ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 7 Ιούλη 1996
Σελ. /44
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μεθοδεύσεις υπονόμευσης της ΔΕΗ

O θόρυβος των αυξημένων τιμολογίων της ΔΕΗ το Φλεβάρη του 1996 κατέληξε πάλι σε κλιμακωτά τιμολόγια, σε νόμο - "φονιά" της ΔΕΗ (καταργείται σιγά σιγά ο δημόσιος χαρακτήρας της) και σε λεόντειες μυστικές συμφωνίες για παραγωγή ιδιωτικού ηλεκτρικού ρεύματος από φυσικό αέριο (ΦΑ), με αρχή την ίδρυση μονάδας φυσικού αερίου για εκμετάλλευση από τον Κοπελούζο του ενεργειακού κέντρου ηλεκτρικής ενέργειας της Κοζάνης.

Μια σειρά από υπέροχες κουβέντες και τεχνοκρατικές ορολογίες ειπώθηκαν και λέγονται για να μας πείσουν ότι για όλα φταίει ο αναχρονισμός της ΔΕΗ και "η ανικανότητά" της να αντεπεξέλθει στον ανταγωνισμό που επιβάλλει για το 2000 η Ευρωπαϊκή Ενωση. Κρύβουν με αυτόν τον τρόπο τις πραγματικές κατευθύνσεις για την "απελευθέρωση" της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας:

Πρώτον,ν' ακριβαίνουν κι άλλο το ελληνικό ρεύμα γιατί δεν τους βολεύει η τιμή του για συναγωνισμό, μιας και είναι η φτηνότερη στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα στοιχεία της EURELECTRIC.

Δεύτερον,και ουσιαστικό, ΝΑ ΜΗΝ ΠΑΡΑΓΕΙ Η ΕΛΛΑΔΑ την απαιτούμενη ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά κύρια να τη μεταφέρει ανέξοδα, από τρίτες χώρες της Ανατολής (ιδιαίτερα από τις πρώην σοσιαλιστικές), προς φτηνή κατανάλωση των δυτικοευρωπαϊκών ηλεκτροβόρων τραστ. Αυτοί, έχοντας φτηνή ηλεκτρική ενέργεια, θα μπορούν ν' ανταγωνιστούν το πολυεθνικό κεφάλαιο των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας.

Με προοπτική τα παραπάνω έχουν δρομολογήσει μια σειρά από ρυθμίσεις προκειμένου να συγκλίνουν στο στρατηγικό ζήτημα της ΕΕ, τον έλεγχο της ενέργειας, που παραμένει ουσιαστική διαφωνία των αλληλοεμπλεκομένων συμφερόντων, για το προχώρημα της αναθεώρησης της Συμφωνίας του Μάαστριχτ. Με αυτή τη λογική και στα χρονικά πλαίσια που βάζουν οι οδηγίες, το ΠΑΣΟΚ "πέρασε" δύο νόμους για τη διάλυση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Το νόμο 2244/94 για το ξεπούλημα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και το φετινό νόμο για δήθεν εκσυγχρονισμό των ΔΕΚΟ, όπου από τα μέσα διαλύει ό,τι υπάρχει δημόσιο και κοινωφελές στη ΔΕΗ.

Ανησυχούν όμως ακόμα για τη φτηνή τιμή του ρεύματος της Ελλάδας, η οποία εξαρτάται από το εθνικό μας καύσιμο, το λιγνίτη. Προς τα κει εξασφαλίζουν, στην τελευταία οδηγία για την ενέργεια, να μην αναφέρονται πουθενά τα ορυχεία λιγνίτη και, μέσω του άρθρου 8 της ίδιας οδηγίας, περιορίζουν την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ντόπιες πρωτογενείς πηγές ενέργειας στο 27%.

Χτυπούν στη ρίζα το φυσικό μονοπώλιο της ΔΕΗ με κλείσιμο των ορυχείων λιγνίτη και σπρώχνουν με όλες τις μεθοδεύσεις τους, και τώρα με τους δύο νόμους του ΠΑΣΟΚ:

α) Τη συμφωνία της κυβέρνησης να παράγεται ηλεκτρική ενέργεια από ΦΑ.

β) Ο σταθμός ΦΑ στην Κοζάνη που θα μπορεί να πουλάει στους Αλβανούς - τα ιδιωτικά ορυχεία Φλώρινας - τα ιδιωτικά αιολικά πάρκα στα νησιά και την Κρήτη, τις θεσμοθετημένες υπεργολαβίες των ΜΕΤΚΑ, ΒΙΟΚΑΤ.

