Αν και αμέσως μετά τις εκλογές του Μάρτη του 2004, ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε τον Πολιτισμό ως «πρώτη προτεραιότητα», χτες δεν ανέφερε καν τη λέξη «πολιτισμός», αντίθετα μίλησε για «βελτίωση της ανταγωνιστικότητας», «αύξηση επενδύσεων και εξαγωγών», «αύξηση του τουριστικού ρεύματος».
Η πολιτική εμπορευματοποίησης του Πολιτισμού, όντας στρατηγικός στόχος της ΕΕ, τον οποίο επιχειρούν να επιτύχουν με αξιοσημείωτη προθυμία οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, «οριοθετείται» συμβολικά για την τελευταία με το «τσουνάμι» παραχωρήσεων αρχαιολογικών χώρων και μνημείων στο κεφάλαιο καθ' όλη τη διάρκεια του 2004, για να καταλήξει στο πρόσφατο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, που προβλέπει ότι ο αριθμός των συντάξεων δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 20 ετησίως... για πάνω από 30 καλλιτεχνικούς κλάδους, κάτι που πρακτικά σημαίνει «ότι οι συντάξεις ουσιαστικά καταργούνται» όπως σημείωνε και το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας. Επιπλέον, μειώνει τη σύνταξη στο 50% του μηνιαίου βασικού μισθού των δημόσιων υπαλλήλων και προσθέτει σειρά διατάξεων που δυσχεραίνουν ακόμη περισσότερο τη διεκδίκηση του δικαιώματος της σύνταξης από τους δημιουργούς.
Την ίδια ώρα, στο υπουργείο Πολιτισμού ασχολούνται με εγκαίνια αρχαιολογικών εκθέσεων όπως αυτά που θα γίνουν τη Δευτέρα από τον γγ του ΥΠΠΟ στην Κέρκυρα, με τίτλο... «Τάματα και Θάματα» (σ.σ. άκρως επίκαιρη και πολιτικά...). Επίσης, ενώ παίρνει πίσω τα 200.000 ευρώ επιχορήγησης στο Εικαστικό Επιμελητήριο, επιλέγει να δώσει 135.000 δολάρια στο Πανεπιστήμιο του Μέριλαντ των ΗΠΑ «στο πλαίσιο του προγράμματος για τη στήριξη νεοελληνικών σπουδών σε ξένα πανεπιστήμια».
Τα παραπάνω γεγονότα των τελευταίων δύο μηνών είναι ενδεικτικά της αντιμετώπισης του Πολιτισμού από την κυβέρνηση, γεγονός που οφείλουν - καταρχήν έναντι του εαυτού τους - να τα λάβουν σοβαρά υπόψη οι δημιουργοί, αλλά και ο λαός στον οποίο (πρέπει να) απευθύνονται. Οπως πρέπει να ληφθεί υπόψη πως το σύνολο της «αντιπολιτευτικής» τακτικής του ΠΑΣΟΚ και στον τομέα του πολιτισμού χαρακτηρίζεται από διαχειριστική «κριτική».
Το δέντρο που έχει συνδεθεί όσο κανένα άλλο με την Ελλάδα, στη διαδρομή της ανά τους αιώνες, η ελιά, είναι το θέμα της κοινής έκθεσης των Αγγελου Παναγιωτίδη και Θανάση Πάνου που φιλοξενείται στην αίθουσα Fine Arts Καπόπουλος στη Μύκονο από τις 4/8 και θα διαρκέσει έως τις 22/8.
Ο Αγγελος Παναγιωτίδης εμπνεύστηκε από το δέντρο που συνοδεύει την ελληνική φύση και παράδοση για να δημιουργήσει εντυπωσιακής αισθητικής γλυπτά, ενώ ο Θανάσης Πάνου αποτύπωσε τους καρπούς και τα φυλλώματά του στα δικά του ζωγραφικά έργα με έναν εντελώς προσωπικό τρόπο.
Ο Αγγελος Παναγιωτίδης γεννήθηκε στην Αμφιλοχία το 1950. Παρουσίασε τα πρώτα του έργα στο ατελιέ του το 1990, μετά από 20 χρόνια έρευνας σ' όλα τα μέταλλα που χρησιμοποιεί η γλυπτική. Κορύφωση της δημιουργίας του αποτελεί η έκθεση που πραγματοποίησε στην Αθήνα το 2004 και η ταυτόχρονη συμμετοχή του σε εκθέσεις που εντάχθηκαν στις πολιτιστικές εκδηλώσεις της Ολυμπιάδας.
