ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 1 Οχτώβρη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
"ΣΗΜΑ" ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ

Στα "μείζονα ζητήματα" του "κοινωνικού διαλόγου", έχει εντάξει εξ αρχής - και επανέφερε προχτές - η κυβέρνηση το θέμα της ύπαρξης "πολιτικής δέσμευσης μεταξύ των εταίρων (!)" και της ίδιας, για τη διαμόρφωση των εισοδημάτων των εργαζομένων. Εννοεί, ασφαλώς, τα εισοδήματα στον ιδιωτικό και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπου ισχύει ο θεσμός των συλλογικών συμβάσεων, αφού για τους δημόσιους υπαλλήλους συνεχίζει να εφαρμόζεται το "αποφασίζομεν και διατάσσομεν" της εισοδηματικής πολιτικής. Ακόμα πιο σαφής, για το τι ακριβώς επιδιώκει, γίνεται η κυβέρνηση στη γραπτή πρόταση που κατέθεσε για το θέμα στη Συντονιστική Γραμματεία του "κοινωνικού διαλόγου". Αναφέρει συγκεκριμένα: "Η αντιπληθωριστική πολιτική σχεδιάζεται από το κράτος και άλλους θεσμικούς φορείς. Η "αποκέντρωση" των σημαντικών αυτών ρόλων αποτελεί χαρακτηριστικό των σύγχρονων κοινωνιών. Πρέπει, όμως, να σημειωθεί ότι τα επίπεδα αμοιβών που καθορίζονται από τις ελεύθερες συλλογικές συμβάσεις έχουν σημαντική επίδραση στις πληθωριστικές τάσεις και την επιτυχία της οικονομικής πολιτικής (!). Επίσης η κυβέρνηση έχει την ευθύνη υλοποίησης των στόχων εθνικής εμβέλειας και δίνει τα αναγκαία σήματα, που μπορούν να διευκολύνουν ή να παρεμποδίσουν την επίτευξη αυτών των στόχων...". Και για να μην αφήσει περιθώρια παρερμηνειών, επισημαίνει ότι "στόχος εθνικής εμβέλειας" είναι η μείωση του πληθωρισμού και "εργαλείο" γι' αυτό, η εισοδηματική πολιτική, ιδιαίτερα κατά την "κρίσιμη περίοδο 1998 - 1999"...

***

Από τα παραπάνω, που δεν αποτελούν παρά μια επαναβεβαίωση των δηλώσεων, που κάνουν συχνά - πυκνά κυβερνητικά στελέχη, για λιτότητα χωρίς ημερομηνία λήξεως, γίνεται φανερός ο διπλός στόχος που προωθεί η κυβέρνηση στο θέμα αυτό, με προκάλυμμα τον "κοινωνικό διάλογο":

α. Επιδιώκει την εξασφάλιση συναίνεσης από την πλευρά των συνδικαλιστών, που εμφανίζονται ως εκπρόσωποι των εργαζομένων, σε μια συμφωνία μακράς μονόπλευρης λιτότητας, με τη μόνη ...δέσμευση στην πρότασή της για αυξήσεις "που θα καλύπτουν τον πληθωρισμό και ένα μέρος της αύξησης της παραγωγικότητας"... Βεβαίως, σχετικά με το πόσο θα διασφαλιστεί έστω κι αυτό, αρκεί να αναλογιστούμε και μόνο τις επίσημες κυβερνητικές ...εκτιμήσεις, ότι με την εισοδηματική πολιτική των προηγούμενων χρόνων υπήρξε έως και αύξηση του πραγματικού εισοδήματος των εργαζομένων!

