Αρχίζει σήμερα και θα ολοκληρωθεί μεθαύριο Παρασκευή η δημόσια εγγραφή για την απόκτηση μετοχών του ΟΤΕ από τη δεύτερη φάση ξεπουλήματος του Οργανισμού, ενώ μεγαλώνουν τα ερωτηματικά γύρω από τα παιχνίδια που έχουν δρομολογήσει οι αρμόδιοι σχετικά με τις τιμές των μετοχών. Χτες, ανακοινώθηκαν από την Εθνική Τράπεζα τα πλαίσια μέσα στα οποία θα κινηθεί η τιμή εισαγωγής της μετοχής στο Χρηματιστήριο, με διακύμανση που φτάνει τις 700 δραχμές! Το "εύρος" - όπως το αποκαλούν οι αρμόδιοι - θα είναι από τις 6.200 δραχμές μέχρι τις 6.900, ενώ για τη δημόσια εγγραφή θα είναι κατά 200 δραχμές χαμηλότερη.
Εντύπωση προκαλεί η μεγάλη απόκλιση μεταξύ χαμηλότερων και υψηλότερων τιμών, γεγονός που, όπως λένε αρμόδιοι, διευκολύνει τα παιχνίδια κερδοσκοπίας στο Χρηματιστήριο, αφού ουσιαστικά συμπιέζει τις τιμές των εισηγμένων τιμών στο Χρηματιστήριο, που χτες έκλεισε στις 7.150 δραχμές!
Σύμφωνα με τις διαδικασίες που έχουν αποφασιστεί, η οριστική τιμή θα ανακοινωθεί την ερχόμενη Δευτέρα και αναμένεται - όπως έχουν δηλώσει οι αρμόδιοι - να είναι κατά τι χαμηλότερη από την τιμή που θα "κλείσουν" οι εισηγμένες τιμές στο Χρηματιστήριο την Παρασκευή.
Ενώ ο λαός πληρώνει όλο και περισσότερους φόρους, το δημόσιο δεν εισπράττει αυτά που είχε προϋπολογίσει, καθώς μεγαλώνει η φοροδιαφυγή και η φοροκλοπή. Αποκαλυπτικές δηλώσεις του υφυπουργού Οικονομικών
Παρά το άγριο φορολογικό χαράτσι που επέβαλε η κυβέρνηση στα λαϊκά εισοδήματα με τη μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, τη διατήρηση των άδικων και φορομπηχτικών "αντικειμενικών" κριτηρίων και την κατάργηση πολλών φοροαπαλλαγών για τα πλατιά λαϊκά στρώματα, η κυβέρνηση προβλέπει ότι και φέτος τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού θα είναι τουλάχιστον 150 δισ. δραχμές λιγότερα σε σχέση με αυτά που είχε προϋπολογίσει. Τη σημαντική υστέρηση εσόδων, ομολόγησε χτες δημόσια από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Δρυς στη σχετική ενημέρωση που έκανε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής. Ο ίδιος δεσμεύτηκε ότι δε θα ληφθούν νέα φορολογικά μέτρα στη διάρκεια του έτους,ενώ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο νέας "μεσοβέζικης" ρύθμισης χρεών, μέσω των διατάξεων του νομοσχεδίου για την αναμόρφωση του ποινολογίου που προωθείται. Οπως είπε, "δεν πρόκειται να επαναληφθούν ρυθμίσεις χρεών που έγιναν τα προηγούμενα έτη". Εκρινε όμως σκόπιμο να διευκρινίσει ότι "είναι εντελώς διαφορετικό το θέμα της ρύθμισης των χρεών με αυτό της επανεξέτασης του ποινολογίου και της διευκόλυνσης κάποιων οφειλετών, προκειμένου να καταβάλουν τα χρέη τους", αφήνοντας έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενο για μια ακόμη ρύθμιση.
Σε ό,τι αφορά την πορεία των εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού στο πρώτο πεντάμηνο του 1997, από τα στοιχεία που παρέθεσε ο υφυπουργός, επιβεβαιώνεται η συνεχιζόμενη κακή πορεία που σημειώνεται, αφού στο παραπάνω διάστημα ο ρυθμός αύξησης κυμάνθηκε στο 11,8% έναντι ετήσιου στόχου 15,6% που έχει θέσει η κυβέρνηση. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, τα συνολικά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν στο διάστημα Γενάρης - Μάης 1997 στο ποσό των 3,318 τρισ. δρχ. έναντι 2,846 τρισ. δρχ. στο αντίστοιχο διάστημα του 1996. Αισθητή αναθέρμανση ωστόσο εμφανίστηκε τον προηγούμενο μήνα Μάη, οπότε εμφανίστηκε αύξηση 19,9% στα έσοδα, τα οποία ανήλθαν στο ποσό των 873,2 δισ. δρχ. έναντι 728,3 δισ. δρχ. τον αντίστοιχο περσινό μήνα.
