ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 24 Σεπτέμβρη 1996
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Τοπικές γραμμές: τα μεγάλα - μικρά προβλήματα του ΟΣΕ

Του Γιώργου Μ. ΣΑΡΗΓΙΑΝΝΗ*

Οι γιορτές που έγιναν στα Καλάβρυτα για τα 100 χρόνια του οδοντωτού σιδηροδρόμου Διακοφτού - Καλαβρύτων, ολοκληρώθηκαν με την επαναδρομολόγηση της παλιάς ατμήλατης μηχανής και με μια ημερίδα σχετικά με το μέλλον της γραμμής αυτής.

Στις εκδηλώσεις αυτές φάνηκε έντονο το πρόβλημα. Τονίστηκε για μια ακόμη φορά από τη διοίκηση του ΟΣΕ ότι έχει πρόγραμμα επαναλειτουργίας των τοπικών γραμμών και διατυπώθηκαν από τους συμμετέχοντες απόψεις σχετικά με την επιχειρηματική μορφή τους.

Θα πρέπει να σημειώσουμε μερικά γεγονότα:

  • Το ένα, ότι η κατάργηση από το 1967 ως το 1980 των τοπικών γραμμών υπήρξε αποτέλεσμα της πίεσης των ιδιωτικών συμφερόντων των τοπικών ΚΤΕΛ (Ισθμός - Λουτράκι, Αργος - Ναύπλιο, Πύργος - Κατάκωλο, Καλαμάτα - Μεσσήνη, Βόλος - Πήλιο, Καβάσιλα - Λουτρά Κυλλήνης κ.ά.) και των συμφερόντων που κινούνται γύρω από το ΙΧ και τις οδικές μεταφορές.
  • Το δεύτερο, ότι η επαναλειτουργία ορισμένων από αυτές, το 1989 - 1992 (Ισθμός - Λουτράκι, Λαμία - Στυλίδα και Αργος - Ναύπλιο) στοίχισαν, μαζί με μερικές άλλες "απειθαρχίες" του, τη θέση του τότε γενικού διευθυντή του ΟΣΕ κ. Δ. Καραπάνου.
  • Το τρίτο, ότι οι διάφοροι "ξένοι σύμβουλοι" (η "Transmark" το '91 και τώρα η "Sofrerail") προτείνουν την κατάργηση όχι μόνο όσων τοπικών γραμμών έχουν απομείνει ή επαναλειτούργησαν, αλλά και γραμμών έξω από την Ειδομένη - Θεσσαλονίκη - Αθήνα - Πάτρα, όπως της Τρίπολης, της Καλαμάτας κλπ.
  • Το τέταρτο, ότι η "Sofrerail" αφού χαρακτηρίζει τη γραμμή Διακοφτού - Καλαβρύτων ασύμφορη, προτείνει την πώλησή της σε ιδιώτη (αυτό δείχνει το πόσο ασύμφορη είναι στην πραγματικότητα!).

Κάτω από ποιες προοπτικές λοιπόν θα επαναλειτουργήσει η σημερινή διοίκηση τις τοπικές γραμμές;

Ακούστηκαν απόψεις, όπως να υπαχθεί ο οδοντωτός σε εταιρία μεικτής οικονομίας (ΟΣΕ, Τοπική Αυτοδιοίκηση και ιδιώτες) και να λειτουργήσει σαν μέρος τουριστικού ολοκληρωμένου προγράμματος (ξενοδοχεία, κέντρα διασκέδασης, χιονοδρομικό κέντρο, κάποιος είπε και για καζίνο αλλά ευτυχώς αντέδρασαν οι παριστάμενοι). Ρωτήθηκε όμως η διοίκηση, πόσο θα έφτανε το εισιτήριο τότε με τα "ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια" για μια γραμμή 17 χιλιομέτρων (σήμερα τιμάται 480 δρχ.). Την απάντηση την έδωσε ένας Αυστριακός, υπεύθυνος μιας ανάλογης επιχείρησης, πως για 3 χιλιόμετρα τιμάται 5.000.

Εχουμε και το παράδειγμα του Βόλου, όπου ο δήμαρχος του ΠΑΣΟΚ έφερνε επί σειρά ετών προσκόμματα για την επαναλειτουργία της γραμμής Βόλου - Πηλίου, για την οποία είχαν ήδη δαπανηθεί μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια, και τελικά κατάντησε μια γραμμή φολκλόρ και όχι ένα μέσο συγκοινωνίας ενός άξονα που είναι χρυσωρυχείο για τα τοπικά ΚΤΕΛ.

