ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 22 Αυγούστου 2008
Σελ. /24
ΔΙΕΘΝΗ
ΙΣΠΑΝΙΑ
Αναζητώντας τα αίτια της αεροπορικής τραγωδίας

Η ώρα της συντριβής του αεροσκάφους

Associated Press

Η ώρα της συντριβής του αεροσκάφους
ΜΑΔΡΙΤΗ.--

Οι εμπειρογνώμονες αναζητούν στοιχεία για τα αίτια της χειρότερης αεροπορικής τραγωδίας της τελευταίας 25ετίας στη χώρα, με τον τραγικό θάνατο 153 ανθρώπων κατά τη συντριβή και ανάφλεξη αεροσκάφους της «Spanair» στο αεροδρόμιο Μπαράχας της Μαδρίτης.

Ισως δε χρειαστεί να ψάξουν πολύ. Επρόκειτο σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες για ένα «ιπτάμενο φέρετρο» που συνέχιζε όμως να πετά παρά τις περικοπές...

Η Ισπανία κήρυξε τριήμερο πένθος στη μνήμη των θυμάτων, της μοιραίας πτήσης «JK-5022» της «Spanair» - θυγατρικής των Σκανδιναβικών Αερογραμμών SAS - με προορισμό τη Λας Πάλμας στα Κανάρια Νησιά, που μετέφερε 162 επιβάτες, ανάμεσά τους 22 παιδιά, και δεκαμελές πλήρωμα. Σύμφωνα με τον επίσημο απολογισμό, 153 άνθρωποι σκοτώθηκαν και 19 ανασύρθηκαν ζωντανοί, ορισμένοι σε πολύ σοβαρή κατάσταση.

Τα ισπανικά μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν ότι ανάμεσα στα θύματα βρίσκονται υπήκοοι της Σουηδίας, της Βουλγαρίας, της Χιλής, της Κολομβίας, καθώς και της Γερμανίας.

Τα δύο μαύρα κουτιά της πτήσης ανασύρθηκαν και από χτες το πρωί εμπειρογνώμονες βρίσκονται στον τόπο της συντριβής για να ερευνήσουν τα συντρίμμια του αεροσκάφους «ΜD-82» προκειμένου να δοθεί απάντηση στα οργισμένα «γιατί». Η υπουργός Υποδομών της Ισπανίας, Μαγκνταλένα Αλβάρεθ, δήλωσε χτες ότι οι τεχνικοί της «Spanair» έδωσαν την άδεια για δεύτερη απογείωση του αεροπλάνου, παρά το γεγονός ότι ο πιλότος είχε επιστρέψει στο αεροδρόμιο μετά την πρώτη απογείωση διότι εντόπισε τεχνικό πρόβλημα.

Η «Spanair» ανήκει στη σκανδιναβική αεροπορική εταιρεία SAS η οποία είχε αποφασίσει να πουλήσει την εταιρία, λόγω των κακών οικονομικών αποτελεσμάτων. Η πρώτη κρούση έγινε ασφαλώς στην ισπανική «Iberia». Τα συνδικάτα των εργαζομένων αντέδρασαν στο σχέδιο και εξήγγειλαν κινητοποιήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και λίγες ώρες πριν το δυστύχημα, οι πιλότοι είχαν ανακοινώσει ότι θα πραγματοποιήσουν απεργία.

Τελικά οι Σκανδιναβοί αποφάσισαν να κρατήσουν την «Spanair» προχωρώντας σε μεγάλες περικοπές: κλείσιμο πέντε βάσεων, απόσυρση 15 παλιών αεροπλάνων που έκαιγαν περισσότερα καύσιμα και εθελούσια έξοδο περίπου 3.000 εργαζομένων. Αγνωστο παραμένει αν το συγκεκριμένο αεροσκάφος που τυλίχτηκε στις φλόγες ήταν ένα από αυτά που θα αποσύρονταν.

ΚΑΤΟΧΗ ΣΤΟ ΙΡΑΚ
«Πιέζει» η Ράις με αιφνιδιαστική επίσκεψη

ΒΑΓΔΑΤΗ.--

«Κοντά» σε μια συμφωνία που θα καθορίζει το καθεστώς παραμονής των αμερικανικών στρατευμάτων στο Ιράκ μετά το πέρας της σχετικής εντολής του ΟΗΕ, στα τέλη του χρόνου, βρίσκονται Ουάσιγκτον και Βαγδάτη. Αυτό υποστήριξαν σε κοινή συνέντευξη Τύπου η Αμερικανίδα υπουργός Εξωτερικών και ο Ιρακινός ομόλογός της, κατά τη διάρκεια αιφνιδιαστικής επίσκεψης της πρώτης, χτες, στο Ιράκ. Και οι δύο, όμως, συμπλήρωσαν με νόημα ότι η συμφωνία «δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί» και υπάρχουν «αρκετά σημεία που χρειάζονται περαιτέρω επεξεργασία».

