ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 23 Απρίλη 1998
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΒΑΣΙΛΗ ΛΙΟΓΚΑΡΗ
"Το μεγάλο δίλημμα"

"Σύγχρονη Εποχή" 1998

"Ο Εμφύλιος... Κι άρχιζαν να παρελαύνουν στην ταραγμένη φαντασία νεκροί, ξαφανισμένοι, δολοφονημένοι, χωριά ερημωμένα, τάφοι μισόσκεποι, εγκαταλειμμένα σπίτια του πουνέντε"

(Νίκος Μπλέτας - Δούκερης

"Ο εκτελεσμένος").

Ο εφιάλτης του Εμφύλιου σπαραγμού, που δημιουργός του υπήρξε ο ιμπεριαλισμός (πρωταίτιοι οι Εγγλέζοι και μετά οι Αμερικανοί) θα 'ρχεται και θα ξανάρχεται στη δημοσιότητα, όσο οι γενεσιουργές αιτίες θα υπάρχουν. Το"μεγάλο δίλημμα", το πέμπτο μυθιστόρημα του Βασίλη Λιόγκαρη, περιστρέφεται γύρω από αυτό το θέμα, βάζοντας βαθιά το νυστέρι στα γεγονότα, όσο να ξεπηδήσουν τα συμπεράσματα γι' αυτούς που προκάλεσαν τον όλεθρο και τον ορυμαγδό, τη βαθύτερη οδύνη και συντριβή στις ζωές των ανθρώπων.

Οι δυο κύριοι πρωταγωνιστές, δυο νέα παιδιά, έχουν υποστεί όλα τα παραπάνω δεινά στα κατεστραμμένα χωριά τους και στην πλήρη πια εξαθλίωση από την αδυναμία τους να επιβιώσουν μέσα στα γκρεμίσματα και τις συμφορές, έρχονται στην Αθήνα για δουλιά. Νέα χοάνη τους καταπίνει ως την εσχάτη συντριβή τους.

Γύρω τους παίρνουν σάρκα και οστά πολλοί άνθρωποι του στενού περιβάλλοντός τους, οι φίλοι, οι γνωστοί, οι εργοδότες, καταδότες, εγκληματίες, "εθνικόφρονες", κάπηλοι, ψεύτες και αποβράσματα, που, κάτω από το χέρι της τέχνης, ντύνονται το ένδυμα της ζωντανής πραγματικότητας, καθώς ο συγγραφέας καθοδηγείται άλλοτε από το ρεαλισμό κι άλλοτε από έναν λυρικό ρομαντισμό, ακριβώς όπως εκφράζονται και τα αισθήματα, και καθοδηγούνται από αυτά οι πράξεις των ανθρώπων: "Η Εριφύλη απόμεινε μια βουερή φωνή στον κουρνιαχτό της ρεματιάς. Η Εριφύλη ήταν πια μια αγκαλιά ανθισμένες κρανιές. Η Εριφύλη ήταν το θρόισμα τ' ανέμου ανάμεσα στις φυλλωσιές των δέντρων. Ηταν η κραυγή, ήταν ο απόηχος της νύχτας, της μέρας που ξημέρωνε πένθιμη, ο καταγραφέας του θανάτου στην ατέρμονη σιωπή. Η Εριφύλη ήταν το όραμα της δροσιάς, της νιότης, της ελπίδας, του καινούριου κόσμου που θα 'φτανε".

Το ενδεικτικό εξώφυλλο, που φιλοτέχνησε η Εύα Μελά κι η τεχνική στην εκτύπωση και τη βιβλιοδεσία, προσθέτουν στην ωραιότητα του κειμένου.

