ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 19 Ιούνη 1997
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
"Θάλαμος αερίων" η πρωτεύουσα

Στα ύψη νέφος και θερμόμετρο, το θανατηφόρο δίδυμο. Επίδειξη αναισθησίας από την κυβέρνηση, που αρνείται να πάρει ακόμη και τα στοιχειώδη έκτακτα μέτρα - "ασπιρίνες", πετώντας στο καλάθι των αχρήστων νόμο, που θέσπισε μόλις πριν 4 μήνες!

Σε "θάλαμο αερίων" μετατράπηκε, για άλλη μια μέρα χτες, η ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας και τα εκατομμύρια των κατοίκων της σε πειραματόζωα, κάτω από την επίδραση του φονικού συνδυασμού του νέφους και των υψηλών θερμοκρασιών. Ιδιαίτερα, η συνεχιζόμενη έξαρση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης απέδειξε περίτρανα τη γύμνια της πολιτικής της κυβέρνησης, η οποία, αντί να πάρει ουσιαστικά μέτρα για την καταπολέμησή της, περιορίζεται σε αναποτελεσματικούς πειραματισμούς, του τύπου του κλιμακωτού ωραρίου.

Η κυβέρνηση μάλιστα και ειδικότερα το αρμόδιο ΥΠΕΧΩΔΕ, τόσο πολύ υπολογίζει τη ζωή των κατοίκων της πρωτεύουσας, που αρνήθηκε να λάβει έκτακτα μέτρα (αφού το όζον ξεπέρασε το σχετικό όριο), γράφοντας στα παλιότερα των υποδημάτων του ακόμη και το σχετικό νόμο που θεσπίστηκε μόλις πριν 4 μήνες (Πράξη 11 του Υπουργικού Συμβουλίου της 14 Φλεβάρη 1997)! Με βάση το άρθρο 6 του νόμου αυτού - που, ας σημειωθεί, ανέβασε το όριο επιβολής εκτάκτων μέτρων για το όζον από τα 300 μικρογραμμάρια στα 360 - σε περίπτωση υπέρβασης των τιμών αυτών στην περιοχή της πρωτεύουσας, "ισχύουν συμπληρωματικά τα έκτακτα μέτρα που προβλέπονται στην υπ' αριθμόν 11824/1993". Ωστόσο, το ΥΠΕΧΩΔΕ, με μια ανακοίνωση που μόνο ως επίδειξη αναλγησίας μπορεί να εκληφθεί, αφού προβλέπει ότι και σήμερα θα επαναληφθούν οι ίδιες μετεωρολογικές συνθήκες που ευνοούν την εμφάνιση υψηλών τιμών ρύπανσης και ειδικά του όζοντος, αρκείται στις συστάσεις προς τους κατοίκους της πρωτεύουσας να περιορίσουν την κυκλοφορία των οχημάτων! "Επιπλέον - προσθέτει το ΥΠΕΧΩΔΕ - λόγω της ιδιαιτερότητας του συγκεκριμένου ρύπου, συνιστάται στο κοινό να αποφεύγει τις μετακινήσεις και δραστηριότητες με έντονη σωματική κόπωση σε ανοιχτούς χώρους". Δηλαδή το ΥΠΕΧΩΔΕ, ούτε λίγο -ούτε πολύ, αρνείται να λάβει ακόμη και τα έκτακτα μέτρα - "ασπιρίνες" (περιορισμοί στην κυκλοφορία, στα καύσιμα και τη βιομηχανία), ενώ ξέρει την επικινδυνότητα του ρύπου στην ανθρώπινη υγεία...

Ρεκόρ

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΠΕΡΠΑ, το όζον έφτασε στη 1 το μεσημέρι στη Λυκόβρυση στα 383 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα, με όριο συναγερμού τα 180 και όριο λήψης εκτάκτων μέτρων τα 360. Οπως φαίνεται, η χώρα μας, όχι μόνο θα διατηρήσει και φέτος, αλλά μάλλον θα καταρρίψει το περσινό αρνητικό πανευρωπαϊκό ρεκόρ ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αφού η χτεσινή τιμή του ρύπου του όζοντος ήταν μόνο κατά 8 μονάδες μικρότερη, από αυτήν που σημειώθηκε στις 21 Μάη του '96 (391 μικρογραμμάρια) στο σταθμό μέτρησης των Λιοσίων στη 1 το μεσημέρι, που αποτελούσε τη μεγαλύτερη ανάμεσα σε 1.012 σταθμούς μέτρησης σ' όλη την Ευρώπη. Κι ας μην ξεχνάμε ότι ο συγκεκριμένος σταθμός παραμένει εκτός λειτουργίας, εδώ και τρεις μήνες...

