ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 27 Νοέμβρη 2009
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΠΕΚΟΥΛΑ ΣΤΟ ΚΡΑΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ
Προσφορά για υπερκέρδη στις τράπεζες

Εκθέσεις «αξιολογητών» της αντιλαϊκής πολιτικής επιστρατεύει η κυβέρνηση, διαφημίζοντας μέχρι και μετοχές τραπεζών

Νέος κύκλος αναταράξεων και μπόλικη σπέκουλα γύρω από το υπέρογκο κρατικό χρέος σηματοδοτήθηκε χτες από τραπεζίτες, ρεντιέρηδες και άλλα αρπακτικά του κοινωνικά παραγόμενου πλούτου, που θησαυρίζουν εκμεταλλευόμενοι τις δανειακές ανάγκες που δημιουργεί στα κράτη η πολιτική στήριξης του κεφαλαίου και των κερδών του. Οι τραπεζίτες - συνεργάτες των κυβερνήσεων τόσο του ΠΑΣΟΚ όσο και της ΝΔ βρήκαν μια ακόμη αφορμή να απογειώσουν τα δανειστικά επιτόκια των ελληνικών κρατικών ομολόγων μέχρι και 2% πάνω από τα αντίστοιχα της Γερμανίας. Είναι απόλυτα φανερό ότι έχουν βάλει στο μάτι και το νέο πρόγραμμα κρατικού δανεισμού που απλόχερα τους προσφέρει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και για το 2010. Αυτά τα τρωκτικά, όπως και οι άλλες μερίδες της πλουτοκρατίας, που έχουν ξεκοκαλίσει ολόκληρους προϋπολογισμούς, μπόλικο και ζεστό κρατικό χρήμα και επιδοτήσεις, με τη στήριξη κυβερνήσεων και των πολιτικών διαχειριστών τους, παριστάνουν και τους τιμητές για τα εμφανιζόμενα ελλείμματα. Είναι οι ίδιοι που μαζί με την ΕΕ και άλλα κέντρα αξιώνουν την επέκταση της αντιλαϊκής πολιτικής, προκειμένου να διασφαλίσουν την κατά το δυνατό αναίμακτη έξοδο του κεφαλαίου από την καπιταλιστική κρίση.

Σ' αυτά τα πλαίσια συνεχίστηκαν και χτες τα δημοσιεύματα δυτικοευρωπαϊκού οικονομικού Τύπου για τα προβλήματα και την αξιοπιστία της ελληνικής οικονομίας και τους δήθεν φόβους που έχουν οι χρηματοοικονομικοί οίκοι για τη δυνατότητα του ελληνικού δημοσίου να συνεχίσει την πληρωμή των τόκων του δημόσιου χρέους.

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, στο πλαίσιο της εφαρμοζόμενης πολιτικής και μη έχοντας τίποτα άλλο να κάνει, προσέφυγε στις καλές υπηρεσίες τραπεζιτών και άλλων «αξιολογητών» της εφαρμοζόμενης αντιλαϊκής πολιτικής. Ετσι, το υπουργείο Οικονομικών έδωσε στη δημοσιότητα δύο εκθέσεις «επενδυτικών οίκων» που όπως οι ίδιοι επισημαίνουν περιλαμβάνουν «θετικές αξιολογήσεις για την ελληνική οικονομία». Οι... επενδυτικοί οίκοι είναι τα μονοπώλια «Citigroup», «Bank of America» και «Merill Lynch». Η μια από τις «εκθέσεις» που διαφημίζει η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ περιέχει «συμβουλές» για αγορά μετοχών από το χρηματιστήριο για δυο συγκεκριμένες τράπεζες !..

Τελευταία αφορμή για τις πιέσεις που ασκούνται στα ελληνικά ομόλογα στάθηκε το κανόνι που βάρεσε η «Dubai World». Είναι φανερό ότι η καπιταλιστική κρίση έχει ακόμη δρόμο να διανύσει με τις επιπτώσεις να αξιοποιούνται και να φορτώνονται στους εργάτες και τα λαϊκά στρώματα. Να σημειωθεί ότι όμιλος πλουτοκρατών από το εμιράτο του Ντουμπάι είναι μεγαλομέτοχος σε τράπεζες και άλλες επιχειρήσεις της «Μάρφιν» (Ομιλος Βγενόπουλου) και εμφανίζονται να κατέχουν σήμερα το 29% στη MIG και 17% στη «Μάρφιν Πόπουλαρ». Συνέπεια των παραπάνω ήταν και η πτώση της χρηματιστηριακής αξίας που έφτασε, στο κλείσιμο, μέχρι και 15,7%. Ο γενικός δείκτης έκλεισε χτες με πτώση 6,2% με σημαντική πτώση για τον τραπεζικό κλάδο.