Σημειώνουμε και την τελευταία θρασεία ενέργεια των ΚΤΕΛ, που μήνυσαν τον ΟΣΕ επειδή έχει φθηνό εισιτήριο στη γραμμή Χαλκίδας (το 1990, αυθαίρετα και παράτυπα η τότε κυβέρνηση υποχρέωσε τον ΟΣΕ να αυξήσει το εισιτήριο Ισθμού - Λουτρακίου).

Η θέση της διοίκησης του ΟΣΕ ήταν αρκετά κατηγορηματική, ότι θα επαναλειτουργήσει τις τοπικές γραμμές, και θα είμαστε οι πρώτοι που θα τη χειροκροτήσουμε γι' αυτό. Ομως το ερώτημα του "πώς", παρέμεινε επικίνδυνα αναπάντητο. Θα επαναλειτουργήσουν μόνο αν δεν έρχονται σε σύγκρουση με τα συμφέροντα που αναφέρθηκαν, και θα είναι τουριστικά φολκλόρ, ή θα λειτουργήσουν σαν κύρια Μέσα Μαζικών Μεταφορών σε αστικό και υπεραστικό χώρο, απωθώντας τα ΚΤΕΛ και τα ΙΧ σε άλλο επίπεδο;

Περιμένουμε να δούμε τις παραπέρα ενέργειες της διοίκησης, και υπάρχουν αυτή τη στιγμή αρκετά ανοιχτά μέτωπα, όπως η γραμμή Λαυρίου, ο προαστιακός Χαλκίδας και Μεγάρων, χώρια όσα αναφέρθηκαν.

Το θέμα δεν είναι αν θα πειθαρχήσει ο ΟΣΕ στην "Sofrerail" συρρικνώνοντας το δίκτυο, ούτε αν θα ακολουθήσει την πολιτική του λεγόμενου "εφικτού", κρατώντας την κατάσταση στα σημερινά πλαίσια με μερικές βελτιώσεις.

Το Θέμα είναι αν θα ακολουθήσει επιθετική πολιτική, δρομολογώντας το τρένο στην Ελλάδα στη θέση του κύριου μαζικού μεταφορικού μέσου, επιβατών και εμπορευμάτων, συγκρουόμενος με τα ΚΤΕΛ, τα ΙΧ, τους κατασκευαστές έργων οδοποιίας, τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις εταιρίες πετρελαιοειδών.

Ο σημερινός πρόεδρος του ΟΣΕ ήταν ηγετικό του στέλεχος και στην "Ανοιξη του '81". Θα μπορέσει να την επαναλάβει;

Φοβούμαστε ότι με τις σημερινές κυβερνήσεις, παρ' όλες τις προθέσεις του, δε θα του το επιτρέψουν. Η άνοιξη τέλειωσε το 1992, και για να ξανάρθει χρειάζονται άλλου είδους αλλαγές, που δεν είναι στα πραγματικά (όχι τα προεκλογικά) προγράμματα των δύο "μονομάχων" και των "δορυφόρων" τους.

* Ο Γιώργος Σαρηγιάννης είναι καθηγητής Πολεοδομίας στο Ε. Μ. Πολυτεχνείο και υπήρξε μέλος του ΔΣ του ΟΣΕ από το 1989 ως το 1991.

Πρωτοφανής έξαρση τροχαίων

Η χτεσινή πρώτη μετεκλογική ημέρα κατέγραψε πρωτοφανή έξαρση τροχαίων ατυχημάτων. Σε σύνολο 35 ατυχημάτων 19 άτομα έχασαν τη ζωή τους, ενώ σε νοσοκομεία μεταφέρθηκαν 32 σοβαρά τραυματισμένοι. Ο αριθμός των θυμάτων - που τα περισσότερα ήταν ετεροδημότες που επέστρεφαν - του χτεσινού "ακήρυχτου πολέμου" της ασφάλτου θα είναι ασφαλώς μεγαλύτερος, αφού ο απολογισμός αυτός αφορούσε τα τροχαία που είχαν αναφερθεί στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης μέχρι τις οκτώ χτες το βράδυ.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις των αξιωματικών της Αστυνομίας που καταγράφουν αυτό το μακελειό, τα περισσότερα τροχαία οφείλονται στη μη συνετή οδική συμπεριφορά των οδηγών σε συνδυασμό με τις κακές καιρικές συνθήκες. Ο βροχερός καιρός και η ολισθηρότητα των δρόμων βύθισε στο πένθος δεκάδες οικογένειες.

