δεν είναι επιδίωξη εξωτερικής συνθήκης, είναι κατεύθυνση του 17ου Συνεδρίου, είναι η εργατική τάξη, το ταξικό κίνημα να αναδειχτεί σε πρωτοπόρα δύναμη πάλης για τα θέματα της Παιδείας.

Δεν μπορεί να είναι ένα θέμα, στο οποίο ο απλός γονιός που υποφέρει και ο εκπαιδευτικός, ή, ο φοιτητής και σπουδαστής, με τον αγώνα τους θα λύσουν το ζήτημα. Είναι μια ευκαιρία να μπουν σε σειρά η οργάνωση, η πάλη, η συνειδητοποίηση.

Αντιμέτωποι με μια συνολική στρατηγική του κεφαλαίου

Τι έχουμε μπροστά μας; Και γιατί κάνουμε αυτή την καμπάνια, για να μπουν οι βάσεις μιας ολοκληρωμένης κατανόησης;

Αγώνες για την Παιδεία το Κόμμα κάνει πάρα πολλά χρόνια και μάλιστα έχουμε μια μεγάλη ιστορία και είμαστε περήφανοι γι' αυτό. Τα τελευταία χρόνια, έγιναν επίσης αγώνες. Ομως, τώρα δεν έχουμε να κάνουμε με μια συντηρητική, αντιδραστική πολιτική απλώς, με κάποιους αντιδραστικούς νόμους.

Πρόκειται, γι' αυτό που γίνεται σε όλους τους τομείς, για μια συνολική στρατηγική σχεδιασμένη για την Παιδεία, και η οποία έτσι πρέπει να κατανοηθεί και η οποία είναι βασικό μέτωπο των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων.

Πολλοί λένε, «γυρνάμε πίσω». Για παράδειγμα, αν αρχίσουμε και πληρώνουμε δίδακτρα στο πανεπιστήμιο τότε γυρνάμε πίσω. Γίνεται πολύ αυτή η συζήτηση.

Δεν είναι έτσι. Ο καπιταλισμός πάει μπροστά με αυτόν τον τρόπο.

Βεβαίως, πάει μπροστά, με τον γνωστό τρόπο που το κάνει: Οξύνοντας την ταξική καταπίεση, την ταξική ανισότητα. Αυτός είναι ο καπιταλισμός. Το προχώρημά του, δεν μπορεί να 'ναι προοδευτικό. Δεν έχει ούτε καν προοδευτικές πινελιές, που σε προηγούμενες φάσεις υπήρχαν.

Δεν κάνουν τίποτα τυχαία

Η αστική τάξη και τα κόμματά της έχουν απόλυτο δίκιο σε αυτά που κάνουν από τη σκοπιά των συμφερόντων τους. Δεν τα κάνουν τυχαία. Αλλωστε, είναι πολιτική η οποία χαράχτηκε στη Λισαβόνα το 2000.

Και ακριβώς θέλουν να διαμορφώσουν ένα εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο με σύγχρονο τρόπο - έστω και αν ο σύγχρονος τρόπος είναι βάρβαρος για το λαό - να υποτάσσει την Παιδεία να υπηρετεί την οικονομία, την ιδεολογία, το σύνολο της καπιταλιστικής κοινωνίας, στη φάση που βρίσκεται. Και ειδικά στην Ελλάδα, έχει πολλές αναντιστοιχίες.

Για να δούμε πόσο λογική είναι αυτή η πολιτική:

Πρώτον:

Μια σειρά μέτρα έχουν περάσει: Η ιδιωτική οικονομική λειτουργία των δημόσιων πανεπιστημίων έχει περάσει στις ανεπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες της Ευρώπης εδώ και πολλά χρόνια.

Παρ' όλα αυτά, θεωρείται και η Γερμανία, και η Μεγάλη Βρετανία, και η Γαλλία, και η Ιταλία ότι υστερούν σε καπιταλιστικούς εκσυγχρονισμούς σε αυτόν τον τομέα. Πόσο μάλλον η Ελλάδα, όπου για διάφορους λόγους, και για λόγους κινήματος, αλλά και για διάφορους άλλους ιστορικούς λόγους, διατηρήσαμε κάπως ένα δημόσιο σύστημα (γιατί υπάρχουν και άλλα, όπως είναι τα φροντιστήρια, που δεν υπάρχουν στις καπιταλιστικές χώρες). Εδώ, υπήρχαν κάποια προοδευτικά αποτυπώματα μέσα στο σύστημα της Παιδείας σε ορισμένες περιόδους, που βέβαια και αυτά έχασαν την αξία τους στην πορεία.