β. Προωθεί, ταυτόχρονα, το χτύπημα και την ακύρωση στην πράξη του θεσμού των ελεύθερων διαπραγματεύσεων και των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και, μάλιστα, στη φάση που πρόκειται να αρχίσει η διαδικασία καταγγελίας της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης (ΕΓΣΣΕ) και οι διαπραγματεύσεις για την υπογραφή νέας! Χαρακτηριστική προς αυτήν την κατεύθυνση είναι η απάντηση κυβερνητικού παράγοντα, με ειδική χρέωση στο συντονισμό του "κοινωνικού διαλόγου", στο ερώτημα: Τι ρόλο θα παίξει η ΕΓΣΣΕ, αλλά και οι κλαδικές συμβάσεις, στο βαθμό που στο τραπέζι του "κοινωνικού διαλόγου" θα υπάρξει "πολιτική συμφωνία" για τους μισθούς και τα μεροκάματα; "Οι συμβάσεις - είπε - έχουν να αντιμετωπίσουν μια σειρά άλλα πολύπλοκα ζητήματα, όπως οι ρήτρες για τυχόν υπέρβαση του πληθωρισμού"!

Το χτύπημα του θεσμού των συλλογικών συμβάσεων, δηλαδή η αναίρεση της θεσμικής κατοχύρωσης ενός ελάχιστου ορίου αμοιβής, κάτω από το οποίο δεν μπορεί να αμείβεται κανένας μισθωτός, είναι από τους πρώτους στόχους των βιομηχάνων. Ως τέτοιος, προβάλλεται σε κάθε ευκαιρία στις εκθέσεις του ΟΟΣΑ και του ΔΝΤ, εμπεριέχεται, βεβαίως, στις προτεραιότητες της "Λευκής Βίβλου" και το ακριβές "ξήλωμά" του ανέλαβε να το επεξεργαστεί ο ΣΕΒ. Ετσι, με αρχή υπόμνημα που έστειλε πριν ένα χρόνο στα πολιτικά κόμματα, ζητά να του αναγνωριστεί η "δυνατότητα καθορισμού μικρότερων αμοιβών από τις προβλεπόμενες στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως: σε περιοχές που πλήττονται ιδιαίτερα από την ανεργία, για ανειδίκευτους νέους, σε ορισμένες εταιρίες, που βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση..."!

***

Η επιχειρηματολογία είναι, από όλα τα πιο πάνω κέντρα, γνωστή και ταυτόσημη. Ο βασικός μισθός, οι συλλογικές συμβάσεις ενοχοποιούνται ως υπεύθυνες, τόσο για τον πληθωρισμό, όσο και για την αύξηση της ανεργίας! Επομένως - άλλοτε ευθέως, όπως στις θέσεις του ΣΕΒ, και άλλοτε έμμεσα, όπως στις θέσεις της κυβέρνησης στον "κοινωνικό διάλογο" - προτείνεται ή η αναίρεση του θεσμού ή η ύπαρξή του μόνο ως επικύρωση προειλημμένων αποφάσεων!

Κάτω από αυτό το πρίσμα, εξηγείται πλήρως ο "νόμος της σιωπής", που επιβλήθηκε από την κυβέρνηση μετά την προχτεσινή συνεδρίαση της Γραμματείας του "κοινωνικού διαλόγου", που είχε ως αντικείμενο το θέμα της "πολιτικής συμφωνίας για τις αμοιβές". Εκείνο, όμως, που είναι εντελώς εξοργιστικό, είναι η στάση των πλειοψηφιών της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ σ' αυτόν τον πλειστηριασμό εργατικών δικαιωμάτων και κατακτήσεων. Η αυτολογοκρισία, η ένοχη σιωπή, η σύμπραξη, τελικά, απέναντι σε ασύλληπτες προκλήσεις! Τα πράγματα έχουν οδηγηθεί πλέον σ' ένα σημείο, όπου κάθε μέρα, κάθε λεπτό παραμονής σ' αυτό το επαίσχυντο παζάρι βαρύνει ακόμα περισσότερο τις - ήδη σφόδρα επιβαρυμένες - συγκεκριμένες πλειοψηφίες, με ιστορικές ευθύνες απέναντι στους εργαζόμενους και το εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα.