Σε σύνολο 35 ατυχημάτων πολύνεκρα ήταν τρία, με τρεις νεκρούς το καθένα. Το πρώτο σημειώθηκε στο 7ο χιλιόμετρο του εθνικού δρόμου Τρίπολης - Καλαμάτας όπου έχασαν τη ζωή τους η Μαρία Χριστοφυλογιάννη του Νικολάου,η αδελφή της Ελένη και η Χριστοφυλογιάννη Ελένη χήρα Γεωργίου.Το δεύτερο πολύνεκρο έγινε το απόγευμα στο 400ό χιλιόμετρο του εθνικού δρόμου Αθήνας - Θεσσαλονίκης στην περιοχή της Κατερίνης. Σε σύγκρουση τριών αυτοκινήτων έχασαν τη ζωή τους ο Σαράντος Στρίγκλος, η σύζυγός του Ελισάβετ και ο 22χρονος γιος τους Κωνσταντίνος.Το τρίτο τροχαίο σημειώθηκε στο 89ο χιλιόμετρο του εθνικού δρόμου Αθήνας - Πάτρας, όπου έχασαν τη ζωή τους τα αδέλφια Χρήστος, Νικόλαος και Αικατερίνη Χάσκου.Στο ίδιο τροχαίο τραυματίστηκε σοβαρά η Αννα Χάσκου και ένα πεντάχρονο αγόρι.

Στα υπόλοιπα τροχαία, στο Λασίθι έχασε τη ζωή του ο οδηγός μοτοσικλέτας Κωνσταντίνος Παλοκωνσταντάκης,18 χρονών, στη Λίμνη Εύβοιας ο 26χρονος Δημήτρης Μήτρου,στα Γιάννενα αυτοκίνητο παρέσυρε και σκότωσε άνδρα αγνώστων στοιχείων, στο Κερατσίνι έχασε τη ζωή του ο επιβάτης μοτοσικλέτας Ιωάννης Φράγκου, 20 χρονών, στην Αμφισσα ο Αθανάσιος Τυλιγάδας,67 χρονών, στη Φωκίδα η Ευανθία Ράπτη,76 χρονών, στα Μέγαρα ο οδηγός μοτοσικλέτας Παναγιώτης Καραγιάννης,24 χρονών, στα Γιάννενα η Ολγα Καραγιάννη,στην Καρδίτσα ο 5χρονος Δημήτρης Σύρμος και στα Τρίκαλα ο Αθανάσιος Κανατάς.

ΚΗΔΕΙΑ

Κηδεύουμε σήμερα, Τρίτη 24 Σεπτέμβρη στις 5.00 μ.μ. από το Νεκροταφείο του Μαρουσιού τον αγωνιστή

ΧΡΗΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟ

από το χωριό Μάρκου Γορτυνίας, καπετάνιο του ΕΛΑΣ στην Αρκαδία.

Η οικογένειά του.

Κονδύλια σε ΑΕΙ

Υπογράφτηκαν μεταξύ του ΥΠΕΠΘ και των Ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οι συμβάσεις χορήγησης κονδυλίων προς τα ιδρύματα από το Β Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευση και Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση, ΕΠΕΑΕΚ).

Σύμφωνα με τις συμβάσεις, το Πανεπιστήμιο Αθήνας θα λάβει για ηλεκτρονικό εξοπλισμό 2 δισ. δραχμές, ενώ για τον ίδιο λόγο το Οικονομικό Πανεπιστήμιο θα πάρει 350 εκατ. και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο 600 εκατ. Για πρακτική άσκηση των φοιτητών το ΕΜΠ θα λάβει 110 εκατ., το Οικονομικό Πανεπιστήμιο 55 εκατ. και το ΤΕΙ Πειραιά 170 εκατ. Τέλος το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης θα λάβει για βιβλιοθήκες 849 εκατ. δραχμές.

Πρόγραμμα ΚΤΕΟ

Σύμφωνα με το πρόγραμμα των ΚΤΕΟ μέχρι τη μεθεπόμενη Παρασκευή, 4 Οκτώβρη 1996, σειρά για τεχνικό έλεγχο έχουν τα παρακάτω οχήματα με έδρα τον Νομό Αττικής:

  • Επιβατηγά και φορτηγά ΙΧ μεικτού βάρους μέχρι 3,5 τόνους, με αριθμούς κυκλοφορίας από ΥΙΤ 5501 μέχρι ΥΙΤ 9999.
  • Από την ερχόμενη Δευτέρα θα ελεγχθεί η ίδια κατηγορία οχημάτων, με αριθμούς κυκλοφορίας από ΥΙΥ 1000 μέχρι ΥΙΙ 5500.

Υπενθυμίζεται ότι για τον τεχνικό έλεγχο απαιτούνται: Η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος και η τελευταία απόδειξη πληρωμής των τελών κυκλοφορίας. Περισσότερες πληροφορίες παρέχονται στα τηλέφωνα "180" για το πρόγραμμα και στο "167" για τον προσδιορισμό της μέρας και της ώρας τεχνικού ελέγχου.