Η λογική της Λισαβόνας είναι η εξής: «Κοιτάξτε, εμείς πρώτο στόχο βάζουμε, όλοι μαζί, να ξεπεράσουμε και να αντιμετωπίσουμε τις ΗΠΑ που έχουν το προβάδισμα στον ανταγωνισμό και ένας από τους παράγοντες που δίνουν το προβάδισμα στις ΗΠΑ, είναι και οι νέες τεχνολογίες, η επιστήμη». Βλέπουν, επίσης, τώρα και άλλα αναδυόμενα καπιταλιστικά, ιμπεριαλιστικά κέντρα, οι Ινδίες κλπ. Δεν είναι μόνο οι ΗΠΑ, είναι και άλλες δυνάμεις οι οποίες αναδύονται.

Επομένως, η Ευρώπη, στην κούρσα του ανταγωνισμού και πολύ σωστά η ΕΕ, το ευρωπαϊκό κεφάλαιο, πρέπει να χρησιμοποιήσει ως βασική παραγωγική δύναμη, την επιστήμη, τη γνώση, την Παιδεία.

Ενα ζήτημα είναι ότι είναι παράγοντας ανταγωνιστικότητας. Αλλά είναι και παράγοντας του εσωτερικού ανταγωνισμού, μέσα, ανάμεσα, στα κράτη, στις επιχειρήσεις, στην ίδια την Ευρώπη. Ξέρουν, λοιπόν, τι κάνουν...

Δεύτερον:

Τους ενδιαφέρει και ένα άλλο πράγμα: Αναμφισβήτητα, πρέπει να διαμορφωθεί μια εργατική δύναμη που να αντιστοιχεί - επιγραμματικά - στις ελαστικές εργασιακές σχέσεις κλπ.

Οι νέες τεχνολογίες και γενικά η Επιστήμη τούς δίνουν τη δυνατότητα, να οργανώσουν την παραγωγική διαδικασία, με άλλον τρόπο - βέβαια, με αντιφάσεις και αντιθέσεις, που θα τους βγουν στην πορεία -, τους δίνει, όμως, τη δυνατότητα αυτή.

Απ' τη στιγμή που έχουμε μείωση της ζωντανής, ανθρώπινης εργασίας, στην παραγωγή, αυτό έχει επιπτώσεις και στον εσωτερικό καταμερισμό.

Σήμερα, π.χ., με λιγότερο επιστημονικό δυναμικό ποσοτικά, αλλά πολύ υψηλά καταρτισμένο, μπορείς να κάνεις τη δουλιά σου, σε σχέση με τους περισσότερους που ήθελες πριν.

Σήμερα με ένα εργατικό δυναμικό το οποίο δε θα είναι αγράμματο, όπως ήταν στη δεκαετία του '50, καταρτισμένο, που θα έχει ορισμένες σύγχρονες δεξιότητες, μπορεί να κάνεις δουλιά και με όρους ευκαιριακής, μερικής απασχόλησης, ελαστικής, ή, αν θέλεις, δε θα έχεις πια ένα εργατικό δυναμικό το οποίο θα είναι 25 χρόνια κλωστοϋφαντουργός, 25 χρόνια φαρμακοϋπάλληλος, αλλά θα εναλλάσσεται.

Και αυτό ποιος θα το κάνει; Η Παιδεία! Δεν μπορεί να το κάνει διαφορετικά κάποιος άλλος. Δεν είμαστε στην εποχή της μαστοράτζας, που έπαιρνε ο μάστορας το μαστορόπουλο και το μάθαινε την τέχνη. Αυτά πρέπει να γίνουν μέσω της Παιδείας. Κι αυτά προωθούν τώρα.

ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ
ΤΑ ΑΡΧΕΙΑ ΤΩΝ ΓΛΥΞΜΠΟΥΡΓΚ

(χαρτιά που καίνε τη δυναστεία)

ΤΕΣΣΕΡΑ καυτά ερωτήματα θέτουν στον υπουργό Πολιτισμού οι βουλευτές του ΚΚΕ Αντώνης Σκυλλάκος και Βέρα Νικολαΐδου με την προχτεσινή τους Ερώτηση σχετικά με τον τρόπο «εξαγωγής» του πολιτιστικού θησαυρού Τατοΐου και επίσης πώς η κυβέρνηση σκέπτεται να αξιοποιήσει τα ανάκτορα, που αποτελούν περιουσία του ελληνικού λαού.

