ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Γενάρη 2006
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΟΙ ΑΝΤΙΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΑΝΤΙΛΑΪΚΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ 2005
Διά βίου αξιολογούμενη αμάθεια κι εκμετάλλευση

Με δυο βασικά νομοθετήματα και κάποια άλλα επικουρικά, η κυβέρνηση ήδη άνοιξε το δρόμο της ιδιωτικοποίησης και της υποβάθμισης των σπουδών

Σκόρπιες γνώσεις αντί για ολοκληρωμένες σπουδές, δεξιότητες αντί για επιστήμη, εμπορεύσιμα εκπαιδευτικά πακέτα που θα πουλιούνται όπως τα ρούχα και τα παπούτσια και θα έχουν την ίδια αξία: για ένα διάστημα πιθανά να σου φανούν χρήσιμα και μετά από λίγα χρόνια... δε θα φοριούνται. Αυτό θεσμοθετήθηκε με το νόμο περί διά βίου μάθησης.

Οι ανάγκες του κεφαλαίου επιτάσσουν να υπάρχει ανά πάσα στιγμή διαθέσιμο εργατικό δυναμικό, αμόρφωτο και υποταγμένο, που να διαθέτει όμως κάποιες πολύ συγκεκριμένες δεξιότητες που θα αξιοποιήσει για ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα και μετά θα του είναι άχρηστες, θα χρειαστεί να «επανακαταρτιστεί» για να τον ξεζουμίσουν και πάλι και μετά να τον ξαναπετάξουν στα σκουπίδια τής «διά βίου κατάρτισης». Είναι βασικό γι' αυτό τον τύπο του μισο-εργαζόμενου να μην είναι μορφωμένος, να μην έχει συνείδηση των όρων εξέλιξης της κοινωνίας, για να είναι και πιο εύκολα χειραγωγήσιμος. Ετσι, αυτό που πλασάρεται ως «διά βίου» κατάρτιση, δεν είναι μόρφωση, αλλά σκόρπιες δεξιότητες με ημερομηνία λήξης.

Σύμφωνα με το νόμο, ταχύρυθμα προγράμματα παροχής δεξιοτήτων θα μπορούν να ιδρύσουν οι πάντες, από το κράτος και τα υπάρχοντα ιδρύματα, μέχρι τους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τις συνδικαλιστικές οργανώσεις και φυσικά τους... επιχειρηματίες. Στην πιστοποίηση όμως αυτών των προγραμμάτων, ανεξάρτητα των φορέων που τα παρέχουν, τον πρώτο λόγο θα έχουν οι εργοδότες. Αυτοί θα κρίνουν τι τους κάνει και τι όχι ως εκπαίδευση, ανάλογα με το τι δεξιότητες θέλουν να έχει ο αυριανός τους υπάλληλος.

Motion Team

Ινστιτούτα που θα πουλούν τέτοια πακέτα κατάρτισης θα φτιαχτούν επίσης μέσα στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ και θα ονομάζονται Ινστιτούτα Διά Βίου Εκπαίδευσης (ΙΔΒΕ). Τα ΙΔΒΕ θα είναι «ευέλικτα», δηλαδή τα προγράμματά τους θα καταρτίζονται με βάση τις πρόσκαιρες ανάγκες του κεφαλαίου, δε θα έχουν επιστημονική βάση, αλλά θα δημιουργούνται και θα καταργούνται με βάση τις ανάγκες της αγοράς. Αντίστοιχα «ευέλικτοι» θα είναι και οι καταρτιζόμενοι που θα περνούν από το ένα πρόγραμμα στο άλλο, επωμιζόμενοι το κόστος και ουσιαστικά αμόρφωτοι, με την ελπίδα να βρουν μια θέση στην παραγωγή. Τα ΙΔΒΕ θα μπορούν να χρηματοδοτούνται απευθείας από ιδιωτικούς φορείς ή έμμεσα, από έρευνες και εργασίες που θα μπορούν να «πουλούν» προς τις επιχειρήσεις.

