ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 24 Αυγούστου 2001
Σελ. /28
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Στην ίδια ρότα της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής

Στη ρότα της αντιλαϊκής, αντιδραστικής κατεύθυνσης συνεχίζεται η αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης, όπως άλλωστε δείχνει και ο προγραμματισμός του υπουργείου Παιδείας για την τριετία 2001-2004, ο οποίος εγκρίθηκε χτες από το Υπουργικό Συμβούλιο.

Το πρόγραμμα, που παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου, περιλαμβάνει τις βασικές κατευθύνσεις της κυβερνητικής πολιτικής για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, έχοντας δύο κεντρικούς στόχους. Την εισαγωγή νέων τεχνολογιών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ενώ δίνεται ιδιαίτερα «έμφαση» στην εγκαθίδρυση ενός συστήματος ενισχυτικής αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και του ίδιου του εκπαιδευτικού, όπως λέγεται η προωθούμενη χειραγώγηση των εκπαιδευτικών. Στα επόμενα βήματα του υπουργείου Παιδείας ανήκει και το τριπλό νομοσχέδιο για την αξιολόγηση - επιμόρφωση - διοικητική μεταρρύθμιση, που ήδη έχει δώσει στις δύο εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, την ΟΛΜΕ και τη ΔΟΕ, για μελέτη και για κατάθεση των προτάσεών τους.

Σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση των Πανεπιστημίων, ο Π. Ευθυμίου ανακοίνωσε ότι για το φετινό ακαδημαϊκό έτος θα συνεχιστεί ο διάλογος με τους πρυτάνεις με βάση την πρόταση σχεδίου νόμου που έδωσε τον περασμένο Μάρτη, ενώ θα υλοποιηθεί το επόμενο ακαδημαϊκό έτος 2002-2003.

Επίσης, το νομοσχέδιο για την πρόσληψη των αναπληρωτών θα ψηφιστεί την ερχόμενη Τρίτη, για το οποίο ήδη έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί. Σ' αυτό το νομοσχέδιο υπάρχει μάλιστα μια τροπολογία με την οποία η δυνατότητα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων του Β` κύκλου σπουδών των ΤΕΕ μετατίθεται κατά ένα χρόνο πίσω.

Παραπλάνηση και βολικές συγκρίσεις

Σε μια ακόμη προσπάθεια του υπουργού Παιδείας να παρουσιάσει ένα ειδυλλιακό τοπίο στην εκπαίδευση, εντάσσονται και τα στοιχεία από την έκθεση του ΟΟΣΑ του 2000 που παρέθεσε για να «διασκεδάσει» τις εντυπώσεις σε ό,τι αφορά την αποτυχία των μαθητών στο Λύκειο. Τόνισε ότι το ποσοστό αποτυχίας των μαθητών της Β` Λυκείου φέτος κυμάνθηκε στο 7,5%, (έναντι 30,35% το 1998-1999), «παραλείποντας» όμως να αναφέρει ότι το μικρό αυτό ποσοστό είναι αποτέλεσμα της ταξικής εκκαθάρισης που έγινε στη Β` Λυκείου με την εφαρμογή της «μεταρρύθμισης».

Ο υπουργός Παιδείας στην προσπάθεια να αντεπιτεθεί σε όσους καταδεικνύουν τη μεγάλη διαρροή από το λύκειο, ισχυρίστηκε ότι γίνεται «μια απαράδεκτη εξαφάνιση στατιστικά των παιδιών που φοιτούν στα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια, στα οποία για το σχολικό έτος 2000-2001 φοίτησαν 125.335 μαθητές», κάτι που σημαίνει αύξηση κατά 14,2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Με αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση θεωρεί επιτυχία το αποτέλεσμα της πολιτικής της και πρώτα απ' όλα τη στροφή στην κατάρτιση αμέσως μετά τα 15, υπερασπίζοντας τον ταξικό χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος, που αποτυπώνεται καθαρά με το διαχωρισμό σε Ενιαίο Λύκειο και ΤΕΕ, το «διπλό» δηλαδή σχολικό δίκτυο. Βέβαια, το ποιοτικό ζήτημα για το σχολείο είναι ότι η γενική μόρφωση δεν μπορεί να σταματά πριν τα 18, πριν ο νέος άνθρωπος διαμορφώσει σε γενικές γραμμές την προσωπικότητά του και είναι σε θέση να κάνει επιλογές για τη ζωή του. Και μόνο ποσοτικά να δει κανείς τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά και εκθέτουν την κυβέρνηση.

