ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 30 Ιούλη 1997
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Πικρή γεύση από τα επικείμενα μέτρα!

Δίμηνες και τρίμηνες συμβάσεις, μειωμένες αποδοχές, υπερεντατικοποίηση στα καράβια του Εμπειρίκου. Φακέλωμα στα πλοία του Βαρδινογιάννη

Μια πικρή "γεύση" γι' αυτά που επιφυλάσσουν εφοπλιστές και κυβέρνηση για τους ναυτεργάτες, αν περάσουν τα εξοντωτικά μέτρα που προωθούν, δίνει η κατάσταση που επικρατεί στα πλοία του εφοπλιστή Εμπειρίκου.Ναυτολογήσεις με δίμηνες ή και μηνιαίες διμερείς συλλογικές συμβάσεις εργασίας, μειωμένες αποδοχές, υπερεντατικοποίηση και κίνδυνος για την ασφάλεια των ναυτεργατών,είναι ορισμένα από τα στοιχεία που καταγράφονται, σύμφωνα με καταγγελίες ναυτεργατών. Ενώ άλλοι εφοπλιστές, όπως ο Βαρδινογιάννης,δε διστάζουν να εφαρμόζουν και "φακέλωμα" των ναυτεργατών, οι οποίοι υποχρεώνονται να συμπληρώνουν χαρτί... κοινωνικών φρονημάτων!

Συγκεκριμένα στο δεξαμενόπλοιο ΚΙΜΩΛΟΣ,με ελληνική σημαία, του Εμπειρίκου, ο ηλεκτρολόγος που ναυτολογήθηκε πρόσφατα, υπέγραψε δίμηνη σύμβαση, ενώ έχουν γίνει και μηνιαίες συμβάσεις!Επίσης σε άλλα πλοία του, με ελληνική σημαία, ο εφοπλιστής έχει ήδη απομακρύνει τους αξιωματικούς από τη μηχανή και ναυτεργάτες από το υπόλοιπο πλήρωμα, παραβιάζοντας τη νομοθεσία για τις οργανικές συνθέσεις και κάνοντας αυθαίρετα πράξη τη μείωση του αριθμού των Ελλήνων από τα ποντοπόρα πλοία. Οι αλλοδαποί που έχουν ναυτολογηθεί δουλεύουν εξαντλητικά και παίρνουν ψίχουλα. Σύμφωνα με τις καταγγελίες ναυτεργατών, ο μισθός του αλλοδαπού λοστρόμου είναι 506 δολάρια, όταν ο κανονικός μισθός σύμφωνα με τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, του λοστρόμου ανέρχεται σε αυτή την κατηγορία πλοίων στις 700 χιλ. δραχμές! Επίσης ο Εμπειρίκος καταβάλλει στον ναύτη και τον λιπαντή 468 δολάρια το μήνα, στον καμαρότο και τον καθαριστή 390 δολάρια, ενώ οι υπερωρίες του αλλοδαπού πληρώματος κυμαίνονται από... ενάμιση δολάριο μέχρι 1,85 δολάριο την ώρα! Η εξαντλητική εργασία των αλλοδαπών ναυτεργατών θέτει σε κίνδυνο τη ζωή τους και ολόκληρου του πληρώματος!

Μέχρι και φακέλωμα των ναυτεργατών γίνεται μέσα στα καράβια!Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελεί η πλοιοκτήτρια εταιρία VARNIMA του εφοπλιστή Βαρδινογιάννη. Πρόκειται για μια σειρά έντυπα της εταιρίας, τα οποία η ίδια τα χαρακτηρίζει εγκυκλίους, που συμπληρώνονται από αξιωματικούς για τους ναυτεργάτες του πληρώματος και άλλα από τον πλοίαρχο για τους αξιωματικούς. Επίσης, ορισμένα έντυπα συμπληρώνονται κατά την απόλυση των ναυτεργατών, οπότε και από αυτά θα κριθεί αν θα μπουν ή όχι οι ναυτεργάτες στη γνωστή "μαύρη λίστα" (μπλακ λιστ). Στα έντυπα αυτά ζητείται να κριθεί η "εργατικότης" του ναυτεργάτη, "η απόδοσις", που σημαίνει ότι "εκτιμάται η ποσότης της αποδιδόμενης εργασίας εν συνδυασμό προς την επιμέλεια εκτελέσεώς της. Ομοίως σταθμίζεται η επιδεικνυόμενη φροντίς διά τα χρησιμοποιούμενα υλικά και η άνευ σπατάλης κατανάλωσις αυτών προς εκτέλεσιν της εργασίας"! Μέχρι και έντυπο για τη "βαθμολογία επαγγελματικής καταρτίσεως - αποδόσεως - διαγωγής πληρώματος καταστρώματος - γενικών υπηρεσιών - μηχανής" προβλέπεται!

