ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 9 Αυγούστου 2006
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΡΜΙΤΑΖ
«Πέταξαν» τα κλεμμένα

Ανυπεράσπιστο ένα από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου λόγω της κρατικής εγκατάλειψης

Ενα από τα ανευρεθέντα κλοπιμαία

Associated Press

Ενα από τα ανευρεθέντα κλοπιμαία
Στη Δύση βρίσκονται ήδη τα σημαντικότερα από τα τουλάχιστον 220 αντικείμενα που κλάπηκαν από το Μουσείο Ερμιτάζ του Λένινγκραντ, σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών που επικαλείται το χτεσινό φύλλο της ρωσικής εφημερίδας «Ισβέστια».

Από αυτή την άποψη, τα 9 από τα κλεμμένα αντικείμενα που επιστράφηκαν στο Μουσείο από συλλέκτες, είναι μεν θετική εξέλιξη, αλλά σίγουρα δε μειώνει το μέγεθος, αλλά και τη σημασία της κλοπής. Αναλόγως, δεν προσφέρει κάτι επί της ουσίας η προχτεσινή σύλληψη του συζύγου της εργαζόμενης στο Μουσείο Λαρίσας Ζαβάντσκαγια, Νικολάι, και η αναμενόμενη χτες σύλληψη του γιου του ζευγαριού, με την κατηγορία της κλοπής. Να θυμίσουμε ότι η κλοπή των αντικειμένων έγινε σταδιακά τα τελευταία χρόνια, αλλά αποκαλύφθηκε πρόσφατα, ενώ η Λ. Ζαβάντσκαγια πέθανε πέρσι. Ωστόσο, οι Αρχές εκτιμούν ότι συμμετείχε στην κλοπή, ενώ, λόγω της θέσης της στο Μουσείο, έκανε συχνά ταξίδια στο εξωτερικό, κυρίως σε Φινλανδία, Ιαπωνία και Βρετανία.

Η σημασία της υπόθεσης έγκειται στο ότι αυτή η κλοπή είναι το φυσικό αποτέλεσμα της ουσιαστικής εγκατάλειψης αυτού του σπουδαίου και μεγάλου μουσείου από το μετασοβιετικό κράτος. Στην πραγματικότητα το Ερμιτάζ είναι μόνο κατ' επίφαση κρατικό, αφού στηρίζεται στις «χορηγίες» πολυεθνικών, όπως η «Κόκα-Κόλα» και η ΙΒΜ. Γι' αυτό και συχνά αναγκάζεται να οργανώνει περιοδικές εκθέσεις σπουδαίων αντικειμένων των συλλογών του στο εξωτερικό, με ό,τι κινδύνους αυτό συνεπάγεται, ενώ το κύρος του πλήγεται και από τους χώρους που εκτίθενται αυτές οι εκθέσεις, όπως, π.χ. σε καζίνο του Λας Βέγκας πριν λίγα χρόνια!

Αλλωστε, οι κλοπές δεν είναι «νέο» για το Ερμιτάζ. Το 2000 η Δούμα διαπίστωσε παρατυπίες στη διαχείριση των οικονομικών του και θεώρησε υπαίτια τη διοίκησή του για την ύποπτη εξαφάνιση αντικειμένων από τις συλλογές του Μουσείου. Τότε, από το Ερμιτάζ απουσίαζαν 221.000 έργα τέχνης από τους επίσημους καταλόγους του, στους οποίος καταγράφονται τα αντικείμενα που έχει στην κατοχή του! Ουσιαστικά δηλαδή ήταν στα «αζήτητα».

Από τη στιγμή λοιπόν που δεν αντιμετωπίζονται οι αιτίες, το σίγουρο είναι, δυστυχώς, πως το Ερμιτάζ θα εξακολουθεί να είναι ανυπεράσπιστο.

Στους Δελφούς η «Πενταγιώτισσα»

Την «Μαρία Πενταγιώτισσα» του Μποστ, με τον Πέτρο Φιλιππίδη στον ομώνυμο ρόλο, παρουσιάζει το Θέατρο «Διαδρομή», σήμερα (Τετάρτη), στους Δελφούς, στο Θέατρο «Φρύνιχος» του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών.

H παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου, σκηνικά - κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ, μουσική Γιούρι Στούπελ, χορογραφίες Κώστα Τσιάνου και Τάνιας Μιλτένοβα. Παίζουν επίσης: Γιώργος Λέφας, Χριστίνα Τσάφου, Δημήτρης Παλαιοχωρίτης, Ειρήνη Κονίδου, Γιώργος Ψυχογιός, Πάνος Σταθακόπουλος, Κώστας Αποστολάκης, Δημήτρης Γεροδήμος, Νίκος Τσιάμης, Δημήτρης Τσέλιος.

Στο έργο ο θρύλος και η παράδοση είναι μόνο οι αφορμές, ο καμβάς πάνω στον οποίο ο Μποστ κέντησε, με το δικό του χαρακτηριστικό τρόπο, μια ξεκαρδιστική σουρεαλιστική κωμωδία, μια παρωδία ηθών και εθίμων. Μέσα από συνεχείς ανατροπές, η μεγαλοστομία, ο διδακτισμός και η σύγχρονη ιστορία μας, γίνονται στα χέρια του Μποστ όπλα. Οπλα που καταδεικνύουν σατιρικά την ανορθογραφία, την κενότητα, την ανοησία και τη στρεβλή εικόνα που έχουμε διαμορφώσει για την κοινωνία μας. Κάτω από την καυστική ματιά του Μποστ, τίποτα δε μένει όρθιο... Πληροφορίες - εισιτήρια στα τηλέφωνα 2265.082.353 και 2265.082.731-2.