Ετσι, η «κατάρτιση» παίρνει τον πρώτο λόγο εις βάρος της ολοκληρωμένης μόρφωσης, μπαίνει ακόμα και στην ανώτατη εκπαίδευση, φέρνοντας ως «δώρα» τόσο την υποβάθμιση της εκπαίδευσης όσο και τις αρχές της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας στα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

«Αξιολόγηση», διαρκής έλεγχος
της υποταγής των ιδρυμάτων

Η σταδιακή αλλαγή της φυσιογνωμίας των ανώτατων ιδρυμάτων δεν είναι μια διαδικασία που αφήνει η κυβέρνηση στην τύχη και στην «καλή» διάθεση των πανεπιστημίων. Παίρνει τα μέτρα της να την επιβάλλει με το νόμο για τη λεγόμενη «αξιολόγηση» της ανώτατης εκπαίδευσης.

Μέσω αυτού του νόμου, η κυβέρνηση φτιάχνει ένα μηχανισμό, ένα παράλληλο διοικητικό σύστημα μέσα στα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης, που στο όνομα της «ποιότητας» θα ελέγχει την προσαρμογή των ιδρυμάτων στις απαιτήσεις του κεφαλαίου. Βασική μέριμνα του νόμου για την αξιολόγηση, είναι η εναρμόνιση της δομής και των διαδικασιών των σπουδών στα ελληνικά πανεπιστήμια και ΤΕΙ με τα όσα συμβαίνουν στα ευρωπαϊκά ιδρύματα. Γι' αυτό και οι επιτροπές «αξιολόγησης» θα δίνουν λόγο στο ευρωπαϊκό δίκτυο «αξιολόγησης», το οποίο θα ορίζει τα κριτήρια και το τι θα αξιολογείται. Το μόνο σίγουρο, είναι ότι οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων θα έχουν συμμετοχή και λόγο στην ελληνική «Αρχή», που θα συνδέει το σύστημα «αξιολόγησης» της χώρας μας με το αντίστοιχο ευρωπαϊκό, μέσω της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων.

Σύμφωνα με τα ήθη του ανταγωνισμού των επιχειρήσεων, όπου άλλες επιβιώνουν, άλλες κερδοφορούν, άλλες φυτοζωούν κλπ, έτσι και η «αξιολόγηση» θα φέρει ανταγωνισμό και κατηγοριοποίηση των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης, πράγμα που είναι εντελώς ξένο προς τις αρχές της επιστήμης, οι οποίες επιβάλλουν ουσιαστική συνεργασία.

Οι στόχοι της αξιολόγησης γίνονται ακόμα πιο φανεροί από το νόμο της κυβέρνησης, στον οποίο συμπεριλαμβάνεται η θεσμοθέτηση των «πιστωτικών μονάδων» και του «συμπληρώματος διπλώματος». Οι «μονάδες» θα αντιστοιχούν σε μαθήματα, εργασίες, εργαστήρια κλπ, από τα οποία συνθέτονται οι σπουδές και το «συμπλήρωμα» θα αναγράφει αναλυτικά όλα τα μαθήματα, τα σεμινάρια και ό,τι άλλο παρακολούθησε ο απόφοιτος προκειμένου να πάρει το πτυχίο του. Και τα δυο αυτά μέτρα οδηγούν στο σπάσιμο και την υποβάθμιση των σπουδών, διευκολύνουν την είσοδο της κατάρτισης μέσα στην ανώτατη εκπαίδευση και την «εξατομίκευση» των σπουδών. «Εξατομικευμένη» εκπαίδευση σημαίνει: Ξεχάστε τα ολοκληρωμένα προγράμματα σπουδών που οδηγούσαν σε πτυχίο. Σημαίνει ότι ο καθένας θα έχει έναν ατομικό φάκελο δεξιοτήτων, που την τελική του αξία θα την κρίνει ο εκάστοτε εργοδότης (είτε μέσω των μονάδων, είτε μέσω του συμπληρώματος ή και άλλων πιστοποιητικών) και τελικά, ο καθένας θα διαπραγματεύεται σε ατομικό επίπεδο τα δικαιώματά του και τα ψίχουλα που θα πάρει, ενώ θα χτυπηθούν ακόμη περισσότερο τα συλλογικά εργασιακά δικαιώματα.