Ευγενία ΖΩΓΡΑΦΟΥ

ΛΙΛΗ ΜΑΥΡΟΚΕΦΑΛΟΥ
"Της φωτιάς και της ερημιάς"

Πλημμύρισαν τα βιβλιοπωλεία με μυθιστορηματικές βιογραφίες, πολλές από τις οποίες είναι γραμμένες με πολλή έμπνευση και άλλες με καθόλου. Της μόδας έγιναν. Στην περίπτωση της Λιλής Μαυροκεφάλου, που δίνει, μέσα από μια ευρηματική επιστολή προς την ξενιτεμένη θετή της κόρη, τη ζωή και την ψυχή της Μαντώς Μαυρογένους, με τίτλο "Της φωτιάς και της ερημιάς" τα πράγματα διαφέρουν και ενδιαφέρουν τον αναγνώστη πολύ. Πρόκειται για υποδειγματική ιστορική βιογραφία, βασισμένη σε ιστορικά ντοκουμέντα και πλούσια βιβλιογραφία, τα οποία η συγγραφέας τα μεταπλάθει με δεξιοτεχνία σε ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα, χωρίς όμως να της ξεφεύγει ούτε μια λέξη που να τροποποιεί ή να ωραιοποιεί την ιστορική αλήθεια. Κι αυτό γιατί η Λιλή Μαυροκεφάλου δεν είναι απλώς εξαιρετική συγγραφέας, αλλά συνδυάζει και τις ανάλογες γνώσεις που να της επιτρέπουν να αποτολμά και να πετυχαίνει ένα άθλο: την ειρηνική και γοητευτική συνύπαρξη της Ιστορίας με το μύθο.

Η συγγραφέας σπούδασε Αγγλική Φιλολογία και Ιστορία - Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ξεκίνησε τη λογοτεχνική της πορεία πριν είκοσι χρόνια με τα ιστορικά μυθιστορήματα "Αγις" και "Κλεομένης" ("Κέδρος"). Πορεία ποιοτική, σεμνή, ανοδική. Η ιστορία της Μαντώς Μαυρογένους είναι δοσμένη από τη συγγραφέα με φλόγα, φιλοπατρία, έμπνευση, πάθος, μέτρο και τέχνη. Είναι μια ιστορία που διαβάζεται απνευστί, μια ιστορία μελαγχολική, πικρή, αληθινή, μια ιστορία ελληνική, που αγκαλιάζει την επική, αλλά και τραγική εποχή της Ελλάδας και όλης της Ευρώπης. Η ιστορία μιας συγκεκριμένης γυναικείας μορφής, που θα μπορούσε να είναι η μορφή πολλών άλλων γυναικών που έδωσαν τα πάντα από φιλοπατρία, για να τους επιστραφεί η λήθη και η αχαριστία. (Εκδόσεις "Νέα Σύνορα" - Α. Α. Λιβάνης).

Τιτίνα ΔΑΝΕΛΛΗ

ΔΙΟΝΥΣΗ ΚΑΨΑΛΗ
"Μπαλάντες και Περιστάσεις", "Τετραλογία"

Ο Στ. Πετσόπουλος μάς είναι από παλιά γνώριμος για το μεράκι και την αγάπη του για το βιβλίο. Οσον αφορά την ποίηση του Δ. Κ. είναι ένα κελάηδισμα κορυδαλλού, που χαρίζει στον αναγνώστη μια γλυκιά αίσθηση μουσικής σε χαμηλούς τόνους. Η γραφή ρέει αβίαστα σε σωστά ελληνικά, σεβόμενη το ρυθμό και την αρμονία της ρίμας. Ο ποιητής πλέκει επιδέξια τον ποιητικό του καμβά και στις "Μπαλάντες" και στα Σονέτα.

Οι δύο αυτές συλλογές του ΔΚ υπογραμμίζουν ότι η ποίηση συνεχίζει την πορεία της μέσα από έμπνευση και λόγο άρτια συνδεδεμένα μεταξύ τους. Οι διεργασίες και οι λειτουργίες της ποιητικής τέχνης του αναδεικνύονται επιτυχώς στο ποιητικό αποτέλεσμά του. Ο Δ.Κ. ονειροπόλος, λάτρης της ομορφιάς, ερωτικός, πότε αισιόδοξος και πότε απαισιόδοξος, πάντα όμως λυρικός τροβαδούρος, αποτυπώνει τις στιγμές του, σε ενσταντανέ. Κι είναι κάποιες σταγόνες αλήθειας οι στίχοι του, μαζί με πικραμύγδαλα και κόμπους μέλι. Είναι η ποίηση που μας γαληνεύει. Η παλιά γνώριμη ποίηση, ιέρεια της ζωής και του θανάτου, συχνά ξεχασμένη στις κιτρινισμένες σελίδες ξεθωριασμένων δερματόδετων τόμων.

