ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 4 Φλεβάρη 2023 - Κυριακή 5 Φλεβάρη 2023
Σελ. /40
Πώς μπορούμε να μιλήσουμε στα παιδιά μας για τον πόλεμο;

Σελίδα από το έκτακτο τεύχος του περιοδικού ενάντια στον πόλεμο στην Ουκρανία
Σελίδα από το έκτακτο τεύχος του περιοδικού ενάντια στον πόλεμο στην Ουκρανία
Με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, ο «Ριζοσπάστης» ανοίγει τη συζήτηση: «Πρέπει, μπορούμε να μιλήσουμε στα παιδιά για τον πόλεμο; Κι αν ναι, πώς;».

Είναι αλήθεια ότι η συζήτηση φούντωσε μέσα στα σπίτια και στα σχολεία από την πρώτη στιγμή. Προφανώς όχι όμοια σε όλες τις ηλικίες, όμως με τον έναν ή τον άλλο τρόπο εκφράστηκε από Νηπιαγωγεία και Δημοτικά μέχρι Λύκεια. Ο φόβος και η ανησυχία που κουβαλούσαν μέσα τους τα παιδιά απ' όσα έβλεπαν και άκουγαν, η αυθόρμητη αγανάκτησή τους για τη φρίκη του πολέμου και η επιθυμία τους να ζήσουν σε έναν κόσμο ειρηνικό, συναντήθηκαν με πολλούς δασκάλους και καθηγητές που θέλουν να σταθούν ως πραγματικοί παιδαγωγοί δίπλα στους μαθητές τους, αλλά και πολλούς Συλλόγους Γονέων που ανέλαβαν πρωτοβουλίες και δράσεις. Αποτέλεσαν τη μαγιά για να ξεδιπλωθούν μια σειρά από συζητήσεις, δράσεις ακόμα και Φεστιβάλ.

Μια δραστηριότητα που εκτείνεται στον χρόνο. Γιατί, δυστυχώς, η ανάγκη αυτής της συζήτησης υπήρχε και θα συνεχίσει να υπάρχει όσο υπάρχει καπιταλισμός, όσο δηλαδή παιδιά μεγαλώνουν σ' έναν κόσμο όπου οι ανταγωνισμοί και τα οικονομικά συμφέροντα των καπιταλιστών οδηγούν σε ιμπεριαλιστικούς πολέμους, με θύματα τους λαούς. Οσο λοιπόν ζούμε σε αυτήν τη ζοφερή πραγματικότητα, κάθε κομμουνιστής αλλά και κάθε εκπαιδευτικός και γονιός που «θέλει να λέγεται άνθρωπος, δεν θα πάψει στιγμή να αγωνίζεται για το δίκιο» και να μιλάει γι' αυτό στα παιδιά.

Σε σχολείο στη Λάρισα
Σε σχολείο στη Λάρισα
Μέσα στη σκοτεινιά του πολέμου είναι ενθαρρυντικό και αισιόδοξο ότι ένα σημαντικό κομμάτι του ελληνικού λαού στάθηκε και στέκεται ενάντια στη συμμετοχή της Ελλάδας στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο, ενάντια στον ΝΑΤΟικό παροξυσμό, δεν δέχεται να διαλέξει στρατόπεδο ανάμεσα στους ληστές που συγκρούονται στο έδαφος της Ουκρανίας με θύματα τους λαούς. Και αυτό εκφράστηκε και μέσα στα σχολεία, δείχνοντας και τις δυνατότητες πολλοί περισσότεροι μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς να συμμετάσχουν σε αντιιμπεριαλιστικές δράσεις. Πράγματι, το ζήτημα του πολέμου στην Ουκρανία και της στάσης μας απέναντι σε αυτόν ταρακούνησε, συγκίνησε και κινητοποίησε πολλούς μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Το κύμα των αντιπολεμικών δράσεων ήταν τέτοιο που ώθησε το υπουργείο Παιδείας να εκδώσει οδηγίες για το τι να πουν οι εκπαιδευτικοί στους μαθητές τους, ενώ εξίσου πλούσια ήταν η αρθρογραφία που απευθυνόταν στους γονείς, με σκοπό να ελέγξουν και να καθοδηγήσουν τη συζήτηση που είχε ήδη ανοίξει. Στις «οδηγίες» αυτές όμως δεν υπήρχε καμία αναφορά στα οικονομικά αίτια του πολέμου, ενώ προεξάρχουσα θέση είχαν η ΕΕ και άλλοι θεσμοί που δήθεν πρέπει να αναλάβουν μεγαλύτερη δράση για την ειρήνη, ενώ είναι η ΕΕ και το ΝΑΤΟ που έχουν ανάψει το φιτίλι του πολέμου, στον ανταγωνισμό τους με τη Ρωσία για τον έλεγχο των ενεργειακών πηγών, των δρόμων μεταφοράς Ενέργειας και των πολύτιμων κοιτασμάτων που έχει το υπέδαφος της Ουκρανίας.