Επικουρικές ρυθμίσεις

Η προσαρμογή στα «ευρωπαϊκά δεδομένα» και η πανσπερμία τίτλων, προσόντων και πτυχίων που θα δημιουργηθεί από τη θεσμοθέτηση της «διά βίου κατάρτισης», απαιτούν και ένα πιο «ελαστικό» σύστημα αναγνώρισης και διαβάθμισης αυτών των τίτλων. Αυτή η προσπάθεια αναπροσαρμογής του συστήματος αναγνώρισης τίτλων σπουδών, επιχειρήθηκε με το νόμο για την αντικατάσταση του ΔΙΚΑΤΣΑ από το Διεπιστημονικό Κέντρο Αναγνώρισης Τίτλων Σπουδών Αλλοδαπής (ΔΟΑΤΑΠ). Ομως, από τις αρχές της άνοιξης που μπήκε σε λειτουργία ο νέος οργανισμός στη θέση του ΔΙΚΑΤΣΑ, η εμπειρία έδειξε ότι και ο νέος οργανισμός κουβαλάει όλα τα προβλήματα του προηγούμενου.

Στην πραγματικότητα, ο νόμος για τον ΔΟΑΤΑΠ (Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών & Πληροφόρησης, ο πλήρης τίτλος) είχε ως κύριο σκοπό την προετοιμασία του εδάφους ώστε να αναγνωρίζονται πλέον οι τίτλοι σπουδών όχι ως ολοκληρωμένα πτυχία που θα συνδέονται και με ένα επάγγελμα, αλλά ως «πιστωτικές μονάδες» ή ως «κύκλοι μαθημάτων», σε τελική ανάλυση, ως προγράμματα συγκεκριμένων (περιορισμένων) δεξιοτήτων.

Διείσδυση στα Βαλκάνια

Οι αναδιαρθρώσεις στην ανώτατη εκπαίδευση δεν εξυπηρετούν μόνο τις ανάγκες του κεφαλαίου σε εργατικό δυναμικό. Οι κατευθύνσεις της ΕΕ που η κυβέρνηση προσπαθεί να εφαρμόσει πιστά (όπως και η προηγούμενη του ΠΑΣΟΚ) συμπεριλαμβάνουν τα πανεπιστήμια ως βασικό συστατικό μέρος της στρατηγικής της καπιταλιστικής ανάπτυξης. Ετσι και η κυβέρνηση της ΝΔ προσπαθεί να αξιοποιήσει την ανώτατη εκπαίδευση ως μοχλό διευκόλυνσης της διείσδυσης ελληνικών επιχειρήσεων στα Βαλκάνια και γι' αυτό το σκοπό έφερε μέσα στο 2005 το νόμο για την ίδρυση Διεθνούς Πανεπιστημίου.

Το Διεθνές Πανεπιστήμιο θα είναι μια ιδιωτική επιχείρηση που θα εμπορεύεται, θα πουλάει εκπαιδευτικά προγράμματα και έρευνα. Οι φοιτητές του θα είναι αλλοδαποί, θα πληρώνουν δίδακτρα, βιβλία κοκ. Η κυβέρνηση φιλοδοξεί το πελατολόγιο του Διεθνούς Πανεπιστημίου να προέρχεται από... την ελίτ των βαλκανικών χωρών, γι' αυτό και όρισε ως έδρα του τη Θεσσαλονίκη. Φρόντισε δε, να μπορεί το ίδρυμα να χρηματοδοτείται απευθείας από ιδιώτες, να «αξιοποιεί» (βλέπε επενδύει) με σκοπό το κέρδος την όποια περιουσία αποκτήσει και γενικότερα, να κινείται και να σχεδιάζει την ανάπτυξή του με βάση τους νόμους της αγοράς.