Μαίρη ΕΥΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ

Διπλό στόχο υπηρετεί η επιμονή της κυβέρνησης για τον καθορισμό των αποδοχών των εργαζομένων με "πολιτική συμφωνία", μέσω του "κοινωνικού διαλόγου": Τη διαιώνιση της σκληρής μονόπλευρης λιτότητας. Την ακύρωση στην πράξη των συλλογικών συμβάσεων εργασίας

Για να μην περάσει η Σένγκεν

Του Νίκου Τσιούνη, εκπροσώπου της Επιτροπής για τη μη εφαρμογή της Συμφωνίας Σένγκεν

- Μπήκαμε στο τελικό στάδιο εφαρμογής της Συμφωνίας Σένγκεν. Αυτό τι σημαίνει πρακτικά για τη χώρα και τους πολίτες;

- Πράγματι μπήκαμε στο τελικό στάδιο εφαρμογής της Σένγκεν. Στις 2 του Οκτώβρη, σύμφωνα με τις εξαγγελίες, υπογράφεται στο Αμστερνταμ, με τυμπανοκρουσίες και παράτες, η ομώνυμη Συμφωνία των εταίρων της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Είναι η Διακυβερνητική, που σύμφωνα με τους υποστηρικτές της ΕΕ "θα μας έφερνε το αριστερό Μάαστριχτ". Η αλήθεια είναι ότι η Διακυβερνητική τη μόνη ουσιαστική αλλαγή που επιφέρει είναι η ένταξη της Σένγκεν στο Κοινοτικό Δίκαιο. Ακόμα με βάση την Οδηγία 95/46, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, σε πλήρη συνεργασία με τη ΝΔ, προχώρησε στη νομοθέτηση του ηλεκτρονικού φακελώματος των πολιτών της χώρας μας. Εξάλλου πώς θα μπορούσε να γίνει αριστερή στροφή σε μια ΕΕ, αφού η συντηρητική της στροφή είναι δοσμένη και η ολομέτωπη επίθεσή της στα δικαιώματα και τις ελευθερίες των λαών είναι στην ημερήσια διάταξη και τείνει να πάρει μορφή χιονοστιβάδας; Οσο για τους ντόπιους υποστηρικτές της, τις απόψεις τους περί δημοκρατίας τις απέδειξαν με την πρακτική τους, αφού προσπαθούν να εφαρμόσουν μια συμφωνία, η οποία είναι στην ουσία άκυρη.

- Πού στηρίζετε την άποψή σας για ακυρότητα της Σένγκεν;

- Σύμφωνα με το άρθρο 28 παρ. 3 του Συντάγματος, για να κυρωθεί διεθνής συμφωνία, με την οποία περιορίζεται η εθνική κυριαρχία, απαιτείται η ψήφισή της από την απόλυτη πλειοψηφία του αριθμού των βουλευτών. Δε χωράει αμφιβολία ότι με την εφαρμογή της Συμφωνίας Σένγκεν εκχωρούνται κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας σε τρίτους, αφού άλλοι θα αποφασίζουν για κάποια ζητήματα εξωτερικής πολιτικής, όπως είναι η θεώρηση των διαβατηρίων, η πολιτική ασύλου, αλλοδαπών, διακρατικών συμφωνιών με αυτό το περιεχόμενο κ. ά. Δηλαδή με βάση το Σύνταγμα της χώρας, η Σένγκεν για να θεωρείται έγκυρη έπρεπε η κύρωσή της να συγκεντρώσει στη Βουλή τουλάχιστον 151 ψήφους. Ομως συγκέντρωσε μόνο 142. Εμείς, και με βάση το Σύνταγμα, θεωρούμε ότι η Σένγκεν είναι ουσιαστικά και τυπικά άκυρη. Ετσι κι αλλιώς, τέτοια αντιδραστικά νομοθετήματα, όπως η Σένγκεν και ο ν. 2472/97 (νόμος για το φακέλωμα σε εθνικό επίπεδο), είναι άκυρα στη συνείδηση της εργατικής τάξης και όλου του λαού μας.