γ) Το σταμάτημα των επενδύσεων στην παραγωγική ανάπτυξη της ΔΕΗ - τον αλχημικό περιορισμό των δανεισμών της ΔΕΗ, που οφείλεται στην επενδυτική της απραξία, μέχρι την υπέρογκη αγορά πανάκριβης ηλεκτρικής ενέργειας από το εξωτερικό.

Το προωθούμενο έλλειμμα ηλεκτρικής ενέργειας για κάλυψη της ζήτησης είναι εσκεμμένο και εντάσσεται σε μια συνολικότερη προσπάθεια χτυπήματος της παραγωγής μας σε ηλεκτρική ενέργεια από λιγνίτη. Επίσης, σοβαρή συμβολή σε αυτήν την κατεύθυνση έχει η επιβολή του 5% ανταποδοτικότητας επί της εξόρυξης του λιγνίτη με εντολή της ΕΕ. Ετσι βάλλουν κατευθείαν εναντίον της φτηνής τιμής του ρεύματος και αποκλείουν παραγωγή του από τα ορυχεία. Να πώς έχει το ζήτημα με το ενεργειακό έλλειμμα:

Κάθε χρόνο αγοράζουμε 1.112 γιγαβατώρες που μας στοιχίζουν 8 δισ. δρχ. Μία μονάδα λιγνιτική 300 μεγαβάτ (όση είναι η ετήσια έλλειψη σε ρεύμα) στοιχίζει 7 δισ. δρχ. Το κέρδος από τη λιγνιτική γιγαβατώρα είναι πάνω από διπλάσιο γιατί στοιχίζει 3 εκατ. 155 χιλ. δρχ., ενώ η εισαγόμενη 7 εκατ. 150 χιλ. δρχ. Επίσης, ασύμφορη είναι η εισαγωγή λιθάνθρακα από τη Βρετανία για εμπλουτισμό των λιγνιτών, αφού η γιγαβατώρα που παράγεται από λιθάνθρακα στοιχίζει 8 εκατ. δρχ.

Είναι πραγματικότητα όμως η "ενεργειακή πείνα" όπως ισχυρίζονται;

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΓΜΕ (Ινστιτούτο Γεωλογικών Μεταλλευτικών Ερευνών), από τα ήδη εξορυσσόμενα κοιτάσματα λιγνίτη μπορούμε να καλύψουμε, μαζί με την κατ' έτος ζήτηση, την ηλεκτροπαραγωγή της χώρας για άλλα 40 χρόνια περίπου. Από τα επιστημονικά διαπιστωμένα κοιτάσματαμπορούμε να παράγουμε ηλεκτρική ενέργεια για 100 χρόνια περίπου, μαζί με την αύξηση της ζήτησης χωρίς τον υπολογισμό των τυρφολιγνιτών των Φιλίππων. Πέρα από τα παραπάνω, με την τελευταία μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) για πυρολυτική αεριοποίηση των λιγνιτών και της τύρφης (μέθοδος Βαλκανά), υπερδιπλασιάζεται η ζωή των λιγνιτών με ανέβασμα του βαθμού απόδοσης και σχεδόν μηδενισμό της ρύπανσης. Αν πράγματι δεν εγκληματούν εις βάρος του ελληνικού λαού, πρέπει άμεσα:

α) Να αγοραστεί η μελέτη του ΕΜΠ, η οποία πουλήθηκε με ευθύνη κυβέρνησης και ΔΕΗ στη ΒΙΟΚΑΤ και από εκεί οδεύει στα γερμανικά τραστ. Ετσι θα γίνει καλύτερη αξιοποίηση των λιγνιτών με παράλληλη κάθετη μείωση της ρύπανσης.

β) Να αφαιρεθούν τα ιδιωτικά ορυχεία ξυλίτη Φλώρινας από τους ιδιώτες και να περιέλθουν στο δημόσιο, για εμπλουτισμό των λιγνιτών με ξυλίτη.

