ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 22 Ιούλη 1997
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΠΝΥΚΑΣ
Εξυπηρέτηση συμφερόντων

Την απαράδεκτη παραχώρηση της Πνύκας για δύο συναυλίες (χτες και σήμερα, αν και πληροφορίες λένε και για τρίτη αύριο) της Χ. Αλεξίου για τη διεκδίκηση της Ολυμπιάδας του 2004, καταγγέλλει και η "Πρωτοβουλία Πολιτών ενάντια στη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 στην Αθήνα".Σε σχετική ανακοίνωση επισημαίνει ότι "ο αρχαιολογικός χώρος διατέθηκε χωρίς να ακολουθηθούν οι νόμιμες διαδικασίες: εισήγηση της αρμόδιας αρχαιολογικής υπηρεσίας και γνωμοδότηση του ΚΑΣ. Επιπλέον οι εργασίες κατασκευής της εξέδρας για 5.000 άτομα, της σκηνής, της τεχνικής υποδομής και της εναέριας σκάλας, με την οποία θα κατέβει στη σκηνή η κ. Αλεξίου από ψηλά, γίνονται χωρίς επίβλεψη των υπεύθυνων στελεχών της αρμόδιας Εφορείας... Καλούμε τους αρμόδιους να αναλογιστούν τις ευθύνες τους και να ματαιώσουν αυτού του τύπου τις συναυλίες. Αλλιώς θα δείξουν πως δεν τους ενδιαφέρει κανένα Ολυμπιακό Ιδεώδες, κανένα πολιτιστικό ιδεώδες, παρά μόνο η εξυπηρέτηση κάποιων συγκεκριμένων και απτών συμφερόντων".

Απόδειξη αυτής της επισήμανσης από την παραπάνω "Πρωτοβουλία Πολιτών", είναι τα διαφημιζόμενα ονόματα του ντόπιου και ξένου πλούτου ως "διοργανωτών", "μεγάλου δωρητή", "χρυσών δωρητών", "δωρητών" και "υποστηρικτών" της συναυλίας, μεταξύ των οποίων είναι ο Ομιλος Λάτση, ο Χ. Λαμπράκης, η "Φάγε", η "Adidas", η "Panafon" κ. ά.

ΛΥΚΕΙΟ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ
Προκαλεί και προσβάλλει η Ε. Γουλανδρή

Να μπει οριστικά τέλος σε τέτοιες "προσφορές"

Στη δημοσιότητα και πάλι το θέμα του ιδιωτικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή. Αν και θα έπρεπε οριστικά και αμετάκλητα να έχει λήξει και το ίδρυμα να σεβαστεί την απόφαση του ΥΠΠΟ(Γενάρης 1997), μετά τις διαπιστώσεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, την απόφαση του ΚΑΣ για μη ανέγερση μουσείου στο Γυμνάσιο του Λυκείου της αρχαίας Αθήνας, ότι η συνύπαρξη των καταλοίπων του Λυκείου των Αθηνών με το μουσείο είναι αδύνατη,η Ε. Γουλανδρή επανέρχεται. Με πληρωμένη ολοσέλιδη καταχώρισή της σε κυριακάτικες εφημερίδες, αμφισβητεί την αξία των αρχαιολογικών ευρημάτων στο οικόπεδο της οδού Ρηγίλλης (!!!) και υπαναχωρεί από τα συμφωνημένα το Γενάρη, προκαλώντας μάλιστα με τον ισχυρισμό: "Η πολιτεία αποκρούει εμπράκτως την προσφορά του Ιδρύματος" (σ.σ. όλοι πλέον γνωρίζουν ότι μόνο το κράτος πρόσφερε και μάλιστα ανεκτίμητη, ζωτική για το πνιγηρό κέντρο της Αθήνας δημόσια γη και μάλιστα χωρίς προηγούμενο αντάλλαγμα, χωρίς καν να ξέρει αν θα 'ρθει όλη η συλλογή στην Ελλάδα) και δηλώνει πως "άλλα όρια αναμονής και υπομονής δεν υπάρχουν".