Από αντιπολεμική δράση μαθητών σε σχολείο της Λάρισας
Από αντιπολεμική δράση μαθητών σε σχολείο της Λάρισας
Βέβαια, ακριβώς επειδή τα παιδιά συζητούν, ακούν και βλέπουν, είναι εκτεθειμένα και επηρεάζονται από τις κυρίαρχες ιδέες, που αναπαράγονται με πολλούς τρόπους και μέσα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα των όσων σκέφτονται τα παιδιά αποτελούν όσα ακούστηκαν στις πρόσφατες εκδηλώσεις της ΕΕΔΥΕ και της Επιτροπής Ειρήνης Ιλίου (βλ. και σελίδα 32). Στην πολύ αξιόλογη αυτή πρωτοβουλία συμμετείχαν περισσότεροι από 600 μαθητές Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων της περιοχής, με οργανωμένες επισκέψεις των σχολείων τους, οι οποίες περιλάμβαναν ξενάγηση στην έκθεση εικαστικών, προβολές ταινιών μικρού μήκους, παιχνίδια και δράσεις που πυροδοτούσαν τη συζήτηση. Ανάμεσα στα πολλά που ακούστηκαν ξεχωρίζουν ο ενθουσιασμός ορισμένων μαθητών για το διαφορετικό μάθημα που πήραν, η λαχτάρα τους να συναντηθούν με τις ιδέες της ειρήνης, της αλληλεγγύης και της φιλίας των λαών. Δεν έλειψαν βέβαια σκέψεις και απορίες των παιδιών για το αν μπορεί τελικά να υπάρξει κόσμος χωρίς πολέμους, αν μπορούν ο ελληνικός και ο τουρκικός λαός να ζήσουν αδελφωμένοι, αν το ΝΑΤΟ διαφυλάσσει την ειρήνη στην ευρύτερη περιοχή...

Η πλούσια πείρα που υπάρχει επιβεβαιώνει ότι τα περιεχόμενα και η μεθοδολογία του έκτακτου τεύχους του περιοδικού «κόκκινο Αερόστατο», με τίτλο «Πόλεμος το 2022; Τι συμβαίνει στην Ουκρανία;», βοηθάνε τα παιδιά να γνωρίσουν την αλήθεια. Αναδεικνύουν τον μεγάλο φυσικό πλούτο της περιοχής και τη σημαντική γεωστρατηγική θέση της χώρας, που την καθιστούν πολύτιμη λεία των αντίπαλων ιμπεριαλιστικών στρατοπέδων. Εξηγούν πώς λειτουργεί ο κόσμος μας σήμερα, τους νόμους της καπιταλιστικής κοινωνίας, που αναπόσπαστο κομμάτι της είναι ο πόλεμος. Φωτίζουν τη διέξοδο, τον δρόμο που πρέπει να τραβήξουν οι λαοί και τα παιδιά όλου του κόσμου. Από κοντά και η ανθολογία πρωτότυπων διηγημάτων που συνόδευε το 24ο τεύχος του περιοδικού, όπου μέσα από τη δύναμη της Τέχνης και ειδικά της λογοτεχνίας προσεγγίστηκαν τέτοια ζητήματα.

Η ανθολογία πρωτότυπων αντιπολεμικών διηγημάτων που συνόδευε το περιοδικό
Η ανθολογία πρωτότυπων αντιπολεμικών διηγημάτων που συνόδευε το περιοδικό
«Ξετυλίγοντας το κουβάρι» στο πώς μπορούμε να μιλήσουμε στα παιδιά για τον πόλεμο, απευθυνθήκαμε στον Τάσο Τραβασάρο, ψυχολόγο - ψυχοθεραπευτή, και στην Ρούλα Καραγιάννη, δασκάλα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.


Αντιπολεμικό παιδικό φεστιβάλ του «κόκκινου Αερόστατου»
Αντιπολεμικό παιδικό φεστιβάλ του «κόκκινου Αερόστατου»


ΡΟΥΛΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ
Κάθε διδακτική ενότητα και μια αφορμή

Πάντα μιλούσα με τους μαθητές μου για τον πόλεμο, τη μετανάστευση και την προσφυγιά. Μέχρι όπου μπορούσαν, μέχρι όπου άντεχαν, ανάλογα την ηλικία και με οδηγό τις ερωτήσεις, τις απορίες και τις ανησυχίες τους.

Η αφορμή δινόταν συχνά μέσα από πολλές διδακτικές ενότητες.