Χτυπούν το πόδι δυνατά...

Οι «Stomp» επιστρέφουν και ξεσηκώνουν... Η φημισμένη καλλιτεχνική ομάδα, που απολαύσαμε πριν λίγα χρόνια σε Ηρώδειο και Πετρούπολη, θα εμφανιστεί για πέντε βραδιές στο θέατρο Λυκαβηττού (28/8 - 1/9), ενώ στη συνέχεια θα δώσει τρεις παραστάσεις στο θέατρο Δάσους της Θεσσαλονίκης (4-6/9). Θα προσφέρει μια ευφάνταστη παράσταση - συνδυασμό κρουστών, ρυθμικής κίνησης και οπτικής κωμωδίας - χρησιμοποιώντας παλιά, άχρηστα αντικείμενα οικιακής ή βιομηχανικής χρήσης, τα οποία μπαίνουν στην υπηρεσία μιας ιδιότυπης θεατρικής λογικής. Αξίζει να σημειωθεί ότι το όνομα του συγκροτήματος σημαίνει «χτυπάω το πόδι δυνατά».

Τενεκέδες, κουβάδες, βαρέλια, σπιρτόκουτα, άδεια κουτάκια μπίρας, εφημερίδες, σκουπόξυλα, και παλιοσίδερα ακόμα και νεροχύτες ή κομμάτια παλιών αυτοκινήτων και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς γίνονται αυτοσχέδια όργανα μουσικής από τα μέλη της πολυβραβευμένης ομάδας - είναι ταυτόχρονα ηθοποιοί, μουσικοί και χορευτές - που δημιουργούν ένα μοναδικό οπτικοακουστικό θέαμα. Εχουν δώσει παραστάσεις σε περισσότερες από 30 χώρες ανά τον κόσμο, με διεθνείς διακρίσεις. Το 1994 απέσπασαν βραβείο Λόρενς Ολίβιε για την «καλύτερη ψυχαγωγική παράσταση», βραβείο «καλύτερης χορογραφίας σε σόου West end», βραβείο ΟΒΙΕ για off Broadway σόου και τέλος το νεοϋορκέζικο βραβείο για την «περισσότερο αυθεντική θεατρική εμπειρία». Το 1996 η μικρού μήκους ταινία των Stomp «Σκούπες» προτάθηκε για το Οσκαρ, ενώ επιλέχτηκε να προβληθεί τόσο στο φεστιβάλ Καννών, όσο και στο κινηματογραφικό Sundance. Το 1998 η ταινία τους «Stomp Out Loud» κέρδισε το άργυρο βραβείο FIRA στην ενότητα «Μουσική και Ζωντανό Θέαμα» του κινηματογραφικού φεστιβάλ του Μπιαρίτς. Πληροφορίες στα τηλέφωνα: 210.6465.000 και 2310.422.029.

Με πρόσκληση του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης του Μισνκ και τη στήριξη του δικού μας Εθνικού Κέντρου Βιβλίου, στο εν λόγω μουσείο από τις 15/8- 16/9 θα εκτεθούν δημιουργίες της εκλεκτής και βραβευμένης στην Ελλάδα και το εξωτερικό, εικονογράφου και συγγραφέως παιδικής λογοτεχνίας Βάσως Ψαράκη. Τα εκθέματα είναι πρωτότυπες εικονογραφημένες σελίδες από το εξαιρετικό βιβλίο της για παιδιά «Το σοφό βιβλίο της Σουμουτού».

«Βάτραχοι» στην Επίδαυρο

Τους αριστοφανικούς «Βατράχους» παρουσιάζει η «Αττική Σκηνή» σε φεστιβάλ σε ολόκληρη την Ελλάδα και την Κύπρο. Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Θανάση Θεολόγη, θα παρουσιαστεί στις 11 και 12/8, στην Επίδαυρο και στις 20/9 στο Ηρώδειο.

Ο σκηνοθέτης σημειώνει: «Οι "Βάτραχοι" είναι το μόνο από τα σωζόμενα έργα που θυμίζει ένα όχημα που συνεχώς κινείται από το γήινο στοιχείο (Ηρακλής) στο υγρό (βάτραχοι), καταλήγει στο αέρινο (μύστες) και επιστρέφει στο γήινο, πιο σοφό. Επίσης τα τρία στοιχεία του Διόνυσου, το ζωώδες (λεοντή), το θηλυκό (κροκωτός χιτώνας) και το αρσενικό, κάνουν το έργο να αγγίζει τα όρια του γκροτέσκου. Παράλληλα, για πρώτη φορά πρωταγωνιστεί δούλος. Τούτο αποτελεί τη θεατρική συνέπεια της πολιτικής χειραφέτησης των σκλάβων, ύστερα από τη ναυμαχία στις Αργινούσες. Ο διανοούμενος Διόνυσος αναζητά τον ποιητή για να σωθεί η πολιτεία».

Μετάφραση: Θανάσης Μπίντας. Μουσική: Γιούρι Στούπελ. Σκηνικά -κοστούμια: Μαρία Κλέβες Χρυσικού. Χορογραφίες: Νατάσα Ζούκα. Παίζουν: Χάρης Ρώμας, Ηλίας Λογοθέτης, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Βασίλης Κολοβός, Σπύρος Σαραφιανός, Μιχάλης Θεοδώρου, Μαρία Ζάχαρη, Μαργαρίτα Βαρλάμου, Ιωάννα Δελλάκου, Περικλής Μοσχολιδάκης κ.ά. Ιέρεια η Αννα Συνοδινού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