"Διψούσα μια φορά κι έναν καιρό/ δροσιά του κόσμου πήρα στην παλάμη/ μα πέρασαν τα χρόνια σαν νερό/ και σαν νερό τα πήρε το ποτάμι. / Ενα κερί κρατούσα στον καιρό/ και μου 'σβησε, το πήρε το σκοτάδι/ απέραντο ποτάμι παγερό/ Πώς γέρασε στο χέρι μου το χάδι".

(Εκδόσεις "Αγρα",1997).

Φαίδρα ΖΑΜΠΑΘΑ - ΠΑΓΟΥΛΑΤΟΥ

ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • Από τον "Καστανιώτη" κυκλοφόρησαν: Η μελέτη του ποιητή, πεζογράφου, μελετητή και κριτικού λογοτεχνίας Στάθη Μάρα "Η Εφτανησιώτικη σχολή (Στον τόπο της και στην εποχή της)",στην οποία κυριαρχεί ο εθνικός ποιητής Διονύσιος Σολωμός, ο οποίος εξετάζεται και με τις ανθρώπινες, που σημαίνει και αδύναμες, διαστάσεις του. Αντώνιος Γ. Παρθένιος "Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος και Σμύρνη (Η ιστορία ενός στρατιώτη)" (αυτοβιογραφικές και ιστορικές αναμνήσεις). "Αισθηματικό μυθιστόρημα" χαρακτηρίζεται το νέο βιβλίο του Παύλου Μάτεσι,που με γήινη γλώσσα, ποιητικούς συμβολισμούς, μεταμφιεσμένες και μετονομασμένες τις έννοιες σε πρόσωπα, παραπέμπει στην "τεχνική" του σπουδαίου μυθιστορήματός του "Η μάνα του σκύλου". Γκυ ντε Μωπασάν "Από την Τύνιδα στο Καϊρουάν" στη σειρά "Ματιές και Τόποι" (μετάφραση Αλεξάνδρα Σκλαβούνου,ταξιδιωτικές εντυπώσεις του μεγάλου Γάλλου συγγραφέα). Κολέτ "Η γέννηση της μέρας" (το μυθιστόρημα της Σιντονί Γκαμπριέλ Κολέτ, που επί 55 χρόνια ασχολήθηκε με το γράψιμο, μετάφραση: Κατερίνα Ρήγα).
  • Από το "Ποντίκι" κυκλοφόρησαν: Γιώργος Καραγιάννης "Εκκλησία και Κράτος (1833 - 1997) (Ιστορική επισκόπηση των σχέσεών τους"). Σε 16η έκδοση, αναθεωρημένη, κυκλοφορεί "Το Σύνταγμα της Ελλάδας" (στη δημοτική, την καθαρεύουσα και με σχόλια και παρατηρήσεις). Μπομπ Γούντγουορντ "The Commanders" με υπότιτλο "Ετσι αποφασίστηκε η εισβολή στον Περσικό" (μετάφραση: Ηλίας Βεργίτσης).
  • Από τον Πατάκη,στη σειρά "Τα μικρά - Λατίνοι συγγραφείς", κυκλοφόρησε το φιλοσοφικού χαρακτήρα έργο του Σενέκα "Περί της συντομίας της ζωής" (εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια Νίκου Πετρόχειλου).
  • Από τις εκδόσεις "Ιδμων" (ΤΘ 48030, 13231 Πετρούπολη - Αθήνα, τηλ. 5015.550) κυκλοφόρησαν: Θάνος Ασίκης "Μνήμη Τσε Γκουεβάρα" (ποίηση). Δημήτρης Τζιλιβάκης "Συνηχήσεις" (ποίηση, προλογισμένη από τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών Μιχάλη Μερακλή).