Υψηλές τιμές σημειώθηκαν επίσης και από το διοξείδιο του αζώτου με μεγαλύτερη αυτή των 294 μικρογραμμαρίων με όριο επιφυλακής τα 200 που μετρήθηκε στις 12 το μεσημέρι στην Πατησίων.

Ακόμη πιο δύσκολες μέρες περιμένουν τους Αθηναίους (ήδη 132 μεταφέρθηκαν χτες μόνο μέχρι τις 12 το μεσημέρι στα διάφορα νοσοκομεία μόνο μέσω ΕΚΑΒ), εξαιτίας, όχι μόνο της έξαρσης του νέφους, αλλά και των υψηλών θερμοκρασιών. Η ΕΜΥ προβλέπει συγκεκριμένα ότι ο υδράργυρος σήμερα στην Αθήνα θα φτάσει τους 38 βαθμούς Κελσίου, ενώ θα διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα μέχρι την Κυριακή.

Ν. Π.

ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ!
Το μετρό θα είναι έτοιμο το... 1998!

Τη στιγμή που η κατασκευή του μετρό της Αθήνας παραπαίει, με ευθύνη της κυβέρνησης που άνοιξε την όρεξη των εργολάβων να ζητούν όλο και νέα "πανωπροίκια" δεκάδων δισ. δρχ., ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης δηλώνει ότι οι η κοινοπραξία "Ολυμπιακό Μετρό" "πρέπει να παραδώσει το έργο το Νοέμβρη του 1998, όπως προβλέπει η σύμβαση. Αν δε συμβεί αυτό, τότε θα υπάρξει η επιβολή σε βάρος τους όλων των ποινικών ρητρών που προβλέπονται από την ίδια σύμβαση".

Αυτή ήταν μία από τις κορόνες του υπουργού που εκπροσώπησε την κυβέρνηση στη χτεσινή Γενική Συνέλευση των μετόχων της "Αττικό Μετρό" ΑΕ, που διαχειρίζεται το έργο για λογαριασμό του δημοσίου. Ο Κ. Λαλιώτης σε άλλο σημείο ανέφερε ότι μέχρι τώρα έχει ολοκληρωθεί μόνο το 58% του έργου, ενώ το δημόσιο έχει πληρώσει 240 δισ. δρχ., ποσό που αντιστοιχεί στο 51% του κόστους του έργου. Επίσης, είπε ότι σε 15 μέρες αναμένεται να εκδοθεί η απόφαση των ασφαλιστικών μέτρων και οι εργολάβοι θα υποχρεωθούν να παραδώσουν τον εργοταξιακό χώρο του Κεραμεικού, τμήμα που τους περικόπηκε από την εργολαβία.

Ο υπουργός δήλωσε ότι όλες οι διαφορές που υπάρχουν θα λυθούν με μοναδικό πλαίσιο την υπάρχουσα σύμβαση, επιχειρώντας να διαψεύσει πληροφορίες που αναφέρουν ότι ήδη κυβέρνηση και εργολάβοι έχουν προχωρήσει σε "συμφωνία κυρίων" με τίμημα για το δημόσιο αρκετές δεκάδες δισ. δρχ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση δεν αντικατέστησε το ΔΣ της "Αττικό Μετρό", επιβεβαιώνοντας ότι ο - για πάρα πολλούς - αμφισβητήσιμος τρόπος που διαχειρίζεται το έργο δεν τη βρίσκει απλώς σύμφωνη, αλλά κινείται μέσα στο πλαίσιο των κατευθύνσεών της...

"Ακατάλληλες" για τις εταιρίες οι γυναίκες μηχανικοί

Εργαζόμενοι δεύτερης κατηγορίας θεωρούνται οι γυναίκες μηχανικοί από τις περισσότερες τεχνικές επιχειρήσεις στη χώρα μας! Κι αυτό παρόλο που οι επιχειρήσεις αναγνωρίζουν ότι οι γυναίκες δεν υστερούν, ούτε σε σπουδές, ούτε σε ικανότητες από τους άνδρες συναδέλφους τους.

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από σχετικές έρευνες - δημοσκοπήσεις, που πραγματοποίησε το "Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος" (ΤΕΕ), τα αποτελέσματα των οποίων θα παρουσιαστούν στις 20 και 21 Ιούνη σε συνέδριο με θέμα: "Οι γυναίκες διπλωματούχοι μηχανικοί μπροστά στις προκλήσεις της απασχόλησης και της κατάρτισης". Στο συνέδριο, που θα γίνει στην αίθουσα της αντιπροσωπείας του ΤΕΕ, θα συζητηθούν τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες μηχανικοί στον επαγγελματικό και κοινωνικό χώρο. Σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας, το 94% των επιχειρήσεων θεωρεί ότι οι γυναίκες μηχανικοί ανταποκρίνονται στα καθήκοντά τους εξίσου καλά ή καλύτερα από τους άνδρες συναδέλφους τους, ωστόσο, ένα ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό των ίδιων επιχειρήσεων εμφανίζονται να επηρεάζονται αρνητικά από διάφορους παράγοντες στην επιλογή των γυναικών μηχανικών έναντι των ανδρών.

