Ο αρχιεπίσκοπος στηρίζει τον μητροπολίτη Σερρρών σχετικά με την απαγόρευση των παραστάσεων του Αριστοφάνη στην πόλη
Η υπόθεση, ως φαίνεται, έχει και άλλη διάσταση. Πληροφορίες που ήρθαν στο φως δείχνουν πως επιχειρείται διαστροφή της πραγματικότητας, αφού δεν είναι ο Αριστοφάνης τελικά που χτυπά την πόρτα της Εκκλησίας, αλλά αντίθετα η Εκκλησία προσπαθεί να εισβάλει στο χώρο του πολιτισμού και μάλιστα έχοντας σύμμαχο ένα... δικό της παιδί, το δήμαρχο Σερρών Γ. Μωυσιάδη και την πλειοψηφία της δημοτικής αρχής.
Οπως είναι γνωστό, το ανοιχτό θέατρο διαμορφώθηκε την προηγούμενη δεκαετία και από το 1994 άρχισε να φιλοξενεί πολιτιστικές εκδηλώσεις. Ο βυζαντινός ναός του Αϊ - Νικόλα, που βρίσκεται δίπλα, αναστηλώθηκε από την Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων εδώ και χρόνια, όμως μόλις πρόσφατα μετά την έλευση, πέρσι, του νέου μητροπολίτη Θεολόγου, τέθηκε θέμα λειτουργίας του για εσπερινούς και ολονυχτίες. Αναρωτιούνται λοιπόν ορισμένοι μήπως σε λίγο καιρό ανοίξουν οι δουλιές και αρχίσουν να γίνονται και πιο προσοδοφόρες τελετές, όπως γάμοι και βαφτίσεις για τις οποίες... θα χρειάζεται και αύλειος χώρος.
Το θέμα έχει διχάσει την κοινωνία των Σερρών. Σύμφωνα με δηλώσεις του αντιδημάρχου Σερρών, Ν. Γρηγοριάδη, μετά τις αντιδράσεις της Μητρόπολης για τη χρήση του χώρου, η δημοτική αρχή πρότεινε να σταματήσει η χρησιμοποίηση του χώρου μέχρι να βρεθεί λύση στο θέμα. Τις επόμενες μέρες - πιθανά τη Δευτέρα - αναμένεται να συνεδριάσει το δημοτικό συμβούλιο, προκειμένου να λάβει απόφαση για την επαναλειτουργία του χώρου.
«Το γέλιο και η σάτιρα διώχνουν το φόβο. Ομως κάποιοι θέλουν να ζούμε μέσα στο φόβο», δήλωσε χαρακτηριστικά η Ελένη Γερασιμίδου. Οι θιασώτες του φόβου δείχνουν το πρόσωπό τους.
Εξάλλου με γραπτή του δήλωση, ο Λ. Λαζόπουλος απάντησε σκωπτικά χτες, θυμίζοντας ότι στον ίδιο χώρο που έχει διαμορφωθεί σε χώρο θεατρικό, με έξοδα των Σερραίων πολιτών, έχει παιχτεί Αριστοφάνης το 1994. Ανάμεσα σε άλλα σημείωσε ότι «ο αρχιεπίσκοπος με τις δηλώσεις του ανοίγει διάπλατα πόρτα στο σκοταδισμό στον 21ο αιώνα και απέναντί του οι άνθρωποι του πολιτισμού θα σταθούν δυναμικά. Οι πόρτες του μαύρου παρελθόντος έκλεισαν», συμπληρώνοντας ότι αρμόδιος για να αποφασίσει για το θέατρο είναι ο δήμαρχος Σερρών. Τέλος, με ανακοίνωσή του ο Συνασπισμός σημειώνει ότι η «παρεμβατικότητα της Εκκλησίας στον πολιτισμό θυμίζει άλλες εποχές και άλλα ήθη», ότι «η Εκκλησία θα πρέπει να ασχοληθεί με «τα του Οίκου της» και να σεβαστεί τις πολιτιστικές αξίες».