- Η Επιτροπή σας, καθ' όλη τη διάρκεια που το φακέλωμα και η Σένγκεν ήταν στην επικαιρότητα, παρουσίασε μια αξιόλογη δραστηριότητα. Τώρα που φτάσαμε στο τελικό στάδιο εφαρμογής τους τι προτίθεστε να κάνετε;

- Η Επιτροπή μας έριξε και ρίχνει μεγάλο βάρος στην πλατιά ενημέρωση του λαού, για το τι σημαίνει μια ενδεχόμενη εφαρμογή αυτών των νομοθετημάτων, καθώς και για τις πραγματικές προθέσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των ντόπιων επιτηρητών της. Για άλλη μια φορά τονίζουμε ότι η υπεράσπιση των δημοκρατικών, πολιτικών, κοινωνικών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων και ελευθεριών είναι υπόθεση του μαζικού και γενικότερα του λαϊκού κινήματος. Στο βαθμό που θα υπάρξουν σοβαρές αντιδράσεις από την εργατική τάξη και τις οργανώσεις της, θα έχουμε και ανάλογα θετικά αποτελέσματα. Το ζήτημα της υπεράσπισης των δικαιωμάτων και των ελευθεριών μας δεν είναι υπόθεση κάποιων "ειδικών", είναι υπόθεση των εργαζομένων και του λαού γενικότερα. Ακόμη θα προσπαθήσουμε να θέσουμε τα κόμματα και τους βουλευτές, βασικά αυτούς που διαφοροποιήθηκαν απέναντι στη Σένγκεν, μπροστά στις ευθύνες τους. Είναι γνωστό ότι στη φάση αυτή ψήφος υπέρ της Διακυβερνητικής, είναι ψήφος υπέρ της Σένγκεν, του ν. 2472/97, ψήφος υπέρ του φακελώματος, ντόπιου και "ευρωπαϊκού".

Κ. Ζ.

ΚΡΑΥΓΑΛΕΑ διαψεύστηκε χτες ο κυβερνητικός ισχυρισμός ότι το νομοσχέδιο για τα "μέτρα κατά της εισφοροδιαφυγής και διασφάλιση εσόδων ΙΚΑ" έχει συνταχθεί με τη σύμφωνη γνώμη των ενδιαφερόμενων συνδικαλιστικών οργανώσεων και ασφαλιστικών οργανισμών. Οι εκπρόσωποι της ΓΣΕΕ, της ΓΣΕΒΕΕ και του ΤΕΒΕ διαφοροποιήθηκαν σαφώς από τις κυβερνητικές προτάσεις (σελίδα 10).

ΣΥΝΑΝΤΩΝΤΑΙ σήμερα και αύριο στο Μάαστριχτ της Ολλανδίας οι υπουργοί Αμυνας των χωρών - μελών του ΝΑΤΟ, για να συζητήσουν την παραμονή της λεγόμενης Δύναμης Σταθεροποίησης SFOR στη Βοσνία, μετά τον Ιούνη του 1998, που λήγει η εντολή της, αλλά και την αλλαγή της στρατιωτικής δομής του ΝΑΤΟ και τη διεύρυνσή του προς Ανατολάς (σελίδα 11).

ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ του σωματείου εργαζομένων του ΠΡΑΚΤΙΚΕΡ Λάρισας, Γ. Καραμπούζη, απέλυσε η διεύθυνση της επιχείρησης. Την ανάκληση της απόλυσης ζητά το σωματείο, καταγγέλλοντας και άλλα κρούσματα αυταρχισμού (σελίδα 18).

ΣΕ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ διαμαρτυρίας για την ανεργία και τα συνεχή "λουκέτα" στις επιχειρήσεις, προχωρούν σήμερα οι άνεργοι και οι εργαζόμενοι στους κλάδους ένδυσης της Θεσσαλίας, στις 6 μ.μ. στο Εργατικό Κέντρο Λάρισας (σελίδα 18).

ΚΑΤΩ από τα επίπεδα του 1980 κινήθηκε η βιομηχανική παραγωγή στην Ελλάδα την περίοδο Γενάρη - Ιούλη 1997, καθώς ο σχετικός δείκτης με βάση το 100 ήταν 98,6. Σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 1996, ο δείκτης βιομηχανικής παραγωγής παρουσίασε μία ανεπαίσθητη άνοδο μόλις 0,2% (σελίδα 20).

ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ κλιμακωτό ωράριο ισχύει από σήμερα για τις δημόσιες υπηρεσίες, τις τράπεζες, τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα της Αττικής. Το ωράριο αυτό, που θεσπίστηκε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και με πρόσχημα την καταπολέμηση του νέφους, θα διατηρηθεί μέχρι τις 31 Μάη 1998 (σελίδα 24).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