Μερεμέτια κι επιμέρους ρυθμίσεις

Παράλληλα με τις βασικές και επικουρικές ρυθμίσεις που προώθησε μέσα στο 2005 η κυβέρνηση κυρίως για την ανώτατη εκπαίδευση, προώθησε και κάποια «μερεμέτια», με τα οποία ισχυρίστηκε ότι θα «βάλει τάξη» σε κάποια από τα «κακώς κείμενα» της ανώτατης εκπαίδευσης και όχι μόνο...

Μια τέτοια ρύθμιση ήταν αυτή για τη χρονική διάρκεια της θητείας των πρυτανικών αρχών και των διοικήσεων των ΤΕΙ. Ετσι, κάνοντας τις θητείες των διοικήσεων τετραετείς από τριετείς και αφαιρώντας το δικαίωμα επανεκλογής για δεύτερη συνεχή θητεία, η κυβέρνηση ισχυρίστηκε ότι θα «χτυπήσει» τα προβλήματα διαφθοράς και ρουσφετολογικών σχέσεων που αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια στα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης! Λες και για τα προβλήματα αυτά φταίει ο χρόνος παραμονής κάποιου σε θέση διοίκησης κι όχι η διαπλοκή των ΑΕΙ με τις επιχειρήσεις και την επιχειρηματικότητα και η λειτουργία τους σύμφωνα με τις αρχές και τα ήθη της αγοράς...

Με αντίστοιχα μερεμέτια, αντιμετώπισε η κυβέρνηση και τα ιδιαίτερα προβλήματα των ΤΕΙ, χωρίς να κάνει κανένα βήμα για την ουσιαστική αναβάθμιση των ιδρυμάτων, που θα έπρεπε να ξεκινήσει από την αποσαφήνιση των επιστημονικών τους αντικειμένων. Ετσι, όπως δείχνει η καθημερινότητα των ιδρυμάτων, ο νόμος που έφερε μέσα στο καλοκαίρι η κυβέρνηση για τα ΤΕΙ αν και ικανοποίησε τις συμβιβασμένες διοικήσεις τους, δε βελτίωσε σε τίποτα τη λειτουργία των ιδρυμάτων.

Τέλος, στις νομοθετικές ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας μέσα στο 2005 μπορούμε να συμπεριλάβουμε το νομοσχέδιο για την πιστοποίηση γνώσεων χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή, με το οποίο νομιμοποιείται μια μεγάλη και πολύ επικερδής αγορά. Συγκεκριμένα, οι διάφορες ιδιωτικές εταιρίες που παρείχαν πιστοποιητικά γνώσης ηλεκτρονικού υπολογιστή παίρνουν την άδεια και την πιστοποίηση της κυβέρνησης. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα, καθένας που χρειάζεται να αποδείξει ότι έχει διδαχτεί ή γνωρίζει τον υπολογιστή και το χειρισμό του, να αναγκάζεται να πιστοποιήσει ότι τα γνωρίζει, δίνοντας εξετάσεις και πληρώνοντας αδρά κάποιες από τις ιδιωτικές εταιρίες που παρέχουν τέτοια πιστοποιητικά.

Θα σαρώσει τα πάντα ο νέος νόμος - πλαίσιο

Κρίσιμοι θα είναι οι επόμενοι μήνες για την ανώτατη εκπαίδευση, αφού ήδη έχει ξεκινήσει η συζήτηση για την πλήρη αλλαγή του καταστατικού της χάρτη, η συζήτηση για νέο νόμο - πλαίσιο των πανεπιστημίων. Η «επιτροπή σοφών», που έστησε το υπουργείο Παιδείας γι' αυτό το σκοπό στο πλαίσιο του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, έχει παραδώσει ένα πρώτο πόρισμα, όπου κάνει προτάσεις για: κατάργηση της δωρεάν διανομής συγγραμμάτων, των μεταγραφών, περιορισμό του χρόνου φοίτησης, περιορισμούς στο άσυλο, αλλαγές στον τρόπο εκλογής των διοικήσεων στα ιδρύματα και «μάνατζερς» στη διαχείριση των νέων πανεπιστημίων - «επιχειρήσεων».