Ο Θανάσης Πάνου (ψευδώνυμο του Elidon Haxho) κατά πολύ νεότερος, βρήκε στην ελιά ένα δυναμικό μέσο έκφρασης. Γεννημένος στην Αλβανία συνάντησε αρκετές δυσκολίες, μέχρι να καταφέρει να βρει το δρόμο του στην Τέχνη. Ο ζωγράφος Μιχάλης Μακρουλάκης λέει για τον ομότεχνό του: «Αν και ουσιαστικά αυτοδίδακτος ο Elidon δεν έμεινε στη συνηθισμένη αυτοϊκανοποίηση και στην απλοϊκότητα, αλλά από την αρχή ερευνούσε, ανησυχούσε, τολμούσε, είχε βέβαια αμφιβολίες, ζητούσε την κριτική και πάντα προχωρούσε και δεν τον τρόμαζε η πολλή δουλιά».
Η παράσταση «Εν τω μηνί Αθύρ», εμπνευσμένη από τα ταφικά επιγράμματα του Κεραμεικού, μια παλαιότερη παράσταση της Σοφίας Σπυράτου και του χοροθεάτρου «Ροές», με πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις του Αλκίνοου Ιωαννίδη, θα παρουσιαστεί, στις 31 Αυγούστου στην Οδησσό, συμμετέχοντας στις εορταστικές εκδηλώσεις για τα 213 χρόνια από την ίδρυση της πόλης. Τα κείμενα της παράστασης, που σκηνοθέτησε και χορογράφησε η Σπυράτου, επιμελήθηκε ο συγγραφέας Χρήστος Μπουλώτης. Τα σκηνικά - κοστούμια είναι του Κωνσταντίνου Ζαμάνη, η μουσική διδασκαλία της Δέσποινας Στεφανίδου και οι φωτισμοί του Σάκη Μπιρμπίλη. Τα χορικά μέρη ερμηνεύουν: Ρένα Βαμβακοπούλου, Ηλιάνα Κάκκουρα, Αντωνία Καμπάκου, Αρετή Πασχάλη, Μανόλης Σειραγάκης και Δέσποινα Στεφανίδου. Χορεύουν: Ντανίλο Ζέκα, Δημήτρης Φέρρας, Μιχάλης Παππάς, Γιάννης Καρούνης, Χριστίνα Μακρίδου, Αλέξανδρος Κεϊβανάη, Εύη Χατζάκη, Νάνσυ Σταματοπούλου, Αννα Γρίμμα.
Εκθεση εικαστικών με τίτλο «Διαδρομές» με τη συμμετοχή 55 Ελλήνων καλλιτεχνών θα εγκαινιαστεί στις 27/8, 8.30 μ.μ., στο Χώρο Τέχνης «Ναϊάς» στη Νάουσα στο πλαίσιο της 1ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, σε συνδιοργάνωση του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Β. Ελλάδας και του Συλλόγου Αποφοίτων της Σχολής Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης.
Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και χαρακτικής που υπογράφουν οι: Νίκος Μπλιάτκας, Νικόλας Κυριάκου, Νάσος Χαλκίδης, Μαρία Πάτση, Μαρία Χαντέ, Σταύρος Παναγιωτάκης, Ντορίνα Μάλλιου, Στέλλα Γκολίτση, Εφη Σουραβλά, Κωνσταντίνος Παλιάν, Ζαχαρίας Κουμπλής, Αννα Σπάρταλη, Νικόλαος Σφήκας, Μαρία Κομπατσιάρη, Ελενα Δημητροπούλου, Κωνσταντίνα Σταύρου, Νίκος Μπαχαρίδης, Κωνσταντίνα Δελλατόλα, Δημήτρης Καράισας, Γιάννης Βούρος, Γιάννης Τζοβανάκης, Χρήστος Αλευράς, Αλεξάνδρα Μαράτη, Σοφία Παπαδοπούλου, Caritta Schmidt, Ιωάννα Καζάκη, Πέπη Καραγιαννάκη, Ευγενία Καραμούζη, Πέννυ - Δίκα Κορνέτη, Φωτεινή Διαμαντίδου, Συμέλα Μαυρίδου, Θάνος Ζακόπουλος, Ιωάννης Κολαξίζης, Αθηνά Δεμερτζή, Νικόλαος Κουτούλας, Φωτεινή Χαμιδιελή, Μαρία Παπατζέλου, Σωτήρης Λιούκρας, Φίλιππος Μάνος, Μαρία Γεράρδη - Πασσαλή, Μαίρη Κυριαζοπούλου, Γιάννης Μενεσίδης, Κωνσταντίνος Αδαμαντίδης, Δέσποινα Ζαβράκα, Δήμητρα Χριστοδούλου, Ελένη Ζευτάκη, Ηρώ Σιδέρη, Ειρήνη Μπάκα, Στέλλα Παπαεμμανουήλ, Γιώργος Ηλιόπουλος, Σμαρώ Τζενανίδου.
Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή έως τις 9/9 και στη συνέχεια θα ταξιδέψει στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Καβάλας από 15/9 - 15/10.