ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 10 Φλεβάρη 1998
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΔΕΚΟ
Επιταχύνουν τις μεθοδεύσεις εκποίησής τους

Με Προεδρικό Διάταγμα, που υπογράφτηκε πρόσφατα, ιδρύθηκε Γενική Διεύθυνση ΔΕΚΟ, με την οποία ενισχύονται οι αρμοδιότητες του υπουργού ΕΘνικής Οικονομίας, στην κατεύθυνση επιβολής της πολιτικής "λιγότερου κράτους" και στις ΔΕΚΟ

Στα χέρια του υπουργού ΕΘνικής Οικονομίας συγκεντρώνονται όλες, σχεδόν, οι αρμοδιότητες για την πολιτική, που θα εφαρμόζει η κυβέρνηση στις δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς (ΔΕΚΟ). Παράλληλα, περιορίζονται οι αρμοδιότητες των άλλων υπουργών - που μέχρι τώρα ήταν αρμόδιοι για κάποιες ΔΕΚΟ - και ενισχύεται ο... διακοσμητικός τους ρόλος. Αυτό προκύπτει από σχετικό Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ), που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ αριθ. 13/τεύχος Α/19-1-98), που προβλέπει: Πρώτον, την κατάργηση της Διεύθυνσης Επιχειρησιακού Σχεδιασμού ΔΕΚΟ (που υπαγόταν στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Πολιτικής του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας) και παράλληλα την ίδρυση Γενικής Διεύθυνσης ΔΕΚΟ (που επίσης θα λειτουργεί στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας).

Με το συγκεκριμένο ΠΔ - που έχει τον αριθμό 1 και προωθήθηκε στη "ζούλα" για υπογραφή στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας - η κυβέρνηση του Σημίτη επιχειρεί να επιταχύνει την πολιτική του "λιγότερου κράτους".Στα πλαίσια αυτά εντάσσεται και η αναβάθμιση της μέχρι τώρα Διεύθυνσης για τις ΔΕΚΟ, που λειτουργούσε στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, σε Γενική Διεύθυνση ΔΕΚΟ,η οποία ας σημειωθεί προωθήθηκε από την κυβέρνηση παράλληλα με τη σχετική τροπολογία που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων από τους εργαζόμενους στις ΔΕΚΟ και τη ΓΣΕΕ. Η νεοϊδρυθείσα Γενική Διεύθυνση ΔΕΚΟ διαρθρώνεται από τις ακόλουθες υπηρεσιακές μονάδες: α) Τη Διεύθυνση Ενέργειας - Βιομηχανίας - Μεταφορών. β) Τη Διεύθυνση Επικοινωνιών - Λοιπών Υπηρεσιών και Εποπτευόμενων Φορέων.

Η ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του υπουργού Εθνικής Οικονομίας να αποφασίζει για την τύχη των ΔΕΚΟ, φαίνεται και από το άρθρο 1 του συγκεκριμένου ΠΔ, στο οποίο αναφέρεται ότι στη Γενική Διεύθυνση ΔΕΚΟμεταφέρονται, εκτός των άλλων, και οι αρμοδιότητες του Τμήματος Οργανισμών και Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων της Διεύθυνσης Κοινωνικής Πολιτικής, που αφορούν στην Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου (ΚΕΔ), στη Δημόσια Επιχείρηση Πολεοδομίας και Στέγασης (ΔΕΠΟΣ) και τον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ).

Σκιαγραφώντας τις αρμοδιότητες της νεοϊδρυθείσας Γενικής Διεύθυνσης στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, στο ΠΔ αναφέρεται ότι η Διεύθυνση αυτή "προγραμματίζει, συντονίζει και ελέγχει το έργο εκσυγχρονισμού των ΔΕΚΟ, διά της εφαρμογής των μέτρων αποτελεσματικής και αποδοτικής λειτουργίας και διαχείρισης αυτών καθώς και βελτίωσης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών".