Η Ρένα Βλαχοπούλου δεν υπάρχει πια. Η δημοφιλής ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου, που για δεκαετίες μάς πρόσφερε το αστείρευτο κέφι της, υπέκυψε χτες στις 7 το απόγευμα στο Ιατρικό Κέντρο, όπου νοσηλευόταν. Η υγεία της είχε παρουσιάσει επιδείνωση, λόγω αναπνευστικών και καρδιακών προβλημάτων που προέκυψαν τις τελευταίες μέρες. Η Ρ. Βλαχοπούλου, την οποία ταλαιπωρούσε εδώ και χρόνια ο σακχαρώδης διαβήτης, είχε εισαχθεί εσπευσμένα την περασμένη βδομάδα στο νοσοκομείο και υποβλήθηκε σε εγχείρηση στο στομάχι. Δυστυχώς, όμως, η δημοφιλής ηθοποιός δεν κατάφερε να βγει νικήτρια από αυτή τη μάχη.
Η Ρ. Βλαχοπούλου γεννήθηκε στην Κέρκυρα και για πολλές δεκαετίες πρωταγωνίστησε σε πολλά έργα. Η ταλαντούχα ηθοποιός, που γεννήθηκε με το τραγούδι στα χείλη της, ξεχώρισε για το πηγαίο χιούμορ, τους αυτοσχεδιασμούς και τις ατάκες της που σφράγισαν πολλές κινηματογραφικές ταινίες και θεατρικές παραστάσεις. Πρωτοεμφανίστηκε ως τραγουδίστρια σε μικρή ηλικία, σε μουσικές εκδηλώσεις του Δραματικού Συλλόγου Κέρκυρας (στο ωδείο του σπούδασε). Η πρώτη επαγγελματική της εμφάνιση έγινε το 1940 με το βαριετέ του Μίμη Τραϊφόρου, τραγουδώντας τη μεγάλη επιτυχία της εποχής, «Μικρή Χωριατοπούλα». Από το 1953 γίνεται μέλος του ΣΕΗ και συγκροτεί θίασο, ενώ έχει ήδη εμφανιστεί και ως ηθοποιός σε πολλές επιθεωρήσεις, αποκαλύπτοντας πλούσια υποκριτικά προσόντα. Παράλληλα με την πλούσια θεατρική της πορεία, έπαιξε σε πολλές ταινίες και στην τηλεόραση. Πρωταγωνίστησε, μεταξύ άλλων, στις ταινίες «Χαρτοπαίχτρα», «Κορίτσια για φίλημα», «Μερικοί το προτιμούν κρύο», «Η βουλευτίνα», «Η παριζιάνα», «Βίβα Ρένα», «Μια τρελή, τρελή σαραντάρα» κ.ά.
Μόλις πληροφορήθηκε το θάνατο της δημοφιλούς ηθοποιού, η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, εκφράζοντας τα θερμά της συλλυπητήρια στους οικείους της, δήλωσε: «Μεγάλη απώλεια για όλους μας. Ο κόσμος της επιθεώρησης, του τραγουδιού, του κινηματογράφου έχασε μια μεγάλη καλλιτέχνιδα. Θα τη θυμόμαστε με το κέφι της, το τραγούδι της, το γέλιο της, στους χαρακτηριστικούς ρόλους που υποδύθηκε μοναδικά στη μακρόχρονη καλλιτεχνική της πορεία».
Η κηδεία της Ρένας Βλαχοπούλου θα γίνει δημοσία δαπάνη.
Στην Τρίπολη (άλσος Αγίου Γεωργίου), συνεχίζει σήμερα το θεατρικό του ταξίδι, το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης με τις «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη. Ακολουθεί (αύριο) η Ραφήνα, η αρχαία Κόρινθος (1η Αυγούστου), ο Ωρωπός (πρώην φυλακές, 2/8) και το Ηρώδειο (4/8).