γ) Να .....διανοιχτούν άμεσα, σύμφωνα με τις ανάγκες και με συγκεκριμένο προγραμματισμό, τα κοιτάσματα του λιγνίτη Προαστείου Πτολεμαϊδας, Αναργύρων Αμυνταίου, Κομηνών Πτολεμαϊδας, Ανατολικού Πτολεμαϊδας, Φλώρινας, Κοζάνης - Σερβίων, Ελασσόνας και της Δράμας, το οποίο μπορεί να καταστεί το δεύτερο μετά την Πτολεμαϊδα ηλεκτροενεργειακό κέντρο. Αυτά δίνουν συνολικά 3.545 εκατ. τόνους λιγνίτη, και σε μονάδες παραγωγής 6.300 μεγαβάτ.

Είναι σίγουρο ότι, αν ακολουθηθεί αυτή η ενεργειακή πολιτική, θα μειωθεί κατά πολύ η τιμή ρεύματος, θα αυξηθεί ουσιαστικά η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με δυνατότητα εξαγωγής, ιδιαίτερα στις χώρες των Βαλκανίων, μέσα από ισότιμες, διεθνείς ενεργειακές και εμπορικές σχέσεις.

Πρέπει να γνωρίζει ο ελληνικός λαός ότι είναι ψεύτικες οι δικαιολογίες για αύξηση της τιμής του ρεύματος, ότι ασύδοτα και απρογραμμάτιστα εκμεταλλεύονται μέχρι σήμερα τον ορυκτό πλούτο της χώρας μας και ότι τη ΔΕΗ την εκμεταλλεύονται ως έμμεσο φορομπηχτικό μηχανισμό απ' τη μια και απ' την άλλη με κλέψιμο των κερδών από τις ντόπιες ηλεκτροβόρους βιομηχανίες. Τώρα αλλάζουν τα πράγματα και περιορίζουν τη δραστηριότητα της ΔΕΗ στην παραγωγή, μιας και θα γίνουμε νομαρχία των Βρυξελλών. Μας θέλουν μόνο απλήρωτους αχθοφόρους των υπερκερδών τους.

Πρέπει να πληρώσουμε και άλλα, διατείνονται οι ευρωλάγνοι της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης για την περιβόητη σύγκλιση. Και θα πληρώσουμε και με τον ιδρώτα μας και με το αίμα μας, αν δε χτιστεί κοινό μέτωπο αντίστασης όλου του λαού ιδιαίτερα για τέτοια ζητήματα.

Σταύρος ΒΛΑΧΟΣ

Μέλος ΔΣ της ΓΕΝΟΠ - ΔΕΗ

Πρέπει να γνωρίζει ο ελληνικός λαός ότι είναι ψεύτικες οι δικαιολογίες για αύξηση της τιμής του ρεύματος, ότι ασύδοτα και απρογραμμάτιστα εκμεταλλεύονται μέχρι σήμερα τον ορυκτό πλούτο της χώρας μας και ότι τη ΔΕΗ την εκμεταλλεύονται ως έμμεσο φορομπηχτικό μηχανισμό απ' τη μια και απ' την άλλη με κλέψιμο των κερδών από τις ντόπιες ηλεκτροβόρους βιομηχανίες. Τώρα αλλάζουν τα πράγματα και περιορίζουν τη δραστηριότητα της ΔΕΗ στην παραγωγή, μιας και θα γίνουμε νομαρχία των Βρυξελλών

Κώδιξ συμπεριφοράς διαδηλωτή!

Ψυχολόγοι, κοινωνιολόγοι, νομικοί και άλλοι επιστήμονες, με άριστη φυσική κατάσταση και, φυσικά, οπλισμένοι θα είναι οι σύγχρονοι ασφαλίτες, που θα φροντίζουν για την έγκαιρη εκτόνωση των κοινωνικών κρίσεων

Με χαφιέδες - ασφαλίτες, στρατολογημένους από το χώρο του, έτσι κι αλλιώς, πλεονάζοντος επιστημονικού δυναμικού της χώρας, οι οποίοι θα ονομάζονται "διαπραγματευτές", θα έχουν άριστη φυσική κατάσταση και βεβαίως θα οπλοφορούν, ενισχύεται ο κρατικός κατασταλτικός μηχανισμός.