Στοιχεία καταπέλτης για την κυβέρνηση

Φέτος απολυτήριο διεκδικούσαν 63.200 μαθητές, ενώ το 1997, πριν τη μεταρρύθμιση, απολυτήριο αποκτούσαν πάνω από 120.000 μαθητές. Οι μαθητές που δε συνεχίζουν ή εγκαταλείπουν το λύκειο, σε ένα σημαντικό ποσοστό δε συνεχίζουν ούτε στα ΤΕΕ ή σταματούν στον Α` τους κύκλο. Ετσι οι μαθητές σταματούν νωρίτερα το σχολείο, αφού τα στοιχεία του μαθητικού πληθυσμού τόσο του λυκείου όσο και των ΤΕΕ επιβεβαιώνουν ότι ο 1 στους 4 αποφοίτους του Γυμνασίου εγκαταλείπει πριν τα 18 την εκπαίδευση. Συγκεκριμένα από τους 120.430 αποφοίτους Γυμνασίου της σχολικής χρονιάς 1997-1998, οι 30.525 δεν έφτασαν στη φετινή Γ` Λυκείου (2000-2001) αλλά ούτε στο Β` κύκλο ΤΕΕ, εγκαταλείποντας νωρίτερα κάθε μορφής εκπαίδευση.

Οσο για τον ισχυρισμό της κυβέρνησης και του υπουργού ότι είμαστε καλύτερα από άλλες χώρες της ΕΕ, θα πρέπει να πούμε και εδώ ότι αποκαλύπτει ποιο είναι το μέτρο σύγκρισής της και τελικά τα πρότυπά της. Είναι αναμενόμενο ότι άλλες χώρες της ΕΕ θα είναι μπροστά στην ταξική επιλογή και τη μορφωτική υποβάθμιση, αφού προηγήθηκαν στην εφαρμογή αντιεκπαιδευτικών μέτρων. Και είναι θράσος η κυβέρνηση να προβάλλει ότι είμαστε καλύτερα από την Αγγλία ή τις ΗΠΑ και την ίδια ώρα να αντιγράφει π.χ. την κυβέρνηση Μπλερ στην αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού ή άλλες χώρες στην οργάνωση και διοίκηση των περιφερειών.

Κατά τα άλλα στον προγραμματισμό που παρουσίασε ο υπουργός Παιδείας, εξήγγειλε και την «εξάλειψη» της διπλοβάρδιας μέχρι το 2004, αφήνοντας όμως ένα «περιθώριο» μέχρι το 2006 για περιοχές με ειδικά προβλήματα, όπως η Θεσσαλονίκη, στην οποία όπως τόνισε υπάρχει πρόβλημα ανεύρεσης χώρων για ανέγερση σχολικών κτιρίων.

ΚΚΕ
Δεν κρύβεται η πραγματικότητα των ταξικών φραγμών

Ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας για τις εξαγγελίες του υπ. Παιδείας

Οι νέες εξαγγελίες και σχεδιασμοί της κυβέρνησης για την «ποιότητα κι αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες» δεν μπορούν να κρύψουν τη σκληρή πραγματικότητα των ταξικών φραγμών, την ιδιωτικοποίηση της Παιδείας, το αβάσταχτο οικονομικό και ψυχικό κόστος που δημιουργεί στις εργατικές και λαϊκές οικογένειες η αντιεκπαιδευτική πολιτική.