Ειδικά για τους αξιωματικούς η εταιρία έχει εκδώσει έντυπο με την ονομασία "Φύλλο επαγγελματικής αξιολογήσεως αξιωματικών - στελεχών πλοίων της εταιρίας" το οποίο συμπληρώνεται από τον πλοίαρχο και αποστέλλεται στην εταιρία ως εμπιστευτικό! Στο έντυπο αυτό ζητείται να απαντηθούν μια σειρά ερωτημάτων που έχουν να κάνουν με την προσωπικότητα του αξιωματικού όπως για παράδειγμα αν είναι... "φλύαρος, αδέξιος, ακατάστατος, αργός" μέχρι"επηρμένος, δουλοπρεπής, περίεργος, επιδεικτικός" ή "ρηχός"!

"Εμείς οι ποντοπόροι ναυτεργάτες"

Μήνυμα - εντολή από τον Ατλαντικό προς την ΠΝΟ, για αποφασιστική κλιμάκωση των αγώνων

Τέλεξ: "Εμείς οι ποντοπόροι ναυτεργάτες καλούμε την κυβέρνηση να πάρει πίσω όλα τα αντιναυτεργατικά μέτρα. Διαφορετικά, ενωμένοι όλοι οι ναυτεργάτες συμμετέχουμε απεργία 4 - 5 Αυγούστου, με στόχο την κλιμάκωση και την επέκταση των απεργιών σε όλες τις κατηγορίες πλοίων μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματά μας".

Δεν πρόκειται για απλό μήνυμα που έφτασε στα τέλεξ της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας και όλων των ναυτεργατικών συνδικαλιστικών οργανώσεων, από τους ναυτεργάτες που ταξίδευαν χτες στις "δύο και είκοσι μία" το μεσημέρι στον Ατλαντικό Ωκεανό. Πρόκειται για σαφή εντολή της "γενικής συνέλευσης των ναυτεργατών του Ωκεανού" - όπως λένε οι ίδιοι - οι οποίοι χτες ένωσαν τις φωνές τους μέσω των ασυρμάτων τους στον Ατλαντικό Ωκεανό και αποφάσισαν να υπερασπιστούν το δικαίωμά τους στη δουλιά, που βάλλεται κατάκαρδα από εφοπλιστές και κυβέρνηση. Πρόκειται για εντολή προς την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία να δώσει τη μάχη για την προστασία της απασχόλησης, επεκτείνοντας και κλιμακώνοντας την 48ωρη απεργία, που κήρυξε για τις 4 και 5 Αυγούστου,στα ποντοπόρα πλοία, σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.

"Εμείς οι ποντοπόροι ναυτεργάτες όλων των ειδικοτήτων καταγγέλλουμε και ζητάμε την άμεση απόσυρση των νέων μέτρων που εξήγγειλε το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας",αναφέρουν στο τέλεξ τους οι ποντοπόροι ναυτεργάτες, χαρακτηρίζοντας τα μέτρα αυτά ως "μεσαιωνικά", τα οποία, εκτός από το μαζικό διωγμό των Ελλήνων ναυτεργατών από τα καράβια και την ενίσχυση των εφοπλιστών, σημαίνουν και τη διάλυση "της κοινωνικοασφαλιστικής μας κάλυψης". "Αναζητώντας - συνεχίζουν - το ΥΕΝ τις αιτίες της κρίσης του ΝΑΤ, καλά θα κάνει πρώτα από όλα να εξετάσει το πρόβλημα των θέσεων απασχόλησης. Η απασχόληση, οι θέσεις εργασίας, είναι πρόβλημα - κλειδί, το οποίο καίει και δεν τολμά να το αγγίξει ούτε το ΥΕΝ ούτε η διοίκηση του ΝΑΤ. Δεν τολμούν, γιατί είναι ο καθρέφτης της πολιτικής που εφαρμόζουν απέναντί μας και αφ' ετέρου, γιατί είναι έξω από τα όρια που τους έχει καθορίσει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών".