Σχολιάζοντας τα στοιχεία που παρουσίασε η κυβέρνηση στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή για την πορεία των εσόδων στο πρώτο πεντάμηνο του '97, ο βουλευτής του ΚΚΕ Ν. Γκατζής τόνισε ότι η όποια αύξηση των εσόδων είναι προϊόν κυρίως του αντιλαϊκού φορολογικού συστήματος που εφαρμόζεται. "Το βάρος - είπε - το παίρνουν στις πλάτες τους αυτοί που δεν μπορούν να κρύψουν τίποτε. Τα φτωχά δηλαδή λαϊκά στρώματα, οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι, τα υποζύγια του προϋπολογισμού. Η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει ότι θα συνεχίσει να κινείται προς αυτή την κατεύθυνση, αφού λίγες μέρες πριν απέρριψε μαζί με τη ΝΔ την πρόταση νόμου του ΚΚΕ για δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών. Ετσι συνεχίζει να εφαρμόζει την αντιλαϊκή της πολιτική, που εκτός των άλλων διογκώνει ακόμη περισσότερο την ανεργία και εξαπλώνει τη φτώχεια. Ο καυγάς της κυβέρνησης με τη ΝΔ γύρω από τον προϋπολογισμό είναι για το ποιος θεωρείται καλύτερος στην εφαρμογή του προγράμματος "σύγκλισης" και του Μάαστριχτ". Επίσης ο Ν. Γκατζής ζήτησε από την κυβέρνηση να πάρει θέση γύρω από τη σημασία που έχει το γεγονός ότι οι καταθέσεις Ελλήνων στο εξωτερικό αυξάνουν αλματωδώς, όπως επίσης αυξάνουν και τα κέρδη του μεγάλου κεφαλαίου. Καταλήγοντας δε σημείωσε ότι η πολιτική αυτή της κυβέρνησης πρέπει να ανατραπεί από την πάλη των εργαζομένων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Δ. Γεωργακόπουλος ομολόγησε εμμέσως - πλην σαφώς - την έξαρση της φοροδιαφυγής και της φοροκλοπής. Οπως είπε, υπάρχει σημαντική υστέρηση εσόδων από το ΦΠΑ, καθώς και σημαντική υστέρηση στη βεβαίωση οφειλών προς το δημόσιο σε σχέση με το 1996, γεγονός που σημαίνει ακόμη σημαντικότερη υστέρηση στην είσπραξή τους.Αν και ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και πρώην υφυπουργός διατύπωσε την άποψη πως τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις δεν πρέπει να υπολογίζονται ως έσοδα του προϋπολογισμού, γιατί δεν προβλέπονται σ' αυτόν, στην πραγματικότητα η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να καλύψει τις "μαύρες τρύπες" των ελλειμμάτων και την υστέρηση των εσόδων με επιτάχυνση του ρυθμού ιδιωτικοποιήσεων. Ακόμη, ο Γ. Γεωργακόπουλος εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι δε θα υπάρξουν έσοδα από τη φορολογία της ακίνητης περιουσίας και ζήτησε να μην εκτίθεται η κυβέρνηση λέγοντας το αντίθετο. "Εδώ - είπε - δεν έχει επιλεγεί ακόμη η εταιρία που θα κάνει την εκκαθάριση του Ε9".
Βέβαια, επιμελώς απέκρυπταν ότι η ρίζα του κακού δε βρισκόταν στο δημόσιο χαρακτήρα αυτών των επιχειρήσεων, αλλά κυρίως διότι και αυτές οι επιχειρήσεις, και σε αντίθεση με τον τίτλο που φέρουν, με τον ένα ή άλλο τρόπο, βρίσκονταν σταθερά προσδεμένες στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου. Βρίσκεται δηλαδή στο γεγονός, ότι ο δημόσιος τομέας είναι η χρυσοφόρα φλέβα, από την οποία ντόπιοι και ξένοι μεγαλοεπιχειρηματίες γέμιζαν τα ταμεία τους μέσα από ληστρικές και αδιαφανείς συμβάσεις προμηθειών.
***
***
Βασικός στόχος των ιδιωτικοποιήσεων δεν είναι η μείωση των κρατικών χρεών. Αλλωστε, αν οι επιχειρήσεις αυτές δεν ήταν, ή δεν "έκρυβαν" μια δυναμική κερδοφορίας, δε θα έβρισκαν και αγοραστές. Μάλιστα, η κυβέρνηση διευκολύνει τους υποψήφιους αγοραστές και φροντίζει ώστε αυτοί να μην αναμένουν πολύ καιρό, προκειμένου να αποκομίσουν τα οφέλη του "επιχειρηματικού" δαιμονίου τους. Η μέθοδος είναι απλή και δοκιμασμένη. Βγάζει στο σφυρί αντί "πινακίου φακής" τη δημόσια περιουσία. Ετσι, ο ΟΤΕ, στην πρώτη φάση ιδιωτικοποίησης, αποτιμήθηκε στο ποσό του 1,6 τρισ., όσο δηλαδή και τα έσοδα των ετών 1996 και 1997.
Οπως γράφει και ο Ολαφ Χάρτουνγκ σε άρθρο του στο περιοδικό "Μαρξιστικά Φύλλα", τεύχος 4/1996, αναφερόμενος και στην περίπτωση της ιταλικής STET, πραγματικός στόχος των ιδιωτικοποιήσεων "είναι η μείωση του κόστους εργασίας και γι' αυτές τις επιχειρήσεις, μέσω μιας, κατά κανόνα, μείωσης του προσωπικού μετά την πώληση, μέσω μείωσης των αμοιβών και μέσω περικοπής των κοινωνικών επιδοτήσεων". Στην ουσία, υπογραμμίζει ο αρθρογράφος, το πρόγραμμα ευρείας ιδιωτικοποίησης στη γειτονική Ιταλία έχει ως στόχο την ιδιοποίηση του πλούτου που παράγεται κοινωνικά, από τους ιδιώτες εισοδηματίες, και που ενώ τα τελευταία 30 χρόνια γινόταν με τη βοήθεια της κρατικής χρέωσης, τώρα πρέπει να πληρωθεί από εκείνους που είναι οι μόνοι που δημιουργούν αξία, δηλαδή, τους εργάτες.
***
Γιάννης ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