Ενα ποίημα, ένα τραγούδι, ένα κείμενο, μια εικόνα στο μάθημα της Γλώσσας. Μια αντιπολεμική ταινία, ένα αντιπολεμικό βιβλίο ήταν η σπίθα για να ανάψει η συζήτηση άλλοτε στις μικρότερες τάξεις κι άλλοτε στις μεγαλύτερες. Γιατί η λογοτεχνία είναι το μέσο να μάθουμε την ιστορία όπως την έζησαν οι άνθρωποι στην καθημερινότητά τους.

Στο μάθημα της Ιστορίας διδάσκουμε κυρίως πολέμους. Από τον Τρωικό πόλεμο και τις πραγματικές αιτίες του που φυσικά δεν ήταν η αρπαγή της ωραίας Ελένης έως τον Πελοποννησιακό Πόλεμο και τους Περσικούς Πολέμους κι από την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου έως τη Ρωμαϊκή και Βυζαντινή Αυτοκρατορία, την Επανάσταση του 1821 και τη Μικρασιατική Καταστροφή που τόσο είναι δεμένη με την ιστορία της πόλης μας και τους προγόνους των μαθητών μας. Πόσες αλήθεια ευκαιρίες δίνονται μέσα από αυτό το μάθημα να συζητήσουμε καλλιεργώντας την κριτική σκέψη και αναδεικνύοντας τις αιτίες των πολέμων που είχαν πάντα ως αποτέλεσμα την απώλεια της ζωής εκατομμυρίων ανθρώπων και την προσφυγιά. Και γιατί ένας μαθητής, για παράδειγμα της Δ' Δημοτικού, να πρέπει να διδαχθεί και να κατανοήσει τον Πελοποννησιακό Πόλεμο και τους Περσικούς Πολέμους και να μη θεωρείται ικανός να καταλάβει τις αιτίες και τις αφορμές των σύγχρονων πολέμων; Αν μπορεί το ένα, τότε μπορεί και το άλλο.

Στην Ε' και τη ΣΤ' τάξη στο μάθημα της Γεωγραφίας ψηλαφώντας τον κόσμο και τις ηπείρους εντοπίζαμε την Κύπρο, τη Συρία, το Αφγανιστάν, τη Λιβύη και στην Αραβική Χερσόνησο το Ιράκ και την Υεμένη. Ποιες είναι οι αιτίες των πολέμων τους; Ποιοι κερδίζουν, ποιοι χάνουν από αυτούς;

Στη ΣΤ' τάξη, στο μάθημα της Φυσικής δεν στεκόμασταν μόνο στο πώς δημιουργούνται το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και οι υδρογονάνθρακες. Εντοπίζαμε τις χώρες που τα παράγουν και ως διά μαγείας ανακαλύπταμε πως όλες οι χώρες που είχαν πετρέλαιο είχαν και πόλεμο...

Οχι, δεν θα δείξουμε στα παιδιά φωτογραφίες από τον πόλεμο ούτε διαμελισμένα κορμιά ούτε απελπισμένους ανθρώπους. Εξάλλου, η άμεση πρόσβαση στο διαδίκτυο τα εκθέτει αντικειμενικά σε σκληρές εικόνες, αλλά και στον κίνδυνο της παραπληροφόρησης που ήδη υπάρχει και στα άλλα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Δεν θα καλλιεργήσουμε τον φόβο και τον τρόμο. Δεν θα χρησιμοποιήσουμε δυσνόητους όρους. Πολλές φορές οι πιο μεγάλες αλήθειες εκφράζονται με τα πιο απλά λόγια. Στόχος μας είναι να χτίσουμε τη γνώση και να τα αφήσουμε να την κάνουν δύναμη. Γιατί ο μοναδικός τρόπος να μιλήσουμε στα παιδιά μας για τον πόλεμο είναι να τα ωθήσουμε στην αναζήτηση της αλήθειας.

Ετσι έκαναν στα 11 χρόνια τους τον πρώτο μεγάλο αγώνα ενάντια στους πολέμους

Οταν ήχησαν οι σειρήνες του πολέμου στην Ουκρανία, τα παιδιά ήταν έτοιμα ξανά να εκφράσουν τους φόβους, τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς τους... Δεν ζουν σε γυάλα. Εχουν ήδη ακούσει συζητήσεις στην οικογένειά τους για τις ανατιμήσεις στα τρόφιμα, έχουν ακούσει για τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος, για την αύξηση της τιμής του πετρελαίου και βιώνουν καθημερινά τις οικονομικές δυσκολίες των γονιών τους.

«Κυρία, έχω 3 μέρες να κοιμηθώ», μου είπε η Νικολέτα, μαθήτρια της ΣΤ' τάξης πέρυσι. «Ολοι μιλούν για τον πόλεμο και φοβάμαι μην έρθει κι εδώ».