Αυτές οι προκλητικές δηλώσεις προσβάλλουν τους αρχαιολόγους, άλλους ειδικούς επιστήμονες, την ελληνική και διεθνή κοινή γνώμη που κατέκρινε την κατάχωση του Λυκείου, χάριν ενός σύγχρονου μουσείου, αφού υποτιμούν την επιστήμη, την ιστορία και τον αρχαίο πολιτισμό μας, χάριν ενός ιδιωτικού, εμπορευματικού μουσείου, και αποκαλύπτουν το αληθινό "ενδιαφέρον" των λεγόμενων "χορηγών", για την πολιτισμό και την τέχνη.

Συγκεκριμένα, η Ελίζα Γουλανδρή έδωσε στη δημοσιότητα επιστολή της (6/6) προς τον υπουργό Πολιτισμού, στην οποία καταλόγιζε στο ΥΠΠΟ "αδράνεια" και "απραξία" και στην πολιτεία "αδιαφορία και εχθρότητα". Μάλιστα, αφήνει να φανεί ότι πιστεύει πως τα αρχαία που βρέθηκαν στο οικόπεδο ίσως και να μην έχουν μεγάλη σημασία, απορρίπτοντας το νέο οικόπεδο, που χαρίζοντας και πάλι το κράτος προτείνει το ΥΠΠΟ, θεωρώντας το "μικρότερο εκείνου που θα ήταν αναγκαίο για την κατασκευή του Μουσείου".

Στα παραπάνω απάντησε ο υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος, λέγοντας "Δε θέλω να πιστέψω ότι ο πραγματικός λόγος της αντίδρασης της κ. Γουλανδρή είναι η διακριτική εμμονή της κυβέρνησης στην ανάγκη, να διασφαλιστεί η οριστική παραχώρηση στο Ιδρυμα και άρα στο μουσείο των έργων τέχνης που προσδίδουν ουσιαστικό νόημα σε ένα κτίριο μουσείου, το οποίο ανεγείρεται σε μεγάλης αξίας δημόσια έκταση στην καρδιά της Αθήνας, η οποία παραχωρείται κατά κυριότητα στο Ιδρυμα".

"Η κ. Γουλανδρή γνωρίζει και απευθείας και μέσω του δικηγόρου της ότι προϋπόθεση για την παραχώρηση αυτής ή κάθε άλλης ανάλογης δημόσιας έκτασης, ήταν και είναι η ρητή νομική θωράκιση της παραχώρησης των έργων τέχνης της συλλογής στο μουσείο,χωρίς να προκαλούνται προβλήματα για την ίδια ή το Ιδρυμα, σε σχέση με τις έννομες τάξεις άλλων χωρών. Με ελάχιστες εξαιρέσεις, τα περί ων ο λόγος έργα τέχνης δεν ανήκουν στο Ιδρυμα Β. και Ε. Γουλανδρή, προς το οποίο παραχωρήθηκε η δημόσια έκταση, αλλά στην ίδια την κ. Ελίζα Γουλανδρή προσωπικά και βρίσκονται εκτός Ελλάδας".

Κι όμως ενώ συμβαίνουν όλα αυτά και σε τίποτα δε θα αλλάξουν (τα σημαντικά έργα της συλλογής θα παραμείνουν στην Ελβετία κι αυτό το γνωρίζουν, αλλά δεν το λένε καθαρά οι αρμόδιοι), αντί ο υπουργός να βάλει τέλος στις απαιτήσεις αυτής της απροσδιόριστης "προσφοράς", δηλώνει: "Το ΥΠΠΟ σε συνεργασία με το ΥΠΕΧΩΔΕ διερευνούν τη δυνατότητα για παραχώρηση άλλης δημόσιας έκτασης, στο ίδιο περίπου σημείο που θα ήταν κατά την άποψη του Ιδρύματος αρχιτεκτονικά προσφορότερη", επισημαίνοντας βέβαια τα νέα προβλήματα που θα προκύψουν: "Μια τέτοια παραχώρηση θα προκαλέσει αυτομάτως νέες αντιδικίες ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας" και ότι "σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να προηγηθεί ανασκαφική έρευνα".

