ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 7 Απρίλη 2007 - Κυριακή 8 Απρίλη 2007
Σελ. /24
Το πετρέλαιο, οι αγωγοί και τα Βαλκάνια

Μαίνεται ο πόλεμος του πετρελαίου στα Βαλκάνια, καθιστώντας την περιοχή ακόμη πιο εύφλεκτη

Παπαγεωργίου Βασίλης

Λίγες μέρες μετά την υπογραφή της συμφωνίας Ρωσίας-Βουλγαρίας-Ελλάδας για την κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, συγκεκριμένα την περασμένη Τρίτη, ανακοινώθηκε η συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού που θα συνδέει το ρουμανικό λιμάνι της Κοστάντσα με την ιταλική Τεργέστη.

Ο αγωγός θα περνά, εκτός από τη Ρουμανία, από τη Σερβία, την Κροατία και τη Σλοβενία. Σύμφωνα με τα όσα ορίζει η συμφωνία, που υπογράφτηκε στο Ζάγκρεμπ, ο αγωγός, μήκους 1.400 χιλιομέτρων, θα μεταφέρει πετρέλαιο από την Κασπία στην καρδιά της Ευρώπης και η κατασκευή του θα ολοκληρωθεί σε πέντε περίπου χρόνια.

Η αξία του αγωγού εκτιμάται σε 2-3,5 δισ. δολάρια και θα μεταφέρει πετρέλαιο από τις πρώην Σοβιετικές Δημοκρατίες του Καζαχστάν και του Αζερμπαϊτζάν, στα διυλιστήρια της Βόρειας Ιταλίας και της Κεντρικής Ευρώπης. Η Κασπία, σύμφωνα με αμερικανικές εκτιμήσεις, διαθέτει τα τρίτα μεγαλύτερα αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου στον κόσμο. Μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ενωσης έχει εξελιχθεί σε επίκεντρο των νέων πετρελαϊκών αναζητήσεων της Δύσης.

Ο αγωγός Κοστάντσα-Τεργέστη χαρακτηρίζεται από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης «αμερικανικός αγωγός». Πρώτον, γιατί υλοποιεί την αμερικανική επιταγή για τον «περιορισμό της εξάρτησης της Ευρωπαϊκής Ενωσης από το ρωσικό πετρέλαιο» και, δεύτερον, γιατί προσφέρει διέξοδο στο πετρέλαιο του Καζαχστάν και του Αζερμπαϊτζάν, δύο χωρών που βρίσκονται υπό την κηδεμονία των ΗΠΑ.

Από την άποψη αυτή είναι χαρακτηριστική η δήλωση του επιτρόπου της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αρμόδιου για θέματα ενέργειας, Αντρίς Πιέμπαλγκς, ο οποίος τόνισε: «Η Ρωσία είναι και θα είναι ο κυριότερος προμηθευτής μας, αλλά η διαφοροποίηση είναι οπωσδήποτε αναγκαιότητα».

Υπενθυμίζουμε ότι πριν από λίγους μήνες, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής της στην Αθήνα, η υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Κοντολίζα Ράις, ζήτησε την ελάττωση της «εξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό πετρέλαιο». Ο Λετονός επίτροπος συμπλήρωσε ότι «το έργο είναι σημαντικό για όλες αυτές τις χώρες, την ΕΕ, αλλά και τις ΗΠΑ, καθώς, αν ο αγωγός από την Τεργέστη συνδεθεί με τη Γένοβα, θα μπορεί από εκεί να εξαχθεί εκτός Ευρώπης».

Από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης ο αγωγός Κοστάντσα-Τεργέστη θεωρείται απάντηση στον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, ο οποίος θα μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο στη Δυτική Ευρώπη.

Ούτως ή άλλως, η «μάχη των αγωγών» αποτελεί μέρος του ανταγωνισμού για το ποιος θα ελέγξει όχι μόνο τις πηγές, αλλά και τους δρόμους μεταφοράς του πετρελαίου. Ενός ανταγωνισμού που φέρνει αντιμέτωπες τις ιμπεριαλιστικές δυνάμεις και τις πολυεθνικές εταιρείες χωρίς να έχει να δώσει τίποτα στους λαούς της περιοχής. Το αντίθετο μάλιστα.

«Συνδικαλιστές» των αφεντικών

Μέρος της ταξικής πάλης είναι και η επιχείρηση εξαγοράς συνδικαλιστικών στελεχών από τους εργοδότες. Η πρακτική αυτή εμφανίστηκε από τα πρώτα στάδια του καπιταλισμού και εξελίχθηκε εντυπωσιακά μέχρι σήμερα. Οι «επίορκοι» συνδικαλιστές γίνονται η «πέμπτη φάλαγγα» του κεφαλαίου στις γραμμές της εργατικής τάξης, καλλιεργώντας την άποψη της ταξικής συνεργασίας.