Στη Βουλή το θέμα του Νηογνώμονα

"Σε εργαλείο" για να φοροδιαφεύγουν και να διοχετεύουν πολύτιμο συνάλλαγμα στο εξωτερικό, έχουν μετατρέψει τον Ελληνικό Νηογνώμονα ΑΕ οι εφοπλιστές, που τον έχουν αναλάβει, εκδίδοντας πιστοποιητικά αξιοπλοϊας σε σάπια πλοία, επισημαίνουν, με Ερώτησή τους στη Βουλή, οι βουλευτές του ΚΚΕ Στρατής Κόρακας και Νίκος Γκατζής.

Οι βουλευτές αναφέρουν ότι τη θυγατρική εταιρία του Νηογνώμονα στην Κύπρο (η οποία πριν ονομαζόταν ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΝΗΟΓΝΩΜΩΝ CYPRUS LTD και τώρα HELLENIC REGISTER OF SHIPPING - INTERNATIONAL LTD), ορισμένοι εφοπλιστές την αξιοποιούν, προκειμένου, με διάφορα τεχνάσματα, να παρακάμπτουν τους προβλεπόμενους από τη νομοθεσία φορολογικούς περιορισμούς και υποχρεώσεις και επισυνάπτουν επίσημο σχετικό έγγραφο του υπουργείου Οικονομικών του 1993, το οποίο αναφέρει ότι "δύναται να υποστηριχθή... ότι ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΝΗΟΓΝΩΜΩΝ CYPRUS LTD καλύπτει στην πραγματικότητα επί κέρδει δραστηριότητα του Ελληνικού Νηογνώμονος προς τον σκοπόν καταστρατηγήσεως του Ελληνικού Φορολογικού Νόμου...".

Ως μία από τις χαρακτηριστικές περιπτώσεις των όσων αναφέρουν οι βουλευτές, καταγράφουν τα πιστοποιητικά αξιοπλοϊας που είχε εκδώσει το 1994 ο Νηογνώμονας στο πλοίο ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΟΝΙΣ με σημαία Κύπρου στις 17 Ιούνη 1994. Το πλοίο βούλιαξε στις 5 Αυγούστου 1994 μαζί με 24 ναυτικούς!

Οι δύο βουλευτές ρωτούν τους υπουργούς Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας και τους καλούν να καταθέσουν μέσα στις προθεσμίες που προβλέπει ο κανονισμός της Βουλής όλα τα στοιχεία που ζητούν και συγκεκριμένα: Αν είναι μέσα στις προθέσεις της κυβέρνησης να επιστρέψει ο Ελληνικός Νηογνώμων ΑΕ στο δημόσιο και να αναδιοργανωθεί. Ποια συγκεκριμένα μέτρα πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση και πότε, ώστε να τερματιστεί η ασύδοτη και επικίνδυνη δραστηριότητα των εφοπλιστών μέσω του Ελληνικού Νηογνώμονα. Αν εγγυάται την αξιοπιστία των πιστοποιητικών που εκδίδει ο Οργανισμός με το σημερινό του καθεστώς.

Πώς σχολιάζει η κυβέρνηση την περίπτωση του πλοίου ΑIΡON ANTONIΣ, αν είναι στις προθέσεις της και ποια μέτρα πρόκειται να πάρει, προκειμένου να καταλογιστούν ευθύνες γι' αυτή την "καραμπινάτη περίπτωση φοροδιαφυγής και παράνομης εξαγωγής συναλλάγματος που εκδόθηκαν σχετικά". Να κατατεθεί το αποτέλεσμα της έρευνας της Διεύθυνσης Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων,υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, με ημερομηνία 27 - 10 - 1994, με την ονομασία "Ενημερωτικό σημείωμα, υπόψη ιεραρχίας ΥΕΝ", με θέμα τη βύθιση του ΑIΡON ANTONIΣ και να ενημερώσει τη Βουλή η πολιτική ηγεσία του ΥΕΝ για τις ενέργειες τις οποίες έκανε επί των προτάσεων της ΔΕΕΠ - ΥΕΝ.

Ρωτούν ακόμα αν έχει εκδοθεί πόρισμα για τον έλεγχο που διενήργησαν οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών στον Ελληνικό Νηογνώμονα ΑΕ στις 28 - 5 - 1995. Αν ναι, να κατατεθεί το πόρισμα. Αν όχι, γιατί δεν εκδόθηκε ακόμη, ποιες ευθύνες καταλογίστηκαν, σχετικά με ποιους. Εχουν γίνει άλλοι ανάλογοι έλεγχοι στον Ελληνικό Νηογνώμονα ΑΕ, πότε έγιναν και να κατατεθούν τα σχετικά πορίσματα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