Εξέλιπε το κύρος

Ο κύριος όγκος των φετινών εκδηλώσεων του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών (ΕΠΚεΔ), στο πλαίσιο του εγχειρήματός του να ξαναζωντανέψει τη Δελφική Ιδέα, φιλοξενήθηκε στις εγκαταστάσεις του Κέντρου και στο Αρχαίο Στάδιο των Δελφών. Το μεν πρώτο είναι ένα καινούριο κτίριο κατασκευασμένο για τις ανάγκες του Κέντρου. Το δεύτερο, όμως, το Αρχαίο Στάδιο, δεν έχει καθόλου τέτοιο προορισμό κι ας χρησιμοποιείται κατ' εξακολούθηση.Βέβαια, το ΕΠΚεΔ δικαίως επιδιώκει τη χρήση του - παρόλο που υπάρχει μελέτη για κατασκευή νέου θεάτρου - προκειμένου να προσδίδει κύρος και βαρύτητα στις ετήσιες εκδηλώσεις του και να προκαλεί να κόβονται περισσότερα εισιτήρια.Οι παραπάνω στόχοι καθόλου δεν ενδιαφέρουν την Αρχαιολογική Υπηρεσία, η οποία μέσω του ΚΑΣ πριν λίγο καιρό, δικαίως επίσης, αρνήθηκε την παραχώρηση του Σταδίου.Αλλά όχι και ο υπουργός, με τον οποίο ας σημειωθεί ότι θα συναντηθεί σε ένα μήνα ο διευθυντής του Κέντρου κ. Καρασμάνης, προκειμένου να συζητήσουν τη χρήση του Σταδίου.

Με απόφαση λοιπόν του υπουργού Πολιτισμού το Αρχαίο Στάδιο (2ος αι. π. Χ.), που υποφέρει από καθίζηση,του οποίου οι κερκίδες έχουν αποκολληθεί στο μεγαλύτερο μέρος του, που δίνει την αίσθηση ότι αλλού βουλιάζει κι αλλού υπάρχει κίνδυνος να αρχίσουν να εκτοξεύονται αρχαίες πέτρες από τις πιέσεις,δόθηκε για χρήση. Σε αυτές τις πέτρες κάθισαν εκατοντάδες άνθρωποι για να δουν την Παρασκευή το βράδυ το δρώμενο "... με τα Φτερά του Αγγελου" και την Κυριακή (τελευταία μέρα των εκδηλώσεων) την παράσταση με τα έργα του Σικελιανού "Ο τελευταίος Ορφικός Διθύραμβος" και "Ο Δαίδαλος στην Κρήτη".

Για την επιτυχία των φετινών εκδηλώσεων οι απόψεις διίστανται, αφού κυρίως έδιναν την αίσθηση "πλίνθων και κεράμων ατάκτως ερριμμένων".Το χειροκρότημα της τελευταίας παράστασης, όπου πρωταγωνίστησαν οι Χρίστος Τσάγκας, Ολγα Τουρνάκη και Στράτος Τζώρτζογλου, έδειχνε βεβιασμένο. Η ελπίδα της συμμετοχής του κόσμου εναποτέθηκε αποκλειστικά και μόνο στη συμμετοχή "ονομάτων" (βλ. Στρ. Τζώρτζογλου, Γιάννης Μελισσανίδης), γιατί κατά τ' άλλα επρόκειτο κυρίως για συναντήσεις εσωτερικής κατανάλωσης.Από την προβολή σε βίντεο αποσπασμάτων από 100 παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας - ανάμεσά τους βρίσκονταν πολλές συλλεκτικές κόπιες - εξέλιπε η οργάνωση και ταξινόμηση του υλικού.Η αλήθεια είναι ότι φέτος εξέλιπε και παρουσία σπουδαίων ονομάτων από το χώρο των Γραμμάτων και του Θεάτρου. Το έντυπο υλικό, δε, χαμηλής αισθητικής και κατά τα φαινόμενα εξαιρετικά χαμηλού κόστους. Προφανώς όλα αυτά δεν ήταν ό,τι ταίριαζε στον Σικελιανό...

Δ. Μ.

