ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 10 Φλεβάρη 2001
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΩΠΗΛΑΤΟΔΡΟΜΙΟ ΣΧΟΙΝΙΑ
Κυβερνητική αμηχανία προκαλούν οι αντιδράσεις

Τα κτίσματα και οι δραστηριότητες που θα αναπτυχθούν «θα μεταβάλουν ένα σεβάσμιο προσκύνημα σε τόπο αγοραίο έως χυδαίο» υπογραμμίζει η Αρχαιολογική Εταιρεία

Αμηχανία και έντονο σκεπτικισμό έχουν προκαλέσει τόσο στην ΟΕΟΑ «Αθήνα 2004», όσο και στην κυβέρνηση, οι μεγάλες αντιδράσεις για τη χωροθέτηση του κωπηλατοδρομίου στο Σχοινιά Μαραθώνα, που οδηγεί στην ολοκληρωτική καταστροφή του υγροβιοτόπου, αλλά και στη βεβήλωση ενός τόπου με ιδιαίτερη ιστορική και αρχαιολογική σημασία.

Εκείνο που έχει προβληματίσει ιδιαίτερα τους υπευθύνους είναι το γεγονός ότι την αντίδρασή τους στην καταστροφή του Σχοινιά έχουν εκδηλώσει εκατοντάδες σημαντικοί άνθρωποι των Γραμμάτων και των Τεχνών, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, και ότι οι αντιδράσεις αυτές δεν περνούν καθόλου απαρατήρητες από τη ΔΟΕ. Η ΔΟΕ, μάλιστα, σε μια ύστατη προσπάθεια να περισώσει τα προσχήματα, κάλεσε τις τέσσερις οικολογικές οργανώσεις που ξεσήκωσαν το κύμα αντίδρασης από το 1998, με σύνθημα «Η νέα μάχη του Μαραθώνα», να συμμετάσχουν στο φορέα του υποτιθέμενου «Εθνικού Πάρκου» - παρωδία που θα δημιουργηθεί, αλλά η προσπάθεια αυτή κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία, καθώς όλοι αρνήθηκαν.

Να σημειώσουμε, επίσης, ότι η «Αθήνα 2004», κάτω από τις εξελίξεις αυτές, υποχρεώθηκε να αναβάλει συνέντευξη Τύπου που είχε προγραμματίσει πριν δύο βδομάδες, προκειμένου να εξηγήσει τις θέσεις της για το Σχοινιά.

Με επιστολή της που απέστειλε στις 6 Φλεβάρη στον υπουργό Πολιτισμού Ε. Βενιζέλο η Αρχαιολογική Εταιρεία εκφράζει και επίσημα την αντίθεσή της με τη χωροθέτηση του ολυμπιακού κωπηλατοδρομίου στο Σχοινιά.

«Εξ αρχής - τονίζει - χωρίς κανείς από εκείνους που χειρίστηκαν το θέμα να ζητήσει πληροφορίες από όσους τυχόν εγνώριζαν τα πράγματα, και υπάρχουν αρκετοί και στην Ελλάδα, το ζήτημα περιορίστηκε σε δεύτερα, από απόψεως ιστορικής και ηθικής σημασίας, ζητήματα. Η αρμόδια Β` Εφορεία Αρχαιοτήτων από του Ιουνίου 1997 είχε διαφωνήσει με την προέγκριση χωροθέτησης του κέντρου κωπηλασίας κ.λπ., και την αντίθεσή της εξέφρασε και τον Δεκέμβριο του 1998. Κανείς, εξάλλου, από όσους αναμείχθηκαν στο χειρισμό της σοβαροτάτης αυτής υποθέσεως, δεν ανέπτυξε ούτε ανέλυσε την ιστορική σημασία του τόπου και τις ηθικές και πραγματικές συνέπειες που θα υπάρξουν από την καταστροφή του. Γνωρίζετε ότι τα πεδία των μαχών του Βατερλώ, του Βερντέν και του Σομέ, είναι ιστορικοί τόποι και διατηρούνται αναλλοίωτοι. Μόνο στην Ελλάδα, από ανεξήγητη αντιπάθεια των Κυβερνήσεων προς τους ιστορικούς και αρχαιολογικούς τόπους, εξαφανίζονται σιγά σιγά διά της πλήρους καταστροφής, όπως η Ψυττάλεια και η Κυνόσουρα της Σαλαμίνος, ή διά της φρενιτιώδους οικοδομήσεως κάθε χώρου που συνδέεται με την ελληνική ιστορία. Ο ίδιος ο Τύμβος των Αθηναίων κακοποιήθηκε επί επταετίας με κατασκευές και αφέθηκε να στραγγαλιστεί από τις κατόπιν κυβερνήσεις, χάριν μικροσυμφερόντων πολιτευομένων. Η Βραυρών, το λιμανάκι της, λέγεται ότι θα είναι το σημείο όπου θα καταλήγει ο βόρβορος του νέου αεροδρομίου.