Σε ό,τι αφορά την «Dubai World», η αναστάτωση προκλήθηκε επειδή στελέχη της ζήτησαν χτες απ' τους πιστωτές τους την αναβολή της καταβολής πληρωμών για ένα εξάμηνο, γεννώντας φόβους για επιπτώσεις τύπου ντόμινο σε τράπεζες και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που συμμετέχουν στο επενδυτικό σχήμα του εμιράτου... Λόγος γίνεται για χρέη περίπου 60 δισ. δολαρίων, της ναυαρχίδας των επενδυτικών έργων της κυβέρνησης του Εμιράτου του Ντουμπάι, και της κτηματομεσιτικής εταιρείας του, «Νάκχιλ», που έχει αναλάβει μεταξύ άλλων και την οικοδόμηση του τεχνητού νησιού στον Περσικό Κόλπο.

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΟΜΙΛΟΣ MIG
Αντιπαράθεση ... για τα μάτια του κόσμου

Τελικά, με απόφαση της κυβέρνησης, ανατέθηκε στην «Olympic Air» η εκμετάλλευση των υπόλοιπων εννιά επιδοτούμενων γραμμών

Αντιπαράθεση για το ...θεαθήναι αποδείχθηκαν τελικά οι αντεγκλήσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με τον όμιλο της MIG και τον Α. Βγενόπουλο, με αφορμή τον αποκλεισμό της «Olympic Air», από το διαγωνισμό για την προσωρινή ανάθεση (μέχρι τον ερχόμενο Μάρτη) των 15 - σε σύνολο 24 - επιδοτούμενων αεροπορικών γραμμών στο Αιγαίο.

Με χτεσινή απόφαση του υπουργού Υποδομών Δ. Ρέππα, που δημοσιοποιήθηκε από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ουσιαστικά ανατίθεται στην «Olympic Air» η εκμετάλλευση των υπόλοιπων εννιά επιδοτούμενων γραμμών μέχρι τον ερχόμενο Μάρτη, με την προτροπή προς τον Α. Βγενόπουλο να υποβάλει βελτιωμένη οικονομική πρόταση. Ταυτόχρονα, ο όμιλος που εκπροσωπεί ο επιχειρηματίας παραμένει ο βασικός διεκδικητής στους επόμενους διαγωνισμούς για το σύνολο των επιδοτούμενων γραμμών, αλλά και για τις υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών («χάντλινγκ») στα 34 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.

Αξιοσημείωτο είναι ότι σχεδόν ταυτόχρονα με την κυβερνητική απόφαση για την ανάθεση, συνεχίστηκαν οι αλληλοκατηγορίες μεταξύ Δ. Ρέππα και Α. Βγενόπουλου. Ο μεν επιχειρηματίας επενέλαβε την κατηγορία περί «σκανδαλώδους ανεπάρκειας» του υπουργού, ο δε Δ. Ρέππας απάντησε ότι δεν είναι στις προθέσεις του να υποβάλει αίτηση πρόσληψης στις επιχειρήσεις του Α. Βγενόπουλου, ενώ απέδωσε την επίθεση του επιχειρηματία στο «ξεβόλεμά του». Σημειώνεται, πάντως, ότι ο Α. Βγενόπουλος έσπευσε να ξεκαθαρίσει ότι δεν είναι αντίθετος με την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό.

Η ουσία είναι ότι οι πολιτικο-επιχειρηματικές συγκρούσεις που έχουν ξεσπάσει τον τελευταίο καιρό, με επίκεντρο την ανάθεση των επιδοτούμενων αεροπορικών γραμμών, είναι επακόλουθο της ιδιωτικοποίησης του ομίλου της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» (ΟΑ) και έχουν ως στόχο την κυριαρχία στις αερομεταφορές και την εξασφάλιση «ζεστού» κρατικού χρήματος κατ' έτος 35 εκατ. ευρώ. Σε όξυνση βρίσκεται και η επιχειρηματική σύγκρουση για το «χάντλινγκ», με ετήσιο τζίρο άνω των 150 εκατ. ευρώ.

Οσα συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό στον κλάδο των αερομεταφορών, είναι οι πρώτες «παρενέργειες» της ιδιωτικοποίησης του ομίλου ΟΑ και μόνο σε επίπεδο πολιτικο-οικονομικών συμφερόντων. Ωστόσο, αυτό που έχει σημασία είναι ότι η πολιτική απελευθέρωσης των αερομεταφορών και κατ' επέκταση η ιδιωτικοποίηση του ομίλου ΟΑ, με την οποία συμφωνούν ΠΑΣΟΚ και ΝΔ - πέραν των κάθε λογής συγκρούσεων - έχει ως μόνιμα «θύματα» τους χιλιάδες εργαζόμενους στον κλάδο, όσο και τον ελληνικό λαό, ο οποίος σύντομα θα κληθεί να πληρώσει πανάκριβες αεροπορικές υπηρεσίες και μόνο σε προορισμούς που θα κρίνονται επικερδείς από τους επιχειρηματικούς ομίλους. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αεροπορική σύνδεση των απομακρυσμένων ελληνικών νησιών, στη μετά «κρατικής επιδότησης» εποχή.

«ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ» - «ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ»
Κοινή είσοδος στην αγορά φυσικού αερίου

Η πρόσφατη κίνηση του ομίλου «ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ» να μπει έμμεσα στην αγορά φυσικού αερίου, παρακάμπτοντας τη ΔΕΠΑ στην προμήθεια 65.000 κμ υγροποιημένου αερίου (LNG) για ιδιοκατανάλωση, μετατράπηκε μέσα σε λίγες μέρες σε μια «στρατηγική συμμαχία» με τον όμιλο της «ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ» στον τομέα του φυσικού αερίου. Οι δυο επιχειρηματικοί όμιλοι ανακοίνωσαν χτες τη σύσταση κοινής εταιρείας (συμμετοχή 50 - 50) «με σκοπό την εισαγωγή και εμπορία φυσικού αερίου σε κάθε του μορφή. Το φυσικό αέριο θα προορίζεται για χρήση στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις και στα εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής των δύο ομίλων, καθώς και για πώληση σε τρίτους, στην Ελλάδα και στην αλλοδαπή».

Στο πλαίσιο της συμμαχίας τους, οι δύο όμιλοι θα παραλάβουν και θα διαθέσουν από κοινού το παραγγελθέν φορτίο των 65.000 κμ LNG, που αναμένεται να φτάσει στη Ρεβυθούσα στις 2 του Δεκέμβρη. Η είσοδος στην αγορά του φυσικού αερίου και το «σπάσιμο» του μονοπωλίου της ΔΕΠΑ, ευνοείται από δύο βασικούς παράγοντες. Ο πρώτος είναι ότι συγκυριακά οι τιμές του υγροποιημένου αερίου είναι μικρότερες από αυτές του αερίου που προέρχεται από τους αγωγούς και από τις τιμές της ΔΕΠΑ. Ο δεύτερος είναι ότι λόγω της καθυστέρησης στην κατάρτιση των σχετικών κανόνων εμπορίας, διάθεσης, αποθήκευσης κλπ., ο ΔΕΣΦΑ (ο διαχειριστής του εθνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου) χρεώνει την παραλαβή, αποθήκευση και μετατροπή του αερίου στις ίδιες τιμές που έχουν καθοριστεί για τη ΔΕΠΑ, η οποία διαχειρίζεται αυτή τη στιγμή το σύνολο του φυσικού αερίου της χώρας.

Η περίπτωση είναι ενδεικτική για το ρόλο του μεγάλου κεφαλαίου στην ενέργεια. Πέφτουν οι τιμές, αγοράζει. Είναι ψηλά οι τιμές, δεν ασχολείται. Με λίγα λόγια, το κριτήριο του κέρδους διαμορφώνει τις εξελίξεις και όχι η εξυπηρέτηση του λαϊκού συμφέροντος. Αυτό μπορεί να εξυπηρετηθεί μόνο με την πρόταση του ΚΚΕ για δημόσιο ενιαίο φορέα ενέργειας, με προϋπόθεση, τη λειτουργία του στα πλαίσια της λαϊκής οικονομίας.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Τεράστιες οι ευθύνες ΝΔ - ΠΑΣΟΚ

Σχόλιο του Γραφείου Τύπου της ΚΕ

Με αφορμή την επιχειρηματική αντιπαράθεση γύρω από τις «άγονες γραμμές», το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του Κόμματος με σχόλιό του σημειώνει:

«Η οξυμένη αντιπαράθεση των επιχειρηματικών ομίλων για το ποιος θα κυριαρχήσει στην εκμετάλλευση των άγονων αερογραμμών στο Αιγαίο αποκαλύπτει μόνο μία πλευρά τού τι είναι ο "υγιής ανταγωνισμός" που διαρκώς επικαλείται η πλουτοκρατία και τα κόμματά της. Καταδεικνύει επίσης τις μεγάλες ευθύνες των κυβερνήσεων ΝΔ - ΠΑΣΟΚ που ψήφισαν την απελευθέρωση των μεταφορών και την ιδιωτικοποίηση της "Ολυμπιακής".

Τα λαϊκά στρώματα δεν πρέπει να δεχτούν αυτή την πολιτική που για τους μεγαλοεπιχειρηματίες έχει φοροαπαλλαγές, κίνητρα και ενισχύσεις και για το λαό ακριβά εισιτήρια και περιορισμό δρομολογίων».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