Μπροστά στη συνεχιζόμενη πολιτική της μονόπλευρης λιτότητας, την αύξηση της ανεργίας, την αποδιάρθρωση κάθε παραγωγικής δραστηριότητας, το ξεκλήρισμα χιλιάδων αγροτών, την εξαθλίωση ολοένα και περισσότερων ανθρώπων, που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε κοινωνικές εκρήξεις, η άρχουσα τάξη παίρνει τα μέτρα της. Μέτρα, για τα οποία επιδιώκεται να εξασφαλιστεί η μέγιστη δυνατή συναίνεση όλων όσων έχουν αναλάβει εργολαβικά την προβολή, προώθηση και, εν τέλει, εφαρμογή της πολιτικής του Μάαστριχτ,της "Λευκής Βίβλου" και της περίφημης "σύγκλισης",όλων αυτών, που δε χάνουν ευκαιρία να δηλώνουν καθημερινά την ευλαβική πίστη τους προς ό,τι βουλιάζει το λαό και αυξάνει τα κέρδη των λίγων.

Η διατήρηση της "εννόμου τάξεως", όπως την αντιλαμβάνεται η άρχουσα τάξη, ανατίθεται, πέρα από τη χρέωση που έχουν οι υπάρχοντες κατασταλτικοί μηχανισμοί, και σε ένα νέο "μηχανισμό διαχείρισης των κοινωνικών κρίσεων". Και για να μη μένει αμφιβολία περί του ποιος είναι ο εχθρός, συντάσσεται και ένας "κώδικας συμπεριφοράς των διαδηλωτών"! Τυπικά, εμπνευστές του όλου σχεδιασμού φέρονται κάποια ανώτερα στελέχη του κρατικού μηχανισμού, που όλως τυχαία συμβαίνει να έχουν παρακολουθήσει ειδικά σεμινάρια στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού.

Η προώθηση αυτού του μηχανισμού και η σύνταξη του κώδικα γίνεται από το υπουργείο Δημόσιας Τάξης. Ο υπουργός Δημόσιας Τάξης, Κώστας Γείτονας,αναζητά ταυτόχρονα συμμάχους στα ίδια τα συνδικάτα και στις ηγεσίες τους. Ηδη, έχουν γίνει οι σχετικές συζητήσεις με τους προέδρους της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ, που τυχαίνει να είναι και μέλη της απερχόμενης ΚΕ του ΠΑΣΟΚ. Εχουν ενημερωθεί, επίσης, τα σωματεία των αστυνομικών, ενώ ο υπουργός πρόκειται να καλέσει στο γραφείο του και εκπροσώπους των πολιτικών κομμάτων για να εξασφαλίσει μία όσο το δυνατόν ευρύτερη δυνατή συναίνεση.

Η "πρωτοβουλία" του υπουργείου αναπτύσσεται στο όνομα της "επιβολής της τάξης", αλλά και της "αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στο κέντρο της Αθήνας". Δε χωρά, όμως, καμιά αμφιβολία ότι αυτό που στην πραγματικότητα θέλει να ελέγξει, με κάθε μέσο και τρόπο, το υπουργείο είναι οι πιθανές εκρήξεις στο μαζικό κίνημα. Είναι γνωστό ότι αυτό που ανησυχεί ιδιαίτερα την άρχουσα τάξη είναι οι κοινωνικές εντάσεις και όχι η ταλαιπωρία που προκαλείται στους πολίτες μιας πόλης από τα μποτιλιαρίσματα και τις καταλήψεις των δρόμων.

Σύμφωνα με παλιότερη πρόταση αξιωματικών της Αστυνομίας, αλλά και στελεχών άλλων υπουργείων και δημόσιων υπηρεσιών που είχαν παρακολουθήσει ειδικό σεμινάριο στις ΗΠΑ για την αντιμετώπιση "εκτάκτων καταστάσεων", στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης πρέπει να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός διαχείρισης και εκτόνωσης των κρίσεων. Ως περιτύλιγμα της "καραμέλας", χρησιμοποιείται το επιχείρημα ότι ο μηχανισμός αυτός δε θα ασχολείται μόνο με τις κοινωνικές κρίσεις, αλλά θα βοηθά το έργο των αστυνομικών ευρύτερα, σε περίπτωση σύγκρουσης με επικίνδυνους κακοποιούς, αεροπειρατές, απαγωγείς, στασιαστές κρατούμενους κ.ά.