Από την άποψη αυτή, δεν ξενίζει καθόλου η υπόθεση του σκανδάλου στη γερμανική πολυεθνική «Ζίμενς», στελέχη της οποίας κατηγορούνται ότι δωροδοκούσαν συνδικαλιστές της εταιρείας για να δημιουργήσουν διασπαστικά σωματεία και να πετύχουν έτσι την υπογραφή συμβάσεων που ευνοούσαν τα συμφέροντα της «Ζίμενς».

Την περασμένη Τρίτη ανακοινώθηκε από τις γερμανικές αρχές η προφυλάκιση του κορυφαίου μάνατζερ της εταιρείας Γιοχάνες Φελντμάγερ. Ο Φελντμάγερ είναι το πρώτο μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της που παίρνει το δρόμο για τις φυλακές.

Η εισαγγελία της Νυρεμβέργης κατηγορεί τον Φελντμάγερ ότι δωροδοκούσε συνδικαλιστή που μετείχε στο εργατικό συμβούλιο της εταιρείας. Πρόκειται για τον Βίλχεμ Σέλσκι ο οποίος σύμφωνα με την εισαγγελία, είχε λάβει από τον Φελντμάγερ περισσότερα από 14 εκατ. ευρώ σε διάστημα περίπου 20 ετών.

Ο Σέλσκι ήταν όλο αυτό το διάστημα ιδρυτής και πρόεδρος του ανεξάρτητου συνδικάτου AUB, που ήταν ανταγωνιστικό του βασικού συνδικάτου των εργατών μετάλλου, της IGM. Με αυτή την ιδιότητα συμμετείχε στο συμβούλιο της εταιρείας και τις περισσότερες φορές υπερψήφιζε τις θέσεις της εργοδοσίας, ειδικά σε θέματα που αφορούσαν «μεταρρυθμίσεις».

Ανάλογο σκάνδαλο είχε κλονίσει πριν από δύο χρόνια και τη μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία της «Φολκσβάγκεν», όταν αποκαλύφθηκε ότι η ηγεσία της δωροδοκούσε συνδικαλιστές με ταξίδια πολυτελείας και επισκέψεις σε ακριβούς οίκους ανοχής στην Τσεχία, ώστε αυτοί να εγκρίνουν τα σχέδια της εργοδοσίας.

ΙΡΑΚ - ΔΙΑΦΘΟΡΑ Οι απώλειες που οφείλονται στη διαφθορά στους κόλπους της ιρακινής διοίκησης έφτασαν τα οκτώ δισεκατομμύρια δολάρια μετά την πτώση του καθεστώτος του Σαντάμ Χουσεΐν το 2003, ανακοίνωσε ο δικαστής Ράντι αλ-Ράντι, ο οποίος προεδρεύει της «Επιτροπής Δημόσιας Εντιμότητας». Στα τέλη του 2006, ο πρώην υπουργός Ηλεκτρισμού του Ιράκ, ο Αϊχεμ αλ-Σαμαράι, καταδικάστηκε για διαφθορά, υπεξαίρεση κεφαλαίων και καταχρήσεις, σύμφωνα με την Επιτροπή Δημόσιας Εντιμότητας. Κατηγορούνταν ότι υπεξαίρεσε μαζί με έναν άλλο υπουργό σχεδόν 2 δισεκατομμύρια δολάρια.

ΟΛΛΑΝΔΙΑ - ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ Σε απολύσεις και πάγωμα μισθών θα προβούν τα ολλανδικά ταχυδρομεία ΤΝΤ Post. Συγκεκριμένα, θα μειώσουν τις δαπάνες κατά 300 εκατομμύρια ευρώ και θα περικόψουν 7.000 θέσεις εργασίας, ώστε να «αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό από την πλήρη απορύθμιση της αγοράς το 2008». Η περίπτωση της ΤΝΤ Post δεν είναι φυσικά μεμονωμένη. Εντάσσεται στην αλυσίδα των συνεπειών της ιδιωτικοποίησης. Ετσι μετά την ιδιωτικοποίηση των ταχυδρομικών υπηρεσιών στην Ολλανδία, ο ανταγωνισμός μεταξύ των ιδιωτικών εταιρειών έφερε το κύμα των απολύσεων στο όνομα της μείωσης του «κόστους εργασίας».

ΑΝΑΚΑΤΑΤΑΞΕΙΣ Σημαντική αύξηση κατά 7,7% εμφάνισαν οι πωλήσεις της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας Toyota στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών κατά τον μήνα Μάρτη. Ωθηση στις πωλήσεις έδωσε μεταξύ άλλων και η ζωηρή ζήτηση του υβριδικού μοντέλου της εταιρείας, Prius. Η Toyota αναμένεται ότι θα «εκθρονίσει» την General Motors από την πρώτη θέση στη διεθνή κατάταξη εντός του 2007.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