Δεν επεκτεινόμεθα ξανά στη σημασία του Μαραθώνος και του πεδίου του. Είναι πράγματα τα οποία διδάσκονται, ακόμη, σε κάθε ελληνικό σχολείο. Τονίζουμε μόνο ότι ο Μαραθών είναι άρρηκτα συνδεδεμένος, στα νεώτερα χρόνια, με το αγώνισμα του μαραθωνίου δρόμου. Η εξαφάνιση του πεδίου της μάχης από τις εκσκαφές, τις λίμνες, τα κτίσματα, τις χιλιάδες των αυτοκινήτων που αναποφεύκτως θα συγκεντρώνονται εκεί, θα μεταβάλουν ένα σεβάσμιο προσκύνημα σε τόπο αγοραίο έως χυδαίο».

1η ΕΦΟΡΕΙΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
«Οχι» στο Ολυμπιακό Γυμναστήριο στο Γαλάτσι

Αντίθετη με την κατασκευή του Ολυμπιακού Κλειστού Γυμναστηρίου στο Γαλάτσι είναι η 1η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, λόγω των καταστροφικών αποτελεσμάτων που θα έχει στο βυζαντινό μνημείο της Ομορφοκκλησιάς.

Αυτό προκύπτει από έγγραφο της συγκεκριμένης Εφορείας προς το υπουργείο Πολιτισμού, που έδωσαν στη δημοσιότητα με ανακοίνωσή τους ο Σύλλογος «Φίλοι του Δάσους» Ν. Ιωνίας - Ν. Φιλαδέλφειας και η Κίνηση Πολιτών Γαλατσίου. Στο έγγραφο (που επισυνάπτεται στην ανακοίνωση), η 1η Εφορεία αναφέρει ότι η κατασκευή του γυμναστηρίου προβλέπεται σε απόσταση 150 μέτρων από το ναό της Ομορφοκκλησιάς, ο οποίος έχει κτιστεί το 12ο αιώνα και έχει κηρυχτεί ως διατηρητέο μνημείο. Το γεγονός αυτό, επισημαίνεται στο έγγραφο, σε συνδυασμό με τη χρήση του γυμναστηρίου - χωρητικότητας 6.000 θέσεων - που θα δέχεται χιλιάδες αυτοκίνητα, θα έχει ως αποτέλεσμα να προκληθούν σημαντικότατες αισθητικές βλάβες στο μνημείο, αλλά και καταστροφικές συνέπειες σε θέματα ασφαλείας, στατικότητας και ρύπανσης του μνημείου. Επίσης τονίζεται ουδέποτε ρωτήθηκε η Εφορεία για τη χωροθέτηση του έργου.