Κανένας από τους δύο υπουργούς δεν έδωσε λεπτομέρειες για το περιεχόμενο των συζητήσεων. Οπως υποστήριξε η Ράις, «οι δύο πλευρές συμφώνησαν στην αναγκαιότητα διατύπωσης κάποιων χρονοδιαγραμμάτων», αλλά «είναι δύσκολο να διατυπωθεί ένα ευρύ πλαίσιο των γενικότερων σχέσεων». Από την πλευρά του ο Χοσιάρ Ζεμπάρι έσπευσε να καθησυχάσει τις γειτονικές χώρες, και κυρίως το Ιράν, λέγοντας ότι στη συμφωνία θα υπάρχουν σαφή ξεκάθαρα άρθρα που δεν επιτρέπουν στις αμερικανικές δυνάμεις να εξαπολύσουν κανενός είδους επίθεση σε άλλη χώρα από το ιρακινό έδαφος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, πολλά σημεία δεν έχουν ακόμη καταληχθεί. Η ιρακινή κυβέρνηση επιμένει στην εκπόνηση ενός χρονοδιαγράμματος αποχώρησης των αμερικανικών δυνάμεων, αρχής γενομένης από την απόσυρσή τους από τις ιρακινές πόλεις μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2009 και την τελική ολική αποχώρησή τους από τη χώρα να τοποθετείται στα τέλη του 2011. Εντούτοις, πολλοί Αμερικανοί στρατιωτικοί αξιωματούχοι επιμένουν ότι δεν πρέπει να υιοθετηθεί πιεστικό χρονοδιάγραμμα αποχώρησης και ότι αυτό θα πρέπει να σχεδιαστεί με βάση την πορεία της ασφάλειας της χώρας.

Παράλληλα, «ανοιχτά» φαίνεται να είναι ακόμη τα ζητήματα της ασυλίας ή όχι των Αμερικανών στρατιωτών (η Βαγδάτη αρνείται να την παραχωρήσει και η Ουάσιγκτον επιμένει), αλλά και ο έλεγχος των περίπου 20.000 Ιρακινών κρατουμένων που βρίσκονται υπό αμερικανική εποπτεία. Παρ' όλα αυτά, ο Ιρακινός υπουργός Εξωτερικών ανακοίνωσε ότι σήμερα ένα πρώτο σχέδιο συμφωνίας θα κατατεθεί προς εκτίμηση στο Πολιτικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας της χώρας του, στο οποίο συμμετέχουν ο Πρόεδρος, ο πρωθυπουργός και εκπρόσωποι όλων των ιρακινών κομμάτων.

Την αντίθεσή τους στην υιοθέτηση ενός μακροπρόθεσμου σχεδίου «ασφαλείας» εξέφρασαν, για άλλη μια φορά, οι βουλευτές που πρόσκεινται στον ακραίο σιίτη ηγέτη Μουκτάντα Σαντρ και αποτελούν σημαντικό παράγοντα υποστήριξης της κυβέρνησης Μάλικι. Εκπρόσωπος του Σαντρ καταδίκαζε την επίσκεψη Ράις, εκτιμώντας ότι αποτελεί «άσκηση πίεσης» και επαναλάμβανε ότι δε χρειάζονται σχέδια ασφαλείας, αλλά χρονοδιαγράμματα τερματισμού της κατοχής.

ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΟΙΝΙΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ
Αλλαξαν οι δικαστές στη δίκη Κάρατζιτς

ΧΑΓΗ.--

Δεκτό έγινε χτες το αίτημα του πρώην ηγέτη των Σερβοβόσνιων, Ράντοβαν Κάρατζιτς, για αντικατάσταση του δικαστή Αλφόνς Ορι, με το επιχείρημα ότι α) έχει «προσωπικό συμφέρον» να τον καταδικάσει και β) σε όλες τις δίκες Σερβοβόσνιων που ανέλαβε από το 2001 έβγαλε μόνον καταδικαστικές αποφάσεις. Ωστόσο, η δικαιολογία που πρόβαλε το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο της Χάγης για την πρώην Γιουγκοσκλαβία, ήταν ότι οι εισαγγελείς δεν επιδίωκαν πλέον το συνδυασμό της υπόθεσης του Ρ. Κάρατζιτς με εκείνες άλλων υπόπτων και κατηγορουμένων και ως εκ τούτου η υπόθεσή του ανατέθηκε σε άλλο σώμα δικαστών.

Οι νέοι δικαστές που θα εκδικάσουν τον Ράντοβαν Κάρατζιτς είναι οι Πάτρικ Ρόμπισον, Ζαν Κλοντ Αντονέτι και Λέιν Μπόνομι.

Ο Κάρατζιτς έχει κληθεί να εμφανιστεί στο δικαστήριο στις 29 του μήνα.