Ετσι, 1 στους 4 εργοδότες δηλώνουν ότι θα επηρεάζονταν αρνητικά στην πρόσληψη μιας γυναίκας μηχανικού από την ύπαρξη παιδιών ηλικίας κάτω των έξι ετών και 1 στους 5 από την προοπτική δημιουργίας οικογένειας στο άμεσο μέλλον.Ακόμα, 6 στις 10 τεχνικές επιχειρήσεις εμφανίζονται αρνητικές απέναντι στις γυναίκες, επειδή δεν υπάρχει "δυνατότητα απασχόλησης σε ένα ευέλικτο ωράριο εργασίας", αλλά και γιατί εκτιμούν ότι οι "γυναίκες δεν έχουν δυνατότητα ανάληψης υποχρεώσεων που απαιτούν εκτός έδρας μετακινήσεις".

Σύμφωνα με το μητρώο του ΤΕΕ τις τελευταίες δεκαετίες οι γυναίκες μηχανικοί στη χώρα μας αυξάνονται με εντυπωσιακό ρυθμό. Συγκεκριμένα, τη δεκαετία του '60 οι γυναίκες μηχανικοί αποτελούσαν το 6% του συνόλου των διπλωματούχων μηχανικών, το 1970 έφτασαν το 13%, το 1980 το 21% και το 1990 το 27%.Σε ορισμένους μάλιστα κλάδους οι γυναίκες μηχανικοί έχουν φτάσει μέσα στις δύο τελευταίες δεκαετίες σε εντυπωσιακά ποσοστά. Ετσι, 4 στους 10 αρχιτέκτονες και 1 στους 4 χημικούς μηχανικούς είναι γυναίκες.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τη γεωγραφική κατανομή των γυναικών μηχανικών, οι περισσότερες έχουν έδρα τη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη με το ίδιο ποσοστό 22,3%, ενώ η Αττική ακολουθεί με 20,1%.

ΜΑΝΔΡΑ
Θέλουν να διώξουν τους Τσιγγάνους

Πρόβλημα συμβίωσης έχει δημιουργηθεί στη συνοικία Παπακώστα της Μάνδρας, μεταξύ των κατοίκων της και Τσιγγάνων που έχουν εγκατασταθεί εκεί και η αιτία είναι μια εγκαταλειμμένη ιδιωτική μάντρα απόσυρσης αυτοκινήτων. Οι Τσιγγάνοι εμπορεύονται διάφορα εξαρτήματα από τα παλιά αυτοκίνητα, αλλά καίνε κάθε βράδυ τα πλαστικά μέρη αυτών των εξαρτημάτων, δημιουργώντας αποπνικτική ατμόσφαιρα στην περιοχή.

Χτες στη νομαρχία Δυτικής Αττικής έγινε σύσκεψη, προκειμένου να βρεθεί λύση στο πρόβλημα. Συμμετείχαν ο νομάρχης Περικλής Παπαπέτρου, ο δήμαρχος Μάνδρας Α. Μαραγκός και εκπρόσωποι των κατοίκων της συνοικίας. Και βέβαια επιλέχτηκε η εύκολη λύση της απομάκρυνσης των Τσιγγάνων. Ετσι από σήμερα ξεκίνησαν να βγαίνουν πρωτόκολλα κατεδάφισης των παραγκών και υπολογίζεται ότι σε 20 ημέρες θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατεδάφισης. Ακόμη, με έγγραφό του προς την κοινοπραξία "Αττική Οδός", που έχει αναλάβει την κατασκευή της Λεωφόρου Σταυρού - Ελευσίνας, ο δήμος ζητά την παρέμβασή της, γιατί από την περιοχή θα διέλθει η λεωφόρος. Ο δήμος έχει ζητήσει επίσης την παρέμβαση των υπουργείων Δημόσιας Τάξης και ΠΕΧΩΔΕ. Από το ΥΠΕΧΩΔΕ ζητά τα απαραίτητα κονδύλια για το καθαρισμό της περιοχής.