Τηλεφωνικός κατάλογος σε CD - ROM

Δισκέτα με τα τηλέφωνα των συνδρομητών, που είναι καταχωρημένα στους τηλεφωνικούς καταλόγους των περιφερειών της χώρας, κυκλοφόρησε ο ΟΤΕ, παρέχοντας τη δυνατότητα συλλογής πληροφοριών μέσω της οθόνης του ηλεκτρονικού υπολογιστή.

Στη νέα έκδοση οπτικών δίσκων (CD - ROM) περιέχονται καταχωρήσεις όλων των συνδρομητών του ΟΤΕ στην επαρχία, με απόλυτη αλφαβητική σειρά. Η αναζήτηση των στοιχείων είναι δυνατή με "κλειδί" το επώνυμο, το όνομα, το πατρώνυμο, το τηλέφωνο - ή τον υπεραστικό κώδικα για την επαρχία - και την περιοχή του συνδρομητή. Για τη χρήση του οπτικού δίσκου, ο ΟΤΕ διανέμει ειδικό δισέλιδο κείμενο με όλες τις αναγκαίες οδηγίες, ενώ σε περίπτωση που παρατηρηθεί κάποιο πρόβλημα, παρέχονται και τηλεφωνικές πληροφορίες (9239.499) από την Υπηρεσία Τεχνικής Υποστήριξης του ΟΤΕ.

Η φετινή Γιορτή των Πουλιών

Η Γιορτή των Πουλιών θα πραγματοποιηθεί και φέτος στις 28 και 29 Σεπτέμβρη, με πρωτοβουλία της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας. Οι εκδηλώσεις αυτές παρατήρησης των πουλιών οργανώνονται σε σημαντικές για τα πουλιά περιοχές της χώρας, από την Κρήτη μέχρι τον Εβρο, σε συνεργασία τοπικών φορέων και οργανώσεων.

Σε όλες τις περιοχές μέλη της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας θα ξεναγούν τους επισκέπτες που θα παρατηρούν τα πουλιά με κιάλια και τηλεσκόπια, τοποθετημένα σε κατάλληλες θέσεις. Η συμμετοχή για τους επισκέπτες είναι ελεύθερη, ενώ παράλληλα οι εκδηλώσεις θα συνδυαστούν και με άλλες σχετικές δραστηριότητες, όπως εκθέσεις ζωγραφικής, διαγωνισμοί κ. ά.

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων έχει ως εξής:

  • Στις 28 Σεπτέμβρη: Στην Αχαϊα στην Αλυκή Αιγίου. Στη Θεσσαλονίκη στις Λίμνες Κορώνεια και Βόλβη. Στην Κορινθία στη Λίμνη Στροφυλιάς.
  • Στις 29 Σεπτέμβρη: Στην Αιτωλοακαρνανία στη Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου. Σε Αρτα - Πρέβεζα στον Αμβρακικό. Στην Αττική στον Εθνικό Κήπο. Σε Αχαϊα - Ηλεία στη Στροφυλιά και τη Λιμνοθάλασσα Κοτυχίου. Στον Εβρο στο Δάσος Δαδιάς. Στη Θεσπρωτία στο Δέλτα Καλαμά. Στην Πιερία στην Αλυκή Κίτρους. Σε Καβάλα - Ξάνθη στο Δέλτα Νέστου. Στη Λέσβο στον Κόλπο Καλλονής. Σε Ροδόπη - Ξάνθη στο Πόρτο Λάγος. Στις Σέρρες στη Λίμνη Κερκίνη. Στα Χανιά στη Λίμνη Αγιάς. Στη Φθιώτιδα στο Δέλτα Σπερχειού. Στη Φλώρινα στη Λίμνη Πρέσπα.

Να προσθέσουμε ότι οι εκδηλώσεις αυτές γίνονται ταυτόχρονα σε τριάντα ευρωπαϊκές χώρες, στις οποίες οι άνθρωποι θα αναζητήσουν την ποικιλία των πουλιών που επιβιώνουν στις περιοχές τους και που ευτυχώς ανέρχονται ακόμη σε περισσότερα από 30.000 συνολικά, που παρατηρήθηκαν κατά την περσινή Γιορτή των Πουλιών.

Εκδήλωση στην Οινόη Κοζάνης
  • Η Συντονιστική Επιτροπή της Κοινότητας Οινόης του Παραρτήματος ΠΕΑΕΑ Κοζάνης,διοργανώνει εκδήλωση την Κυριακή 29 - 9 - 96,στις 11 π. μ, στην πλατεία της Οινόης, προς τιμήν των αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης και του ΔΣΕ, στο χώρο που βρίσκεται το μνημείο, με τη συμμετοχή όλων των Παραρτημάτων της ΠΕΑΕΑ της περιοχής.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