Για παράδειγμα, αναφέρουμε ότι μεταξύ των αρμοδιοτήτων της Διεύθυνσης Ενέργειας - Βιομηχανίας - Μεταφορών, όπως αυτές περιγράφονται στο ΠΔ, είναι και η εισήγηση στον υπουργό ΕΘνικής Οικονομίας μέτρων και πολιτικών,του οικείου τομέα, σχετικών με:

  • την πολιτική απασχόλησης
  • την πολιτική αμοιβής στελεχών των ΔΕΚΟ
  • την επενδυτική πολιτική και τη χρηματοδότηση των επενδυτικών προγραμμάτων από εθνικούς πόρους
  • το δανεισμό των ΔΕΚΟ και την εξέλιξη του χρέους και των περιουσιακών τους στοιχείων
  • την αύξηση της παραγωγικότητας, τον περιορισμό του κόστους λειτουργίας καθώς και άλλα μέτρα για την αντιμετώπιση των "διαρθρωτικών προβλημάτων" των ΔΕΚΟ.
  • Επίσης, η ίδια Διεύθυνση εισηγείται στον υπουργό ΕΘνικής Οικονομίας για:

  • την έγκριση ή όχι των ετήσιων και μακροπρόθεσμων επιχειρησιακών και στρατηγικών σχεδίων και προϋπολογισμών
  • την έγκριση ή όχι του προϋπολογισμού και ισολογισμού των ΔΕΚΟ που ενσωματώνεται στην εισηγητική έκθεση του κρατικού προϋπολογισμού
  • την έγκριση των εκθέσεων πεπραγμένων για τους ποσοτικοποιημένους στόχους, τους δείκτες παρακολούθησης των ΔΕΚΟ καθώς και των συμβολαίων διαχείρισης του οικείου τομέα.

Στο ίδιο ΠΔ αναφέρονται ονομαστικά όλες οι ΔΕΚΟ, που στο εξής θα καλούνται να εφαρμόσουν τα μέτρα και τις πολιτικές της κυβέρνησης, όπως αυτές θα καθορίζονται από τον αρμόδιο υπερυπουργό ΕΘνικής Οικονομίας.

ΔΕΗ
Τη μετατρέπουν σε δεκανίκι ιδιωτικών συμφερόντων

Την ίδρυση των διαβόητων... θυγατρικών αποφασίζει το ΔΣ της επιχείρησης

Προς υλοποίηση της κυβερνητικής πολιτικής για μετατροπή της ΔΕΗ σε ρόλο... "αρωγού" διάφορων ιδιωτικών συμφερόντων, κινούνται με επιταχυνόμενους ρυθμούς οι κυβερνώντες. Πρόκειται για την πολιτική, η οποία θεσμοθετήθηκε το καλοκαίρι με τη νομοθετική ρύθμιση περί ίδρυσης θυγατρικών εταιριών, και βάσει της οποίας οι αρμόδιοι της ΔΕΗ έχουν ήδη καταστρώσει σχετικά σχέδια. Σήμερα το ΔΣ της επιχείρησης θα κληθεί να εγκρίνει τις δύο πρώτες θυγατρικές επιχειρήσεις. Η μία, με σκοπό να "αβαντάρει" τα συμφέροντα και τα σχέδια του ομίλου Κωστόπουλου στη Ρουμανία και η άλλη με σκοπό να απεμπλακεί ένας ανερχόμενος τομέας στην παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από τη ΔΕΗ, για να μπορεί στο μέλλον να περάσει σε ιδιώτες.

Συγκεκριμένα και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η πρώτη εταιρία αφορά στην ίδρυση από κοινού θυγατρικής της ΔΕΗ με τη χρηματοοικονομική εταιρία ΑΛΦΑ ΦΑΪΝΑΝΣ σε ποσοστό 50 - 50% στη Ρουμανία, η οποία θα ασχολείται με έναν ευρύ τομέα δραστηριοτήτων που έχει σχέση με την ενέργεια γενικότερα. Το συνολικό μετοχικό κεφάλαιο της εν λόγω εταιρίας αναφέρεται σε 1 εκατομμύριο δολάρια, ενώ ενδεικτικό των πραγματικών κυβερνητικών προθέσεων από αυτό το "έργο" είναι το γεγονός ότι η αγορά της Ρουμανίας έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον του ομίλου Κωστόπουλου (Τράπεζα Πίστεως), όπου και δραστηριοποιείται εδώ και πολύ καιρό.