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι είναι ώριμες πια οι συνθήκες για να αλλάξει ο νόμος - πλαίσιο (ν. 1268) που χρονολογείται από το 1982, όμως αποκρύπτει ότι αυτό που οδηγεί σε αλλαγές του νόμου - πλαισίου είναι οι αναδιαρθρώσεις που θέλει να επιβάλει στην ανώτατη εκπαίδευση, ακολουθώντας και υλοποιώντας σχετικές ευρωπαϊκές αποφάσεις. Οι αναδιαρθρώσεις αυτές έχουν ήδη προχωρήσει και στη χώρα μας, αφού το 2005 ήταν μια χρονιά με έντονη νομοθετική δραστηριότητα ειδικά για την ανώτατη εκπαίδευση. Πέντε σχετικά νομοσχέδια πήραν μέσα στο 2005 το δρόμο για τη Βουλή και βγήκαν από κει ως νόμοι ψηφισμένοι από την κυβερνητική πλειοψηφία κι έχοντας στη φιλοσοφία τους την πλήρη συναίνεση του ΠΑΣΟΚ. Ετσι, ο επικείμενος νέος νόμος - πλαίσιο θα έρθει στην ουσία να νομιμοποιήσει και να ενσωματώσει όλες αυτές τις αντιδραστικές αλλαγές στον καταστατικό χάρτη του πανεπιστημίου.

Μόνη δυνατότητα να μπει φραγμός σ' αυτή τη ρότα που έχουν χαράξει για την ανώτατη παιδεία κυβέρνηση, ΠΑΣΟΚ και ΕΕ είναι να γίνουν πράξη οι αποφάσεις που παίρνουν το ένα μετά το άλλο πανεπιστήμια, Τμήματα και σχολές, να μην εφαρμόσουν τους νόμους που ψηφίστηκαν μέσα στο 2005 και να βάλουν φραγμό στη νέα προσπάθεια νομιμοποίησης της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας των ιδρυμάτων, μέσα από μαζικές αντιδράσεις μαζί με τους φοιτητές, τους γονείς, τους εργαζόμενους, όλους αυτούς που έχουν να χάσουν από την εφαρμογή των εντολών του κεφαλαίου στην ανώτατη εκπαίδευση.

Κερασάκι στην τούρτα η Εκκλησία

Στα σχέδια κυβέρνησης - ΕΕ για την ανώτατη εκπαίδευση μπορούν να χωρέσουν τα πάντα: Από την ταχύρυθμη κατάρτιση μέχρι την αναμόρφωση των διδακτορικών διατριβών... Μέσα σ' αυτή τη «σούπα», με σχολές και προγράμματα πολλών ταχυτήτων, θέλησαν να χωρέσουν ακόμα και ...το ευχέλαιο! Ο σκοταδισμός και το θρησκευτικό δόγμα αναγορεύτηκαν σε επιστήμη, με την «ανωτατοποίηση» των τεσσάρων (ανώτερων μέχρι σήμερα) Εκκλησιαστικών Ακαδημιών Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων και Κρήτης.

Χτυπιούνται, λοιπόν, κατάφωρα βασικά ακαδημαϊκά χαρακτηριστικά της ανώτατης εκπαίδευσης και κυρίως η αναζήτηση της επιστημονικής αλήθειας, η οποία δεν μπορεί να καρποφορήσει όταν ελέγχεται από την αντιεπιστημονική φύση μεταφυσικών θεωριών της «πίστης» του οποιουδήποτε θρησκευτικού δόγματος. Μάλιστα, οι ενδιαφερόμενοι που θα εισάγονται στις εκκλησιαστικές ακαδημίες θα πρέπει να έχουν εξασφαλίσει μια συστατική επιστολή του επισκόπου της περιοχής τους και θα περνούν μια συνέντευξη στη σχολή για να ...ελεγχθεί το θρησκευτικό τους φρόνημα! Δηλαδή, θα έχουμε εισακτέους σε σχολές «ανώτατης» εκπαίδευσης που πρώτα θα έχουν ελεγχθεί τα «κοινωνικά τους φρονήματα»!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