ΘΥΜΑΣΤΕ, σίγουρα, τα αναιδή και προκλητικά λόγια που ξεστόμισε ένας υπουργός τότε: «Είναι δικά του», «του ανήκουν», είναι η «οικοσκευή» του, το «νοικοκυριό» του, «μπορεί να το πάρει όποτε θέλει» «όπως κάθε απλός Ελληνας πολίτης». Αυτά όλα ύστερα από τη μαφιόζικη επιχείρηση στο Τατόι. Με τις νταλίκες και τον πακτωλό των θησαυρών των 68 τόνων, τους κρατικούς «τσιλιαδόρους»... Και στα ντοκ του Πειραιά το καράβι, που φόρτωνε μ' αναμμένες μηχανές και σάλπαρε σε πέντε ώρες.

ΑΛΛΑ, να το ξαναπούμε, υπήρξε κανένας από τους Γλύξμπουργκ Ελληνας, φυσικά πέρα από τη ληξιαρχική καταγραφή; Είχε κανένας ελληνική συνείδηση; Ρήμαξε την Ελλάδα η δανική ακρίδα. Είναι αμέτρητες οι εθνικές συμφορές που προκάλεσε από το 1864 η φάρα των Γλύξμπουργκ.

ΜΕΤΑ την έξωση του Οθωνα (1862), οι Αγγλοι, που αναζητούσαν βασιλέα - δούλο για τον ελληνικό θρόνο, διάλεξαν ένα Δανό πρίγκιπα. Ηταν ο μοναδικός που δέχτηκε να υπηρετήσει πιστά τους Αγγλους. Μια μυστική συνθήκη, που ο Γεώργιος ανέλαβε την υποχρέωση να την τηρήσει, όριζε πως θα αντιταχθεί με σθένος σε κάθε εθνική κίνηση για την απελευθέρωση του αλύτρωτου ελληνισμού. Πράκτορας μυστικός και φανερός. Αλλά το παραδάκι μπόλικο, δώδεκα χιλιάδες χρυσές λίρες το χρόνο.

ΚΙ ΑΥΤΗ η διαθήκη του Γεωργίου... στη δανική γλώσσα ο «Ελληνας» κι αφού είχε ζήσει 40 χρόνια στην Ελλάδα. Οι Γλύξμπουργκ, από τον πρώτο ως τον ύστατο, υπηρετούσαν ξένα συμφέροντα και θησαύρισαν λαφυραγωγώντας το λαό.

ΜΕ τις παχυλές χορηγίες, τις εξωφρενικές παροχές, τα προκλητικά προνόμια, τις κομπίνες και τα ρεγάλα, τις προίκες, τα παλάτια, τις πολυτελείς επαύλεις σε κάθε γωνιά της ελληνικής γης, «ησυχαστήρια» για τη Φρειδερίκη, μεγάλα κτήματα κάπου 100.000 στρέμματα. Δεν έλειψαν και οι αρχαιότητες, που έπρεπε να βρίσκονται στα μουσεία.

ΠΩΣ συσσώρευαν οι Γλύξμπουργκ πλούτη σε μια χώρα που λιμοκτονούσε; Χάρη στους διεφθαρμένους πολιτικούς, που όλοι τους χάριζαν τα πάντα, προνόμια σκανδαλώδη, για να εξασφαλίσουν την εύνοια και την εξουσία.

ΕΙΔΙΚΑ για τα αρχαιολογικά είναι κεφάλαιο που χρήζει έρευνας βάθους. Είναι γνωστό πως ορισμένοι αρχαιολόγοι είχαν αποκτήσει τη συνήθεια, τότε, όταν στις ανασκαφές είχαν σημαντικά ευρήματα, το πρώτο τηλεφώνημα γινόταν στα ανάκτορα! Κι η Φρειδερίκη έφτανε πρώτη - πρώτη στην ανασκαφή. Επειτα είχε ιδιαίτερη έλξη στα βυζαντινά και μεταβυζαντινά. Τα Ιόνια Νησιά μετά τους σεισμούς είδαν να εξαφανίζονται φορητές εικόνες. Ιεράρχης, που δεχόταν συχνά τη βασίλισσα, πρόσφερε, ενθύμιο της βίζιτας, εικόνα της μεταβυζαντινής εποχής.