Η «κοσμογονία» των νέων τεχνολογιών και η γενίκευση της χρήσης των Η/Υ στην εκπαίδευση δεν πρόκειται να την απαλλάξουν από τη μιζέρια της, όπως δεν την απάλλαξαν μέχρι τώρα οι επαναλαμβανόμενες εξαγγελίες για τις σχολικές αίθουσες και βιβλιοθήκες, τα «νέα» βιβλία και αναλυτικά προγράμματα, οι «καινοτόμες» πιλοτικές ενέργειες. Οι Η/Υ εισάγονται όχι όπως θα έπρεπε, με κριτήρια παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά, αλλά με τους όρους και τους στόχους της αγοράς, για την αύξηση των πωλήσεων και των κερδών των μονοπωλιακών συγκροτημάτων και την αμεσότερη παρέμβασή τους στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Γι' αυτό η χρήση των Η/Υ δεν αλλάζει σε τίποτα το βασικό περιεχόμενο των μαθημάτων, καταντά εκγύμναση δεξιοτήτων και ιδεολογική προετοιμασία για την περιβόητη «διά βίου κατάρτιση κι απασχολησιμότητα». Η μυθοποίηση των νέων τεχνολογιών, που χαρακτηρίζει και τις κυβερνητικές εξαγγελίες, οδηγεί παράλληλα στην απαξίωση της παιδαγωγικής λειτουργίας του εκπαιδευτικού, στην παθητικοποίηση και μερική υποκατάστασή του, στη μετατροπή του σε «διαχειριστή της πρόσβασης στις γνώσεις».

Αλλωστε, η κυβέρνηση συστηματικά υπονομεύει την παιδαγωγική υπόσταση του εκπαιδευτικού, μέσα από την οικονομική κι επιστημονική του υποβάθμιση και την αυταρχική του αντιμετώπιση. Η διαρκής ανακοίνωση «νέων» διορισμών ακούγεται σαν πρόκληση σε όσους γνωρίζουν τα πραγματικά κενά της εκπαίδευσης, αυτά που σε έναν βαθμό καλύπτουν χιλιάδες αναπληρωτές και ωρομίσθιοι, σε καθεστώς μόνιμης, πλέον, ομηρίας.

Η κυβέρνηση, αξιολογώντας θετικά τη μέχρι τώρα πορεία της, συνεχίζει στην ίδια αντιδραστική κατεύθυνση και επιχειρεί ν' αξιολογήσει το κάθε σχολείο και τον εκπαιδευτικό, με τα μέτρα και σταθμά της «οικονομίας της αγοράς». Με το σχετικό νομοσχέδιο, οικοδομεί τη συγκεντρωτική και αυταρχική πυραμίδα, που με εργαλείο την αξιολόγηση θα υλοποιήσει την αλλαγή των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών, την πλήρη υποταγή και χειραγώγησή τους. Παράλληλα, η αξιολόγηση γίνεται ο «δούρειος ίππος» για την παραπέρα ιδιωτικοποίηση της δημόσιας Εκπαίδευσης και την ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων, με τη διαφοροποίηση των προγραμμάτων, την αυτοχρηματοδότηση των σχολικών μονάδων και την ανταγωνιστική λειτουργία τους, πολιτική που προωθείται και στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Οι εργαζόμενοι μπορούν καλύτερα σήμερα να συνειδητοποιήσουν την απόσταση που χωρίζει τις δικές τους σύγχρονες ανάγκες από την κυβερνητική πολιτική. Βασικές παράμετροι για την άνοδο του καθολικού μορφωτικού επιπέδου του λαού μας και τη σφαιρική ανάπτυξη της προσωπικότητας των νέων ανθρώπων είναι η κατάργηση της ιδιωτικής Εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες και η ολοκλήρωση της βασικής γενικής μόρφωσης πριν από οποιαδήποτε επαγγελματική ειδίκευση ή επιλογή. Προϋπόθεση γι' αυτό είναι η γενναία αύξηση των κρατικών δαπανών για την Παιδεία, η παροχή της βασικής γενικής εκπαίδευσης σε όλους τους νέους ως τα 18 τους χρόνια, μέσα από ενιαίο υποχρεωτικό δωρεάν και δημόσιο σχολείο, η παιδαγωγική εκπαίδευση και ετήσια περιοδική πανεπιστημιακή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Με επίκεντρο αυτές τις κοινωνικές ανάγκες πρέπει να γίνει πράξη η πλατύτερη λαϊκή συμπαράταξη, που θα διεκδικεί την αναδιοργάνωση της Παιδείας από κοινού με την αναγκαία, νέα οργάνωση όλης της κοινωνίας, σε αντίθεση με την πολιτική και την εξουσία των μονοπωλίων.

27ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ - «ΟΔΗΓΗΤΗ»
Πλήθος εκδηλώσεων ανά την Ελλάδα

Στη Σάμο θα μιλήσει την Κυριακή 26 Αυγούστου, ο Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ Νίκος Σοφιανός, σε εκδήλωση του 27ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή», που πραγματοποιείται στο Καρλόβασι, στις 8 το βράδυ στον προαύλιο χώρο της Πορφυριάδας. Το καλλιτεχνικό μέρος της εκδήλωσης πλαισιώνουν τα ροκ σχήματα «Εξώδικον» (πρώην «Παρά θίν' αλός») και «Φαύλος Κύκλος», καθώς επίσης και οι μουσικοί Γ. Λουλουργάς, Στ. και Χρ. Κουτράκη, Αντ. Σολούνιας με ρεμπέτικα και έντεχνα τραγούδια.

Το ταξίδι του 27ου Φεστιβάλ συνεχίζεται με πολλές ακόμα εκδηλώσεις μέσα στο Σαββατοκύριακο, σε πόλεις και χωριά της Ελλάδας. Συγκεκριμένα, οι εκδηλώσεις που θα γίνουν τις επόμενες μέρες είναι οι εξής:

Σήμερα Παρασκευή

- Κεντρικές εκδηλώσεις του 27ου Φεστιβάλ στα Γιαννιτσά Πέλλας. Η εκδήλωση θα γίνει στις 8 μ.μ. στην πλατεία ΕΠΟΝ, στον πεζόδρομο της πόλης. Θα μιλήσει η Νένα Νικοπολιτίδου, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ. Θα ακολουθήσει καλλιτεχνικό πρόγραμμα.

- Σήμερα ξεκινάει το καθιερωμένο πλέον αθλητικό ραντεβού της Οργάνωσης Θεσσαλονίκης, το τριήμερο τουρνουά μπάσκετ που θα πραγματοποιηθεί στο γήπεδο Αναγέννησης.

- Επίσης, στην Αντίκυρα Βοιωτίας, στις 8.30 το βράδυ, με θέμα την Παιδεία.

- Στα Πλατάνια Πρεβέζης, στις 9 μ.μ., με θέμα «Ναρκωτικά. Οι θέσεις της ΚΝΕ».

Αύριο Σάββατο

- Στο Αλιβέρι Εύβοιας, στις 8.30 το βράδυ, με θέμα «Πάλη ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά».

- Στη Δεσφίνα Φωκίδας, στις 8.30 το βράδυ, με θέμα την ειρήνη.

- Στη Δράμα στις 8.30 μ.μ., στο πάρκο Δημοτικού Κήπου στην κεντρική εκδήλωση του Φεστιβάλ θα μιλήσει ο Γ. Στουραΐτης, γραμματέας της Οργάνωσης Περιοχής Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης της ΚΝΕ.

- Στην πλατεία Λόφων, στη Φλώρινα, στις 8 μ.μ., εκδήλωση για τον πόλεμο και τις εξελίξεις στην ΠΓΔΜ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