Η έτερη θυγατρική αφορά στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), ο οποίος λόγω της πολιτικής που ακολουθεί η Κομισιόν παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ενώ χρηματοδοτείται με υψηλά ποσοστά. Πρόκειται για έναν τομέα, το μέλλον του οποίου διαγράφεται ανθηρό, κυρίως εξαιτίας της φιλικότητάς του με το περιβάλλον, το οποίο και η Κομισιόν λανσάρει προκειμένου να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της αγοράς ενέργειας. Η ΔΕΗ δραστηριοποιείται ήδη στις ΑΠΕ, ενώ τώρα ιδρύει μία θυγατρική με τη μορφή εταιρίας "Χόλντιν", η οποία θα μπορεί να ιδρύει μικρότερες εταιρίες με τη συμμετοχή και ιδιωτών ή και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Πρόκειται ουσιαστικά για το πρώτο βήμα στην κατεύθυνση της πλήρους ιδιωτικοποίησης του τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, αφού ήδη σε αυτόν έχουν προσχωρήσει ιδιώτες, εκμεταλλευόμενοι πέρα από την αλλαγή του θεσμικού καθεστώτος και τις ενισχυμένες επιδοτήσεις από το Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και το Πρόγραμμα των Δημοσίων Επενδύσεων.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Στα "τελειώματα" η ρύθμιση για τα πανωτόκια

Ενα το κρατούμενο θεωρείται ότι θα νομιμοποιεί πλήρως τη ληστρική πολιτική των τραπεζών

Μέσα στη βδομάδα αναμένεται να ανακοινωθεί και να κατατεθεί στη Βουλή η νομοθετική ρύθμιση για τα πανωτόκια, η οποία ουσιαστικά θα νομιμοποιεί τη συγκεκριμένη ληστρική πολιτική, που εφαρμόζουν εδώ και χρόνια οι τράπεζες σε βάρος των δανειοληπτών. Το παραπάνω θέμα συζητήθηκε κατά τη διάρκεια σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε χτες υπό την προεδρία του υπουργού Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου και με τη συμμετοχή του υποδιοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας Π. Θωμόπουλου, του διοικητή της Εθνικής Τράπεζας και προέδρου της Ενωσης Ελληνικών Τραπεζών Θ. Καρατζά, του διοικητή της Κτηματικής Τράπεζας Β. Ράπανου και του διοικητή της Αγροτικής Τράπεζας Π. Λάμπρου.

Οπως δήλωσε μετά τη σύσκεψη ο Γ. Παπαντωνίου "είμαστε κοντά στην απόφαση, η οποία θα ανακοινωθεί μέσα στη βδομάδα". Ο ίδιος, αποφεύγοντας να δώσει περισσότερες διευκρινίσεις, περιορίστηκε να αναφέρει ότι "το γενικό πλαίσιο στο οποίο κινείται η διάταξη είναι το εξάμηνο". Σύμφωνα με πληροφορίες πάντως, στη σύσκεψη αποφασίστηκε να εφαρμοστεί η υποχρέωση από τις τράπεζες να γίνεται ο ανατοκισμός ανά εξάμηνο για όλους τους τύπους δανείων που θα συνάπτονται από δω και στο εξής. Δηλαδή θα συμπεριληφθούν και τα δάνεια που ανήκουν στον τομέα της καταναλωτικής πίστης (καταναλωτικά, πιστωτικές κάρτες κλπ), κάτι που αποτελούσε την "αιχμή του δόρατος" στις διαπραγματεύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτό το διάστημα μεταξύ κυβέρνησης και τραπεζών.