Να σημειωθεί εξάλλου ότι στη Δευτεροβάθμια Επιτροπή Δασικών Αμφισβητήσεων του υπουργείου Γεωργίας εκκρεμεί η εκδίκαση προσφυγής που έχουν καταθέσει οι περιβαλλοντικές οργανώσεις για το δασικό χαρακτήρα της έκτασης που έχει κατατεθεί. Η εν λόγω έκταση, υποστηρίζουν οι οργανώσεις, είναι μέρος των 10.000 στρεμμάτων γύρω από την Ομορφοκκλησιά, που σύμφωνα με υπουργικές αποφάσεις του 1915 και 1934 έχουν κηρυχτεί Εθνικό Δάσος. Η προσφυγή θα εκδικαστεί στις 28 Φλεβάρη 2001.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΠΑΤΩΝ
Πιέσεις στην ΥΠΑ για εγκαίνια μέσα στο Μάρτη

Σοβαρότατες ευθύνες αναλαμβάνει η κυβέρνηση, με την εμμονή της να εγκαινιάσει το αεροδρόμιο Σπάτων μέσα στο Μάρτη, παρά τις εκκρεμότητες που υπάρχουν και χωρίς να ολοκληρωθούν οι αναγκαίες δοκιμές στα διάφορα συστήματα του νέου αεροδρομίου.

Παράλληλα, μείζον θέμα υπάρχει και με τους 800 εργαζόμενους του αεροδρομίου του Ελληνικού, το οποίο θα κλείσει, μόλις τεθεί σε λειτουργία το αεροδρόμιο Σπάτων. Με το μείζον αυτό θέμα, η κυβέρνηση δεν έχει ασχοληθεί, ενώ η διαμάχη των δύο συναρμόδιων υπουργών ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη και Μεταφορών - Επικοινωνιών Χρ. Βερελή περιορίζεται μόνο στην ημερομηνία των εγκαινίων του νέου αεροδρομίου.

Οπως έγινε γνωστό, ο υπουργός Μεταφορών παρέλαβε χτες την τελική εισήγηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και την ερχόμενη εβδομάδα θα έχει νέα συνάντηση με τον Κ. Λαλιώτη, προκειμένου να οριστικοποιήσουν την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου, το οποίο κατά πάσα πιθανότητα θα ανοίξει στις 28 Μάρτη. Το τι ακριβώς περιλαμβάνει η εισηγητική έκθεση της ΥΠΑ δεν έγινε επίσημα γνωστό, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, τα μέλη της αρμόδιας επιτροπής δέχτηκαν πιέσεις για να την υπογράψουν. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, στην έκθεση αναφέρεται ότι τα προβλήματα στον τομέα της αεροναυτιλίας δεν είναι τέτοια, ώστε να προκαλέσουν αναβολή στην έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου. Ως χρόνος παραλαβής των συστημάτων αεροναυτιλίας, εκτιμάται η 20ή Φλεβάρη και από κει και πέρα θα χρειαστούν άλλες 30 μέρες, ώστε να συντονιστούν τα αεροναυτιλιακά βοηθήματα με το εθνικό δίκτυο ραντάρ «Παλλάς».

Πάντως, το βέβαιο είναι ότι στις 28 Μάρτη το αεροδρόμιο Σπάτων δε θα βρίσκεται σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα. Θα λειτουργήσει με το ελάχιστο επίπεδο υπηρεσιών και τα όποια προβλήματα προκύπτουν θα αντιμετωπίζονται σε συνθήκες λειτουργίας.

Σημειώνεται ότι η σκανδαλώδης σύμβαση, που υπέγραψε η κυβέρνηση με τη γερμανική κατασκευάστρια εταιρία «Χόχτιφ», προβλέπει την καταβολή υψηλών αποζημιώσεων στην εταιρία του αεροδρομίου, για κάθε μέρα καθυστέρησης στη λειτουργία του, μετά την 1η Μάρτη. Επίσης, υψηλές αποζημιώσεις προβλέπει, αν δεν επιτυγχάνονται συγκεκριμένοι στόχοι, όσον αφορά την επιβατική κίνηση και τις ωριαίες απο-προσγειώσεις αεροπλάνων. Δηλαδή, όπως και να 'χει, η εταιρία του νέου αεροδρομίου έχει εξασφαλισμένα τα υπερκέρδη της.

ΤΟΜΕΑΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ ΕΜΠ
Οχι στην αναθεώρηση του άρθρου 24

«Να μη θιγούν τα άρθρα 24, 94, 95 και 100», τονίζει, σε σχετική ανακοίνωσή του, ο Τομέας Πολεοδομίας του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ.