Πρόκειται για μια απόλυτα σύγχρονη πολιτική σάτιρα, έξυπνη, γεμάτη κωμικά επινοήματα και διάχυτο χιούμορ, με κυρίαρχο το «μελίσσι» των γυναικών που αποφασίζει, με αρχηγό την Πραξαγόρα, να αναλάβει τα ηνία. Μια χαρούμενη «ουτοπία», που κάτω από την ξεγνοιασιά της κρύβει την έγνοια για τον άνθρωπο και θέλει πάνω από όλα «να διαλύσει την ένταση της καθημερινής ζωής μ' ένα πανίσχυρο παλλαϊκό γέλιο», όπως έγραφε ο Τάσος Λιγνάδης.
Η σκηνοθεσία είναι των: Νανάς Νικολάου - Βασίλη Μυριανθόπουλου. Η μετάφραση του Μίνου Βολανάκη, τα σκηνικά της Χριστίνας Κωστέα, τα κοστούμια της Αννας Μαχαιριανάκη, η μουσική και τα τραγούδια είναι από τα «Χάλκινα» της Μακεδονίας και των Βαλκανίων, οι στίχοι της Ν. Νικολάου, η ενορχήστρωση και διασκευές του Κώστα Χαριτάτου και οι χορογραφίες του Β. Μυριανθόπουλου. Παίζουν: Μάρθα Καραγιάννη, Τάσος Χαλκιάς, Ελένη Γερασιμίδου, Δημήτρης Μαυρόπουλος, Γιώργος Χρανιώτης, Μαρίνα Καλογήρου, κ.ά.
Την παράσταση «Πανδρύμια ή στα μονοπάτια του Διονύσου» παρουσιάζει σήμερα και αύριο (9.30μ.μ.) στο Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Πολιτιστικός Σύλλογος φοιτητών - Θεατρικός τομέας.
Τα θαλασσινά διηγήματα «Ερως - Ηρως» και «Η νοσταλγός» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, παρουσιάζει σε ενιαία παράσταση, με τίτλο «Τα ρόδα της αυγής», το Θεατρικό Εργαστήρι του ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου. Η παράσταση φιλοξενείται στα Μαστιχοχώρια Χίου (Ελατά 1/8, Μεστά 2/8, Πυργί 3/8, Καλαμωτή 4/8) και ακολουθεί Πιτυός (5/8, Βολισσός 7/8, Καρδάμυλα (9/8), Βίκι 10/8, Βροντάδος 11/8 και Αυγώνυμα 12/8. Διδασκαλία - σκηνοθεσία: Γιώργος Μπινιάρης, σκηνογραφία: Νίκος Χατζής, μουσική διδασκαλία και επιμέλεια Μίτσυ Ακογιούνογλου και καλλιτεχνική επιμέλεια και φωτισμοί: Δήμος Αβδελιώδης. Παίζουν οι: Στ. Τσιροπινά, Α. Ψάλτη, Γ. Τσουμπαριώτης, Π. Ξυνταριανός κ.ά. Συμμετέχουν με παραδοσιακά όργανα και τραγούδια οι μουσικοί: Μ. Γεωργαλά, Ε. Αναγνώστου, Α. Μπινιάρης - Παντελέων κ.ά.
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για τη ματαίωση της παράστασης του θιάσου του Λάκη Λαζόπουλου, η Αλέκα Παπαρήγα σημείωσε:
«Οπως είδατε σήμερα το έχουμε πρωτοσέλιδο, κύριο θέμα στο "Ριζοσπάστη". Θεωρούμε απαράδεκτο το καθεστώς λογοκρισίας του πολιτισμού και των απόψεων. Πολύ περισσότερο που το συγκεκριμένο έργο δεν μπορεί να προσβάλει κανέναν. Αντίθετα, προσβάλλει το κλίμα που δημιούργησε η παρέμβαση από τη σκοπιά της Εκκλησίας στην περιοχή των Σερρών. Οποιος δε συμφωνεί με το πολιτικό ή κοινωνικό μήνυμα ενός έργου μπορεί να το καταδικάσει και να το καυτηριάσει, δεν έχει όμως δικαίωμα να εμποδίσει τη διακίνηση των ιδεών».