ΜΕ ΕΡΩΤΗΣΗ το ΚΚΕ ζητά να πληροφορηθεί από την κυβέρνηση για τα μέτρα που θα πάρει για την προστασία των καλλιτεχνικών θησαυρών Τατοΐου, του κτήματος και των οικημάτων, υπέρ του λαού.

ΑΝΟΙΧΤΟ μένει εξάλλου - και χρειάζεται επίσης έρευνα - το θέμα των αρχείων του Γλύξμπουργκ, όλα αυτά τα χαρτιά που μαζεύτηκαν στις υπηρεσίες από τη μέρα που ο πρώτος Γλύξμπουργκ πάτησε το πόδι του στην Ελλάδα. Είναι δημόσια έγγραφα.

ΑΛΛΑ για τα χαρτιά αυτά, που συγκροτούν το αρχείο, τα δημόσια έγγραφα και την τύχη τους, ένα σημείωμα ακόμα την άλλη Κυριακή. Μια λεπτομέρεια: Στο κυνηγητό των αρχείων των Γλύξμπουργκ βγήκαν στην Κατοχή οι Γερμανοί, που έψαχναν να τα βρούνε...


Του
Νίκου ΚΑΡΑΝΤΗΝΟΥ

Επείγονται, έχουν και άμεσους στόχους

Πέρα από τους στρατηγικούς στόχους, οι καπιταλιστές έχουν και άμεσα οικονομικούς λόγους για να προωθήσουν τις αναδιαρθρώσεις.

Και αυτή τους η ανάγκη υπακούει σε μια λογική:

Από τη μια, θέλουν να διαθέτουν πόρους για την Παιδεία, αλλά εκεί που τους συμφέρει, στην έρευνα (που τους συμφέρει).

Απ' την άλλη, σου λέει: Απ' τη στιγμή που θέλω δεξιότητες και ευκινησίες κλπ., και θέλω να περικόψω και δαπάνες, μπορώ να μειώσω τη διάρκεια των σπουδών. Δηλαδή, απ' τη στιγμή που μπορώ να έχω ανθρώπους καταρτισμένους, γιατί να τους βγάζω στα πέντε χρόνια και στα έξι χρόνια, παραμένοντας στο πανεπιστήμιο μέχρι να τελειώσουν; Θα μειώσω τις σπουδές. Αρα λοιπόν, με δίχρονες, τρίχρονες σπουδές το πράγμα τελειώνει. Για να το ενισχύσει αυτό, πρέπει να κλείσει και τη στρόφιγγα εισόδου προς τα πανεπιστήμια. Δεν μπορεί να κλείσει τη στρόφιγγα προς τα πανεπιστήμια, γιατί είναι μια προοδευτικά κοινωνική τάση; Θα πάρει μέτρα που θα οδηγούν εκεί. Αυτή είναι η λογική.

Υπάρχει, τέλος, και η άλλη πλευρά.

Η Παιδεία είναι βασικός ιδεολογικός μηχανισμός. Βεβαίως, παίζει ρόλο η τηλεόραση - όλα παίζουν ρόλο. Μην υποτιμάμε, όμως, την Παιδεία. Βέβαια, κανένας ιδεολογικός μηχανισμός δεν είναι πανίσχυρος απέναντι σε ένα ανερχόμενο κίνημα.

Είναι υπολογίσιμος ιδεολογικός μηχανισμός, γιατί μέσα εκεί αλέθει εκπαιδευτικούς - παίρνει δηλαδή εργαζόμενους που ανήκουν στην εργατική τάξη, που ανήκουν στα ιδεολογικά στρώματα και τους μετατρέπει σε υπαλλήλους ενός ιδεολογικού μηχανισμού του κράτους.

Και έχει και τα παιδιά. Και έχει και τους γονείς των παιδιών. Είναι ένα γερό κανάλι.

Και ακριβώς ο καπιταλισμός θέλει, η Παιδεία σήμερα, όχι απλώς να κάνει μια συντηρητική αγωγή των παιδιών μας, αλλά πρέπει η Παιδεία, να διαμορφώνει ανθρώπους όπως το σύγχρονο καπιταλιστικό σύστημα τους θέλει.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