Η παραπάνω απόφαση πάρθηκε στην τελευταία γενική συνέλευση των μελών του, στις 5.2.2001, ενόψει και της συζήτησης για την αναθεώρηση του Συντάγματος. Υπενθυμίζεται ότι παρόμοιες αποφάσεις έχουν πάρει η Σύγκλητος του ΕΜΠ, το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ και η Σχολή Δασολογίας του ΑΠΘ.

ZEYΞH ΑΚΤΙΟΥ- ΠΡΕΒΕΖΑΣ
Υπεύθυνη η κυβέρνηση για την καθυστέρηση

Τις μεγάλες καθυστερήσεις στο έργο της ζεύξης Πρέβεζας- Ακτιου παραδέχτηκε χτες στη Βουλή ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ Ν. Αλευράς, απαντώντας σε Επερώτηση βουλευτών της ΝΔ για το θέμα.

Είπε ότι το έργο θα παραδοθεί τον Αύγουστο του 2001, απέδωσε την καθυστέρηση στην πτώχευση μιας από τις εταιρίες που κατασκεύαζαν το έργο και ισχυρίστηκε ότι στο έργο τηρήθηκαν όλες οι προδιαγραφές.

Παρεμβαίνοντας στη συζήτηση της Επερώτησης ο βουλευτής του ΚΚΕ Σ. Στριφτάρης, τόνισε ότι η κυβέρνηση δεν άκουσε τις προειδοποιήσεις κομμάτων και φορέων για την πορεία του έργου, με αποτέλεσμα να φτάσουμε στη σημερινή κατάσταση.

Συγκεκριμένα, δεν πραγματοποίησε τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις πριν ξεκινήσει το έργο, ενώ δε ζήτησε και τις απαιτούμενες εγγυητικές επιστολές από τις κατασκευαστικές εταιρίες, με αποτέλεσμα την τωρινή πτώχευση μιας από αυτές.

Κάποτε, επιτέλους, συνέχισε, η κυβέρνηση πρέπει να πει και ένα "συγγνώμη, κάναμε λάθος", αφού αντί να παραδοθεί το έργο σε 1.300 μέρες ξεπεράσαμε τις 2.000 χωρίς να έχει ολοκληρωθεί, ενώ το κόστος του απογειώθηκε από τα 15 δισ. δρχ στα 30 δισ. Μάλιστα, είπε, το έργο αυτό χρηματοδοτήθηκε από τον εθνικό προϋπολογισμό κατά 75% επειδή δεν ήταν αυτοχρηματοδοτούμενο όπως τα άλλα μεγάλα έργα, τα οποία και θα εκμεταλλεύονται επί χρόνια οι μεγαλοκατασκευαστές που τα ανέλαβαν.

Ο Σ. Στριφτάρης ανέφερε, επίσης, ότι ούτε οι δρόμοι που οδηγούν στο έργο έχουν κατασκευαστεί και είναι χαρακτηριστικό ότι σε ορισμένους από αυτούς η διέλευση γίνεται "με ευθύνη οδηγού", αφού δεν έχουν παραδοθεί επίσημα.

Τη διακοπή των δρομολογίων στη γραμμή Πύργος - Ολυμπία, λόγω εργασιών ανακαίνισης της γραμμής Αλφειού - Ολυμπίας, ανακοίνωσε ο ΟΣΕ.

Τα δρομολόγια διακόπηκαν από χτες και είναι άγνωστο πότε θα ξαναρχίσουν, καθώς στην ανακοίνωση του ΟΣΕ δε γίνεται λόγος επ' αυτού, παρά μόνο ζητείται η κατανόηση του επιβατικού κοινού «για την πρόσκαιρη ταλαιπωρία που θα υποστεί».

Περισσότερες πληροφορίες στο επιβατικό κοινό παρέχονται στον αριθμό κλήσης 52.97.777, στα γραφεία ταξιδίων και στους κατά τόπους σιδηροδρομικούς σταθμούς.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