Προχτές βράδυ, σε συγκέντρωσή τους οι κάτοικοι της περιοχής, αποφάσισαν να περιμένουν την ολοκλήρωση της διαδικασίας κατεδάφισης των παραγκών. Μιλώντας στη συγκέντρωσή τους ο Αντώνης Χοροζάνης νομαρχιακός σύμβουλος και επικεφαλής της "Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας" υπογράμμισε ότι το πρόβλημα βρίσκεται κυρίως στην ύπαρξη της εγκαταλειμμένης μάντρας, ενώ επισήμανε και τις ευθύνες της πολιτείας, που έχει την πλήρη ευθύνη για τα γενικότερα προβλήματα των Τσιγγάνων. Αν δε λυθούν αυτά τα προβλήματα, οι Τσιγγάνοι θα είναι αναγκασμένοι να βρίσκουν τρόπους για να επιζήσουν, σημείωσε και τόνισε ότι δεν είναι λύση η απομάκρυνσή τους, γιατί έτσι, απλά το πρόβλημα θα μεταφερθεί σε άλλη περιοχή.

ΑΜΒΡΑΚΙΚΟΣ ΚΟΛΠΟΣ
Αναγκαίος ο νέος φορέας προστασίας

Η ανάγκη για τη σύσταση ενός νέου φορέα διαχείρισης του Αμβρακικού Κόλπου ήταν το κοινό σημείο αναφοράς κατά τη διάρκεια των εργασιών του 2ου Συνεδρίου για την προστασία και ανάπτυξη του Αμβρακικού, που πραγματοποιήθηκε στην Αρτα.

Στο νέο φορέα, που θα αντικαταστήσει την υπάρχουσα ιδιωτική "Εταιρεία Ανάπτυξης του Αμβρακικού" (ΕΤΑΝΑΜ), θα πρέπει να συμμετέχει το Δημόσιο και κοινωνικοί φορείς, με σκοπό την εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος έργων, με ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης και τις απαιτήσεις τους σε χρήμα.

Παράλληλα, τονίστηκε η ανάγκη δημιουργίας ενός ενιαίου χωροταξικού σχεδίου των τριών νομών (Αρτας, Πρέβεζα και Αιτωλοακαρνανίας), η θεσμοθέτηση ζωνών προστασίας του κόλπου, η ενημέρωση των πολιτών, καθώς και η εγκατάσταση μόνιμου συστήματος διαρκούς και αυτόματου ελέγχου για τον περιορισμό της ρύπανσης του Αμβρακικού. Στο συνέδριο έγινε ακόμα λόγος για την ίδρυση από το υπουργείο Παιδείας "Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης" στον Αμβρακικό, σε χώρο που θα αποφασιστεί από τους τοπικούς φορείς, με βάση σαφή κριτήρια καταλληλότητας. Τέλος, τονίστηκαν τα πρακτικά προβλήματα εφαρμογής μελετών στη χώρα μας και προτάθηκε αντίστοιχα συνέδρια να οργανώνονται στο μέλλον με βάση θεματικές ενότητες και με προσυνεδριακές συναντήσεις.

ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Μειώνονται οι τιμές βενζίνης και ντίζελ

Μειώνονται για δεύτερη βδομάδα, από σήμερα μέχρι και την επόμενη Τετάρτη, οι τιμές των υγρών καυσίμων, της βενζίνης - σούπερ και αμόλυβδης - και του πετρελαίου κίνησης, λόγω μεταβολής των διεθνών τιμών. Οπως ανακοίνωσε η Δημόσια Επιχείρηση Πετρελαίου (ΔΕΠ) η τιμή της βενζίνης μειώνονται κατά 2,50 δρχ. το λίτρο και του ντίζελ κατά 0,90 δρχ. Ετσι, οι νέες ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης της βενζίνης, που ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης γι' αυτή την βδομάδα, διαμορφώνονται ως εξής:

  • Για το λεκανοπέδιο της Αττικής και το νομό Θεσσαλονίκης η σούπερ στις 220,20 δρχ. το λίτρο και η αμόλυβδη στις 204,20 δρχ. το λίτρο.
  • Για την Α' ζώνη η σούπερ στις 225,20 δρχ. το λίτρο και η αμόλυβδη στις 209,20 δρχ.
  • Για τη Β' ζώνη η ενδεικτική λιανική τιμή της σούπερ διαμορφώνεται στις 228.20 και της αμόλυβδης στις 212,20 δρχ. το λίτρο.
  • Για τις περιοχές της Γ' ζώνης με ΦΠΑ 18% η σούπερ στις 230,20 και η αμόλυβδη στις 214,20, ενώ για τις περιοχές της ίδιας ζώνης με ΦΠΑ 13% οι αντίστοιχες ενδεικτικές τιμές είναι 220,20 και 205,20 δρχ. το λίτρο.

Πολλή δουλιά είχε χτες το ΕΚΑΒ

Σε σκουπιδότοπο έχει μετατραπεί η περιοχή

Εδώ μαζεύουν τα εξαρτήματα οι Τσιγγάνοι και αφού τα ξεδιαλέξουν, τα καίνε

Η Αθήνα έχει γίνει ...αόρατη από το νέφος

Σαν να μην έφτανε το νέφος, είχαμε και μίνι καύσωνα...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