Ειδικά προσόντα

Οι "διαπραγματευτές κρίσεων" προτείνεται να μην ανήκουν στο αστυνομικό σώμα, αλλά να προσλαμβάνονται ως ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Πρέπει να είναι απόφοιτοι ΑΕΙ με μεταπτυχιακές σπουδές σε ψυχολογία, επικοινωνιολογία, εγκληματολογία, κοινωνιολογία και νομική. Για την εξοικείωση με το χώρο της Αστυνομίας, προτείνεται να παρακολουθήσουν ειδικά σεμινάρια και στη σχολή της Αστυνομίας, αλλά και στους χώρους εκπαίδευσης των ΜΑΤ και των άλλων ειδικών δυνάμεων της Αστυνομίας και του στρατού. Οι "διαπραγματευτές" πρέπει να οπλοφορούν και να διατηρούν άριστη φυσική κατάσταση. Μετά από έγκριση του αρχηγού της Αστυνομίας θα έχουν τη δυνατότητα να παρεμβαίνουν, πανελλαδικά, όπου τους χρειάζεται η Αστυνομία. Ο ρόλος τους θα είναι συμβουλευτικός, δηλώνεται αρμοδίως, αλλά τότε προς τι η άριστη φυσική κατάσταση και η οπλοφορία; Με τις προτάσεις που θα κάνουν, λένε, θα επιδιώκουν την εκτόνωση της κρίσης, ή θα μεσολαβούν πριν εκδηλωθεί η κρίση για να οδηγούν τα πράγματα σε ήπιες καταστάσεις.

Στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού της αστυνόμευσης και της νέας φιλοσοφίας, την οποία πρώτος ο Στ. Παπαθεμελής, που την εξήγγειλε ως υπουργός Δημόσιας Τάξης, ονόμασε "επιθετική αστυνόμευση", δηλαδή επέμβαση πριν λάβει χώρα το γεγονός, κύριος στόχος τους θα είναι ο "εχθρός λαός". "Επιθετική αστυνόμευση" ήταν, άλλωστε, και η άλλη πρωτοφανής επιχείρηση της Αστυνομίας, που έλαβε χώρα τον περασμένο Δεκέμβρη στην Αιγάνη Λάρισας. Οπου, ένα χωριό επί τρεις μέρες ήταν σε κατάσταση πολιορκίας από τα ΜΑΤ, που δεν επέτρεπαν σε κανέναν ούτε την έξοδο, ούτε στην είσοδο σ' αυτό (ούτε καν στους μαθητές και τον ...ταχυδρόμο) γιατί, λέει, οι κάτοικοί του σκόπευαν να κλείσουν την Εθνική Οδό, διαμαρτυρόμενοι για προβλήματά τους.

ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΑΝΗΛΙΚΩΝ
Οι "παραβάτες" αυξάνουν μαζί με την κρίση

Αλλάζει ο "χάρτης" της εγκληματικότητας των ανηλίκων, κάτω από την πίεση των αλλαγών που συντελούνται στις σύγχρονες κοινωνίες. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σε παγκόσμιο επίπεδο ποσοτική και ποιοτική διαφοροποίηση της παραβατικότητας των ανηλίκων. Η αυξητική τάση της εγκληματικότητας και η εμφάνιση νέων μορφών παραβατικής συμπεριφοράς είναι στοιχεία που απασχολούν τους ερευνητές. Τα τελευταία χρόνια οι απλές κλοπές παραχώρησαν τη θέση τους στις διαρρήξεις, τις ληστείες και τους βανδαλισμούς. Μια νέα, ιδιαίτερα ανησυχητική από κοινωνιολογική άποψη μορφή εγκληματικότητας είναι αυτό που αποκαλείται "παράλογο" ή "ακατανόητο" έγκλημα και το οποίο σε ορισμένες χώρες αποτελεί μια μορφή καθημερινής πραγματικότητας. Βία στους δρόμους χωρίς εμφανή λόγο, αυξημένη βία στα πλαίσια της οικογένειας.

Οι διαπιστώσεις αυτές ανήκουν στην αναπληρώτρια καθηγήτρια κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών Χριστίνα Νόβα - Καλτσούνη,η οποία παρακολουθεί συστηματικά τα τελευταία χρόνια την εξέλιξη της παραβατικότητας ανηλίκων στη χώρα μας. "Πρόκειται, μας είπε, για φαινόμενα που κανείς θα πρέπει να μελετήσει στα πλαίσια κοινωνικών μεταβολών και ειδικότερα σε συνάρτηση με καταστάσεις, όπως είναι ο άκρατος ατομισμός που προωθείται, η συρρίκνωση της οικογένειας και της γειτονιάς, η απομόνωση και αλλοτρίωση, η διάψευση των προσδοκιών, η καλλιέργεια μιας μορφής κοινωνικού δαρβινισμού. Θα πρέπει να κατανοήσει κανείς επίσης τη σαγηνευτική δύναμη του καταναλωτισμού και τις συνέπειές του στη νέα γενιά. Στην Ελλάδα βέβαια δεν έχουμε σε μεγάλη έκταση τέτοιας μορφής εγκληματικότητα, αν εξαιρέσει κανείς τη βία στους αθλητικούς χώρους, παρότι και αυτό θα μπορούσε να συζητηθεί, αν εντάσσεται δηλαδή σ' αυτήν την κατηγορία".

Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια (1984 - 1994), όπως προκύπτει από τα στοιχεία των αστυνομικών στατιστικών, παρατηρείται σχετική αύξηση της παραβατικότητας των ανηλίκων ηλικίας 13 - 17 χρόνων. Η αύξηση αυτή υπολογίζεται σε ποσοστό 35% περίπου. "Το στοιχείο αυτό, λέει η ερευνήτρια, δε μας επιτρέπει να δραματοποιούμε τα πράγματα και να κάνουμε λόγο για έξαρση της εγκληματικότητας, όπως κατά καιρούς πληροφορούμεθα από τα ΜΜΕ".

Από το 1984 μέχρι το 1994 ο αριθμός των ανηλίκων (7 έως 17 χρονών) που απασχόλησαν την Αστυνομία έφτασε τους 152.053. Τα αδικήματα με τα οποία κυρίως βαρύνονται οι ανήλικοι είναι παραβάσεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας και της νομοθεσίας για το αυτοκίνητο, αδικήματα κατά της ιδιοκτησίας και σωματικές βλάβες. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του 1994, από τους 16.169 ανήλικους παραβάτες ηλικίας 13 έως 17 χρόνων οι 13.857 (ποσοστό 85,5%) διέπραξαν παραβάσεις του ΚΟΚ, οι 1.325 (8,2%) αδικήματα κατά της ιδιοκτησίας και οι 808 (4,9%) σωματικές βλάβες.

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στις ηλικίες από 7 έως 12 χρονών σχετικά υψηλά είναι τα ποσοστά των κλοπών. Κατά τη διάρκεια του ίδιου χρόνου από τους 347 ανήλικους παραβάτες αυτής της ηλικίας, οι 140 (40,35) διέπραξαν παραβάσεις του ΚΟΚ, οι 141 (40,5%) κλοπές και οι 35 (10,8%) σωματικές βλάβες.

Η Χριστίνα Νόβα - Καλτσούνη συμπεραίνει με βάση την ανάλυση των στατιστικών στοιχείων, ότι μόνο ένα ποσοστό 16% των ανηλίκων έχει συνεργούς στη διάπραξη των αδικημάτων. "Αυτό σημαίνει, επομένως, ότι στην Ελλάδα δεν μπορεί να γίνεται λόγος για συμμορίες ανηλίκων. Αν ορίσουμε τη συμμορία ανηλίκων στην πιο απλή της μορφή, ως ομάδα εφήβων με τυποποιημένες και στενές διαπροσωπικές σχέσεις, με δικές της αξίες και κώδικες συμπεριφοράς, με προγραμματισμένη δράση που κύριο χαρακτηριστικό έχει τη σύγκρουση με άλλες ομάδες ή με την Αστυνομία και με δραστηριότητα σε μια συγκεκριμένη περιοχή, τότε σίγουρα δεν μπορούμε να μιλάμε για συμμορίες ανηλίκων. Δεν αποκλείεται όμως στο μέλλον να έχουμε ληστείες, βανδαλισμούς ή βίαιες συμπλοκές με άλλες ομάδες ή με την Αστυνομία, αν οι συνθήκες είναι ευνοϊκές για την εμφάνισή τους. Τέτοιες συνθήκες θα ήταν για παράδειγμα η περιθωριοποίηση μεγάλων τμημάτων της νεολαίας, ο αποκλεισμός της από τα αγαθά της εργασίας και του πολιτισμού και γενικότερα η δυσκολία κοινωνικής ένταξης του νέου σύμφωνα με τις ατομικές του δυνατότητες και τις προσωπικές του επιθυμίες και όχι με το πρότυπο ενός μέσου κοινωνικού υποκειμένου που καθημερινά προβάλλεται και προωθείται με γοργούς ρυθμούς".

Μανόλης ΣΤΑΥΡΑΚΑΚΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