Ο φυσιολογικός φόβος μπορεί να καταπολεμηθεί όταν η γνώση γίνεται δράση. Οταν πιστέψουμε πως αν ορθωθούμε μπροστά στις πολιτικές που γεννούν τους πολέμους και ενώσουμε τις δυνάμεις μας και αγωνιστούμε τότε θα κερδίσουμε την ειρήνη. Οταν αντιληφθούμε τη δύναμή μας, τότε θα καταπολεμήσουμε και τον φόβο μας.

Εναν μικρό αγώνα λοιπόν οργανώσαμε μέσα στην τάξη.

Φτιάξαμε ομάδες και συνεργαστήκαμε.

Σηκώσαμε τα μανίκια και στρώσαμε τα χαρτόνια στο πάτωμα. Με αισιοδοξία, χαμόγελα και πρόσωπα φωτεινά ο φόβος έγινε χαρά και ο τρόμος δημιουργία.

Τα περιστέρια πήραν «ζωή»... Οι σημαίες της Ουκρανίας, της Ρωσίας, της Παλαιστίνης, του Ισραήλ, της Συρίας, της Αμερικής ενώθηκαν με κόκκινες καρδιές σαν αυτές των λαών που δεν έχουν τίποτε να χωρίσουν μεταξύ τους, σαν απάντηση στους ισχυρούς που τους θυσιάζουν στον βωμό της ανίερης κερδοσκοπίας.

Ο πόλεμος γράφτηκε με μαύρο χρώμα και έσταζε κόκκινες σταγόνες από το αίμα των αθώων. Η ειρήνη ήρθε να σπείρει ζωή. Ηρθε να γεννήσει και να αναθρέψει παιδιά που θα ζήσουν ευτυχισμένα με όλα όσα τους αξίζουν, με όλα όσα δικαιούνται. Παιδιά που έχουν πατρίδα, οικογένεια, μόρφωση, υγεία και τραγούδι. Τραγούδι και παιχνίδι. Η ειρήνη φτιάχτηκε χρωματιστή για να φτιάξει πολιτισμό, ευημερία, πρόοδο, δικαιοσύνη.

Οχι στον πόλεμο - Ναι στην ειρήνη - Πόλεμος ή ειρήνη; Ηρθε η ώρα να πάρεις θέση.

Ηταν τα κεντρικά συνθήματα κι εμένα δεν μου φάνηκαν καθόλου κοινότοπα γιατί ήξερα πώς φτάσαμε ως αυτά!

Υστερα τα παιδιά πήραν τις πικέτες τους και κατέβηκαν στην αυλή. Καθώς έβγαιναν από την κεντρική είσοδο σήκωσαν τις πικέτες πολύ ψηλά. Οι μαθητές από τα άλλα τμήματα που εκείνη τη στιγμή έκαναν γυμναστική στην αυλή του σχολείου αυθόρμητα μας ακολούθησαν, όπως αυθόρμητα έλκει το δίκιο τα παιδιά. Σαν την αυτονόητη φυσική ροή ενός ποταμού που καμιά δύναμη δεν μπορεί να την αλλάξει, κύλησαν φωνάζοντας συνθήματα. Οι δάσκαλοί τους με τα χέρια ψηλά τα χειροκροτούσαμε. Οι γείτονες βγήκαν στα μπαλκόνια και ήταν σαν να γέμισε ο ουρανός της περιοχής πολλά λευκά περιστέρια.

Ετσι χτίσαμε όνειρα για έναν κόσμο ειρηνικό και θα τον φτιάξουμε! Ετσι έκαναν στα 11 χρόνια τους τον πρώτο μεγάλο αγώνα ενάντια στους πολέμους. Εύχομαι εκεί στο Γυμνάσιο που βρίσκονται φέτος να κάνουν κι άλλους αγώνες, να αποκτήσουν περισσότερη γνώση, να κτίσουν πάνω στα θεμέλια που βάλαμε.

Στη νέα σχολική χρονιά συνεχίζω την ίδια δουλειά με μια άλλη ΣΤ' τάξη αλλά με τον ίδιο στόχο.

Είναι υπεραρκετό αν ένας μαθητής του Δημοτικού καταλάβει πως οι λαοί δεν έχουν να χωρίσουν τίποτα μεταξύ τους και πως με τους πολέμους δεν κερδίζουν οι λαοί αλλά οι οικονομικά ισχυροί που θέλουν να γίνουν πλουσιότεροι χωρίς να υπολογίζουν ανθρώπινες ζωές. Τότε έχουμε τοποθετήσει τα θεμέλια για την οικοδόμηση της γνώσης στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Και ο δικός μας στόχος θα έχει πετύχει.

(Αποσπάσματα από την ομιλία της στην πρόσφατη εκδήλωση της Επιτροπής Ειρήνης Κοκκινιάς με θέμα: «Πώς μιλάμε στα παιδιά μας για τον πόλεμο»)



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