Κι αυτό γιατί, οι τράπεζες ισχυρίζονται ότι η υποχρέωση να επιβάλλουν ανατοκισμό ανά εξάμηνο στα ληξιπρόθεσμα δάνεια, θα έχει κόστος αν εφαρμοστεί και στα καταναλωτικά δάνεια και τις πιστωτικές κάρτες, όπου ο ανατοκισμός μέχρι σήμερα γινόταν σε μηνιαία βάση. Εκπρόσωποι των τραπεζών υποστήριξαν ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα επιφέρει για τις ίδιες μικρές απώλειες της τάξης της 1-1,5 μονάδας ετησίως. Το ενδεχόμενο αυτό προσανατολίζει τις τράπεζες σε ανάλογες αυξήσεις στα ονομαστικά επιτόκια αυτής της κατηγορίας δανείων και σε αυξήσεις της τάξης της μισής ποσοστιαίας μονάδας για τις υπόλοιπες κατηγορίες δανείων.

Κατά τα άλλα, τα υπόλοιπα σημεία της προωθούμενης ρύθμισης δεν πρόκειται να αλλάξουν τίποτε σε σχέση με τα μέχρι σήμερα ισχύοντα. Συγκεκριμένα, θα προβλέπεται:

  • Οι τόκοι υπερημερίας που επιβαρύνουν το ληξιπρόθεσμο δάνειο, να μην είναι υψηλότεροι από 2,5 ποσοστιαίες μονάδες του συμβατικού επιτοκίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι το παραπάνω "πλαφόν" ισχύει και εφαρμόζεται από τη συντριπτική πλειοψηφία των τραπεζών εδώ και 2 - 3 χρόνια περίπου, μετά από σχετική πράξη του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας.
  • Για να γίνει ανατοκισμός θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη και ρητή συμφωνία στη σχετική σύμβαση μεταξύ του δανειολήπτη και της τράπεζας. Ωστόσο, όπως είναι γνωστό και το σημειώνουν και αρμόδια στελέχη της τραπεζικής αγοράς, τέτοια πρόβλεψη εφαρμόζεται ήδη στις συμβάσεις των περισσότερων τραπεζών με τους πελάτες τους από το 1980 περίπου.

Τέλος, ας σημειωθεί ότι ακόμη δεν έχει ληφθεί απόφαση για την τύχη των παλαιών ληξιπρόθεσμων δανείων και συγκεκριμένα αν θα ισχύει ο ανά εξάμηνο ανατοκισμός και γι' αυτά ή όχι.

ΘΑ... αρχίσουν

Με ρυθμούς χελώνας και εφαρμόζοντας τη ρήση "κάλλιο αργά παρά ποτέ", αποφάσισε η πολιτική ηγεσία του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) να... αρχίσει να διεκδικεί μέρος των οφειλών προς τον Οργανισμό.

Ετσι, όπως ανακοινώθηκε χτες, αυτές τις μέρες ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού υπέγραψε 366 αποφάσεις για τη βεβαίωση και είσπραξη, μέσω των Δημόσιων Ταμείων, ληξιπρόθεσμων οφειλών ύψους 246 εκατομ. δρχ. από τις μαρίνες του Αλίμου και του Φλοίσβου, πολλές από τις οποίες χρονολογούνται από το... 1993!

Ας σημειωθεί ότι τα συνολικά ληξιπρόθεσμα χρέη από αυτές τις δύο μαρίνες ξεπερνούν τα 900 εκατομμύρια, ενώ σε 1,14 δισ. ανέρχονται οι οφειλές από τις έξι μαρίνες του ΕΟΤ.

Οσο για τα χρέη από άλλες μονάδες που είναι εκμισθωμένες, αυτά είναι "αλλουνού παπά ευαγγέλιο" και χρονολογούνται στο πολύ... μακρινό παρελθόν. Το κακό είναι ότι οι... ανακοινώσεις δεν αρκούν. Το αποτέλεσμα θα μετρήσει.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