Στο μεταξύ, δικαστές του ΔΠΔ πρότειναν χτες ποινές που κυμαίνονται από 20 χρόνια έως ισόβια κάθειρξη για τον πρώην Πρόεδρο της Σερβίας, Μίλαν Μιλουτίνοβιτς, τον πρώην αντιπρόεδρο της γιουγκοσλαβικής κυβέρνησης, Νίκολα Σαΐνοβιτς, τον πρώην επικεφαλής των γιουγκοσλαβικών Ενόπλων Δυνάμεων, Ντράγκολιουμπ Οϊντανιτς, τον πρώην στρατηγό Νέμποϊσα Πάβκοβιτς, τον πρώην διοικητή του Τάγματος Πρίστινα Βλάντιμιρ Λαζάρεβιτς και τον πρώην διοικητή της σερβικής αστυνομίας στο Κόσσοβο, Σρέτεν Λούκιτς. Οι έξι κατηγορούνται για εγκλήματα που διαπράχθηκαν στο Κοσσυφοπέδιο το 1999.

Παράλληλα, γνωστοποιήθηκε η πιθανότητα πρόωρης αποφυλάκισης της πρώην Προέδρου των Σερβοβόσνιων Μπίλιανα Πλάβσιτς που κρατείται στις φυλακές της Σουηδίας έπειτα από την καταδίκη της από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο (ΔΠΔ) για την πρώην Γιουγκοσλαβία το 2003, λόγω του προκεχωρημένου της ηλικίας της (είναι 77 ετών)....

ΡΩΣΙΑ
Συνομιλίες με Δαμασκό, καθησυχάζοντας το Τελ Αβίβ

ΜΟΣΧΑ - ΤΕΛ ΑΒΙΒ.--

«Ετοιμη» να πουλήσει, καταρχάς, αντιαεροπορικά και αντιαρματικά συστήματα, αλλά και άλλου είδους εξοπλισμό στη Συρία, δήλωσε η ρωσική ηγεσία, διά στόματος του υπουργού Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ, ενώ συνεχίζονται οι επαφές του Σύρου Προέδρου στη Μόσχα. Πριν την έναρξη των ρωσο-συριακών συνομιλιών, ο Ρώσος Πρόεδρος Μεντβέντεφ φέρεται να είχε μακροσκελή τηλεφωνική συνομιλία και με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό, πριν τη συνάντησή του με τον Μπάσαρ αλ Ασαντ, προκειμένου, όπως διαρρεόταν, να τον διαβεβαιώσει ότι η Μόσχα δεν πρόκειται να πουλήσει παρά μόνο αμυντικού τύπου εξοπλισμό στη Συρία. Μεντβέντεφ και Ολμέρτ φέρονται να συζήτησαν τις εξελίξεις στον Καύκασο και στη Μέση Ανατολή.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
«Προμελετημένο» έγκλημα

Συλλυπητήριο μήνυμα προς το ΚΚ Ισπανίας και το ΚΚ των Λαών της Ισπανίας

Η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ έστειλε το παρακάτω συλλυπητήριο μήνυμα προς το ΚΚ Ισπανίας και το ΚΚ των Λαών της Ισπανίας:

«Αγαπητοί σύντροφοι,

Δεχτείτε τα θερμά μας συλλυπητήρια για την πολύνεκρη αεροπορική τραγωδία και παρακαλούμε να τα μεταφέρετε μαζί με την αλληλεγγύη μας στις οικογένειες των θυμάτων και στο λαό της Ισπανίας.

Είναι μεγάλη η οργή μας, καθώς διαπιστώνουμε από τις πρώτες κιόλας πληροφορίες, ότι και αυτό το δυστύχημα ήταν "προμελετημένο" έγκλημα. Ηταν αποτέλεσμα ελλιπών μέτρων ασφαλείας, που χαρακτηρίζουν ιδιαίτερα τις ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες, προκειμένου να αυξήσουν τα κέρδη τους. Για μια ακόμα φορά διαπιστώνουμε ότι εκτός από επιζήμια είναι και επικίνδυνη, και για τους εργαζόμενους στις αεροπορικές εταιρείες και για το λαό συνολικά, η πολιτική της απελευθέρωσης - ιδιωτικοποίησης των αερομεταφορών που προωθούν η ΕΕ και οι κυβερνήσεις της. Οι μεγάλες ευθύνες της ΕΕ αποδεικνύονται και από το γεγονός ότι η συγκεκριμένη εταιρεία, όπως κι άλλες ιδιωτικές που ευθύνονται για ατυχήματα, συμπεριλαμβανόταν στη λίστα των "ασφαλών αεροπορικών εταιρειών" που έχουν διαμορφώσει τα αρμόδια όργανά της.

Σας διαβεβαιώνουμε ότι το ΚΚΕ μάχεται σταθερά για την ανατροπή αυτής της πολιτικής, για αποκλειστικά δημόσιο φορέα αερομεταφορών, ώστε να εξασφαλίζει σύγχρονες, δωρεάν και ασφαλείς υπηρεσίες για το λαό μας.

Με συντροφικούς χαιρετισμούς

Η ΚΕ του ΚΚΕ»



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