  • Από τον "Γαβριηλίδη" κυκλοφόρησαν: Αιμίλιος Ζαχαρέας "Χωρίς βεβαιότητες" (δοκίμιο). Εμπενέζερ Πράουτ "Φούγκα",(επιμέλεια - μετάφραση Γιώργου Πλουμπίδη,αναλυτική μελέτη πλαισιωμένη με παρτιτούρες για τις φωνητικές και ενόργανες φούγκες και τα βασικά τους μέρη για να διευκολύνεται ο σπουδαστής της μουσικής. Επίσης υπάρχουν κεφάλαια για το Αντίθεμα, την Εκθεση, τα Ιντερμέδια, τα Στρέτα και κεφάλαια με 150 παραδείγματα φούγκας των Μπαχ, Χάιντελ, Μότσαρτ, Μπετόβεν, Μέντελσον, Σούμαν κ.ά.). Αθηνά Βλαχιώτη "Οι μνήμες" (ποίηση). Αλμπέρτο Εσκενάζυ "Στάλες έρωτα" (μυθιστόρημα του γνωστού ηθοποιού). Νικόλας Τσιλιχρήστος "Ο αναχωρητής" (βιωματική, ταξιδιωτική, οικολογική διήγηση).
  • Από τις εκδόσεις "Χατζηνικολή" κυκλοφόρησαν: Αλέξης Σολωμός "Ο αρχιμάγειρος της Ανδραβίδας (και άλλα ιστορήματα)" τιτλοφορείται το ευφρόσυνο βιβλίο του διακεκριμένου σκηνοθέτη. Αννί Ερνώ "Δε βγήκα από το σκοτάδι μου" (μετάφραση Ντίνας Σιδέρη,αναμνήσεις μιας κόρης από τη μητέρα της). Φρανσίς Ζίμερμαν "Ο λόγος των φαρμάκων στη χώρα των μπαχαρικών" (δοκίμιο για τη θεραπευτική δράση των μπαχαρικών, μετάφραση Ελένης Αστερίου).
  • Ρόμπερτ Χάρις "Κωδικός: Αίνιγμα" (μυθιστόρημα, μετάφραση: Φωτεινή Μεγαλούδη,εκδόσεις "Ψυχογιός").
  • Θανάση Αλατά "Η γένεση της Είδησης" τιτλοφορείται το βιβλίο του καλού δημοσιογράφου - σκιτσογράφου, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις "Financial Forum" (Αγ. Κωνσταντίνου 40, Μαρούσι).
  • Μάριος Βερέττας "Οι νεφο-καλικάντζαροι" (οικολογικό "παραμύθι", με σχέδια Μαρίας Σαββίδου εκδόσεις "Μ. Βερέττας",Ζωσιμάδων 14, Εξάρχεια, τηλ. 8251.165).
  • "Ανθολογία Ελληνικής Ποίησης και Τραγουδιού" τιτλοφορείται το όμορφο μικρό βιβλιαράκι που κυκλοφόρησε ο "Μανδραγόρας" με την ευκαιρία του Α Παγκόσμιου Συνεδρίου "Η αρχαία Ελλάδα και ο σύγχρονος κόσμος", που οργάνωσε το Πανεπιστήμιο Πατρών.
  • Ανδρέας Δαλδάκης "Πέρα απ' το αύριο" (ποίηση, εκδόσεις "Κάζα",Πλαστήρα 111, Ν. Σμύρνη, τηλ. 9330.829).
  • "Διαβάζω" (μηνιαία επιθεώρηση του βιβλίου, τεύχος 383, με αφιέρωμα στον Ουίλιαμ Σ. Μπάροουζ).
  • "Σύγχρονο Νηπιαγωγείο" (διμηνιαίο περιοδικό προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, τεύχος 1, διεύθυνση Ζαϊμη 38, Αθήνα).


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