Μουσικές εντός κι εκτός
  • Την Ορχήστρα Δωματίου "Σέρενεϊντ" της Αρμενίας θα φιλοξενήσει το Ηρώδειο,την Πέμπτη 24/7 (9μμ).Θα παρουσιαστούν τα έργα:"Τέσσερις Εποχές" του Α. Βιβάλντι,"Ελληνικοί Χοροί για ορχήστρα εγχόρδων του Ν. Σκαλκώτα και "Συμφωνία για Εγχορδα και Τύμπανα" του Αρμένιου συνθέτη Εντουάρντ Μιρζιογιάν.Διεύθυνση ορχήστρας: Εντουάρντ Τοπτσιάν.Σολίστ στις "Τέσσερις Εποχές": ο βιολιστής Γιώργος Δεμερτζής.
  • Επιστρέφει στις συναυλίες αυτό το καλοκαίρι ο Σωκράτης Μάλαμας (φωτό), με πρώτη εμφάνιση την Πέμπτη 24/7 (9.30μμ), στο Βεάκειο.Μαζί του οι μουσικοί: Ακης Κατσουπάκης, Κώστας Θεοδώρου, Νίκος Χασάπης, Δημήτρης Αναγνωστόπουλος, Φώτης Σιώτας και Κώστας Τσούγκρας.Συμμετέχει η τραγουδίστρια Μαρία Παπανικολάου.
  • Με φόντο το θρυλικό λιοντάρι του Πειραιά (Χατζηκυριάκειο, είσοδος λιμανιού), θα δώσουν κοινή ανοιχτή συναυλία οι συνθέτες Μιχάλης Κουμπιός και Πέτρος Ταμπούρης,στις 25/7 (9.30μμ).Η συναυλία είναι αφιερωμένη στους ναυτικούς του Πειραιά και θα περιέχει τραγούδια τους και τα καλύτερα που έχουν γραφτεί για τη θάλασσα. Τραγουδούν: Ηλίας Κλωναρίδης, Δήμητρα Παπίου, Κώστας Παυλίδης και η Καίτη Ροβηρού.
  • Ο Νίκος Παπάζογλου με το συγκρότημά του τραγουδά σήμερα στη Ρόδο,στην παραλία Αρχάγγελου και αύριο στο θέατρο της μεσαιωνικής τάφρου "Μελίνα Μερκούρη". Επόμενος σταθμός, η Κως (25/7) στο "Κάστρο Νεραντζιάς". Και η θερινή περιοδεία τους συνεχίζεται...
  • Η Ελευθερία Αρβανιτάκη με τον Γιάννη Κότσιρα και τον Μιχάλη Παπαζήση θα βρίσκονται σήμερα στα Χανιά (22/7,στο Ηράκλειο(23, 24/7) και στην Ιεράπετρα (25/7).
  • Δύο ξεχωριστές βραδιές, με μουσική σόουλ φανκ και ρέγκε, θα προσφέρουν στο Υπαίθριο του Μύλου,στη Θεσσαλονίκη, τα συγκροτήματα Κάπιταλ Ες και Σόουλ Φάιερ στις 23 και 24/7.
@ Σήμερα στις 9.30 το βράδυ, στο Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας, φιλοξενούν
  • Σήμερα (9.30μμ), στο Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας,φιλοξενούνται η "Καμεράτα" και η Ορχήστρα Εγχόρδων "Σολίστ της Πάτρας".Ο Αλέξανδρος Μυράτ θα διευθύνει στο πρώτο μέρος και τις δύο ορχήστρες, οι οποίες θα ερμηνεύσουν την "Εκτη Συμφωνία" του Μπετόβεν. Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας θα τον διαδεχτεί ο Δημήτρης Μποτίνης για να διευθύνει τις δύο ορχήστρες στην "Πέμπτη Συμφωνία" του Μπετόβεν.
  • Δε θα πραγματοποιηθούν οι παραστάσεις ΗΧΟΣ - ΦΩΣ Αθηνών,στις 19, 20, 21 και 22 Ιουλίου, όπως ανακοίνωσε η Διεύθυνση των Καλλιτεχνικών και Τουριστικών εκδηλώσεων του ΕΟΤ, λόγω της συναυλίας της Χ. Αλεξίου, που θα πραγματοποιηθεί στο χώρο της Πνύκας.
  • Ο "Πινόκιο" του Στηβ Μπάρον είναι η ταινία που προβάλλεται μέχρι και την Κυριακή 20/7 στον θερινό κινηματογράφο του Δήμου Συκεών. Οι προβολές αρχίζουν στις 9.30μμ.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